Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ Itekkin oon tikulla selvinny tähän asti hyvin ilman palkkeja ja anturi on minulla hankinnasta asti välillä hyppinyt edes takaisin näyttäen kuitenkin 90% ajasta oikeaa lämpötilaa. Ajan myötä melkeinpä alkanu toimimaan paremmin :D Näillä mennään..

Avatar
TeeJii
Viestit: 24
Liittynyt: 29 Kesä 2014, 16:44
Car(s): Ex. 159 1.9 JTDm SW -06
Ex. 75 2.0 TS -90
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja TeeJii »

No nyt on suutinremppa ohitte, oli helppo hoitaa itse MES Reg + KKL. Itse suuttimet eivät vastustelleet kun hieman kampesi ja pyöritteli. Auto pelaa loistavasti ja kulutus kaikkien remonttien jälkeen laski vaivaiset kaksi litraa sadalle. :lol: On se vaan ilo ajella Alfaa taasen, kaiken maailman ravistukset ja sirinät ovat poissa. Ainoastaan, joskus tulevaisuudessa, tulen vaihtamaan sen koiranluun apukuskin puolelta, joka kolinallaan muistuttaa näiden laitosten kuolevaisuudesta.

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Carlos »

^Mitäs korjausarvot näytti/näyttää suuttimille, ajoko rajoja vasten?
Mites näyttikö nokat syöpyneeltä? Ohivuotoja mittasitko..
Sait vaihdettua runkojen snrot hyvin ja helposti..

Kyselyikä :mrgreen:

jalittam
Viestit: 1861
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Itelläki kiinnostais tuo suuttimien tutkimusproseduuri. Lukemiahan saa aateekoolla, mutta mitä ne sitten tarkoittanevatkaan. Ja mikä idea niillä sarjanumeroilla on.

???

Avatar
Aquatica
Viestit: 15114
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Sarjanumero = suuttimien korjausarvot = ECU osaa syöttää oikean määrän naftaa oikeaan paikkaan. Sama koskee toki suorasuihkubensoja.
Meille yritettiin opettaa perustulkintaa, mutta olen jo unohtanut miten se varmuudella meni.

Mielikuva on seuraava (korjatkaa, jos meni huti):
- Jos suuttimet 2, 4, 5 näyttävät normaalit korjausarvot, mutta 1 ja 3 selvästi korotettuja arvoja, olisi vika suutin #2:ssa.
Toisaalta, samainen muistikuva huutaa jotakin puhetta siitä, kuinka sylinteripareilla oli merkitystä... Joten ylläoleva voi olla täysin päin seiniä :roll:

Ja nuokin on, kuitenkin, enemmän suuntaa-antavia. Eikä kerro kokototuutta joka tilanteessa ja niin edelleen.

jalittam
Viestit: 1861
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Perustyhmä jatko peruskysymys: kuis suuttimet siis tutkitaan, onko ne ok vai vaihtokunnossa? ATK siis jollain konstilla korjailee korjausarvoja suutinten ikääntyessä? Sarjanumero kertoo uuden korjausarvon? Jne...

Avatar
Aquatica
Viestit: 15114
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Sarjanumero/tunniste kertoo peruskorjauksen. Eli se, mikä on valmistajan penkissä mitattu ja todettu, että "tämä on hyvä". Sitten, esimerkiksi kiihtyvyysantureiden/nakutusantureiden/vastaavien avulla voidaan katsoa, kun johonkin pyttyyn ruiskitaan roipetta haluttu määrä (tietäen korjausarvot), että toimiiko kuten pitää. Jos ECU laskee, että jossain pytyssä on liian pieni vauhdinlisäys -> lisätään syöttöä, jne. Tällä pyritään hakea optimipalamista. Sen vuoksi ohjelmoitu suutin pitäisi aina laittaa takaisin tasan samaan paikkaan, kuin mistä se on otettukin, tai sitten pitää "ohjelmoida" se uusiksi - eli kertoa ECU:lle, että pytyssä X on suutin Y, eikä Z. Ja niin pois päin.
Googlella löytyy valtavasti tietoa tästä aiheesta ihan yksinkertaisilla hakusanoilla, kuten "Common rail injection - how it works" saattaisi palvella kiinnostuneita. Joudun tässä tänään/huomenna kuitenkin käymään materiaalini läpi teoriaosuutta varten, joten yritän muistaa sieltä sitten lisätä tänne/korjata mahdollisia vikaheittoja.

