Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^ Itekkin oon tikulla selvinny tähän asti hyvin ilman palkkeja ja anturi on minulla hankinnasta asti välillä hyppinyt edes takaisin näyttäen kuitenkin 90% ajasta oikeaa lämpötilaa. Ajan myötä melkeinpä alkanu toimimaan paremmin Näillä mennään..
- TeeJii
- Viestit: 24
- Liittynyt: 29 Kesä 2014, 16:44
- Car(s): Ex. 159 1.9 JTDm SW -06
Ex. 75 2.0 TS -90 - Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
No nyt on suutinremppa ohitte, oli helppo hoitaa itse MES Reg + KKL. Itse suuttimet eivät vastustelleet kun hieman kampesi ja pyöritteli. Auto pelaa loistavasti ja kulutus kaikkien remonttien jälkeen laski vaivaiset kaksi litraa sadalle. On se vaan ilo ajella Alfaa taasen, kaiken maailman ravistukset ja sirinät ovat poissa. Ainoastaan, joskus tulevaisuudessa, tulen vaihtamaan sen koiranluun apukuskin puolelta, joka kolinallaan muistuttaa näiden laitosten kuolevaisuudesta.
- Carlos
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
- Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15 - Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^Mitäs korjausarvot näytti/näyttää suuttimille, ajoko rajoja vasten?
Mites näyttikö nokat syöpyneeltä? Ohivuotoja mittasitko..
Sait vaihdettua runkojen snrot hyvin ja helposti..
Kyselyikä
Mites näyttikö nokat syöpyneeltä? Ohivuotoja mittasitko..
Sait vaihdettua runkojen snrot hyvin ja helposti..
Kyselyikä
-
- Viestit: 1861
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Itelläki kiinnostais tuo suuttimien tutkimusproseduuri. Lukemiahan saa aateekoolla, mutta mitä ne sitten tarkoittanevatkaan. Ja mikä idea niillä sarjanumeroilla on.
???
???
- Aquatica
- Viestit: 15114
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Sarjanumero = suuttimien korjausarvot = ECU osaa syöttää oikean määrän naftaa oikeaan paikkaan. Sama koskee toki suorasuihkubensoja.
Meille yritettiin opettaa perustulkintaa, mutta olen jo unohtanut miten se varmuudella meni.
Mielikuva on seuraava (korjatkaa, jos meni huti):
- Jos suuttimet 2, 4, 5 näyttävät normaalit korjausarvot, mutta 1 ja 3 selvästi korotettuja arvoja, olisi vika suutin #2:ssa.
Toisaalta, samainen muistikuva huutaa jotakin puhetta siitä, kuinka sylinteripareilla oli merkitystä... Joten ylläoleva voi olla täysin päin seiniä
Ja nuokin on, kuitenkin, enemmän suuntaa-antavia. Eikä kerro kokototuutta joka tilanteessa ja niin edelleen.
Meille yritettiin opettaa perustulkintaa, mutta olen jo unohtanut miten se varmuudella meni.
Mielikuva on seuraava (korjatkaa, jos meni huti):
- Jos suuttimet 2, 4, 5 näyttävät normaalit korjausarvot, mutta 1 ja 3 selvästi korotettuja arvoja, olisi vika suutin #2:ssa.
Toisaalta, samainen muistikuva huutaa jotakin puhetta siitä, kuinka sylinteripareilla oli merkitystä... Joten ylläoleva voi olla täysin päin seiniä
Ja nuokin on, kuitenkin, enemmän suuntaa-antavia. Eikä kerro kokototuutta joka tilanteessa ja niin edelleen.
-
- Viestit: 1861
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Perustyhmä jatko peruskysymys: kuis suuttimet siis tutkitaan, onko ne ok vai vaihtokunnossa? ATK siis jollain konstilla korjailee korjausarvoja suutinten ikääntyessä? Sarjanumero kertoo uuden korjausarvon? Jne...
