Tulppien vaihto V6

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Pasi
Viestit: 6787
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): --- [ EX ] ---
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Tulppien vaihto V6

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Liittyen tuolla "tekninen osio" olevaan 156/166 V6 tulppien vaihtoon.

Tuli tänään vaihdettua ohjeistuksen mukaisesti tulpat. vm. 2003 156:ssa oli pari eroa liittimissä ja letkuissa esimerkissä käytettyyn autoon, mutta kun niitä vähän funtsi niin ei ollut mikään iso eroavaisuus. 2H 30min meni hommaan kokonaisuudessa.

Koneeseen meni Bosch tulpat, sopivaa NGK ei ollut jostainsyystä tarjolla varaosaliikkeessä ja tulpat piti saada vaihdettua aikatauluntakia tänään enkä kerennyt lähteä metsästämään NGK:ta. Katsotaan miten Boschit toimii.

Letkuklemmareita varten hommasin toisessa ketjussa mainitun Biltemasta ostetut pihdit... toimii muuten tosi hyvin, eikä tarvii mitään kikkailua.

Tuli sitten tuossa vasta jälkeenpäin mieleen, että vieläkö uusien tulppien kärkiväliä pitäisi jotenkin säätää ennen käyttöä?
Muistelisin että ainakin joskus aikoinaan niitä kärkivälejä on pitänyt säätää erikseen.
Ei alfat enää maistu :(

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1749
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Nysvääjä (eli minä mittaan ennenkuin tulpan laitan paikalleen) mittaa kärkivälin aina mutta enpä muista että noi olis ikinä ollut poskellaan. Ennen noissa oli automerkkikohtaista viilausta eli kärkiväli piti säätää uudesta tulpasta moottorikohtaiseen arvoon. Nykyaikaisilla sytytyslaitteistolla riittänee että tarkastaa välin että se on sama kun tulpassa ilmoitettu. Muuttu kyllä herkästi jos tulppa esim.putoaa tai kolahtaa asennuksen yhteydessä.
Voikos noilla bossilaisillakin päästellä 100 tkm??
Mulla olis kanssa homma ajankohtainen ja koska tehtaalla laitetut NGK:t ovat rokanneet 102tkm ja 9 vuotta niin ei ainakaan huonompia viitsis laittaa..
Viimeksi muokannut fahlsjy, 08 Loka 2009, 17:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7544
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ei bossilaiset välttämättä sen huonommat ole kuin NGK:t mutta toi vaihtoväli kannattaa tarkistaa. Myyvät joskus varaosaliikkeestä mielellään halvemmat tulpat, mutta vaihtoväli saattaakin sitten olla 15tkm vs. 100tkm

Avatar
Pasi
Viestit: 6787
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): --- [ EX ] ---
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

fahlsjy kirjoitti: Mulla olis kanssa homma ajankohtainen ja koska tehtaalla laitetut NGK:t ovat rokanneet 102tkm ja 9 vuotta niin ei ainakaan huonompia viitsis laittaa..
NGK:t siellä oli ja 101tkm ja 6 vuotta ... eivät mielestäni edes näyttäneet hirveen härskeiltä.

Öljynvaihto huomena ja fortella huuhtelu... Kiitos muuten toisessa ketjussa olleista ohjeistuksista Epezi ... täytyy tehdä sen mukaan ettei mene kone vaihtoon :D
Ei alfat enää maistu :(

jmi
Viestit: 1656
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tulppien vaihto V6

Viesti Kirjoittaja jmi »

Pitääkö tuo ecu irroittaa imusarjasta eli neljä mutteria irti?

Avatar
Finest
Viestit: 3237
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tulppien vaihto V6

Viesti Kirjoittaja Finest »

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=7&t=1048" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolla ohjeet, kuvat ovat jo hävinneet.

Ei ecu ole imusarjassa kiinni.
Imukotelossa/plenumissa on kaasuläppä, jos sitä tarkoitit niin johto pois.
Imukotelo muistaakseni kahdella mutterilla kiinni ja imuputkien kumeista irti. +muut letkut irti siitä.

jmi
Viestit: 1656
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tulppien vaihto V6

Viesti Kirjoittaja jmi »

Eikö se ecu ole mihin tulee kaksi paksua johtonippua kiinni? Sellainen ainakin imusarjan takaseinässä on kiinni.

