Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
- jkk
- Viestit: 6037
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
hmm kai ne öljyt vois vaihtaa kun taitaa olla alkuperäset ines ja mittaris 113tkm. mitähän mahtaa kustantaa moinen operaatio?
- Polforea
- Viestit: 11492
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Normaalia se ei missään nimessä ole. Lianpolton voin uskoa, mutta tuossa tilanteessa itse putsaisin lämppärin ja katsoisin, mistä se savu tarkemmin tuleekaan jos sitä vielä tulee. Ihan vaan varmuuden vuoksi, koska uuden lämppärin kuitti on paljon kivemman näköinen paperi kuin vahinkoilmoitus palaneesta autosta.mpsurf kirjoitti:Eka talvi Alfalla ja laitoin moottorilämmittimen testimielessä päälle ja annoin olla n.30min. Ku tulin autolle nii hirvee käry ja avasin konepellin niin kevyt savu leijaili moottorinsuojakuvun etupuolelta. Onkohan tuo normaalia? Auto ollu kesällä turboremontissa niin voiskohan se poltella päälle lentänyttä rasvaa tai vastaavaa? Ilmeisesti säteilylämmitin kyseessä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- jkk
- Viestit: 6037
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
mun vanhemmilla paloi autp lämppärin takia
- Aquatica
- Viestit: 15107
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Eikös 156:ssa ainakin joku säteilylämmitin ollut suoranainen paloturvallisuusriski? Täältä muistelen lukeneeni kauhutarinoita... Letkulämppäri on ihan kiva, kivempi jos on kiertovesipumpulla. Nesteet pyörii kuumana järjestelmän läpi, niin kivasti se lämpöä ottaa se konekin.
-
- Viestit: 248
- Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
- Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW - Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Vaihdatin ja oisko ollut 35 nesteet (tutela technyx jotain) ja 45 duuni. Tai sitten toisin päin, mutta alle huntin. Muutos oli vähäisempi kuin odotin, joten ehkä joku toinen öljy ois ollut parempi valinta.jkk kirjoitti:hmm kai ne öljyt vois vaihtaa kun taitaa olla alkuperäset ines ja mittaris 113tkm. mitähän mahtaa kustantaa moinen operaatio?
- jkk
- Viestit: 6037
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
ok, eli ei paha, mille pajalle kantsis espoos kääntyy?
E: niin ja mitä öljyä sinne sopis parhaiten laittaa?
E: niin ja mitä öljyä sinne sopis parhaiten laittaa?
- Shuttle
- Viestit: 2257
- Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
- Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Viepä vaihteistoöljyn vaihtoon. Itse vaihdatutin omaani viime talvena (helmikuussa) ja vaikkei mitään überparannusta tullutkaan, meni vaihteet liukkaammin pakkasilla päälle.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tänään aamulla töihin ajellessa ohitin rauhallisesti pitkällä suoralla kuorkin ja sen perässä laahustaneen pikkuauton. Auton ulkolämpömittari näytti +3 astetta ja vauhtia oli ohittaessa ehkä vähän reilu satanen. Palatessani omalle kaistalle huomasin että monitoiminäytössä tuo ulkolämpötilan lukema vilkkuu ja näyttöön oli pläjähtänyt varoitusteksti "Possible ice on the road". Eilisellä duunimatkalla näytti lämmöksi -2 astetta ja tein myös reippaampia ohituksia ilman mitään vaitustekstejä tai vilkkumisia näytössä.
Tuolla suoralla on kyllä uusi asvaltti ja alla on vielä kesärenkaat, mutta minkäänlaista liukkautta en itse huomannut ja keli oli kuiva. Ja se ohitus oli harvinaisen pitkä ja rauhallinen. Se lumihiutaleen näköinen keltainen symboli taitaa ilmaantua näyttöön ihan vaan lämpötilan mukaan, mutta mistä se tuon kyseisen lisävaroituksen keksi antaa?
PS. saako sitä keltaista lumihiutaletta kuitattua mistään pois, kun meillähän se roikkuu siinä useamman kuukauden?
Tuolla suoralla on kyllä uusi asvaltti ja alla on vielä kesärenkaat, mutta minkäänlaista liukkautta en itse huomannut ja keli oli kuiva. Ja se ohitus oli harvinaisen pitkä ja rauhallinen. Se lumihiutaleen näköinen keltainen symboli taitaa ilmaantua näyttöön ihan vaan lämpötilan mukaan, mutta mistä se tuon kyseisen lisävaroituksen keksi antaa?
PS. saako sitä keltaista lumihiutaletta kuitattua mistään pois, kun meillähän se roikkuu siinä useamman kuukauden?
