DPF
Valvoja: Moderators
- Vainio
- Viestit: 704
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
DPF
Ajattelin, että muitakin dieselin omistajia voisi kiinnostaa jos saisi kootusti kerättyä kommentteja/linkkejä sekä kokemuksia hiukkassuodattimeen liittyen.
Omassa 159 2.4JTDM:ssä alkaa olemaan kohta 180tkm mittarissa ja tuntuu tekevän polttoja sen verran usein, että lienee jotain sille filtterille on tehtävä.
Vaihtoehtoina on olen ajatellut seuraavia:
1. Vaihto. Mitä olette maksaneet uudesta suodattimesta ja mistä niitä saa järkihintaan?
2.Pesu. Maksaako vaivan? Paljonko saa elinikää lisää?
3. Poisto/ohitus. Onko kokemuksia? Kelpaako katsastuksessa tai käryttääkö muuten?
Poisto tavallaan houkuttelisi, mutta toisaalta ei. Ainakin nykyisellään tuo suodatin pitää savut ja hajut oikein sivistyneesti pois, mikä mielestäni kuuluu moderniin dieseliin. Toisaalta polton tehdessään käryää senkin edestä ja hajusta päätellen tappaa kyllä linnut puista sekä takana ajavat motoristit.
Viikonloppuna ajoin moottoripyörällä uudehkon Mersun perässä jossa taisi olla poltto päällä. Sen verran silmiä kirvelevä käry siitä lähtee, että mielellään ajaa ohi. Eiköhän tuo Alfakin samanlaisen katkun päästä...
Omassa 159 2.4JTDM:ssä alkaa olemaan kohta 180tkm mittarissa ja tuntuu tekevän polttoja sen verran usein, että lienee jotain sille filtterille on tehtävä.
Vaihtoehtoina on olen ajatellut seuraavia:
1. Vaihto. Mitä olette maksaneet uudesta suodattimesta ja mistä niitä saa järkihintaan?
2.Pesu. Maksaako vaivan? Paljonko saa elinikää lisää?
3. Poisto/ohitus. Onko kokemuksia? Kelpaako katsastuksessa tai käryttääkö muuten?
Poisto tavallaan houkuttelisi, mutta toisaalta ei. Ainakin nykyisellään tuo suodatin pitää savut ja hajut oikein sivistyneesti pois, mikä mielestäni kuuluu moderniin dieseliin. Toisaalta polton tehdessään käryää senkin edestä ja hajusta päätellen tappaa kyllä linnut puista sekä takana ajavat motoristit.
Viikonloppuna ajoin moottoripyörällä uudehkon Mersun perässä jossa taisi olla poltto päällä. Sen verran silmiä kirvelevä käry siitä lähtee, että mielellään ajaa ohi. Eiköhän tuo Alfakin samanlaisen katkun päästä...
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: DPF
Pesusta ei taida oll kuin ensiavuksi? saahan sillä vähän lisää aikaa, mutta eri asia onko suodattimen irroitus ja vanhan takaisin laittaminen vaivan arvoista. Vaihto on ehkä järkevin vaihtoehto - kuuluuko muuten vaihtaa huolto-ohjelman mukaan?
Kerran yritin ottaa päästölappua 9-5 saabista josta oli suodatin tyhjätty, kun päästöt olisivat saanneet olla 1,5, pyöräytti auto ilmoille terveelliset 6;n lukemat... tuo ei ainakaan minun vaihtoehto olisi missään kohtaa.
Löytyi vähän suuntaa antavaa hintaa Brrrittien saarilta:
http://www.clickcarparts.co.uk/p/diesel ... ilters~13/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja varmana löytyy lisääkin, tuo oli eka joka googlesta osui silmään
Kerran yritin ottaa päästölappua 9-5 saabista josta oli suodatin tyhjätty, kun päästöt olisivat saanneet olla 1,5, pyöräytti auto ilmoille terveelliset 6;n lukemat... tuo ei ainakaan minun vaihtoehto olisi missään kohtaa.
Löytyi vähän suuntaa antavaa hintaa Brrrittien saarilta:
http://www.clickcarparts.co.uk/p/diesel ... ilters~13/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja varmana löytyy lisääkin, tuo oli eka joka googlesta osui silmään
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- willez
- Viestit: 5247
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS
Re: DPF
^ Oliko saabia käyty polkemassa ennen mittausta ?
Kyllä noitten pitäs läpi mennä heittämällä vaikka laikkakoneella napsais sen "tuhkapöntön" pois ja suora putki tilalle.
Kyllä noitten pitäs läpi mennä heittämällä vaikka laikkakoneella napsais sen "tuhkapöntön" pois ja suora putki tilalle.
-
- Viestit: 608
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18 - Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
DPF
Mitenkäs öljynvaihto? Tuntuu että kuluneella öljyllä polttaa useammin.Vainio kirjoitti:tuntuu tekevän polttoja sen verran usein, että lienee jotain sille filtterille on tehtävä.
...
