Kysymyksiä alfa 147

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
lahdepe
Viestit: 9
Liittynyt: 06 Elo 2017, 20:50
Car(s): 147, 2.0 TS -02

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja lahdepe »

Rupesin ite operoimaan. Hihnat purettu pois, pakosarja ja muut mutta imusarja onkin vähän mielenkiintoisemman näköinen tapaus. Onko jollain hyviä ohjeita miten kannattaa purkaa ?

Siitä hihnasta, jossa hampaat molemmin puolin puuttui toiselta puolelta kolme hammasta peräjälkeen. Ihme ettei ollu aiheuttanut mitään ongelmaa. Lisäksi sieltä alasuojuksen sisältä löytyi lohjennut pala metallia. Mitähän sieltä vielä löytyy.

Avatar
RaceAlfa
Viestit: 230
Liittynyt: 28 Huhti 2010, 08:06
Car(s): 147 GTA, 147 2.0TS -07, 147 JTDm -08, 147 2.0 kilpuriaihio, Lancia Delta Integrale 16V, Giulia Super -72, Giulietta -82, Alfa 90 2.0 -85, Alfa 90 Super -88, 164 TS -89

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja RaceAlfa »

Itse olen nostanut imusarjan kannen kanssa ylös. Pääsee helpommalla...

Avatar
Tonza
Viestit: 83
Liittynyt: 28 Marras 2016, 20:40
Car(s): 159 3.2 JTS Q4 Berlina, 164 3.0 V6 1989, 33 Permanent4 1991, 166 2.0 TS 2001
Paikkakunta: Tre

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Tonza »

Moro!

Osaisiko kukaan sanoa käykö 2002 vuotisen kaksiovisen 1.6l etuakselipalkki, 2004 vuotiseen nelioviseen 2litraiseen? On sen verran ruosteessa ettei mennyt läpi katsastuksesta ja hitsaamallakaan ei saa läpi. Vaikea osa löytää, mutta yhden olen onnistunut paikallistamaan tuollaisesta 2002 mallista purkuosana. Auto on ajokiellossa toistaiseksi tämän takia, joten en kadunvarressa pääse esim. mittoja tms. ottamaan...

Ja niin edittinä toinen juttu vielä, tuli myös paperille että ylätukivarren laakerointi välyksellinen oikealla. Tarvitseeko koko tukivarsi vaihtaa vai riittääkö vain kaksi tällaista? https://www.autodoc.fi/meyle/2119084

Kiitän!

Avatar
RaceAlfa
Viestit: 230
Liittynyt: 28 Huhti 2010, 08:06
Car(s): 147 GTA, 147 2.0TS -07, 147 JTDm -08, 147 2.0 kilpuriaihio, Lancia Delta Integrale 16V, Giulia Super -72, Giulietta -82, Alfa 90 2.0 -85, Alfa 90 Super -88, 164 TS -89

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja RaceAlfa »

Etuapurunko on sama. Löytyy kyllä varastosta irrallaan, jos on tarvetta.

Ylätukivarsi on sen verran edullinen, että vaihtaisin kokonaan. Tulee pallonivelkin uusittua samalla.

Avatar
Tonza
Viestit: 83
Liittynyt: 28 Marras 2016, 20:40
Car(s): 159 3.2 JTS Q4 Berlina, 164 3.0 V6 1989, 33 Permanent4 1991, 166 2.0 TS 2001
Paikkakunta: Tre

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Tonza »

Selvä juu. Huomasinkin lisäksi, että purkuosa onkin neliovisesta eli on vain ja ainoastaan pienemmällä koneella ja vanhempi vuosimalli mistä etuakselipalkin saisi. Käy siis varmasti itselle, jos kävisi kaksiovisestakin.

Onko sinulla siis myös ylimääräisenä kyseinen osa, onko hyväkuntoinen?

Ja ylätukivarsi menee siis kokonaan vaihtoon!

