Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Valvoja: Moderators
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Oli auto käynnissä tankkauksen ajan.
Eikö tuo osaa nollata itseään uudelleenkäynnistyksenkään yhteydessä?
Eikö tuo osaa nollata itseään uudelleenkäynnistyksenkään yhteydessä?
- GiuliaSuper
- Viestit: 1111
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Eipä se halua ainakaan mittareille saakka muutoksesta kertoilla. Tästä oli muuten juttua jo toisaalla eli ominaisuudesta kyse. Jos auto käynnissä tai virrat päällä, niin saa ajella kohtuu pitkään ennen kuin mittaristo reagoi asiaan.
- Aquatica
- Viestit: 15116
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Eikös tässä juuri ollut jollakin sama juttu 159:n kanssa? Oli kestänyt... kymmeniä? starttauksia, ennen kuin alkoi näyttämään edes osapuilleen oikeaan suuntaan. Ja satoja kilometrejä ajoa, jos en väärin muista.
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Joo, 159 ei missään nimessä saa tankata käynnissä ollessaan. Enkä siksi ole tankannut koskaan 156 käynnissä. Aina virrat veke kun tankkaa.
Life is too short to drive boring cars.
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kyllä tuo seuraavana päivänä näytti jo oikeita lukemia.
- Pujazuba
- Viestit: 2366
- Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
- Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mullakin kaikki naytti OK seuraavana paivana kun tuota touhua harrastin yhden kerran.Tuomas K kirjoitti:Kyllä tuo seuraavana päivänä näytti jo oikeita lukemia.
- Alfissimo
- Viestit: 8717
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Miksi auton pitäisi olla käynnissä tankkauksen aikana .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Siksi kun on perkeleen kylmä ja Alfan lämmitys perin onneton.
- Pujazuba
- Viestit: 2366
- Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
- Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jollakin saattaa olla esim. pienia lapsia kylmassa autossa joka on juuri kaynnistetty eika ole varaa odottaa pitkaan matkustamon lammittamiseksi.Alfissimo kirjoitti:Miksi auton pitäisi olla käynnissä tankkauksen aikana .
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 20 Elo 2013, 10:51
- Car(s): Alfa Romeo 156 JTS 2.0 vm -05.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Pujazuba kirjoitti:Jollakin saattaa olla esim. pienia lapsia kylmassa autossa joka on juuri kaynnistetty eika ole varaa odottaa pitkaan matkustamon lammittamiseksi.Alfissimo kirjoitti:Miksi auton pitäisi olla käynnissä tankkauksen aikana .
Sitä varten hankitaan sisätilanlämmitin
- Alfissimo
- Viestit: 8717
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Alfissimo kirjoitti:Miksi auton pitäisi olla käynnissä tankkauksen aikana .
Omassa ainakin on ihan pätevä lämmitin, eikä lämmin auto tankkauksen aikana ehdi niin paljon jäähtymään, etteikö perse kestäisi sinne takaisin ulkoilmasta istua.Tuomas K kirjoitti:Siksi kun on perkeleen kylmä ja Alfan lämmitys perin onneton.
Omat lapset on kyllä selvinneet tuulettomassa sisätilassa vauvanakin. Ulkovaatteethan vauvalla siellä autossakin on.Pujazuba kirjoitti:Jollakin saattaa olla esim. pienia lapsia kylmassa autossa joka on juuri kaynnistetty eika ole varaa odottaa pitkaan matkustamon lammittamiseksi.
En edelleenkään tunnista ongelmaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Aquatica
- Viestit: 15116
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Itsekin ihmettelen tuota lämmitysvalitusta, tuohan on perhanan lämmin? Helposti saa saunaksi, jos vaan vääntää lämmityksen tappiin. Onkohan Tuomaalla nyt termari ehjä vai onko tuossa jotain muuta perustavanlaatuista ongelmaa (vai pitääkö autossa olla +35astetta lämmintä, että se on lämmin?)