Tosiaan tuo tunniste on tavallaan sarjanumero, koska se on jokaiselle suuttimelle uniikki. ECUn kannalta se on kuitenkin vain koodi, jonka perusteella ECU osaa ohjata suutinta oikein.

Avatar
TeeJii
Viestit: 24
Liittynyt: 29 Kesä 2014, 16:44
Car(s): Ex. 159 1.9 JTDm SW -06
Ex. 75 2.0 TS -90
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja TeeJii »

Carlos kirjoitti:^Mitäs korjausarvot näytti/näyttää suuttimille, ajoko rajoja vasten?
Mites näyttikö nokat syöpyneeltä? Ohivuotoja mittasitko..
Sait vaihdettua runkojen snrot hyvin ja helposti..

Kyselyikä :mrgreen:
Korjausarvot hyppäsi 2. ja 3. pytyllä reippaan parin tonnin kierroksilla viiteen, tyhjäkäynnillä 2. pytty kiipesi 0.6-0.8, 3. pytty reiluun miinus kolmeen. Remontin jälkeen vielä 4. pytyn korjausarvot oli tyhjäkäynnillä 2.0 nurkilla, mutta käynti on tasainen, ei täristä lainkaan, hieman kierroksia ja kaikki jäi -0.6 - 0.6 sisään niin olen tyytyväinen. Jossain vaiheessa vaihdan myös 1. ja 4. pytyn suuttimet, ihan vain muodon vuoksi, olivat nuo kaksi suutinta sen näköisiä, että ongelmia voi olla tiedossa ehkä jo lähiaikoina. En mitannut ohivuotoja ja sarjanumeroiden vaihto onnistui hyvin, sen kun naputteli koneella vain uudet vanhojen tilalle, kerralla tallensi ne oikein ECU:lle.

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Mistä ostit suuttimet ja mihin hintaan?
Meillä on muut liki nollissa, muta 5 pytyssä lähentelee jo 1:tä tyhjäkäynnillä.

Avatar
TeeJii
Viestit: 24
Liittynyt: 29 Kesä 2014, 16:44
Car(s): Ex. 159 1.9 JTDm SW -06
Ex. 75 2.0 TS -90
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja TeeJii »

Suuttimet tuli commonraildiesels.com:lta, käytetyt kunnostetut 115£/kpl, vuoden takuu ja mahdollisuus lähettää puhdistettuna vanhat suuttimet takaisin, niistä sitten saa 25£/kpl takaisin. Siis mikäli vanhat suuttimet lähtee ehjänä irti.

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Vs: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Nokiloukkua tyhjätessä bongasin sitten kuskin puolen takajousen olevan poikki. Nyt olisi sitten vieterirempan yhteydessä hyvä vaihdella peräpäähän joitain puslia samalla, kun sieltä kerran kuuluu lumpsuntaa. Mitä sinne pitäisi vaihtaa? Minen ku mittään noista juuri tiedä.

yxviisysi
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Syys 2014, 10:42
Car(s): 159 2,2 JTS -07

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja yxviisysi »

jkk kirjoitti:Täälläkin sököanturi, ollu uudesta asti. Ei oo kallis osa mutta öljypohja irti duuni.
AK:sta kertoivat anturin hinnaksi 321 euroa puolentoista viikon toimitusajalla. Ilmeisen suhteellista se kalleus :-D
Palkit tulee ruutuun käynnistettäessä, näillä mennään ainakin toistaiseksi.
Ja kiitokset kommentoijille, mukava nähdä, että täältä saa neuvoja nopeasti :)

