Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
ragazza
Viestit: 304
Liittynyt: 24 Heinä 2009, 21:06
Car(s): Stelvio 2.0 280hp '19, 159 2.4 JTDm '06, 147 2.0 T.S. '08
Paikkakunta: Seinäjoki/Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja ragazza »

^^ mä hankin Saksasta italy motorsilta alfan alkuperäsen maali&lakkatikun jollain 15 eurolla, kun tuli sopivasti muiden ostosten kanssa..

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Antijape »

Marutei kirjoitti:Mistä kannattaisi hommata paikkamaalia? Tarvitseeko sen päälle lakkaa?
Itse hommasin alfastumperilta muiden rojujen ohessa.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Samoin. Ihan laadukkaan olonen sarja ja värikin tosi hyvä kuivuttua
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Andros
Viestit: 293
Liittynyt: 20 Loka 2003, 23:53
Car(s): 159 SW TBi
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Andros »

jkk kirjoitti:^mä tilasin stirwelliltä paikkamaali pullon ja lakan. makso lakka jotain 6 e ja paikkamaali vissiin 7 e ja se tehdään auton värikoodin mukaan jonka ilmoitat. .
Mistäs muuten tuon koodin löytää? Onko se oikeasti takaluukun panelien alla piilossa vai onko se jotenkin muuten helposti saatavissa selville ilman purkuoperaatiota?

Avatar
jkk
Viestit: 6037
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^ avaa takaluukku niin se kooditarra on siinä luukun sivussa oikealla :)

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Antijape »

jkk kirjoitti:^mä tilasin stirwelliltä paikkamaali pullon ja lakan. makso lakka jotain 6 e ja paikkamaali vissiin 7 e ja se tehdään auton värikoodin mukaan jonka ilmoitat. itellä osu sävy taydellisesti!!
Ostin joskus 56:een perus Nero paikkamaalin Alkuperäistuonnista. Sävy oli todella kaukana alkuperäisestä vaikka maalasin haalistumatonta kohtaa. Jos siis ostaa näitä koodin perusteella tehtyjä niin kannattaa testata huomaamattomaan paikkaan ensin. Noissa alkup. tuotteissa on siis maali ja lakka samassa.

Avatar
jkk
Viestit: 6037
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^nojuu, onhan nois valmistajien värikartoissa eroja. esim, ostat mastonin maalia mustaan autoon niin purkista tulee vihreetä :mrgreen:

toi mitä mä tilasin oli MIPA merkkinen maali ja duplicolorin lakka, toimi mulla.

Avatar
routasydän
Viestit: 1558
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja routasydän »

No niin, 159 leiriin paluu taas suoritettu tuolla diesel nelikolla. Ajo maistuu, mutta yksi piirre hieman häiritsee. Eli kone ujeltaa kiihdytyksissä melko selvästi, ehkä voimakkaimmin kuuluu alle 100kmh nopeuksissa. Tehot tallella ja laatikko toimii hyvin. Jakopää vaihdettu tänä vuonna ja muutoinkin huollot tehty erittäin asiallisesti ja ajallaan. Pitääkö olla huolissaan turbosta? Ujellus alkaa siis heti kaasua painettaessa ja ahtopaineiden mittarin mukaan noustessa ja loppuu kaasu vapautettaessa. Reilu 1000km tuolla nyt tullut pöristeltyä ja seurattua vasta.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4456
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^Garrett ujeltaa jonkin aikaa kylmänä, mutta lämpimänä ääntä ei sitten kuulu. Jos menee noin, on aika normaalikuntoinen turbo silloin.

Jt
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

^Mistähän moinen johtuu? Itsellä ujeltaa kans kylmänä parissa ekassa kiihdytyksessä.

Lisäksi 2000 kierroksen kohdalla tuntuu pieni nykäisy eikä vedot ehkä ole ihan tallella alle tuon. Tosin itsellä oli jo autoa ostettaessa ne imusarjan juuttuvat läpät laitettu pysyvästi auki asentoon ja poistettu niiden ohjaustanko, joten olen ajatellut johtuvan siitä. Tai sitten pitäisi egr:ää ropata. Kulutuskin on mielestäni vähän yläkanttiin. Mietiskelin myös että johtuuko vihellys + em jutut juuttuvasta egr:stä, mutta tuo turbojuttu oli uusi.

