159 "Have engine checked" varoitusvalo
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: 159 "Have engine checked" varoitusvalo
Albertolli,
Ok, sovitaan joku aika kun aikataulut natsaa... nyt menee ainakin alkuviikko työkiireissä.
Laitan viestiä kun tuo kalenteri vähän enemmän selvillä...
KIITOS!
Waverunner
Ok, sovitaan joku aika kun aikataulut natsaa... nyt menee ainakin alkuviikko työkiireissä.
Laitan viestiä kun tuo kalenteri vähän enemmän selvillä...
KIITOS!
Waverunner
- Albertolli
- Viestit: 4205
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: 159 "Have engine checked" varoitusvalo
Katsottiin koodit ja sieltä löytyi muistaakseni P1206.
Ilmoitettiin nollauksen jälkeen ECUlle, että DPF on vaihdettu. Lähdimme tahoillemme, mutta koodi palasi muutaman km ajon jälkeen. Otettiin uusi miitti, soiteltiin Aqullekin josko olisi muistissa kikkakolmosia tilanteeseen ja lopuksi tehtiin pakkopoltto. Polton alussa tukkeutuminen näytti 2,85% ja polton jälkeen ~60%
Ei juurikaan savuttanut polton aikana, mutta sytytti vikavalon (sama koodi), joka nollattiin.
Joko pääsitte kotiin asti ilman koodia?
Ilmoitettiin nollauksen jälkeen ECUlle, että DPF on vaihdettu. Lähdimme tahoillemme, mutta koodi palasi muutaman km ajon jälkeen. Otettiin uusi miitti, soiteltiin Aqullekin josko olisi muistissa kikkakolmosia tilanteeseen ja lopuksi tehtiin pakkopoltto. Polton alussa tukkeutuminen näytti 2,85% ja polton jälkeen ~60%
Ei juurikaan savuttanut polton aikana, mutta sytytti vikavalon (sama koodi), joka nollattiin.
Joko pääsitte kotiin asti ilman koodia?
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- Polforea
- Viestit: 11551
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 "Have engine checked" varoitusvalo
^Kuulemma ainakin osa autoista jättää pakkopolton jälkeen tukkeutumisasteen tiedoissa ylös, jotta tien päällä tapahtuisi ihan normaalikin poltto.
Onhan siitä autosta nyt jossain välissä tarkistettu DPF:n anturit johtoineen, putkineen ja letkuineen, ettei kyseessä ole anturivian tms aiheuttama väärä vikakoodi?
Onhan siitä autosta nyt jossain välissä tarkistettu DPF:n anturit johtoineen, putkineen ja letkuineen, ettei kyseessä ole anturivian tms aiheuttama väärä vikakoodi?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Albertolli
- Viestit: 4205
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: 159 "Have engine checked" varoitusvalo
Sama kävi mielessä kun MES kertoo herjan lisätiedoissa jotain liian korkeasta signaalista.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- Aquatica
- Viestit: 15114
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: 159 "Have engine checked" varoitusvalo
Tuo tosiaan kuulostaa mielenkiintoiselta keissiltä, tosin MES kertoo vähän aina "liian korkea signaali"-viestiä Mutta tuo paine-erotieto jos on virheellistä niin sotkee takuulla, kuten puhelimessa sanoinkin. Toivottavasti nyt selkiäis?
Ja sinne tekijäpajalle, jos ei muuten ala onnistumaan...
Ja sinne tekijäpajalle, jos ei muuten ala onnistumaan...
-
- Viestit: 608
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18 - Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: 159 "Have engine checked" varoitusvalo
MES:lla näkyy se Differential Pressure Sensor -arvo. Omassa se on normaalisti tyhjäkäynnillä ~10 mBar, ajossa max 120 mBar. Vikakoodia P1206 pukkasi, jos arvo oli 150-520 mBar. Letkutkin saattavat olla vialliset. Anturi on tuliseinässä auton keskivaiheilla.
Anturi on tämä: Alfa Romeo: 55194788 - SENDING UNIT
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=276556#p276556
Alfa Romeo: 55194788 - SENDING UNIT
Fiat: 55200301
Opel: 55200301, 93185556
Saab: 55200301
Suzuki: 18590 79J80 000, 18590-79J80
Bosch: 0 281 002 783, 0 281 002 784
Paikallisen kyselykierroksen hinnat vuonna 2011:
Käyttöauto 274€
Delta 560€
Bosch-liike 214€
Opel/Saab-liike 96€
Anturi on tämä: Alfa Romeo: 55194788 - SENDING UNIT
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=276556#p276556
Alfa Romeo: 55194788 - SENDING UNIT
Fiat: 55200301
Opel: 55200301, 93185556
Saab: 55200301
Suzuki: 18590 79J80 000, 18590-79J80
Bosch: 0 281 002 783, 0 281 002 784
Paikallisen kyselykierroksen hinnat vuonna 2011:
Käyttöauto 274€
Delta 560€
Bosch-liike 214€
Opel/Saab-liike 96€
- Albertolli
- Viestit: 4205
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: 159 "Have engine checked" varoitusvalo
Pakkopolton aikana oli parhaimmillaan ~500mBar ja jälkeen ~10mBar luokkaa.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: 159 "Have engine checked" varoitusvalo
Heti alkuun kiitokset Albertollille eilisestä avusta!
