Missä Suomen parhaat "Alfa-tiet" ?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Campari
Viestit: 611
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
Paikkakunta: Tampere

Missä Suomen parhaat "Alfa-tiet" ?

Viesti Kirjoittaja Campari »

Kun täällä forumilla on porukkaa ympäri Suomea, niin olisi mukava, jos
saisi kommentteja hyvistä Alfailuun sopivista tienpätkistä. Kun matkoja
suunnittelee, niin on mukavampi ajella vähän enemmän mielenkiintoisia
pätkiä, saatikka "junateitä", ne olkoon "panzerwagen"eille varattuja.
Jokaisella on varmaan joku pätkä jäänyt mieleen tai lähstoltä tietää jonkun "alfamaisen" pätkän.

Itselläni hyvien kriteereinä seuraavat:
Ei saa olla valtatie, moottoritie tms.
Vähän risteyksiä, ei liikennevaloja tms.
Olematon valvonta.
Mieluiten vähän liikennettä ja etenkin raskasta liikennettä.
Hyvät maisemat plussaa ja samoin hyvä etukäteisnäkyvyys. (vaikea yhtälö :)
Ei yli 500 metrin suoria.
Hyvä tienpinta, ei kraatereita tai muita autoa rikkovia paikallisyllätyksiä.
Pituus yli 5 km, mieluiten 10 -30 km.

Itse listaan voisin heittää Satakunnasta Harjakangas - (Ruosniemi) - Kullaa, ei maisemiltaan, mutta muuten.
Siuro - Hämeenkyrö - ympäristöineen, kuten myös Lavia - Suodenniemi- Mouhijärvi.
Porvoon pohjoispuolella myös Pukkila-Askola-Myrskylä-Kerkkoo seudulla
oli aika mukavia pätkiä, tosin liikennettäkin.

Aiemmilla autoilla tuli melkein aina ajettua vain lyhintä valtatiepätkää, nykyään usein hakeutuu vaihtoehtoreiteille, koska useinkaan ei matka-aika
ei juuri pitene, mutta matkanteko on paljon mielenkiintoisempaa.

Ensi kesää varten voi sitten näistä vinkeistä heitellä AT-reittikarttaan muistiinpanoja reittisuunnittelua varten.

Miettikää ja muistelkaa...

-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka

sataviisviis
Viestit: 2043
Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
Car(s): 159Tbi 1750 Ti sw, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, 156 CrosswagonQ4, Giulia
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja sataviisviis »

Hyvinkäällä kytäjän pätkä. Lähtö vaikka 54:lta Lopelta ja päättyy Herusiin nurmijärven puolelle. Mutkittelee hienoja peltoja sivuten sekä Kytäjän Golf kentän ohitse. N.20km pitkä.

Useita kertoja itse lähtenyt illalla ihan huvin vuoksi ajelemaan tuota pätkää.

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

Äkkiseltään mieleen tulee reitti Lappeenrannasta Kuopioo. Lappeenrannasta kutostietä, väliin Ilottulantietä jossa taisi olla muistaakseni sopiva 80km rajoitus, Imatran jälkeen Puumalan suuntaan ja sieltä 434 Juvalle. Mukava ajella kesäisin, ja aika harvassa ovat autoilijat Imatran jälkeen.
Ja nopeampikin melkein kuin mikkelin kautta kierrettäessä :)
Tosin en ole Alfalla ajanut vielä kertaakaan, wanhalla 5 GTT:llä kylläkin 8)

Avatar
Epezi
Viestit: 7526
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Missä Suomen parhaat "Alfa-tiet" ?

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Campari kirjoitti:Siuro - Hämeenkyrö - ympäristöineen
Allekirjoitan tuon, nuo pätkät on tongittu jokaista pikkutietä myöten. Maisemat komeet, sopivasti kurveja, tienpinta ok, suosittelen :wink:

Avatar
90
Viestit: 8053
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

ei ole kunnon mutkapätkän voittanutta.... 8)
siispä isot tiet voi unohtaa suosiolla..

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Keuruulta Multian läpi Karstulaan... ja vaikka samantien takaisin :). Asutusta ei ole liikaa, muutama hassu taajama joissa voi halutessaan kaasujalkaa keventää. Mutkia ja mäkiä piisaa, liikennettä ja valvontaakin yleensä ihan sopivasti :mrgreen: Itsehän en koskaan riko rajoituksia mutta voisin kuvitella että ko. tiellä voisi olla hauska ajaa lujaa :twisted:
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
Toronado
Viestit: 499
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 07:23
Car(s): AR 156 SW JTDm -05
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Toronado »

Lempäälä-Vesilahti-Tottijärvi on aika hyvä... :lol:
Alfa Romeo, isännän ylpeys ja naapurien naurun aihe.

Al Pappa
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Syys 2004, 22:20
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja Al Pappa »

jepjep....

