Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Maunu
Viestit: 3548
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

harde kirjoitti:Parkkitutka temppuilee vaikka viallinen anturi etupuskuriiin vaihdettiin. Mikähän mättää? Välillä toimii ihan oikein ja välillä tulee ilmoitus Not available... Onkohan tällä systeemillä jossain päin autoa jokin keskusyksikkö tms? Onko kellään tietoa? :?
Takaluukussa oikealla puolella luukun takana.

Vaikuttaisi siltä, että joku muukin anturi on rikki tai johto on poikki. Kannattaa katsoa myös takapuskurin liitin, joka on oikeanpuoleisen pakoputken vieressä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

TeroL
Viestit: 24
Liittynyt: 02 Huhti 2016, 14:41
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja TeroL »

TeroL kirjoitti:Eli torsen keskellä ja perässä.
Polforea kirjoitti:Ömmm täh? Kyllä mulla oli (dieselissä) avoin takaperä, onko näihin muka saanut tehtaalta sinne torspoa edes lisävarusteena?

Kyselin tuosta nelikkosysteemistä ja tälläisen vastauksen sain:

Tero,
Thank you for your interest in Torsen. The Alfa Romeo Q4 models used a Type-C Twin Differential. We do not have any “data sheets” on the product, as these are OEM-only models and designed per specific application requirement. The closest thing that we have can be found here:
http://www.jtekt.co.jp/e/products/lsd.html

Regards,
Rick Barnes
JTEKT Torsen North America, Inc.
Rochester, NY
http://www.torsen.com
585-464-5028

Mitenkä tuo twin differential sitten toimii? Minä näistä mitään tiedä :-D

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

TeroL kirjoitti:Mitenkä tuo twin differential sitten toimii? Minä näistä mitään tiedä :-D
Näyttäisi olevan samassa paketissa Torsen (keskitasauspyörästö?) sekä avoin tasauspyörästö (etupään tasauspyörästö?). Tilansäästöratkaisu siis.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Paljonko mahtaa olla 2.4 kiisselin nokkapukin pulttien kiristysmomentti? Pitäisi alkaa kasaamaan konetta tänään.

Avatar
Maunu
Viestit: 3548
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tänään ajelin sedanilla mökiltä kotiin täyteen lastattu perävaunu perässä.
Kiihdyttäessä VT8:lle auto tuntui aivan nuhaiselta ja ahtopaine ei noussut yli 0.8.
Vakkari oli päällä ja yritin laittaa sen toimintaan kun vihdoin sain auton kulkemaan 80km/h, mutta ei se totellut viikseä.
Laitoin vakkarin pois ja takaisin päälle, jonka jälkeen ahdot toimivat normaalisti ja auto kiihtyi taas kunnolla.
Onkohan tuossa joku varojärjestelmä ylikuormalle kun cruisea käyttää?
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
hjpp
Viestit: 1967
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Tuskin on, kun ei edes reilut vetomassan ylitykset ole aiheuttaneet mitään.

Kulahtamaan päin oleva imusarjan paineanturi sen sijaan aiheutti juuri tuollaista.

Avatar
Maunu
Viestit: 3548
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Täytyy varmuudeksi vaihtaa MAP sensori uuteen kun kerran hyllyssä sellainen on.
Ihmetystä kuitenkin aiheuttaa juurikin se että auto alkoi toimia heti normaalisti kun otti vakkarin pois päältä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Venomis
Viestit: 97
Liittynyt: 18 Loka 2011, 22:03
Car(s): Alfa Romeo 159 1750 Tbi
Alfa Romeo 159 2.4jtdm
Nissan Skyline r33
Ex Alfa Romeo 156 1.8 T.S
Paikkakunta: Salo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Venomis »

Heips,
Jäi mietityttämään kun nollasin öljyn vaihto valon. mitä tarkoittaa inj.correction cyl.1-5 lukemat meinaa eros toisistaan aika kovin.
Kyseessä siis multiecuscan. Millaisia lukemia pitäis tulla?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15116
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Suuttimien korjausarvot. Pitäisi olla suht lähellä toisiaan ja suht pieniä lukuja, noin nyrkkisääntönä.
Isot heitot viittaa siihen et voi olla joku/jotkut suuttimet kaputt tai lähenevän sitä.