Tuon pakkopolton jälkeen vikavaloa ei ole tullut. Mulla oli lapset eilen kyydissä ja ajoin mäkkärin kautta ainoastaan kotiin. Ei syttynyt vikavaloa.
Tänään aamulla lapset tarhaan ja autolla töihin - ei vieläkään syttynyt vikavaloa.
Kyllä sitä koko ajan odottaa, että milloin kuuluu "pling" ja "Have engine checked" *itutus iskee päälle...
Ilmoittelen, kun tuo tapahtuu ;=D
Toivotaan kuitenkin kaikesta huolimatta parasta!
Waverunner
ps. jos/kun tuo siis syttyy, niin pitäiskö se ottaa yhteyksiä sinne Ljungqvistille ja kysyä siltä lisää....?
Tuon pakkopolton jälkeen vikavaloa ei ole tullut. Mulla oli lapset eilen kyydissä ja ajoin mäkkärin kautta ainoastaan kotiin. Ei syttynyt vikavaloa.
Tänään aamulla lapset tarhaan ja autolla töihin - ei vieläkään syttynyt vikavaloa.
Kyllä sitä koko ajan odottaa, että milloin kuuluu "pling" ja "Have engine checked" *itutus iskee päälle...
Ilmoittelen, kun tuo tapahtuu ;=D
Toivotaan kuitenkin kaikesta huolimatta parasta!
Waverunner
ps. jos/kun tuo siis syttyy, niin pitäiskö se ottaa yhteyksiä sinne Ljungqvistille ja kysyä siltä lisää....?
Re: 159 "Have engine checked" varoitusvalo
Meillä ainakin kun teki pakkopolton niin seuraavalla yhtään pitemmällä siivulla teki polton myös ajon aikana.
Eli jos se toimii tällä tavalla niin voisi koittaa ajaa hieman pidemmän pätkän (20-30 km kerralla) ettei se nyt keskeydy kaupunkiajossa taas riittävän monta kertaa.
Eli jos se toimii tällä tavalla niin voisi koittaa ajaa hieman pidemmän pätkän (20-30 km kerralla) ettei se nyt keskeydy kaupunkiajossa taas riittävän monta kertaa.
- Aquatica
- Viestit: 15114
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: 159 "Have engine checked" varoitusvalo
^^
Juuri niin. Kerroin Albertollille puhelimessa, että on tullut vastaan niinkin upea ratkaisu tehtaalta, kuin väärin päin kasattu DPF (!!!)
Eli koko katti/DPF-paketti samassa niissä tapauksissa ja oli menneet murikat nurin perin paketin sisälle... Tehtaalla siis käynyt kämmi. Onko tällainen tapaus vai ei, en tiedä. Oliko tuossa 159:ssä sitten DPF+Catti samassa pöntössä vai erikseen? Kun näitähän on variaatioita vaikka millä. Joka tapauksessa, toivottavasti nyt toimii sitten hyvin!
Juuri niin. Kerroin Albertollille puhelimessa, että on tullut vastaan niinkin upea ratkaisu tehtaalta, kuin väärin päin kasattu DPF (!!!)
Eli koko katti/DPF-paketti samassa niissä tapauksissa ja oli menneet murikat nurin perin paketin sisälle... Tehtaalla siis käynyt kämmi. Onko tällainen tapaus vai ei, en tiedä. Oliko tuossa 159:ssä sitten DPF+Catti samassa pöntössä vai erikseen? Kun näitähän on variaatioita vaikka millä. Joka tapauksessa, toivottavasti nyt toimii sitten hyvin!
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: 159 "Have engine checked" varoitusvalo
Tänään ajoa siellä sun täällä pk-seudulla 25-30 km.
Ei ole näkynyt varoitusvaloa... Odotellaan milloin pamahtaa....
Waverunner
Ei ole näkynyt varoitusvaloa... Odotellaan milloin pamahtaa....
Waverunner
- Heksi
- Viestit: 128
- Liittynyt: 18 Heinä 2013, 13:46
- Car(s): 300E-24 -92
500 SEC -85
200 quattro 20V -90 - Paikkakunta: Vantaa
Re: 159 "Have engine checked" varoitusvalo
Liityin valoliigaan
Alfa heräsi kesäseisokin jälkeen väärällä jalalla ja palkitsi minut tuolla varoitusvalolla. Auto toimii, tehoa tuntuis olevan kuin ennenkin ja ahtaa myös normaalisti.