- Epezi
- Viestit: 7527
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: DPF
Fortelta on muuten tullut uus tuote hiukkassuodattimen puhdistukseen, se laitetaan polttoaineen sekaan. Käyttökokemuksia mulla ei vielä ole, mutta jos sillä on vaikutusta niin hemmetin hieno aine sen helpon käytön takia. Suositellaan käytettäväksi säännöllisesti määräaikaishuoltojen yhteydessä.
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1213
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: DPF
ootteko käyttäneet ns.tuhkaamatonta acea c2 öljyä? ainakin Toyotan dpf malleihin sitä laitetaan.jos on väärää öljyä niin suodatin varmaan "täyttyy" nopeammin/tukkeutuu jossain vaiheessa.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
- Vainio
- Viestit: 704
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: DPF
Omassa ainakin on tullut jatkettua edellisen omistajan linjalla eli mobil 5w-30 ESP. On muistaakseni acea c2 luokiteltua ja pitäisi sopia suodattimen kanssa käytettäväksi. Vaihtoväli on ollut luokkaa 12tkm. Vaihtovälin olen pitänyt kohtuu lyhyenä ihan johtuen kokemuksesta: "VW:n longlife huolto-ohjelmalla ajetun moottorin kerran purkanut"Caijo-Romeo kirjoitti:ootteko käyttäneet ns.tuhkaamatonta acea c2 öljyä? ainakin Toyotan dpf malleihin sitä laitetaan.jos on väärää öljyä niin suodatin varmaan "täyttyy" nopeammin/tukkeutuu jossain vaiheessa.
Kiitos DaViegalle linkistä! sieltä löytyisi suodatin ihan kohtuuhinnalla. Merkkiliikkeen sopuhinta suodattimelle on Lahdessa 2900€
Täytyypi katsella tilannetta vielä kesän mittaan. Tiedä vaikka filtteri elpyisi hiukan kesällä kun poltot onnistuu vähän helpommin ja kuumempana kuin talvipakkasilla.
Pesun taidan toistaiseksi unohtaa, mutta ohitusleikkaus vielä kiinnostaisi vaihtoehtona. Jos joku on sitä kokeillut niin rohkeasti vaan kertomaan.
Viimeksi muokannut Vainio, 07 Heinä 2012, 18:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- hjpp
- Viestit: 1967
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
Re: DPF
Laitetaan nyt tähän jotain havaintoja.
- Keskimääräinen polttoväli n. 800 km.
- Aika n. 600 s.
- Ei havaittavaa muutosta käyntiominaisuuksissa.
- Kulutus polton aikana n. 10-12 l/100km.
- DPF:llä on ajettu n. 10 tkm.
Merkkiliikkeen hinta tuolle on ollut Saksassa vajaat 700 €.
- Keskimääräinen polttoväli n. 800 km.
- Aika n. 600 s.
- Ei havaittavaa muutosta käyntiominaisuuksissa.
- Kulutus polton aikana n. 10-12 l/100km.
- DPF:llä on ajettu n. 10 tkm.
Merkkiliikkeen hinta tuolle on ollut Saksassa vajaat 700 €.
- Vainio
- Viestit: 704
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: DPF
Omassa näkyy olevan keskimääräinen polttoväli 245km Fiatecuscanilla luetun datan mukaan. Polton jälkeen tukkeutumisaste näytti olevan 79%. Lienee aika lähellä finaalia tuo suodatin? Valo ei tosin ole koskaan syttynyt kojelautaan.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: DPF
Niin paljon kuin oli pokkaawillez kirjoitti:^ Oliko saabia käyty polkemassa ennen mittausta ?
Kyllä noitten pitäs läpi mennä heittämällä vaikka laikkakoneella napsais sen "tuhkapöntön" pois ja suora putki tilalle.
Eihän DPF:llisiin autoihin saisi laittaa muuta kuin tuhkaamatonta tai "Low SAPS" merkillä olevia öljyjä (on noita varmana muitakin merkintöjä), noissa öljyissä on vähemmän aineita ja "komponentteja" jotka voisivat joutua suodattimeen ja tukkia sitä ajan kanssa.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- willez
- Viestit: 5247
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS
Re: DPF
Eikö pitäisi käyttää C3-luokiteltua pienen tuhkapitoisuuden omaavaa öljyä kuten Castrol Magnatec 5w40 tai 5w30 edge ?
Jos laittaa ralli vormulat niin mikroskooppisia metallihiukkasia menee hiukkasloukkuun ja se on tukossa sen jälkeen...
Myös tukkiutunut EGR tihentää polttovälejä (kaupunkiajo)...
Jos laittaa ralli vormulat niin mikroskooppisia metallihiukkasia menee hiukkasloukkuun ja se on tukossa sen jälkeen...
Myös tukkiutunut EGR tihentää polttovälejä (kaupunkiajo)...
- palkus
- Viestit: 5529
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: DPF
mitenkäs noi acea c luokitukset menikään. Niitähän on c1, c2, c3, c4 ja kaikki on ohuita energiansäästö low-saps öljyjä mutta niin että c1 luokitetussa on tiukin määritys noiden hiukkasten osalta. Näitä öljyjä ei sitten parane laittaa jollei vaadita/hyväksytty moottoriin. Tosta c3 öljyä jtässään ja nam
- Epezi
- Viestit: 7527
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: DPF
Turha noita luokituksia on lähteä opiskelemaan. Nykyään kun saa öljyvalmistajan omista nettihakukoneista sen täsmälleen oikean öljyn.