Stiletto
Viestit: 360
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): Ar 159 1.9 Jts
Fiat Barchetta
EX AR 147 2.0 TS (pojalla)
EX. AR 156 V6
EX AR 159 2.4 jtdm
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

Hola hola.
Mitenkäs toi takapaksin aukaisu on tehty noin hankalaksi? Poitsun auto on 06 vuosmalli ja ainakaan siinä ei ole minkäänlaista "koloa/lovea" mistä sais sormet sujuvasti takapaksin reunan alle? vai pitäskö sen pompsahtaa sähkösesti hieman auki avatessa? Ainakaan toi ei niin tee. Itseasiassa eihän sitä saa kun sisältä tai kaukosäätimen napista auki?
Vai enkö vaan ole hiffannut jotain oleellista?
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Avatar
Aquatica
Viestit: 15114
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Onko tuossa painuva merkki? Vai sivulle kääntyvä? Muistaakseni 147:ssa myös monenlaisia...

Eli logo voi kääntyä sivulle (muistaakseni vastapäivään) ja sieltä tuloo näkyville lukkopesä.

JVTL
Viestit: 631
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Audi A8 3.7 d3 -03, vw trasporter 1.9 -06.
Paikkakunta: Joutseno

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja JVTL »

-04 merkki ei ainakaan käänny tai painu tai sitten on jumittunu :-D Luukkuhan vähän nytkähtää auki ja tohon on ainakin tehty puskuriin syvennys, et sormet mahtuu väliin.

Avatar
palkus
Viestit: 5529
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja palkus »

Olisko pumput sökö, jollei yhtään aukene
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Pele
Viestit: 2224
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Pele »

Kaukosäätimestä tai sisältä aukeaa.
Eikös avaimet ole yleensä mukana kun ollaan autosta pois, joten avaaminen ulkoapäin ei ongelma.
Muistaakseni ainakin meidän -04 pomppasi hieman auki kun lukon avasi.

seppo
Viestit: 1372
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja seppo »

Jos luukku ei ponnahda raolleen, voi syy olla alanurkissa olevissa toppareissa. Ne pitää olla vapautettu auki, jolloin luukku avautuu hiukan raolleen lukon ollessa auki. Tämä toinen asento on ns. varastoasento, jolloin luukku (lukko) voi olla auki, mutta se on silti "pölytiivis". Tämähän kuuluu näihin "italialaisiin keksintöihin".

Stiletto
Viestit: 360
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): Ar 159 1.9 Jts
Fiat Barchetta
EX AR 147 2.0 TS (pojalla)
EX. AR 156 V6
EX AR 159 2.4 jtdm
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

No itseasiassa luin eilen ohjekirjan jossa väitettiin että merkki tosiaan aukeaa alareunasta vastapäivään jolloin alta löytyisi lukko. Ainakin tossa se on sit tosi jumissa koska vaikka kuinka vääntää tai painaa ei merkki hievahdakkaan.
Täytyypä tsekata vielä toi Sepon vinkki. Pumput ainakin pitää paksin auki joten ei nekään ihan loppu voi olla. Aaah ihanan Italialaista.... :-D
Hitsi ohjekirjassa myös sanottiin että tässä olisi "ns. saattovalotkin" täytyypä sekin kokeilla.

Autohan on oikein hyvä ajaa ja potkuakin tuntuis olevan....niin ne ajat muuttuu. Nimittäin muistelin ekaa omaa autoa jonka sain samassa iässä.

Ford Taunus. Eipä ollu sutimisenestoa,airbackkejä,ABS jarruja, automaatti-ilmastointia, 150 hevosvoimaa, ajonvakautusta,sähköikkunoita,vakionopeussäädintä,jne jne...

Henkiin silti jäätiin. :shock:

Radio ja takaveto oli. Mutta tarkemmin ajateltuna kun auto oli vm. 78 ja sain kortin 86 niin autohan oli nuorempi tuolloin kun toi pojan menopeli. Tekniikka on hivenen muuttunut ajansaatossa.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Stiletto
Viestit: 360
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): Ar 159 1.9 Jts
Fiat Barchetta
EX AR 147 2.0 TS (pojalla)
EX. AR 156 V6
EX AR 159 2.4 jtdm
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

Jahas. Eka valo pamahti kojetauluun het toisena päivänä..airbag loimottaa punasena ja ei ainakaan poistunu tänillan pienen ajon jälkeen.
Olikos näissä joku perusliitin joka aiheuttaa vian niinku 156 oikealla takapaksissa oleva,joka kannattais tsekata ensin.
Messiä mul ei ole käytettävissä eikä muutakaan joka lukis bagejä. ( kouvolassa ketään jolla olis?)
Nollasko akun irrotus valon?

