Giulietta hyytyy
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 133
- Liittynyt: 08 Syys 2004, 02:00
- Car(s): Giulia Veloce Ti -2022
- Paikkakunta: Imatra
Giulietta hyytyy
Kesken matkan kun olet ajanut noin vartin. On ollut piuhassa kiinni 3 tuntia ja oli pakkasta 18. Tulee herja "steering connector..." ja sitten menee vissiin safe moodi päälle eikä kulje kuin tyhjäkäyntiä. Auttaa kun sammuttaa ja starttaa uudestaan. Silloin jää koneen vikamerkki palamaan, mutta toimii normaalisti. Ajattelin että pakkasongelmia ja pidin lämpimässä tallissa yön yli että suli hyvin ja kuivui. Nyt oli yön ulkona ja homma toistui. Tehnyt nyt saman kolmena eri päivänä. Auttaisikohan jos irroittaisi akkukengän vähäksi aikaa jos on noita tietokonejuttuja vai pitäisiköhän kaivaa jostain esiin se steering connector (missähän se mahtaa olla). Ideoita?
"I’m too old to drive boring cars"
-
- Viestit: 1295
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Re: Giulietta hyytyy
Vikakoodin luku helpottaa paikantamista, ehkä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 133
- Liittynyt: 08 Syys 2004, 02:00
- Car(s): Giulia Veloce Ti -2022
- Paikkakunta: Imatra
Re: Giulietta hyytyy
Kokeilen ensi tuota vanhaa akkukenkä irti - 30 min - kenkä kiinni -metodia. Sitten jos vielä toistuu niin sitten pitää kaivaa PC ja lukukaapelit esiin. Uusissa bemareissa kuulemma pitää koodata akku uudestaan jos irroittaa. Toivottavasti Alfa ei ole niin ronkeli.
"I’m too old to drive boring cars"
-
- Viestit: 133
- Liittynyt: 08 Syys 2004, 02:00
- Car(s): Giulia Veloce Ti -2022
- Paikkakunta: Imatra
Re: Giulietta hyytyy
Nyt oli akkukenkä irti. Kun käynnistin niin taulussa luki:
"Have power steering checked. See handbook"
"Steering corrector unavailable"
Eli viittaa jonkun sorttiseen kosketushäiriöön. Missä tuommoinen "Steering corrector" mahtanee sijaita. Oiskohan sille jossakin liitin jota rassaamalla saisi homman kuntoon.
Vähän hankala kun täällä Imatran suunnassa ei ole uusille alfoille mitään tukea. Itse olen kyllä hommannnut piuhat ja Multiecuscannerin, jolla olen huoltomuistutuksia resetoinut. Näinköhän siitä olisi tässä jotakin hyötyä onko kokemusta?
"Have power steering checked. See handbook"
"Steering corrector unavailable"
Eli viittaa jonkun sorttiseen kosketushäiriöön. Missä tuommoinen "Steering corrector" mahtanee sijaita. Oiskohan sille jossakin liitin jota rassaamalla saisi homman kuntoon.
Vähän hankala kun täällä Imatran suunnassa ei ole uusille alfoille mitään tukea. Itse olen kyllä hommannnut piuhat ja Multiecuscannerin, jolla olen huoltomuistutuksia resetoinut. Näinköhän siitä olisi tässä jotakin hyötyä onko kokemusta?
"I’m too old to drive boring cars"
- juuuso
- Viestit: 785
- Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
- Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937 - Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Giulietta hyytyy
Voisiko tuo olla oire akun hyytymisestä?
-
- Viestit: 133
- Liittynyt: 08 Syys 2004, 02:00
- Car(s): Giulia Veloce Ti -2022
- Paikkakunta: Imatra
Re: Giulietta hyytyy
Kone kyllä pyörittää hyvin startatessa, joten akku vaikuttaa hyvältä vaikka ei ihan uusi enää olekkaan.
Tarkemmin ajateltuna homma itse asiassa alkoi kun oikean puolen takajarru oli jäätynyt ja pyörä ei pyörinyt ollenkaan kun läksin liikkeelle. Tuli luonnollisesti ABS-herjoja. Ajoin takaisin pihaan ja otin kuumailmapuhaltimen käyttöön ja puhalsin jarruun. Se lähti heti pyörimään (mutta tuli jotain herjoja). Jonkun aikaa ajeltuani tuli ensimmäisen kerran tuo steering -herja ja koneen kierrokset putosivat tyhjäkäynnille.
Kun googletin niin törmäsin tähän: http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-mit ... lable.html. Siellä lukee että voisi johtua ABS:stä. Täytyy ottaa illalla pyörä irti ja tutkia olinkohan onnistunut tuhoamaan jotakin kuumailmapuhaltimella(?).
Edit: Taidan varmuuden vuoksi vaihtaa tuon akunkin kun sillä on jo ikää ja tuossa linkin keskustelussa oli maininta että voisi olla yhteyttä. Kiitos vinkistä!