- Vainio
- Viestit: 704
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: DPF
Oletko laittanut suodattimen vaihtoon vai onko noin tuore auto?hjpp kirjoitti:Laitetaan nyt tähän jotain havaintoja.
- DPF:llä on ajettu n. 10 tkm.
Merkkiliikkeen hinta tuolle on ollut Saksassa vajaat 700 €.
Omasta kulkineesta EGR on ohitettu (ohjelmalla) joskus 100tkm paikkeilla joten imupuolen pitäisi olla kunnossa. EGR:n tiivisteen tilalla on umpinainen lätkä joten ei varmasti nokea imusarjaa sitä kautta.
Eikös tuo 180tkm pitäisi olla jo ihan kohtuullinen suoritus suodattimelle?
Ainakin kahvipöytäkeskusteluiden perusteella saanut sen käsityksen, että merkistä riippumatta menee suodatin vaihtoon ennen kuin 200tkm on täynnä.
Minun mielestä ihan hyväksyttävää jos sen vaan saa alle tonnilla. Ei siitä kilometria kohden kovin paha hinta tule.
Lupailevat näköjään ettei Alfaan sitä tarvitse vaihtaa:
http://www.alfaromeo.fi/cufsfiles/esitt ... _esite.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: DPF
Öljyvalmistajat luonnollisesti tarjoaa sitä valikoimansa kalleinta soveltuvaa öljyä vaikka halvemmassakin saattaisi luokitukset riittää, eli kyllä se on hyvä itsekin tietää mitä käyttää.Epezi kirjoitti:Turha noita luokituksia on lähteä opiskelemaan. Nykyään kun saa öljyvalmistajan omista nettihakukoneista sen täsmälleen oikean öljyn.
Keskivertokilometreillä se 200 tkm tulee täyteen tuossa kymmenen vuoden tienoilla, jolloin auton arvokin on muutama tonni, tuhannen euron suodatin on siis hinnaltaan kymmeniä prosentteja auton arvosta. Kaukana hyväksyttävästäVainio kirjoitti:Ainakin kahvipöytäkeskusteluiden perusteella saanut sen käsityksen, että merkistä riippumatta menee suodatin vaihtoon ennen kuin 200tkm on täynnä.
Minun mielestä ihan hyväksyttävää jos sen vaan saa alle tonnilla. Ei siitä kilometria kohden kovin paha hinta tule.
Saati sitten se seuraava vaihto kolmensadantuhannen tienoilla, suodatin maksaa enemmän kuin auto -> paaliin kun ehjään autoon ei kannata ostaa suodatinta?
- hjpp
- Viestit: 1967
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
Re: DPF
^^ On vaihdettu juu.
Tuo EGR:n ohjelmointi pois käytöstä kiinnostaisi tehdä. Suunnitteilla on tosin muuta projektia, joten annetaan tuon asian vielä hetken olla. EGR:n rassaus per öljynvaihto, kun on vielä hyvässä muistissa.
^ Harva dieselauto saavuttaa 200 tkm:ä vasta kymmenvuotiaana, joten kyllä se vaihto ihan järkevää on. Eihän se ole kuin huoltokulu, joka tulee vain harvemmin kohdalle. Ostetaanhan autoihin renkaita, jakohihnan vaihtotöitä jne...
Tuo EGR:n ohjelmointi pois käytöstä kiinnostaisi tehdä. Suunnitteilla on tosin muuta projektia, joten annetaan tuon asian vielä hetken olla. EGR:n rassaus per öljynvaihto, kun on vielä hyvässä muistissa.
^ Harva dieselauto saavuttaa 200 tkm:ä vasta kymmenvuotiaana, joten kyllä se vaihto ihan järkevää on. Eihän se ole kuin huoltokulu, joka tulee vain harvemmin kohdalle. Ostetaanhan autoihin renkaita, jakohihnan vaihtotöitä jne...
- Epezi
- Viestit: 7527
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: DPF
Riippuu vähän valmistajasta. Itse toimin päivittäin Valvolinen nettihaun kanssa ja se antaa kaikki öljylaadut joilla on vaaditut luokitukset paremmuus järjestyksessä. Joitain vanhempia autoja kun katsoo niin saattaa löytyä lähes 10 eri vaihtoehtoa.Tuomas K kirjoitti:Öljyvalmistajat luonnollisesti tarjoaa sitä valikoimansa kalleinta soveltuvaa öljyä vaikka halvemmassakin saattaisi luokitukset riittää
Muistaakseni myös Castrolin selaimessa taitaa olla useampi vaihtoehto, lueteltuna hyvä parempi paras tyylillä.
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: DPF
Varmaan on nuo nettihaut sitten fiksumpia. Öljyfirmojen paperiset taulukot listaa yleensä vain sen kalleimman vaihtoehdon, eikä edes kerro mitä luokituksia vaaditaan niin ei voi omatoimisestikaan vertailla aineiden sopivuuksia.