Pääasia että pelaa lappu lattiassa 8) ja riittävästi muuten
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Polforea
Viestit: 11492
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Pyörreläppien käytöstäpoisto voi hyvinkin aiheuttaa ponnettomuutta alakierroksilla. Ne on varmaan poistettu käytöstä kun alkavat takkuamaan EGR:n karstoitettua tarpeeksi imusarjaa, eli tuo operaatio on todennäköisesti lähinnä oireen harakirikorjaus varsinaisen ongelman (se karsta) poistamisen sijasta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

Olisi kiikarissa näteillä alfan vanteilla käytetyt Hakkapeliitta R:t, mutta koko on 225/45-17. Onkohan noiden kantavuus ongelma kun orkkishan on 225/50-17?
Ja vaikuttaako tuo kokoero mihin suuntaan kitkarenkailla ajettavuudessa?
Il nero era bellissimo

Avatar
palkus
Viestit: 5511
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja palkus »

Mullon kyllä päässä vikaa, mutta jostain syystä sieppaa nuot vääränkokoset renkaat. :bad-words: Tolla vääränkokosella tarkoitan halkaisijaa/vierintäkehää.

Avatar
Polforea
Viestit: 11492
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Hakkis R näyttäisi Nokianin sivuilta luntattuna olevan tuossa koossa kantavuusluokalla 94 (670kg), eli sinällään riittää just ja just viisysin 1300kg etuakselimassalle. Muina vaikutuksina nopeusmittari ja matkamittari näyttää vähän yläkanttiin, saattaa näyttää vähän hassulta ja tärähdykset, railut, asfaltin reunat yms tuntuu vähän kovemmin. Ja äkkiähän ne siitä vaihtokuntoon kuluu, niin pääsee vaihtamaan oikean kokoisiin.

http://www.nokianrenkaat.fi/rengas?id=1 ... peliitta+R" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.goodyear.eu/fi_fi/tire-advic ... -index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

EDIT: näköjään runflat -versio onkin vain 91 (615kg), eli kannattanee katsoa kummista on kyse.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Jame kirjoitti:Olisi kiikarissa näteillä alfan vanteilla käytetyt Hakkapeliitta R:t, mutta koko on 225/45-17. Onkohan noiden kantavuus ongelma kun orkkishan on 225/50-17?
Ja vaikuttaako tuo kokoero mihin suuntaan kitkarenkailla ajettavuudessa?
Tällä hetkellä kesärenkaina on 225/45 - 17 ja ei voi kyllä kehua ajettavuutta mitenkään. Kumit on ihan jees, ContiSport Contact, mutta auton käytös on levotonta ja muut Polforean mainitsemat ominaisuudet tulevat esille turhan herkästi.

Avatar
jkk
Viestit: 6037
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

paljonko laitetaan öljyä 2,2 jts:ään ja mitä suosittelette laitettavaks? ja pitääkö suodatin panos vaihtaa ennen kun valutaa öljyt koneesta. pohjapanssaria ei vissiin tarvi irrottaa kun propun kohdalla lovi panssaris.

harde
Viestit: 354
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja harde »

Niin tuo profiilin erohan meinaa 23 mm pyörän läpimitassa, eli en laittais..

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Pasi »

^^ Öljyt pois > suodatin vaihtoon > öljyt sisään.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

harde kirjoitti:Niin tuo profiilin erohan meinaa 23 mm pyörän läpimitassa, eli en laittais..
Oli olleet nuo pyörät Giuliettan alla, mutta löysin sitten toiset samanlaiset vanteet joissa kumit oikealla profiililla. Renkaat kylläkin vanhemmat mutta täytyy sitten etsiä noihin uudet kumit jos ei pärjää tätä talvea.
Il nero era bellissimo

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Pasi kirjoitti:^^ Öljyt pois > suodatin vaihtoon > öljyt sisään.
Suodatin pois > öljyt vaihtoon, niin vanhasta suodattimesta ei valu mitään uuden öljyn sekaan.
5w-40 A3 ja n~5,5l
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
jkk
Viestit: 6037
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^ok. eli castrol magnatec lienee hyvää. tarviiko hommata muuta kuin suodatinpanos ja öljyt?