- Aquatica
- Viestit: 15114
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Sarjanumero/tunniste kertoo peruskorjauksen. Eli se, mikä on valmistajan penkissä mitattu ja todettu, että "tämä on hyvä". Sitten, esimerkiksi kiihtyvyysantureiden/nakutusantureiden/vastaavien avulla voidaan katsoa, kun johonkin pyttyyn ruiskitaan roipetta haluttu määrä (tietäen korjausarvot), että toimiiko kuten pitää. Jos ECU laskee, että jossain pytyssä on liian pieni vauhdinlisäys -> lisätään syöttöä, jne. Tällä pyritään hakea optimipalamista. Sen vuoksi ohjelmoitu suutin pitäisi aina laittaa takaisin tasan samaan paikkaan, kuin mistä se on otettukin, tai sitten pitää "ohjelmoida" se uusiksi - eli kertoa ECU:lle, että pytyssä X on suutin Y, eikä Z. Ja niin pois päin.
Googlella löytyy valtavasti tietoa tästä aiheesta ihan yksinkertaisilla hakusanoilla, kuten "Common rail injection - how it works" saattaisi palvella kiinnostuneita. Joudun tässä tänään/huomenna kuitenkin käymään materiaalini läpi teoriaosuutta varten, joten yritän muistaa sieltä sitten lisätä tänne/korjata mahdollisia vikaheittoja.
Tosiaan tuo tunniste on tavallaan sarjanumero, koska se on jokaiselle suuttimelle uniikki. ECUn kannalta se on kuitenkin vain koodi, jonka perusteella ECU osaa ohjata suutinta oikein.
Googlella löytyy valtavasti tietoa tästä aiheesta ihan yksinkertaisilla hakusanoilla, kuten "Common rail injection - how it works" saattaisi palvella kiinnostuneita. Joudun tässä tänään/huomenna kuitenkin käymään materiaalini läpi teoriaosuutta varten, joten yritän muistaa sieltä sitten lisätä tänne/korjata mahdollisia vikaheittoja.
Tosiaan tuo tunniste on tavallaan sarjanumero, koska se on jokaiselle suuttimelle uniikki. ECUn kannalta se on kuitenkin vain koodi, jonka perusteella ECU osaa ohjata suutinta oikein.
- TeeJii
- Viestit: 24
- Liittynyt: 29 Kesä 2014, 16:44
- Car(s): Ex. 159 1.9 JTDm SW -06
Ex. 75 2.0 TS -90 - Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Korjausarvot hyppäsi 2. ja 3. pytyllä reippaan parin tonnin kierroksilla viiteen, tyhjäkäynnillä 2. pytty kiipesi 0.6-0.8, 3. pytty reiluun miinus kolmeen. Remontin jälkeen vielä 4. pytyn korjausarvot oli tyhjäkäynnillä 2.0 nurkilla, mutta käynti on tasainen, ei täristä lainkaan, hieman kierroksia ja kaikki jäi -0.6 - 0.6 sisään niin olen tyytyväinen. Jossain vaiheessa vaihdan myös 1. ja 4. pytyn suuttimet, ihan vain muodon vuoksi, olivat nuo kaksi suutinta sen näköisiä, että ongelmia voi olla tiedossa ehkä jo lähiaikoina. En mitannut ohivuotoja ja sarjanumeroiden vaihto onnistui hyvin, sen kun naputteli koneella vain uudet vanhojen tilalle, kerralla tallensi ne oikein ECU:lle.Carlos kirjoitti:^Mitäs korjausarvot näytti/näyttää suuttimille, ajoko rajoja vasten?
Mites näyttikö nokat syöpyneeltä? Ohivuotoja mittasitko..
Sait vaihdettua runkojen snrot hyvin ja helposti..
Kyselyikä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mistä ostit suuttimet ja mihin hintaan?
Meillä on muut liki nollissa, muta 5 pytyssä lähentelee jo 1:tä tyhjäkäynnillä.
Meillä on muut liki nollissa, muta 5 pytyssä lähentelee jo 1:tä tyhjäkäynnillä.
- TeeJii
- Viestit: 24
- Liittynyt: 29 Kesä 2014, 16:44
- Car(s): Ex. 159 1.9 JTDm SW -06
Ex. 75 2.0 TS -90 - Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Suuttimet tuli commonraildiesels.com:lta, käytetyt kunnostetut 115£/kpl, vuoden takuu ja mahdollisuus lähettää puhdistettuna vanhat suuttimet takaisin, niistä sitten saa 25£/kpl takaisin. Siis mikäli vanhat suuttimet lähtee ehjänä irti.
