Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Valvoja: Moderators
- JaniW
- Viestit: 878
- Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
- Car(s): Clio ja sähkö-PNV (joskus sit taas...)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^^ Erittäin informatiivinen kuva. Joo kyllähän mä ne tunkkauspisteet tiedän, mutta jos ajattelee ne pisteet pukeille varatuiksi niin itse nostamiseen tähän niitä ohjeita kaipasin.
CARF0869
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Enpä kävis takapään alumiinipalkista nostamaan, vaikka kuvassa se otolliseksi paikaksi onkin merkitty. Kuvasta puuttuu kynnysten nostopisteet.jkk kirjoitti:eikös tääl foorumilla ollut se kuva 156 pohjasta jossa vihreällä ympyröity nostokohdat? sitähän varten kysytään, kyllä varmaan porukka nostelis oikeista kohdista jos tietäs mistä nostaa.
E: tässä
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... et#p362353" onclick="window.open(this.href);return false;
- palkus
- Viestit: 5529
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
onkos muuten kukaan kattonut kun on nostanut noista etujalkatilan "nostokohdista", niin nouseeko jalkatilan pelti myös vähän. Fiatissa nousi melkein sentin pysyvästi, enkä nosta niistä enään. Sen takapään alumiinipalkin jättäisin kyllä rauhaan.
- jkk
- Viestit: 6037
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^mä nostan aina niistä etupään, eikä koskaan lattiaa painunut ollenkaan. kai ne paikat on vahvistettu. joo, alupalkkista on moni ärähtänyt, onneks takapäässäkin on kuitenkin valinnanvaraa nostokohdista.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Noniin, selvisi sitten hiukan lisää noista lämpö-ongelmista .. siellä kuulemma muodostuu painetta paisuntasäiliöön, eli todennäköisesti kannentiiviste vuotaa. Halvalla ei tästäkään päästy, varsinkin jos tiiviste on palanut lämpöjen nousemisen vuoksi (ja edelleen pääsyyllinen siis selvittämättä)... Olikos pk-seudulla osaavia käsiä kannentiivisteen vaihtoon? Varmaan halvemmalla ei pääse jos vaihtais koko koneen?
- Aquatica
- Viestit: 15116
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Eiköhän Auto Milano hoida homman hyvinkin. Mutta pitäähän sinne nyt vähän painetta tullakin paisariin?
EDIT:
Yritin vielä vähän etsiä, josko olet tästä muualla jo keskustellut - en löytänyt. V6-koneissahan syyläri on hyvinkin usein ollut syyllinen lämpöjennousuun, vaikka ulkoisesti olisikin näyttänyt "ihan hyvältä". Se on ns. kulutusosa. Jos nesteet säilyy, mutta lämmöt nousee, on tietääkseni yleisimmät syylliset: syyläri heikossa kunnossa (ei tarvitse vuotaa), lämpöanturi sekoilee... Ja jos tosiaan paisuntasäiliössä ei painetta saa olla, niin tässä taloudessa on putkeen jo neljäs auto, jossa on kannentiiviste mennyttä ('01 Fiat Brava, '99 156 2.0TS, '06 Peugeot 207 HDi, '02 156 1.8TS)... Ja kuitenkaan mitään kansiremppaa tehty yhteenkään koskaan, eikä mennyt vedet tai öljyt sekasin, ei vaahtoa öljykorkin alla. Tuossa Pögössä nousi paisuntasäiliössä paineet pari kertaa jopa niin paljon, että heitti vähän ylimääräsiä korkin kautta pihalle, mutta homma tasoittui ihan ajan kuluessa (oli ensin liian vähän nestettä, sitten meni liikaa). 2.0TS söi nesteitä pitkään, kunnes letkulämmittimen kiinnityksiä kiristettiin.
V6-koneiden "tyyppivikaha" tuo syylärin tehottomuus on, tällä foorumilla on tiettävästi aika vähän kutosia, joihin ei syyläriä ole jouduttu vaihtamaan lämpöongelmien takia... Ja ainakin kerran tai pari vaihdettu tarvikkeeseen, jossa kai tulovesiletkun pätkä on turhan pieni -> nesteet ei kierrä syylariin riittävän hyvin -> lämpöongelmia, haljenneita letkuja, pompanneita letkukiinnityksiä ja sitärataa.
