159 Tbi turbo paskana!
Valvoja: Moderators
- Anthon
- Viestit: 538
- Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
- Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998 - Paikkakunta: Jyväskylä
159 Tbi turbo paskana!
No niin.. nyt vihdoin selvisi kolme viikkoa korjaamolla maanneen Alfani ongelman syy: turbo paskana, joku keskiakseli rikki siellä.
Oiskos kellään ideoita mistä saisi huokeimmalla hyvän ahtimen?
Oiskos kellään ideoita mistä saisi huokeimmalla hyvän ahtimen?
Re: 159 Tbi turbo paskana!
Oliko korjaamolla mitään tarjottavaa ja mihin hintaan?
- Anthon
- Viestit: 538
- Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
- Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 159 Tbi turbo paskana!
Selvittelevät tahoillaan asiaa...
Re: 159 Tbi turbo paskana!
En tiedä on hyvä tai halpa mutta tuossa on jonkunlainen alennuskin https://www.autonvaraosat24.fi/bts-turbo/8160898
- Polforea
- Viestit: 11550
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 Tbi turbo paskana!
Laita orggis (orggisvalmistajan ahdin täysin samoilla spekseillä on ok), joko uusi tai hyväkuntoinen käytetty, ellet halua virittää tai ihmetellä vääränlaisen ahtimen toimintaa. Arpatarvikekin voi toimia, mutta orggiksella toimii ainakin oikein.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: 30 Tammi 2012, 18:53
- Car(s): Giulia Super 2.0 -16
ex Giulietta 2.0 JTDm TCT -13
ex 159 2.4 JTDm Qtronic -07 - Paikkakunta: Orimattila
Re: 159 Tbi turbo paskana!
Ostin aikoinaan Latviasta Neringsiltä kunnostetun turbon 2.4 JTDm:n, näyttäis olevan TBI:n turbokin tarjolla: http://www.ebay.co.uk/itm/Turbocharger- ... 2393261556 Ne on vaihtovehkeitä, rikkinäinen pitää lähettää paluupostissa sinne.
- Anthon
- Viestit: 538
- Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
- Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 159 Tbi turbo paskana!
No joo, Turbotukku.comista tuli tarjous: Turboahdin, täyskunnostettu ensiasennus, hintaan 769.00 eur takuu 36 kuukautta toimitusaika Sopimuksen mukaan - Turboahtimen voi noutaa meiltä tai postitamme 10 eur hintaan joka sisältää myös viallisen turboahtimen paluurahdin asennustöiden jälkeen takaisin meille. Hinta sis alv 24%.
Ja sinne siis sitten vanha hajonnut paluupostissa.
Ja sinne siis sitten vanha hajonnut paluupostissa.
- Polforea
- Viestit: 11550
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 Tbi turbo paskana!
^Kunnostettu on kanssa ihan käypä valinta, kunhan malli (ja/eli speksit) tosiaan on samat. Toki periaatteessa vähän voi speksistä poiketa, mutta jos ahtimen käytös eroaa liikaa alkuperäisestä, alkaa moottorinohjaus potkimaan vastaan ja näissä herkkyyserot, eli missä vaiheessa aletaan kakomaan, on mallikohtaisia. Niinkin kiva asia, että uusi turbo spoolaa vanhaa paremmin, saa helposti aikaan ahtopiikin, joka ylittää softan maksimipainerajan ja aiheuttaa sitämyötten yliahdon vikakoodin ja fuelcutin. Jos ei ole tuntumaa softaan tahi ahtimeen (mieluiten molempiin), kannattaa tosiaan pysyä mahdollisimman tarkasti originaalispekseissä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 55
- Liittynyt: 25 Elo 2015, 09:48
- Car(s): Alfa Romeo 166 2.0 ts vm99
Re: 159 Tbi turbo paskana!
