VDC - Vehicle Dynamics Control

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja willez »

Onko muut huomanneet , että tämän värkin ansiosta voi sukeltaa mutkaan kuin mutkaan perjaatteessa kaasu pohjassa ja käännellä rattia miten sattuu ? Esimerkiksi tyhjään liikenneympyrään voi huoletta painaa 60km/h+ --> "kaasu pohjassa" ja riuhtaista ratista mutkan suuntaan ! Normaali auto samassa paikassa paukauttaisi kanttarin yli katon kautta ojaan palamaan ja henki pois ! :-D

Testailin tänään muutamaa oikeasti pahaa S-mutkaa ja "90asteen" kurvia. Näitä on menty erittäin tarkasti kakspuolikkaalla läpi , mutta GTA:lla voi painaa lusikka pohjassa nämä ja tietokone hoitaa loput ! Uskomatonta miten voi toimia näin hienosti , edes renkaat eivät ulvo !

Ainut rajoite on jos ei pysy penkissä , muuten kyllä taittuu :-D 8)

"VDC is Vehicle Dynamics Control VDC is composed of 2 main systems: VTD plus VDC full time 4 wheel traction and engine management. VDC is traction control that senses vehicle direction and uses brake, throttle and engine management to help maintain stability. The components of the VDC system are: all wheel drive using the VTD system. When the wheels are spinning without traction or the vehicle is not going in the direction it is being steered, the VDC system kicks in. Direction: uses brakes to slow down wheels to reduce spin and help control vehicle direction. Skidding: yaw and steering wheel sensors use brakes to slow down spinning wheels and re-direct power to the wheel(s) with the best traction to re-gain control. Engine power use engine output to slow spinning by reducing spark to cylinders to cut back power and help re-gain control."

Elikkä tämä järjestelmä tietää milloin puskee , esim.liikenneympyrään tultaessa reilulla vauhdilla , yhtäkkiä käännetään S-tyylisesti, niin jarrujen kanssa vääntää auton mutkasta läpi. Kerrankin insinöörit tehnyt jotain oikein :P

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1737
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Ainut rajoite on jos ei pysy penkissä , muuten kyllä taittuu :-D 8)
No, tuon suuntaista tunnetta olen kyllä kokenut... ja ilman VDC:tä...

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja PK »

:-D no perkele! Mä luulin et tää on vaan pelkkä luistonesto...

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja willez »

^ hehheh :lol:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15107
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Lisäksi pienten kokemusten perusteella Alfan VDC on varsin armollinen verrattuna esim. hyötyajoneuvoissa löytyvään, klonksvaagenin puolella.... Tuota ei haittaa se, että jompi kumpi vetävistä pyöristä rullahtaa muutamia kierroksia enempi kuin toisella, jos nopeusero ei ole valtava. Eikä jäiseen kaarteeseen ajaminen liian jyrkällä kääntöliikkeellä herättänyt systeemiä, vasta kun niillä main kun "alkoi pelottamaan" :D Kylkimyyryssä siis nähtävästi voipi mennä ja tuo tuntuis jopa siinä vähän pitävänkin :oops: :roll: :lol: Ensitalvellahan tuosta pääsee oikeasti kokemuksia ottamaan vasta, mutta sitäkin jaksaa odotella :D

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Samanlaisia havaintoja löytyy 159:n ratin takaa. Verrattuna VW-konsernin autoihin ja pariin Civiciin, toi VDC antaa Alfassa kyllä tosi paljon kuskin "viedä" ennenko puuttuu itse peliin. Mitä on tullut testattua, ei se rupea pelittämään kuin vasta viime sekunneilla ja silloinkin kohtalaisen pehmeästi ja tarkasti. Yleensähän vastaava systeemi rupeaa puskemaan niin helkutisti, niin että koko kori narisee ja nitisee jo 40km/h vauhdissa (Civicistä ja Sciroccosta kokemuksia), mutta tässä ei... hauska toi kyllä on. Ei yhtään liian aikaisin reagoi.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Kuulostaa yhden kaverin puheelta, joka kehui Audinsa ESP:tä. "Jumankauta tällä voi vetää mutkaan miten lujaa tahtoo..." No sit kerran tultiin polkupyörällä töihin kun Audi oli mennyt katolleen. Ei voita ESP (eikä VDC) fysiikanlakeja.
Abarth 500 Esseesse