EDIT:
Yritin vielä vähän etsiä, josko olet tästä muualla jo keskustellut - en löytänyt. V6-koneissahan syyläri on hyvinkin usein ollut syyllinen lämpöjennousuun, vaikka ulkoisesti olisikin näyttänyt "ihan hyvältä". Se on ns. kulutusosa. Jos nesteet säilyy, mutta lämmöt nousee, on tietääkseni yleisimmät syylliset: syyläri heikossa kunnossa (ei tarvitse vuotaa), lämpöanturi sekoilee... Ja jos tosiaan paisuntasäiliössä ei painetta saa olla, niin tässä taloudessa on putkeen jo neljäs auto, jossa on kannentiiviste mennyttä ('01 Fiat Brava, '99 156 2.0TS, '06 Peugeot 207 HDi, '02 156 1.8TS)... Ja kuitenkaan mitään kansiremppaa tehty yhteenkään koskaan, eikä mennyt vedet tai öljyt sekasin, ei vaahtoa öljykorkin alla. Tuossa Pögössä nousi paisuntasäiliössä paineet pari kertaa jopa niin paljon, että heitti vähän ylimääräsiä korkin kautta pihalle, mutta homma tasoittui ihan ajan kuluessa (oli ensin liian vähän nestettä, sitten meni liikaa). 2.0TS söi nesteitä pitkään, kunnes letkulämmittimen kiinnityksiä kiristettiin.
V6-koneiden "tyyppivikaha" tuo syylärin tehottomuus on, tällä foorumilla on tiettävästi aika vähän kutosia, joihin ei syyläriä ole jouduttu vaihtamaan lämpöongelmien takia... Ja ainakin kerran tai pari vaihdettu tarvikkeeseen, jossa kai tulovesiletkun pätkä on turhan pieni -> nesteet ei kierrä syylariin riittävän hyvin -> lämpöongelmia, haljenneita letkuja, pompanneita letkukiinnityksiä ja sitärataa.
- jkk
- Viestit: 6037
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
tottakai paisariin painetta tulee kun lämpötila nousee. sen takia kuumaa paisaria ei pitäs rykästä auki.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^^Mä vaihdoin kun alkoi vuotamaan. Lämmöt oli ok.
^siitä se nimikin varmaan tulee
^siitä se nimikin varmaan tulee
- jeQQ
- Viestit: 4395
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): 1750 Berlina, Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
- Paikkakunta: Vihti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tarvikesyylareiden muovipäädyissä ollut kuulemma myös jonkinverran kesto-ongelmia.
- nurmi
- Viestit: 199
- Liittynyt: 22 Heinä 2011, 23:11
- Car(s): Giulia 2.2 -17
1502 -77
X3 3.0sd -07
ex. Gtv 2.0 -00
156 V6 -00 - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Oliko Joonaken autoon jo syyläri vaihdettu?
Ellei niin siitä aloittaisin ennen kansien availua.
Ellei niin siitä aloittaisin ennen kansien availua.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
On, mun pikkubussoon on takuuna vaidettu ainakin 4 tarvikesyylaria.jeQQ kirjoitti:Tarvikesyylareiden muovipäädyissä ollut kuulemma myös jonkinverran kesto-ongelmia.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ei ole syylaria vielä vaihdettu, kun ei ole päässyt katsomaan mimmosessa kunnossa se on. Nyt korjaamolla niiden piti vilkasta mistä lämpöjen nouseminen johtuu, mutta näyttivät enemmänkin tutkineen mitä se on jo mahdollisesti rikkonut
No mutta pitänee siis viedä uudestaan huoltoon ja kehottaa nyt tutkimaan oikeasti sen syylarin ja vesipumpun, kun vielä voi kumpi tahansa olla alkuperäinen syyllinen lämpöjen nousuun (kannentiivisteen vuotaminen ilmeisesti kuitenkin on enemmänkin seuraus kuin syy?)
