Näytti helpolta, mutta onkin mahdotonta. Siis kuvittelin voivani hoitaa mittauksen kätsysti Android -tabletilla + jollain ilmaissoftalla. Ekaksi kokeiltu Sound Meter näytti kivalta, vaikka asteikon alapäässä raja olikin 43-44 dB, minkä alapuolella mittari tipahti suoraan 8 dB lukemiin. Mutta ei halvat dB-mittaritkaan pysty mittaamaan alle 30 dB, joten en vielä huolestunut, vaan hommasin täysversion, joka kykenee keräämään dataa esim. puolen tunnin ajalta. Tänään koeajot ja tulokset: tyhmäkäynti 65 dB, lämppärin puhallin ei vaikuta yhtään(?), 40 km/h = 73 dB, 100 km/h 74 dB. Tuo 74 dB onkin suurin lukema, mitä ohjelma ikinä näyttää, että se siitä. Ei onneksi ollut kuin 0,80 € tappio.
Asiaa tutkiessani havaitsin, että ohjelmasta puuttuu myös kuulon herkkyyttä jäljittelevä painotus, joten matalat äänet (pakoäänet ym.) vaikuttivat lukemiin liioitellulla painoarvolla ja ärsyttävät suhinat 1 kHz tienoissa taas jäivät noteeraamatta.
Nykyään käytetään (käytännössä) aina A-painotusta, joka merkitään dB(A), mutta tätä itsestäänselvyyttä ei yleensä muisteta edes mainita (autolehtien testit). Tosin A-painotus on tarkoitettu hiljaisille, alle 55 dB, äänenpaineille ja kovempien kanssa pitäisi käyttää B tai C painotusta. Tässä on yksi syy siihen, miksei mittarien lukemat ja "korvatuntuma" auton meluisuudesta aina täsmää.
No, seuraava ohjelma testiin. Se halusi asentaa kaikenmaailman mainostauhkaa koneelle. N:o 3 tuntui taas toimivan ja siinä piti oleman A-painotuskin .... alku vaikutti hyvältä eli oman kämpän melutasot jotain 20-30 väliltä, mutta pölynimurille laite kellotti 56 dB eli ainakin 15 liian vähän. Huoh. Olkoot...
Sound Meter sentään kellotti pölynimurin 70 dB lukemiin, minkä pitäisi olla aika lähellä oikeaa (speksattu 72), mutten ihan purematta niele laitteen väitettä siitä, että auton melutaso on moninkertainen pölynimuriin verrattuna jo 40 km/h nopeudella.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.