Jyväskylä-Puuppola-Jokihaara-Uurainen-Hirvaskangas ja takaisin samaa reittiä.
Plussaa: mutkia, mäkiä, aika hyvä pinta.
Miinusta: rajoitukset, "maalaisliikennettä", samaraa, tojoa, nissania, aika usein myös valvontaa.
Mutta kaikkiaan, kannattaa kokeilla, vaikkapa kauniina kesäyönä !!!
"pappa-alfisti"

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Eteläpohjanmaalla useitakin vanhoja pääteitä, jotka ovat jääneet hieman sivuun suorien tieleikkauksien alta.

Nurmo-Lapua. Kirkolta kirkolle, kirjaimellisesti. Sekä länsi, että itäpuoli joesta hieno. Mielestäni länsi vielä hivenen parempi. Varsinainen kortti-pois pätkä :wink: Lapuan nimismies ei muuten jousta.

Tervajoki-Vähäkyrö. Perinteinen koeajolenkki tervajoen Rinta-Joupilta jos testiautossa vain on bensaa 12km lenkkiin. Itäpuolta pohjoiseen ja länsipuolta takaisin. Hieman liikaa asutusta.

Kauhajoki-Kurikka. Vanha kyrönjoen länsipuolta kulkeva tie. Mainio.

Alahärmä-Ylihärmä-Kauhava. Vanha seinäjoentie (samaa kuin nurmo-lapua). Powerparkin itäpuolelta (tehtaanpuolelta) etelään. Mutkia! Kart radalla ajon jälkeen meno voi äityä turhan raisuksi. Muutama routaheitto puiden varjoissa.

Avatar
Campari
Viestit: 611
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Campari »

alfista kirjoitti:Eteläpohjanmaalla useitakin vanhoja pääteitä, jotka ovat jääneet hieman sivuun suorien tieleikkauksien alta.
.
Joo, toissakesänä tuli ajettua Ouluun läpi "pimeimmän" pohjanmaan juuri noita
valtateiden ulkopuolella olevia teitä, yritin seurata mahdollisimman tarkkaan pituuspiiriä aluksi, olikohan se 24?. Reitti meni suurinpiirtein Tre-Ruovesi-Virrat-Ähtäri-Vimpeli-Veteli-Kaustinen-Toholampi-Sievi-Ylivieska-Oulainen-Liminka-Oulu. Välillä sai paahtaa kilometrikaupalla, ettei näkynyt kulkijoita missään, jos poikkesi valtatielle, niin heti oli kaikenmaailman bajamajan vetäjää edessä. Ainoa huono puoli kesäaikaan oli lietelannan levitys ko. alueilla juuri silloin :(, välillä leuhahti autoon oikein kunnolla, kun oli vielä hellekin...muuten
hyväkuntoista tietä ja hyvä näkyvyys suurimmaksi osaksi. Matka eteni
paljon vauhdikkaammin kuin esim. valtatie 8:lla, jolla myös poikettiin myöhemmin. Toki kylien kohdalla piti hiljentää, mutta näkipähän uusia paikkoja.

Niin, ja tuo Lempäälä-Tottijärvi on toki myös kokeiltu, mukava pätkä.

-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka

Avatar
Romeo
Viestit: 528
Liittynyt: 16 Elo 2004, 23:30
Paikkakunta: Ruokolahti

Viesti Kirjoittaja Romeo »

Kesällä tuli käytyä Nauvossa ja ajeltua saaristoteillä. Siellä on uutta asfalttia ja paljon mutkia eli juuri alfalle sopivaa reittiä :-D
Huonona puolena on paikan etäisyys eli lähdettävä ihan varta vasten ajamaan, mutta maisemat ovat hienoja.
Suosittelen!

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Ajoin tänään tienumero 130:ntä valkeakoskelta tampereelle päin( entinen 3-tie). Mielestäni se on mieleenpainuva reitti kun ajaa hieman reippaammin :)

Avatar
Campari
Viestit: 611
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Campari »

GAMMA500 kirjoitti:Ajoin tänään tienumero 130:ntä valkeakoskelta tampereelle päin( entinen 3-tie). Mielestäni se on mieleenpainuva reitti kun ajaa hieman reippaammin :)
Maisemia et tainnut keritä katseleen, mutta kortin kerkisit lahettämään ;)
Toivottavasti loma ei ole pitkä...

-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka

Avatar
Visconti
Viestit: 146
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 16:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Visconti »

Helsingistä kun menee vaikkapa Hankoon kannattaa päätieltä poiketa vanhalle Fagervikin museotielle, paljon sokeita ja kallistettuja mutkia joissa on kiva vedättää vaikka nopeudet ei päätä huimaa.
Citroen DS5 + Victory Hammer S

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Pohjois Valkealassa, Tuohikotti, Vekaranjärvi, Selänpää... on paljon hyviä paikkoja. Pääsääntöisesti hyvät pinnat, ja vähän liikennettä. Maisemat lähinnä havumetsää, mutta kohtuullinen näkyväisyys. 60 ja 80 rajoitusta eli juuri sopivaa Alfailuun.