No mutta pitänee siis viedä uudestaan huoltoon ja kehottaa nyt tutkimaan oikeasti sen syylarin ja vesipumpun, kun vielä voi kumpi tahansa olla alkuperäinen syyllinen lämpöjen nousuun (kannentiivisteen vuotaminen ilmeisesti kuitenkin on enemmänkin seuraus kuin syy?)
- Aquatica
- Viestit: 15116
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ja yleensä siinä vaiheessa kun kannentiiviste palaa, niin sen kyllä myös huomaa. Sehän palaa ylikuumenemisen tai nesteiden puuttumisen takia, näin niinkuin yleisesti.
Mutta suosittelen viemään pajalle, jossa tuntevat Alfat muutenkin kuin nimeltä. Jossain rellun muovikansikoneessa palanut kansipahvi voi olla syy, eikä seuraus - mutten ihan menisi allekirjoittamaan tuota Alfasta. Lämpöjen nousuun on syy; joko nesteet ei kierrä kunnolla (vesipumppu), syyläri ei jaksa jäähdyttää tai flekti ei toimi. Tai vaikkapa kaikki nuo yhdessä. Tai sitten se viallinen lämpöanturi. Tai "jotain muuta yhtä ihanaa", kuten ilmaa järjestelmässä.
PS.
Alfan moottori ei ole mitenkään "erikoinen", mutta jostain syystä (olen itse huomannut, käytännössä) jotkut pajat pitävät sitä moottorina, mihin ei päde tasan mikään fysiikanlaki tai mikään muukaan järkeenkäypä asia ja pieninkin ongelma on aina seurausta jostain isosta, kuten eräs paja väitti jäähdytysnesteen vuodon aiheuttajaksi hajonnutta kantta... Kyllä. Ja vuotopaikan näki valon kanssa selvästi letkuliittimeen, joka sijaitsi letkulämppärin molemmin puolin. Tässä tapauksessa toki epäilen täyttä väärinymmärrystä selittäjän ja selvittäjän välillä tai jomman kumman absoluuttista ammattitaidottomuutta - tai ehkä sekäettä.
Mutta suosittelen viemään pajalle, jossa tuntevat Alfat muutenkin kuin nimeltä. Jossain rellun muovikansikoneessa palanut kansipahvi voi olla syy, eikä seuraus - mutten ihan menisi allekirjoittamaan tuota Alfasta. Lämpöjen nousuun on syy; joko nesteet ei kierrä kunnolla (vesipumppu), syyläri ei jaksa jäähdyttää tai flekti ei toimi. Tai vaikkapa kaikki nuo yhdessä. Tai sitten se viallinen lämpöanturi. Tai "jotain muuta yhtä ihanaa", kuten ilmaa järjestelmässä.
PS.
Alfan moottori ei ole mitenkään "erikoinen", mutta jostain syystä (olen itse huomannut, käytännössä) jotkut pajat pitävät sitä moottorina, mihin ei päde tasan mikään fysiikanlaki tai mikään muukaan järkeenkäypä asia ja pieninkin ongelma on aina seurausta jostain isosta, kuten eräs paja väitti jäähdytysnesteen vuodon aiheuttajaksi hajonnutta kantta... Kyllä. Ja vuotopaikan näki valon kanssa selvästi letkuliittimeen, joka sijaitsi letkulämppärin molemmin puolin. Tässä tapauksessa toki epäilen täyttä väärinymmärrystä selittäjän ja selvittäjän välillä tai jomman kumman absoluuttista ammattitaidottomuutta - tai ehkä sekäettä.
- willez
- Viestit: 5247
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^ Yleisesti ottaen korjaamoilla moni asentaja kattoo Alfoja naama väärinpäin , ehkä jopa merkkihuollossa (ihmisiä neekin taitaa olla ?)
Huomaa myös jos asiakkaalta kysyy että mikä auto teillä on , niin Alfan omistavat sanovat auton merkin hiljaa ja häntä koipien välissä kulmakarvojen alta luimistellen Yllätys on aina suuri , kun meikäläinen alkaa kehumaan näitä laitteita ja luulen ymmärtäväni näitten päälle , eikä sitä perinteistä puuskausta "ai oikkeen alffa... jaaahas...huoh..."
Toivoisin että olisi enemmän näitä paikkoja joissa Alfa Romeota arvostetaan , niin saisi auton omistajilleenkin paremman mielen ja hommat hoituisi nopeasti ja suhtkoht edullisesti.