A Bart
Viestit: 1868
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Talvella tuota JTS:sää tuli kyllä käyteltyä em. tavalla.
Ympyrään normaalia vauhtia, ja sitten reipas kääntö jolloin tuo VDC tiputti vauhtia pois riittävästi.
Mutta ei tuonne sitten mitään ylikovaa voi ajaa, sitten on keinot vähissä kun kitka ei riitä ja puskee kanttariin.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja V6 »

eikös 156 GTAssa ole pelkkä ASR?
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Taitaa olla. Mä aluksi ihmettelin kuinka salliva VDC oikein onkaan edellisiin verrattuna, mut eipä siinä sitä olekaan.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Jep. 156 GTA:ssa ei ole VDC:tä. :) 147 GTA:ssa on... muistaakseni.
Spider 1750 TBi, Spider 3.0 V6, 75 2.0 TS, Multipla, X1/9, italialaisia kaksipyöräisiä

Avatar
guassimo
Viestit: 82
Liittynyt: 14 Kesä 2011, 07:07
Paikkakunta: Vaasa

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja guassimo »

Cuore Sportivo kirjoitti:Jep. 156 GTA:ssa ei ole VDC:tä. :) 147 GTA:ssa on... muistaakseni.
On ja toimiikin kohtuu hyvin.
willez kirjoitti: Testailin tänään muutamaa oikeasti pahaa S-mutkaa ja "90asteen" kurvia. Näitä on menty erittäin tarkasti kakspuolikkaalla läpi , mutta GTA:lla voi painaa lusikka pohjassa nämä ja tietokone hoitaa loput ! Uskomatonta miten voi toimia näin hienosti , edes renkaat eivät ulvo !

Ainut rajoite on jos ei pysy penkissä , muuten kyllä taittuu :-D 8)
Tuohon täytyy kyllä mainita että taitaa myös olla vähän auton vikaa tuo, että GTA menee yllättäen paremmin kuin normimalli. On huomattu myös että ei normiliikenteen ajoitukset piisaa mihinkään jos tuolla rupeaisi räppäämään.. :?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Hmmm... kyllä tuntuu täällä ainakin kuskilla loppuvan rahkeet ennemin kun autolla :lol:

Liikenneympyröihin ei tarvitse paljoa jarrutella jos on tyhjää tarjolla. vaikka eihän tuokaan fysiikanlakeja kumoa
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja willez »

Lontoon poikien mukaan juurikin näin , eli 156GTAssa ei ole VDC:tä , ainoastaan ASR. 147GTAssa on molemmat. Ja joku juttu oli että 04/2004 jälkeen valmistetut 156GTAt olisi myöskin tällä VDCllä..

Puhuttiin myöskin , että alfan insinöörit eivät saaneet VDCtä toimimaan samaan aikaan sporttisena ja turvallisena,jotenka se jätettiin pois. Sitä ehdittiin kuulema kehittää paremmaksi ja näin se tuli 147GTAhan..

ASRstä toiminnankuvaus "Alfa 156 GTA and Sportwagon GTA are fitted as standard with an ASR (Anti Slip Regulation) system that optimises traction at any speed with the aid of both brakes and engine. ASR is activated automatically whenever the engine is started, but can be deactivated by means of a switch on the central console. When ASR is active, a warning light on the control panel flashes. "

Eli juurikin kun tullaan tiukkaan mutkaan kaasu lattiassa , järjestelmä jarruttelee tiettyjä pyöriä ja rajoittaa moottorin tehoa ja näin menee mutkaan kuin eläin 8) Tietysti tähän lisättynä muutenkin erittäin hyvät ajo-ominaisuudet. Antaa 15 astetta luistaa ennen kuin puuttuu peliin , eli yliohjaavana mennään mutkat 8)

Tänään kävin vielä työntämässä Vahto - Lieto EK:t muutamat pahat shikaanit ja ässät , tekis mieli mennä koko ajan uudestaan ajamaan "rajoilla" :-D :-D

Video , tosin 159stä. Tossakin jo huomaa ihan selvästi mikä sieltä tulee tarkimmin. Pösö tulee perse edellä ja keilat lentelee jne :crazyeyes:

Avatar
Monza
Viestit: 974
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja Monza »

willez kirjoitti: ASRstä toiminnankuvaus "Alfa 156 GTA and Sportwagon GTA are fitted as standard with an ASR (Anti Slip Regulation) system that optimises traction at any speed with the aid of both brakes and engine. ASR is activated automatically whenever the engine is started, but can be deactivated by means of a switch on the central console. When ASR is active, a warning light on the control panel flashes. "
Ettäkö GTA:ssa ASR käyttäisi etujarruja sutimisenestoon? Enpä ole moista havainnut, mutta ehkäpä ajan kuin vanhat mummot! Pitääpä etsiä joku testipätkä tässä joku päivä.