Il nero era bellissimo
- Polforea
- Viestit: 11492
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Minusta tuo tekstikin tulee ihan lämpötilan perusteella, ei se mulla ainakaan ole ikinä korreloinut sutimiseen tai muuhun luisteluun. Nuo varoitukset on taululla muistaakseni välillä -5...+5°C, eli siinä nollan ympäristössä hääriessä - muistaakseni se lumihiutalekin rauhottuu sitten kylmemmillä keleillä, kun jään ei enää pitäisi olla mikään yllätys. Lumihiutaletta ei saa erikseen kuitattua, mutta kun sen ollessa taulussa ruikit kusijussin janoiseksi ja nappaat VDC:n pois päältä, vuorottelee ruudussa kiviä viskova rengas, lumihiutale ja kusijussin janokuva.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Aquatica
- Viestit: 15107
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ainakin 156ssa lämpötilan laskiessa alle 3.5asteen hyppää hiutale ruutuun, eli esim ohitustilanteessa ruutuun ja katoaa kun lämpö nousee johonkin viiden plusasteen puolelle
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Joo jos tuon hälyn liipasee lämpötilan lasku esim. 3,5 asteen alle niin olisi voinut just sattumalta tapahtua tuossa ohitustilanteessa. Siinä vilkkui 3,0. Ja eilen kun oli koko matkan pakkasen puolella, niin tyytyi näyttämään pelkkää lumihiutaletta.
Mites olette pärjännneet noilla vakio H7-valoilla? Nyt kun on aamulla lähtiessä jo suht pimiää, niin tullut mieleen voisko noita valoja petrata. Alfaowner-foorumeilla monet kehuneet noita jälkiasennus xenoneita, mutta ei taida ne ebayn kolmen kympin valot kestää meidän pakkasissa. Cobran canbussille tarkoitettua n. satkun sarjaa ajattelin kokeilla. Ainut modaus kuulemma että pitää porata piuhoille reiät niihin umpioiden muovisiin "purkinkansiin" ja uudet kannet taitaa olla luokkaa vitosen kappale, jos haluaa palauttaa ennalleen esim. ennen katsastusta.
Ja motonetin sivuilta bongasin vielä tämmösen valonvahvistin härpäkkeen: http://www.motonet.fi/fi/tuote/483971/V ... tin-H7-12V
Mutta taitaa kyllä samalla vaivalla laittaa ne cobrat.
Mites olette pärjännneet noilla vakio H7-valoilla? Nyt kun on aamulla lähtiessä jo suht pimiää, niin tullut mieleen voisko noita valoja petrata. Alfaowner-foorumeilla monet kehuneet noita jälkiasennus xenoneita, mutta ei taida ne ebayn kolmen kympin valot kestää meidän pakkasissa. Cobran canbussille tarkoitettua n. satkun sarjaa ajattelin kokeilla. Ainut modaus kuulemma että pitää porata piuhoille reiät niihin umpioiden muovisiin "purkinkansiin" ja uudet kannet taitaa olla luokkaa vitosen kappale, jos haluaa palauttaa ennalleen esim. ennen katsastusta.
Ja motonetin sivuilta bongasin vielä tämmösen valonvahvistin härpäkkeen: http://www.motonet.fi/fi/tuote/483971/V ... tin-H7-12V
Mutta taitaa kyllä samalla vaivalla laittaa ne cobrat.
Il nero era bellissimo
- Farina
- Viestit: 1498
- Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
- Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Halvin tapa petrata valoja on ostaa Osram Night Breaker tms. H7-polttimot. Valoteho kasvaa silmin nähtävästi, ainakin jos verrokkina on jotkut vanhat, huonot polttimot. Valitettavasti Night Breakerit palaa ilmeisesti niin kovalla lämmöllä, että ne ei kestä kuin puoli vuotta, vuoden ihan maksimissaan.Jame kirjoitti: Mites olette pärjännneet noilla vakio H7-valoilla? Nyt kun on aamulla lähtiessä jo suht pimiää, niin tullut mieleen voisko noita valoja petrata.
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Itse laitoin viime syksynä tuollaiset Cobrat. Onhan ne nyt ihan eri maata! Valokuvio seinää vasten on todella tarkka ja värisävy alkuperäisiä vastaava, joten ulkopäin ei osaisi sanoa niitä jälkiasennuksiksi. Katsastuksen ajaksi laitoin kansiin palat jeesusteippiä. Tosin luulen, että sanomista ei olisi tullut, vaikka ne olisivatkin olleet kiinni. Asennus oli varsin helppo.Jame kirjoitti:Mites olette pärjännneet noilla vakio H7-valoilla? Nyt kun on aamulla lähtiessä jo suht pimiää, niin tullut mieleen voisko noita valoja petrata. Alfaowner-foorumeilla monet kehuneet noita jälkiasennus xenoneita, mutta ei taida ne ebayn kolmen kympin valot kestää meidän pakkasissa. Cobran canbussille tarkoitettua n. satkun sarjaa ajattelin kokeilla. Ainut modaus kuulemma että pitää porata piuhoille reiät niihin umpioiden muovisiin "purkinkansiin" ja uudet kannet taitaa olla luokkaa vitosen kappale, jos haluaa palauttaa ennalleen esim. ennen katsastusta.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^ Olitko ennen cobrien laittoa kokeillut noita ns. kirkkaampia halogeeneja Nightbreaker ym? Meinaan että onko eroa vielä niihinkin verrattuna reilusti?