Huomaa myös jos asiakkaalta kysyy että mikä auto teillä on , niin Alfan omistavat sanovat auton merkin hiljaa ja häntä koipien välissä kulmakarvojen alta luimistellen Yllätys on aina suuri , kun meikäläinen alkaa kehumaan näitä laitteita ja luulen ymmärtäväni näitten päälle , eikä sitä perinteistä puuskausta "ai oikkeen alffa... jaaahas...huoh..."
Toivoisin että olisi enemmän näitä paikkoja joissa Alfa Romeota arvostetaan , niin saisi auton omistajilleenkin paremman mielen ja hommat hoituisi nopeasti ja suhtkoht edullisesti.
- jkk
- Viestit: 6037
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
suorituspaineitawillez kirjoitti:^ Yleisesti ottaen korjaamoilla moni asentaja kattoo Alfoja naama väärinpäin , ehkä jopa merkkihuollossa (ihmisiä neekin taitaa olla ?)
- hagger16
- Viestit: 3081
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Arvatkaa olenko mielelläni vienyt auton laitettavaksi 100km päähän, missä on Alfoihin intohimoisesti suhtautuva asentaja, joka tekee töitä asenteella "pitäähän nämä pitää liikenteessä".
Senza cuore saremmo solo macchine
- Alexander Borgå
- Viestit: 142
- Liittynyt: 04 Huhti 2012, 15:21
- Car(s): Skoda Octavia RS -19 & 156 Boselift Busso -03 exät: Audi A3, MB CDI 220, BMW E90 320d, 156 V6,155 TS 16v, 156 SW JTS, 155 TS 8v, 159 1.9 JTS & 147 1.9 M-Jet
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Lämpökyssäreitä osa 34425:
Mikä tahansa ajo nostaa lämmöt yli 110 celciuksen. Edellinen omistaja veikkaili viallisia lämpöanturia.
Kun tuun valoihin esim. motaripätkän jälkeen, huutaa tuuletin niin helvetisti.
Mahdolliset kohdat siis:
1.anturi
2.syylari
3. Vesipumppu
4. Joku muu mikä
Kilsat 212 tkm ja pikkubusso vuodelta 98.
Kiitos jo valmiiksi.
Mikä tahansa ajo nostaa lämmöt yli 110 celciuksen. Edellinen omistaja veikkaili viallisia lämpöanturia.
Kun tuun valoihin esim. motaripätkän jälkeen, huutaa tuuletin niin helvetisti.
Mahdolliset kohdat siis:
1.anturi
2.syylari
3. Vesipumppu
4. Joku muu mikä
Kilsat 212 tkm ja pikkubusso vuodelta 98.
Kiitos jo valmiiksi.
"Leave me alone, I know what I´m doing!"
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Et? Kuitenkin aina salaa mutiset huoltomatkalla, että perhana kun olisi tuokin lähempänä!hagger16 kirjoitti:Arvatkaa olenko mielelläni vienyt auton laitettavaksi 100km päähän
Katotaan jos vaikka kohta olis yks paikka lisää missä suhtaudutaan avoimin mielin Alfoihin... Osaaminen ja tietämys taitaa kyllä olla sitten ihan eri juttu, mutta siitähän ei ollut puhetta!willez kirjoitti:Toivoisin että olisi enemmän näitä paikkoja joissa Alfa Romeota arvostetaan
- Aquatica
- Viestit: 15116
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Vaihtaisin syylarin ja anturin päittäin listalla, mutta anturi lie kaikkein helpoin tarkistaa? Ja taisinpa tähän ketjuun jo aiemminkin sanoa: etenkin kutosissa ollut paljon ongelmia syylarin kanssa. Ja sitten myös ne mainitut ongelmat tarvikesyylareiden muoviletkupätkästä ja liian "tiukasta" tuloputkesta - nyt näin alkuunsa. Jos pääset nosturille ja saat syylarin kunnolla näkyviin myös alasosasta, katso onko rivat tallella ja onko hapettumaa/ruostetta - jos on, niin vaihtoon. Jos taas näyttää hyvältä, nesteet kiertää (en tiedä, näkeekö pikkubussosta, mutta ainakin tessussa näkee koneen käydessä aivan suoraan paisarin paluuletkusta, kiertääkö nesteet vaiko ei), niin sitten se anturi on aika vahva syyllinen.