- willez
- Viestit: 5247
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
GTA lykkää nopeesti oikeen tulikuumaa hönkää. Lämpee tosi nopeesti. Tietty, energia = lämpö , eli iso mylly tuottaa kunnolla lämpöä ja nopeesti. Nimimerkillä tosipaljon/100 km
Edittiä: Sääliksi käy niitä kun ajelee "jollain" 1.6 Eco Blue Motion Green Sunshine 1.6 Turbo Diesel vehkeellä,ei nouse viisari pakkasella hehheh
Edittiä: Sääliksi käy niitä kun ajelee "jollain" 1.6 Eco Blue Motion Green Sunshine 1.6 Turbo Diesel vehkeellä,ei nouse viisari pakkasella hehheh
- Jakke
- Viestit: 3373
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kutoskoneeseen siirtyminen pian edessä ja siitäpä tuli mieleen, että lämpeneekö iso malmikasa (V6-kone) yhtä nopeasti ku toi 2.0 Tessu?willez kirjoitti:GTA lykkää nopeesti oikeen tulikuumaa hönkää. Lämpee tosi nopeesti. Tietty, energia = lämpö , eli iso mylly tuottaa kunnolla lämpöä ja nopeesti. Nimimerkillä tosipaljon/100 km
Edittiä: Sääliksi käy niitä kun ajelee "jollain" 1.6 Eco Blue Motion Green Sunshine 1.6 Turbo Diesel vehkeellä,ei nouse viisari pakkasella hehheh
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo
ooo--v--ooo
- Dio Natale
- Viestit: 864
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
- Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
- Paikkakunta: Cebu PH
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mielestäni busso lämpeää huom nopeammin kuin tussu
molex to sata, lose all your data.
- Jiitee
- Viestit: 4487
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Paitsi ne mallit, joissa on sähkövastus/lisälämmitin lämmitinjärjestelmässä tai eberi/webasto mukana , aika monessa uudessa riisselissä muuten onwillez kirjoitti:GTA lykkää nopeesti oikeen tulikuumaa hönkää. Lämpee tosi nopeesti. Tietty, energia = lämpö , eli iso mylly tuottaa kunnolla lämpöä ja nopeesti. Nimimerkillä tosipaljon/100 km
Edittiä: Sääliksi käy niitä kun ajelee "jollain" 1.6 Eco Blue Motion Green Sunshine 1.6 Turbo Diesel vehkeellä,ei nouse viisari pakkasella hehheh
JT
Viimeksi muokannut Jiitee, 17 Tammi 2014, 19:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- willez
- Viestit: 5247
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^^ Onhan kutosetkin täysalumiini myllyjä. Ja kyllä toi kutosen motti lämpiää huomattavasti nopeemmin kuin perus tussut. Kokemusta löytyy 8-venasesta tessusta ja kyllä kutoset on nopiammin lämmenny.
- Aquatica
- Viestit: 15116
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^^^
Jotkut sanoneet, että 2.5 olisi ainakin hidas lämpiämään. Toiset taas ei. Eli kai nuo on yksilöitä tuossakin? Ja tietenkin toisen nopea on toisen hidas jne.
Itse sanon, että tuolla nuhapumppu-1.8:lla kun lämmintä pukkaa n. 4min rauhallisen taajama-ajon jälkeen, se on nopeata. Edellisessä autossa meni n. 40min, korkeilla kierroksilla, ennen kuin jotain tapahtuikaan (1.6HDi). '99 2.0tessu taas lämpeni älyttömän nopeasti ehjällä termarilla ja viisari kun ensimmäisen kerran nousi "70" ja 90-viivan välille, se myös pysyi siinä kuin naulittuna. Nykyisessä huomaa termarin _ensimmäisen_ aukeamisen selvästi, mutta (kun) lämmöt nousee taas mittarin mukaan normaaliin, ne pysyy siellä erittäin hyvin. Onko kyseessä vain ero Euro2 ja Euro3-koneen välillä vai onko tuo mun hommaamani Behrin termari sittenkin hieman huono tarvike? No, ainakin lämpöä piisaa, joten ANTAA TULLA PAKKANEN, KATSOTAAN KUKA VOITTAA!
EDIT:
Poistettu "tuo" tuosta 2.5:n edestä. Mistähän sekin sinne tuli?
Jotkut sanoneet, että 2.5 olisi ainakin hidas lämpiämään. Toiset taas ei. Eli kai nuo on yksilöitä tuossakin? Ja tietenkin toisen nopea on toisen hidas jne.
Itse sanon, että tuolla nuhapumppu-1.8:lla kun lämmintä pukkaa n. 4min rauhallisen taajama-ajon jälkeen, se on nopeata. Edellisessä autossa meni n. 40min, korkeilla kierroksilla, ennen kuin jotain tapahtuikaan (1.6HDi). '99 2.0tessu taas lämpeni älyttömän nopeasti ehjällä termarilla ja viisari kun ensimmäisen kerran nousi "70" ja 90-viivan välille, se myös pysyi siinä kuin naulittuna. Nykyisessä huomaa termarin _ensimmäisen_ aukeamisen selvästi, mutta (kun) lämmöt nousee taas mittarin mukaan normaaliin, ne pysyy siellä erittäin hyvin. Onko kyseessä vain ero Euro2 ja Euro3-koneen välillä vai onko tuo mun hommaamani Behrin termari sittenkin hieman huono tarvike? No, ainakin lämpöä piisaa, joten ANTAA TULLA PAKKANEN, KATSOTAAN KUKA VOITTAA!