Ja eikös nuo cobrat saa vähän reilu satasella ja esim. noi nightbeakerit on kai n. 30,- pari ja jos niitä sitten saa vaihtaa tiheemmin niin ei tuo hintaero nyt niin paha ole.
Ja eikös nuo cobrat saa vähän reilu satasella ja esim. noi nightbeakerit on kai n. 30,- pari ja jos niitä sitten saa vaihtaa tiheemmin niin ei tuo hintaero nyt niin paha ole.
Il nero era bellissimo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^^Kävin katsastuksessa eivätkä kannet olleet ollenkaan paikallaan. Ei huomautusta asiasta.
(Johtui siitä, että zenonien piuhat oli vedetty niistä läpi, mutta polttimo oli vedetty siihen kantaan kiinni jollain kutistesukalla eikä polttimoa saanut kanteen tehdystä reiästä läpi.)
(Johtui siitä, että zenonien piuhat oli vedetty niistä läpi, mutta polttimo oli vedetty siihen kantaan kiinni jollain kutistesukalla eikä polttimoa saanut kanteen tehdystä reiästä läpi.)
- Aquatica
- Viestit: 15107
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Hyvä jos kuukauden kestävät. Muistaakseni 207ssa kesti about 3vko pari...Farina kirjoitti:Halvin tapa petrata valoja on ostaa Osram Night Breaker tms. H7-polttimot. Valoteho kasvaa silmin nähtävästi, ainakin jos verrokkina on jotkut vanhat, huonot polttimot. Valitettavasti Night Breakerit palaa ilmeisesti niin kovalla lämmöllä, että ne ei kestä kuin puoli vuotta, vuoden ihan maksimissaan.Jame kirjoitti: Mites olette pärjännneet noilla vakio H7-valoilla? Nyt kun on aamulla lähtiessä jo suht pimiää, niin tullut mieleen voisko noita valoja petrata.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^ Hmm, noita voisi kokeilla emännän focuksessa kun siinä on päiväkäytössä lampuilla alennettu jännite. Voisi olla saumaa siinä kestää pidempään.
Il nero era bellissimo
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Nihgt Breakerien Plus version pitäisi kestää 50% pidempään kuin orginaalin.
- Farina
- Viestit: 1498
- Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
- Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tuntuu että Pösöissä tahtoo mennä polttimoita normaalia enemmän. En tiedä onko jännitteessa piikkejä tms. Laitoin juuri vaimon 307:aan kokeiluun Philips Night Guide-polttimot, joiden pitäisi kestää pidempään. Katsotaan kauan kestää.Aquatica kirjoitti:Hyvä jos kuukauden kestävät. Muistaakseni 207ssa kesti about 3vko pari...Farina kirjoitti:Halvin tapa petrata valoja on ostaa Osram Night Breaker tms. H7-polttimot. Valoteho kasvaa silmin nähtävästi, ainakin jos verrokkina on jotkut vanhat, huonot polttimot. Valitettavasti Night Breakerit palaa ilmeisesti niin kovalla lämmöllä, että ne ei kestä kuin puoli vuotta, vuoden ihan maksimissaan.Jame kirjoitti: Mites olette pärjännneet noilla vakio H7-valoilla? Nyt kun on aamulla lähtiessä jo suht pimiää, niin tullut mieleen voisko noita valoja petrata.
Night Breakerit kesti mun edellisessä 159:ssä n. kuusi kuukautta, eli talvikauden. Hajosivat kahden päivän sisällä, joten laatu oli ainakin tasainen. Onhan nuo NB:t kuitenkin halvin ja helpoin tapa petrata valoja talveksi. Kesäksi voi laittaa jotkut kestävemmät polttimot.
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Alfat on kuin savolaiset, suottaa olla liukasta tai suottaa olla olematta. Eli ihan normisti kun lämpötila tippuu +3 asteeseen tulee lumihiutale ja varoitusteksti.Jame kirjoitti:Tänään aamulla töihin ajellessa ohitin rauhallisesti pitkällä suoralla kuorkin ja sen perässä laahustaneen pikkuauton. Auton ulkolämpömittari näytti +3 astetta ja vauhtia oli ohittaessa ehkä vähän reilu satanen. Palatessani omalle kaistalle huomasin että monitoiminäytössä tuo ulkolämpötilan lukema vilkkuu ja näyttöön oli pläjähtänyt varoitusteksti "Possible ice on the road". Eilisellä duunimatkalla näytti lämmöksi -2 astetta ja tein myös reippaampia ohituksia ilman mitään vaitustekstejä tai vilkkumisia näytössä.