- Jakke
- Viestit: 3373
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jos paisarissa kuohuu ja poreilee kuin kuumassa lähteessä, niin sitten on syytä epäillä kannentiivistettä. Jos taas painetta syntyy, mutta varovaisesti avaamalla korkin saa avattua ilman että tulee yli, niin ihan normaaliahan se on.Joonake kirjoitti:Noniin, selvisi sitten hiukan lisää noista lämpö-ongelmista .. siellä kuulemma muodostuu painetta paisuntasäiliöön, eli todennäköisesti kannentiiviste vuotaa. Halvalla ei tästäkään päästy, varsinkin jos tiiviste on palanut lämpöjen nousemisen vuoksi (ja edelleen pääsyyllinen siis selvittämättä)... Olikos pk-seudulla osaavia käsiä kannentiivisteen vaihtoon? Varmaan halvemmalla ei pääse jos vaihtais koko koneen?
T-Fordissa ei ollut paineistettua jäähdytysjärjestelmää, mutta 1900-luvun jälkimmäisellä puoliskolla valmistetuissa yleensä on
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo
ooo--v--ooo
-
- Viestit: 223
- Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
- Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00 - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Milläs nimellä kulkee 156 2.0 TS:n pakoputken joustinputken jälkeinen osa? Osaa sitten lähteä oikeaa pätkää ostamaan..
- jkk
- Viestit: 6037
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^jousto osan jälkeen tulee katalysaattori ja sen jälkeen ennen takapönttöä niin väliputki
-
- Viestit: 223
- Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
- Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00 - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^ Juuri tuota väliputkea hain. Kiitoksia.
-
- Viestit: 83
- Liittynyt: 15 Joulu 2011, 23:12
- Car(s): Alfa 156 JTS 2.0
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Moi!
Oma 156:n alkoi pitämään ihan outoa ääntä varsinkin moottorijarrutuksen yhteydessä. Ääni kuuluu myös peruuttaessa. Ja kun auton sammuttaa niin ihan loppuvaiheessa viimeiset hörähdykset aiheuttaa saman äänen, joka toisaalta on aivan kuin joku resonanssiääni.
Noin kuukausi sitten olivat pajalla irrottaneet koko moottorin starttia vaihtaessa. En tiedä voisiko olla seurausta siitä vai mikä lienee. Ulospäin ääni ei kuulu vaan ainoastaan sisälle.
Oisko hyviä arvauksia. Maanantaina ajattellin viedä auton jonnekin "hoitoon".
Oma 156:n alkoi pitämään ihan outoa ääntä varsinkin moottorijarrutuksen yhteydessä. Ääni kuuluu myös peruuttaessa. Ja kun auton sammuttaa niin ihan loppuvaiheessa viimeiset hörähdykset aiheuttaa saman äänen, joka toisaalta on aivan kuin joku resonanssiääni.
Noin kuukausi sitten olivat pajalla irrottaneet koko moottorin starttia vaihtaessa. En tiedä voisiko olla seurausta siitä vai mikä lienee. Ulospäin ääni ei kuulu vaan ainoastaan sisälle.
Oisko hyviä arvauksia. Maanantaina ajattellin viedä auton jonnekin "hoitoon".
Some believe football is a matter of life and death, but it is much more important than that.
- Aquatica
- Viestit: 15116
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^
Vois helpottaa jos kertoisit, millaista outoa ääntä. Ja häh, koko moottorin irroitus startin vaihdossa? Ettei vaan kuitenkin enintään apurunkoa tiputettu? Vai vaatiiko JTS tosissaan niin pirukseen töitä, kun twinsparkissa tuo on suht helppo homma...
Vois helpottaa jos kertoisit, millaista outoa ääntä. Ja häh, koko moottorin irroitus startin vaihdossa? Ettei vaan kuitenkin enintään apurunkoa tiputettu? Vai vaatiiko JTS tosissaan niin pirukseen töitä, kun twinsparkissa tuo on suht helppo homma...