Viime kesänä tosin meinasin laskea alleni kun menin mökille juuri noita pikkuteitä ja nopeus parhaimmillaan/pahimmillaan siellä 150 päällä. Jotenkin havahduin selänpään risteyksen lähestyessä että auton katto häämöttää (tms jokin vain herätti) nypyn takaa ja polkaisin jarrua. Risteykseen päästyäni huomasin että sehän on TÄYNNÄ poliisiautoja ja kolme motskariakin :crazyeyes: Oli näes juhannus ja olivat oikein talkoolla mökkiläisiä puhalluttamassa ja ilmeiseti varautuneet pakenijoihinkin!

Naispoliisi katsoi vihaisesti kun puhalsin nollat ja Alfa säesti puhaltimet huutaen ja kunnon "lämpö napinoilla" :mrgreen: Rauhallinen kiihdytys ja matka jatkui.

Tarinan opetus: Kannattaa ainakin miettiä minä päivänä hurjastelee sillä autiolla lempi EK:lla!

"Never been caught" Beep, Beep :lol:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Viesti Kirjoittaja mml »

Romeo kirjoitti:Kesällä tuli käytyä Nauvossa ja ajeltua saaristoteillä. Siellä on uutta asfalttia ja paljon mutkia eli juuri alfalle sopivaa reittiä :-D
Huonona puolena on paikan etäisyys eli lähdettävä ihan varta vasten ajamaan, mutta maisemat ovat hienoja.
Suosittelen!

Huonoina puolina voidaan myöskin mainita Paristen päässä Saaristotietä olevat valvontakamerat sekä kesällä pirunmoiset lauttajonot ja Nauvossa on usein ratsioita. Saaristotien siinä päässä maltti on valttia... Iniössä ja Houtskärissä tuskin virkavaltaan törmää, ja maisemat ovat vieläkin hienompia.. 8)

Alfisti
Viestit: 417
Liittynyt: 09 Elo 2003, 07:20
Car(s): GT JTDm -04
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Alfisti »

alfista kirjoitti: Kauhajoki-Kurikka. Vanha kyrönjoen länsipuolta kulkeva tie. Mainio.
Tuolla tiellä se sallittu 80 km/h on jo joillekin autoille välillä liikaa :mrgreen:

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Alfisti kirjoitti:
alfista kirjoitti: Kauhajoki-Kurikka. Vanha kyrönjoen länsipuolta kulkeva tie. Mainio.
Tuolla tiellä se sallittu 80 km/h on jo joillekin autoille välillä liikaa :mrgreen:
Senpä takia se(kin) niin mukava pätkä onkin. Monta kertaa olen hymyillen jatkanut matkaa kun puskurissa roikkunut utelias kanssaautoilija on kadonnut taustapeilistä.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1869
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Omalla 128:lla on tullut pääasiassa taivallettua hieman pienempiä teitä pitkin. Muutamia erittäin hienoja pätkiä on jäänyt mieleen:

Itärajan tuntumassa Virolahti - Hamina (olikohan kuninkaantie?) todella syheröinen ja paikotellen sallittu 60 km/h on kova vauhti. Maisemat ihan jees. Suosittelen ajamaan silloin, kun on muutenkin vähemmän väkeä tienpäällä.

Turussa Kakskerran lenkki aivan uskomaton pätkä. On mutkaa ja mäkeä. Tien pinta paikoitellen todella huono, joten kannatta ajaa hiljaa ja katsella maisemia. Lisämausteensa antaa mutkan takaa "yöstä" ilmestyvät paikallisliikenteen bussit!

Toijala - Urjala - punkalaidun - Huittinen Tyypillistä jouheaa mutka tietä, josta löytyy kuitenkin sitä jotain. Paljon maatalouskoneita liikkellä ja tuovat tielle pyörissään multaa pelloilta.

Yleensäkkin vaikka tuollaiset pienemmät tiet ovat hieman hitaampia ajaa, tarjoavat ne kuitenkin paljon enemmän, kuin nuo viivoittimella piirretyt motarit.
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
sirTONTO
Viestit: 79
Liittynyt: 07 Syys 2004, 05:31
Paikkakunta: Tampere

hihhei

Viesti Kirjoittaja sirTONTO »

tampereelta teiskon suuntaan terälahteen ja sieltä kaanaaseen. (ei sinne kukaan eksy) tiet menee samaan aikaan kaartaen ylä tai ala mäkeen semmosta tosi kivaa ajamista, sitten tulee pari kmäätä suoria ja lieviä mitä pohjosemmaksi ajaa niin maantie nopeuksia ei hirveesti vaihdella
tre 40kmh, nurmi 60kmh, sorila 80-60-80kmh, eerolansuora 100kmh, k-niemi 60kmh, maisansalo 60kmh, terälahti 80-60-40kmh, kaanaan suuntaan paras osuus 40-80kmh ja reitin saa sujuvasti päättymään kaanaan moottori urheilu "puistoon" tai nässyn ympäri ruoveden kautta ties minne. maisemat on plaah jotain sanoin kuvaamatonta kanavia vanhaa metsää vanhoja maalais tiloja kirkkoja. mikä nykyisen vantaalaisen mielestä kaikista paras VESISTÖT ja niitä on paljon!
suosittelen mut se mesta vei.
ASSISTENZA TECNICA

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Pohjalaisen ääni Alfistin ja Alfistan mainostamalle pätkälle (siis Kauhajoki-Kurikka) - tuttu pätkä. Tosin Nurmo-Lapua vanha tie on aina myös ollut mieleeni ja sitä tulee aina ajoittain ajeltua nykyäänkin kun tulee Pohjanmaalla käytyä.