Voisiko joku valveutunut harrastaja pk-seudulla tökätä tietsikan kiinni tuohon autooni? Jotain EGR-/DPF-juttuahan siellä varmaan on, kiinnostaisi tietää mitä lukemia sieltä löytyy. Olisin erittäin kiitollinen.
Alfa heräsi kesäseisokin jälkeen väärällä jalalla ja palkitsi minut tuolla varoitusvalolla. Auto toimii, tehoa tuntuis olevan kuin ennenkin ja ahtaa myös normaalisti.
Voisiko joku valveutunut harrastaja pk-seudulla tökätä tietsikan kiinni tuohon autooni? Jotain EGR-/DPF-juttuahan siellä varmaan on, kiinnostaisi tietää mitä lukemia sieltä löytyy. Olisin erittäin kiitollinen.
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: 159 "Have engine checked" varoitusvalo
Pling!!!
Turun motarilla "Have engine checked" varoitusvalo tauluun. Sitä ennen ajettu ilman ongelmia yli 400 kilometriä.
Voi helvetti sentään, nyt täytyy varmaan Ljundgqvistille olla yhteyksissä että mitäs seuraavaksi?
Jos vika noissa kaapeleissa/sensorissa niin onko mahdollista että menee 400 km ilman ongelmaa ja sitten iskee virheen päälle?
Pikku hiljaa rupeaa jo oikeasti vituttamaan...
Waverunner
Turun motarilla "Have engine checked" varoitusvalo tauluun. Sitä ennen ajettu ilman ongelmia yli 400 kilometriä.
Voi helvetti sentään, nyt täytyy varmaan Ljundgqvistille olla yhteyksissä että mitäs seuraavaksi?
Jos vika noissa kaapeleissa/sensorissa niin onko mahdollista että menee 400 km ilman ongelmaa ja sitten iskee virheen päälle?
Pikku hiljaa rupeaa jo oikeasti vituttamaan...
Waverunner
- Heksi
- Viestit: 128
- Liittynyt: 18 Heinä 2013, 13:46
- Car(s): 300E-24 -92
500 SEC -85
200 quattro 20V -90 - Paikkakunta: Vantaa
Re: 159 "Have engine checked" varoitusvalo
Vikavalo sammui itsekseen. Sen oli sytyttänyt P1206 - Clean or replace particle filter. Valoon saattoi vaikuttaa se, että olin juuri ottanut auton 4 kk seisokista ja herkistelin vähän jarruja (ja kiihtyvyyttä). Tänään pidempää siirtymää ajaessani auto poltti pitkään ja hartaasti, ilman komplikaatioita. MES näytti "normal clogging" ja tukkeumaprosentiksi(?) noin 37, mikä tuntuu jopa ihmeen alhaiselta.
Kiitokset Albertollille avusta!
Kiitokset Albertollille avusta!
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: 30 Tammi 2012, 18:53
- Car(s): Giulia Super 2.0 -16
ex Giulietta 2.0 JTDm TCT -13
ex 159 2.4 JTDm Qtronic -07 - Paikkakunta: Orimattila
Re: 159 "Have engine checked" varoitusvalo
Waverunner kirjoitti:Pling!!!
Turun motarilla "Have engine checked" varoitusvalo tauluun. Sitä ennen ajettu ilman ongelmia yli 400 kilometriä.
Voi helvetti sentään, nyt täytyy varmaan Ljundgqvistille olla yhteyksissä että mitäs seuraavaksi?
Jos vika noissa kaapeleissa/sensorissa niin onko mahdollista että menee 400 km ilman ongelmaa ja sitten iskee virheen päälle?
Pikku hiljaa rupeaa jo oikeasti vituttamaan...
Waverunner
Luultavasti se vaan savuttaa liikaa. Tarvikepönttö ei toimi oikein liikaa savuttavan koneen kanssa. Tarvikepöntön suodatinosa on n. 2/3 alkuperäisen suodattimen tilavuudesta. Tilanne on sama kuin osittain tukkeutuneen alkuperäisen pöntön kanssa. Mitattu paine-ero kasvaa liian nopeasti liian suureksi eikä laskennallinen tukkeutumisprosentti pysy perässä. Poltto ei ala ajossa ellei tukkeutumisprosentti ole vähintään 70. Paine-eron kasvaessa niin että se on ajossa luokkaa 150-200mbar normaali ajon aikana tapahtuva poltto ei enää käynnisty. Ainoa keino pelastaa tilanne on pakkopoltto. Pakkopoltto taas ei onnistu jos paine-ero polttoa käynnistäessä ylittää n. 500mbar. Tilanne saattaisi olla parempi jos ecun arvoja ei nollata tarvikepönttöä vaihtaessa.
- Polforea
- Viestit: 11551
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 "Have engine checked" varoitusvalo
^Tuosta pohtien voisi myös mm. ahtovuoto aiheuttaa ongelmia. Meinaan jos mitatusta ilmamassasta menee osa ulos ja silti sen perusteella arvotaan syöttömäärä, tietää se savua.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: 159 "Have engine checked" varoitusvalo
Jees, hyvää pohdintaa ja analyysia.