EDIT:
Poistettu "tuo" tuosta 2.5:n edestä. Mistähän sekin sinne tuli?
- Dio Natale
- Viestit: 864
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
- Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
- Paikkakunta: Cebu PH
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kyllä ja komppaajia tulee lisää jotka asian tietävät.
molex to sata, lose all your data.
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ei se varmaan jäähtyisikään, jos se olisi alkujaan lämmin, mutta kun se oli kylmä tankille ajaessa niin annoin käydä tankkauksen ajan jos edes hiukan lämpenisi.Alfissimo kirjoitti:Alfissimo kirjoitti:Miksi auton pitäisi olla käynnissä tankkauksen aikana .Omassa ainakin on ihan pätevä lämmitin, eikä lämmin auto tankkauksen aikana ehdi niin paljon jäähtymään, etteikö perse kestäisi sinne takaisin ulkoilmasta istua.Tuomas K kirjoitti:Siksi kun on perkeleen kylmä ja Alfan lämmitys perin onneton.
Ei ole vikaa termarissa enkä ole keksinyt mitään vikaa lämmityksestäkään. Taitaa vaan olla kylmin auto mitä olen omistanut, eikä rikkinäiset persparilatkaan mieltä (tai persusta) lämmitä. Ottaa pakkasella helposti kymmenen kilometriä ajoa että alkaa tulla lämmintä.Aquatica kirjoitti:Itsekin ihmettelen tuota lämmitysvalitusta, tuohan on perhanan lämmin? Helposti saa saunaksi, jos vaan vääntää lämmityksen tappiin. Onkohan Tuomaalla nyt termari ehjä vai onko tuossa jotain muuta perustavanlaatuista ongelmaa (vai pitääkö autossa olla +35astetta lämmintä, että se on lämmin?)
- Aquatica
- Viestit: 15116
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^
Pakko olla jotain vikaa. Juurihan laitoin, että tessulle ei montaa kilometria tarvi tietä näyttää kun on jo lämpöä. Kovemmallakin pakkasella. Tietenkin auton totaalisen _surkea_ tiivistys aiheuttaa sen, että puhallin myös koko ajan puhaltaa kuumaa kabiiniin jalkatilaan, jotta lämpö kestää edes melkein sopivana...
Pakko olla jotain vikaa. Juurihan laitoin, että tessulle ei montaa kilometria tarvi tietä näyttää kun on jo lämpöä. Kovemmallakin pakkasella. Tietenkin auton totaalisen _surkea_ tiivistys aiheuttaa sen, että puhallin myös koko ajan puhaltaa kuumaa kabiiniin jalkatilaan, jotta lämpö kestää edes melkein sopivana...
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jotenkin epäilen että kyse on lähinnä lämmityksen italialaisesta logiikasta, ei sieltä Välimeren rannalta välttämättä löydy sitä vahvinta tietämystä pakkasolosuhteista. Täysautomatiikka on täydellisen toivoton tuottamaan lämmintä autoon, käsin räpläämällä lämpenee paremmin.
- Aquatica
- Viestit: 15116
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kun ei täällä ole ongelmaa. Ainoastaan tuulilasille joutuu laittaa manuaalisesti tuuletusta alun jälkeen, kun meinaa mennä huuruun muuten.
- willez
- Viestit: 5247
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mulla on tossa aina se "full auto" päällä,eli puhallusteho,mihin puhaltaa ja sisäkiertoläpän ohjaus automaatilla. Toimii hienosti talvellakin,aluksi lykkää täysillä tuulilasille,sitten vaihtaa ylös+alas,ja sitten kun rupee oleen lämmintä niin hiljentää puhallusta ja suuntaa jaloille. Ainut mitä välillä pitää ohjeistaa,on tuo sisäkierron ohjaus. Yhtäkkiä lyö sisäkierron päälle ja vetää lasit huuruun.. Mutta onneksi ton sisäkierron automatiikan saa erikseen pois. Eli yksi oranssi valo palaa,jos on kaksi valoa,niin "Full Auto"..Tuomas K kirjoitti:Täysautomatiikka on täydellisen toivoton tuottamaan lämmintä autoon, käsin räpläämällä lämpenee paremmin.