EDIT: noilta teiltä toisaalta puuttuu suuret korkeuserot ja kunnon pudottavat mutkat... Kuninkaan tietä Porvooseen päin mennessä niitäkin löytyy.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
EdotL
Viestit: 909
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
ex: 156 V6 -03 & 156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Porista pohjoiseen päin lähdettäessä hyvä vaihtoehto 8-tielle on ns. rantatie, Ahlainen - Merikarvia - Siipyy. Ahlaisiin pääsee mukavasti joko 8-tietä tai vielä mukavammin satamatietä jolla voi samalla ihastella merellisiä maisemia. Siipyystä voi sitten jatkaa vielä Skaftung - Härkmeri reittiä, jonka jälkeen tupsahtaakin taas kasille. Koko matka on kestopäällystettä ja vielä kohtuu hyväkuntoista.
Ja tuo Camparin mainitsema Ruosniemi-Kullaa on kyllä ihan ehdoton pätkä :-D

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11285
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Lohjalta Nummi-Pusulan Saukkolaan kulkee hauska parinkymmenen kilometrin hyväkuntoinen mutkapätkä. Maisemat ovat vehreitä ja liikenne hiljaista, mutta kannattaa varoa peuroja, joita aina silloin tällöin tuppaa tielle.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

EdotL kirjoitti:Porista pohjoiseen päin lähdettäessä hyvä vaihtoehto 8-tielle on ns. rantatie, Ahlainen - Merikarvia - Siipyy.
Tuo Ahlaistentie on hieno, se on totta. Valitettavasti vain 6km pitkä, ja siitä on 1,5km asutusaluetta (nopeusrajoitus 50, vanhainkodin kohdalla 40). Tie on kyllä loistokunnossa, ja mutkainen. Puutarha-alueen kohdalla vaan sattuu olemaan 60 rajoitus kesäisin, ja siinä Poliisit kyttää.. Myös hirviä liikkuu aivan helvetisti. Tuo mainitsemasi Merikarvianrantatie on nykyisin aivan järkyttävä, routamöykkyjä täynnä, valitettavasti. :( Ja niitä hirviä (ja nykyään myös karhuja sekä susia :shock: ) on syytä varoa. Ei taida riittää kahden käden sormet laskemaan niitä läheltä piti -tilanteita, joita on tuolla pätkällä sattunut.

Joka tapauksessa, suosittelen silti kaikkia ajamaan tuon pätkän läpi ainakin kerran elämässään, on todella upeaa seutua. Kuten myös satamatie, merimaisema on mahtava, tie on suoraa.
Spider 1750 TBi, Spider 3.0 V6, 75 2.0 TS, Multipla, X1/9, italialaisia kaksipyöräisiä

Avatar
Vito
Viestit: 754
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05x2,156 SW 2.0 JTS-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Viesti Kirjoittaja Vito »

Bones kirjoitti:Äkkiseltään mieleen tulee reitti Lappeenrannasta Kuopioo. Lappeenrannasta kutostietä, väliin Ilottulantietä jossa taisi olla muistaakseni sopiva 80km rajoitus, Imatran jälkeen Puumalan suuntaan ja sieltä 434 Juvalle. Mukava ajella kesäisin, ja aika harvassa ovat autoilijat Imatran jälkeen.
Ja nopeampikin melkein kuin mikkelin kautta kierrettäessä :)
8)
Ääni tuolle :mrgreen:
Lisäks vaihtoehtopikataival :roll: vähän ennen Puumalaa Kietävälän lossilta Sulkavan kautta Juvalle ja jos kamerat haluaa välttää Kuopijoon mennessä niin Juva>Virtasalmi>Pieksämäki>suonenjoki>Kuopio,on vähän pitempi,mutta nopeempi :roll:
Mikkelistä Puumalaan on Anttolan jälkeen hienoa rantoja kiertelevää mutkapätkää.
Nopein reitti etelästä Kuopioon=Heinola >Joutsa>Kangasniemi>Pieksämäki>Suonenjoki>Kuopio(Tosin peltipoliisit tais tulla just Suonenjoen ja Kuopion välille :evil: )
Pieksämäki-Suonenjoki väli pelkkää "huippunopeussuoraa" :roll: :wink:

Avatar
Vito
Viestit: 754
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05x2,156 SW 2.0 JTS-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Viesti Kirjoittaja Vito »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Lohjalta Nummi-Pusulan Saukkolaan kulkee hauska parinkymmenen kilometrin hyväkuntoinen mutkapätkä. Maisemat ovat vehreitä ja liikenne hiljaista, mutta kannattaa varoa peuroja, joita aina silloin tällöin tuppaa tielle.
Sattuu olemaan päivittäinen työmatkapätkä. :lol: Kannattaa varoa muutakin kun peuroja :oops: Eikä liikennekkään aina niin hiljaista ja aika paljon valvottu johtuen pitkästä 60 alueesta Lohjan päässä.