Tuolla suoralla on kyllä uusi asvaltti ja alla on vielä kesärenkaat, mutta minkäänlaista liukkautta en itse huomannut ja keli oli kuiva. Ja se ohitus oli harvinaisen pitkä ja rauhallinen. Se lumihiutaleen näköinen keltainen symboli taitaa ilmaantua näyttöön ihan vaan lämpötilan mukaan, mutta mistä se tuon kyseisen lisävaroituksen keksi antaa?
PS. saako sitä keltaista lumihiutaletta kuitattua mistään pois, kun meillähän se roikkuu siinä useamman kuukauden?
Life is too short to drive boring cars.
-
- Viestit: 84
- Liittynyt: 04 Huhti 2012, 12:45
- Car(s): ex. 159 sw 2.2JTS
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tuosta lumihiutaleesta vielä kysymys. Omassa se tulee näyttöön kun lämpötila laskee +3°C ja sen jälkeen palaa siinä ainakin -30°C pakkaseen asti, kylmemmässä en ole vielä ajanut tuolla. Hiutale sammu vasta kun lämpötila nousee jonnekin 4-5 asteen välille, en muista tarkkaa lämpötilaa.
Eli toimiiko jollain tuo niin, että lumihiutale häviää näytöstä jossakin -5°C paikkeilla?
Eli toimiiko jollain tuo niin, että lumihiutale häviää näytöstä jossakin -5°C paikkeilla?
- -TTY-
- Viestit: 1531
- Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
- Car(s): Y ´96
Seal '24
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ainakin niin sen pitäisi toimia. Edellisessä 156:ssa ainakin toimi, 166 ei ole vielä ollut talvikäytössä. Sen hiutaleen nimenomainen funktio on: "Aja varovasti, voi olla hemmetin liukasta!"
Mikä piru sieltä taas on rikki?
- routasydän
- Viestit: 1558
- Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
- Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Viitaten ujellusketjuun, löysää on ainakin yhdessä liitoksessa ja mönjää tihkunu. Pitää tutkia tarkemmin, mitä tuolta löytyy
- fahlsjy
- Viestit: 1737
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Miten ohitustilanne vaikuttaa ulkoilman lämpötilaan??Aquatica kirjoitti:Ainakin 156ssa lämpötilan laskiessa alle 3.5asteen hyppää hiutale ruutuun, eli esim ohitustilanteessa ruutuun ja katoaa kun lämpö nousee johonkin viiden plusasteen puolelle
- Polforea
- Viestit: 11492
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Edelläkävijän pakokaasut ei enää lämmitä sitä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- jkk
- Viestit: 6037
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
tätä mäkin ihmettelen. eihän ilman lämpötila mihinkään muutu vaikka nopeus kasvaa ja noi anturit ois aina sekasin.fahlsjy kirjoitti:Miten ohitustilanne vaikuttaa ulkoilman lämpötilaan??Aquatica kirjoitti:Ainakin 156ssa lämpötilan laskiessa alle 3.5asteen hyppää hiutale ruutuun, eli esim ohitustilanteessa ruutuun ja katoaa kun lämpö nousee johonkin viiden plusasteen puolelle
- Aquatica
- Viestit: 15107
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ohitustilanteessa, ainakin meikäläisen fysiikantiedon perusteella, edellä ajavan 'auraama' ja kitkan myötä lämmittämä (ei ehkä paljoa?) ilma nostaa todellista lämpötilaa - kitkaahan siitä syntyy, kun X-kokoisen ilmanvastuksen aiheuttava kulkine jyräyttää Y-nopeutta. Ohitustilanteessa tulee "koskematonta" ilmaa -> lämpötila laskee. Windchilliähän ei mittariin tule, kuten ihmisen iholle.
Vaikutuksen määrästä ei ole kokemuksia muuten kuin empiirisiä havaintoja tieltä 131; rekan perästä ohittamaan laski lämpötila puoltoista astetta käytännössä heti, takaisin omalle kaistalle ja (tietenkin) toisen rekan taakse ja lämpötila nousi hyvinkin nopeasti siihen, missä se oli. Samanlaisia havaintoja moottoriteiltä ja muualtakin noin yleisesti - isomman letkan perukoilla lämpötila tuntuu aina olevan hieman korkeampi kuin ohituskaistalla, enkä usko pelkkien pakokaasujen ja muun hukkalämmön aiheuttavan ihan noin suurta vaikutusta...