Andros
Viestit: 293
Liittynyt: 20 Loka 2003, 23:53
Car(s): 159 SW TBi
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Andros »

jkk kirjoitti:^ avaa takaluukku niin se kooditarra on siinä luukun sivussa oikealla :)
Jahas kiitoksia tiedosta. Mitenköhän olen ollut niin puusilmä etten sitä ole huomannut. Täytyypä ottaa silmä tänään käteen ja vilaista uudelleen.

Avatar
guassimo
Viestit: 82
Liittynyt: 14 Kesä 2011, 07:07
Paikkakunta: Vaasa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja guassimo »

Onkos tietoa kuinka hyvin 159 jarrut riittää radalla ajoon? Siis ihan reippaaseen ajoon.

Kävin tuossa testaamassa yhtä 159 2.4 dieseliä ja muutaman reippaasta vauhdista tehdyn jarrutuksen jälkeen tuntui hidastuvuus katoavan täysin, mikä kyllä yllätti hieman. Käsittääkseni noissa isoissa dieseleissä on vielä suuremmat jarrut kuin 2.2 bensassa, jollaista olen vähän katsellut. Korjatkaa jos väärässä olen. Kysymys lähinnä siksi, jos tuota GTAta olen vaihtamassa niin tällänen voisi olla yks mahollisuus.

Onkos TBi:ssä samanlaiset jarrut 2.4/2.2 kanssa?

Muutoin tuo koeajettu tuntui olevan ruodussaan ihan hyvin. Vetoa tuntui olevan, vaikka se ei sisälle tuntunutkaan muuten kuin mittarista katsomalla. Löpöä tuo 2.4 tuntuu käyttävän ainakin ajotietokoneen perusteella kohtalaisesti, vaikka ei kait tuota ole säästöpossuksi väitettykään.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6709
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^Mä tosin ajoin viime kesänä apparalla ja Bikerniekessä antireippaasti, :oops: mutta TBi:ssä en jarrujen katoamista havainnut.

Avatar
jkk
Viestit: 6037
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Eikös noissa 2,2 koneisissa tullut jarrumuutoksia jossain vuosimallissa? vai olenko ymmärtänyt ihan väärin?

Avatar
Tomlau
Viestit: 256
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 20:47
Car(s): AR MITO QV -11

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tomlau »

Samat nelimäntäset jarrut kait löytyy tbi sekä 2.4 riisseli. Ainakin kannattaa tark ettei juurikin jarrupalat ole jämähtäny kiinni satulaan, sattuu jämähtää jos ei vuosittain avaa ja putsaa. Sama juttu tappien kanssa :-D

Avatar
guassimo
Viestit: 82
Liittynyt: 14 Kesä 2011, 07:07
Paikkakunta: Vaasa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja guassimo »

Tomlau kirjoitti:Samat nelimäntäset jarrut kait löytyy tbi sekä 2.4 riisseli. Ainakin kannattaa tark ettei juurikin jarrupalat ole jämähtäny kiinni satulaan, sattuu jämähtää jos ei vuosittain avaa ja putsaa. Sama juttu tappien kanssa :-D
Pääseekös tuosta eroon pelkästään käyttämällä niitä jarruja siihen mihin ne on tarkoitettu pahimmillaan, eli kovaan jarrutukseen niin että rutisoo silloin tällöin vai onko tämä jarrujen jumitus enemmän ominaisuus?

Tuota en oikein niele, että juurikin nyt olisivat palat jämähtänyt satulaan kiinni muutaman kovan jarrutuksen jälkeen, kun jäähdyttyään minuutin pari ajossa jarruissa oli taas hidastuvuutta(jos eivät sitten palat/satulat lämmenneet niin, että jumittavat kuumina kiinni, joka on kyllä hengenvaarallinen suunnittelukukkanen??)