- Hämis
- Viestit: 442
- Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
- Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW - Paikkakunta: Hämeenlinna
Vs: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Nokiloukkua tyhjätessä bongasin sitten kuskin puolen takajousen olevan poikki. Nyt olisi sitten vieterirempan yhteydessä hyvä vaihdella peräpäähän joitain puslia samalla, kun sieltä kerran kuuluu lumpsuntaa. Mitä sinne pitäisi vaihtaa? Minen ku mittään noista juuri tiedä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
AK:sta kertoivat anturin hinnaksi 321 euroa puolentoista viikon toimitusajalla. Ilmeisen suhteellista se kalleusjkk kirjoitti:Täälläkin sököanturi, ollu uudesta asti. Ei oo kallis osa mutta öljypohja irti duuni.
Palkit tulee ruutuun käynnistettäessä, näillä mennään ainakin toistaiseksi.
Ja kiitokset kommentoijille, mukava nähdä, että täältä saa neuvoja nopeasti
- Janne
- Viestit: 2132
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 2x75, Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Vs: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Minulle vaihdettiin takuuseen jousien yläpäästä jotkut kumihässäkät, kun olin valittanut takaa kuuluvasta lumpsunnasta. Ne on kuulemma jonkinasteinen murheenkryyni näissä.Hämis kirjoitti:Nokiloukkua tyhjätessä bongasin sitten kuskin puolen takajousen olevan poikki. Nyt olisi sitten vieterirempan yhteydessä hyvä vaihdella peräpäähän joitain puslia samalla, kun sieltä kerran kuuluu lumpsuntaa. Mitä sinne pitäisi vaihtaa? Minen ku mittään noista juuri tiedä.
Alfa Romeo 155 V6 1992
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Vs: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Siitä iskarin yläpään kumistakohan minullakin tuo ääni takaa aina välillä kuuluu? Lähinnä rivakassa paikaltaan lähdössä, jarrutuksessa tai töyssyssä. Semmoinen kevyt kloksahdus/plopsahdus. Ei erityisen häiritsevää, kun ei sitä kuitenkaan yhteenä tarvise kuunnellaJanne kirjoitti:Minulle vaihdettiin takuuseen jousien yläpäästä jotkut kumihässäkät, kun olin valittanut takaa kuuluvasta lumpsunnasta. Ne on kuulemma jonkinasteinen murheenkryyni näissä.Hämis kirjoitti:Nokiloukkua tyhjätessä bongasin sitten kuskin puolen takajousen olevan poikki. Nyt olisi sitten vieterirempan yhteydessä hyvä vaihdella peräpäähän joitain puslia samalla, kun sieltä kerran kuuluu lumpsuntaa. Mitä sinne pitäisi vaihtaa? Minen ku mittään noista juuri tiedä.
-
- Viestit: 1861
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
No nyt aateekoo (MES) näyttää suuttimille tällaisia lukemia suuttimista:
760rpm = tyhjäkäynti
1 -0,8
2 -0,5
3 -0,8
4 0,4
5 1,7
2000rpm
1 0,3-0,7
2 0,0
3 -1,0
4 -0,3
5 0,6-0,9
3000rpm
1 0,3
2 0,0
3 -0,9
4 -0,1
5 0,7
4000rpm
1 0,3
2 0,0
3 -0,9
4 -0,1
5 0,7
Jenkat vaihteli +-50rpm, muutama otatanta per jenka-alue. Lämmöt vaihteli 87-96 välillä, auto paikallaan kaasutellen. Pyöristellyt lukemat noin 0,1 (mm^3/i) tarkkuuteen - 2000rpm otannoissa eniten vaihtelua, varsinkin ykkös-suuttimessa, jostain syystä.
Näistä lukemista pystyy päättelemään, mitä?
Omia veikkauksia en kehtaa edes tuoda julki, kun opiskelu tällä saralla aika vaiheessa. Saa arvuutella. Aquatica lienee viimeksi kouluja käynyt... Heitäs teoriaa, käytäntöäkin saa kokeilla - niin sitä oppii.