Avatar
Janne
Viestit: 2132
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 2x75, Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Vs: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Hämis kirjoitti:Nokiloukkua tyhjätessä bongasin sitten kuskin puolen takajousen olevan poikki. Nyt olisi sitten vieterirempan yhteydessä hyvä vaihdella peräpäähän joitain puslia samalla, kun sieltä kerran kuuluu lumpsuntaa. Mitä sinne pitäisi vaihtaa? Minen ku mittään noista juuri tiedä.
Minulle vaihdettiin takuuseen jousien yläpäästä jotkut kumihässäkät, kun olin valittanut takaa kuuluvasta lumpsunnasta. Ne on kuulemma jonkinasteinen murheenkryyni näissä.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Vs: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Janne kirjoitti:
Hämis kirjoitti:Nokiloukkua tyhjätessä bongasin sitten kuskin puolen takajousen olevan poikki. Nyt olisi sitten vieterirempan yhteydessä hyvä vaihdella peräpäähän joitain puslia samalla, kun sieltä kerran kuuluu lumpsuntaa. Mitä sinne pitäisi vaihtaa? Minen ku mittään noista juuri tiedä.
Minulle vaihdettiin takuuseen jousien yläpäästä jotkut kumihässäkät, kun olin valittanut takaa kuuluvasta lumpsunnasta. Ne on kuulemma jonkinasteinen murheenkryyni näissä.
Siitä iskarin yläpään kumistakohan minullakin tuo ääni takaa aina välillä kuuluu? Lähinnä rivakassa paikaltaan lähdössä, jarrutuksessa tai töyssyssä. Semmoinen kevyt kloksahdus/plopsahdus. Ei erityisen häiritsevää, kun ei sitä kuitenkaan yhteenä tarvise kuunnella :)

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Tänks. Otetaan nuo kumit ostoskoriin mukaan ja kokeillaan nyt alkuun niillä.

jalittam
Viestit: 1861
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

No nyt aateekoo (MES) näyttää suuttimille tällaisia lukemia suuttimista:

760rpm = tyhjäkäynti
1 -0,8
2 -0,5
3 -0,8
4 0,4
5 1,7

2000rpm
1 0,3-0,7
2 0,0
3 -1,0
4 -0,3
5 0,6-0,9

3000rpm
1 0,3
2 0,0
3 -0,9
4 -0,1
5 0,7

4000rpm
1 0,3
2 0,0
3 -0,9
4 -0,1
5 0,7

Jenkat vaihteli +-50rpm, muutama otatanta per jenka-alue. Lämmöt vaihteli 87-96 välillä, auto paikallaan kaasutellen. Pyöristellyt lukemat noin 0,1 (mm^3/i) tarkkuuteen - 2000rpm otannoissa eniten vaihtelua, varsinkin ykkös-suuttimessa, jostain syystä.

Näistä lukemista pystyy päättelemään, mitä?

Omia veikkauksia en kehtaa edes tuoda julki, kun opiskelu tällä saralla aika vaiheessa. Saa arvuutella. Aquatica lienee viimeksi kouluja käynyt... Heitäs teoriaa, käytäntöäkin saa kokeilla - niin sitä oppii.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15114
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Suht koht tontillahan nuo on. Materiaalista lunttasin, että korjausarvon rajat on -5....+5 (normaalisti), ja ~1 on vielä ihan normaalia. Puolentoista ero saattaa kertoa jo jostain, tai sitten ei. Mutta huomautan, että materiaali on tosiaankin wanhaa, eli ajalta jolloinka Common Rail oli juuri tullut ja en ota vastuuta sen osuvuudesta. On nimittäin harvinaisen kivikautista matskua ollut monin osin, jopa ihan suoranaisesti väärää tietoa...

jalittam
Viestit: 1861
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

^^^ Muut kumit/puslat/nivelet tulevatkin sitten tukivarsien mukana. Ite en löytänyt takapäähän mitään irtopuslia.

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Ok. Aloitetaan noilla iskareiden yläpään kumeilla ja siirrytään sitten tukivarsiin jos ne ei auta.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Päivää. Tuli siirryttyä takas 159 kantaan 2.4 JTDm 2007 SW mallilla. Autossa on navi mutta levykettä ei ole mukana. Onks täällä jollain pohjoismaiden levykettä? Tai suomilevykin riittäisi? Toinen kysymys on, että onko täällä autoja joissa tuo ajovalojen automaatti? Toimiiko kuinka hyvin ja mitä hyötyä siitä on?