Samoilla suunnilla Somerontieltä Koisjärven kohdalta Karkkilan kautta Läyliäisiin on kanssa nautittava pätkä.

Avatar
Campari
Viestit: 611
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
Paikkakunta: Tampere

Re: hihhei

Viesti Kirjoittaja Campari »

sirTONTO kirjoitti:tampereelta teiskon suuntaan terälahteen ja sieltä kaanaaseen. (ei sinne kukaan eksy) tiet menee samaan aikaan kaartaen.
Kyllä sielläpäin joku asuukin...
Kappas vaan, olet siis "eksynyt" ihan meikäläisen kotikulmille. Joo, kyllä
niitä täälläkin on, mutta nuo pikkutiet tuppaavat olemaan aika routakuoppaisia alkukesästä ja päällystevaurioita on paljon. Lisäksi hirviä on ihan liikaa. Maisemat on kyllä ehdotonta ykkösluokkaa. Hyvä pätkä, joka tosin on aika tiukkakurvinen ja kapea, on lenkki Terälahdesta Kapeeseen ja Muroleelle.
Siinä on uusi päällystekin, mutta se on lähinnä maisematie, hyvää ajorytmiin on vaikea päästä ja lisäksi saa varoa kivimurskaamon "kevyt"kuormureita. Hieno cruisailulenkki toki kauniina kesäpäivänä.

-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka

Avatar
1300ti
Viestit: 955
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Visconti kirjoitti:Helsingistä kun menee vaikkapa Hankoon kannattaa päätieltä poiketa vanhalle Fagervikin museotielle, paljon sokeita ja kallistettuja mutkia joissa on kiva vedättää vaikka nopeudet ei päätä huimaa.
Kun samalla suunnalla liikkuu, kannattaa koukata Karjaalta Pohjan keskustan ohi (Hieman Shellin ja Fiskarsin risteyksen jälkeen) ja kääntyä oikealle Kisakeskukseen, n. 22 km Ahvenistoa muistuttavaa (isoja korkeuseroja ja jopa pitkiä kaideosuuksia), lähes asumatonta "testirataa". Reitti on umpikuja, mutta palattuasi Pohjaan jatka kohti Tammisaarta joko hetken päästä vasemmalla puolella alkavalle, legendaariselle hiekkatielle tai todella hienolle asfalttimutkille kohti Bromarvia ja Salo-T:saari tietä.

Varoitus: Vanha hiekkatie Tammisaareen on suosittu ralliharjoittelupaikka, jossa on varsinkin ensimmäisillä ajokerroilla vaarallisia katvekohtia, korkeita nyppylöitä ja yllättäviä mutkia. Lisäksi vastaan tulee usein todella kovaa koko tien leveydellä ilmestyviä autoja, koska tiellä on historiallinen hohtonsa. Tammisaaren päästä parinkymmenen kilometrin hiekkaosuutta aloittaessa on pitkä S-mutka, joka kiertää jyrkän kallioseinämän n. 90 asteen käännöksin, joka kannattaa ottaa varoen. Kallioon maalattu Tyko Jhon muistuttaa vanhojen partojen mukaan vanhasta onnettomuudesta, jossa Walesistä Hankoon ralliteitä kokeilemaan tullut sälli menetti suoralla BDA-Escortinsa hallinnan ja henkensä, kun kohtasi kiviseinän katto edellä täydessä vauhdissa, taisi tulla autosta avomalli :shock: !

Myös vanha Salo-Turku reitti eli vanha Turku-Hki on nykyään iltaisin täysin tyhjä ja hieno reitti harrasteautoille, laskin elokuun iltana kolme vastaan tulevaa autoa koko matkalta! Keskinopeutta 2000 Berlinalla en kyllä paljasta 8)

Marcus
Viestit: 32
Liittynyt: 26 Maalis 2004, 21:21
Paikkakunta: Berliini

Viesti Kirjoittaja Marcus »

Tie sipoosta (nikkilä) pornaisiin on aika hyvä "rollercoaster". Kaveri sanoo sitä köyhän miehen nürburgringiksi :-D pimeitä mutkia, kallistuksia ja korkeus eroja on riittävästi. Suorat on lyhyitä, joten vauhdit ei karkaa ihan älyttömiksi. Hyvää kolmos-nelos vaihteella ajettavaa pätkää.
Suosittelen!

ps. Pelloilta tulleiden traktorien "jätökset" on liukkaita, varsinkin keskellä mutkaa... (nimimerkillä 20000mk remontti)

dera
Viestit: 27
Liittynyt: 18 Maalis 2004, 00:29

Viesti Kirjoittaja dera »

Marcus kirjoitti:Tie sipoosta (nikkilä) pornaisiin on aika hyvä "rollercoaster". Kaveri sanoo sitä köyhän miehen nürburgringiksi :-D pimeitä mutkia, kallistuksia ja korkeus eroja on riittävästi. Suorat on lyhyitä, joten vauhdit ei karkaa ihan älyttömiksi. Hyvää kolmos-nelos vaihteella ajettavaa pätkää.
Suosittelen!

ps. Pelloilta tulleiden traktorien "jätökset" on liukkaita, varsinkin keskellä mutkaa... (nimimerkillä 20000mk remontti)
Tuo on hieno tie kyllä.
Soppaan lisäisin Veikkola-Lapinkylä-pätkän. pari todella hienoa mutkaa, vauhdit vaan saattaa karata kolmannelle sadalle parissa kohdassa jos täysiä antaa mennä...