760rpm = tyhjäkäynti
1 -0,8
2 -0,5
3 -0,8
4 0,4
5 1,7
2000rpm
1 0,3-0,7
2 0,0
3 -1,0
4 -0,3
5 0,6-0,9
3000rpm
1 0,3
2 0,0
3 -0,9
4 -0,1
5 0,7
4000rpm
1 0,3
2 0,0
3 -0,9
4 -0,1
5 0,7
Jenkat vaihteli +-50rpm, muutama otatanta per jenka-alue. Lämmöt vaihteli 87-96 välillä, auto paikallaan kaasutellen. Pyöristellyt lukemat noin 0,1 (mm^3/i) tarkkuuteen - 2000rpm otannoissa eniten vaihtelua, varsinkin ykkös-suuttimessa, jostain syystä.
Näistä lukemista pystyy päättelemään, mitä?
Omia veikkauksia en kehtaa edes tuoda julki, kun opiskelu tällä saralla aika vaiheessa. Saa arvuutella. Aquatica lienee viimeksi kouluja käynyt... Heitäs teoriaa, käytäntöäkin saa kokeilla - niin sitä oppii.
- Aquatica
- Viestit: 15114
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Suht koht tontillahan nuo on. Materiaalista lunttasin, että korjausarvon rajat on -5....+5 (normaalisti), ja ~1 on vielä ihan normaalia. Puolentoista ero saattaa kertoa jo jostain, tai sitten ei. Mutta huomautan, että materiaali on tosiaankin wanhaa, eli ajalta jolloinka Common Rail oli juuri tullut ja en ota vastuuta sen osuvuudesta. On nimittäin harvinaisen kivikautista matskua ollut monin osin, jopa ihan suoranaisesti väärää tietoa...
-
- Viestit: 1861
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^^^ Muut kumit/puslat/nivelet tulevatkin sitten tukivarsien mukana. Ite en löytänyt takapäähän mitään irtopuslia.
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Päivää. Tuli siirryttyä takas 159 kantaan 2.4 JTDm 2007 SW mallilla. Autossa on navi mutta levykettä ei ole mukana. Onks täällä jollain pohjoismaiden levykettä? Tai suomilevykin riittäisi? Toinen kysymys on, että onko täällä autoja joissa tuo ajovalojen automaatti? Toimiiko kuinka hyvin ja mitä hyötyä siitä on?
E: Ainiin, tosta autosta on ruuvattu kuskin ovesta ovenrajoitin kokonaan huitin hitoille. Mistähän mahtaisi löytyä uusi?
E: Ainiin, tosta autosta on ruuvattu kuskin ovesta ovenrajoitin kokonaan huitin hitoille. Mistähän mahtaisi löytyä uusi?
Life is too short to drive boring cars.
- Antijape
- Viestit: 758
- Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
- Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Onnittelut hankinnasta! Mulla on tuo automaatti, eikä paljon ole tullut alun jälkeen käytettyä. Sinänsä toimii ihan hyvin, eli valot menee päälle/pois valoisuuden mukaan, mutta siinä hämärän rajamailla ajettaessa vastaantulijat tykkäs vilkutella valoja. En nyt muista palaako siellä vaan parkit kirkkaalla vai miten se meni.KauGoH kirjoitti:Päivää. Tuli siirryttyä takas 159 kantaan 2.4 JTDm 2007 SW mallilla. Autossa on navi mutta levykettä ei ole mukana. Onks täällä jollain pohjoismaiden levykettä? Tai suomilevykin riittäisi? Toinen kysymys on, että onko täällä autoja joissa tuo ajovalojen automaatti? Toimiiko kuinka hyvin ja mitä hyötyä siitä on?
E: Ainiin, tosta autosta on ruuvattu kuskin ovesta ovenrajoitin kokonaan huitin hitoille. Mistähän mahtaisi löytyä uusi?
Itse tilasin aikanaan ovenrajoittimia alfastumperista.
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
No perkules. Yritin stumperilta katella noita rajoittimia mutta empäs löytänyt. Ebaysta löysin suunnilleen samalla hintaa kuin alfastumperista. Valoista ei palanut mitkään automaatti päällä, vaikuttaa just siltä että porukkaa vilkuttelee valoja vastaan tullessa. Saatampa pitää valot koko ajan päällä.
Life is too short to drive boring cars.
- Janne
- Viestit: 2132
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 2x75, Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Toimiiko teillä mielestänne hyvin se herkkyyden säätö noissa ajovaloissa? Minä olen ollut yllättynyt kuinka hyvin se automatiikka ylipäänsä on toiminut.
