3.0 24V ja 3.2 24V - moottoreiden eroavaisuudet

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
m.sa
Viestit: 2451
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

3.0 24V ja 3.2 24V - moottoreiden eroavaisuudet

Viesti Kirjoittaja m.sa »

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=2&t=28695

Ei viitsi enää jatkaa tuohon myynti-ilmoitukseen.

Mutta jatketaan täällä.. Mitä fyysistä eroa on ko.moottoreilla eli millä tuo kuutiotilavuus on kasvatettu? Poraus on mielestäni molemmissa sama 93mm? Kampiakseli on eri ja ilmeisesti männätkin.

Imunokat oli erilaiset ja nokkien ajoituksessa eroa, mut lähinnä tuo kuutiotilavuuden muutos jäi mietityttämään..
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: 3.0 24V ja 3.2 24V - moottoreiden eroavaisuudet

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Eikös kampiakselin muutos jo riitä selittämään kuutiotilavuuden eron, vai olenko ihan hakoteillä? Toki mäntien pitää äkkiä ajatellen olla matalammat, ettei ne taputtele kanteen kiinni.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Polforea
Viestit: 11925
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 3.0 24V ja 3.2 24V - moottoreiden eroavaisuudet

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Sitä tuo alfa 156 v6 varmaankin tarkoittikin kirjoittaessaan "jos meinaa että kone pyörii". Eli kampuran muutos sinällään hoitaa iskutilavuuden (sylinterin poikkipinta-ala * iskunpituus) muutoksen pidentämällä iskua, mutta joku muu (käytännössä venttiili tai öljypohja, veikkaan venttiiliä) tulee seuraavaksi vastaan ja estää konetta pyörimästä. Lyhyemmät kiertokanget tai matalammat männät pitävät männänlaen kauempana venttileistä ja voisivat siis olla oikea ratkaisu (olettaen että kohdattava asia on venttiili). Puristussuhdehan tuossa taitaa myös nousta ja sekin voisi periaatteessa nousta niin korkeaksi, että kone helposti naulaa itsensä tuonpuoleiseen, mutta siihen saa aika paljon apua kartoittamalla softan etanolille ja ajamalla sillä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Finest
Viestit: 3237
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 3.0 24V ja 3.2 24V - moottoreiden eroavaisuudet

Viesti Kirjoittaja Finest »

Itse puolestani tarkoitin iskutilavuuden pienenemisellä kampiakselin vaihtoa 2.0 V6 tb -> 3.0 V6 + tb.
Mutta se ei nyt näihin moottoreihin oikeastaan liity.

m.sa
Viestit: 2451
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: 3.0 24V ja 3.2 24V - moottoreiden eroavaisuudet

Viesti Kirjoittaja m.sa »

No nythän me alamme ymmärtämään toisiamme :-D Pitäisi varmaan jatkossa koittaa ilmaista itseäni selvemmin.. Männäthän noissa on toki erilaiset, mutta ilmeisesti kiertokanget olisivat samat (näin ymmärsin ulkomaan foorumeilta). Eikös "90" tehnyt ko.muutoksen 166seen?

Eikös näihin ollut saatavana niitä arvokkaita putki/mäntäsarjoja joilla sai aika paljon nostettua kuutiotilavuutta? 2.5l -> 3.3l, 3.0l -> 3.5l ja 3.2l -> 3.8l
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Gasolina
Viestit: 4859
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: 3.0 24V ja 3.2 24V - moottoreiden eroavaisuudet

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Ainakin vanhemmat Alfan omaa suunnittelua olevat moottorit noudattavat periaatetta jossa kampisuhde pidetään vakiona. Jos näin on, en tiedä onko, niin moottorin lohko eri 3 ja 3,2L koneissa.
Giulia Super -69

Avatar
Grendel
Viestit: 606
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: 3.0 24V ja 3.2 24V - moottoreiden eroavaisuudet

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Mäntiä ja putkia todellakin on saatavina.
Mulla on 101 mm männät joilla 3.0 muuttuu noin 3½ litraiseksi. Jos ehtisi saada projektin joskus valmiiksi niin voi sitten kommentoida miten toimii :oops:

Vastaa Viestiin