Avatar
GTA ROSSO
Viestit: 410
Liittynyt: 12 Loka 2007, 10:33
Car(s): EX Alfa-Romeo 156 GTA Q2 3.2 v. 2003
EX Audi TT Coupe 1.8T 8N Quattro 225 hv v. 2000
Seat Leon 5F 1.2 TSI v. 2016
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost v. 2013
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tulppien vaihto V6

Viesti Kirjoittaja GTA ROSSO »

ECU:n liittimet irti alla kuva GTA:n imusarjasta ja englantilaisten ohjeet ja kuvat.

http://www.alfa156.net/tech/fr_index.ht ... sparks.htm" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Liitteet
DSCN1279.jpg
DSCN1279.jpg (53.68 KiB) Katsottu 2918 kertaa

jmi
Viestit: 1656
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tulppien vaihto V6

Viesti Kirjoittaja jmi »

Juuri tuolla tavalla se ecu on, olisiko turvallisempaa irroittaa nuo neljä mutteria ja antaa liittimet olla kiinni?

Avatar
Finest
Viestit: 3237
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tulppien vaihto V6

Viesti Kirjoittaja Finest »

Juu, imukotelon takana onkin. Missäs se takki olikaan...
Piti kuvahaulla katsoa moottoreita, onko näissä vuosimallieroja? Kaikissa ei näy kehystä.
Periaateessa akku irti + kaikki johdot ja letkut irti.
Ja ne pari mutteria motelon juuresta niin nousee koko pömpeli pois.

Tässä näkyy poksi:
http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... N=1&TPN=43" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässä ei:
http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... ?TID=32474" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

:?

jmi
Viestit: 1656
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tulppien vaihto V6

Viesti Kirjoittaja jmi »

Taitaa näissä uudemmissa olla ecu imusarjan takana.
Minkälainen liitin tuossa yhdessä ilmaletkussa on, joka on imusarjan takana, näkyy tuollainen valkoinen osa siinä.
Ettei tulisi hajotettua mitään.....

Avatar
Jarsan
Viestit: 2492
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tulppien vaihto V6

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

jmi kirjoitti:Juuri tuolla tavalla se ecu on, olisiko turvallisempaa irroittaa nuo neljä mutteria ja antaa liittimet olla kiinni?
Alla ei ole mitään lämpöpastaa tms., joten eipä tuolla väliä vaikka irrotat muttereista. Reiätkin ovat epäsymmetrisesti, eli ei mene edes väärinpäin paikalleen. Itse tosin irrotin liittimistä.
jmi kirjoitti:Minkälainen liitin tuossa yhdessä ilmaletkussa on, joka on imusarjan takana, näkyy tuollainen valkoinen osa siinä.
Ettei tulisi hajotettua mitään.....
Samantapainen pikaliitin kuin vaikka ilmakompuran letkussa. Liu'utetaan päällinen taakse ja nyppästään - sama meininki kuin etuveitikassa.

jmi
Viestit: 1656
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tulppien vaihto V6

Viesti Kirjoittaja jmi »

Se muovinen sähkökaappikin kannattaa irroittaa, johdot ei varmaan mahdu sieltä nousemaan pois?
Tulpat sai muuten sparkplugs.co.uk n.70€, kun esim. heikka n.120€.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2492
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tulppien vaihto V6

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Johdot mahtuu nousemaan irroittamatta koteloa, mutta eipä se kotelo tosin ole kuin kahdella ristipääruuvilla kiinni, joten ihan miten tahtoo.

jmi
Viestit: 1656
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tulppien vaihto V6

Viesti Kirjoittaja jmi »

Tuli tulpat vaihdettua, eipä ole kovin vaikea homma. 8,5 vuotta ja 92tkm ja tulpat olivat silti todella hyväkuntoiset, ellei sitten ole joskus aiemmin vaihdettu ennen aikojaan.
Kyllä nuo kahteen tuntiin vaihtaa tälläinen amatöörikin, suurin aika meni imuputkien ja bensalinjan kiillottamiseen. :-D

Vastaa Viestiin