Vähäongelmaisin 159 versio?
Valvoja: Moderators
- Alfissimo
- Viestit: 8717
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Vähäongelmaisin 159 versio?
Otetaanpas omaksi ketjuksi.
Tuli myös Alfoista kokemusta (huonoja ) omaavan tuttavan kanssa keskustelua parhaasta, tai vähiten huonosta, 159 malliversiosta lähinnä tekniikalta ja yleisestä luotettavuudesta suhteessa (tyyppi)vikamääriin ja niiden korjaamisesta aiheutuviin kustannuksiin. Kaveri olisi 159:stä kiinnostunut, mutta hieman huono maku aikanaan 156:seen hävinneistä euroista jarruna. Ei korjaa & huolla itse.
Oma fiilispohja vailla koeajoa isompaa käyttökokemusta kallistuu 1.9 JTDm Qtronicin puoleen. Päälimmäisinä perusteluina oman ymmärryksen mukaan helpommat ja halvemmat huollot & korjaukset vs. 2.4JTDm, eikä myöskään nelisylinteristen manuaaliversioiden riskiä laatikon laakereista tai yleisesti bensaversioiden jakoketjusta.
Näkemyksiä?
Tuli myös Alfoista kokemusta (huonoja ) omaavan tuttavan kanssa keskustelua parhaasta, tai vähiten huonosta, 159 malliversiosta lähinnä tekniikalta ja yleisestä luotettavuudesta suhteessa (tyyppi)vikamääriin ja niiden korjaamisesta aiheutuviin kustannuksiin. Kaveri olisi 159:stä kiinnostunut, mutta hieman huono maku aikanaan 156:seen hävinneistä euroista jarruna. Ei korjaa & huolla itse.
Oma fiilispohja vailla koeajoa isompaa käyttökokemusta kallistuu 1.9 JTDm Qtronicin puoleen. Päälimmäisinä perusteluina oman ymmärryksen mukaan helpommat ja halvemmat huollot & korjaukset vs. 2.4JTDm, eikä myöskään nelisylinteristen manuaaliversioiden riskiä laatikon laakereista tai yleisesti bensaversioiden jakoketjusta.
Näkemyksiä?
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Alfissimo
- Viestit: 8717
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Vähäongelmaisin 159 versio?
Noita vikoja eri versioista läpikäydessä aloin itse miettimään, että uskaltaako sitä itse edes missään vaiheessa 159-linjalle lähteä, kun tulee vaan niitä kauheuksia ja niiden hintoja mieleen.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Vähäongelmaisin 159 versio?
Parilitrainen diesel (2.0jtdm) taitaa olla paremmalla manuaaliaskilla?
Abarth 500 Esseesse
-
- Viestit: 87
- Liittynyt: 20 Elo 2011, 10:28
- Car(s): 159 SW/ Ducato
- Paikkakunta: Nokia
Re: Vähäongelmaisin 159 versio?
Meillä ei vielä ole ollut mitään ongelmaan 159 kanssa. Auto ollut kuitenkin vuodesta 2012. Versio on 2.0 JTDM
170 helppaa (alun perin )
170 helppaa (alun perin )
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in
Re: Vähäongelmaisin 159 versio?
2,2 JTS bensa, kolme vuotta 73000 km-> 135000 km:n eli 62000 km ei paljon mitään ongelmia. Ainoa varsinaisesti kiusallinen ongema oli, että oli tippunut tai huolossa unohtunut jarrupaloja paikallaan pitävä jousi(piti kiusallista kolinaa) oikealllapuolella edessä, eivät huollossa sitä vian aiheuttajaa löytäneet ja tehtiin monia korjauksia, joista oli kuitenkin hyötyä esim. laitettiin polyuretaanipuslat oikeallepuolelle ylätukivarteen.
Vaihteiston öljyn vaihdatin 80000 km:ssa, valmistajan suosittelema öljy. Denso IK16 tulpat, Kylmillä NGK R tulpilla ei käynnistynyt - 24 C-ast. pakkasessa. Mootoriöljy Mobil new life 0-40, jota olen käyttänyt koko ajan mitä auto minulla on ollut,auto ei kuluta öljyä käytännössä yhtään, olen koko aikana lisännyt ainoastaan n. 2 dl öljyä, vaihtoväli 15000 km. Pestävä K&N ilmansuodin. Bensiini Shell V-power nitro+. Uudempi moottorinohjaus ohjelma, vanha nyki voimakkaasti.
Öngelma on kiveniskut maalipinnassa ja takalokasuojien reunasta maali irtoaa, että maalausta tarvitaan.