Venomis
Viestit: 97
Liittynyt: 18 Loka 2011, 22:03
Car(s): Alfa Romeo 159 1750 Tbi
Alfa Romeo 159 2.4jtdm
Nissan Skyline r33
Ex Alfa Romeo 156 1.8 T.S
Paikkakunta: Salo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Venomis »

Okei. Eli menossa on suutin varmaan..
Arvot oli
Cyl 1 -0.32
Cyl 2 0.42
Cyl 3 -0.82
Cyl 4 -0.98
Cyl 5 1.69

Vai ymmärsinkö nyt väärin?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15116
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eipä nuo hirveän pahasti pielessä ole. Tietty tuolla voi alkaa jo kulumaa näkymäänkin, mut "ei toi oo paha".
-5...+5 jos osuu samalle kertaa ni sit on jotain aika pahasti pielessä. On tuossakin tuo vitospytyn korjausarvo aika korkea (vrt. matalimpaan), mut en pysty sanomaan missä menee raja.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 413
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Mikä se olikaan koelaudan alla joka aiheuttaa särinää?
Vähän kun vänkärin puolen diskantin paikkeilta tulis.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

fayban
Viestit: 12
Liittynyt: 29 Syys 2005, 19:50
Car(s): 159 2.4JTDm SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja fayban »

Tuore 159 omistaja, mutta vain yhden avaimen :( On googleteltu ja soiteltu pitkin pitäjiä avainten teettämisestä, mutta ei meinaa kukaan osata. Maahantuoja reitti suht arvokas, joten oisko vinkkiä paikasta jossa ois nimenomaan 159.iin avaimia tehty? Tai jos jollain ohjelma (mes/examiner/alfaobd tms ja tuota tehnyt), jolla voi eculle kertoa uusia avaimia? Noinhan se useissa muissa autoissa menee, eikö sitten tässä? Minulla ois oottelemassa jo 2kpl avaimia muista autoista tätä varten. Jos tässä se ajonesto on vaikea osuus, niin pelkkä useiden kaukosäätimien "paritus" riittää myös.

Ja vetokoukulle ois tarvetta niinku eilen, jos jollain sattuis olemaan ylimääräisenä.

Avatar
Maunu
Viestit: 3548
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Alfaobd:lla pystyy lisäämään avaimia 159:siin, mutta vain uusia käyttämättömiä avaimia.
Yritin joskus lisätä purkuauton avainta kolmanneksi avaimeksi sw:hen, mutta TEG herjaa ettei tunnista avainta. Luultavasti avain pariutuu aina tietyn ajoneston kanssa, jonka jälkeen se on käyttökelvoton muissa autoissa. Täytyisi löytää neitseellinen ohjelmisto avaimeen ja laite millä vanhan avaimen saisi ohjelmoitua uudelleen.

Soturille: Kannattaa tarkistaa tuulilasin pyyhkijän suojamuovin kiinnitys sekä ne pienet sivu suojat myös. Nämä ainakin aiheuttaa sirinää, joka kuulostaa tulevan kojelaudasta.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 413
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Täytyypä katsoa ne ritilät, tuli tuommonen häiriöääni kun vaihto eteen jouset ja iskarit.


Uusia vetokoukkuja saa esim saksasta alle kahteen sataan.
http://m.ebay.de/sch/i.html?_nkw=alfa+1 ... alfa+159+a
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

fayban
Viestit: 12
Liittynyt: 29 Syys 2005, 19:50
Car(s): 159 2.4JTDm SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja fayban »

kovan onnen soturi kirjoitti:
Uusia vetokoukkuja saa esim saksasta alle kahteen sataan.
http://m.ebay.de/sch/i.html?_nkw=alfa+1 ... alfa+159+a
Joo kyllä, mutta asialla oli kiire ja kiitos foorumin pahakeisari jolta se jo saatu.

