Onneksi kuitenkin jarrut toimii...
156 ja ABS-merkkivalo
Valvoja: Moderators
156 ja ABS-merkkivalo
Noh-niin, nyt löytyi ensimmäinen "sähkövika" allekirjoittaneen alfasta. ABS-jarrut lakkasivat toimimasta. Viikon verran on palanut merkkivalo taulussa ja tänä aamuna, kun keli on ollut liukas, pääsin toteamaan etteivät Absit todellakaan toimi. Myös käsijarrun merkkivalo (onkohan samalla jarrujen häiriövalo?) paloi eilen jonkin aikaa mutta sammui seuraavan kerran autoa käynnistäessä.
Onneksi kuitenkin jarrut toimii...
Onneksi kuitenkin jarrut toimii...
Skoda Octavia 1.8T Combi -03
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11634
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Tässä ketjussa lisää jarruasiaa ja noista abseistakin jotain. Omassa autossani ko. merkkivalo on palanut jo aika pitkään (välillä sammui itsekseen), mutta lukkiutumattomat jarrut kyllä pelaavat.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Tässä vähän dataa lähde Mersuforum:
Koska mersussa ja alfassa on Bosch:in valmistamat ABS:t, niin viatkin lähes identtisiä.
Pyörimisantureissa on vain käämi magneetin ympärillä eli vastus pysyy koko ajan samana. Vastuksen pitäis olla muistaakseni 1000 ohmin paikkeilla.'
Anturin signaalia voi tarkastella laittamalla yleismittari vaihtojännitealueelle ja pyörittämällä rengasta. Tuloksena on millivoltteja.
Vinkiksi: ABS antureita voi mitata skoopilla jolloin siitä näkee jos jokin kulma
pulssi ei tule ajallaan vaan tulee ns. häipymä, jonka ajossa ABS compuutteri tulkitsee : että pyörä on hetken aikaa lukossa >> ja sehän pidentää jarrutus matkaa...
Omakohtaisesti koettua:
vastukset edessä poikkesivat toisistaan vain n. 10 Ohmia. Silti yleismittari vaihtojänniteasennossa antoi toiselle puolelle ainoastaan kolmasosan sykäyksestä ja ABS roksotteli ennen pysähtymistä.
Elikkä vaikka vastukset ovatkin kutakuinkin samat niin silti voi olla niin, että viallinen anturi ei anna oikeaa annosta impulssia ABS ohjausyksikölle.
ABS-valo ei palanut roksotellessa eikä muulloinkaan laisingaan.
antureita kannattaa tosiaan puhdistella, jos alkaa näyttää niin kuin tässä:
http://www.geocities.com/s6024t2001/pic ... i_w124.jpg
ja sieltä se abs_anturi...
ihme, että ylipäätään toimi millään lailla. kunnollinen putsaus ja takaisin kiinni. pikaisesti testattuna abs toimii nyt niin kuin pitääkin, ja toivottavasti "vikatietoa" ei enää anturilta mene boxille.
Koska mersussa ja alfassa on Bosch:in valmistamat ABS:t, niin viatkin lähes identtisiä.
Pyörimisantureissa on vain käämi magneetin ympärillä eli vastus pysyy koko ajan samana. Vastuksen pitäis olla muistaakseni 1000 ohmin paikkeilla.'
Anturin signaalia voi tarkastella laittamalla yleismittari vaihtojännitealueelle ja pyörittämällä rengasta. Tuloksena on millivoltteja.
Vinkiksi: ABS antureita voi mitata skoopilla jolloin siitä näkee jos jokin kulma
pulssi ei tule ajallaan vaan tulee ns. häipymä, jonka ajossa ABS compuutteri tulkitsee : että pyörä on hetken aikaa lukossa >> ja sehän pidentää jarrutus matkaa...
Omakohtaisesti koettua:
vastukset edessä poikkesivat toisistaan vain n. 10 Ohmia. Silti yleismittari vaihtojänniteasennossa antoi toiselle puolelle ainoastaan kolmasosan sykäyksestä ja ABS roksotteli ennen pysähtymistä.
Elikkä vaikka vastukset ovatkin kutakuinkin samat niin silti voi olla niin, että viallinen anturi ei anna oikeaa annosta impulssia ABS ohjausyksikölle.
ABS-valo ei palanut roksotellessa eikä muulloinkaan laisingaan.
antureita kannattaa tosiaan puhdistella, jos alkaa näyttää niin kuin tässä:
http://www.geocities.com/s6024t2001/pic ... i_w124.jpg
ja sieltä se abs_anturi...
ihme, että ylipäätään toimi millään lailla. kunnollinen putsaus ja takaisin kiinni. pikaisesti testattuna abs toimii nyt niin kuin pitääkin, ja toivottavasti "vikatietoa" ei enää anturilta mene boxille.
Joskus oli Auto-Bild lehdessä artikkeli käytetyistä 156:a ABS jarrujen merkkivalon palaminen tyyppivika vanhemmissa Alfoissa. Hoituu kuulemma ihan ABS-anturia puhdistamalla. Kerää kuulema likaa urakalla. Elkää vaan kysykö kuinka ja missä sellainen anturi sijaitsee, mutta jotenkin olis jäänny mieleen, että aikast pikku homma.