Avatar
jkoivula
Viestit: 286
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 07:08
Car(s): Alfetta GT 76
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24V 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08
Paikkakunta: Ylihärmä

Viesti Kirjoittaja jkoivula »

alfista kirjoitti:Eteläpohjanmaalla useitakin vanhoja pääteitä, jotka ovat jääneet hieman sivuun suorien tieleikkauksien alta.

Nurmo-Lapua. Kirkolta kirkolle, kirjaimellisesti. Sekä länsi, että itäpuoli joesta hieno. Mielestäni länsi vielä hivenen parempi. Varsinainen kortti-pois pätkä :wink: Lapuan nimismies ei muuten jousta.

Tervajoki-Vähäkyrö. Perinteinen koeajolenkki tervajoen Rinta-Joupilta jos testiautossa vain on bensaa 12km lenkkiin. Itäpuolta pohjoiseen ja länsipuolta takaisin. Hieman liikaa asutusta.

Kauhajoki-Kurikka. Vanha kyrönjoen länsipuolta kulkeva tie. Mainio.

Alahärmä-Ylihärmä-Kauhava. Vanha seinäjoentie (samaa kuin nurmo-lapua). Powerparkin itäpuolelta (tehtaanpuolelta) etelään. Mutkia! Kart radalla ajon jälkeen meno voi äityä turhan raisuksi. Muutama routaheitto puiden varjoissa.
Tuttuja teitä, varsinkin viimeinen. Valvontaa sillä tiellä tuskin on.
Ylihärmästä Kankaankylän kautta Hellanmaahan ja sieltä Lapua Ylistaro tielle, peltolakeutta joitakin mäkiä (pohjanmaan mittakaavassa) joita valitettavasti on viimevuosina vähän tasattu ja metsää, mutta ei hirvivaaraa (Tuolla Kauhavan osuudella ajoimme hirven kanssa yhteen Alffalla, tosin vain kuskin peili siinä putosi). Routaheittoja oli paikoin ainakin silloin kun vielä ajelin Alffalla. Ylihärmän ja Untamalan väli on myös mukava, vaikka Ylihärmän ja Ylistaron rajalla on hyppyri jossa pyörät irtoavat tiestä jos vauhti on yli 180 :roll: Untamalan kohdalla kannattaa hidastaa koska siellä on usein 8) ja se "vaara" jatkuu Ylistaroon saakka.

Avatar
Alfa Milano
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 12:38
Car(s): Tsekkiferrari
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfa Milano »

Pitipäs tällainen vanha ketju kaivaa esiin...ajelin eilen eteläisellä Pohjanmaalla, huh huh mitä pikkuteitä! Ähtäri-Lehtimäki vaikutti vastikään päällystetyltä, 80 kmh rajoitus (ja keveä ylinopeus kenties...), ei vastaantulijoita juurikaan ja ennen kaikkea herkullista mutkatietä noin 30 kilsaa! Pizzalaatikkoni rakastui siihen tienpätkään välittömästi. :P

Ja mie kans!

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4906
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Vaalasta->Rokuan kuntokeskuksen kautta->vt.22 Todella vähän liikennettä, mutkainen ja hyvä pintainen.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Himaan ko menee niin mukava pätkä löytyy väliltä Lammilta Vääksy-Asikkala suuntaan. Hyvä asfaltti, tiukkaa mutkaa mäkeä ja nousua. 15v kulkenu siinä ja kerran tullut poliisit vastaan. Joskus kakarana tuli ajettua sen pätkän tiukemmat mutkat kahdella pyörällä... Unossa niin tömäkkä alusta vakiona :)

PSS
Viestit: 426
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PSS »

Mäntsälä-Lammi on aivan nanna, kallistetut kurvit ja hyvä pinta suurimman osan aikaa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8717
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kahden ylemmän jatkoksi voisi vielä laittaa pätkän Janakkalasta Lammille, ellei sitten ole jopa osittain samaa pätkää PSS:n mainitseman kanssa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Milkman
Viestit: 71
Liittynyt: 05 Helmi 2005, 21:54

Viesti Kirjoittaja Milkman »

eltsu kirjoitti:Keuruulta Multian läpi Karstulaan...
Mutkia ja mäkiä kyllä riittää, mutta tie on paikoitellen niin kovin huonossa kunnossa. Oikeasti, varmasti hajotat autosi ellet tiedä pahimpien kuoppien paikkaa..