Tarkemmin ajateltuna homma itse asiassa alkoi kun oikean puolen takajarru oli jäätynyt ja pyörä ei pyörinyt ollenkaan kun läksin liikkeelle. Tuli luonnollisesti ABS-herjoja. Ajoin takaisin pihaan ja otin kuumailmapuhaltimen käyttöön ja puhalsin jarruun. Se lähti heti pyörimään (mutta tuli jotain herjoja). Jonkun aikaa ajeltuani tuli ensimmäisen kerran tuo steering -herja ja koneen kierrokset putosivat tyhjäkäynnille.
Kun googletin niin törmäsin tähän: http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-mit ... lable.html. Siellä lukee että voisi johtua ABS:stä. Täytyy ottaa illalla pyörä irti ja tutkia olinkohan onnistunut tuhoamaan jotakin kuumailmapuhaltimella(?).
Edit: Taidan varmuuden vuoksi vaihtaa tuon akunkin kun sillä on jo ikää ja tuossa linkin keskustelussa oli maininta että voisi olla yhteyttä. Kiitos vinkistä!
"I’m too old to drive boring cars"
- juuuso
- Viestit: 785
- Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
- Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937 - Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Giulietta hyytyy
Aiheeseen liittyen: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=27018
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: 25 Marras 2013, 10:45
- Car(s): Giulietta MA -11. Ex:159 3.2 Q4, Giulietta MA -12, 156 2.5 V6 -03, 159 2.2jts sw -07, 159 2.4jtdm q-tronic -08, 156 1.8sw
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Giulietta hyytyy
Minä vaihdoin omaani akun eikä se vaatinut mitään ohjelmointeja, mutta siihen syttyi ekalla kertaa ratin kuva ja höpötti juurikin tuosta power steering jutusta, siihen löytyi ohjekirjasta ohjeet mutta ulkomuistista kertoisin että piti kääntää rattia paikallaan molempiin suuntiin kokonaan. Tämä ei siis ole vika.
-
- Viestit: 360
- Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
- Car(s): Ar 159 1.9 Jts
Fiat Barchetta
EX AR 147 2.0 TS (pojalla)
EX. AR 156 V6
EX AR 159 2.4 jtdm - Paikkakunta: Kouvola
Re: Giulietta hyytyy
Onko julietassa sähkönen tehostin? Sitten varmaan olis akunvaiholla hyvä alottaa remppa mikäli on sähkönen.Reino_ kirjoitti:Minä vaihdoin omaani akun eikä se vaatinut mitään ohjelmointeja, mutta siihen syttyi ekalla kertaa ratin kuva ja höpötti juurikin tuosta power steering jutusta, siihen löytyi ohjekirjasta ohjeet mutta ulkomuistista kertoisin että piti kääntää rattia paikallaan molempiin suuntiin kokonaan. Tämä ei siis ole vika.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!
- Shuttle
- Viestit: 2257
- Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
- Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii
Re: Giulietta hyytyy
Eikö toi steeringi tarkoita sitä et pitää hakea uudestaan "rajat" tuolle ratille? Oliskos olltu jossain ranskiksessa sama juttu, varsinkin jos akkua irroitteli siten ettei ratti/renkaat ollut suorassa.
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: 25 Marras 2013, 10:45
- Car(s): Giulietta MA -11. Ex:159 3.2 Q4, Giulietta MA -12, 156 2.5 V6 -03, 159 2.2jts sw -07, 159 2.4jtdm q-tronic -08, 156 1.8sw
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Giulietta hyytyy
Kyllä on sähköinen.Stiletto kirjoitti:Onko julietassa sähkönen tehostin? Sitten varmaan olis akunvaiholla hyvä alottaa remppa mikäli on sähkönen.Reino_ kirjoitti:Minä vaihdoin omaani akun eikä se vaatinut mitään ohjelmointeja, mutta siihen syttyi ekalla kertaa ratin kuva ja höpötti juurikin tuosta power steering jutusta, siihen löytyi ohjekirjasta ohjeet mutta ulkomuistista kertoisin että piti kääntää rattia paikallaan molempiin suuntiin kokonaan. Tämä ei siis ole vika.
-
- Viestit: 133
- Liittynyt: 08 Syys 2004, 02:00
- Car(s): Giulia Veloce Ti -2022
- Paikkakunta: Imatra
Re: Giulietta hyytyy
Nyt oli pyörä irti ja otin abs anturin ja putsasin samoin kehän. Kaikki vaikutti hyväkuntoisilta myös liitin, jonka puhdistin. Resetoin myös herjat, mutta tuo steering corrector -herja jäi. Pitää huomenna vaihtaa akku ja ajaa lenkki josko herja pyörän pyörimisen jälkeen vaikka poistuisi.
Ecu analyysisofta ei löytänyt mitään power steering -puolelta, mutta abs puolelta se luettaessa löi kojelautaan nuo samat herjatekstit (abs anturin puhdistuksen jälkeen), joten sekin viittaisi abs -ongelmaan. Voihan se olla että absin anturi on kuitenkin viallinen. Sen voisi varmuudeksi vaihtaa kun ei varmaan ole kallis (eiköhän se ole tuo joka kävi jäässä/jumissa).