Ps. Joo ruuvasin sepon vinkkaamana niitä toppareita vähän aukipäin ja nyt pompsahtaa takaluukku hieman raolleen. Logo on kyl yhtäpuuta pellin kanssa,siihen en löytänyt vielä tolkkua.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Avatar
Pele
Viestit: 2224
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Pele »

Etupenkkien alla olevat liittimet tsekkaisin ekaksi. Meillä ainakin sohlasivat jos penkkejä siirteli, tai kulki takapenkille. (3-ovinen).
Valo sammuu kun vika on korjattu. Ei tarvi muita kikkailuja.
147:n takaluukun merkkiä on turha koittaa väännellä. Avaus on kaukolla tai sisältä.

Avatar
RaceAlfa
Viestit: 230
Liittynyt: 28 Huhti 2010, 08:06
Car(s): 147 GTA, 147 2.0TS -07, 147 JTDm -08, 147 2.0 kilpuriaihio, Lancia Delta Integrale 16V, Giulia Super -72, Giulietta -82, Alfa 90 2.0 -85, Alfa 90 Super -88, 164 TS -89

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja RaceAlfa »

Stiletto kirjoitti: Ps. Joo ruuvasin sepon vinkkaamana niitä toppareita vähän aukipäin ja nyt pompsahtaa takaluukku hieman raolleen. Logo on kyl yhtäpuuta pellin kanssa,siihen en löytänyt vielä tolkkua.
Näitä on kahta versiota. Toinen kiinteä ja toinen kääntyvä. Ilmeisesti varustetasoon liittyvä juttu.

Stiletto
Viestit: 360
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): Ar 159 1.9 Jts
Fiat Barchetta
EX AR 147 2.0 TS (pojalla)
EX. AR 156 V6
EX AR 159 2.4 jtdm
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

Pele kirjoitti:Etupenkkien alla olevat liittimet tsekkaisin ekaksi. Meillä ainakin sohlasivat jos penkkejä siirteli, tai kulki takapenkille. (3-ovinen).
Valo sammuu kun vika on korjattu. Ei tarvi muita kikkailuja.
147:n takaluukun merkkiä on turha koittaa väännellä. Avaus on kaukolla tai sisältä.
Jep kuskinpenkin liitin auki ja kiinni...valo sammu. Broblem solvent niinku Ed Kiina sanois. Juu merkki ei käänny tässäversiossa.
Noista bagin liittimistä tuli mieleen että miksi ei AR ole vaihtanu liitinvalmistajaa kun noita sinällään ihan tukevannäköisiä liittimiä yhä käytetään vaikka niissä on ongelmia ollu aina?
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Avatar
Aquatica
Viestit: 15114
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Jos tehdas tilaa miljardi liitintä, se maksaa vähemmän kuin se, että tehdas tilaa 10 kertaa 100 miljoonaa liitintä.
Kun niitä sitten myös on, niin niitä sit myös käytetään. :D

Samaa ongelmaa mm. sitikoissa tullut vastaan, yleisimmin vaan kolvataan kiinni - aivan kuten Alfoissakin. Se rakenne on sellainen, että pääsääntöisesti kestää sen n. 10v, jonka jälkeen alkaa temppuilu.

Gorilla

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Gorilla »

Luin alfaownerista että ekoissa malleissa oli kääntyvä logo mutta se muutettiin aika pian '01-'02, kumma kun ne ei päivittäny sitä manuaaliin. Mäki tutkin asiaa ku vaihoin uuden logon värittömän tilalle, otin sen muovipaneelin pois ja merkki oli mutterilla kiinni ja ite logo oli vaahtomuoviteipillä kiinni merkissä. Että joo

legza
Viestit: 897
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja legza »

Mäkin luulin, että ennen faceliftiä ne ois ollu avainpesällä. lukkopesättömissä sentään on selkeä vara-avausmekanismi, toisin kun joissain muissa merkeissä.

Faceliftissä oli vielä se kätevää, että niistä oli poistettu puskurista käden kolo luukun avausta varten :lol: No, 166:ssa ainoa ero on että kontti irtaantuu pari milliä enemmän kuin 147:ssa lukituksen auetessa.