Auto on nyt Ljundgqvistilla ihmeteltävänä...
Mitenköhän tuota savutusta pystyy vähentämään? Rupeaa kuulostamaan siltä että kohta saa joka reissun jälkeen nollata koodeja ja tehdä pakkopolttoja...
No, kyllä tämä tästä iloksi kääntyy.
Waverunner
Auto on nyt Ljundgqvistilla ihmeteltävänä...
Mitenköhän tuota savutusta pystyy vähentämään? Rupeaa kuulostamaan siltä että kohta saa joka reissun jälkeen nollata koodeja ja tehdä pakkopolttoja...
No, kyllä tämä tästä iloksi kääntyy.
Waverunner
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: 159 "Have engine checked" varoitusvalo
Pling! (ja snadi *itutus =D
Auto taas korjaamolta noudettu aamusella ja siellä korjaamon toimesta ajettu 40-50 km ilman mitään ongelmaa. Huollon mukaan tehty seuraavaa...
a) aktivoitu suodatinvaihtoväli
b) koeajettu 40 km ilman ongelmaa
c) koeajon jälkeen diagnosoitu moottori / hiukkassuodatin ja mitään vikakoodeja ei näkynyt missään.
Moottoritiellä matkalla kohti mökkiä 120 km/h vauhdista vakionopeudensäädin päällä "Have engine checked" varoitusvalo tauluun ja loppumatka 90 km/h...
Alkupisteessä ollaan siis taas.
Seuraavaksi ehdotettiin, jos pitäisi se anturi vaihdattaa varmuuden vuoksi? Mietin vaan itse, että jos ajoin itse tuolla autolla 80-90 km ilman ongelmia ennen varoitusvalon syttymistä niin jos olisi viallinen anturi, niin sytyttäisikö se moottorinvika valon HETI vai vasta esim. 80 km:n ajon jälkeen?
Voiko tämä liittyä EGR:ään mitenkään?
Mullahan lipsahti tuohon autoon kesällä 5 litraa bensaa dieselin sekaan... en huomannut mitään vaikutusta missään....
Nyt rupeaa oikeasti usko loppumaan... pliis... mitä pitäis seuraavaksi yrittää?!?!?
Waverunner
Auto taas korjaamolta noudettu aamusella ja siellä korjaamon toimesta ajettu 40-50 km ilman mitään ongelmaa. Huollon mukaan tehty seuraavaa...
a) aktivoitu suodatinvaihtoväli
b) koeajettu 40 km ilman ongelmaa
c) koeajon jälkeen diagnosoitu moottori / hiukkassuodatin ja mitään vikakoodeja ei näkynyt missään.
Moottoritiellä matkalla kohti mökkiä 120 km/h vauhdista vakionopeudensäädin päällä "Have engine checked" varoitusvalo tauluun ja loppumatka 90 km/h...
Alkupisteessä ollaan siis taas.
Seuraavaksi ehdotettiin, jos pitäisi se anturi vaihdattaa varmuuden vuoksi? Mietin vaan itse, että jos ajoin itse tuolla autolla 80-90 km ilman ongelmia ennen varoitusvalon syttymistä niin jos olisi viallinen anturi, niin sytyttäisikö se moottorinvika valon HETI vai vasta esim. 80 km:n ajon jälkeen?
Voiko tämä liittyä EGR:ään mitenkään?
Mullahan lipsahti tuohon autoon kesällä 5 litraa bensaa dieselin sekaan... en huomannut mitään vaikutusta missään....
Nyt rupeaa oikeasti usko loppumaan... pliis... mitä pitäis seuraavaksi yrittää?!?!?
Waverunner
Re: 159 "Have engine checked" varoitusvalo
^ Moni onkin jo tässä ehdottanu että ottaisit hökötyksen pois käytöstä
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: 159 "Have engine checked" varoitusvalo
Näinpä!
Olisi pitänyt kuunnella ohjeitanne.
Nyt on 700 euroa investoitu uuteen DPF:ään ja sama itku jatkuu ;=D
Tässä vaiheessa en enää (vielä ;=D) viitsisi vaihtaa päätöstäni vaan tuo paska pitäisi saada nyt jotenkin rokkaamaan.
May-day-may-day-heeeeeelllpp!!!!!
Waverunner
Olisi pitänyt kuunnella ohjeitanne.
Nyt on 700 euroa investoitu uuteen DPF:ään ja sama itku jatkuu ;=D
Tässä vaiheessa en enää (vielä ;=D) viitsisi vaihtaa päätöstäni vaan tuo paska pitäisi saada nyt jotenkin rokkaamaan.
May-day-may-day-heeeeeelllpp!!!!!
