^
Agipistä ainakin britit tuntuu tykkäävän. Mielestäni tuota on saanut kotimaastakin ihan kaupasta, en vaan millään keksi, ettäkö mistä. Ehkä jossain pienkonekorjaamossa tullut nähtyä?
Minä en ihte Motoxiin luota. Siinä nimessä on vaan jotain liian amismaista, mutta kyllähän täällä vorumilla ainakin yksi muukin käyttää sitä Alfassansa ongelmitta
^^
Ongelma on siinä, että ACEA-luokitus ei varsinaisesti kerro öljyn "laadusta", vaan ominaisuuksista. Vanha A/B-luokitus täyttyy likimain aina uudemmalla A/B-luokituksella, ainakin tarpeeksi. Mutta toisen luokan luokitus on eri asia jo - edelleen, A/B ei ole sama kuin C. Ne on suunniteltu erilaiselle moottorille. A/B on diesel ja/tai bensiinimoottoreille, ryhmästä riippuen matalan kitkan tai pitkän huoltovälin öljyä. C-luokituksissa on nimenomaa 3-tiekatalysaattorit ja DPF huomioitu (vähätuhkaavat öljyt).
API-luokituksien listauksessa lukee ihan suoraan, että uudempi standardi "täyttää aikaisemmat" poislukien joku oikein special-case. ACEA:n kohdalla tämä pitää paikkansa vain jos puhutaan A/B-luokituksista toisiinsa verrattuna tai C tai E-luokituksia itseensä verrattuna.
API on enemmän "laatuluokitus" ja ACEA "ominaisuusluokitus", vaikka kumpikin luokitus on vähän kumpaakin.
API on myös, ainakin jenkkien (kenen tuo API on) mielestä löyhempi ja paljon vapaampi, kuin ACEA.