- Vainio
- Viestit: 704
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: DPF
Juu, tässä olen kyllä just samaa mieltä. Maksaahan toi rengassarja 159:siin melkein enemmän kuin dpf. En ole vielä yöunia sen takia menettänythjpp kirjoitti:^^
^ Harva dieselauto saavuttaa 200 tkm:ä vasta kymmenvuotiaana, joten kyllä se vaihto ihan järkevää on. Eihän se ole kuin huoltokulu, joka tulee vain harvemmin kohdalle. Ostetaanhan autoihin renkaita, jakohihnan vaihtotöitä jne...
Lahden merkkiliikkeen naurettavat 2900€ filtterille kuulosti lähinnä vitsille, koska moneen muuhun merkkiin filtterin saa reilusti alle tonnilla. Pientä Alfa-lisää havaittavissa...
Saitko muuten tilattua suodattimen suoraan Saksanmaalta?
Laitatko vähän vihjettä mistä kannattaa kysellä
- Vainio
- Viestit: 704
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: DPF
Näyttäisi tuo filtteri elpyvän kun on saanut ajella pitempää matkaa lämpöisellä kelillä. Viimeksi kun huomasin polton tapahtuneen niin tarkistin tuon "particulate filter clogging" arvon näyttävän 58%. Myös polttojen väli on palautunut normaaliin lukemaan (ja polttoaineen kulutus samalla).
Taitaa vielä toistaiseksi selvitä ilman filtterin vaihtoa.
Otin aamulla vähän lukemia ylös ihan mielenkiinnosta. Taitaa olla polton hetki lähellä kun väittää filtterin olevan taas täynnä.
Taitaa vielä toistaiseksi selvitä ilman filtterin vaihtoa.
Otin aamulla vähän lukemia ylös ihan mielenkiinnosta. Taitaa olla polton hetki lähellä kun väittää filtterin olevan taas täynnä.
- Liitteet
-
- FES_cap.JPG (47.83 KiB) Katsottu 7211 kertaa
- hjpp
- Viestit: 1967
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
Re: DPF
Hiukan myöhään kysymykseesi vastaten. En tilaillut suoraan. Katsoin hinnan viimeisestä huoltokuitista, joka siis on tehty Saksassa, Münchenissä.
Ebaystahan voi ostella ainakin jonkinlaisia.
Ebaystahan voi ostella ainakin jonkinlaisia.
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: 30 Tammi 2012, 18:53
- Car(s): Giulia Super 2.0 -16
ex Giulietta 2.0 JTDm TCT -13
ex 159 2.4 JTDm Qtronic -07 - Paikkakunta: Orimattila
Re: DPF
Vaihdoin tuon nokipöntön kolme viikkoa sitten. Vanha alkoi puskemaan nokea läpi ja nokipoltot meni siihen 180km paikkeille.
Mittarissa vaihtohetkellä 140000km.
Uuden hiukkassuodattimen tilasin Ebayn kautta tältä puljulta http://www.cats2u.co.uk/34886/Diesel-Pa ... EO/159/2.4 maksoi 412€ kotiin kuljetettuna. Toimitukseen sisältyi tarvittavat pultit, tiivisteet yms.
Valitsin tuollaisen E-hyväksytyn mallin, eipähän tule sitten ongelmia katsastuksessakaan.
Vaihdossa meni pari tuntia josta noin tunti kului lämpöanturin irroitukseen vanhasta pöntöstä. Oli jämähtänyt hyvin kiinni, jouduin lopulta leikkaamaan anturin irti.
Vaihto sujuu seuraavasti:
-Auto ylös.
-Paineanturin letku(t) ja lämpöanturin johto irti.
-Pöntön kannakeet irroitetaan.
-Vanha pönttö pois. Etupäässä laippakiinnitys, takapäässä klemmariratkaisu.
-Lämpöanturi siirretään uuteen pönttöön.
-Uusi pönttö ja kannakkeet paikoilleen.
-Lämpöanturin johto ja paineanturin letku(t) paikoilleen.
-MES:illä kerrotaan autolle että siinä on nyt uusi hiukkassuodatin.
-Auto alas ja ajoon.
Uudella pöntöllä on nyt ajettu 1800km, polttoväli on nyt 585km.
Havaittuja hyötyjä vaihdosta :
-Ajotietokoneen mukaan keskikulutus on pudonnut 8,2 l/100km --> 7,1l/100km.
-Pakoputken päät pysyy kiiltävinä.
-Ahtopaineet pysyy kiihdytyksessä tasan 1.5bar, aikaisemmin seilasi 1,2 -1,5bar välillä noin 1 sek välein. Pöntön painetta mittaava anturi rajoittaa ahtoja?
Tarvikepöntössä on noin 10cm lyhyempi suodatinosa kuin alkuperäisessä joten ei tuolla päästä samoihin polttoväleihin kuin uudella alkuperäisosalla.
Mittarissa vaihtohetkellä 140000km.