-
- Viestit: 83
- Liittynyt: 15 Joulu 2011, 23:12
- Car(s): Alfa 156 JTS 2.0
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ääni on sellainen särinä. Mitä pienemmät kierrokset sitä enemmän muistuttaa kolinaa.
Ja tuo koneen irroitus lienee laittajan kokemattomuutta...
Ja tuo koneen irroitus lienee laittajan kokemattomuutta...
Some believe football is a matter of life and death, but it is much more important than that.
-
- Viestit: 83
- Liittynyt: 15 Joulu 2011, 23:12
- Car(s): Alfa 156 JTS 2.0
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Vaikea ääntä on kuvailla... Sähköinen särinä lienee oikea. Ja tosiaan sammuttaessa kolina.
Some believe football is a matter of life and death, but it is much more important than that.
- jkk
- Viestit: 6037
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
putki osuu lämpösuojiin?
-
- Viestit: 83
- Liittynyt: 15 Joulu 2011, 23:12
- Car(s): Alfa 156 JTS 2.0
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ei saatu vielä kuulokorvalla paikallistettua tuota oudon äänen lähdettä. Sitä vastoin korjaamon kaveri kiinnitti huomiota hieman epätasaiseen tyhjäkäyntiin eli välillä "nykäisee" tai tärisyttää kovemmin. Keskiviikkona pitäis viedä menopeli paremmalla ajalla syynättäväksi.
Some believe football is a matter of life and death, but it is much more important than that.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mistä käsin pääsee parhaiten vaihtamaan peruutusvalokytkintä -98 pikkubussosta? Laatikossahan se lienee, mutta ylä- vai alakautta ja pitääkö paljonkin purkaa tieltä? Peruutusvalo ei nimittäin pelitä. Johdotukset takaluukkuun näyttää hyvältä, sumarit toimii, tsekattu ja vaihdeltu polttimoita ja polttimot myös ok. Sulakkeetkin näyttäisi olevan kunnossa, joten enää taitaa olla ite valokytkin...
- willez
- Viestit: 5247
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^ se on siinä askin päällä , eli imuputki pois , akku ja akkuteline pois niin se on suoraan siinä alapuolella. Mullakin on pakkivalo pimiä , ei oo jaksanu/kiinnostanu vielä tutkia...
Edit: ainiin , voit tietty testata ota liitin irti ja hyppylangalla napojen väliin , tietysti virrat päällä . Jos valot toimii niin anturi on rikki.
Edit: ainiin , voit tietty testata ota liitin irti ja hyppylangalla napojen väliin , tietysti virrat päällä . Jos valot toimii niin anturi on rikki.
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ilmastoinnilla ei tunnu usein olevan mitään käsitystä todellisesta sisälämpötilasta. Olikohan viime viikolla kun ulkolämpötila oli 18 astetta, asetettu lämpötila 16,5 astetta ja kylmästöinti oli sitä mieltä että auto kaipaa lämmitystä. Tuo virhe on aina noin päin, eli ilmatointi luulee että autossa on kylmempää kuin siellä onkaan, joten lämpötilatoive täytyy asettaa paljon alemmas kuin mitä lämpötilaa tavoittelee. Toisinaan toimii suurinpiirtein oikein, toisinaan taas ei tuo 16,5 astetta riitä kun auton mielestä on jo riittävän kylmä vaikka onkin liian lämmintä.
Voisiko olla niin helppoa korjata kuin vaihtaa lämpöanturi? Vai onko tuossa joku isompi vika joka vaatii viikon valohoitoa ja satoja euroja rahaa?
Boselift automaatti-ilmastoinnilla kyseessä.
Voisiko olla niin helppoa korjata kuin vaihtaa lämpöanturi? Vai onko tuossa joku isompi vika joka vaatii viikon valohoitoa ja satoja euroja rahaa?
Boselift automaatti-ilmastoinnilla kyseessä.
- jkk
- Viestit: 6037
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
no jos sillä ei o hajua oikeasta lämpötilasta niin varmaan anturi vika mutta eikös näissä muutenkin ole asteen pari heittoa?