Theseus
Viestit: 2
Liittynyt: 17 Syys 2017, 21:05
Car(s): Alfa Romeo 147 1.6 TS ECO

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Theseus »

Iltaa.

Kyseessä -02 mallin 147 1.6 ts eco. Parin vuoden Alfoista haaveilun jälkeen kävin kokeilemassa, ja heti ihastuin ja ostin.

Kuukausi aluksi meni hyvin, mutta kuluneella viikolla latausvalo syttyi varoittamatta. Ja lopulta toki akku tyhjeni. Pääsin sentään kotiin asti.

Laturi hankittu valmiiksi, mutta ennen kuin alan vaihtamaan, niin olisin kysynyt apua - onko mitään muuta mahdollisuutta kuin viallinen laturi, sulake tai johtosarja yms. Huolto-oppaankin hankin Alfmerilta, mutta se onneton on ranskankielinen...

Ja oliko se niin että vetari irti apuakselista. Vai pitikö kannatinkorvia irroitella ja moottoriakin siirtää.

Kiitos etukäteen.

T Arto

Stiletto
Viestit: 360
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): Ar 159 1.9 Jts
Fiat Barchetta
EX AR 147 2.0 TS (pojalla)
EX. AR 156 V6
EX AR 159 2.4 jtdm
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

Theseus kirjoitti:Iltaa.

Kyseessä -02 mallin 147 1.6 ts eco. Parin vuoden Alfoista haaveilun jälkeen kävin kokeilemassa, ja heti ihastuin ja ostin.

Kuukausi aluksi meni hyvin, mutta kuluneella viikolla latausvalo syttyi varoittamatta. Ja lopulta toki akku tyhjeni. Pääsin sentään kotiin asti.

Laturi hankittu valmiiksi, mutta ennen kuin alan vaihtamaan, niin olisin kysynyt apua - onko mitään muuta mahdollisuutta kuin viallinen laturi, sulake tai johtosarja yms. Huolto-oppaankin hankin Alfmerilta, mutta se onneton on ranskankielinen...

Ja oliko se niin että vetari irti apuakselista. Vai pitikö kannatinkorvia irroitella ja moottoriakin siirtää.

Kiitos etukäteen.

T Arto
Tämä lienee jo korjattu mutta tuli vaan mieleen että kai siellä laturin hihna kuitenkin pyöri mukana menossa?
Onkos näissä muutes ns. "Bosch mallinen" jännitteen säädin? Siinähän on hiilet mukana paketissa ja olis helppo vaihtaa jos on tilaa. Epäilen että tilaa ei ole ja muutenkin hiilivika kai alkas latausvalon hehkumisella, ei kerrasta.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Theseus
Viestit: 2
Liittynyt: 17 Syys 2017, 21:05
Car(s): Alfa Romeo 147 1.6 TS ECO

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Theseus »

[/quote]
Tämä lienee jo korjattu mutta tuli vaan mieleen että kai siellä laturin hihna kuitenkin pyöri mukana menossa?
Onkos näissä muutes ns. "Bosch mallinen" jännitteen säädin? Siinähän on hiilet mukana paketissa ja olis helppo vaihtaa jos on tilaa. Epäilen että tilaa ei ole ja muutenkin hiilivika kai alkas latausvalon hehkumisella, ei kerrasta.[/quote]


Joo korjattu on. Vein korjaamoon. Pudottivat palkkiakin alaspäin ja yksi tukivarsi uusiksi, kun pultti katkesi. Vähän kirpaisee, mutta toivottavasti ei noin isosti enää tee kiusaa. On se sen väärti. Työmatkatkin aina vähän eri reittiä, että pääsee kanttaamaan vähän mutkia ja ramppeja.

Avatar
Tonza
Viestit: 83
Liittynyt: 28 Marras 2016, 20:40
Car(s): 159 3.2 JTS Q4 Berlina, 164 3.0 V6 1989, 33 Permanent4 1991, 166 2.0 TS 2001
Paikkakunta: Tre

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Tonza »

Moro!

Pitäs tuo 2.0TS koneen apulaitehihna vaihtaa. Nyt on ongelmana, että hihnoja tuntuu olevan montaa pituutta ja tyyppiä samalla varaosanumerolla... Alfaworkshopin sivulla kerrotaan, että mihin moottorinumeroon asti tai jälkeen hihna käy.