Avain asiakin ilmeisesti menee niin, että joko tehtaan uudella tai mahdollisesti toisen auton avaimella, joka on ensin unlockattu (pcf7941 unlock). Vielä kun tietäis missä se onnistuis :|

Avatar
hjpp
Viestit: 1967
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Millähän kikalla saa jarrusatulan suojakumin paikalleen? Metallipanta ahdistaa pahasti.

Avatar
Roadkill
Viestit: 919
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Plääh. Kyselin tuossa aiemmin bägivalon sulakkeen polttelusta kun oli katsastus edessä. No se ongelma tuli selätettyä, mutta uuden sain tilalle. Jäi kiinni savutuksesta. Autosta on edellinen omistaja poistanut hiukkasloukun ja tulpannut EGR:n, auto ollut minulla muutaman vuoden eikä aiemmissa katsastuksissa ei ole ollut ongelmia. Automilano kehotti ottamaan yhteyttä softapajaan – en tiedä missä ohjelma on tehty, joten olisiko suosituksia pk-seudulla?

EDIT: vai voisiko kyse kuitenkin olla ilmavuodosta?
Viimeksi muokannut Roadkill, 31 Heinä 2017, 10:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
hjpp
Viestit: 1967
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Kolme tuntia asennusyritystä saa riittää ja satula menee hoitamaan hommiaan irvistävän kumin kanssa. Ostan uuden satulan hyllyyn ja vaihdan sen, kun nykyisestä mäntä taas hirttää.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Tuossa eilen auton alla makoillessani huomasin, että etuputki ja katalysaattori olivat öljyisiä. "Jostain" vuotaa siis öljyä. Onko näissä jotain vakiopaikkaa? Kovin monta mahdollista vuotopaikkaa siellä tuskin on. Turbon öljyliitännät?

2.4 JTDm kymysyksessä.

Avatar
MKT
Viestit: 685
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MKT »

Roadkill kirjoitti:Plääh. Kyselin tuossa aiemmin bägivalon sulakkeen polttelusta kun oli katsastus edessä. No se ongelma tuli selätettyä, mutta uuden sain tilalle. Jäi kiinni savutuksesta. Autosta on edellinen omistaja poistanut hiukkasloukun ja tulpannut EGR:n, auto ollut minulla muutaman vuoden eikä aiemmissa katsastuksissa ei ole ollut ongelmia. Automilano kehotti ottamaan yhteyttä softapajaan – en tiedä missä ohjelma on tehty, joten olisiko suosituksia pk-seudulla?

EDIT: vai voisiko kyse kuitenkin olla ilmavuodosta?
Tsekkaa että EGR:n tulppaus on edelleen ehjä. Jos se on sokeoitu ilmapuolen näkövinkkelistä pellillä niin se tuuppaa palamaan aikaa myöten puhki. Kun se palaa puhki niin alakierroksilta katoaa vääntöä, tulee reipas turbopotku ja savutus lisääntyy.

Tosin tuolla ei pitäisi kovin paljoa olla savutusmittaukseen vaikutusta mutta on ainakin helppo tsekata.

Matiasnik
Viestit: 20
Liittynyt: 08 Touko 2017, 18:26
Car(s): 159
1.9 JTDm -09

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Matiasnik »

Hmm.. Auto käväisi myyjän takuukorjauksessa tuossa vähän aikaa sitten jossa muunmuassa vaihdettiin uusi kytkin.
Nyt reilu viikon ajellut ja tänä aikana käynyt 2 kertaa jo niin että kesken ajon kun pysähtyy vaikka valoihin niin alkaa helvetinmoinen käry tulla ohjaamoon ja tuolta keulan oikeasta kulmasta alkaa nousta savua.. tulee myös vähän ohjaamoon. Kytkin paska/vituiksi asennettu ? Ajotyyli siis sama kuin aina ennenkin, kytkintä koitetaan kyllä säästellä.

Toinen juttu.. Ilmastoinnin suuntaukset ei toimi, eli eisiis puhalla muualta kuin suoraan edestä vaikka mihin vääntäisi. Onkohan tämä iso homma korjata?

