Alfa Romeo 2.0 jts liian korkeat öljyn paineet
Valvoja: Moderators
Alfa Romeo 2.0 jts liian korkeat öljyn paineet
Moro
Osaisiko joku kertoa mistä/miten löytyy öljyn paineen rajoitus venttiili? Koneen sisältä? Pääseekö siihen käsiksi ulkoa päin?
Vaikuttaisi olevan jumissa, kun öljynpaineet ovat tyhjäkäynnillä 5 bar ja kun kierrokset nostaa ylös niin 7 bar (mittari näyttää vain tuohon asti) . Tämä mitattuna öljysuotimen vieressä olevasta lähdöstä.
Osaisiko joku kertoa mistä/miten löytyy öljyn paineen rajoitus venttiili? Koneen sisältä? Pääseekö siihen käsiksi ulkoa päin?
Vaikuttaisi olevan jumissa, kun öljynpaineet ovat tyhjäkäynnillä 5 bar ja kun kierrokset nostaa ylös niin 7 bar (mittari näyttää vain tuohon asti) . Tämä mitattuna öljysuotimen vieressä olevasta lähdöstä.
- Maunu
- Viestit: 3548
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo 2.0 jts liian korkeat öljyn paineet
Ainakin V6:ssa se on pumpussa itsessään.
Oma 156 V6 aikoinaan nosti paineet sen verran korkealle, että suodatin antoi periksi.
Oma 156 V6 aikoinaan nosti paineet sen verran korkealle, että suodatin antoi periksi.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 360
- Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
- Car(s): Ar 159 1.9 Jts
Fiat Barchetta
EX AR 147 2.0 TS (pojalla)
EX. AR 156 V6
EX AR 159 2.4 jtdm - Paikkakunta: Kouvola
Re: Alfa Romeo 2.0 jts liian korkeat öljyn paineet
Mulla näyttää ajossa 6kg tyhjäkäynnillä 2kg. Riippuen öljylaadusta. Nyt 5w-40 öljyt. Racing öljyillä oli noin 1 kg enemmän. Mittapiste etummaisessa kannessa v6 moottorissa.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!
- gtvaj
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Alfa Romeo 2.0 jts liian korkeat öljyn paineet
Eikös se tessussa ja jtssässä ole siinä öljypumpussa, se uloke mikä tulee lohkosta "ulos" kun pumppu on kiinni. Siellä päässä oli joku 6kolo tulppa ym. Sitä miten sinne mahtui, en nyt heti muista.
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
Re: Alfa Romeo 2.0 jts liian korkeat öljyn paineet
Tuosta kun rullaat ekan sivun loppuun niin löytyy kuvia: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=21107
Ylipaineventtiilin männän ja jousen sijainti on siis kuvassa näkyvän öljypumpun imukanavan vieressä tulpan alla eli öljypohjan joutuu ottamaan pois että pääsee käsiksi. Ja kyllä se voi olla jumissa esim. laakerivaurion seurauksena, laakerimuju männän välissä. (tuossa linkin kohteessa juuri oli näin)
Ylipaineventtiilin männän ja jousen sijainti on siis kuvassa näkyvän öljypumpun imukanavan vieressä tulpan alla eli öljypohjan joutuu ottamaan pois että pääsee käsiksi. Ja kyllä se voi olla jumissa esim. laakerivaurion seurauksena, laakerimuju männän välissä. (tuossa linkin kohteessa juuri oli näin)
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!
Re: Alfa Romeo 2.0 jts liian korkeat öljyn paineet
JTS-koneen öljynpainetta nostettiin, kuten tehdas aikanaan ilmoitti "oil presure in the lubrication circuit is about 6 bar with engine warm". Säätö (ohivirtaus) alkaa vasta tämän jälkeen, joten en olisi kovin huolissani! Eiköhän se juuttuminen tapahdu juuri auki-asentoon yleisimmin?