E: Ainiin, tosta autosta on ruuvattu kuskin ovesta ovenrajoitin kokonaan huitin hitoille. Mistähän mahtaisi löytyä uusi?
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Antijape »

KauGoH kirjoitti:Päivää. Tuli siirryttyä takas 159 kantaan 2.4 JTDm 2007 SW mallilla. Autossa on navi mutta levykettä ei ole mukana. Onks täällä jollain pohjoismaiden levykettä? Tai suomilevykin riittäisi? Toinen kysymys on, että onko täällä autoja joissa tuo ajovalojen automaatti? Toimiiko kuinka hyvin ja mitä hyötyä siitä on?

E: Ainiin, tosta autosta on ruuvattu kuskin ovesta ovenrajoitin kokonaan huitin hitoille. Mistähän mahtaisi löytyä uusi?
Onnittelut hankinnasta! Mulla on tuo automaatti, eikä paljon ole tullut alun jälkeen käytettyä. Sinänsä toimii ihan hyvin, eli valot menee päälle/pois valoisuuden mukaan, mutta siinä hämärän rajamailla ajettaessa vastaantulijat tykkäs vilkutella valoja. En nyt muista palaako siellä vaan parkit kirkkaalla vai miten se meni.

Itse tilasin aikanaan ovenrajoittimia alfastumperista.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

No perkules. Yritin stumperilta katella noita rajoittimia mutta empäs löytänyt. Ebaysta löysin suunnilleen samalla hintaa kuin alfastumperista. Valoista ei palanut mitkään automaatti päällä, vaikuttaa just siltä että porukkaa vilkuttelee valoja vastaan tullessa. Saatampa pitää valot koko ajan päällä.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Janne
Viestit: 2132
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 2x75, Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Toimiiko teillä mielestänne hyvin se herkkyyden säätö noissa ajovaloissa? Minä olen ollut yllättynyt kuinka hyvin se automatiikka ylipäänsä on toiminut.
Pääsääntöisesti tulee kylläkin ajeltua "pakkosyöttö" päällä:)
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Antijape kirjoitti:
Itse tilasin aikanaan ovenrajoittimia alfastumperista.
Nämä pitäisi myös itse laittaaa pikaisesti tilaukseen. Hmm, onkos noi stopparit samanlaiset kummallekkin puolelle? Noissa näemmä maininta vain "front".
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Antijape »

Smacket kirjoitti:Nämä pitäisi myös itse laittaaa pikaisesti tilaukseen. Hmm, onkos noi stopparit samanlaiset kummallekkin puolelle? Noissa näemmä maininta vain "front".
Samanlaiset on molemmilla puolilla, mutta takana tosiaan erit. Tilasin itse joka oveen uudet ja eteen tuli kaksi erilaista mallia. Saattaa siis olla erilainen mitä paikalla oleva, mutta sopii kyllä.

miska_alfa
Viestit: 31
Liittynyt: 23 Kesä 2013, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 24v - 98 EX
Citroën Xantia 1.8 16v-99
159 2.2 Jts

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja miska_alfa »

Joku ehkä kysynyt tätä mutta olen pöliä ja kysyn silti: Yöpakkaset ( nam ) aamullakin kylmä ja kaukosäätimellä toimiva ovien avaus ei pelitä, joten joutuu nykäseen avainkannan irti säätimestä jotta autoon pääsisi sisälle. Eli, Onko kyseessä mahdollisesti huono patteri vai mikä?

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ Mulla samaa vikaa ollut talvisin ja joillakin myös muistaakseni. Työpäivän jälkeen pakkasessa seisoo niin toimii, mutta yön jälkeen ei :D En sen enempää ihmetellyt kun starttailen autoa nykyään +19 talvisinkin :)

lrela
Viestit: 160
Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja lrela »

Pari juttua jarruista:

1) Miten ison 159:n (2,4 - 3,2, tässä tapauksessa 3,2) jarrulevyt ovat tunnistettavissa vaihtokuntoisiksi?
AK ehdotti täyttä jarruvaihtoa "kun ovat loppu". Ja epäilen että siellä halutaan rahaa siinä missä minä tahdon säästöjä. Levyt ovat ulos päin kirkkaat ja tasaiset. Levyjen paksuus oli silmin nähden jotain 5-10mm välistä...