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja PK »

:-D vittu toi on paha toi Pösö tossa videolla...! Alfa taas menee sadeliukkailla kuin juna :shock:

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja willez »

^^ Sun pitää ajaa sitä sun autoa 8)

^ Nimenomaan , ja se ihmetyttää kun monet kehuvat 407 ajettavuutta ja kuitenkin omaa erikoiset alusta / pyöräntuenta ratkaisut. Silti ihan täys munaus ääri tilanteessa :lol:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11285
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

willez kirjoitti:Pösö tulee perse edellä ja keilat lentelee
Jostain syystä ei kovasti yllätä :roll:

407:n etupään tuenta on muuten kuin 156:n etupää skaalattuna puolitoista kertaa järeämmäksi, silmiinpistävän samannäköisiä varsia. Takapään kohdalla on sitten ilmeisesti rahat loppuneet ja homma on "paikattu" ajonhallintatsydeemillä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja willez »

Rasvis kirjoitti:
willez kirjoitti:Pösö tulee perse edellä ja keilat lentelee
Jostain syystä ei kovasti yllätä :roll:

407:n etupään tuenta on muuten kuin 156.
Eihän se nyt hirveästi ole , neulalaakeroitu "alapallo" ym. muuta oksettavaa...

EDIT : Ja ranskikset on yrittäny "kopioida" italialaisten takapääntuentaa, täysin alumiininen takakelkka , mutta v*tuiks meni :lol:

Edit 2 : etupää

takapää

Edit 3 : 156 etupää

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11285
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jaa, muisti petti. Vanhuus ei näköjään tule yksin. No päällekkäiset kolmiotukivarret ja olka-akseli nyt kuitenkin.

En kyllä ymmärrä mikä siinä alatukivarren laakerissa niin kamalaa on. Luulisi olevan ohjausvoimien suhteen herkempi kuin perinteinen pallonivel. Hajoaahan tuo kyllä kun vesi pääsee tiivisteen sisään mutta kylillä puhutaan että 156:n etupäähänkin olisi joku joutunut jonkun nippelin vaihtamaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Rasvis kirjoitti:...mutta kylillä puhutaan että 156:n etupäähänkin olisi joku joutunut jonkun nippelin vaihtamaan.
Just joo. Taas näitä Esson baarin legendoja!
Spider 1750 TBi, Spider 3.0 V6, 75 2.0 TS, Multipla, X1/9, italialaisia kaksipyöräisiä

jmi
Viestit: 1567
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja jmi »

Eiköhän tuo video aika selvästi kerro missä autossa alusta toimii ja missä ei.
Viat saa korjattua, puuttuvia ominaisuuksia ei.

Avatar
EdotL
Viestit: 909
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
ex: 156 V6 -03 & 156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Tuollainen vdc jota ei saa kytkettyä pois, on saatanasta. Jokainen joka on eri mieltä, pitäisi laittaa tunniksi jääradalle ensin vdc:llä varustetun 156:n kanssa ja sitten vanhemmalla 156:lla perään toinen tunti. Todennäköisesti tuossa kahdessa tunnissa ajatukset elektroniikan ihanuudesta menee romukoppaan.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15107
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja jos joku vertaa jäärata-ajoa normaaliin liikenteeseen, pitäisi viedä saunan taakse - ja niin edelleen, jos samalle linjalle lähdetään.
Mikä tahansa auto vetää jäällä ihan varmasti VDC:n kanssa hyvinkin rajoittavasti, siksipä rata-autoissa harvemmin moista on, eikös?
Mutta kokeile vaikka sillä mainitulla pösöllä jääradalla. Sen jälkeen takuulla ajat hymyssäsuin ja onnellisena 156:lla missä on VDC, sillä samalla jääradalla, vaikka kesärenkailla vrt. pögöä piikeillä.