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

guassimo kirjoitti:
Tomlau kirjoitti:Samat nelimäntäset jarrut kait löytyy tbi sekä 2.4 riisseli. Ainakin kannattaa tark ettei juurikin jarrupalat ole jämähtäny kiinni satulaan, sattuu jämähtää jos ei vuosittain avaa ja putsaa. Sama juttu tappien kanssa :-D
Pääseekös tuosta eroon pelkästään käyttämällä niitä jarruja siihen mihin ne on tarkoitettu pahimmillaan, eli kovaan jarrutukseen niin että rutisoo silloin tällöin vai onko tämä jarrujen jumitus enemmän ominaisuus?

Tuota en oikein niele, että juurikin nyt olisivat palat jämähtänyt satulaan kiinni muutaman kovan jarrutuksen jälkeen, kun jäähdyttyään minuutin pari ajossa jarruissa oli taas hidastuvuutta(jos eivät sitten palat/satulat lämmenneet niin, että jumittavat kuumina kiinni, joka on kyllä hengenvaarallinen suunnittelukukkanen??)
Jarrunesteiden vaihdolla todennäköisesti ongelma häviää.
Vettyneet nesteet kiehahtaa yllättävän helposti ja siksi jarrut häipyy.
Ei tullut huomattua moista ominaisuutta Kemorassa vaikka siellä kävi jarrut taatusti kuumana. Renkaiden sulaminen tuntui olevan kyllä hyvin nopeaa :)

Avatar
guassimo
Viestit: 82
Liittynyt: 14 Kesä 2011, 07:07
Paikkakunta: Vaasa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja guassimo »

Tomlau kirjoitti: Jarrunesteiden vaihdolla todennäköisesti ongelma häviää.
Vettyneet nesteet kiehahtaa yllättävän helposti ja siksi jarrut häipyy.
Ei tullut huomattua moista ominaisuutta Kemorassa vaikka siellä kävi jarrut taatusti kuumana. Renkaiden sulaminen tuntui olevan kyllä hyvin nopeaa :)
Noita nesteitä vähän itsekkin epäilin, ei ollut vaan tuollasesta kokemusta ennen, että todella noin nopeeta voisi jarrut häipyä.

Kuinkas kemoralla muuten pärjäsi? Nopeita mutkia muutama ja muutama hitaampi.. Painava auto ja keula erityisesti isolohkodieselissä ei ainakaan edesauta tuota renkaiden sulamista.

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja rausku »

Tomlau kirjoitti:Samat nelimäntäset jarrut kait löytyy tbi sekä 2.4 riisseli. Ainakin kannattaa tark ettei juurikin jarrupalat ole jämähtäny kiinni satulaan, sattuu jämähtää jos ei vuosittain avaa ja putsaa. Sama juttu tappien kanssa :-D
Olen funtsannut, että mitä se jarruhuolto autokeskuksella sisältää? Hinta n. 100 eur ja ainakaan renkaita ei oltu irroitettu toimenpiteen ajaksi. Satasella ei kyllä työtäkään paljon saa: vartti per kulma.

Kylmänä jarrut eivät vingu, mutta lämmettyään jarrut ovat alkaneet vinkua kevyissä jarrutuksissa, mutta ei kovemmissa jarrutuksissa. Liekö jumittamisen oireita? (Levyjen ja palojen vaihtoon auto kohta menossa.)

Avatar
Tommi
Viestit: 659
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Stelvio QF, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Kyllähän tuolla Alfacupissakin on ainakin yksi diesel-159 ihan reippaasti mennyt.
Brerassakin on samat jarrut ja niitäkin on radalla pyörinyt.
Kuulostaisi kyllä yksilövialta.
Stelvio QF, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2, Giulia 2.0

Avatar
Heksi
Viestit: 128
Liittynyt: 18 Heinä 2013, 13:46
Car(s): 300E-24 -92
500 SEC -85
200 quattro 20V -90
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Heksi »

Hei mitähän tarkoittaa huoltokirjassa oleva tarkastuskohteiden 27. kohta, Polttoainejärjestelmän puhdistus (Forté)? Se kuuluisi näköjään tehdä vuosittain, mitä siinä tehdään?