Muuten kyllä ihan ok pätkä.

Avatar
OL
Viestit: 850
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja OL »

Milkman kirjoitti:Mutkia ja mäkiä kyllä riittää, mutta tie on paikoitellen niin kovin huonossa kunnossa. Oikeasti, varmasti hajotat autosi ellet tiedä pahimpien kuoppien paikkaa..

Muuten kyllä ihan ok pätkä.
Ilmeisesti samoja pätkiä mitä tässä tuli kerran itsekin ajeltua. Kun lähti Hirvaskankaalta kohti Uuraista, niin tie oli loistavaa päästää, mutta sitten kun Multialta lähti kohti Keuruuta, niin oli kyllä niin karmeita reikiä, että oli pakko pudottaa vauhtia reilusti ettei auto säry :?

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Ainaski coil overeilla ainoot kriteerit tasanen ja mahollisimman uraton tie :-D Onneks niitä löytyy aika monesta paikasta..
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
Alfonso
Viestit: 352
Liittynyt: 13 Maalis 2003, 14:47
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Alfonso »

Yksi hyvä pätkä on Korpilahdelta Luhangan risteyksestä Joutsaan on mäkeä, mutkaa ja muuta kivaa..
Toinen mikä tulee mieleen on, kun Imatralta mennään Joensuuhun päin, Saaren risteyksestä ajelee Uukuniemeen päin..meinas tänä kesänä joku hullu Audilla tappaa meikäläisen, kun mäen takaa tuli väärällä kaistalla vastaan ja vauhtia oli niin paljon kuin tollanen 80 Audin rousku kulkee, just ja just kerkes väistää, oli vielä rekkari peitetty tarralla...Saatanan hullut :twisted:, pisti miettimään että lähtö oli lähellä.. :crazyeyes:
O Tempora O Mores

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Kyllä aina panee tollaset hullut miettimään että oma vaimo tai poika vois kuolla tollasten alle.... :evil: Tarralla peitetty rekkari jo sanoo että sinne liikenteeseen ei oo lähetty muita kunnioittamaan...
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
Georgios Terziakis
Viestit: 162
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 16:27
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Georgios Terziakis »

Imatralta Puumalan kautta Juvalle ja sieltä sitten Sulkavan tietä takas Imatralle, siinä on mukavan mutkaista tietä. Joskus aikoinaan tuli edellisellä 33:lla ajeltua ihan vaan ajamisen ilosta tuota reittiä...

Avatar
hamppi
Viestit: 746
Liittynyt: 21 Marras 2004, 04:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hamppi »

Espoon bodom järven ympäri kulkeva tie (Oittaa - Röylä) Löytyy monenlaista mutkaa, sekoitettuna ylä- ja alamäkiin, sekä pitkä suoran pätkä yhdessä kohtaa. Maisemat vaihtelevat viljapelloista- ja mäntyjen ympäröimästä tiestä - järvimaisemaan.

Avatar
jaskas
Viestit: 621
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Mä oon jossain vaiheessa listaillu reittejä tällaiseen kartta systeemiin.

http://www.sederholm.org/cruising/
tunnus ja salasana on possu

Pitäis varmaan päivitellä joskus...

AAW
Viestit: 1039
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Viesti Kirjoittaja AAW »

1300ti kirjoitti:
Kun samalla suunnalla liikkuu, kannattaa koukata Karjaalta Pohjan keskustan ohi (Hieman Shellin ja Fiskarsin risteyksen jälkeen) ja kääntyä oikealle Kisakeskukseen, n. 22 km Ahvenistoa muistuttavaa (isoja korkeuseroja ja jopa pitkiä kaideosuuksia), lähes asumatonta "testirataa". Reitti on umpikuja, mutta palattuasi Pohjaan jatka kohti Tammisaarta joko hetken päästä vasemmalla puolella alkavalle, legendaariselle hiekkatielle tai todella hienolle asfalttimutkille kohti Bromarvia ja Salo-T:saari tietä.

Varoitus: Vanha hiekkatie Tammisaareen on suosittu ralliharjoittelupaikka, jossa on varsinkin ensimmäisillä ajokerroilla vaarallisia katvekohtia, korkeita nyppylöitä ja yllättäviä mutkia. Lisäksi vastaan tulee usein todella kovaa koko tien leveydellä ilmestyviä autoja, koska tiellä on historiallinen hohtonsa. Tammisaaren päästä parinkymmenen kilometrin hiekkaosuutta aloittaessa on pitkä S-mutka, joka kiertää jyrkän kallioseinämän n. 90 asteen käännöksin, joka kannattaa ottaa varoen. Kallioon maalattu Tyko Jhon muistuttaa vanhojen partojen mukaan vanhasta onnettomuudesta, jossa Walesistä Hankoon ralliteitä kokeilemaan tullut sälli menetti suoralla BDA-Escortinsa hallinnan ja henkensä, kun kohtasi kiviseinän katto edellä täydessä vauhdissa, taisi tulla autosta avomalli :shock: !