Avatar
EdotL
Viestit: 909
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
ex: 156 V6 -03 & 156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Aquatica kirjoitti:Ja jos joku vertaa jäärata-ajoa normaaliin liikenteeseen, pitäisi viedä saunan taakse - ja niin edelleen, jos samalle linjalle lähdetään.
Mistä tuollainen vertaus löytyi? :lol:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15107
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

No itse puhuit jääradasta ja kirosit VDC:tä. Aikasemmin puhuttiin liikenneympyrästä normaalissa liikenteessä ja kehuttiin VDC:tä. Sitten oli sinätuubivideo jossa Alfan VDC oli toimiva, pösön ei.

Avatar
EdotL
Viestit: 909
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
ex: 156 V6 -03 & 156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Kirosin mielestäni 156:n vdc:tä joka ei ole poiskytkettävissä - ja joka tietyissä tilanteissa, kuten jääradalla, vie ajamisesta ilon pois. En puhunut mistään reikäpäisestä ympyröihin lataamisesta. Niitä kun ei tietääkseni ole vielä radoille rakennettu.

Tuo vdc nimittäin ei anna yhtään löysää, vaikka joskus toisin väitetään. Sladi katkeaa heti kun hiukkaakaan yritetään mennä kahva edellä.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11285
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Onkohan noissa versioiden ja vuosimallien välillä jotain eroa? Kyllä mulla 156 antoi vähän löysääkin, tosin kummempia kylki edellä -suorituksia ei tullut yritettyäkään.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Olen kyllä EdotL:n kanssa samoilla linjoilla. Omat kokemukseni ovat vastaavat; VDC alkaa jyrnyttää välittömästi, kun huomaa auton olevan lähdössä sladiin. 159 Q4 antoi vähän siimaa, tosin liian vähän sekin. Jos siitä ei saisi avustuslaitteistoa kytkettyä pois, niin ko. auton hauskuuskerroin madaltuisi aika paljon...

Eli allekirjoitan kyllä mielipiteen, että ajonhallintajärjestelmä joka ei ole kytkettävissä pois, on saatanasta.
Spider 1750 TBi, Spider 3.0 V6, 75 2.0 TS, Multipla, X1/9, italialaisia kaksipyöräisiä

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja willez »

GTAssa kun siis mitä ilmeisemmin ei ole tuota VDCtä , vaan ASR+MSR , mennään kahvat edellä mutkiin :) Pitäis käydä koittamassa uudempia kakspuokkeja joissa olisi tuo vdc.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4456
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Fl-Jtd-Mjetissä pelkkä ASR- ja merkkivaloa en ole saanut asfaltilla vielä vilkkumaan-liian hyvä pito vai yrityksen puutetta. Kurvessa kyllä tuntuu olevan hyvä sivuttaispito reippaammasti ajettaesaakin, kunhan pysyy jakkaralla :wink: Alfatexillä pysyi muuten paremmin kuin nahkoilla, nyt se on itse kokeiltu kun vaihdoin kokeeksi etupenkit. Gtassa taitaa olla vielä syvempi sivutuki penkeissä...

Jt
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
EdotL
Viestit: 909
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
ex: 156 V6 -03 & 156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Voi olla , että näissä on muitakin eroja kuin tuo gta vs. muut, mutta omassa kiulussa vdc nappaa kiinni sekunnin murto-osaa ennen sitä hetkeä, kun korjausliikkeen tekeminen ratilla alkaisi. Siinä kohtaa en oikein tunne itseäni enää ajajaksi tai edes kuljettajaksi.

Mutta toista oli ennen, sitten kun vauhtia oli "tarpeeksi" ja kädet, jalat ja taidotkin loppui, niin sitten oltiinkin pitkäääällläää. :mrgreen:
Alfa Hangessa.jpg
Alfa Hangessa.jpg (17.15 KiB) Katsottu 8504 kertaa

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja willez »

Jiitee kirjoitti: Gtassa taitaa olla vielä syvempi sivutuki penkeissä...