Vaikutuksen määrästä ei ole kokemuksia muuten kuin empiirisiä havaintoja tieltä 131; rekan perästä ohittamaan laski lämpötila puoltoista astetta käytännössä heti, takaisin omalle kaistalle ja (tietenkin) toisen rekan taakse ja lämpötila nousi hyvinkin nopeasti siihen, missä se oli. Samanlaisia havaintoja moottoriteiltä ja muualtakin noin yleisesti - isomman letkan perukoilla lämpötila tuntuu aina olevan hieman korkeampi kuin ohituskaistalla, enkä usko pelkkien pakokaasujen ja muun hukkalämmön aiheuttavan ihan noin suurta vaikutusta...
- fahlsjy
- Viestit: 1737
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
No voi juma, niinpä tietenkin Aikas nopee reagoimaan lämpötilanmuutoksiin toi ulkolämpötilan mittari.
- Aquatica
- Viestit: 15107
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
... Lisäksi korkeuserot vaikuttavat myös. Tuossa aamuna eräänä, olisikohan peräti tänään ollut, oli parhaillaan 5asteen heitto alle kilometrin matkalla riippuen siitä, oliko mäen päällä vai alla. 159:n anturin reagointinopeudesta en osaa sanoa, mutta ainakin omassa 156:ssa tuo reagoi jopa turhan nopeasti ja heittelevästi.
- jkk
- Viestit: 6037
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
joskus junnuna tuli lämmiteltyä mopolla ajelles dösien hanuris kun imussa oli paljon lämpimämpi kun vissiin pakokaasut ja moottorin lämpö pyörii siin imussa mutta saa kyllä aika lähellä sit ajaa.
ja korkeuserot luonnollisesti vaikuttaakin
ja korkeuserot luonnollisesti vaikuttaakin
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Jonkinmoisena vaihtoehtona on 159 diesel 2.4 koneella vaikka kilometrien puolesta se ei kannatavaa olekkaan (hätinä ~15000km), mutta automaatti tai neliveto voisi olla ratkaiseva tekijä. Mitäs ongelmia noin vähäiset kilometrit aiheuttavat 2.4 dieselillä? Kesä aikaan tulee jonkin verran enemmän kilometrejä ja pidempää matkaa tasaisin väliajoin, mutta syys- ja talvikuukausina saattaa olla niin että kuukauden pisin ajomatka on 10 kilsan kauppareissu pariin liikkeeseen.
Käsittääkseni ainakin EGR saattaa muodostua ongelmaksi, mutta eikös näissä ollut myös hiukkasloukku joka vaatii välillä sen pitemmän matkan saavuttaakseen tarpeeksi korkean lämpötilan. Jostain muistelisin lukeneeni jonkin manuaalisen hiukkasloukun starttaamisen, jota voisi käyttää pätkäajoaikaan, mutta tuosta ei oikeen ole hyvää kuvaa itsellä.
Myös kaksoismassavauhtipyörästä? on jotain kirjoitettu..? Ja ylipäänsä myös ohjausvaihteesta ja raidetangosta. Onko noilla raidetangoilla ollut takaisinkutsua, vai sitämukaa kun on käytetty huollossa, niin on vaihdettu. Onkos tietoa, onko tuo korjattu/vaihdettu raidetanko samaa laatua kuin ne jotka on pitänyt vaihtaa, vai onko siihen tehty parannuksia jollainlailla.
2.2 bensakone olisi kilometrien puolesta vaihtoehto kyllä, mutta ei taida saada tomaatilla eikä nelivetona.
Kysmyksiäkysymyksiä..
Käsittääkseni ainakin EGR saattaa muodostua ongelmaksi, mutta eikös näissä ollut myös hiukkasloukku joka vaatii välillä sen pitemmän matkan saavuttaakseen tarpeeksi korkean lämpötilan. Jostain muistelisin lukeneeni jonkin manuaalisen hiukkasloukun starttaamisen, jota voisi käyttää pätkäajoaikaan, mutta tuosta ei oikeen ole hyvää kuvaa itsellä.
Myös kaksoismassavauhtipyörästä? on jotain kirjoitettu..? Ja ylipäänsä myös ohjausvaihteesta ja raidetangosta. Onko noilla raidetangoilla ollut takaisinkutsua, vai sitämukaa kun on käytetty huollossa, niin on vaihdettu. Onkos tietoa, onko tuo korjattu/vaihdettu raidetanko samaa laatua kuin ne jotka on pitänyt vaihtaa, vai onko siihen tehty parannuksia jollainlailla.
2.2 bensakone olisi kilometrien puolesta vaihtoehto kyllä, mutta ei taida saada tomaatilla eikä nelivetona.
Kysmyksiäkysymyksiä..
