Jarsan kirjoitti:Isola kirjoitti:Mites tuo ilmastointiöljy - ei taida olla Motonet-tavaraa?
Luulisin, että löytyy Motonetin hyllyltäkin, ainakin Fixusin hyllyssä on PAG100:sta ja 150:stä. Itse en tosin tuon takia kävisi koko pulloa ostamassa.
Tiivisteeksi oikenlainen vihreä O-rengas, niitäkin luulisi löytyvän varaosapuljuista.
Kuten Jarsan mainitsi, ei kannata ostaa koko pulloa tiivisteen öljyämisen takia. PAG öljyt ovat hygroskooppisia, eli ne imevät ilmasta itseensä kosteutta kun niiden säilytysastiat avataan. Pikaisella Googletuksella vähän päältä kympin maksaa öljy joten et kivitaloa häviä vaikka hankkisitkin sellaisen. Tosin et voi sitä käyttää enää vuoden päästä käyttää sitä järjestelmän öljyämiseen (etkä ilman AC huoltolaitetta muutenkaan:).
Itse suosittelen käytettäväksi vain ilmastointijärjestelmään tarkoitettuja O-renkaita. Niiden kumimateriaali on suunniteltu kestämään kylmäaineen ja PAG öljyn kemikaaliset rasitukset. Ei kannata myöskään perus vassulla öljytä sitä O-rengasta ellei ole tarkkaa tietoa mitä kemikaaleja se on suunniteltu kestämään. Valitettavasti en nyt muista suoraan sanoa mitä kumilaatua tuon tiivisteen pitää olla etten neuvo väärin. Kannattaa ostaa se jostain huoltoliikkeestä jolla on ilmastointiin speksattuja renkaita. Speksinä "vihreä" ei ole riittävä, joskin sekin voi toimia aikansa.
Summa summarum,
Tiivisteeseen on kyllä ihan hyvä lipaista tippa PAG öljyä jos liitos on kovin tiukka. O-renkaiden kunto ilmastoinnissa on suoraan verrannollinen hienovuotojen määrään. Kiinnityksen osalta pitää ymmärtää vain se, että putken kammetessa liitospintoja vinoon, pitää olla tarkkana että ne saa asetettua suoraan. Jos joudut vänkäämään putkea kulmassa sen vastapeluriin, saatat nirhata O-renkaaseen pienen jäljen, joka voi johtaa hienovuotoon ja järjestelmän ärsyttävään tyhjenemiseen X-aikamäärässä. Niin juu, käytä aina uusia O-renkaita liitosten avaamisen jälkeen.