2) Entä ne palat?
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Finest »

1) Levyille on määritelty minimi paksuus. Mittaa sen vaikka työntömitalla.
Joko ne ovat kuluneet niille rajoille tai niissä on muuta ongelmaa esim. kierot tai hiushalkeamaa tms.

2) Melkein pitää ottaa pyörä pois, jotta näkee paljonko on materiaalia paloissa jäljellä (avoimen mallisilla vanteilla ei välttämättä tarvitse).
Jos sitä on pari-kolme milliä niin alkaa olemaan vaihto kunnossa.

arv
Viestit: 608
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja arv »

lrela kirjoitti:Pari juttua jarruista:

1) Miten ison 159:n (2,4 - 3,2, tässä tapauksessa 3,2) jarrulevyt ovat tunnistettavissa vaihtokuntoisiksi?
AK ehdotti täyttä jarruvaihtoa "kun ovat loppu". Ja epäilen että siellä halutaan rahaa siinä missä minä tahdon säästöjä. Levyt ovat ulos päin kirkkaat ja tasaiset. Levyjen paksuus oli silmin nähden jotain 5-10mm välistä...
Eper sanoo minimipaksuudeksi 26 mm.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15114
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuohon on myös olemassa ihan oikeat työkalut, koska jos levy on kulunut ja pykälää on, tönärillä sen mittaaminen ei ole yksinkertaisin mahdollinen asia.

http://biltema.fi/fi/Tyokalut/Mittausva ... en-191611/

Tuosta on olemassa paljon parempikin versio, jossa tönärin leuat on korvattu pitkillä (30cm) piikeillä, jotka tekevät lopussa "silmukan" ja osuvat yhteenä - tällöin välissä on 0,00mm. Näillä pystyy mm. pepperpot-vanteisten autojen levyt mittaamaan auton ulkopuolelta lähes vaivattomasti, mutta en nyt äkkiseltään muista, missä moisia oli myynnissä. Biltema tai Motonet, mutta enää en listalta löydä lainkaan... Samaa käyttävät katsastuskonttoreilla, btw.

Se mitä Googlella todella pikaisesti löysin, niin levyn alkuperämitta 28mm ja minimimitta 26mm.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Finest »

Meillä on lovettu mauseri leukojen juuresta, mutta toihan Bilteman on kanssa työntömitta (jarruille) :silly:

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

http://www.ebay.com/itm/390326142201?ss ... 1423.l2648

Ebaystakin löytyi oven rajoittimet kun oikein kaivaa.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Mulla pitää kans vasemman takaoven stoppari niin hirveätä naksuntaa, että eksyin tilaamaan siihen uuden. Olin jotenkin kuvitellut, että niiden hinnat on alkaen 150e/kpl :)

Löysin kans pienellä kaivelulla eBaysta eteen ja taakse, yksin ja kaksin kappalein.

Seuraava kysymys kuuluukin; kuinka hitossa tuo vaihdetaan? :silly: Ovipahvi otettava irti?

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Katselin tuota vaihtoa samalla kun otin ovipahveja auki ja korjasin erään irtonaisen verhoilunapin. Hetken kun sitä irroittelin niin tuumasin että antaapa olla, vien tutulle pajalle ja sanon että "vaihtakaa"... :mrgreen:
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Antijape »

-Tomi- kirjoitti:Seuraava kysymys kuuluukin; kuinka hitossa tuo vaihdetaan? :silly: Ovipahvi otettava irti?
Omasta projektiketjusta teksti: "Rajoittimien vaihto ei kovin paha homma ole, mitä pienemmät kädet sitä helpommalla onnistuu. Muistaakseni takaa piti purkaa ovipahvi mutta edestä ei, tai sitten toisinpäin... Sellainen muistikuva on että jommasta kummasta kun olin pahvin purkanut niin totesin ettei sitä olisi edes tarvinnut purkaa. Joka tapauksessa, kannattaa katsoa homma ennen kun alkaa purkamaan. Takapahvin muuten kun purkaa niin kannattaa varoa ovessa olevaa diskanttia, jonka kiinnikkeet ainakin itsellä tuntui murtuvan todella helpolla. Ja edessä syytä on varoa sitä alareunassa olevaa lamppua."