Kolmantena vielä niin alkanut tuon reissun jälkeen myös käynnistys olemaan aika vaikeaa. Ekan kerran aamulla kun laittaa käyntiin niin menee 3-5 sekuntia sellaiseen örinään.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15116
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Oikealla on jakopää, vasemmalla kytkin ja vaihteisto (akun alla) - ellei 1.9 ole jostain syystä toisin päin rakennettu?
Ettei vaan esim ilmastoinnin kompura tai laturi olisi jumittamassa ja kärytä hihnaa? Helposti pitäisi havaita konepelti avaamalla.

Onko automaattinen ilmastointi? Siinähän on ihan ihmeellinen mattoratkasu suuntaukselle... Kuuluuko ääntä, jos yrittää suunnata?

deek
Viestit: 55
Liittynyt: 28 Maalis 2006, 21:24
Paikkakunta: Muurame

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja deek »

Vespumppu porsi..

Saako 2,4jtdm:stä vaihdettua vesipumpun irroittamatta jakoremmiä kokonaan? Remmillä olisi vielä 100tkm jäljellä joten ei huvittaisi tehdä isoa remonttia. Näyttäisi että ruiskupumpun rattaan irroittamalla ja hihnan kireällä pitämällä tuo pitäisi onnistua? Mites kiristin...

Yhteen pajaan soitin ja autodataa tuijottaen sanoivat että työtä 11h... "irroita moottori" jne..

arv
Viestit: 608
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja arv »

deek kirjoitti:Saako 2,4jtdm:stä vaihdettua vesipumpun irroittamatta jakoremmiä kokonaan? Remmillä olisi vielä 100tkm jäljellä joten ei huvittaisi tehdä isoa remonttia. Näyttäisi että ruiskupumpun rattaan irroittamalla ja hihnan kireällä pitämällä tuo pitäisi onnistua? Mites kiristin...
Yhteen pajaan soitin ja autodataa tuijottaen sanoivat että työtä 11h... "irroita moottori" jne..
En lähtisi kyllä tuommoista yrittämään. Eikä se remmi niin paljoa lisää maksa jos kiristin on uusittu viimeksi. Jäähdytysneste ei kuitenkaan hihnaa ainakaan paremmaksi tee, oletettavasti kuitenkin vuotanut? Hihnan ja vesipumpun saa kyllä vaihdettua moottoria irrottamatta

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 413
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Matiasnik kirjoitti:Hmm.. Auto käväisi myyjän takuukorjauksessa tuossa vähän aikaa sitten jossa muunmuassa vaihdettiin uusi kytkin.
Nyt reilu viikon ajellut ja tänä aikana käynyt 2 kertaa jo niin että kesken ajon kun pysähtyy vaikka valoihin niin alkaa helvetinmoinen käry tulla ohjaamoon ja tuolta keulan oikeasta kulmasta alkaa nousta savua.. tulee myös vähän ohjaamoon. Kytkin paska/vituiksi asennettu ?
Jos kytkinremonttiin liittyy, niin voi olla et vetoakselin stefa ois särkyny ja sieltä roiskii öljyä pakoputken päälle.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Matiasnik
Viestit: 20
Liittynyt: 08 Touko 2017, 18:26
Car(s): 159
1.9 JTDm -09

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Matiasnik »

Aquatica kirjoitti:Oikealla on jakopää, vasemmalla kytkin ja vaihteisto (akun alla) - ellei 1.9 ole jostain syystä toisin päin rakennettu?
Ettei vaan esim ilmastoinnin kompura tai laturi olisi jumittamassa ja kärytä hihnaa? Helposti pitäisi havaita konepelti avaamalla.

Onko automaattinen ilmastointi? Siinähän on ihan ihmeellinen mattoratkasu suuntaukselle... Kuuluuko ääntä, jos yrittää suunnata?
Okei, savu siis tulee oikealta puolelta näkyvästi ulos konepellin alta. 1,9.ssä on ketju, vaikuttaako asiaan?