Kiitos vinkeistä.
Ecu analyysisofta ei löytänyt mitään power steering -puolelta, mutta abs puolelta se luettaessa löi kojelautaan nuo samat herjatekstit (abs anturin puhdistuksen jälkeen), joten sekin viittaisi abs -ongelmaan. Voihan se olla että absin anturi on kuitenkin viallinen. Sen voisi varmuudeksi vaihtaa kun ei varmaan ole kallis (eiköhän se ole tuo joka kävi jäässä/jumissa).
Kiitos vinkeistä.
"I’m too old to drive boring cars"
- Aquatica
- Viestit: 15114
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Giulietta hyytyy
Kuten Reino_ tuossa yllä mainitsi, niin ota se huomioon.
Eli sikäli mikäli tuo tahtoo, niin kalibroi se ratti viimestään akunvaihdon yhteydessä.
Eli sikäli mikäli tuo tahtoo, niin kalibroi se ratti viimestään akunvaihdon yhteydessä.
- Kivijärvi
- Viestit: 962
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: Giulietta hyytyy
Lancia Deltassa tuli kerran esille tuo "steering corrector" -herja osana kaikkea mahdollista, mitä se näyttö keksi ilmoittaa. Syytä en muista, enkä sitä miten vaiva katosi. ESP/ABS/ym. mäkilähtöavustimesta alkaen oli kaput. Mutta eikö tämä steering corrector ole ESP-juttuja, eli ohjelmallinen avustin vastaohjaukseen (keventää tähän suuntaan, vastustaa toiseen suuntaan kääntämistä). Tämä voisi olla siis joku ESP:hen liittyvä juttu, että kannattaiskos tsekata sulakkeet yms. tältäkin osastolta vielä kerran.
Ja nyt kun asiaa tarkemmin muistelen, noita herjoja taisi tulla esille EGR:n jumittaessa. Auto pyöritti moottoria normaalisti, mutta "lupaa käynnistyä" ei sähköaivoilta tullut. Yritin käynnistää autoa tuntien lämmityksenkin jälkeen (oli kova pakkanen), ja akun varauksen ollessa jo nollassa noita herjoja sitten puski esille täyslaidallinen. Autokeskuksen tarjoama TLC EGR:n vaihdon yhteydessä riitti varmaan sille, että auto paitsi käynnistyi, myös latautui riittävästi ja herjat poistuivat kerrasta. Ei silloin tarttenut ohjaustehostinta resetoida/kalibroida. Se kyllä piti tehdä 4-pyöräsuuntauksen jälkeen. Auto halusi keskittää ratin ja samalla auto alkoi vaeltaa ojaa kohti. Uusi keskiasento piti opettaa tehostimelle ja vaeltelu loppui siihen.
Ja nyt kun asiaa tarkemmin muistelen, noita herjoja taisi tulla esille EGR:n jumittaessa. Auto pyöritti moottoria normaalisti, mutta "lupaa käynnistyä" ei sähköaivoilta tullut. Yritin käynnistää autoa tuntien lämmityksenkin jälkeen (oli kova pakkanen), ja akun varauksen ollessa jo nollassa noita herjoja sitten puski esille täyslaidallinen. Autokeskuksen tarjoama TLC EGR:n vaihdon yhteydessä riitti varmaan sille, että auto paitsi käynnistyi, myös latautui riittävästi ja herjat poistuivat kerrasta. Ei silloin tarttenut ohjaustehostinta resetoida/kalibroida. Se kyllä piti tehdä 4-pyöräsuuntauksen jälkeen. Auto halusi keskittää ratin ja samalla auto alkoi vaeltaa ojaa kohti. Uusi keskiasento piti opettaa tehostimelle ja vaeltelu loppui siihen.
-
- Viestit: 133
- Liittynyt: 08 Syys 2004, 02:00
- Car(s): Giulia Veloce Ti -2022
- Paikkakunta: Imatra
Re: Giulietta hyytyy
Nyt on akku vaihdettu ja herjat resetoitu. Onneksi paikallisesta Delta-autosta löytyi vielä vanha testeri, joka tunnisti Giulietan. Sanoivat Deltassa että asennontunnistinongelmat ovat näin pakkasella ihan normijuttu. Olivat Kiiaan vantaneet yhden juuri tänään. Ongelma vain on että kaikki tunnistimet ovat samassa paketissa ohjaustehostimen kanssa, joten ei ole ihan halpa osa. Kuitenkin epäiltiin että voisi korjautua ihan tällä akun vaihdolla. Toivotaan parasta.
"I’m too old to drive boring cars"
Re: Giulietta hyytyy
Nuo herjat ja vikavalot tulee aina tauluun, kun testeri lukee ko. purkilta tietoja. Eivät siis ole todellisia vikoja, eikä niistä mitään koodeja tulekaan.Petteri kirjoitti:Ecu analyysisofta ei löytänyt mitään power steering -puolelta, mutta abs puolelta se luettaessa löi kojelautaan nuo samat herjatekstit (abs anturin puhdistuksen jälkeen), joten sekin viittaisi abs -ongelmaan.