Editti : Ainiin,tuo sisäkierron "mystinen" kytkeytyminenhän johtuu noista saaste tunnistimista. Eli kun edellä ajava kuorma-auto lyö kick-downin niin lyö sisäkierron päälle ettei joudu haistelemaan naftan käryä
Viimeksi muokannut willez, 17 Tammi 2014, 19:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Automatiikassa on lähinnä kaksi käpyä. Jos tavoite on 20 astetta ja laittaa pyynniksi 20 astetta ei se lämmitä täysillä kunnes tavoite on saavutettu, niin kuin olisi järkevää. Myös puhalluksen suuntaus tuntuu olevan väärä. Automatiikka haluaa suunnata kaiken jalkoihin, jolloin kabiini lämpenee huonosti. Käsin kun kääntää puhallusta myös keskelle tai tuulilasille lämpenee selvästi nopeammin.
Ei se millään kikkailulla kuitenkaan lämpene yhtä hyvin kuin avokin ooppeli manuaali-kylmästöinnillä. Ooppelin lämmityslaite tosin 90-luvulla oli muistaakseni talvivertailun tehokkain ja persparilat ainakin oli tehokkaimmat.
Kyllä mä edelleen äänestän että Italian insinööri ei ole panostanyt täysillä arktisiin oloihin.
Edit: sisäkierron automatiikan ei pitäisi toimia jos kylmäkone ei toimi, ainakaan näissä ei-gta-malleissa. Näin lukee ohjekirjassakin.
Ei se millään kikkailulla kuitenkaan lämpene yhtä hyvin kuin avokin ooppeli manuaali-kylmästöinnillä. Ooppelin lämmityslaite tosin 90-luvulla oli muistaakseni talvivertailun tehokkain ja persparilat ainakin oli tehokkaimmat.
Kyllä mä edelleen äänestän että Italian insinööri ei ole panostanyt täysillä arktisiin oloihin.
Edit: sisäkierron automatiikan ei pitäisi toimia jos kylmäkone ei toimi, ainakaan näissä ei-gta-malleissa. Näin lukee ohjekirjassakin.
Viimeksi muokannut Tuomas K, 17 Tammi 2014, 19:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- h_lauri
- Viestit: 6715
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ihmisillä on talvivaatteet. Mä ajan alfaa BBS-huppari päällä.Venttiville kirjoitti:Pujazuba kirjoitti:Jollakin saattaa olla esim. pienia lapsia kylmassa autossa joka on juuri kaynnistetty eika ole varaa odottaa pitkaan matkustamon lammittamiseksi.Alfissimo kirjoitti:Miksi auton pitäisi olla käynnissä tankkauksen aikana .
Sitä varten hankitaan sisätilanlämmitin
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mulla tais 156 toimia ihan hyvin auto-asetuksella, niin kauan, kun tuli pitkä ajo, jossa oli vähän kosteutta, silloin se ei puhaltannut riittävän kovalla höngällä. lämpöä riitti ihan mukavasti, vaikka vähän hitaasti tulikin, penkinlämmitys sitten korvasi vähän pahinta kylmästä kärsimistä. Melkein sama juttu 159:ssä, mut lämpöä pukkaa nopeammin
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Aquatica
- Viestit: 15116
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Minulla lukee sisäkierron automatiikassa vain, että jos asennettu (lisävaruste)... Ja lämpö nousee ylöspäin; jaloille puhaltaminen on tehokkainta (tällöin koko auto lämpenee tasaisesti). Se, että pistät puhalluksen päin näköä TUNTUU nopeammin lämpeävältä, mutta lämpötila ei nouse tasaisesti, jolloinka kylmä hohkaa vielä lattialla. Huomaa pitkässä ajossa mm. jos on noin koko matkan, jalat jäätyy kun naama palaa. Kokeiltu on tuokin...Tuomas K kirjoitti:Automatiikassa on lähinnä kaksi käpyä. Jos tavoite on 20 astetta ja laittaa pyynniksi 20 astetta ei se lämmitä täysillä kunnes tavoite on saavutettu, niin kuin olisi järkevää. Myös puhalluksen suuntaus tuntuu olevan väärä. Automatiikka haluaa suunnata kaiken jalkoihin, jolloin kabiini lämpenee huonosti. Käsin kun kääntää puhallusta myös keskelle tai tuulilasille lämpenee selvästi nopeammin.
Ei se millään kikkailulla kuitenkaan lämpene yhtä hyvin kuin avokin ooppeli manuaali-kylmästöinnillä. Ooppelin lämmityslaite tosin 90-luvulla oli muistaakseni talvivertailun tehokkain ja persparilat ainakin oli tehokkaimmat.
Kyllä mä edelleen äänestän että Italian insinööri ei ole panostanyt täysillä arktisiin oloihin.