Mistä löydän tämän tyylisen "2835764" moottorinumeron 147 nokasta? :-D Tällaisen numeron tiedän: AR32301.

Avatar
Pele
Viestit: 2224
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Pele »

^ Eikö kivijalka kaupassa löydy rekisteri tunnuksella, ja sitä kautta moottorin numerolla oikea hihna?
Ja jos siltikin jää vielä vaihtoehtoja niin otat ne, ja palautat epäsopivat.

Paikalla
Avatar
Turre
Viestit: 336
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig)
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Turre »

Tonza kirjoitti:Moro!

Pitäs tuo 2.0TS koneen apulaitehihna vaihtaa. Nyt on ongelmana, että hihnoja tuntuu olevan montaa pituutta ja tyyppiä samalla varaosanumerolla... Alfaworkshopin sivulla kerrotaan, että mihin moottorinumeroon asti tai jälkeen hihna käy.

Mistä löydän tämän tyylisen "2835764" moottorinumeron 147 nokasta? :-D Tällaisen numeron tiedän: AR32301.
Tiettävästi numero löytyy jostain kampikammion kyljestä vaihdelaatikon puolelta, helpommin varmaan VIN-koodin perusteella esim. https://www.vindecoderz.com/

Varmin tapa on kyllä katsoa vanhan hihnan pituus autosta suoraan jos on vielä näkyvissä. Ainakin 156 1.8TS:n kohdalla tuo oli niin sekava soppa että kun koitin just Alfaworkshopin moottorinumeroiden perusteella tilata, asentaessa totesi sitten että tuli pari senttiä liian lyhyt joka ei paikalleen tietenkään mennyt. Sopiva löytyi kyllä ihan Motonetistä kun vaan oli pituus oikein.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Sepi-ukko
Viestit: 20
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 18:58
Car(s): ex. 147 2,0 Twinspark black distinctive

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Sepi-ukko »

Toistan aiemman kysymykseni eli mistä löytyisi alumiininen pohjapanssari 2,0 -05 :seen. ja /tai käykö jonkun muun alfan pohjapanssari tuohon?

tobby
Viestit: 130
Liittynyt: 24 Touko 2016, 05:44
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm TCT -12
147 1.9 JTDm -08
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja tobby »

Sepi-ukko kirjoitti:Toistan aiemman kysymykseni eli mistä löytyisi alumiininen pohjapanssari 2,0 -05 :seen. ja /tai käykö jonkun muun alfan pohjapanssari tuohon?
Tuolta ainakin löytyy —> Pohjapanssari

alaeerc
Viestit: 8
Liittynyt: 14 Loka 2016, 10:44
Car(s): 147

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja alaeerc »

Saako 147 2.0 alfasta kytkettyä abs jostain pois päältä? Jos ei saa oisko jotain kikkaa millä sais sen mahdolliseksi? Tiedän että sulakkeen pois otolla saa, mutta sitten vaihteet ei vaihdu 2 suuremmalle selessä.

Avatar
Polforea
Viestit: 11552
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Varmaan katkomalla anturilinja. Mutta miksi? Liukkaan kelin harjoitus?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

seppo
Viestit: 1372
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja seppo »

Juuri noin, kun joku nopeusanturin liitin avataan (=vika anturissa), tippuu pois vain VDC/ASR ja ABS, EBD jää tässä tapauksessa kuitenkin toimintaan. Näin jouduttiin tekemään joihinkin autokouluautoihin kun heillä oli vaatimuksena järjestelmän poiskytkentämahdollisuus liukkaankelin harjoittelun aikana. Varoitusvalot syttyy tietysti myös.

JVTL
Viestit: 631
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Audi A8 3.7 d3 -03, vw trasporter 1.9 -06.
Paikkakunta: Joutseno

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja JVTL »

147:ssa palo lähes kaikki varotus valot ennen katsastus yritystä ja absit oli pois käytöstä. Oli jarrunesteet vähissä..lähtiskö pois päältä liitin nykäsemällä jarruneste säiliöstä.

lahdepe
Viestit: 9
Liittynyt: 06 Elo 2017, 20:50
Car(s): 147, 2.0 TS -02

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja lahdepe »