Waverunner
-
- Viestit: 1295
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Re: 159 "Have engine checked" varoitusvalo
Joskus pitää vaan luovuttaa. Jos sulla kerta on tarvkepönttö siellä jossa 2/3 alkuperäisen kapasiteetista, niin et kerta kaikkiaan voi saada sitä toimimaan kuin vaihtamalla 2/3 pienemmän moottorin siihen autoon.
Tai sitten teet niinkuin neuvotaan. Tai ainahan voit vielä ostaa alkuperäisenkin nokiloukun.
Itsehän todennäköisesti olen heittänyt tänä vuonna tuohon autoon 2000€ ylimääräistä ja roppakaupalla turhaa aikaa kun kaikki ei mennyt kuin stromsössä, mutta ainakin se suunta tuli pidettyä että todennäköisimmät vikapaikat tässä dieselissä eli egr ja dpf on enää muisto vain.
Tai sitten teet niinkuin neuvotaan. Tai ainahan voit vielä ostaa alkuperäisenkin nokiloukun.
Itsehän todennäköisesti olen heittänyt tänä vuonna tuohon autoon 2000€ ylimääräistä ja roppakaupalla turhaa aikaa kun kaikki ei mennyt kuin stromsössä, mutta ainakin se suunta tuli pidettyä että todennäköisimmät vikapaikat tässä dieselissä eli egr ja dpf on enää muisto vain.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: 159 "Have engine checked" varoitusvalo
Kiitos taas!
Siis tuo ostettu DPF oli uusi osa. Varmistin sen korjaamosta joka osan tilasi /asensi.
Ei nyt voi helvetti olla niin, että myydään Alfa 159:iin sopiva pönttö joka "sitten sitten kuitenkaan ei käykään"? WTF???
Pitääkö tuo viedä Autokeskukseen ja sanoa että laittakaa #ittu kuntoon?
Hoh hoi jaa....
Waverunner
Siis tuo ostettu DPF oli uusi osa. Varmistin sen korjaamosta joka osan tilasi /asensi.
Ei nyt voi helvetti olla niin, että myydään Alfa 159:iin sopiva pönttö joka "sitten sitten kuitenkaan ei käykään"? WTF???
Pitääkö tuo viedä Autokeskukseen ja sanoa että laittakaa #ittu kuntoon?
Hoh hoi jaa....
Waverunner
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: 30 Tammi 2012, 18:53
- Car(s): Giulia Super 2.0 -16
ex Giulietta 2.0 JTDm TCT -13
ex 159 2.4 JTDm Qtronic -07 - Paikkakunta: Orimattila
Re: 159 "Have engine checked" varoitusvalo
Kyl se voi toimii sen tarvikepöntön kanssa jos kaikki on muuten kunnossa. Pikkasen liikaa savutusta ja ei vaan toimi. Alkuperäsellä pöntöllä se sietää paljon enemmän savutusta.
Kannattaa tarkastaa vielä sen paine-ero anturin letkut, josse on kaks letkuinen malli niin takaletkun vuoto pistää homman sekasin -> paine-ero kasvaa liian nopeasti-> vikakoodia pukkaa pöntön tukkoisuudesta.
Savutusta taas tulee vaikkapa näistä:
-egr vuotaa
-imusarja tukossa
-ahtovuoto
-suuttimet vuotaa, tai kärjet tukossa
-ajotus pielessä
-ruiskutuspaineet pielessä
Itse ajelin tarvikepöntöllä sen 15tkm kunnes suuttimet alkoi kusemaan, pönttöhän siinä meni lopullisesti tukkoon. Eipä siinä sitten muuta viittiny kun heittää pöntön kuikkaan ja pistää uudet suuttimet ja vähän bittejä uuteen järjestykseen.
Kannattaa tarkastaa vielä sen paine-ero anturin letkut, josse on kaks letkuinen malli niin takaletkun vuoto pistää homman sekasin -> paine-ero kasvaa liian nopeasti-> vikakoodia pukkaa pöntön tukkoisuudesta.
Savutusta taas tulee vaikkapa näistä:
-egr vuotaa
-imusarja tukossa
-ahtovuoto
-suuttimet vuotaa, tai kärjet tukossa
-ajotus pielessä
-ruiskutuspaineet pielessä
Itse ajelin tarvikepöntöllä sen 15tkm kunnes suuttimet alkoi kusemaan, pönttöhän siinä meni lopullisesti tukkoon. Eipä siinä sitten muuta viittiny kun heittää pöntön kuikkaan ja pistää uudet suuttimet ja vähän bittejä uuteen järjestykseen.
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: 159 "Have engine checked" varoitusvalo
Jeps, kiitoksia vinkeistä.
Auto menee taas ensi viikon alussa sinne autokorjaus liikkeeseen.
Kaveri lupasi katsoa läpi johdotukset ja paineletkut.