Myös vanha Salo-Turku reitti eli vanha Turku-Hki on nykyään iltaisin täysin tyhjä ja hieno reitti harrasteautoille, laskin elokuun iltana kolme vastaan tulevaa autoa koko matkalta! Keskinopeutta 2000 Berlinalla en kyllä paljasta 8)
Yhdyn edelliseen, Kisakeskuksen pätkällä kannattaa tosin varoa peuroja varsinkin illansuussa/varhain aamulla ja valkeaa 75:aa jos ilmestyy taustapeiliin 8) .

Tammisaareen johtavalla sorapätkällä tatoo vain olla pinta huonossa kunnossa.

dr85
Viestit: 175
Liittynyt: 26 Tammi 2004, 19:05
Car(s): 155 2.0 ts 8v
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja dr85 »

Toronado kirjoitti:Lempäälä-Vesilahti-Tottijärvi on aika hyvä... :lol:
itse kanssa suosittelen tota pätkää ja varsinkin siitä vesilahti kk-narva väliä,varsinkin jos nostaa nopeuden meinaa sinne 90 kieppeille tai vähän yli(ainiin mutta eihän niin saa tehdä).... :-D :-D

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Korpilahti - Luhanka - Sysmä on tosiaan hieno (ajelin perjantaina)
Samoin Jaala - kimola - Asikkala (eilen)
Padaskoski - Orivesi (eilen - terveisiä Hondakuskille ;)
Tervajoki - Vähäkyrö kumpikin joenranta hyviä
Heinolan MLK - Jaalan suuntaan
Kauhajoki - Kristiinankaupunki

onhan näitä

Avatar
tommytommy
Viestit: 43
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 11:55
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja tommytommy »

dera kirjoitti:
Marcus kirjoitti:Tie sipoosta (nikkilä) pornaisiin on aika hyvä "rollercoaster". Kaveri sanoo sitä köyhän miehen nürburgringiksi :-D pimeitä mutkia, kallistuksia ja korkeus eroja on riittävästi. Suorat on lyhyitä, joten vauhdit ei karkaa ihan älyttömiksi. Hyvää kolmos-nelos vaihteella ajettavaa pätkää.
Suosittelen!

ps. Pelloilta tulleiden traktorien "jätökset" on liukkaita, varsinkin keskellä mutkaa... (nimimerkillä 20000mk remontti)
Tuo on hieno tie kyllä.
Soppaan lisäisin Veikkola-Lapinkylä-pätkän. pari todella hienoa mutkaa, vauhdit vaan saattaa karata kolmannelle sadalle parissa kohdassa jos täysiä antaa mennä...
Allekirjoitan molemmat! Erityisesti Sipoo-Pornainen on aivan huikea; mutkia ja nyppylöitä riittää sekä liikennettä kohtuu vähän!

Lisään vielä listaan Kerava-Porvoo -pätkän sekä itseasiassa lähes kaikki muut Sipoon pätkät, jotka on ainaki keskivertoa mielekkäämmät!

Loistava topic muuten!

Avatar
Sleepperi
Viestit: 478
Liittynyt: 16 Kesä 2006, 21:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Sleepperi »

Tätä tuskin tietää kukaan, mutta laitetaan silti.. Rautalampi - Nokisenkoski - Suonenjoki.

Toinen mukava pätkä, jo osittain mainittukin, vanhaa Saarijärventietä Jyväskylä - Puuppola - Tikkakoski.

Ja sitten vielä yksi pätkä, mitä en ole hetkeen ajanut. Tie, joka lähtee 4-tieltä Laukaaseen vähän Tikkakosken lentoaseman risteyksen jälkeen, kun ajetaan pohjoiseen päin.
"Some cars have a fine tuned exhaust, so the noise they make is as fake as a hooker's smile."

Avatar
ahma
Viestit: 567
Liittynyt: 19 Heinä 2004, 16:19
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja ahma »

Aiheeseen liittyen, työkaveri sattuu asumaan perheineen tällaisen hyvän lähettelypätkän varrella ja on harvinaisen kyllästynyt näihin hurupäihin jotka painaa talon ohi vauhtia kolme kertaa nopeusrajoituksen verran lasissa..

Joku kaunis päivää kiviaitaa korjatessaan työkaveri sattu olemaan kottikärryn ja kivikuorman kanssa siinä tien poskessa kun kylähullu ampu Celicalla niin väärän puolen sisälaitaa nuollen kuin vaan pystyy. Tämä kippaa kottikärryt kivineen siihen tienposkeen ja hyppää ojanpientareelle turvaan..

Jokainen voi varmaan kuvitella miten käy auton keulalle kun se paukauttaa inu vajaa kahta markkaa puolimetriseen kivikasaan jonka päällä on kottikärryt.. Ja ennen ensimmäistäkään jeesustelua kannattaa kysyä itseltään miten käy jos sen kivikasan tilalla on viisivuotias pikkutyttö fillarin kanssa....

Iloisia kaahailuja! o/
156 2.0 TS ['98]

Vastaa Viestiin