Pääsääntöisesti tulee kylläkin ajeltua "pakkosyöttö" päällä:)
Pääsääntöisesti tulee kylläkin ajeltua "pakkosyöttö" päällä:)
Alfa Romeo 155 V6 1992
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Nämä pitäisi myös itse laittaaa pikaisesti tilaukseen. Hmm, onkos noi stopparit samanlaiset kummallekkin puolelle? Noissa näemmä maininta vain "front".Antijape kirjoitti:
Itse tilasin aikanaan ovenrajoittimia alfastumperista.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
- Antijape
- Viestit: 758
- Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
- Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Samanlaiset on molemmilla puolilla, mutta takana tosiaan erit. Tilasin itse joka oveen uudet ja eteen tuli kaksi erilaista mallia. Saattaa siis olla erilainen mitä paikalla oleva, mutta sopii kyllä.Smacket kirjoitti:Nämä pitäisi myös itse laittaaa pikaisesti tilaukseen. Hmm, onkos noi stopparit samanlaiset kummallekkin puolelle? Noissa näemmä maininta vain "front".
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 23 Kesä 2013, 14:04
- Car(s): 156 2.5 V6 24v - 98 EX
Citroën Xantia 1.8 16v-99
159 2.2 Jts
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Joku ehkä kysynyt tätä mutta olen pöliä ja kysyn silti: Yöpakkaset ( nam ) aamullakin kylmä ja kaukosäätimellä toimiva ovien avaus ei pelitä, joten joutuu nykäseen avainkannan irti säätimestä jotta autoon pääsisi sisälle. Eli, Onko kyseessä mahdollisesti huono patteri vai mikä?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^ Mulla samaa vikaa ollut talvisin ja joillakin myös muistaakseni. Työpäivän jälkeen pakkasessa seisoo niin toimii, mutta yön jälkeen ei En sen enempää ihmetellyt kun starttailen autoa nykyään +19 talvisinkin
-
- Viestit: 160
- Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
- Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Pari juttua jarruista:
1) Miten ison 159:n (2,4 - 3,2, tässä tapauksessa 3,2) jarrulevyt ovat tunnistettavissa vaihtokuntoisiksi?
AK ehdotti täyttä jarruvaihtoa "kun ovat loppu". Ja epäilen että siellä halutaan rahaa siinä missä minä tahdon säästöjä. Levyt ovat ulos päin kirkkaat ja tasaiset. Levyjen paksuus oli silmin nähden jotain 5-10mm välistä...
2) Entä ne palat?
1) Miten ison 159:n (2,4 - 3,2, tässä tapauksessa 3,2) jarrulevyt ovat tunnistettavissa vaihtokuntoisiksi?
AK ehdotti täyttä jarruvaihtoa "kun ovat loppu". Ja epäilen että siellä halutaan rahaa siinä missä minä tahdon säästöjä. Levyt ovat ulos päin kirkkaat ja tasaiset. Levyjen paksuus oli silmin nähden jotain 5-10mm välistä...
2) Entä ne palat?
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
1) Levyille on määritelty minimi paksuus. Mittaa sen vaikka työntömitalla.
Joko ne ovat kuluneet niille rajoille tai niissä on muuta ongelmaa esim. kierot tai hiushalkeamaa tms.
2) Melkein pitää ottaa pyörä pois, jotta näkee paljonko on materiaalia paloissa jäljellä (avoimen mallisilla vanteilla ei välttämättä tarvitse).
Jos sitä on pari-kolme milliä niin alkaa olemaan vaihto kunnossa.
Joko ne ovat kuluneet niille rajoille tai niissä on muuta ongelmaa esim. kierot tai hiushalkeamaa tms.
2) Melkein pitää ottaa pyörä pois, jotta näkee paljonko on materiaalia paloissa jäljellä (avoimen mallisilla vanteilla ei välttämättä tarvitse).
Jos sitä on pari-kolme milliä niin alkaa olemaan vaihto kunnossa.
-
- Viestit: 608
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18 - Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Eper sanoo minimipaksuudeksi 26 mm.lrela kirjoitti:Pari juttua jarruista:
1) Miten ison 159:n (2,4 - 3,2, tässä tapauksessa 3,2) jarrulevyt ovat tunnistettavissa vaihtokuntoisiksi?