Pyöran kulmat muuten valmistajan suosittelemat, mutta etupyörien haritus vähän pienempi mitä valmistaja suositelee, auto on vakaampi suoraan ajettaessa mutta vaihtaa suuntaa, ei niin herkästi kun ennen säätöä. Kulutus matkaajossa kesällä n. 7,5 L/100 km, Keskikulutus 7,9 L/100 km keskinopeudella 53 km/h
Ketju vaihettu 50000 km;ssa
Vaihteiston öljyn vaihdatin 80000 km:ssa, valmistajan suosittelema öljy. Denso IK16 tulpat, Kylmillä NGK R tulpilla ei käynnistynyt - 24 C-ast. pakkasessa. Mootoriöljy Mobil new life 0-40, jota olen käyttänyt koko ajan mitä auto minulla on ollut,auto ei kuluta öljyä käytännössä yhtään, olen koko aikana lisännyt ainoastaan n. 2 dl öljyä, vaihtoväli 15000 km. Pestävä K&N ilmansuodin. Bensiini Shell V-power nitro+. Uudempi moottorinohjaus ohjelma, vanha nyki voimakkaasti.
Öngelma on kiveniskut maalipinnassa ja takalokasuojien reunasta maali irtoaa, että maalausta tarvitaan.
Pyöran kulmat muuten valmistajan suosittelemat, mutta etupyörien haritus vähän pienempi mitä valmistaja suositelee, auto on vakaampi suoraan ajettaessa mutta vaihtaa suuntaa, ei niin herkästi kun ennen säätöä. Kulutus matkaajossa kesällä n. 7,5 L/100 km, Keskikulutus 7,9 L/100 km keskinopeudella 53 km/h
Ketju vaihettu 50000 km;ssa
- Pasi
- Viestit: 6786
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): --- [ EX ] ---
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Vähäongelmaisin 159 versio?
Meitin 159 on tähänmennessä ollut luotettavin auto jota olen omistanut. siis 2.4 jtdm automaatilla.
Takana karvan alta 5 vuotta ja n. 200tkm
Takana karvan alta 5 vuotta ja n. 200tkm
Ei alfat enää maistu
Re: Vähäongelmaisin 159 versio?
Pasi kirjoitti:Meitin 159 on tähänmennessä ollut luotettavin auto jota olen omistanut. siis 2.4 jtdm automaatilla.
Takana karvan alta 5 vuotta ja n. 200tkm
Meillä sama.
Ajokilometrit 100tkm-280tkm ja Rouva uhkasi ajaa sen hautaan saakka kun on kuulemma niin hyvä peli.
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: 15 Kesä 2014, 19:17
- Car(s): Ex. Alfa Romeo 156 2.5 v6 1999
Ex. Alfa Romeo 159 SW 2.4jtdm - Paikkakunta: Nokia
Re: Vähäongelmaisin 159 versio?
2008 159 2,4jdtm automaatilla. Pari vuotta ja kilometrit 145tkm - 210tkm takana. Ei kuluvien osien vaihtoa ja perushuoltoja kummempaa (akku, hehkut, jarrut). Saastelaitteet olen eliminoinut ja softan laittanut uusiksi jota suosittelen lämpimästi, jos tähän malliin päätyy. Kulutus putosi aika kivasti. Itse en tykännyt manuaalilaatikoista yhtään, kun kävin koeajamassa. Mutta pienempi dieseli oli kepeämpi ajella nurkissa (aikamoinen möykkyhän toi iso dieseli keulalla on). Oma auto Italiasta uitettu 2014 ja suoritettu ruostesuojaus. Ruosteenestofirman sälli sanoi ettei kuusi vuotta vanhaa Suomi 159:ä olisi alkanut edes massailemaan. Eli mätähommat kannattanee selvitellä, jos pidempään mielii autoa pidellä.
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: 24 Maalis 2012, 11:28
- Car(s): 159
Re: Vähäongelmaisin 159 versio?
1.9jtdm manuaali 60000-145000km ei mitään vikoja normihuollot.nyt 1750tbi 60000-117000km.takajouset ja lambda vaihdettu muuten normi huolloilla .
- alfa 156 v6
- Viestit: 5415
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Vähäongelmaisin 159 versio?
3.2 Q4 SW, kohta kolme vuotta alla eikä mitään varsinaista vikaa. Lambdaongelmaa oli alkuun ja sitä ei meinannut saada ratkaistua, lopulta vika oli mekaaninen koska downpipe oli ajettu johonkin joskus ja siinä oli hiusmurtuma ennen lambda-anturia..
ei voi moittia kyllä 159:iä, verrokkina kun on aiemmat 156:t.