Ilmastointi manuaalinen. Mitään ei kuulu kun tuota kääntää. Siinä missä voimakkuuden säätö on suht jäykkä, niin tuo liukuu ihan vaseliinilla.. Toki myös lämmönsäätö on aika löysä mutta toimii.

kovan onnen soturi kirjoitti: Jos kytkinremonttiin liittyy, niin voi olla et vetoakselin stefa ois särkyny ja sieltä roiskii öljyä pakoputken päälle.
Onko tää helppo itse havaita?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5415
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Matiasnik kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:Oikealla on jakopää, vasemmalla kytkin ja vaihteisto (akun alla) - ellei 1.9 ole jostain syystä toisin päin rakennettu?
Ettei vaan esim ilmastoinnin kompura tai laturi olisi jumittamassa ja kärytä hihnaa? Helposti pitäisi havaita konepelti avaamalla.

Onko automaattinen ilmastointi? Siinähän on ihan ihmeellinen mattoratkasu suuntaukselle... Kuuluuko ääntä, jos yrittää suunnata?
Okei, savu siis tulee oikealta puolelta näkyvästi ulos konepellin alta. 1,9.ssä on ketju, vaikuttaako asiaan?

Ilmastointi manuaalinen. Mitään ei kuulu kun tuota kääntää. Siinä missä voimakkuuden säätö on suht jäykkä, niin tuo liukuu ihan vaseliinilla.. Toki myös lämmönsäätö on aika löysä mutta toimii.

kovan onnen soturi kirjoitti: Jos kytkinremonttiin liittyy, niin voi olla et vetoakselin stefa ois särkyny ja sieltä roiskii öljyä pakoputken päälle.
Onko tää helppo itse havaita?
Ei ole ketjua vaan remmi 1.9 JTD:ssä. JTS 1.9 on ketjulla. Oletettavasti kyseessä auto minkä mainitset tuossa profiilissasi?

Matiasnik
Viestit: 20
Liittynyt: 08 Touko 2017, 18:26
Car(s): 159
1.9 JTDm -09

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Matiasnik »

alfa 156 v6 kirjoitti:
Ei ole ketjua vaan remmi 1.9 JTD:ssä. JTS 1.9 on ketjulla. Oletettavasti kyseessä auto minkä mainitset tuossa profiilissasi?
Kyllä on. Myyjä kyllä mainosti ketjua mutta olin itsekkin siinä käsityksessä mutta en ole tarkistanut.

Werneri
Viestit: 604
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Werneri »

:crazyeyes: :!:

Jos se autosi on 1.9 Diesel, eli käyttövoima autolle on dieselöljy, autossasi on jakopäässä hammashihna. Jos se on 1.9 bensiini, johon tankkaat 95 tai 98 eetä jakopäässä on ketju. Tietty jos uskot/luulet siellä olevan ketjun, niin hihnanvaihtohuolethan voi sitten unohtaa...

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5415
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Matiasnik kirjoitti:
alfa 156 v6 kirjoitti:
Ei ole ketjua vaan remmi 1.9 JTD:ssä. JTS 1.9 on ketjulla. Oletettavasti kyseessä auto minkä mainitset tuossa profiilissasi?
Kyllä on. Myyjä kyllä mainosti ketjua mutta olin itsekkin siinä käsityksessä mutta en ole tarkistanut.
No, kannattaa kuitenkin ehkä tarkistaa asia jostain ennenkuin remmi katkeaa. Myyjä ei välttämättä ole ollut ihan kartalla :lol:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15116
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

deek kirjoitti:Vespumppu porsi..

Saako 2,4jtdm:stä vaihdettua vesipumpun irroittamatta jakoremmiä kokonaan? Remmillä olisi vielä 100tkm jäljellä joten ei huvittaisi tehdä isoa remonttia. Näyttäisi että ruiskupumpun rattaan irroittamalla ja hihnan kireällä pitämällä tuo pitäisi onnistua? Mites kiristin...

Yhteen pajaan soitin ja autodataa tuijottaen sanoivat että työtä 11h... "irroita moottori" jne..
Otappas toinen paja, jossa ymmärretään jotain näiden päälle.
Olikohan tuohon jakopää 4,5h tai jotain tuommosta, mitä siis yleisellä tasolla laskutetaan. Suurin ongelma tulee venyvästä apulaitehihnasta (laturin hihna), koska se on VEEMÄINEN. Joskus jopa oikeilla työkaluilla - kuulemma, ainakin...