- Janne
- Viestit: 2132
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 2x75, Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Alfa Romeo 2.0 jts liian korkeat öljyn paineet
Mites muuten öljynpainemittari ilmoittelee jos huohotin meinaa jäätyä ja jäätyy, näkyykö se mitenkään ko. mittarissa?
Alfa Romeo 155 V6 1992
Re: Alfa Romeo 2.0 jts liian korkeat öljyn paineet
Ei näy mittarissa, kampikammion paine kyllä nouseee huohottimen jäätyessä, moottorin öljynpaine ei.
Giulia Super -69
Re: Alfa Romeo 2.0 jts liian korkeat öljyn paineet
Kuvista yrittelin katsella mitä kaikkea joutuu purkamaan, että öljypohjan saa pois, mutta ihan ei auennut.
Eli mitä kaikkea pitää purkaa, että öljypohjan saa irti?
Eli mitä kaikkea pitää purkaa, että öljypohjan saa irti?
-
- Viestit: 2564
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Renko
Re: Alfa Romeo 2.0 jts liian korkeat öljyn paineet
Puhuttiinko tässä 156:sta?
Ilmastoinnin kompressori, että saa pakosarjan irti. Sitä ennen pakosarjan lämpöpelti. Ehkä moottorin takatuki ja ö-pohjan vauhtipyörän viereiset pultit haastavat mutta voi lähteä pitkällä torxilla tai taltalla, vaikka Ribejä onkin. pohjan sivuhaara menee vetarin kannakkeeseen ja pitää varovasti sieltä nitkuttaa samalla kun veitsellä yrittää saada pohjan irti. Se on liimattu aika kovaa eikä kestä vääntöä.
Sen verta paska homma, että kannattaa samalla tarkistaa alakerran laakerien kunto.
Ja oliko ne paineet nyt liian isot, aika isoja lukemia tuossa ylempänä kerrottiin olevan ehjänäkin. Siihen en ota kantaa.
Ilmastoinnin kompressori, että saa pakosarjan irti. Sitä ennen pakosarjan lämpöpelti. Ehkä moottorin takatuki ja ö-pohjan vauhtipyörän viereiset pultit haastavat mutta voi lähteä pitkällä torxilla tai taltalla, vaikka Ribejä onkin. pohjan sivuhaara menee vetarin kannakkeeseen ja pitää varovasti sieltä nitkuttaa samalla kun veitsellä yrittää saada pohjan irti. Se on liimattu aika kovaa eikä kestä vääntöä.
Sen verta paska homma, että kannattaa samalla tarkistaa alakerran laakerien kunto.
Ja oliko ne paineet nyt liian isot, aika isoja lukemia tuossa ylempänä kerrottiin olevan ehjänäkin. Siihen en ota kantaa.
Fiat ja Lancia varaosat. https://www.saminosat.net/tuotteet.html
-
- Viestit: 360
- Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
- Car(s): Ar 159 1.9 Jts
Fiat Barchetta
EX AR 147 2.0 TS (pojalla)
EX. AR 156 V6
EX AR 159 2.4 jtdm - Paikkakunta: Kouvola
Re: Alfa Romeo 2.0 jts liian korkeat öljyn paineet
Niin olis kiva kuulla muitakin lukemia. Autodatahan/säätötiedot ties kertoa että "öljynpaine 3.0/5000rpm (v6) ja 3,5-4,5/4000rpm (2.0 TS)" Mistä ne on mitattu???Ei mitään käryä?sämpy kirjoitti:Puhuttiinko tässä 156:sta?
Sen verta paska homma, että kannattaa samalla tarkistaa alakerran laakerien kunto.
Ja oliko ne paineet nyt liian isot, aika isoja lukemia tuossa ylempänä kerrottiin olevan ehjänäkin. Siihen en ota kantaa.