Sattuuko kukaan tietämään seuraavaa? Siis nyt ajelin tuolla autolla vajaa 100 km ilman ongelmia, viimeeksi muistaakseni melkein 300 km ilman ongelmia kunnes valo syttyi. Jos vika on noissa johdotuksissa / paineletkuissa, niin syttyykö moottorinohjausvalo tyyliin HETI vai onko mahdollista että rikkinäisillä johdotuksilla/paineletkuilla ajetaan ensin yli 100 km ja sitten pamahtaa varoitusvalo?
Tähän autoon vaihdettiin 1,5 v sitten myyjäliikkeen piikkiin uusi EGR.
Kesällä autoon tankattiin vahingossa 5 litraa bensaa dieselin sekaan. Ainakaan tuolloin ei mitään ongelmia esiintynyt (loput 55 litraa dieseliä ja pullo öljyä sekaan varmuuden vuoksi). Nyt herää kysymys, että olisiko tuo savutus jotain jälkilöylyjä tuosta "väärää polttoainetta" episodista?
Imusarjoista tuli mieleen, että kun auton ostin, niin ensimmäistä kertaa kun auto oli Autokeskuksessa huollossa, niin sanottiin, että siellä on imusarjoissa jotain ihmeellisiä "omia virityksiä"... en kysynyt sen enempää koska silloin kaikki tuntui olevan kunnossa....
Huh huh... pakko laittaa tilaukseen ainakin se vikakoodien lukulaite. Pystyy itse ainakin ruveta seuraamaan tilannetta...
Waverunner
Auto menee taas ensi viikon alussa sinne autokorjaus liikkeeseen.
Kaveri lupasi katsoa läpi johdotukset ja paineletkut.
Sattuuko kukaan tietämään seuraavaa? Siis nyt ajelin tuolla autolla vajaa 100 km ilman ongelmia, viimeeksi muistaakseni melkein 300 km ilman ongelmia kunnes valo syttyi. Jos vika on noissa johdotuksissa / paineletkuissa, niin syttyykö moottorinohjausvalo tyyliin HETI vai onko mahdollista että rikkinäisillä johdotuksilla/paineletkuilla ajetaan ensin yli 100 km ja sitten pamahtaa varoitusvalo?
Tähän autoon vaihdettiin 1,5 v sitten myyjäliikkeen piikkiin uusi EGR.
Kesällä autoon tankattiin vahingossa 5 litraa bensaa dieselin sekaan. Ainakaan tuolloin ei mitään ongelmia esiintynyt (loput 55 litraa dieseliä ja pullo öljyä sekaan varmuuden vuoksi). Nyt herää kysymys, että olisiko tuo savutus jotain jälkilöylyjä tuosta "väärää polttoainetta" episodista?
Imusarjoista tuli mieleen, että kun auton ostin, niin ensimmäistä kertaa kun auto oli Autokeskuksessa huollossa, niin sanottiin, että siellä on imusarjoissa jotain ihmeellisiä "omia virityksiä"... en kysynyt sen enempää koska silloin kaikki tuntui olevan kunnossa....
Huh huh... pakko laittaa tilaukseen ainakin se vikakoodien lukulaite. Pystyy itse ainakin ruveta seuraamaan tilannetta...
Waverunner
- Polforea
- Viestit: 11551
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 "Have engine checked" varoitusvalo
On mahdollista. Etenkin johtovioissa on hyvinkin mahdollista, että yleensä systeemi toimii hyvin, mutta sopivassa tärähdyksessä signaali katkeaa tahi muuttuu liikaa ja vika iskee päälle.Waverunner kirjoitti:Sattuuko kukaan tietämään seuraavaa? Siis nyt ajelin tuolla autolla vajaa 100 km ilman ongelmia, viimeeksi muistaakseni melkein 300 km ilman ongelmia kunnes valo syttyi. Jos vika on noissa johdotuksissa / paineletkuissa, niin syttyykö moottorinohjausvalo tyyliin HETI vai onko mahdollista että rikkinäisillä johdotuksilla/paineletkuilla ajetaan ensin yli 100 km ja sitten pamahtaa varoitusvalo?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Shuttle
- Viestit: 2257
- Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
- Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii
Re: 159 "Have engine checked" varoitusvalo
Omassa autossa tulee tuo vähän väliä esille (2-3krt vuodessa) ja MES diagnosoi ongelmaksi ensimmäisen katalysaattorin. Kerrain sain napattua tuon virheen ihan ajossa (kylmä moottori, 6-vaihde ja vauhtia joku 50km/h). Itsellä ilmeisesti taaimmainen ykköslambda aiheuttaa "vaihda katti" vikakoodin hetkellisesti. Päästöt yms. ovat kyllä kunnossa et sikäli itse katti pelittää ongelmitta. Mutta tuo anturi välillä heittää virhettä. Tarkistn kerran nosturilla ollessani tuon katin johdot ja kaikki - ne oli kohtalaisen huononnäköiset tuossa, mutta kun toimii 99.8% ajasta, niin mitä sitä vaihtamaan.