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

Heksi kirjoitti:Hei mitähän tarkoittaa huoltokirjassa oleva tarkastuskohteiden 27. kohta, Polttoainejärjestelmän puhdistus (Forté)? Se kuuluisi näköjään tehdä vuosittain, mitä siinä tehdään?
Eikös tuo meinaa vaan sitä että heitetään se Forte diesel fuel conditioner puteli tankkiin. Taisi kustantaa 33,- tuo puteli.
Il nero era bellissimo

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

Alkoi häiritsemää kun näin tänään Saab 9-3 Aeron tupla putkiston. Näytti identtisiltä 159:n ulostuloihin verrattuna. Onko GM yhteistyö myös ollut pakoputkessa? :roll:

Sitten asiaan: Kauanko teillä on mennyt 2.2 JTS:n kanssa että öljyt on lämmenny näillä keleille? Itellä tuntuu että melko hitaasti lämpenee vai kuvittelenko vain.. Moottori itessään kyllä lämpenee tosi hyvin näillä aamu lämpötiloilla 8) Ja tuntuu että kylmemmällä kelillä pärähtää paremmin tulille ku kesä aamuisin..

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Turha sitä öljynlämpötilaa on paljoa seurailla, jos vedet on OK lämmöissä.

Jarruhuolto ilman renkaiden irrotusta on jo melkoinen saavutus, valohoitoa... Mutta tuo 1h koko jarrujärjestelmään riittää helposti, palat ja liukutapit irti: puhdistus ja rasvaus, ehkä pikkusen rasvaa männän ja suojakumin väliin, liukupinnat puhtaiksi ja rasvaa...

Veikkaan, että jarrunesteet on vaihtamatta, aika useasti villillä korjaamolla on jätetty syystä tai toisesta vaihtamatta, eikä kaikkien autojen merkkihuoltokaan tunnu juuri asiasta piittaavan :roll: tuntuu oudolta kun sitä itse on tottunnut tuputtamaan järjestelmällisesti jos ei ole kahteen tai kolmeen vuoteen vaihdettu
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
jkk
Viestit: 6037
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^tul mieleen, sain tänään autokeskukselta huoltotarjouksen. mulla on bensa 159 ja siinä lehtisessä ollut mitään siihen. toki pissapojan täyttävät kaupan päälle. melkonen vitsi tuo niiden tarjouslippu :mrgreen:

Avatar
Polforea
Viestit: 11492
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^On siinä tuulilasi!
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
jkk
Viestit: 6037
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^no hemmetti niin onkin!

Avatar
Polforea
Viestit: 11492
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

On itteasiassa sen verran inhimillisen hintainen (lähtö 334e), että taidan soitella ja varata aikaa. Sen verran hiekkapuhallusta on ikkuna kokenut ja kun pari häränsilmääkin löytyy, niin vaihtoon menee.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
jkk
Viestit: 6037
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^no juu, ei kyllä kallis ole. omaan on juuri vaihdettu tuulilasi, ei ole iskemiä yhtään, toivottavasti ei talvella tuu

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Itsekin meinasin josko tuon tuulilasin vaihdon ottaisi. Nykyisessä "ei oo mitään vikaa", mitä nyt ajan tuomaa patinaa havaittavissa. Kohtuuhalvalla vaan saa uuden tuulilasin ja sijaisauton. Hitto.

jalittam
Viestit: 1861
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Kysytääns taas; käytänkö alustansäädössa Ti-alustan arvoja, kun auto tuunattu Eibach:n Prokitillä?
Torstaiaamulla aika säädätykseen...

Lisäksi väkerretty juuri Bilstein B8 iskarit alle ryyditettynä Powerflexin etupään säädettävillä puslilla.