Ei kait nämä Alfat nyt mitään 80 luvun turboja ole. Kyllä sinne voi minkälaisen solmun vaan asentaa. Ahtopaineen säätelee softa. Fuelcut tulee jos softaa on puukotettu väärin tai on jotain vikaa ahtopaineen ohjauksessa. Mielellään tosiaan se orkkis jos ei softaan tehdä muutoksia. Jää hyöty saamatta.
e: Eiköhän tässä kombossa ahtopainetta ohjata mankkuvenalla. Eli ecu säätelee magneettiventtiiliä joka säätää ahtopainetta.
e: Eiköhän tässä kombossa ahtopainetta ohjata mankkuvenalla. Eli ecu säätelee magneettiventtiiliä joka säätää ahtopainetta.
Only way to feel the noise is when it's good and loud
- Polforea
- Viestit: 11550
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 Tbi turbo paskana!
Juuri siksi sieltä voi saada vääriä vastauksia, että nää ei ole 80-luvun laitteita. Orggissoftassa on oletukset ahtimen toiminnalle ja mm. jotta ahtopaine saadaan pidettyä juuri sallituissa rajoissa (tyyliin 0,7bar), aletaan sitä mankkuvenaa raottelemaan jo vähän aiemmin (tyyliin 0,6bar) jotta saadaan pehmeä raja ja sivistynyt käytös. Nopeammin spoolaavalla ahtimella pitäisi alottaa raottelua vähän aiemmin, että pysytään halutun ylärajan alla.
Fuelcut nyt on yksi esimerkki - 80-luvulla vedettiin fuelcutti reilusti yläpaineen yläpuolelle ettei pieni piikkailu haitannut, nykyvehkeissä rajat riippuu tosiaan softasta. Tuskin sitä kovin helpolla näistäkään löytää, mutta jos/kun raja ei ole tiedossa eikä ole halua sitä softaa puukottaa, niin se orggismallinen ahdin on turvallinen ja toimiva vaihtoehto kun tosiaan toimii kuten softa olettaa. Muita mahdollisia herjoja on mm. ahtopaineen, ilman lämpötilan ja ilmamassan väärä suhde. Lisäksi, kuten totesit, paremman ahtimen hyödytkin jää saavuttamatta ellei softaa sorki. Ja jos orggisahdin on tiukalla mitoituksella, nostaa pienempi pakopesä pakopaineita ja pakolälmpöjä ja syö sitä kautta tehoja. Orggissoftalla orggisahtimen valitsemiseen on monta hyvää syytä, erilaisen ahtimen valintaan oikeastaan ainoa potentiaalinen syy on raha ja sekin vain jos se erilainen ahdin tulee loppurivillä halvemmaksi.
Fuelcut nyt on yksi esimerkki - 80-luvulla vedettiin fuelcutti reilusti yläpaineen yläpuolelle ettei pieni piikkailu haitannut, nykyvehkeissä rajat riippuu tosiaan softasta. Tuskin sitä kovin helpolla näistäkään löytää, mutta jos/kun raja ei ole tiedossa eikä ole halua sitä softaa puukottaa, niin se orggismallinen ahdin on turvallinen ja toimiva vaihtoehto kun tosiaan toimii kuten softa olettaa. Muita mahdollisia herjoja on mm. ahtopaineen, ilman lämpötilan ja ilmamassan väärä suhde. Lisäksi, kuten totesit, paremman ahtimen hyödytkin jää saavuttamatta ellei softaa sorki. Ja jos orggisahdin on tiukalla mitoituksella, nostaa pienempi pakopesä pakopaineita ja pakolälmpöjä ja syö sitä kautta tehoja. Orggissoftalla orggisahtimen valitsemiseen on monta hyvää syytä, erilaisen ahtimen valintaan oikeastaan ainoa potentiaalinen syy on raha ja sekin vain jos se erilainen ahdin tulee loppurivillä halvemmaksi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Anthon
- Viestit: 538
- Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
- Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 159 Tbi turbo paskana!