Vähitellen alkaa kaikki olemaan kunnossa pojan 147:ssa. Keskuslukitus olisi kiva saada myös toimimaan. Ovet saa lukkoon vain avaimella kääntämällä. Avaimen nappulat ei tee mitään auton kummallakaan avaimella. Patterit on katsottu, ei ole vikaa niissä. Ikkunassa oleva punainen merkkivalokin näyttää olevan mykkä. Sisällä oleva merkkivalo kyllä vilkkuu kun ovet lukitsee avaimella. Akun kun ottaa irti ja kytkee takaisin niin ikkunalla oleva merkkivalo välähtää eli lamppu on kyllä ehjä. Keskuslukituksesta ei taida saada vikakoodeja ulos, vain saako? Onko hyviä ehdotuksia miten tätä kannattaisi alkaa selvittelemään?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5415
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

lahdepe kirjoitti:Vähitellen alkaa kaikki olemaan kunnossa pojan 147:ssa. Keskuslukitus olisi kiva saada myös toimimaan. Ovet saa lukkoon vain avaimella kääntämällä. Avaimen nappulat ei tee mitään auton kummallakaan avaimella. Patterit on katsottu, ei ole vikaa niissä. Ikkunassa oleva punainen merkkivalokin näyttää olevan mykkä. Sisällä oleva merkkivalo kyllä vilkkuu kun ovet lukitsee avaimella. Akun kun ottaa irti ja kytkee takaisin niin ikkunalla oleva merkkivalo välähtää eli lamppu on kyllä ehjä. Keskuslukituksesta ei taida saada vikakoodeja ulos, vain saako? Onko hyviä ehdotuksia miten tätä kannattaisi alkaa selvittelemään?
perinteinen, eli nappulat irti avaimessa olevasta piirilevystä? toki ihme olisi jos ne kaikki olisi irronneet, yleensä takaluukku edes aukeaa :roll:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15114
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eikös nuo avaimet pidä myös parittaa patterinvaihdon yhteydessä uusiksi? Ainakin 156ssa muistan joutuneen... Oli jotenkin niin, että nappi pohjassa kun ovet auki, niin kauan että menee lukkoon - tai toisinpäin.

Avatar
Pele
Viestit: 2224
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Pele »

^ En ole moista joutunut tekemään meidän ex- 147:ssa. En myöskään Giuliettassa, Stilossa tai Ducatossa.
Patteri paikkaan, ja taas toimi. :roll:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15114
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
No pöh. Ilmeisesti 147 on jo kehittyneempi, vai onkohan tämäkin vaan vuosimallieroja?

Avatar
Tiige
Viestit: 2935
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Tiige »

147/GT on can-väyläsähköt kun 156 taas ei ole. Ei tarvi tosiaan GT:ssäkään mitään erikoista kun vaihtaa patterin.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

alaeerc
Viestit: 8
Liittynyt: 14 Loka 2016, 10:44
Car(s): 147

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja alaeerc »

seppo kirjoitti:Juuri noin, kun joku nopeusanturin liitin avataan (=vika anturissa), tippuu pois vain VDC/ASR ja ABS, EBD jää tässä tapauksessa kuitenkin toimintaan. Näin jouduttiin tekemään joihinkin autokouluautoihin kun heillä oli vaatimuksena järjestelmän poiskytkentämahdollisuus liukkaankelin harjoittelun aikana. Varoitusvalot syttyy tietysti myös.
Mistäs tämän nopeusanturin liitin löytyy. Kiitos muuten vastauksista :)

Jarruu
Viestit: 21
Liittynyt: 16 Kesä 2016, 09:56
Car(s): Ex 156 , 147 2.0ts -05 . Nyt v1600 147 ja IVECO DAILY 2.8 crd -02 ka.
Paikkakunta: Jurva

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Jarruu »

Sen verran vähän ruuvannut näitä Alfoja joten jos tietoa: 105 ja 120hv koneiden osat sopiiko mikään vai onko vain nokan säätö erilainen . Muut osat onko samaa vaihteisto / välitykset, tukivarret, jarrut (etujarruissa on vissiin eroa) ja sähköt.