Edit: sisäkierron automatiikan ei pitäisi toimia jos kylmäkone ei toimi, ainakaan näissä ei-gta-malleissa. Näin lukee ohjekirjassakin.
Itselläni menee näin: ensin automaatilla tuulilasille huurteenpoistoa (valitettavasti ei tarpeeksi kauan, että kerkeisi yhtään sitä sulattamaan, kun lämpöä alkaa tulla niin siirtyy se jo melkein heti jalkapuhallukseen kokonaan. Tähän on tiettävästi olemassa ohjelmistopäivitys, joka parantaa tuon toimivuutta talvioloissa. AK varmaan hoitaa rahaa vastaan ) Eli itse joudun tuota automaagia sen verta käskemään, että kun lämpöä alkaa tulla laitan sen ylös/alas. Jossain vaiheessa se automaattisesti siirtää itsensä alas, en ole oikein vieläkään tajunnut tuota logiikkaa. Selkeä logiikka siinä on kai olevinaan - itse olen varsin tyytyväinen.
- Polforea
- Viestit: 11552
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Se tunne siinä tärkeintä onkin. Ainakaan minä en katsele ajaessa sisälämpömittaria, vaan pyrin siihen ettei mua palele. Kun pohottaa naamalle ja jaloille, tuntuu lämpimältä senkin aikaa kun auton sisätila lämpiää.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Noin kilometrin kaupunkiajon jälkeen alkaa yleensä puhaltamaan lämmintä eli jäähdytysnesteen lämpötila nousee yli 50 °C.Jakke kirjoitti:Kutoskoneeseen siirtyminen pian edessä ja siitäpä tuli mieleen, että lämpeneekö iso malmikasa (V6-kone) yhtä nopeasti ku toi 2.0 Tessu?
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
En muista mitä siellä tarkalleen lukee, mutta mulla on tuo automatiikka, ja automatiikka ei toimi jos kylmäkone ei toimi, ettei se huurra ikkunoita. Näin sanotaan ohjekirjassa, ja noin se myös toimii, kun on liian kylmää kylmäkoneelle, sammuu sisäilmakierron automatiikan merkkivalo.Aquatica kirjoitti:Minulla lukee sisäkierron automatiikassa vain, että jos asennettu (lisävaruste)
Jos lämpö on jaloille tuntuu se kylmältä aina ja ikuisesti, jos jaloille ja keskelle tai jaloille ja ylös tuntuu se lämpimältä. Ei se lämpö sieltä mihinkään nouse läpivirtaustuuletetussa autossa.Aquatica kirjoitti:Ja lämpö nousee ylöspäin; jaloille puhaltaminen on tehokkainta (tällöin koko auto lämpenee tasaisesti). Se, että pistät puhalluksen päin näköä TUNTUU nopeammin lämpeävältä, mutta lämpötila ei nouse tasaisesti, jolloinka kylmä hohkaa vielä lattialla. Huomaa pitkässä ajossa mm. jos on noin koko matkan, jalat jäätyy kun naama palaa. Kokeiltu on tuokin...
Noin vertailun vuoksi eukon auto puhaltaa aina jonkun verran myös keskelle, vaikka kääntäisi sen puhalluksen alas. Se vain ja ainoastaan alasuuttimista ei tunnu täydellisen fiksulta ratkaisulta.
Juu, se puhallus lasille loppuu usein hiukan liian aikaisin. Vai on siihen päivitys olemassa? Toinenkin puute siinä tuulilasille puhalluksessa on, se puhaltaa alkuun todella hiljaa, ja vasta kun jäähdytysneste alkaa lämmetä nousee puhallusnopeus. Pakkasella on parempi puhaltaa vaikka kylmää ilmaa siihen lasille ettei se huurru hengityksen tuomasta kosteudesta. Pitää siis automaatti-ilmastoinnissa taas näprätä käsin puhallusnopeutta.Aquatica kirjoitti:Itselläni menee näin: ensin automaatilla tuulilasille huurteenpoistoa (valitettavasti ei tarpeeksi kauan, että kerkeisi yhtään sitä sulattamaan, kun lämpöä alkaa tulla niin siirtyy se jo melkein heti jalkapuhallukseen kokonaan. Tähän on tiettävästi olemassa ohjelmistopäivitys, joka parantaa tuon toimivuutta talvioloissa. AK varmaan hoitaa rahaa vastaan ) Eli itse joudun tuota automaagia sen verta käskemään, että kun lämpöä alkaa tulla laitan sen ylös/alas. Jossain vaiheessa se automaattisesti siirtää itsensä alas, en ole oikein vieläkään tajunnut tuota logiikkaa. Selkeä logiikka siinä on kai olevinaan - itse olen varsin tyytyväinen.