AK ehdotti täyttä jarruvaihtoa "kun ovat loppu". Ja epäilen että siellä halutaan rahaa siinä missä minä tahdon säästöjä. Levyt ovat ulos päin kirkkaat ja tasaiset. Levyjen paksuus oli silmin nähden jotain 5-10mm välistä...
- Aquatica
- Viestit: 15114
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tuohon on myös olemassa ihan oikeat työkalut, koska jos levy on kulunut ja pykälää on, tönärillä sen mittaaminen ei ole yksinkertaisin mahdollinen asia.
http://biltema.fi/fi/Tyokalut/Mittausva ... en-191611/
Tuosta on olemassa paljon parempikin versio, jossa tönärin leuat on korvattu pitkillä (30cm) piikeillä, jotka tekevät lopussa "silmukan" ja osuvat yhteenä - tällöin välissä on 0,00mm. Näillä pystyy mm. pepperpot-vanteisten autojen levyt mittaamaan auton ulkopuolelta lähes vaivattomasti, mutta en nyt äkkiseltään muista, missä moisia oli myynnissä. Biltema tai Motonet, mutta enää en listalta löydä lainkaan... Samaa käyttävät katsastuskonttoreilla, btw.
Se mitä Googlella todella pikaisesti löysin, niin levyn alkuperämitta 28mm ja minimimitta 26mm.
http://biltema.fi/fi/Tyokalut/Mittausva ... en-191611/
Tuosta on olemassa paljon parempikin versio, jossa tönärin leuat on korvattu pitkillä (30cm) piikeillä, jotka tekevät lopussa "silmukan" ja osuvat yhteenä - tällöin välissä on 0,00mm. Näillä pystyy mm. pepperpot-vanteisten autojen levyt mittaamaan auton ulkopuolelta lähes vaivattomasti, mutta en nyt äkkiseltään muista, missä moisia oli myynnissä. Biltema tai Motonet, mutta enää en listalta löydä lainkaan... Samaa käyttävät katsastuskonttoreilla, btw.
Se mitä Googlella todella pikaisesti löysin, niin levyn alkuperämitta 28mm ja minimimitta 26mm.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Meillä on lovettu mauseri leukojen juuresta, mutta toihan Bilteman on kanssa työntömitta (jarruille)
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
http://www.ebay.com/itm/390326142201?ss ... 1423.l2648
Ebaystakin löytyi oven rajoittimet kun oikein kaivaa.
Ebaystakin löytyi oven rajoittimet kun oikein kaivaa.
Life is too short to drive boring cars.
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mulla pitää kans vasemman takaoven stoppari niin hirveätä naksuntaa, että eksyin tilaamaan siihen uuden. Olin jotenkin kuvitellut, että niiden hinnat on alkaen 150e/kpl
Löysin kans pienellä kaivelulla eBaysta eteen ja taakse, yksin ja kaksin kappalein.
Seuraava kysymys kuuluukin; kuinka hitossa tuo vaihdetaan? Ovipahvi otettava irti?
Löysin kans pienellä kaivelulla eBaysta eteen ja taakse, yksin ja kaksin kappalein.
Seuraava kysymys kuuluukin; kuinka hitossa tuo vaihdetaan? Ovipahvi otettava irti?
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Katselin tuota vaihtoa samalla kun otin ovipahveja auki ja korjasin erään irtonaisen verhoilunapin. Hetken kun sitä irroittelin niin tuumasin että antaapa olla, vien tutulle pajalle ja sanon että "vaihtakaa"...
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
- Antijape
- Viestit: 758
- Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
- Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Omasta projektiketjusta teksti: "Rajoittimien vaihto ei kovin paha homma ole, mitä pienemmät kädet sitä helpommalla onnistuu. Muistaakseni takaa piti purkaa ovipahvi mutta edestä ei, tai sitten toisinpäin... Sellainen muistikuva on että jommasta kummasta kun olin pahvin purkanut niin totesin ettei sitä olisi edes tarvinnut purkaa. Joka tapauksessa, kannattaa katsoa homma ennen kun alkaa purkamaan. Takapahvin muuten kun purkaa niin kannattaa varoa ovessa olevaa diskanttia, jonka kiinnikkeet ainakin itsellä tuntui murtuvan todella helpolla. Ja edessä syytä on varoa sitä alareunassa olevaa lamppua."-Tomi- kirjoitti:Seuraava kysymys kuuluukin; kuinka hitossa tuo vaihdetaan? Ovipahvi otettava irti?