- palkus
- Viestit: 5529
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^^varovainen imurointi/puhallus siihen propelianturiin, ulkolämpötilan lukeman olis hyvä olla jollaintavalla oikeahko ja akunkenkä irti vaikka puoleksi tunniksi. Kengän kiinnityksen jälkeen ei saa koskea mihinkään 5min ja sitten ensivirrat päälle pariksi minuutiksi ja käyntiin. Eiköhän se siitä
^ei heitä sisälämpö oikeastaan ollenkaan
^ei heitä sisälämpö oikeastaan ollenkaan
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Riittää että ottaa sen akkutelineen pohjan irti, niin siitä mahtuu ronkkimaan kytkimen irti.willez kirjoitti:^ se on siinä askin päällä , eli imuputki pois , akku ja akkuteline pois niin se on suoraan siinä alapuolella.
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Hmm, itsellä on edessä viikon päästä myös syventyminen tuohon ilmastoinnin toimimattomuuteen. Ilmastointi on täytetty ihan hiljattain ja vuotoja ei havaittu, toimi noin 8 / 10 kokeilukerrasta normaalisti noin kuukauden - nyt taas pois pelistä.
DnEcuDiagilla tsekkailin dataa, ja näyttäisikin siltä että tuo kompressorin rele kyllä napsahtaa hyvin kuuluvasti päälle ja pois testaustilassa mutta kabiinissa olevasta nappulasta ilmastointi ei enää kytkeydy. DnEcuDiagiin mukaan signaalia nappulalta ei tule releelle tai kompressorille. Mistähän tuota nyt alkaisi sitten setvimään?
Mieleeni tosiaan tuli, että jos tuo auton sisälämpötila näyttää ihan "höpöjä", jonka takia myöskään AC ei lähde päälle. Pystyyko tuota sisälämpötilan anturia jotenkin mittaamaan / tutkimaan?
DnEcuDiagilla tsekkailin dataa, ja näyttäisikin siltä että tuo kompressorin rele kyllä napsahtaa hyvin kuuluvasti päälle ja pois testaustilassa mutta kabiinissa olevasta nappulasta ilmastointi ei enää kytkeydy. DnEcuDiagiin mukaan signaalia nappulalta ei tule releelle tai kompressorille. Mistähän tuota nyt alkaisi sitten setvimään?
Mieleeni tosiaan tuli, että jos tuo auton sisälämpötila näyttää ihan "höpöjä", jonka takia myöskään AC ei lähde päälle. Pystyyko tuota sisälämpötilan anturia jotenkin mittaamaan / tutkimaan?
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
- Aquatica
- Viestit: 15116
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Eikös se ole ulkolämpötila, joka on oleellsiempi? Itseäni harmittaa, kun en ainakaan millään löytänyt MESstä taikka DnEcudiagista täppää, josta olisi sisälämpöä voinut ihmetellä. Pitääkin nyt ottaa paineilmapönttö mukaan ja katsoa, tuhoutuuko jotakin...
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^ Näin minäkin ajattelin. Ulkolämpö näyttää kyllä oikein. Tosiaan, suoraa lämpötiladataa sisäilmasta ei ohjelmilla näe, vaikka sen sata muuta nippelitietoa kyllä...
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
- Alexander Borgå
- Viestit: 142
- Liittynyt: 04 Huhti 2012, 15:21
- Car(s): Skoda Octavia RS -19 & 156 Boselift Busso -03 exät: Audi A3, MB CDI 220, BMW E90 320d, 156 V6,155 TS 16v, 156 SW JTS, 155 TS 8v, 159 1.9 JTS & 147 1.9 M-Jet
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Nämä pohjalla ja sen lisäksi uusi ja mielenkiintoinen haaste; auto ei käynnisty. Pyörittää starttia, mutta ei lähde. Fuel cut painettu alas, ei tehoa. Lähtee mäkilähdöllä.Alexander Borgå kirjoitti:Lämpökyssäreitä osa 34425:
Mikä tahansa ajo nostaa lämmöt yli 110 celciuksen. Edellinen omistaja veikkaili viallisia lämpöanturia.
Kun tuun valoihin esim. motaripätkän jälkeen, huutaa tuuletin niin helvetisti.