- Carlos
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
- Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15 - Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi
Re: 159 "Have engine checked" varoitusvalo
Tohon Waverunnerin 159iin liittyen.. Kävin ohimennen vilasee sitä.
Katti on turbon luona ja loukku edempänä.
Katti oli siinä ainakin muuraantunut umpeen.
389kmää oli sulla edellisestä poltosta ja sitä edellinen tais olla ~870km (480km+389km) aikasemmin.
EGR solenoidi ainakin liikkuu, mutta tukossa se on varmasti kuten myös mappi.
Lämpötila anturit toimi katissa ja loukussa.
Kyllä se siitä kuntoon tulee.
Katti on turbon luona ja loukku edempänä.
Katti oli siinä ainakin muuraantunut umpeen.
389kmää oli sulla edellisestä poltosta ja sitä edellinen tais olla ~870km (480km+389km) aikasemmin.
EGR solenoidi ainakin liikkuu, mutta tukossa se on varmasti kuten myös mappi.
Lämpötila anturit toimi katissa ja loukussa.
Kyllä se siitä kuntoon tulee.
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: 159 "Have engine checked" varoitusvalo
Moi,
Ööh, mä olen kuumeessa kotona ja auto huollettavana. Ymmärsinkö oikein että kävit siellä pajalla katsomassa lepäämässä olevaa alfaani? Taidan itse olla 38,2 C kuumeessa silti se paremmassa kunnossa oleva osapuoli ;=D
Onpas täällä avuliasta porukkaa kuten olen aina sanonut! Respect!
Tämä huoltaja sanoi, että katsoo vähän imusarjaa ym. jos siellä on tukoksia. Kyllä se auto edelleen alakierroksilla mielestäni on vähän "vaisu". Toisaalta en ole ikinä ajanut toista samanlaista tuolla koneella joten eipä ole vertailukohtaa...
Katsotaan mitä seuraavaksi...
Waverunner
Ööh, mä olen kuumeessa kotona ja auto huollettavana. Ymmärsinkö oikein että kävit siellä pajalla katsomassa lepäämässä olevaa alfaani? Taidan itse olla 38,2 C kuumeessa silti se paremmassa kunnossa oleva osapuoli ;=D
Onpas täällä avuliasta porukkaa kuten olen aina sanonut! Respect!
Tämä huoltaja sanoi, että katsoo vähän imusarjaa ym. jos siellä on tukoksia. Kyllä se auto edelleen alakierroksilla mielestäni on vähän "vaisu". Toisaalta en ole ikinä ajanut toista samanlaista tuolla koneella joten eipä ole vertailukohtaa...
Katsotaan mitä seuraavaksi...
Waverunner
- Carlos
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
- Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15 - Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi
Re: 159 "Have engine checked" varoitusvalo
Juu kävin katsomassa, samalla ku hain vaimon mazdan sieltä.
Sanoin et vaihtaa samalla sen muovisen ilmausropun metalliseen ennenku se porsii. ( http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... mausproppu ) toi homma.
En yhtään ihmette vaisuutta ku se katti oli aivan umpitukossa.
Mites se termostaatti onko se vaihdettu?
Yritin eilen soitellakki sulle kun lähin sieltä mutta taisit olla bunkanpohjalla..
Sanoin et vaihtaa samalla sen muovisen ilmausropun metalliseen ennenku se porsii. ( http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... mausproppu ) toi homma.
En yhtään ihmette vaisuutta ku se katti oli aivan umpitukossa.
Mites se termostaatti onko se vaihdettu?
Yritin eilen soitellakki sulle kun lähin sieltä mutta taisit olla bunkanpohjalla..
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: 159 "Have engine checked" varoitusvalo
Hellou!
Katalysaattorista ei ole ollut koskaan aikaisemmin puhetta. Ajotietokone vinkui sitä DPF:ää vaihtoon ja se tosiaan vaihdettiin. Katalysaattorin kunnosta minulla ei ole mitään hajua - todennäköisesti tukossa siis sekin ;=D
Sen muistan, kun auto oli oston jälkeen Autokeskuksessa huollossa, niin joku kaveri siellä sanoi, että muuten näytti olevan kaikki ok, mutta imusarjassa siellä oli jotain "ihmeellisiä omia virityksiä"? Mitä lie tarkoittikaan - se jäi kysymättä...
Termostaattia ei ole vaihdettu - se lämpötilan mittari ei nouse sinne vakioasentoon (90C?) kuin silloin tällöin... kyllähän sen varmaan nyt samalla vois vaihtaa senkin tietysti. Nyt vaan rupeaa tällä hetkellä olemaan luotto tuohon autoon aika matala, eli ennenkuin näen että tuolla pystyy ajamaan ilman vikakoodien nollausta 100 km välein niin ei hirveästi huvittaisi lähteä siihen mitään "nice to have" juttuja laittamaan...