Sellainen muistikuva olisi myös että helpommalla nuo sai vaihdettua mitä 156:een. Olen nuo ovipahvit purkanut niin edestä kuin takaa useamman kerran, eikä tosiaan ole paha homma. Edes kiinnikkeet ei tunnu hajoavan (pl. tuo takadiskantti) vaikka vähän voimaakin käyttää.

edit: vielä sellanen muistikuva tuli että olisin ottanut kajarin irti ja sitä kautta vaihtanut? Vai oliko se 156:ssa? :| Ei pysty muistamaan...

Avatar
palkus
Viestit: 5529
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja palkus »

^156:ssa homma on liiankin helppo, kajari irti ja sieltä.

Avatar
koska
Viestit: 128
Liittynyt: 22 Elo 2007, 15:30
Car(s): Giulietta 1,4 multiair TCT
Porsche Cayenne Turbo
ex: 159 3,2 Q4 SW
ex: 147 selespeed
ex: 159 2,2 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja koska »

Alfaownerista poimittua:
door strap.pdf
(59.19 KiB) Tiedosto ladattu 255 kertaa
Ja vielä kuvana oleellinen...
Liitteet
doorstop.jpg
doorstop.jpg (20.11 KiB) Katsottu 9874 kertaa

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Takajarrulevyt täytyisi vaihtaa, osaako kukaan neuvoa millaiset hommaisi tähän 2.2 JTS vehkeeseen? Nimarkilta jos tilaisi, mutta pistääkö Boschia vaiko Bremboa? TRW maksaisi 20€ vähemmän, mutta uskaltaako tuollaista kun kerta melkoisesta turvallisuusvarusteesta on kyse.

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja michael »

^ Uskaltaa. Samaa patarautaa ne on.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Ja sitten seuraavaksi etsimään ylätukivarsia tähän vehkeeseen kun levyt on saatu hoidettua pois alta. Tuota keskustelua seuranneena täytyy löytää originallit tähän malliin joka valmistettu syyskuussa 2005... kalliiksi menee.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15114
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Takajarrulevyille, käytännössä, vaatimus: se on terästä, rautaa tai jotain sen suuntaista, on oikean muotoinen ja kestää edes hieman lämpöä.
Etujarrulevyt ovat selvästi, moninverroin, vaativammat - suurin osa jarrukuormasta kun eteen tulee.

Eli taakse voi ostaa halvimmat kiinankurat, mitä löytyy, jos haluaa - kunhan niissä ei ole halkeamia tai murtumia valmiiksi, ei pitäisi ongelmia tulla. Etulevyt voi herkästi mennä kieroon, jos on mallia "halvin, mitä maailmasta löytyy" - itselläni on etulevyt ihan aavistuksen kierot, mutta ei kai 17euron kappalehinnalla nyt ihan ihmeitä voi odottaakaan... (ja autokin toki 156) :roll:

Avatar
jkk
Viestit: 6037
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Shuttle kirjoitti:Ja sitten seuraavaksi etsimään ylätukivarsia tähän vehkeeseen kun levyt on saatu hoidettua pois alta. Tuota keskustelua seuranneena täytyy löytää originallit tähän malliin joka valmistettu syyskuussa 2005... kalliiksi menee.
Älä hemmetti osta ainakaan trw ylätukivarsia. Ne on ihan kuraa näihin, muuten trw on ihan hyvässä maineessa :)