- Aquatica
- Viestit: 15116
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^
Joo, hitaus on ongelma. Sitä joutuu vekslaamaan. Mutta tosiaan ymmärtääkseni tuohon on päivitys saatavilla, oma ilmastointi on ainakin päivätty 2002-softalle, sikäli kun oikein muistan. Pitääkin tarkistaa asia AK:lta!
Joo, hitaus on ongelma. Sitä joutuu vekslaamaan. Mutta tosiaan ymmärtääkseni tuohon on päivitys saatavilla, oma ilmastointi on ainakin päivätty 2002-softalle, sikäli kun oikein muistan. Pitääkin tarkistaa asia AK:lta!
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Samaa mieltä minäkin, autoon pukeudutaan kelin mukaan.Alfissimo kirjoitti:Alfissimo kirjoitti:Miksi auton pitäisi olla käynnissä tankkauksen aikana .Omassa ainakin on ihan pätevä lämmitin, eikä lämmin auto tankkauksen aikana ehdi niin paljon jäähtymään, etteikö perse kestäisi sinne takaisin ulkoilmasta istua.Tuomas K kirjoitti:Siksi kun on perkeleen kylmä ja Alfan lämmitys perin onneton.Omat lapset on kyllä selvinneet tuulettomassa sisätilassa vauvanakin. Ulkovaatteethan vauvalla siellä autossakin on.Pujazuba kirjoitti:Jollakin saattaa olla esim. pienia lapsia kylmassa autossa joka on juuri kaynnistetty eika ole varaa odottaa pitkaan matkustamon lammittamiseksi.
En edelleenkään tunnista ongelmaa.
Miks rättärissä ei ole lämmityslaitetta? Koska siellä on yhtä kylmää/lämmintä kuin ulkonakin.
Mun alfa ainakin on lämpimämpi kuin edellinen v70 volvo, siinä olikin nissens merkkinen lämppärin kenno
- Macela
- Viestit: 2659
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6) - Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mistähän löytäis esim PDF:nä taikka ihan nettisivuna tai ihan miten vaan 156:n:
- vakiovarusteet uutena (vaihtelee toki vuosimalleittain)
- lisävarusteet uutena
- sisusta valinnat uutena
- värivalinnat uutena
- jne
Löytyykö mistään?
Kiinostais myös 75:n, 155:n, 164:n 166:n ja 159:n vastaavat..
- vakiovarusteet uutena (vaihtelee toki vuosimalleittain)
- lisävarusteet uutena
- sisusta valinnat uutena
- värivalinnat uutena
- jne
Löytyykö mistään?
Kiinostais myös 75:n, 155:n, 164:n 166:n ja 159:n vastaavat..
- astronautti
- Viestit: 198
- Liittynyt: 22 Heinä 2010, 23:59
- Car(s): Ex. 156 jts
- Paikkakunta: Lpr
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Täytyypähän nostaa omaa aktiivisuutta pitkästä aikaa!
Eli autona alla on siis 156 JTS -04. Ja tämä kyseinen yksilö, näin kylmyyden tultua saattaa sammua hidastaessa liikennevaloihin, eli mallilla kytkin alas ja pienempää vaihdetta. Missä voisi vika piileä? Olen myös huomannut, että kytkin poljin saattaa yön aikana vajota...
Kiitos ja anteeksi
EDIT: Tuohon ilmastointi keskusteluun vielä, että jos annan automatiikan hoitaa säätämisen lämmintä tulee kyllä, mutta jostain kumman syystä -10 asteen aamuna se tahtoo väkisin lämmittää jalat ikkunoiden sijaan
Eli autona alla on siis 156 JTS -04. Ja tämä kyseinen yksilö, näin kylmyyden tultua saattaa sammua hidastaessa liikennevaloihin, eli mallilla kytkin alas ja pienempää vaihdetta. Missä voisi vika piileä? Olen myös huomannut, että kytkin poljin saattaa yön aikana vajota...
Kiitos ja anteeksi
EDIT: Tuohon ilmastointi keskusteluun vielä, että jos annan automatiikan hoitaa säätämisen lämmintä tulee kyllä, mutta jostain kumman syystä -10 asteen aamuna se tahtoo väkisin lämmittää jalat ikkunoiden sijaan
- Macela
- Viestit: 2659
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6) - Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Hieman toi oma 156 vie reippaan puoleisesti öljyä..
Toki 15v vanha V6 Alfa + öljynvienti on vissiin ihan normi juttu.