Sellainen muistikuva olisi myös että helpommalla nuo sai vaihdettua mitä 156:een. Olen nuo ovipahvit purkanut niin edestä kuin takaa useamman kerran, eikä tosiaan ole paha homma. Edes kiinnikkeet ei tunnu hajoavan (pl. tuo takadiskantti) vaikka vähän voimaakin käyttää.
edit: vielä sellanen muistikuva tuli että olisin ottanut kajarin irti ja sitä kautta vaihtanut? Vai oliko se 156:ssa? Ei pysty muistamaan...
- palkus
- Viestit: 5529
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^156:ssa homma on liiankin helppo, kajari irti ja sieltä.
- koska
- Viestit: 128
- Liittynyt: 22 Elo 2007, 15:30
- Car(s): Giulietta 1,4 multiair TCT
Porsche Cayenne Turbo
ex: 159 3,2 Q4 SW
ex: 147 selespeed
ex: 159 2,2 SW - Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Alfaownerista poimittua:
Ja vielä kuvana oleellinen...- Liitteet
-
- doorstop.jpg (20.11 KiB) Katsottu 9874 kertaa
- Shuttle
- Viestit: 2257
- Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
- Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Takajarrulevyt täytyisi vaihtaa, osaako kukaan neuvoa millaiset hommaisi tähän 2.2 JTS vehkeeseen? Nimarkilta jos tilaisi, mutta pistääkö Boschia vaiko Bremboa? TRW maksaisi 20€ vähemmän, mutta uskaltaako tuollaista kun kerta melkoisesta turvallisuusvarusteesta on kyse.
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^ Uskaltaa. Samaa patarautaa ne on.
- Shuttle
- Viestit: 2257
- Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
- Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ja sitten seuraavaksi etsimään ylätukivarsia tähän vehkeeseen kun levyt on saatu hoidettua pois alta. Tuota keskustelua seuranneena täytyy löytää originallit tähän malliin joka valmistettu syyskuussa 2005... kalliiksi menee.
- Aquatica
- Viestit: 15114
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Takajarrulevyille, käytännössä, vaatimus: se on terästä, rautaa tai jotain sen suuntaista, on oikean muotoinen ja kestää edes hieman lämpöä.
Etujarrulevyt ovat selvästi, moninverroin, vaativammat - suurin osa jarrukuormasta kun eteen tulee.
Eli taakse voi ostaa halvimmat kiinankurat, mitä löytyy, jos haluaa - kunhan niissä ei ole halkeamia tai murtumia valmiiksi, ei pitäisi ongelmia tulla. Etulevyt voi herkästi mennä kieroon, jos on mallia "halvin, mitä maailmasta löytyy" - itselläni on etulevyt ihan aavistuksen kierot, mutta ei kai 17euron kappalehinnalla nyt ihan ihmeitä voi odottaakaan... (ja autokin toki 156)
Etujarrulevyt ovat selvästi, moninverroin, vaativammat - suurin osa jarrukuormasta kun eteen tulee.
Eli taakse voi ostaa halvimmat kiinankurat, mitä löytyy, jos haluaa - kunhan niissä ei ole halkeamia tai murtumia valmiiksi, ei pitäisi ongelmia tulla. Etulevyt voi herkästi mennä kieroon, jos on mallia "halvin, mitä maailmasta löytyy" - itselläni on etulevyt ihan aavistuksen kierot, mutta ei kai 17euron kappalehinnalla nyt ihan ihmeitä voi odottaakaan... (ja autokin toki 156)
- jkk
- Viestit: 6037
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Älä hemmetti osta ainakaan trw ylätukivarsia. Ne on ihan kuraa näihin, muuten trw on ihan hyvässä maineessaShuttle kirjoitti:Ja sitten seuraavaksi etsimään ylätukivarsia tähän vehkeeseen kun levyt on saatu hoidettua pois alta. Tuota keskustelua seuranneena täytyy löytää originallit tähän malliin joka valmistettu syyskuussa 2005... kalliiksi menee.