Ja miksi ei vespumppua ole vaihdettu samalla ko hihna tehty viimeksi? Ei, en luottaisi siihen et vespumppu kestää 240tkm tai 8v. Kuitenkin pieni lisä tehdä samalla ko jakopää tehty...

Avatar
Jarsan
Viestit: 2491
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Mitähän Autodataa ko. paja käyttää, kun ei Autodata anna tuollaista ohjetta edes Bussoon... :roll:

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1599
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Takasumuvalo pimeni viime talvena. Ostin uuden polttimon, mutta vanha valo alkoi toimia kun löin takaluukun kiinni. Kontaktiongelma siis.

Nyt katsastuksessa takasumuvalo ei palanut ja siitä tuli varoitusteksti kojetauluun. Polttimo näyttää ehjältä. Asensin kuitenkin tuon talvella ostamani uuden polttimon, mutta sekään ei pala ja varoitusvalo pysyy kojetaulussa. Yleismittarilla katsoen kaikki liitokset on kunnossa johdon päästä lampun kantaan saakka. Kuitenkaan sumuvalolle ei näytä tulevan jännitettä, vaikka takasumuvalo on laitettu päälle. Ohjekirjasta en löytänyt mainintaa, että takasumuvalo olisi minkään erillisen sulakkeen takana. Osaisiko joku auttaa ja vihjata, mistä tuo takasumuvalon jännitepiuha oikein lähtee ja mikä siinä voisi olla vialla? Kyseessä siis tuo harmaa-punainen piuha.
Liitteet
Johdot
Johdot
takasumuvalo.jpg (99.36 KiB) Katsottu 9783 kertaa

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5415
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Onko autossa vetokoukku? Jos on, kannattaa tarkastaa että rasiassa oleva nasta joka kertoo autolle kärryn olevan kytketty pääsee nousemaan ylös asti. Jos auto luulee kärryn olevan kiinni, ei takasumuvalo pala autossa. Parissa yksilössä tullut vastaan moinen, toisessa autossa auttoi kun ainoastaan irrotti kiinni jääneen muunnosadapterin auton rasiasta :)

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1599
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

alfa 156 v6 kirjoitti:Onko autossa vetokoukku? Jos on, kannattaa tarkastaa että rasiassa oleva nasta joka kertoo autolle kärryn olevan kytketty pääsee nousemaan ylös asti. Jos auto luulee kärryn olevan kiinni, ei takasumuvalo pala autossa. Parissa yksilössä tullut vastaan moinen, toisessa autossa auttoi kun ainoastaan irrotti kiinni jääneen muunnosadapterin auton rasiasta :)
Ei ole koukkua tässä autossa.

Avatar
Maunu
Viestit: 3548
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Sumuvalo näyttää olevan ilman omaa sulaketta ja täysin keskus tietokoneen ohjaama.

Kannattaa mitata tuleeko keskus tietokoneen liittimen E nastaan 31 (harmaa/punainen johto) +12 volttia kun yrität laitaa sumuvalon päälle.
Nasta on liittimen reunimmainen johto.
Kuvasta näet liittimen kohdan ratin viereisessä sulaketaulussa. Eli heti sulakkeiden alla vasemmalla puolella.
Jos ei tule sähköä niin tietokoneessa taitaa olla vikaa, muussa tapauksessa johto takaluukulle on jostain poikki.
Liitteet
sumuvalo.jpg
sumuvalo.jpg (60.44 KiB) Katsottu 9699 kertaa
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Matiasnik
Viestit: 20
Liittynyt: 08 Touko 2017, 18:26
Car(s): 159
1.9 JTDm -09

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Matiasnik »

Mites kun auto on toukokuussa hankittu niin kuuluisiko tuo paskana oleva ilmastoinnin suuntaus vielä myyjän vastuulle? On kyllä ollut paskana koko ajan mutta en tiedä voiko tuosta vielä alkaa vääntämään.

Auto siis oli jo takuukorjauksessa kun vaihdelaatikko vuosi öljyä. Tämä meni myyntiliikkeen aiemmin käyttämän korjaamon piikkiin. Lisäksi turbo uusittiin ja kytkin vaihdettiin. Näistä turbo meni autoliikkeen piikkiin.