Avatar
RaceAlfa
Viestit: 230
Liittynyt: 28 Huhti 2010, 08:06
Car(s): 147 GTA, 147 2.0TS -07, 147 JTDm -08, 147 2.0 kilpuriaihio, Lancia Delta Integrale 16V, Giulia Super -72, Giulietta -82, Alfa 90 2.0 -85, Alfa 90 Super -88, 164 TS -89

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja RaceAlfa »

Moottorista käy lohko, kiertokanget ja kampiakseli. Kannesta ei käy käytännössä mikään. Pakosarjakin on erilainen.
Alustaltaan autot ovat käytännössä identtiset. 105- heppaista on alkuvaiheessa myyty jäähdyttämättömillä etujarruilla, mutta yhtään tällaista autoa en ole nähnyt.
Vaihteistossa erovat perävälitys ja 5. vaihteen välitys.

Jarruu
Viestit: 21
Liittynyt: 16 Kesä 2016, 09:56
Car(s): Ex 156 , 147 2.0ts -05 . Nyt v1600 147 ja IVECO DAILY 2.8 crd -02 ka.
Paikkakunta: Jurva

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Jarruu »

RaceAlfa kirjoitti:Moottorista käy lohko, kiertokanget ja kampiakseli. Kannesta ei käy käytännössä mikään. Pakosarjakin on erilainen.
Alustaltaan autot ovat käytännössä identtiset. 105- heppaista on alkuvaiheessa myyty jäähdyttämättömillä etujarruilla, mutta yhtään tällaista autoa en ole nähnyt.
Vaihteistossa erovat perävälitys ja 5. vaihteen välitys.

Kiitos , tietää mitkä laittaa myyntiin kun ei käy v1600 luokan 120hv malliin.

Avatar
RaceAlfa
Viestit: 230
Liittynyt: 28 Huhti 2010, 08:06
Car(s): 147 GTA, 147 2.0TS -07, 147 JTDm -08, 147 2.0 kilpuriaihio, Lancia Delta Integrale 16V, Giulia Super -72, Giulietta -82, Alfa 90 2.0 -85, Alfa 90 Super -88, 164 TS -89

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja RaceAlfa »

Jarruu kirjoitti:
Kiitos , tietää mitkä laittaa myyntiin kun ei käy v1600 luokan 120hv malliin.

Joo, moottorin osalta hyödynnettävyys on aika huono, mutta muuten osat on aika lailla samoja. Öljypohja on sama, se kannattaa pitää tallessa, niitä tuntuu menevän rikki, kun ajellaan baanan ulkopuolella :) .
Vaihteistostakin saa nuo välitykset vaihtamalla sopivan. Ei ole loppujen lopuksi iso homma.

Jarruu
Viestit: 21
Liittynyt: 16 Kesä 2016, 09:56
Car(s): Ex 156 , 147 2.0ts -05 . Nyt v1600 147 ja IVECO DAILY 2.8 crd -02 ka.
Paikkakunta: Jurva

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Jarruu »

RaceAlfa kirjoitti:
Jarruu kirjoitti:
Kiitos , tietää mitkä laittaa myyntiin kun ei käy v1600 luokan 120hv malliin.

Joo, moottorin osalta hyödynnettävyys on aika huono, mutta muuten osat on aika lailla samoja. Öljypohja on sama, se kannattaa pitää tallessa, niitä tuntuu menevän rikki, kun ajellaan baanan ulkopuolella :) .
Vaihteistostakin saa nuo välitykset vaihtamalla sopivan. Ei ole loppujen lopuksi iso homma.

Tais olla kuitenkin 120hv versio ainakin laatassa lukee ar32104 . Taitaa sopia kaikki osat :-D :-D

ast
Viestit: 2
Liittynyt: 18 Syys 2017, 00:45
Car(s): 147

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja ast »

lahdepe kirjoitti:Vähitellen alkaa kaikki olemaan kunnossa pojan 147:ssa. Keskuslukitus olisi kiva saada myös toimimaan. Ovet saa lukkoon vain avaimella kääntämällä. Avaimen nappulat ei tee mitään auton kummallakaan avaimella.
Jos on vielä ajankohtainen ongelma niin omastani oli molemmista avaimista revennyt kaksi nappia irti piirilevyltä ja lisäksi toisessa oli huono juotos yhdessä komponentissa mikä aiheutti sen ettei avain lähettänyt radiosignaalia vaikka valoa vilkuttikin. Napit hajoavat koska kuorissa olevat kumit kovettuvat ja niitä joutuu runnomaan niin että piirilevy ei kestä sellaista.