Mutta Käynnistys ja matalaa kierrettämistä
Miltä vaikuttaa?
Toki 15v vanha V6 Alfa + öljynvienti on vissiin ihan normi juttu.
Mutta Käynnistys ja matalaa kierrettämistä
Miltä vaikuttaa?
- Albertolli
- Viestit: 4205
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
- Macela
- Viestit: 2659
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6) - Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
2h lohkolämmitys + 10 - 20km ajoa, (50 | 90:n välissä olevassa viivassa oli neula..)Albertolli kirjoitti:^Kylmällä koneella?
Aikalailla 500km välein saa lisäillä öljyä, että...
- Jiitee
- Viestit: 4487
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^Onko V-6:ssakin huohotin.... jos on tsekkaapa ettei ole osittain tukossa.
JT
JT
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- palkus
- Viestit: 5529
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^ollut pakollinen jo ajoilta kirves&tervatynnäri.
- fahlsjy
- Viestit: 1738
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Toki 15v vanha V6 Alfa + öljynvienti on vissiin ihan normi juttu.
En tiedä 15vuotiaasta mutta mun 2000 malliseen ei tarvi öljyjä lisäillä..
- alfa 156 v6
- Viestit: 5415
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
ei o ihan normijuttu... omat veekuutoset 14v, 19v, 26v ja 28v on ainakin kaikki öljyä kuluttamattomiafahlsjy kirjoitti:Toki 15v vanha V6 Alfa + öljynvienti on vissiin ihan normi juttu.
En tiedä 15vuotiaasta mutta mun 2000 malliseen ei tarvi öljyjä lisäillä..
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Komppaan edellistä puhujaa, ei mee öljyä kuin lukkojen rasvaukseenalfa 156 v6 kirjoitti:ei o ihan normijuttu... omat veekuutoset 14v, 19v, 26v ja 28v on ainakin kaikki öljyä kuluttamattomiafahlsjy kirjoitti:Toki 15v vanha V6 Alfa + öljynvienti on vissiin ihan normi juttu.
En tiedä 15vuotiaasta mutta mun 2000 malliseen ei tarvi öljyjä lisäillä..
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Autossa on vikaa jos se kylmenee merkittävästi ajassa korkki pois, nesteet sisään, korkki kiinni ja käyntiin ja maksamaan.. Ainut auton sammuttamisessä on märällä monta ihmistä autossa niin huurtuminen.. sekin lähtee kun hetken odottaa.. Autossa ei kuulu olla niin lämmin että takki otetaan pois.. Vain niin että lopetat tärisemisen.koltiainen kirjoitti:Samaa mieltä minäkin, autoon pukeudutaan kelin mukaan.Alfissimo kirjoitti:Alfissimo kirjoitti:Miksi auton pitäisi olla käynnissä tankkauksen aikana .Omassa ainakin on ihan pätevä lämmitin, eikä lämmin auto tankkauksen aikana ehdi niin paljon jäähtymään, etteikö perse kestäisi sinne takaisin ulkoilmasta istua.Tuomas K kirjoitti:Siksi kun on perkeleen kylmä ja Alfan lämmitys perin onneton.Omat lapset on kyllä selvinneet tuulettomassa sisätilassa vauvanakin. Ulkovaatteethan vauvalla siellä autossakin on.Pujazuba kirjoitti:Jollakin saattaa olla esim. pienia lapsia kylmassa autossa joka on juuri kaynnistetty eika ole varaa odottaa pitkaan matkustamon lammittamiseksi.
En edelleenkään tunnista ongelmaa.
Miks rättärissä ei ole lämmityslaitetta? Koska siellä on yhtä kylmää/lämmintä kuin ulkonakin.
Mun alfa ainakin on lämpimämpi kuin edellinen v70 volvo, siinä olikin nissens merkkinen lämppärin kenno
- Aquatica
- Viestit: 15116
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^
Paitsi että Alfassa on helppo pitää niin korkeal ämpötila, ettei sitä takkia tarvitse - sehän on herrasmiesmäistä jättää takki pois ajon ajaksi
Paitsi että Alfassa on helppo pitää niin korkeal ämpötila, ettei sitä takkia tarvitse - sehän on herrasmiesmäistä jättää takki pois ajon ajaksi
- h_lauri
- Viestit: 6715
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^ja^^
Mulla on joskus semmonen puolisääreen ulottuva takki niin lähes aivan varmasti otan sen pois autoon mennessä.
Mulla on joskus semmonen puolisääreen ulottuva takki niin lähes aivan varmasti otan sen pois autoon mennessä.