Kuuluisiko mun saada näistä jotain kuittia tai muuta todistusta? Huoltokirjassa ei ole mitään mainintaa yhdestäkään yllämainitusta.. Soitin asiasta jo kerran ja myyjä totesi ettei turbon vaihto sinne kuuluisikaan, mutta saan häneltä jonkun selostuksen sähköisesti..

Avatar
Aquatica
Viestit: 15116
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ei kuulu nuo lippulaput ei, itse olen kyllä aina saanut ne työn suorittaneelta taholta.

Virhevastuu on 6kk. Ja itsekään en kyllä ihan heti huonoa toimivuutta viisysin ilmastoinnista huomaisi, ainakaan tuossa automaagisessa. Se kun on pääosin hento puhallus aina.
Toisaalta taas sitten sellainen juttu, että siihen autoon on jo tehty paljon - myyjän ei tarvitse tehdä siitä uutta. Eli kysyä kannattaa, mutta jos siihen on jo mittavampaa remonttia tehty myyjän piikkiin, tulee ns. raja vastaan... Vaikka periaatteessa pitäisi olla ehjä auto, jos ehjänä se on myyty.

Kai tuosta kuluttajariitalautakunnassa on jotain oljennuoria, että missä kohtaa toppi tulee. En tiedä tarkemmin.

Avatar
Polforea
Viestit: 11552
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Matiasnik kirjoitti:Kuuluisiko mun saada näistä jotain kuittia tai muuta todistusta? Huoltokirjassa ei ole mitään mainintaa yhdestäkään yllämainitusta.. Soitin asiasta jo kerran ja myyjä totesi ettei turbon vaihto sinne kuuluisikaan, mutta saan häneltä jonkun selostuksen sähköisesti..
Joo ja ei. Huoltokirjaan ei tosiaan oletusarvoisesti kirjata kuin huollot, eli ne temput, mitä tehdas on etukäteen huolto-ohjelmaan sisältyväksi ilmoittanut. Rempasta maksaja saa toki aina kuitin ja tilaaja kopion työmääräyksestä (ainakin halutessaan), mutta reklamaatiotapauksessa et välttämättä (ehkä jopa todennäköisesti) ole kumpaakaan.

Itse olen kinunnut työselostukset tai kuitit myyjäliikkeen reklamaationi perusteella tekemistä/teettämistä rempoista itselleni todeten, ettei minua kiinnosta summat mitä he ovat maksaneet, mutta vaihdetut osat ja tehdyt työt ovat osa auton historiaa ja niistä kuuluu mielestäni olla dokumentit auton mukana.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Matiasnik
Viestit: 20
Liittynyt: 08 Touko 2017, 18:26
Car(s): 159
1.9 JTDm -09

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Matiasnik »

Joo sitä mä mietinkin juuri että täytyyhän mun voida jotenkin todistaa että rempat on tehty jos autoa joskus myyn eteenpäin.

Uudesta turbosta liike kyllä otti jo kivasti takkiin, mutta toki tuo ilmastointi on jo nyt ollut vmäinen kun sadekeleillä ikkunahuurut kestää ikuisuuden.

Rema
Viestit: 318
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Rema »

Matiasnik kirjoitti:Joo sitä mä mietinkin juuri että täytyyhän mun voida jotenkin todistaa että rempat on tehty jos autoa joskus myyn eteenpäin.

Uudesta turbosta liike kyllä otti jo kivasti takkiin, mutta toki tuo ilmastointi on jo nyt ollut vmäinen kun sadekeleillä ikkunahuurut kestää ikuisuuden.
Kun suuntaa puhalluksen ylös nuoli-painikkeella, niin ikkunahuuru poistuu nopeammin.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15116
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Paitsi jos se suuntaus ei toimi, joka tuossa hieman aiemmin tuli selväksi...