Jt
Vetää vyön tiukalle niin kyllä noissa pysyy , vanhan kakspuolikkaan kangastuolit on sitten toinen juttu :lol:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15107
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kyllä tessunkin penkeissä pysyy, tosin Alfissimon (vai oliko Albertolli) havainto ylikorkeista penkeistä on kyllä osuva. Vyö tiukalle ja pysyy suht hyvin, muttakun oon liian kapia noihin penkkeihin (ex-156:ssa oli ns. "perfect fit", eli kai nuo on myös leveämmät?)... Ei muutaku GTA-penkit tilalle ;)

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8717
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Jep, minä! FL:n penkit on ihan hanurista, kun niitä ei saa tarpeeksi alas. Makuasia tämäkin, mutta mulla onkin pää melkein katossa jo näissä vanhan mallisissa alas menevissä penkeissä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15107
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^ Kokeillut sporttipäkkiä (onko eri penkit?)? Yhtä moista kävin koeajamassa ja ainakin nahkajakkarat oli _MATALAT_. Oli ehkä n. pohkeen paksuus irti lattiasta persus... Reunat korkeat toki, joten hyvä tukikin oli.

Avatar
palkus
Viestit: 5511
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja palkus »

onkohan mun kärrystä penkki retkahtanut, kun kypärääkin voi vielä käyttää. Tai sitten ajoasentoni on mallia makuu :-D Eli en ole huomannut tuota penkin korkeutta. Tuohon alfatex verhoiluun olen kyllä ollut tyytyväinen, ei ole lirvakasta.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8717
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

stoichiometric kirjoitti:onkohan mun kärrystä penkki retkahtanut, kun kypärääkin voi vielä käyttää. Tai sitten ajoasentoni on mallia makuu Eli en ole huomannut tuota penkin korkeutta
Minulla on pitkän selän kirouksena pää katossa, joka ei pitkäjalkaisia häiritse. Minun täytyy kaikista autoista vetää penkki niin alas, kuin menee ja kaikissa ei mene sittenkään tarpeeksi alas.

^^Ainakin FL TI:n penkit myös jäi ylös, kun lato:n SW:n penkkejä testasin. Niistä tosin saattoi jäädä joku säätö vielä löytymättä, joten tuomio ei ole siltä osin lopullinen, mutta perus 1.8 boseliftissä, enkä missään JTS:ssä ole saanut penkkiä tarpeeksi alas. Syön puheeni heti, kun tämä ilmiö tapahtuu. Lupaan raportoida :wink: .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8717
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Aiheeseen liittyen, enpä muuten muista koskaan liukkaalla testanneeni 156:n luistonestoa koskaan. Kaikki koeajot muistaakseni suorittanut kesäkelillä. Olisi vain hauska tietää, millainen tuo puuttumisherkkyys on.
Kahdessa omistamassani ESP-Pösössä toisessa(307) oli todella salliva ja talvella kivasti ajettava ESP ja toisessa (3008) jatkuvasti ja rasittavuuteen asti puuttuva ESP, jolla ei todellakaan ollut kiva ajaa edes "normaalisti", saati sitten yhtään ripeämmin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2491
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

EdotL kirjoitti:Tuo vdc nimittäin ei anna yhtään löysää, vaikka joskus toisin väitetään. Sladi katkeaa heti kun hiukkaakaan yritetään mennä kahva edellä.
Pari tankillista olen tyhjännyt jääradalla, kahdella eri VDC-varustetulla 156:lla ja molemmat on mennyt mukisematta sladia. Eihän sitä tietenkään samaten ajeta kuin vakauttamatonta autoa. Laittaisin todisteita näytille, mutta lahonnut kovo söi viime talven videot.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja V6 »

joo kyllä se antaa siimaa aika paljon ennenkuin oikaisee
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Monza
Viestit: 974
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja Monza »

Monza kirjoitti:
willez kirjoitti: ASRstä toiminnankuvaus "Alfa 156 GTA and Sportwagon GTA are fitted as standard with an ASR (Anti Slip Regulation) system that optimises traction at any speed with the aid of both brakes and engine. ASR is activated automatically whenever the engine is started, but can be deactivated by means of a switch on the central console. When ASR is active, a warning light on the control panel flashes. "
Ettäkö GTA:ssa ASR käyttäisi etujarruja sutimisenestoon? Enpä ole moista havainnut, mutta ehkäpä ajan kuin vanhat mummot! Pitääpä etsiä joku testipätkä tässä joku päivä.
willez kirjoitti:^^ Sun pitää ajaa sitä sun autoa 8)
Kyl mä toisinaan yritän, mutta esim. eipä se ole nyt sitten mikään ihme, että mä aina häviän nelivedoille 6-0 Turun motarin lähtöskabat Munkassa. Kaikki menee hyvin siihen tiukkaan oikeaan asti, kunnes tämä hiton ASR alkaa pätkiä syöttöä kun pito sisäkurvan fillarilta loppuu ja nyt te vielä kerrotte, että ko. kampe tarjoaa vielä jarruakin eteen. Yritä tässä nyt sitten puolustaa merkin urheilullista mainetta. :mrgreen: Pitäs varmaan hommata se Q2 :-D