- hjpp
- Viestit: 1962
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^ Sele-automaattia kaupataan ulkomailla. Neliveto ei ole sekään.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Oletteko huomanneet samaa ongelmaa. AR 159 etupään ohjauskulmat ei pysy millään kunnossa. Renkaita kuluu. Tänä vuonna kulmat (nelipyöräsuuntaus) laitettu 4 kertaa ja taas kuskin rengas kulunut puhki... Kaikki nivelet uusittu, etuylävarret jo toiseen kertaan 120tkm kohdalla.
-
- Viestit: 1861
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^^ Mitä arvoja mittaukset näyttäneet? Vain eturenkaat kulahtaneet? Alustasarja? Oma toistaiseksi syönyt tasaisesti vakioalustalla, mut saas nähdä miten jatkossa;
Oma kosla menee vielä huomenna päiväl säädettäväksi, viimeksi jäi kesken. Casterit ja haritus pitäs hieroa. Camberit jäänevät hieman, n. 10-15 min yli toleranssin. Ei riitä powerflexien säätöalue madalletulle, liekkö 30mm (?) eibachin prokitille. Nyt säädöt tapissa, ehkä camber inan vielä kasvaa, kun casteri symmetrisoidaan. Casteria voi lisäksi pienentää vielä alavarren takapuslasta, mut sit mennään pystympään suuntaan, liekkö alle toleranssin. Toisella puolella casteri jäi n. nominaaliin, toinen asteen pystympään (?), vaik lähtötilanne oli symmetrinen mittauksiltaan ja säädöiltään, siis epäkeskojen asennot, etupusla tapissa, takapuslassa vartti maksimiin.
Alkujaan alustaremontissa hieroin apurungon kohdistusreikien suhteen suoraan, alavarren puslien reiät alkup.asemaan (olen jyrsinyt säätöurat imitoiden orkkis puslan rungosta), ylävarsien säädöt keskelle, takapään säädöt keskelle. Eka mittauksessa arvot olivat liki symmetriset etu ja takapäässä, ainakin kohtuu suorarunkoinen auto. Tämän jälkeen takapäässä oli vain vähän säädettävää, etupää ketullaan.
Camber, caster, kumman ehdoilla kannattanee tehdä kompromissi?
Haritus etupäässä tulee olemaan minimissään camberin vuoksi, mut toi caster, eiks se vaikuta myös suuntavakauteen? Kuis takapää, camber ja rengaskuluma?
Säädöt tehdään täydellä tankilla, tyhjän tankin ti-arvoja apuna käyttäen. Mikä mahtanee olla madallus ti vs vakio?
Ja nyt vaihtamaan naitpreikkerit, vuodenvanhat lyhkäset aika himmeet...
Oma kosla menee vielä huomenna päiväl säädettäväksi, viimeksi jäi kesken. Casterit ja haritus pitäs hieroa. Camberit jäänevät hieman, n. 10-15 min yli toleranssin. Ei riitä powerflexien säätöalue madalletulle, liekkö 30mm (?) eibachin prokitille. Nyt säädöt tapissa, ehkä camber inan vielä kasvaa, kun casteri symmetrisoidaan. Casteria voi lisäksi pienentää vielä alavarren takapuslasta, mut sit mennään pystympään suuntaan, liekkö alle toleranssin. Toisella puolella casteri jäi n. nominaaliin, toinen asteen pystympään (?), vaik lähtötilanne oli symmetrinen mittauksiltaan ja säädöiltään, siis epäkeskojen asennot, etupusla tapissa, takapuslassa vartti maksimiin.
Alkujaan alustaremontissa hieroin apurungon kohdistusreikien suhteen suoraan, alavarren puslien reiät alkup.asemaan (olen jyrsinyt säätöurat imitoiden orkkis puslan rungosta), ylävarsien säädöt keskelle, takapään säädöt keskelle. Eka mittauksessa arvot olivat liki symmetriset etu ja takapäässä, ainakin kohtuu suorarunkoinen auto. Tämän jälkeen takapäässä oli vain vähän säädettävää, etupää ketullaan.
Camber, caster, kumman ehdoilla kannattanee tehdä kompromissi?
Haritus etupäässä tulee olemaan minimissään camberin vuoksi, mut toi caster, eiks se vaikuta myös suuntavakauteen? Kuis takapää, camber ja rengaskuluma?
Säädöt tehdään täydellä tankilla, tyhjän tankin ti-arvoja apuna käyttäen. Mikä mahtanee olla madallus ti vs vakio?
Ja nyt vaihtamaan naitpreikkerit, vuodenvanhat lyhkäset aika himmeet...