Avatar
jkk
Viestit: 6037
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Onko kukaan pannut merkille autoissaan että kun kääntyy mutkissa niin välillä kuuluu kojelaudan sisältä pelkääjän puolelta ikään kuin heinäsirkan sirinää? :roll: ja mitä tuo vois olla? Ääntä vois verrata 156:sen lämppärin siritykseen mutta on vaimeampaa eikä varmasti tule alustasta.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smacket »

jkk kirjoitti:
Shuttle kirjoitti:Ja sitten seuraavaksi etsimään ylätukivarsia tähän vehkeeseen kun levyt on saatu hoidettua pois alta. Tuota keskustelua seuranneena täytyy löytää originallit tähän malliin joka valmistettu syyskuussa 2005... kalliiksi menee.
Älä hemmetti osta ainakaan trw ylätukivarsia. Ne on ihan kuraa näihin, muuten trw on ihan hyvässä maineessa :)
No prkl... just tuossa oils paketissa yksi kappale TRW:n ylätukivarsia, odottaa maanantaista asennusta. :mrgreen: Katsotaan kestääkö vuoden tai jopa kaksi?
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Smacket kirjoitti:
jkk kirjoitti:
Shuttle kirjoitti:Ja sitten seuraavaksi etsimään ylätukivarsia tähän vehkeeseen kun levyt on saatu hoidettua pois alta. Tuota keskustelua seuranneena täytyy löytää originallit tähän malliin joka valmistettu syyskuussa 2005... kalliiksi menee.
Älä hemmetti osta ainakaan trw ylätukivarsia. Ne on ihan kuraa näihin, muuten trw on ihan hyvässä maineessa :)
No prkl... just tuossa oils paketissa yksi kappale TRW:n ylätukivarsia, odottaa maanantaista asennusta. :mrgreen: Katsotaan kestääkö vuoden tai jopa kaksi?
Ei kait sen väliä vaikka kestäisikin vain kaksi vuotta, mutta kestääkö mies viikkojakaan, jos se kuulostaa tältä uudelta TRW:ltä tai tältä vielä vähän rapeammalta uudelta Vemalta? :D

Avatar
jkk
Viestit: 6037
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^siis kai ne ripustusta pitää kasassa jonku aikaa mutta puslat narisee ja kolahtelee niin vitusti, foorumilla monta tapausta itsekin olen yksi trwn uhri ; D googlettamalla löytyy lisää esim alfaownerista ym.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smacket »

-Tomi- kirjoitti:Ei kait sen väliä vaikka kestäisikin vain kaksi vuotta, mutta kestääkö mies viikkojakaan, jos se kuulostaa tältä uudelta TRW:ltä tai tältä vielä vähän rapeammalta uudelta Vemalta? :D
No mulla tuo natina ei ollut vielä ihan noin pahaa kuin tuossa Vemassa - jos tuollaista ääntä alkaa pitämään tuo TRW niin laitettanpa PU-puslat! Saa nähdä tuleeko tuollaista kolinaa, tuo nykyinen pitää sellaisen vienon kolahduksen, mutta sitä ei juurikaan edes kuule kabiinin puolelle kuin isommassa töyssyssä.

Allekirjoittanut ei tosiaankaan siedä pieniäkään jatkuvia hälyääniä autossa :-D
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

jkk kirjoitti:Onko kukaan pannut merkille autoissaan että kun kääntyy mutkissa niin välillä kuuluu kojelaudan sisältä pelkääjän puolelta ikään kuin heinäsirkan sirinää? :roll: ja mitä tuo vois olla? Ääntä vois verrata 156:sen lämppärin siritykseen mutta on vaimeampaa eikä varmasti tule alustasta.
Kyllä on ainakin täällä kuulunut, tosin melko hiljaa.
Kuvittelin sen tulevan ilmastoinnin puhaltimesta, koska ääni katosi kun vaihdoin raitisilmasuodattimen ja samalla imuroin roskat sieltä suodattimen kolosta pois. Paha kyllä sanoa oliko tuolla raitisilmasuodattimen vaihdolla oikeasti mitään tekemistä äänen kanssa...

Avatar
Polforea
Viestit: 11552
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kävisihän tuo sijainnin puolesta ainakin järkeen, kun raikkari on siellä hanskalokeron yläpuolella.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Vastaa Viestiin