Vikakoodeista kun pääsisin eroon, niin sitten olis kiva laitttaa tuokin heti kuntoon... katsotaan mitä sieltä kuuluu... ;=D
Waverunner
Katalysaattorista ei ole ollut koskaan aikaisemmin puhetta. Ajotietokone vinkui sitä DPF:ää vaihtoon ja se tosiaan vaihdettiin. Katalysaattorin kunnosta minulla ei ole mitään hajua - todennäköisesti tukossa siis sekin ;=D
Sen muistan, kun auto oli oston jälkeen Autokeskuksessa huollossa, niin joku kaveri siellä sanoi, että muuten näytti olevan kaikki ok, mutta imusarjassa siellä oli jotain "ihmeellisiä omia virityksiä"? Mitä lie tarkoittikaan - se jäi kysymättä...
Termostaattia ei ole vaihdettu - se lämpötilan mittari ei nouse sinne vakioasentoon (90C?) kuin silloin tällöin... kyllähän sen varmaan nyt samalla vois vaihtaa senkin tietysti. Nyt vaan rupeaa tällä hetkellä olemaan luotto tuohon autoon aika matala, eli ennenkuin näen että tuolla pystyy ajamaan ilman vikakoodien nollausta 100 km välein niin ei hirveästi huvittaisi lähteä siihen mitään "nice to have" juttuja laittamaan...
Vikakoodeista kun pääsisin eroon, niin sitten olis kiva laitttaa tuokin heti kuntoon... katsotaan mitä sieltä kuuluu... ;=D
Waverunner
Re: 159 "Have engine checked" varoitusvalo
Ja tuohon have engine checked viestiin vielä lisättynä, onko merkkihuolto pakollinen jos tarvii tietokoneessa käytellä vai löytyykö normaaleilta korjaamoilta laitteet?
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 01 Syys 2016, 09:05
- Paikkakunta: Lahti
Re: 159 "Have engine checked" varoitusvalo
Have engine checked -varoitusta alkoi auto hälyttämään. P2002 vikakoodi oli muistissa. Autoon vaihdettu cats2u.co.uk firman DPF. Auto oli aika vähällä ajolla taannoin niin varmaan pönttö täynnä. Vein huoltoon ja ehdotin pakkopolttoa pöntölle.
- Vainio
- Viestit: 704
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 "Have engine checked" varoitusvalo
^Alfan huoltomanuaalista lainaus:
"This error is detected if too many interrupted consecutive regenerations of the diesel particle filter are detected"
Pätkäajo ja dpf ei sovi millään samaan yhtälöön minkään merkkisessä autossa
"This error is detected if too many interrupted consecutive regenerations of the diesel particle filter are detected"
Pätkäajo ja dpf ei sovi millään samaan yhtälöön minkään merkkisessä autossa
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: 159 "Have engine checked" varoitusvalo
Itselläni paloi viimeeksi "Have engine checked" valo kun DPF oli täynnä. Yritin jonkun palstalaisen avulla sitä pakkopolttaa ym. kikkoja mutta se oli niin tukossa, että loppuaikoina auto ei meinannut käydä aina edes tyhjäkäynnillä.
DPF vaihdettiin huollossa ja maksoi varmaan joku 600 €. Sen jälkeen noita murheita ei ole ollut.
Ajoin tuolla autolla silloin noin 3,5 km työmatkaa ja siinä se varmaan meni tukkoon. Kaikki pidemmät reissut tehtiin vaimon työsuhdeautolla.
Nyt kun työmatka pidentynyt noin 15 kilsaan niin mitään ongelmia ei ole ollut... kop kop ;=D
DPF vaihdettiin huollossa ja maksoi varmaan joku 600 €. Sen jälkeen noita murheita ei ole ollut.
Ajoin tuolla autolla silloin noin 3,5 km työmatkaa ja siinä se varmaan meni tukkoon. Kaikki pidemmät reissut tehtiin vaimon työsuhdeautolla.
Nyt kun työmatka pidentynyt noin 15 kilsaan niin mitään ongelmia ei ole ollut... kop kop ;=D
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 01 Syys 2016, 09:05
- Paikkakunta: Lahti
Re: 159 "Have engine checked" varoitusvalo
P2002 hälyä välillä tullut ja pakkopolton olen tehnyt. Epäilys oli viallinen termostaatti ja se korjattiin.
Automaattinen regenerointi pöntölle ei ota toimiakseen. Epäilyksen kohteena suuttimet mitkä ovat ulkona toleransseista ja savuttavat pönttöön. Maanantaina suuttimet bosch serviceen testiin ja vaihdetaan kehnot yksilöt. Todennäköisesti ainakin kaksi kpl.
Automaattinen regenerointi pöntölle ei ota toimiakseen. Epäilyksen kohteena suuttimet mitkä ovat ulkona toleransseista ja savuttavat pönttöön. Maanantaina suuttimet bosch serviceen testiin ja vaihdetaan kehnot yksilöt. Todennäköisesti ainakin kaksi kpl.