- ragazza
- Viestit: 304
- Liittynyt: 24 Heinä 2009, 21:06
- Car(s): Stelvio 2.0 280hp '19, 159 2.4 JTDm '06, 147 2.0 T.S. '08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Tampere
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kyllä meillä on kans pyöränkulmia säädetty pariin otteeseen, ihan kunnollisissa korjaamoissa, mutta etupyörät kuluu silti sisäreunoista enemmän. Auto on ihan vakioalustainen..
-
- Viestit: 1861
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Lähinnä kiinnostais camberarvot, mitä porukoilla ollut mitattuna. Et kuis pali ne yksilöiden välillä vaihtelee.
Pitänee tehä uus 159 alusta- keskusteluketju... (?)
Pitänee tehä uus 159 alusta- keskusteluketju... (?)
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kannatetaan, kyllä tää pyöränkulma ja renkaiden kulutus aihe kaipaisi ihan ihka oman ketjunsa. Alfaownerissakin kilometrien (tai siis mailien) pituinen ketju tai parikin aiheesta.jalittam kirjoitti:Pitänee tehä uus 159 alusta- keskusteluketju... (?)
Il nero era bellissimo
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kävin itse just säädättämässä kulmat, speksilappu löytyy tuosta mun projektiketjusta: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=26243" onclick="window.open(this.href);return false;jalittam kirjoitti:Lähinnä kiinnostais camberarvot, mitä porukoilla ollut mitattuna. Et kuis pali ne yksilöiden välillä vaihtelee.
Pitänee tehä uus 159 alusta- keskusteluketju... (?)
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
- jkk
- Viestit: 6037
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
saanko tällä minkä tahansa jälkiasenteisen mankan 159:iin liitettyä:
http://www.ebay.it/itm/RADIO-ADAPTER-KA ... 4610e90dfe" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ebay.it/itm/RADIO-ADAPTER-KA ... 4610e90dfe" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 160
- Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
- Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
159 pyöränpultit on ihan ruosteessa ja jumeksessa. Ongelma on se etten tajua pulteista ja niiden yhteensopivuuksista juuri mitään. Pultit pitäisi olla kai jotain M14 x 1,5 x 19/51. M14 on varmaan halkaisija ja nuo 19/51 ehkä kierteiden pituus ja koko pultin pituus? Vanteet on 159:n ihan normi 17".
Esim tässä on läjä lähes samanlaisia. Pituudet vaihtelee 24-39,7mm.. Eivät taida sopia, siis pitää olla vissiin just eikä melkein se oikea, eikö? Ebayssä olisi suoraan sopivia mutta britti ei lähetä Suomeen.
http://www.vannetukku.fi/kierteen-nousu ... _2063.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos joku voi nakata suoraan linkin johonki sopivan hintaiseen sen tarkemmin näitä ylempiä kysymyksiä miettimättä niin sekin käy
Esim tässä on läjä lähes samanlaisia. Pituudet vaihtelee 24-39,7mm.. Eivät taida sopia, siis pitää olla vissiin just eikä melkein se oikea, eikö? Ebayssä olisi suoraan sopivia mutta britti ei lähetä Suomeen.
http://www.vannetukku.fi/kierteen-nousu ... _2063.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos joku voi nakata suoraan linkin johonki sopivan hintaiseen sen tarkemmin näitä ylempiä kysymyksiä miettimättä niin sekin käy
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
otat yhden irti ja käyt kysymässä rengasliikkeessä, taitaa olla kivuttomin vaihtoehto?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
-
- Viestit: 160
- Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
- Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Varmasti juu ja tuohon se taitaa mennä ellei joku osaa pistää jotain täsmäsuositusta. Hintahaitari koko setille näyttäis olevan jotain 25 - 80 € ja niin että painotus sinne 80 €DaViega kirjoitti:otat yhden irti ja käyt kysymässä rengasliikkeessä, taitaa olla kivuttomin vaihtoehto?
Onkohan tuo koko muuten miten harvinainen? Eli voiko odottaa että löytyisi helposti useimmista rengasputkasta?