Avatar
Aquatica
Viestit: 15107
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

ASR:nhän voi sammuttaa napista...

Avatar
Monza
Viestit: 974
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja Monza »

Aquatica kirjoitti:ASR:nhän voi sammuttaa napista...
Toki, en vain tiedä kumpi em. tilanteessa on nopeampi tapa edetä, antaa fillarin sutia aikansa ilman ASR:ää vai mennä elektroniikan avustamana. Tämä vaatinee kenttätestausta :-D

Avatar
jiigee
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03
Paikkakunta: Tampere

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja jiigee »

156 oli kitkoilla varustettuna oikein hauska talviauto (v6 -2003 , ASR+VDC). Sopivasti kun annosteli kaasua ja heilautti kurvaan, niin meni hyvinkin "sporttisesti", eli tarjosi vähän jarrua niin että perä lähti vähän irti, jotta ei puskisi tiukassa käännöksessä ja suoristi auton. GT:ssä nastat ja tuntui muutenkin siinä VDC puuttuvan peliin vähän nopeammin, mut voi olla että en vaan vielä osaa.
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4395
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): 1750 Berlina, Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Monza kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:ASR:nhän voi sammuttaa napista...
Toki, en vain tiedä kumpi em. tilanteessa on nopeampi tapa edetä, antaa fillarin sutia aikansa ilman ASR:ää vai mennä elektroniikan avustamana. Tämä vaatinee kenttätestausta :-D
Kyl se ripeemmin lähtee, kun piirrät lakua siihen pätkälle. ;)

Avatar
astronautti
Viestit: 198
Liittynyt: 22 Heinä 2010, 23:59
Car(s): Ex. 156 jts
Paikkakunta: Lpr

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja astronautti »

Ite oon myös hämmästynyt, tosin en tiedä johtuuko VDC:stä vai muuten huippuluokan alustasta. :-D Nimittäin tässä meikäläisen kotikulmilla on pari s-mutkaa joiden jälkee pitkä tiukentuva mutka. Nyt vasta huomasin kun vähän reilummalla vauhdilla ajoin, että kun kesken mutkan alkaa syöttää kaasua lisää niin tuntuu että etupyörät tarraa kiinni asfaltista ja vauhti vaan kasvaa 8)

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja willez »

^ Tämä on juuri se miltä tuntuu ajaa mutkiin kovaa. Normaalisti jos alkaa puskemaan niin höllätään , mutta 156sessa lyödään kaasu pohjaan :-D Ja mutkissa myös "scandinavian flick" ja kaasun näpäytys niin mennään "kahvat edellä" ASR:n avustamana 8)

Avatar
Vehje
Viestit: 334
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Mullakin menee ihan kivasti talvella kitkoilla pienessä lintassa. Kaasupolkimen kun pitää pohjassa mutkaan tullessa ja kääntää rattia hippusen enemmän mitä pito antaisi myöden niin alkaa rutina kuulumaan ja auto taittuu kivaan pikkuluisuun. -03 JTS kartanomalli.

e. Tosin tuo ajonvakautus antaa uusille kuskeille väärän kuvan autosta. Muistan kun itse sain sydämentykytyksiä Tempralla kun ajoin liian kovaa loivaan mutkaan kesäkuumalla. Olin tottunut, että aina vaan puskee mutta tällä kertaa vauhtia oli 160 ja silloin oikein huomasi kun perä lähti irti, onneksi oli nopeat sieraimet ja sain auton hallintaan. Ei enää ikinä liukkaan radan harjoituksiin.
Viimeksi muokannut Vehje, 08 Touko 2013, 18:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: VDC - Vehicle Dynamics Control

Viesti Kirjoittaja willez »

^ exactly !

Vastaa Viestiin