Mahdolliset kohdat siis:
1.anturi
2.syylari
3. Vesipumppu
4. Joku muu mikä
Kilsat 212 tkm ja pikkubusso vuodelta 98.
Kiitos jo valmiiksi.
"Leave me alone, I know what I´m doing!"
- jkk
- Viestit: 6037
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^bensapumpun taikka ruiskun rele?
- Alexander Borgå
- Viestit: 142
- Liittynyt: 04 Huhti 2012, 15:21
- Car(s): Skoda Octavia RS -19 & 156 Boselift Busso -03 exät: Audi A3, MB CDI 220, BMW E90 320d, 156 V6,155 TS 16v, 156 SW JTS, 155 TS 8v, 159 1.9 JTS & 147 1.9 M-Jet
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ja kaksi muuttujaa vielä; alustapesu ja uudet öljyt silmämääräisellä mitalla eli kaikki 5 litraa toisesta ja reipas lurautus toisesta pöntöstä.Alexander Borgå kirjoitti:Nämä pohjalla ja sen lisäksi uusi ja mielenkiintoinen haaste; auto ei käynnisty. Pyörittää starttia, mutta ei lähde. Fuel cut painettu alas, ei tehoa. Lähtee mäkilähdöllä.Alexander Borgå kirjoitti:Lämpökyssäreitä osa 34425:
Mikä tahansa ajo nostaa lämmöt yli 110 celciuksen. Edellinen omistaja veikkaili viallisia lämpöanturia.
Kun tuun valoihin esim. motaripätkän jälkeen, huutaa tuuletin niin helvetisti.
Mahdolliset kohdat siis:
1.anturi
2.syylari
3. Vesipumppu
4. Joku muu mikä
Kilsat 212 tkm ja pikkubusso vuodelta 98.
Kiitos jo valmiiksi.
"Leave me alone, I know what I´m doing!"
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Muistaako joku ulkoa paljonko on ylätukivarren kiristysmomentti?
Eli "laakeroinnin" katsastustermein sanottuna.
Eli "laakeroinnin" katsastustermein sanottuna.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Läpipultti 40-49Nm, yläpallo 43-47Nm ja kiinnitykset konehuoneen puolelle 40-49Nm. Iskarin yläpään kiinnitykset 24-29Nm.
Edit: En tosin muistanut kaikkia ihan ulkoa, anteeksi.
Edit: En tosin muistanut kaikkia ihan ulkoa, anteeksi.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ei sinällään ihme, että TRW:n ylätukivarret ovat pidempi ikäisiä.
Metalliholkin ja kkumipuslan välissä oli rasvat ja puslassa on kaksi kumikerrosta joiden välissä on myös metalliholkki.
Edellisissä "halpiksissa" (30-35€) ei ole kumin sisällä ole metallia, rasvoista en muista, mutta tuskin oli niitäkään.
Metalliholkin ja kkumipuslan välissä oli rasvat ja puslassa on kaksi kumikerrosta joiden välissä on myös metalliholkki.
Edellisissä "halpiksissa" (30-35€) ei ole kumin sisällä ole metallia, rasvoista en muista, mutta tuskin oli niitäkään.
- palkus
- Viestit: 5529
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^minkäs merkkiset se kumit on, täällä kun raportoitu myös trw:n alkaneen nopeasti narisemaan
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kaikissa TRW:issä mitä olen itse hypistellyt on ollut Bogen puslat.
Mulla on lakannut narisemasta nuo TRW:t, kun eka helleaalto meni ohi, vaikka onkin ollut yhtä lämpimiä ilmoja senkin jälkeen.
Mulla on lakannut narisemasta nuo TRW:t, kun eka helleaalto meni ohi, vaikka onkin ollut yhtä lämpimiä ilmoja senkin jälkeen.
- palkus
- Viestit: 5529
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^käytön vähyyttä siis
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ilmeisesti ne tarvi vähän totuttelua alkuun. Vieläkin aivan vähän narahtaa, jos on oikein lämmintä (yli +25°C) ja ajaa oikein isoon töyssyyn, mutta vain juuri ja juuri kuultavasti.
- palkus
- Viestit: 5529
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^vois viitata alatukivarteen, mutta eikös neki ole uudehkot?