(Pakko säästää kaikessa kun tuo auto tullu muuten niin jumalattoman kalliiksi ja töissä loppui rahakkaat ylityöt)
Ainii, ja ne pultit on tosiaan jumissa eikä lähde ilman jatkovarren hankintaa (tuskin silloinkaan)
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE
- Polforea
- Viestit: 11492
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Jyrkkä ehkä. Huomioi kuitenkin, että 159:n radioliitäntä ilmeisesti vaihtui melko alussa, kun ainakin Alpine myy siihen kahta eri adapteria. Vanhemmalla adapterilla ei tule herätevirta radiolle uudemmassa autossa.jkk kirjoitti:saanko tällä minkä tahansa jälkiasenteisen mankan 159:iin liitettyä:
http://www.ebay.it/itm/RADIO-ADAPTER-KA ... 4610e90dfe" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Ruikkaset sinne väliin (ihan siitä pultinkolosta, kannan ohi - ehkä myös vanteen ja navan väliin pultin tienooseen, jos sinne pullon kanssa pääset) tänään, huomenna, ylihuomenna ja ehkä joku muukin päivä irrotusöljyä, niin viikon päästä todennäköisesti aukaisu on helpompaa kuin nyt. Ja jos iteltä loppuu konstit, voima ja se jatkovarsikin kesken, niin palvelevalla rengasliikkeellä on todennäköisesti järeämpää työkalua ja ehkä vielä kikkakolmonenkin, että saavat auki. Ja jos ei niillä hyllyssä ole, niin ainakin saavat niitä varapulttejakin, jos sattuu katkeamaan.lrela kirjoitti:Ainii, ja ne pultit on tosiaan jumissa eikä lähde ilman jatkovarren hankintaa (tuskin silloinkaan)
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 160
- Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
- Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
No ehkäpä tämä pitää oikeasti kokeilla. Rengasputka pisti nää pultit huhtikuussa niin jumalattoman tiukalle vaikka nimenomaan pyysin että maltillinen kiristys, jonka siis vielä erikseen lupasivat. Ohjeistivat että jälkikiristä 100 km jälkeen. Mietin siinä että huijattiinko vai voiko tää ruoste jumittaa näin nopeasti? Nimittäin parissa päivässä ei liikkunu mihinkään suuntaan vaikka roikotin 87kg ruhoa siinä metrisen varren päällä. Pyörien vaihto olisi edessä ja tässä olen miettinyt että olisiko uudet pultit mitä.Polforea kirjoitti: Ruikkaset sinne väliin (ihan siitä pultinkolosta, kannan ohi - ehkä myös vanteen ja navan väliin pultin tienooseen, jos sinne pullon kanssa pääset) tänään, huomenna, ylihuomenna ja ehkä joku muukin päivä irrotusöljyä, niin viikon päästä todennäköisesti aukaisu on helpompaa kuin nyt. Ja jos iteltä loppuu konstit, voima ja se jatkovarsikin kesken, niin palvelevalla rengasliikkeellä on todennäköisesti järeämpää työkalua ja ehkä vielä kikkakolmonenkin, että saavat auki. Ja jos ei niillä hyllyssä ole, niin ainakin saavat niitä varapulttejakin, jos sattuu katkeamaan.
EDIT: Joo ja jos tähän tarjotaan ratkaisuksi että "vaihda ite", niin kyse oli uusista renkaista ja en viittis täällä kerrostalokaksiossa ruveta niitä mutulla tasapainottelee ja pistään vanteille
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE
- Polforea
- Viestit: 11492
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
87kg ja metri kyllä kuulostaa vähän merkeleen junttaantuneelta. Kyllä se ruostekin voi yllättävän nopeasti napata kovastikin kiinni, mutta voihan se olla myös ylikiristys tai jopa yhteistyötä ylikiristyksen ja ruosteen kesken. Ainakin ruosteeseen öljy helpottaa kunhan onnistuu pääsemään edes osalle pelipaikoista asti ja voihan se liukastavana tekijänä vähän keventää ylikiristystäkin. Ainakin se voi parantaa mahkuja saada pultit irti katkomatta niitä (vaikka vaihtaisit uudet pultit, on kivempi jos vanhoja ei tarvi porata ulos), eikä siitä haittakaan ole, niin ite en jättäisi ruikkimatta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Sama tilanne, vakioalusta, mutta renkaat ei kulu tasaisesti.ragazza kirjoitti:Kyllä meillä on kans pyöränkulmia säädetty pariin otteeseen, ihan kunnollisissa korjaamoissa, mutta etupyörät kuluu silti sisäreunoista enemmän. Auto on ihan vakioalustainen..
Näin tuon renkaan ja se oli kulunut kyllä erikoisesti. Vain kuljettajan puoleinen eturengas ja sisäreunasta. Kuluma oli kuitenkin niin sivussa/kyljessä, että onkohan pelkästään ohjauskulmista johtuvaa? Onko mahdollista, että jokin metalliosa pääsee ottamaan renkaan sisäkulmaan kiinni ja kuluttamaan rengasta?
- jkk
- Viestit: 6037
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^onko jossain klappia?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ei pitäisi olla, kaikki nivelet kuukauden ikäisiä. Ellei sitten ole jokin jenka korkannut asennettaessa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
M14 on pultin paksuuslrela kirjoitti: Pultit pitäisi olla kai jotain M14 x 1,5 x 19/51. M14 on varmaan halkaisija ja nuo 19/51 ehkä kierteiden pituus ja koko pultin pituus?
1,5 on kierteen nousu
19/51 on kartio-osan korkeus/ pultin kokonaispituus
Makaroonia jo vuodesta -98