Uuden hiukkassuodattimen tilasin Ebayn kautta tältä puljulta http://www.cats2u.co.uk/34886/Diesel-Pa ... EO/159/2.4 maksoi 412€ kotiin kuljetettuna. Toimitukseen sisältyi tarvittavat pultit, tiivisteet yms.
Valitsin tuollaisen E-hyväksytyn mallin, eipähän tule sitten ongelmia katsastuksessakaan.
Vaihdossa meni pari tuntia josta noin tunti kului lämpöanturin irroitukseen vanhasta pöntöstä. Oli jämähtänyt hyvin kiinni, jouduin lopulta leikkaamaan anturin irti.
Vaihto sujuu seuraavasti:
-Auto ylös.
-Paineanturin letku(t) ja lämpöanturin johto irti.
-Pöntön kannakeet irroitetaan.
-Vanha pönttö pois. Etupäässä laippakiinnitys, takapäässä klemmariratkaisu.
-Lämpöanturi siirretään uuteen pönttöön.
-Uusi pönttö ja kannakkeet paikoilleen.
-Lämpöanturin johto ja paineanturin letku(t) paikoilleen.
-MES:illä kerrotaan autolle että siinä on nyt uusi hiukkassuodatin.
-Auto alas ja ajoon.
Uudella pöntöllä on nyt ajettu 1800km, polttoväli on nyt 585km.
Havaittuja hyötyjä vaihdosta :
-Ajotietokoneen mukaan keskikulutus on pudonnut 8,2 l/100km --> 7,1l/100km.
-Pakoputken päät pysyy kiiltävinä.
-Ahtopaineet pysyy kiihdytyksessä tasan 1.5bar, aikaisemmin seilasi 1,2 -1,5bar välillä noin 1 sek välein. Pöntön painetta mittaava anturi rajoittaa ahtoja?
Tarvikepöntössä on noin 10cm lyhyempi suodatinosa kuin alkuperäisessä joten ei tuolla päästä samoihin polttoväleihin kuin uudella alkuperäisosalla.
- Liitteet
-
- Tässä uusi pönttö
- IMG_3135.JPG (84.64 KiB) Katsottu 6917 kertaa
-
- Vanha melkein irti.
- IMG_3138.JPG (77.36 KiB) Katsottu 6917 kertaa
-
- Ja uusi paikoillaan.
- IMG_3140.JPG (70.19 KiB) Katsottu 6917 kertaa
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: 06 Helmi 2013, 14:29
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 JTDm Sportswagon -07
(ex 147 2.0 TS, 156 2.0 JTS, 156 1.9 JTDm Giugiaro) - Paikkakunta: Oulu
Re: DPF
Mun 2,4 dieselissä on mittarissa jo 288tkm ja juuri viime kuussa katsastin sen, päästöt (savutus) oli hyvä eli 0,5 kun saisi näissä hiukkas-autoissa olla maksimissaan 1,5. Hiukkasloukkua mulla ei ole siinä ollenkaan, sama pakoputki kyllä mutta hiukkassuodatin on moukaroitu pois. Samoin egr on tulpattu ja ohjelmasta otettu pois ja karalan virisofta on sisässä. Tämän vuoden alkupuolella tehtiin nämä muutokset ja hyvin on toiminut. Itsekin epäilin, että saako tätä menemään päästömittauksesta läpi ilman dpf:ää, mutta näköjään saa helpostikin.
- Heksi
- Viestit: 128
- Liittynyt: 18 Heinä 2013, 13:46
- Car(s): 300E-24 -92
500 SEC -85
200 quattro 20V -90 - Paikkakunta: Vantaa
Re: DPF
Täällä taitaa myös olla DPF nuhaisessa kunnossa. Mitä nyt oon hetkellisestä kulutuksesta havainnut, niin polttoja on ollut 320, 105, 120 ja 180 km välein (!). Mittarissa on lähes 146 tkm. Ajo on ollut viime aikoina melko taajamapainotteista, joskin olen ajanut polton aina loppuun ja pyrkinyt antamaan samalla koneelle kierroksia mahdollisuuksien mukaan.
Nyt on pari kertaa pakkasella startatessa (jännitteen hetkellisesti laskiessa?) tullut näyttöön "Antipollution filter clogged", joka on kuitenkin heti häipynyt.
Kiinnostaisiko ketään kytkeä diagnostiikkavehkeitä (Fiat Ecu Scan?) autooni, kiinnostaisi nähdä mitä sieltä löytyy? Ajelen pk-seudulla.
Nyt on pari kertaa pakkasella startatessa (jännitteen hetkellisesti laskiessa?) tullut näyttöön "Antipollution filter clogged", joka on kuitenkin heti häipynyt.
Kiinnostaisiko ketään kytkeä diagnostiikkavehkeitä (Fiat Ecu Scan?) autooni, kiinnostaisi nähdä mitä sieltä löytyy? Ajelen pk-seudulla.
- Aquatica
- Viestit: 15116
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: DPF
^
Jos pääsisit Kebab-kerhon miittiin 17pv, niin esim. siellä varmasti jollakulla olisi pelit ja rensselit tuohon tsekkaukseen. Itselläni löytyy FiatEcuscan 1.6 + VAG-COM-KKL-piuha, jonka sinne voinen roudata. Ei ole lisenssiä multiecuscanniin, jolla voisi paremmin säädellä... Tapahtumat-osiolla lisää. Varmaan joku täältä pk-seutuvilta voi nopeamminkin tarjota testeriapua?