Mielenkiintoinen aspektihan tässä on että mulla on ollut vuoden verran Racechipin boksi koneessa kiinni ja kun siitä juttelin Turbotukun kaverin kanssa niin totesi että uuden/kunnostetun turbon takuu tippuu yhteen vuoteen... Eli en tiedä onko tuo Racechipin boksi rikkonut nyt tän mun orkkisturbon. Sanoi että normisti turbojen pitäisi kestää sen 300 000 km. Mulla ajettuna vasta puolet tuosta.. Vaikka siistiä ajoa olenkin harrastanut
- Monza
- Viestit: 976
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
- Paikkakunta: Espoo
Re: 159 Tbi turbo paskana!
Hankin myös Turbotukusta uuden ahtimen TBi:hin. Uusi alkuperäinen, maksoi muistaakseni tonnin. Vanha meni vaihdossa.
- Monza
- Viestit: 976
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
- Paikkakunta: Espoo
Re: 159 Tbi turbo paskana!
Sanoisin, että vaihdelkaa öljyjä näihin TBi koneisiin. Minun ex. TBi oli aloittanut elämänsä liisarina, joten sinä aikana huollot menee ohjelman mukaisesti, ei mitään ylimääräistä. Tällöin huollot ja täten myös öljynvaihdot ovat 35 tkm välein. Turbon laakerit olivat finaalissa 100 tkm kohdalla.
- Aquatica
- Viestit: 15113
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: 159 Tbi turbo paskana!
Eikö TBi:Ssäkään muka ole väliöljynvaihtoa huolto-ohjelmassa?
Miten minä muistelen moisen lausekkeen lukeneeni koeajamastani yksilöstä.... Tämä tosin about vuosi sitten, niin ei enää muista.
Miten minä muistelen moisen lausekkeen lukeneeni koeajamastani yksilöstä.... Tämä tosin about vuosi sitten, niin ei enää muista.
- Monza
- Viestit: 976
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
- Paikkakunta: Espoo
Re: 159 Tbi turbo paskana!
Ei ole enää papereita ko autosta, mutta 35 tkm välein oli huolto huoltokirjassa ja ak:n huoltoraporteissa. Sama auton huoltoilmaisimessa. Jos ohjekirjassa sattuisikin olemaan joku väliöljynvaihto raskaissa olosuhteissa, niin paljoako se liisarilla ajajaa kiinnostaa. Auto viedään huoltoon sitten kun mittaristo kertoo.
- matti_vuorio
- Viestit: 1540
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: 159 Tbi turbo paskana!
Liekkö tuo 159 Tbi kiinteällä vaihtovälillä? Muistelen, että Giulietassa Tbi -moottorissa olisi jo öljyn laatua tarkkaileva tsydeemi asennettuna ja sen pitäisi varoitella jos öljyn laatu menee huonoksi. Muuten huoltoväli on sama 35k. Öljyn suositus vaihtui ainakin Giulietassa, missä alunperin oli 9.55535-S2 ja sitten turbojen rikkoontumisten jälkeen 9.55535-GH2.
-
- Viestit: 1295
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Re: 159 Tbi turbo paskana!
Itselle olen ajatellut sitten joskus vaihtaa ahtimeen vain sisuskalut, eli kuluvat osat. Noita CHRA paketteja saa 200€ hintaan, ja tämäkin TBi:hin näyttäisi olevan made in England, tiedä sitten onko parempi vai huonompi kuin kiinassa tehty:
http://www.ebay.co.uk/itm/Melett-turbo- ... SwVgtZvNIT
Mitäs mieltä näistä ollaan?, vaihtohan on helppo, kaikki toimintaan liittyvät osat kuluvat ja pyörivät osat vaihtuu tuossa (pl. VNT jos sellainen ahtimessa on mutta sen kuluminenhan ei liity esim. huonoon voiteluun)
http://www.ebay.co.uk/itm/Melett-turbo- ... SwVgtZvNIT
Mitäs mieltä näistä ollaan?, vaihtohan on helppo, kaikki toimintaan liittyvät osat kuluvat ja pyörivät osat vaihtuu tuossa (pl. VNT jos sellainen ahtimessa on mutta sen kuluminenhan ei liity esim. huonoon voiteluun)
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Jiitee
- Viestit: 4485
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: 159 Tbi turbo paskana!