Ratkaisu oli uudet napit piirilevylle ja uudet kuoret. EBaysta hankittuna osat maksoivat noin 10 euroa kahdelle avaimelle. Vähän töitä ja tuli kuin uudet avaimet jotka toimivat ilman mitään parittamista tms. Avaimen koossa pitävä ruuvi on pyöreän Alfa merkin alla, se pitää pienellä ruuvarilla tms. vääntää irti.

alaeerc
Viestit: 8
Liittynyt: 14 Loka 2016, 10:44
Car(s): 147

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja alaeerc »

Mikähän mahtaa olla ilmastoinnista rikki, kun ei puhalla ollenkaan kylmää.. Raitisilmasuodattimet vaihdettu sekä uudet kylmäaineet sisällä, eikä järjestelmä vuoda mistään. Ääni kuuluu kun venttiili aukeaa, ja sen jälkeen alkaa pitämään epämääräistä surinaa.

Avatar
Pele
Viestit: 2224
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Pele »

^Ootko katsonut lähteekö ilmastoinnin kompura pyörimään myös? Eli kytkeekö magneettikytkin kompuran mukaansa, vai pyöriikö vain pelkkä remmisiiva?
Jos ei pyöri niin mahdollisesti kompuran magneettikytkin sökönä. Mittaa kompuran liittimestä tuleeko sinne virta silloin kuin pitäisi.

lahdepe
Viestit: 9
Liittynyt: 06 Elo 2017, 20:50
Car(s): 147, 2.0 TS -02

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja lahdepe »

ast kirjoitti:
lahdepe kirjoitti:Vähitellen alkaa kaikki olemaan kunnossa pojan 147:ssa. Keskuslukitus olisi kiva saada myös toimimaan. Ovet saa lukkoon vain avaimella kääntämällä. Avaimen nappulat ei tee mitään auton kummallakaan avaimella.
Jos on vielä ajankohtainen ongelma niin omastani oli molemmista avaimista revennyt kaksi nappia irti piirilevyltä ja lisäksi toisessa oli huono juotos yhdessä komponentissa mikä aiheutti sen ettei avain lähettänyt radiosignaalia vaikka valoa vilkuttikin. Napit hajoavat koska kuorissa olevat kumit kovettuvat ja niitä joutuu runnomaan niin että piirilevy ei kestä sellaista.

Ratkaisu oli uudet napit piirilevylle ja uudet kuoret. EBaysta hankittuna osat maksoivat noin 10 euroa kahdelle avaimelle. Vähän töitä ja tuli kuin uudet avaimet jotka toimivat ilman mitään parittamista tms. Avaimen koossa pitävä ruuvi on pyöreän Alfa merkin alla, se pitää pienellä ruuvarilla tms. vääntää irti.
Purin toisen avaimen ja takaluukun katkaisijana oli irronnut juotoksistaan. Juotin kiinni ja samalla muutkin nappula. Tilasin Evästä uuden kuitenkin mutta oli niin huonolaatuinen että vihdoin vanhan takaisin. Ei toimi vieläkään. Mistä tiedän jos avain lähettää jotain signaalia? Ei edelleenkään toimi kaukosäädöllä lukitus.

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja alamajy »

^ kuvaa kännykällä pimeässä avainta niin videolla näkyy jos se jotain lähettää.

ozone
Viestit: 83
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:30

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja ozone »

Kävi tuossa eilen illalla niin, että 147:n koneesta meni nokka-akselin pukin kierre. Olin siis jakohihnan vaihtohommissa, ja lukkopalaa varten piti irrottaa kakkospytyn pukki, kierteet tuli siinä sitten pultin mukana. Pukin toinen kierre on ehjä.

Millä tuon saisi korjattua? Kone on 2-litrainen TS.

-Otso

Avatar
RaceAlfa
Viestit: 230
Liittynyt: 28 Huhti 2010, 08:06
Car(s): 147 GTA, 147 2.0TS -07, 147 JTDm -08, 147 2.0 kilpuriaihio, Lancia Delta Integrale 16V, Giulia Super -72, Giulietta -82, Alfa 90 2.0 -85, Alfa 90 Super -88, 164 TS -89

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja RaceAlfa »

7 mm helicoil...

Vastaa Viestiin