Avatar
jkk
Viestit: 6037
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^^381, 00 e on maksanu tohon mun autoon kesäkuussa lasinvaihto, eli ei paha.

jalittam
Viestit: 1861
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

...ja kun löytäisi täyden tankin Ti-alusta-arvot. Kaippa noita voisi yrittää päätelläkin.

Avatar
MKT
Viestit: 685
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MKT »

jalittam kirjoitti:Kysytääns taas; käytänkö alustansäädössa Ti-alustan arvoja, kun auto tuunattu Eibach:n Prokitillä?
Torstaiaamulla aika säädätykseen...

Lisäksi väkerretty juuri Bilstein B8 iskarit alle ryyditettynä Powerflexin etupään säädettävillä puslilla.
Ti:n säädöilläpä hyvinkin. Normaalisti voisi suositella että etuharitus nollaan mutta jos olet hankkinut nuo säädettävät ylätukivarret niin sitten negatiivinen camber on säädettävissä sellaiseen arvoon että Ti:n haarukasta arvoja voi käyttää. Ja sitten niitä uudempia arvoja, alkuperäisissä taisi olla liikaakin haritusta edessä.

Olisi mielenkiintoista kuulla miten tuo Powerflexin setti muuttaa autoa.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

guassimo kirjoitti:
Tomlau kirjoitti:
Kuinkas kemoralla muuten pärjäsi? Nopeita mutkia muutama ja muutama hitaampi.. Painava auto ja keula erityisesti isolohkodieselissä ei ainakaan edesauta tuota renkaiden sulamista.
Mulla on aika vähän vertailukohtia, kun on niin vähän tullut autoilla ratoja kierrettyä. Enempi moottoripyörällä. Kemoran reissullakin oli prätkä peräkärryssä mut kun sattui olemaan tyhjä rata ja sai luvan kanssa mennä autolla radalle niin tulipahan koitettua. Alfan alusta kyllä toimii hienosti. Tuntuu, että auto yliohjaa aluksi lievästi, mutta heti sen jälkeen lähtee kyllä keulakin mukaan luistamaan eikä mitään yllätyksiä tule vaikka ajonvakautus oli pois.
Tosta vois saada ihan hyvän ratavehkeen kun keksis jostain repiä 300-500kg pois painoa. Diisselissä tuntui kyllä kiihtyvyyttä riittävän tasaisesti vielä kovemmassakin vauhdissa.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Moi,

Missähän vois olla ongelma...

Eli kesällä kun oli lämmintä niin rattia kääntäessä ei kuulunut mitään naksuntaa/klappia mutta nyt syksyllä ilmojen kylmetessä tuntuu että rattia kääntäessä siitä ratista kuuluu pientä naksuntaa ja ohjauskaan ei tunnu niin "tarkalta" kuin kesällä.

Tämä siis oli jo viime syksynä ja sitten kesäksi ongelma hävisi pois. Nyt taas ilmojen kylmetessä muistuttaa tuota probleemasta...

Waverunner

mpsurf
Viestit: 33
Liittynyt: 11 Heinä 2013, 23:41
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4Jtdm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mpsurf »

Eka talvi Alfalla ja laitoin moottorilämmittimen testimielessä päälle ja annoin olla n.30min. Ku tulin autolle nii hirvee käry ja avasin konepellin niin kevyt savu leijaili moottorinsuojakuvun etupuolelta. Onkohan tuo normaalia? Auto ollu kesällä turboremontissa niin voiskohan se poltella päälle lentänyttä rasvaa tai vastaavaa? Ilmeisesti säteilylämmitin kyseessä.

Avatar
jkk
Viestit: 6037
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

mistähän mahtaa johtua että kun kylmänä vaihteet tuntuu tahmeelta etenkin 1, ihan kun joku laittas hanttiin siellä. lämpimänä toimii kun unelma eikä mitään ääniä ole?? vaihteistoöljy? kannattaako muuten sitä kepin juurta taikka niveltä voidella rasvalla?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15107
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Öljyt vaikuttavat aika kriittisesti vaihteiston toiminnassa, sama kuin nesteet ohjaustehostimessa.

Vastaa Viestiin