- Polforea
- Viestit: 11552
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Miksi ihmeessä pitäisi tyytyä takkilämpötiloihin, kun ei se sisätilan lämmitys maksa käytännössä yhtään mitään? Ilman takkia on parempi ajaa kun on vähemmän liikkeitä hidastavia ja vaimentavia vaatekerroksia päällä. Sitäpaitsi ainakin osan autoilijoista mielestä se on myös mukavampaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Komppaan tätä. Ite tykkään pukeutua ajaessa sopivan rennosti.Polforea kirjoitti:Miksi ihmeessä pitäisi tyytyä takkilämpötiloihin, kun ei se sisätilan lämmitys maksa käytännössä yhtään mitään? Ilman takkia on parempi ajaa kun on vähemmän liikkeitä hidastavia ja vaimentavia vaatekerroksia päällä. Sitäpaitsi ainakin osan autoilijoista mielestä se on myös mukavampaa.
"When I see an Alfa Romeo go by, I lift my hat." -Henry Ford
- Pujazuba
- Viestit: 2366
- Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
- Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
On se tyylikästä ajaa huonolla kelillä kevyillä vaatteilla sopivan lämpimässä autossa.
Just tänään olin ajamassa kaupungista töihin, vettä on satanut kaks viikkoa putkeen, oikein syvältä oleva märkä paleleva olo. Kyllästyin ja heitin 156:n lämmöt maxiin 8 km matkan puolessa välissä. Kesti vain pari minsaa kunnes kabiini muuttui sietämättömän lämpimäksi.
Toisaalta kannattaa myös pitää mielessä hätätilanteet. Jos auto menee nurin kovalla pakkasella, Ikkunat mäsäks ja on loukkaantunut/jumissa paikassa jossa ei ole liikennettä ja apua ei välttämättä tule ajoissa. Kesäshortsit on kutsu hypotermialle.
Välillä ihmettelen tuttuja jotka lähtevät ajamaan rankalle reitille sellaisin vaattein joilla ei voi astua autosta ulos esim. rengasta vaihtamaan.
Just tänään olin ajamassa kaupungista töihin, vettä on satanut kaks viikkoa putkeen, oikein syvältä oleva märkä paleleva olo. Kyllästyin ja heitin 156:n lämmöt maxiin 8 km matkan puolessa välissä. Kesti vain pari minsaa kunnes kabiini muuttui sietämättömän lämpimäksi.
Toisaalta kannattaa myös pitää mielessä hätätilanteet. Jos auto menee nurin kovalla pakkasella, Ikkunat mäsäks ja on loukkaantunut/jumissa paikassa jossa ei ole liikennettä ja apua ei välttämättä tule ajoissa. Kesäshortsit on kutsu hypotermialle.
Välillä ihmettelen tuttuja jotka lähtevät ajamaan rankalle reitille sellaisin vaattein joilla ei voi astua autosta ulos esim. rengasta vaihtamaan.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ymmärrän tämän ja itsekkin yhden takin kanssa teen usein niin että jätän sen pois, mutta itsellänikin on tästä se ikävä muistutus tuulilasin alareunassa. Poikittain oleva halkeema ikkunassa. Kova lämpö sisällä lasille, tyhmänä, ja ulkona kylmä, kylmä lasi, aiheuttavat lasin halkeamisen ja niinhän sitä ei ole suunniteltu. Tai mistä sitä tietää. Loistava tapa saada lasi myyntiä ylös. Mutta siis ei ole suunniteltu näihin lämpötiloihin puhaltamaan lämpöä sitä tahtia. Lisäksi jos lapsen kanssa menemme ei lapselta ole järkeä ottaa vaatteita pois autoon ja alkaa pukea pakkasessa tai antaa hänen hikoilla ja mennä sitten pakkaseen. Tietävät aina kuumetta, joka on aina koko perheellä. Tähän perustan sen ei kuulu olla. Se on tietty mukavuus kysymys niinkuin itsekkin teen silloin kun ei ole muita "rasitteita".Athrez kirjoitti:Komppaan tätä. Ite tykkään pukeutua ajaessa sopivan rennosti.Polforea kirjoitti:Miksi ihmeessä pitäisi tyytyä takkilämpötiloihin, kun ei se sisätilan lämmitys maksa käytännössä yhtään mitään? Ilman takkia on parempi ajaa kun on vähemmän liikkeitä hidastavia ja vaimentavia vaatekerroksia päällä. Sitäpaitsi ainakin osan autoilijoista mielestä se on myös mukavampaa.
Viimeksi muokannut RoniB, 21 Tammi 2014, 19:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.