^ Jos omalle kohdalle Garrett VNT-uusiminen joskus tulee, niin luottohuoltomiehen vinkki oli tehdasuusi vakioturbo tilalle (noin 1300 eur töineen 156 Mjet16 JTD) , 2 vuoden takuulla avaimet käteen -periaatteella
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: 159 Tbi turbo paskana!
^^ Meillä oli joskus 147 jtdm, mistä oli huohottimen jäätymisen seurauksena turbo hajonnut. Siihen tuli tuommoinen sisuskalujen vaihtosarja joka maksoi ehkä 200€ ja toimi sen jälkeen aivan kuten ennenkin. Eli kannattaa ainakin harkita
Abarth 500 Esseesse
-
- Viestit: 1295
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Re: 159 Tbi turbo paskana!
Ja syystä että? Faktoja tiskiin tai antaa olla. Jos verrataan CHRA vaihtoon.Jiitee kirjoitti:^ Jos omalle kohdalle Garrett VNT-uusiminen joskus tulee, niin luottohuoltomiehen vinkki oli tehdasuusi vakioturbo tilalle (noin 1300 eur töineen 156 Mjet16 JTD) , 2 vuoden takuulla avaimet käteen -periaatteella
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Jiitee
- Viestit: 4485
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: 159 Tbi turbo paskana!
JTD on käyttiksen virkaa tekevä pirssi , ja huollan vain harrasteautoa ja moottoripyörä itse.JiiTeeÄssä kirjoitti:Ja syystä että? Faktoja tiskiin tai antaa olla. Jos verrataan CHRA vaihtoon.Jiitee kirjoitti:^ Jos omalle kohdalle Garrett VNT-uusiminen joskus tulee, niin luottohuoltomiehen vinkki oli tehdasuusi vakioturbo tilalle (noin 1300 eur töineen 156 Mjet16 JTD) , 2 vuoden takuulla avaimet käteen -periaatteella
Ajankäyttökysymys lähinnä.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Jiitee
- Viestit: 4485
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: 159 Tbi turbo paskana!
-- > Jaa, tuplana, poistoon..
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 1295
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Re: 159 Tbi turbo paskana!
Eiku tarkoitin että oliko luottopakilla perusteluja sille miksi haetaan tiskiltä kallein vaihtoehto ja se on automaattisesti paras ja ainoa vaihtoehto?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Jiitee
- Viestit: 4485
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: 159 Tbi turbo paskana!
Aha.....pitkä takuu ja oma huono kokemus bimmerinsä korjatun turbon kanssa... oli kosahtanut jo vuoden ja 30 tkm:n päässä...
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 1295
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Re: 159 Tbi turbo paskana!
Se vaan kun puhutaan korjatusta turbosta niin se voi tarkoittaa laakerointia ja tiivisteiden vaihtoa joka on herkkää hommaa.
Cartridgen eli kasetin eli CHRA:n vaihdossa vaihdetaan sisäpaketti kokonaisuutena eikä siihen tarvitse mitään erikoistyökaluja tai erityistä osaamista kunhan vähän varoo siipiä kun laittaa pesät kiinni.
Voidaan puhua ihan eri asiasta vaikka molemmilla tavoilla ahdin "korjataan".
Näitä ei hirveän kauan ole markkinoilla ollut mielestäni ja yllättävän vähän juttua niiden vaihdoista kun ajattelee hinta etua ja helppoutta. Siksi olisi kiva kuulla kuka on kokeillut ja miten kestänyt.
Cartridgen eli kasetin eli CHRA:n vaihdossa vaihdetaan sisäpaketti kokonaisuutena eikä siihen tarvitse mitään erikoistyökaluja tai erityistä osaamista kunhan vähän varoo siipiä kun laittaa pesät kiinni.
Voidaan puhua ihan eri asiasta vaikka molemmilla tavoilla ahdin "korjataan".
Näitä ei hirveän kauan ole markkinoilla ollut mielestäni ja yllättävän vähän juttua niiden vaihdoista kun ajattelee hinta etua ja helppoutta. Siksi olisi kiva kuulla kuka on kokeillut ja miten kestänyt.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-