Edelliseen 159:iin jouduin jakoketjun vaihtamaan 134tkm kohdalla (2.2) ja se oli suurin remppa. oikean puolen alatukivarsi alkoi narisemaan myös samoilla metreillä kun oli suojakumi rikki ja vesi sisään...
ei voi moittia kyllä 159:iä, verrokkina kun on aiemmat 156:t.
Edelliseen 159:iin jouduin jakoketjun vaihtamaan 134tkm kohdalla (2.2) ja se oli suurin remppa. oikean puolen alatukivarsi alkoi narisemaan myös samoilla metreillä kun oli suojakumi rikki ja vesi sisään...
- Kaalipata
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
- Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa - Paikkakunta: Nokia
Re: Vähäongelmaisin 159 versio?
Ihme lötinää että Alfa olisi huoleton Menee maine vielä tämmösessä. Kolmesta viimeisestä autosta kaksi ovat olleet diesel-Alfoja. Se kolmas nieli sitten aivan viimeisetkin tuhkat pesästä. Mieluummin ajelen Alfalla, vaikka kuulemma näissä on sähkövikaakin.
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan
- Shuttle
- Viestit: 2257
- Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
- Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii
Re: Vähäongelmaisin 159 versio?
Ei tässä 2.2 JTS koneessa ton ketjun lisäksi muuta mainittavaa ole ollut. Viime vuonna Filarolla meni huoltoihin ~400€. Jälkimmäisessä oli jarrunesteiden vaihto, ni siksi hinta hiukkasen korkeampi.. vainoharhaisuutta nää kyllä aiheuttaa senkin edestä.
- jkk
- Viestit: 6037
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Vähäongelmaisin 159 versio?
2.2 jts:ään 70 tkm / 3v omistukseni aikana jakoketju 146tkm 1300e, jarrut 170 tkm 700e, 1 kpl ylätukivarsi, 1 kpl jäähdytysneste letkun pikakiinnike...muuten normihuollot ja normivainoharhat. Ei ongelmia ohjauksen ja vaihteiston kanssa. Edellinen omistaja vaihdatti takajouset joskus muinoin. Lasken korjauksiin vain jakopään ja tukivarren. Hyvä peli oli, hetkeks unohdin crc:een hajun kun silloinen 156 vaihtu 159:iin
Re: Vähäongelmaisin 159 versio?
Normihuoltoa duunikaverin 5-sarjan BMW:ssa: 60 tkm:ssa jarruremppaa, nyt reilussa 80 tkm:ssa on tiedossa etutukivarsien vaihtoa, kaikki tietenkin Laakkosella omistajan piikkiin...
Asiaan. Yo. kommenteissa ei ketään, joka omistaisi ketjun aloittajan viittaaman mallin. Saattaa osin johtua siitä, että ovat ihan käyttövehkeinä, eikä alfa-foorumin projektikohteina. Mielletään myös nuhapumpuiksi ja pappamalleiksi, eikä niistä oikein kehtaa tänne kirjoitella (POWEEEEEERRR huutaisi Jeremykin, ja väistyisin heti takavasemmalle...).
Omani ostin reilut kuusi vuotta sitten monen kuukauden etsimisen ja googlailun jälkeen 20 tkm ajettuna, ja tänä kesänä mittariin pyörähtää 120 tkm, vasta. Yhtenä kriteerinä oli juurikin hakea vähäongelmaisin malliversio. 159:ä käyttöautona edelsi nimittäin kaksi Lancia Kappaa, jotka toimivat luotettavasti kuin mikä tahansa Corolla, vain paremmin. Takuuseen tähän vaihdettiin aika pian hankinnan jälkeen ilmastoinnin kompura ja EGR, joka on tuttu vaiva miljoonille diesel-autojen omistajille ympäri maailmaa, mutta ainakin 1,9 JTDm:n kohdalla helpohkosti korjattavissa uudella ohjelmalla. Samalla potkua saa halutessaan lisää niin, että nuhapumppu alkaa pestä ja jonkun arvion mukaan kuivaamaankin. Hehkutulpat menivät vaihtoon parisen vuotta sitten, vuosi sitten takajouset, nyt hiljan vasen etupyörän laakeri ja etujarrulevyt (palat vaihdoin vuosi sitten). Akun ja polttimoiden vaihtoa lukuunottamatta ei sähkövikoja (ei laturia), ei alustavikoja (yhtäkään tukivartta ei ole vaihdettu). Jakopään vaihdatin auton ollessa 5-vuotias.