Jos pääsisit Kebab-kerhon miittiin 17pv, niin esim. siellä varmasti jollakulla olisi pelit ja rensselit tuohon tsekkaukseen. Itselläni löytyy FiatEcuscan 1.6 + VAG-COM-KKL-piuha, jonka sinne voinen roudata. Ei ole lisenssiä multiecuscanniin, jolla voisi paremmin säädellä... Tapahtumat-osiolla lisää. Varmaan joku täältä pk-seutuvilta voi nopeamminkin tarjota testeriapua?
- Heksi
- Viestit: 128
- Liittynyt: 18 Heinä 2013, 13:46
- Car(s): 300E-24 -92
500 SEC -85
200 quattro 20V -90 - Paikkakunta: Vantaa
Re: DPF
Harmi kyllä en pääse silloin 17. päivä paikalle. Täytyy yrittää jokin toinen kerta.
Jos kuitenkin joku, tarvittavat vermeet omaava, haluaa esitellä mulle Alfani sähköaivojen sielunelämää, niin voidaan sopia pullakahvitreffit jollekin huoltsikalle. Meikäläinen tarjoaa
Jos kuitenkin joku, tarvittavat vermeet omaava, haluaa esitellä mulle Alfani sähköaivojen sielunelämää, niin voidaan sopia pullakahvitreffit jollekin huoltsikalle. Meikäläinen tarjoaa
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Re: DPF
STOP THE PRESS!
Onkos nyt niin, että tuo DPF-suodatin on tullut pakolliseksi vasta vuonna 2007? Eli näin ollen voin korvata tuon turhakkeen ihan lain voimaisesti esim. Alfisti.net:in tarjoamalla korvausputkella omaan 2006 -vuosimalliseen? Hemmetin hienoa jos näin on!
Onkos nyt niin, että tuo DPF-suodatin on tullut pakolliseksi vasta vuonna 2007? Eli näin ollen voin korvata tuon turhakkeen ihan lain voimaisesti esim. Alfisti.net:in tarjoamalla korvausputkella omaan 2006 -vuosimalliseen? Hemmetin hienoa jos näin on!
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
- Polforea
- Viestit: 11552
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: DPF
Taitaa olla pakollinen vasta Euro5 -päästönormeissa, mutta kuuluessaan jo aiemmin 2.4:n tyyppihyväksyntään on se virallisesti vaadittu osa hengityselimistöä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: DPF
^Eipä onnistu. Muistaakseni jos autossa on alunperin ollut DPF pitää se siitä löytymän myös myöhemmin.
Toi diesel auton savutusmittaus on ihan haistapaska nykyisissä turbo vehkeissä jotka savuttaa(juuri se mitä siinä mitataan) pelkästään kuormassa. Eli per aatteessa tuon pöntön voi huoletta nykästä tyhjäksi ihan milloin vaan ja aina menee katsastuksesta läpi. Vaatii vaan ohjelmoinnin ettei sytytä vikavaloa eikä yritä enää tehdä polttoja.
Itselläni oli tuommoinen tukkoon mennyt pönttö valmiina mutta oli aikasemmasta vuosimallista joten sen vaihto jäi. Karalan softalla sen saa ainakin toimimaan, niinkuin joku tuossa ylempänä kirjoittikin.
E: Polforea kerkes ensin.
Toi diesel auton savutusmittaus on ihan haistapaska nykyisissä turbo vehkeissä jotka savuttaa(juuri se mitä siinä mitataan) pelkästään kuormassa. Eli per aatteessa tuon pöntön voi huoletta nykästä tyhjäksi ihan milloin vaan ja aina menee katsastuksesta läpi. Vaatii vaan ohjelmoinnin ettei sytytä vikavaloa eikä yritä enää tehdä polttoja.
Itselläni oli tuommoinen tukkoon mennyt pönttö valmiina mutta oli aikasemmasta vuosimallista joten sen vaihto jäi. Karalan softalla sen saa ainakin toimimaan, niinkuin joku tuossa ylempänä kirjoittikin.
E: Polforea kerkes ensin.
Life is too short to drive boring cars.
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Re: DPF
No niinpä tietenkin! Kiitokset vastauksista! Taidan kaivertaa tuon pöntön tyhjäksi ja käyttää pajalla - voi v.... näitä turhakkeiden määrää uudemmissa autoissa, tekisi mieli katalysaattorikin heivata samalla mutta sen taidan pitää vielä toistaiseksi...
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: DPF
En nyt sanoisi noita turhakkeiksi vaikka auton omistajalle riesaa tuovatkin. Jossain korpitaipaleilla varmaan ovatkin turhakkeita, mutta dieselautojen yleistyminen näkyy tilastoissa mm. pikkukylä Helsingin ilmanlaadun huononemisena joten ei se röyhyjen puhdistus ihan turhaa ole.Smacket kirjoitti:näitä turhakkeiden määrää uudemmissa autoissa, tekisi mieli katalysaattorikin heivata samalla mutta sen taidan pitää vielä toistaiseksi...