Avatar
Maunu
Viestit: 3548
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Onko kyseessä automaatti vai manuaali-ilmastointi?
Voisiko sieltä olla vain läppämoottori rikki tai ehkä moottorin/läpän välinen tanko irronnut?
Jos sieltä on itse läppä rikki, joka taitaa olla kangas, niin sitten onkin koko auton purku edessä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1599
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Maunu kirjoitti:Sumuvalo näyttää olevan ilman omaa sulaketta ja täysin keskus tietokoneen ohjaama.

Kannattaa mitata tuleeko keskus tietokoneen liittimen E nastaan 31 (harmaa/punainen johto) +12 volttia kun yrität laitaa sumuvalon päälle.
Nasta on liittimen reunimmainen johto.
Kuvasta näet liittimen kohdan ratin viereisessä sulaketaulussa. Eli heti sulakkeiden alla vasemmalla puolella.
Jos ei tule sähköä niin tietokoneessa taitaa olla vikaa, muussa tapauksessa johto takaluukulle on jostain poikki.
Kiitos tästä tiedosta. Voiko tuon koko liittimen nypätä irti ja sen jälkeen kytkeä autoon sähköt ongelmitta, jotta tuon pinnin saa mitattua? Pelkään, että kaikki varoitusvalot tulee tauluun, jos koko johtonipun irrottaa ja lyö autoon virrat päälle.
Liitteet
piuhat
piuhat
piuhat.jpg (98.09 KiB) Katsottu 9490 kertaa

Avatar
Jarsan
Viestit: 2491
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Irroita liitin ilman virtoja > Irroita liittimen suojakansi joka liukuu sivuun, kun painaa parit klipsut auki (nippuside poikki ja lukitussalpa kiinni-asennossa). > Liitin takas kiinni purkkiin. Näin pystyt mitata taustapuolelta tuon pinnin virtojen kanssa, eikä tule ongelmia.

Avatar
Maunu
Viestit: 3548
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Jarsanin ohjeiden mukaan kannattaa mennä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

jazma
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
Car(s): ex: 159 2.0 JTDm sportwagon -11
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jazma »

Äänteleekö teillä autoissanne ovitiivisteet? Omassa kuuluu epämääräistä "lotinaa" aina kun tienpinnassa on epätasaisuutta (mukulakivet tai hidastetöyssy).
Kuuluu ainakin kuskin oven takareunasta. Voitelun puutteesta ei pitäisi olla kyse, kun ääni ei ole natinaa.

Alkaa konstit (ja hermotkin kohta) loppua. :silly:

Kokeiltua tähän asti:
- Ovien tiukennus ja löysäys korin vastatapista -> logiikan vastaisesti kuulosti, että löysäys tuotti aavistuksen hiljaisemman lopputuloksen
- Shellin tiivistepuikolla (ei silikoni) useita käsittelyitä -> ei vaikutusta
- kangasteippiä oven yläreunan tiivisteeseen sekä oveen niihin kohtiin, jota vasten korin tiiviste asettuu -> ei vaikutusta

Käsin puristettuna tiiviste tuntuu todella löysälle. Voisiko tässä olla syy?

sko
Viestit: 32
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 16:07
Car(s): 159 2.2
Ex 156 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja sko »

^ Omasta kuuluu jotain epämääräistä töminän ja lotinan välimuotoa b-pilarin tienoilta selvimmin juuri mukulakivillä ja voimakkaammin kuskin puolelta. Olin varma että joku turvavyön kiinnike siellä hölskyy mutta verhoilun purkamisen jälkeen mitään ääntä selittävää ainakaan sieltä ei löytynyt. Ideoita tuon alkuperästä otetaan kiitollisena vastaan, sen verran alkaa jo ärsyttämään.

Entäs onkohan kellään muulla ollut ongelmaa tärisevän sivupeilin kanssa? Vaikuttaa että ongelma koskisi itse lasia, ei ainakaan ulkoista kehikkoa. Peilin purku ei kuitenkaan paljastanut mitään selvää löysää missään.

Parjatun 156:n jälkeen tämän 159:n laatuvaikutelma on kyllä ollut jotain aivan surkeaa.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 298
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Mistäs porukka on tilaillu takapään puslia? Itsellä on kummankin puolen alimmaiset puslat väljät pyörän navan päästä.

Vastaa Viestiin