159:n laatu tyydyttää, vaikkei ihan Kappan tasolle ylläkään (hieman turhan kova alusta ja se melu). Ajattelin ajella tuolla vielä muutaman vuoden, koska se on edelleen yksi tyylikkäimmistä neliovisista berlinoista (ja sedaneista), mitä markkinoilta löytyy. Etuvedon ja hienon alustan ansiosta pysyy käsissä kelillä kuin kelillä, eikä sähköinen Q2 sekä voimadieseliä reilusti pienempi keulapaino yhtään pahenna asiaa. Oikeasti, olikohan jokunen Lancian inssi hommissa, kun tätä mallia funtsittiin (uuden Deltan kohdallahan ne oli kaikki jo irtisanottu)...
Asiaan. Yo. kommenteissa ei ketään, joka omistaisi ketjun aloittajan viittaaman mallin. Saattaa osin johtua siitä, että ovat ihan käyttövehkeinä, eikä alfa-foorumin projektikohteina. Mielletään myös nuhapumpuiksi ja pappamalleiksi, eikä niistä oikein kehtaa tänne kirjoitella (POWEEEEEERRR huutaisi Jeremykin, ja väistyisin heti takavasemmalle...).
Omani ostin reilut kuusi vuotta sitten monen kuukauden etsimisen ja googlailun jälkeen 20 tkm ajettuna, ja tänä kesänä mittariin pyörähtää 120 tkm, vasta. Yhtenä kriteerinä oli juurikin hakea vähäongelmaisin malliversio. 159:ä käyttöautona edelsi nimittäin kaksi Lancia Kappaa, jotka toimivat luotettavasti kuin mikä tahansa Corolla, vain paremmin. Takuuseen tähän vaihdettiin aika pian hankinnan jälkeen ilmastoinnin kompura ja EGR, joka on tuttu vaiva miljoonille diesel-autojen omistajille ympäri maailmaa, mutta ainakin 1,9 JTDm:n kohdalla helpohkosti korjattavissa uudella ohjelmalla. Samalla potkua saa halutessaan lisää niin, että nuhapumppu alkaa pestä ja jonkun arvion mukaan kuivaamaankin. Hehkutulpat menivät vaihtoon parisen vuotta sitten, vuosi sitten takajouset, nyt hiljan vasen etupyörän laakeri ja etujarrulevyt (palat vaihdoin vuosi sitten). Akun ja polttimoiden vaihtoa lukuunottamatta ei sähkövikoja (ei laturia), ei alustavikoja (yhtäkään tukivartta ei ole vaihdettu). Jakopään vaihdatin auton ollessa 5-vuotias.
159:n laatu tyydyttää, vaikkei ihan Kappan tasolle ylläkään (hieman turhan kova alusta ja se melu). Ajattelin ajella tuolla vielä muutaman vuoden, koska se on edelleen yksi tyylikkäimmistä neliovisista berlinoista (ja sedaneista), mitä markkinoilta löytyy. Etuvedon ja hienon alustan ansiosta pysyy käsissä kelillä kuin kelillä, eikä sähköinen Q2 sekä voimadieseliä reilusti pienempi keulapaino yhtään pahenna asiaa. Oikeasti, olikohan jokunen Lancian inssi hommissa, kun tätä mallia funtsittiin (uuden Deltan kohdallahan ne oli kaikki jo irtisanottu)...
TTi
- Jakke
- Viestit: 3373
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Vähäongelmaisin 159 versio?
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo
ooo--v--ooo
Re: Vähäongelmaisin 159 versio?
Vai olisiko sittenkin luotettavin 159 ooppelin 1.8 MPI? Taitaa varmaan siinäkin olla M32 ja tuskin 140 heppaa antaa oikeutta 159:lle. OT: Onkohan 1.9JTS muunnos tuosta 1.8 mpi:stä?
- juuuso
- Viestit: 785
- Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
- Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937 - Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Vähäongelmaisin 159 versio?
Ei ole, vaan 2.2 JTS lyhyemmällä iskulla.
- jkk
- Viestit: 6037
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Vähäongelmaisin 159 versio?
Ja nää JTS:ät tais olla ecoteccejä joissa on vähän tuunattu yläkerta??
-
- Viestit: 248
- Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
- Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW - Paikkakunta: Espoo
Re: Vähäongelmaisin 159 versio?
Pähkäilin samaa ja päädyin juurikin samaan. Siitäkin huolimatta, että edellinen oli neljä vuotta varmatoiminen.Alfissimo kirjoitti: Oma fiilispohja vailla koeajoa isompaa käyttökokemusta kallistuu 1.9 JTDm Qtronicin puoleen.
Näkemyksiä?
Nyt on kilsoja lähtenyt kertymään enempi, joten toivotaan, että päättely on oikea. Päättelyketju lähti itsellä purkautumaan vaihdelaatikosta eli F40 tai Qtronic ja hihna/ketju spekuloinnista.