Ongelmana on kaksi kuuluisaa merkkivaloa mittaristossa. Eli Abs- ja airbagin valot palavat. Alfadiagilla on päästy sen verran että absia tutkimaan ja vaihdan yhden anturin vielä vaikka yleismittarilla mitattuna anturi kuitenkin pitäisi pelata. Myös anturi ja vetarin kehä pestiin, muttei vika nollaannu. Pitääkö se valo kuitata vai lähteekö toimiessaan pois? Airbagin eculle ei edes diagilla päästy ja johtoja tutkiskeltua huomattiin edellisen omistajan jäljiltä yksien johtojen olevan oikosulussa. Liekkö palanut jo koko ecu vai onko mahdollista resetoida?
Monta päivää hakua käyttäny ja lukenu ongelmista muttei vastausta oikein tahdo löytyä siksi ajattelin kirjoittaa. Kaikki apu siis kelpaa ! Ja jos alfavelhoja Joensuun lähistöltä löytyy niin vaivastakin maksan
Käykös tuohon muuten multiscan u581 OBD2 kun ei tahdo saada edes yhteyttä koko autoon?
ABS on näissä magneettikehällä, laakerissa itsessään siis magneetti jota anturi lukee. Miten mitattu anturi(t)?
Airbagi on aina näissä enempi tai vähempi hankala, eikä kaikkiin vehkeisiin tunnu pääsevän edes Multiecuscanilla sisään, vaikka pitäisi - itselläni on multiecuscan + KKL-dippikytkinpiuhahärpäke ja tällä pääsee, jos ECU vastaa ylipäänsä.
Oliko ihan vahinko-oikonen, vai näyttikö tarkoitukselliselta? Onko pelkääjän bagia?
Aquatica kirjoitti:ABS on näissä magneettikehällä, laakerissa itsessään siis magneetti jota anturi lukee. Miten mitattu anturi(t)?
Airbagi on aina näissä enempi tai vähempi hankala, eikä kaikkiin vehkeisiin tunnu pääsevän edes Multiecuscanilla sisään, vaikka pitäisi - itselläni on multiecuscan + KKL-dippikytkinpiuhahärpäke ja tällä pääsee, jos ECU vastaa ylipäänsä.
Oliko ihan vahinko-oikonen, vai näyttikö tarkoitukselliselta? Onko pelkääjän bagia?
Anturit mitattu yleismittarilla vastusarvolla ohmiasteikolla 20 tai 200 En varma nyt ole. 10.82 apukuski ja 10.91 kuskin puolen arvot. Ainakin mitä nettiä selasin niin arvon pitäsi mitatessa lähteä nousemaan josta näkee että olisi hajalla. Kuskin puolen anturi siis uusi jo. Airbagin johdot oli mielestäni vahinko-oikosissa. Sieltä boksin vierestä. Entinen omistaja purkanut koko sisustan ni irrottanut lähes kaiken. Löytyy pelkääjän bagi. Voiko se hajonnut kellojousi estää pääsyn tai herjätä moista.? Tai onko tietoa miten näkis että onko kunnossa vai hajalla?
Viallinen kellojousi aivan takuulla vaikuttaa vikavaloon, mutta en usko sen vaikuttavan eculle pääsyyn. Et listaa missäpäin olet, niin ei paikalliset alfistit voi tarjota testeriapua... Monella on toimivia komboja täällä.
Pääsetkö absään testerillä? Se voisi kertoa tarkemmin vikaa, jos ei moottorinohjauksen kautta tule ilmoa. Nyt en muista pitikö näissä edes tulla sitä kautta vai pitikö rankasti ottaa yhteys jarruihin, mielikuva on siitä että piti.
Kenen valmistama airbag yksikkö/tyynyt?
Kellojousi ei vaikuta ecun lukemiseen.
Obd tosiaan vaatii dippikytkimen tai rautalankavirityksen, jos meinaa muutakin kuin moottorin (muistaakseni) ecu lukea.
Joo viat saatiin korjattua. Uusi absin anturi ja johtojen kääntö oikeinpäin sammutti absin valon. Vikaa tosin saatiin jahdata mittaristolle asti, josta huomasimme airbagin ledin kytkennän abs:n lediin. Noh nyt on leima, mutta vielä yksi vika haittaa. Öljyä vuotaa siitä öljynsuodattimen ja lauhuttimen kohdasta niin että sotkee etuvanteen ajossa. Vaihdoin lauhuttimelle uuden tiivisteen ja laitoin suodattimen huolellisesti uusiks eikä öljyn tulo loppunut. Vuotaa näköjään jostain muualta vaikka näyttäs valuvan lauhuttimen juuresta. Onkos kellään muulla tiputellu sieltä että tietäs mistä purkaa??
Onko öljynsuodattimen jalka tiukasti kiinni? Saa kiristettyä, kun öljynsuodatin on irti. Öljynsuodattimen juuressa on muistaakseni 26mm kanta, ihan siis siinä öljynsuodattimen kierteen juuressa. Itselläni on siitä kerran vuotanut....
Joo sitä oon kiristäny tai jo kolmesti kasannu ja vaihdoin sinne lauhuttimen ja rungon väliin uuden tiivisteenkin. Hermo menee muttei se auta ku tutkia.
Juu tuossa tulikin luku virhee, kun asiakaat tuossa pyörivät jaloissa.
Ei kannata ei vääntä ne olivatkin kansipahvin arvot, sorry.
Autodata: 13-16Nm nokka-akselin kannati/kansi, nokka-akselin keinuvipujen kansi 8-10Nm
No ne kiilat näyttää aika onnettomilta minusta. Ainakin kampiakselilla. Nokanpyörän pultti lähti käsin auki kun oli kansi pöydällä niin tuntuu ettei ole kiinnikkään ollu tai aika löysällä sitten.