- jkk
- Viestit: 6037
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Onko kukaan pannut merkille autoissaan että kun kääntyy mutkissa niin välillä kuuluu kojelaudan sisältä pelkääjän puolelta ikään kuin heinäsirkan sirinää? ja mitä tuo vois olla? Ääntä vois verrata 156:sen lämppärin siritykseen mutta on vaimeampaa eikä varmasti tule alustasta.
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
No prkl... just tuossa oils paketissa yksi kappale TRW:n ylätukivarsia, odottaa maanantaista asennusta. Katsotaan kestääkö vuoden tai jopa kaksi?jkk kirjoitti:Älä hemmetti osta ainakaan trw ylätukivarsia. Ne on ihan kuraa näihin, muuten trw on ihan hyvässä maineessaShuttle kirjoitti:Ja sitten seuraavaksi etsimään ylätukivarsia tähän vehkeeseen kun levyt on saatu hoidettua pois alta. Tuota keskustelua seuranneena täytyy löytää originallit tähän malliin joka valmistettu syyskuussa 2005... kalliiksi menee.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ei kait sen väliä vaikka kestäisikin vain kaksi vuotta, mutta kestääkö mies viikkojakaan, jos se kuulostaa tältä uudelta TRW:ltä tai tältä vielä vähän rapeammalta uudelta Vemalta?Smacket kirjoitti:No prkl... just tuossa oils paketissa yksi kappale TRW:n ylätukivarsia, odottaa maanantaista asennusta. Katsotaan kestääkö vuoden tai jopa kaksi?jkk kirjoitti:Älä hemmetti osta ainakaan trw ylätukivarsia. Ne on ihan kuraa näihin, muuten trw on ihan hyvässä maineessaShuttle kirjoitti:Ja sitten seuraavaksi etsimään ylätukivarsia tähän vehkeeseen kun levyt on saatu hoidettua pois alta. Tuota keskustelua seuranneena täytyy löytää originallit tähän malliin joka valmistettu syyskuussa 2005... kalliiksi menee.
- jkk
- Viestit: 6037
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^siis kai ne ripustusta pitää kasassa jonku aikaa mutta puslat narisee ja kolahtelee niin vitusti, foorumilla monta tapausta itsekin olen yksi trwn uhri ; D googlettamalla löytyy lisää esim alfaownerista ym.
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
No mulla tuo natina ei ollut vielä ihan noin pahaa kuin tuossa Vemassa - jos tuollaista ääntä alkaa pitämään tuo TRW niin laitettanpa PU-puslat! Saa nähdä tuleeko tuollaista kolinaa, tuo nykyinen pitää sellaisen vienon kolahduksen, mutta sitä ei juurikaan edes kuule kabiinin puolelle kuin isommassa töyssyssä.-Tomi- kirjoitti:Ei kait sen väliä vaikka kestäisikin vain kaksi vuotta, mutta kestääkö mies viikkojakaan, jos se kuulostaa tältä uudelta TRW:ltä tai tältä vielä vähän rapeammalta uudelta Vemalta?
Allekirjoittanut ei tosiaankaan siedä pieniäkään jatkuvia hälyääniä autossa
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
- Vainio
- Viestit: 704
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kyllä on ainakin täällä kuulunut, tosin melko hiljaa.jkk kirjoitti:Onko kukaan pannut merkille autoissaan että kun kääntyy mutkissa niin välillä kuuluu kojelaudan sisältä pelkääjän puolelta ikään kuin heinäsirkan sirinää? ja mitä tuo vois olla? Ääntä vois verrata 156:sen lämppärin siritykseen mutta on vaimeampaa eikä varmasti tule alustasta.
Kuvittelin sen tulevan ilmastoinnin puhaltimesta, koska ääni katosi kun vaihdoin raitisilmasuodattimen ja samalla imuroin roskat sieltä suodattimen kolosta pois. Paha kyllä sanoa oliko tuolla raitisilmasuodattimen vaihdolla oikeasti mitään tekemistä äänen kanssa...
- Polforea
- Viestit: 11552
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kävisihän tuo sijainnin puolesta ainakin järkeen, kun raikkari on siellä hanskalokeron yläpuolella.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.