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Re: DPF
^ No joo, totta tuokin. Tosin jos pääkaupunkiseudulla asuisin ja ruuhkista ja valoista toiseen päivittäin ajelisin, niin voisin kyseenalaistaa samalla koko yksityisautoilun tuollaisilla alueilla.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: DPF
http://cargocycling.org/2009/06/air-pol ... china.html
Saasteitahan sillä vain yritetään leikata, tekniikka vain ei tahdo pysyä vaatimusten perässä.
Saasteitahan sillä vain yritetään leikata, tekniikka vain ei tahdo pysyä vaatimusten perässä.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: DPF
Saksassa ei pääse kaupunkien keskustoihin ilman tuulilasissa olevaa ympäristötarraa. Dieseleihin saa tarran valmistusvuoden mukaan, kun tietyt asiat ovat tulleet pakollisiksi tiettyinä vuosina ja DPF:hän on yksi tähän vaikuttavista asioista.
Ei nykydieselin pakoputkesta kukkasia tule, mutta paljon vähemmän eri juttuja kuitenkin kuin vaikka 80-luvun dieseltransitista tai -hiacesta.
Ei nykydieselin pakoputkesta kukkasia tule, mutta paljon vähemmän eri juttuja kuitenkin kuin vaikka 80-luvun dieseltransitista tai -hiacesta.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: DPF
Kohta nuo hiukkasloukut tulee bensakoneisiinkin. Tässä ihan viimeaikoina on uutisoitu tutkimuksesta jossa näitä nykyaikaisia, korkeaviritteisiä "downsizing" bensamoottoreita tutkittiin, ja ne tuottaa ilmeisen perkeleellisiä määriä hiukkasia. Kuulemma hiukkasloukun tosin pitäisi toimia bensakoneessa paremmin kuin kiisselissä koska pakolämmöt on korkeampia, joten ei tarvitse erillisiä polttosyklejä.
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: DPF
Ensimmäinen näkemäni hiukkastenpolttamislaite käytti verkkovirtaa polttoon: auton seisoessa laitettiin piuha tolppaan eikä tarvinnut välittää pakokaasulämpötiloista. Kyseessä oli raskaamman sarjan kuorma-auto ja se taisi olla käytännönläheisessä kestotestissä. Ei siitä tullut samanlaisia savupilviä kuin samanlaisista ilman tuota systeemiä eikä edes transitmaisia, vaikka samalla mittarilla ne kaikki tankattiin.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
- Aquatica
- Viestit: 15116
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: DPF
Henkilöautoissahan pienhiukkaspäästöt ovat nyt jo moninkertaisia dieseleihin verrattuna.
Mutta tuosta EGR:stä - eikö se ole turhake muka? Miettikääs:
Palotilaan halutaan raikasta ilmaa, jotta palotapahtuma olisi mahdollisimman tehokas.
Vaikka sinne kiertyisi palamatonta polttoainetta, sinne kiertyy samalla myös pakokaasuja jotka ei tasan tarkkaan pala yhtä hyvin polttoaineen kanssa, kuin puhtaan ulkoilman kera. Eikö?
DPF kaiketi jotain ainakin joskus tekee, toisaalta kasvanut kulutus 10min ajan luulisi kumoavan saatavat hyödyt? Ei nuo nykykoneet ilman DPF:ääkään edes melkein runnosurvo läpi ihan kamalasti kakkaa...
Mutta tuosta EGR:stä - eikö se ole turhake muka? Miettikääs:
Palotilaan halutaan raikasta ilmaa, jotta palotapahtuma olisi mahdollisimman tehokas.
Vaikka sinne kiertyisi palamatonta polttoainetta, sinne kiertyy samalla myös pakokaasuja jotka ei tasan tarkkaan pala yhtä hyvin polttoaineen kanssa, kuin puhtaan ulkoilman kera. Eikö?
DPF kaiketi jotain ainakin joskus tekee, toisaalta kasvanut kulutus 10min ajan luulisi kumoavan saatavat hyödyt? Ei nuo nykykoneet ilman DPF:ääkään edes melkein runnosurvo läpi ihan kamalasti kakkaa...
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: DPF
Sen on tarkoituskin olla palamatonta. Palamattoman pakokaasun sotkeminen seoksen sekaan laskee palamislämpötilaa mikä vähentää typenoksideja.Aquatica kirjoitti:Vaikka sinne kiertyisi palamatonta polttoainetta, sinne kiertyy samalla myös pakokaasuja jotka ei tasan tarkkaan pala yhtä hyvin polttoaineen kanssa, kuin puhtaan ulkoilman kera. Eikö?
-
- Viestit: 2648
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: DPF
Nykyinen savutustesti on ihan pelletesti. Siinähän mitataan näkyvää savua eli käytännössä isoja hiukkasia. Niitä pieniä, mitkä nykyään tiedetään kaikkein haitallisimmiksi, pitää olla ihan tähtitieteellisiä määriä, että saadaan aikaiseksi edes pientä haitua. Esim. 10 000 kpl/cm³ ei näy vielä mitenkään. Eli savutustestin läpäisy ei todellakaan kerro, ettei hiukkaspäästöjä ole. Dieseleille vain ei ole toistaiseksi vaatimuksia kuin paperilla (tyyppihyväksyntätestit), koska valvontaa ei ole (NOx ja pienhiukkaset). Liikenteessä näkee ihan riittävän usein "mustaa köyttä hinaavia" autoja...Aquatica kirjoitti: Ei nuo nykykoneet ilman DPF:ääkään edes melkein runnosurvo läpi ihan kamalasti kakkaa...
Tätä asiaa voit testata vaikkapa kynttilän avulla. Liekkihän on tosiasiassa hehkuvaa nokea ja hiukkasia syntyy vaivaiset 1-10 miljardia kpl joka sekunti -> muutamalla kynttilällä saa huoneilmankin pitoisuudet nostettua kymppitonnien luokkaan.
Bensakoneissa taasen ongelma taitaa liittyä suorasuihkutukseen eikä ahtamiseen. Ei vaan keskivertotoimittaja hiffaa, etteivät nuo mitään synonyymeja ole. Ja tässäkin lajissa saattaa vielä olla mahdollisuuksia päästöjen kontrollointiin muutoinkin kuin hiukkasloukkuja lisäämällä. Muistelen juuri tulleen jossain vastaan tiedon, että jossain uudessa moottorissa X on sekä suorasuihkutus että imusarjaruiskutus ties mistä syystä. Liekö sitten syynä päästöjen vähentäminen vain imuventtiilien karstoittumisen ehkäisy.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: DPF
Ilmeisesti suoraruiskukoneissa nykyään pyritään pitämäään se liekki irti sylinterin seinämistä, "ilmavaipan" sisällä. Tuosta syntyy jonkinlainen rajavyöhyke sen hyvän, palamiskelpoisen seoksen ja ilmavaipan välille, jossa palaminen on puutteellista. Tässä lienee hiukkaspäästöjen juuri.insinörtti kirjoitti:[Bensakoneissa taasen ongelma taitaa liittyä suorasuihkutukseen eikä ahtamiseen.
- Jarkki
- Viestit: 264
- Liittynyt: 31 Loka 2010, 20:29
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.0JTS '03
- Paikkakunta: Raahe
Re: DPF
Eikös noista d hiukkasista ollut joku tutkimus, jossa todettiin niiden tunkeutuvan ja varastoituvan aivoihin. Helpommin veteen liukenevia, jo EURO4 moottoreissa ja rasvaan uudemmissa
Voit luoda unelmia tehdessä tehdä unelmia luodessa
- T Blomfeldt
- Viestit: 145
- Liittynyt: 13 Loka 2010, 10:47
- Car(s): 156 V6
Audi A4
Volvo 240-projekti - Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Re: DPF
Nuo DPF keramiikkakennot voi myös poistaa. Ei kuin uusi softa vain ja ajeluun, katsastuksessa ei paljastuu jos hitsaussaumat purkilla näyttävät hyvältä
- Heksi
- Viestit: 128
- Liittynyt: 18 Heinä 2013, 13:46
- Car(s): 300E-24 -92
500 SEC -85
200 quattro 20V -90 - Paikkakunta: Vantaa
Re: DPF
Taas näitä DPF:n riemuja. Eilen syttyi näyttöön teksti "Change engine oil", mikä on mielenkiintoista, sillä öljyt ja suodatin on vaihdettu edellisen kerran syksyllä vain vähän päälle 5000 km sitten. (Malminkartanon Autohuollon mukaan juuri sellaiset Seleniat kuin siellä pitääkin olla.) Olen huomannnut että auto tekee regenerointeja usein, eli 3-4 kertaa täyden tankillisen, eli 700 ++ km aikana. Ilmeisesti pitää siis paikkansa että polton aikana öljyn sekaan pääsee dieseliä, mikä sitä kautta huonontaa öljyn?
Aikaisemminkin on pyörinyt mielessä ECU:n uudelleenohjelmointi, pöntön poisto ja EGR:n minimointi (esim. Turbotec), mutta kyllä taas tuli uusi hyvä syy lisää. Ihme vehkeitä kyllä, ensin EGR:llä saastutetaan imukanavat ja DPF:n myötä tärvellään öljyt Tämä voisi olla ajankohtaista sen jälkeen kun autoon vaihdetaan moottori, toivon mukaan tässä keväällä. Mutta se on pitkä juttu
Ajatuksia?
Aikaisemminkin on pyörinyt mielessä ECU:n uudelleenohjelmointi, pöntön poisto ja EGR:n minimointi (esim. Turbotec), mutta kyllä taas tuli uusi hyvä syy lisää. Ihme vehkeitä kyllä, ensin EGR:llä saastutetaan imukanavat ja DPF:n myötä tärvellään öljyt Tämä voisi olla ajankohtaista sen jälkeen kun autoon vaihdetaan moottori, toivon mukaan tässä keväällä. Mutta se on pitkä juttu
Ajatuksia?