Mutta ainakin mulla siis hieman kannessakin korkeammat..haittaako se? No mua ei...kunhan painetta löytyy ja stefat pysyy paikoillaan. Mitä muita riskejä asiaan voisi liittyä?.. (uria laakereihin olis aika kaukaa haettu??+)
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!
- Aquatica
- Viestit: 15114
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Alfa Romeo 2.0 jts liian korkeat öljyn paineet
Mä nyt kiinnittäisin huomiota tähän kommenttiin.seppo kirjoitti:JTS-koneen öljynpainetta nostettiin, kuten tehdas aikanaan ilmoitti "oil presure in the lubrication circuit is about 6 bar with engine warm". Säätö (ohivirtaus) alkaa vasta tämän jälkeen, joten en olisi kovin huolissani! Eiköhän se juuttuminen tapahdu juuri auki-asentoon yleisimmin?
En itse ota kantaa öljynpaineeseen muuten, kun en ole koskaan yhdestäkän Alfasta moista mittaillut, niin ei mitään tietoa missä se voisi edes teoriassa normaalitilanteessa pyöriä..ö
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: Alfa Romeo 2.0 jts liian korkeat öljyn paineet
Viitearvoista kumpikaan ei ole JTS-koneeseen, joten noiden perusteella en lähtisi kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä tekemään, varsinkin kun ketjussa on jo mainittu JTS:n osalta öljynpaineen olevan korkeampi aivan suunnitellusti.Stiletto kirjoitti:Niin olis kiva kuulla muitakin lukemia. Autodatahan/säätötiedot ties kertoa että "öljynpaine 3.0/5000rpm (v6) ja 3,5-4,5/4000rpm (2.0 TS)" Mistä ne on mitattu???Ei mitään käryä?sämpy kirjoitti:Puhuttiinko tässä 156:sta?
Sen verta paska homma, että kannattaa samalla tarkistaa alakerran laakerien kunto.
Ja oliko ne paineet nyt liian isot, aika isoja lukemia tuossa ylempänä kerrottiin olevan ehjänäkin. Siihen en ota kantaa.
Mutta ainakin mulla siis hieman kannessakin korkeammat..haittaako se? No mua ei...kunhan painetta löytyy ja stefat pysyy paikoillaan. Mitä muita riskejä asiaan voisi liittyä?.. (uria laakereihin olis aika kaukaa haettu??+)
Stefat ei kyllä ole vaarassa vaikka öljynpaine olisi liian korkea. Missään kohtaa ei öljynpainetta pidetä sisäpuolella stefalla.
-
- Viestit: 2564
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Renko
Re: Alfa Romeo 2.0 jts liian korkeat öljyn paineet
Yleensä ekoja paikkoja jotka liiasta paineesta pettää, on öljynsuodattimen tiiviste.
Fiat ja Lancia varaosat. https://www.saminosat.net/tuotteet.html
- palkus
- Viestit: 5529
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Alfa Romeo 2.0 jts liian korkeat öljyn paineet
Mikä tässä muuten oli alkuperäinen syy öljynpaineiden tarkasteluun? Joo, jtässän paine on siinä 6bar/4000rpm ja eiköhän kuulu mitatessa olla motti lämpönen tuolloin. olen omassa suotimen kiertänyt kädellä niin pali ku saa (siis ei välttämättä kovin piukassa ). Kuumana tyhjäkäynnillä ei saa mennä alle 1.5bar. Tuo uudempi öljynsuodin sopii vanhempaan myös imo, en näe mitään haittaa suuremmassa suodatuspinta-alassa tai korkeammassa ohitusventtiilin paineessa. Vai eikö pulleampi suodin mahdu paikkaansa esim lämmönvaihtimen putkien takia?
"puhun niin totta kuin osaan"
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: Alfa Romeo 2.0 jts liian korkeat öljyn paineet
Se vanha, isompi suodatin kyllä "mahtuu" siihen lämmönvaihtimen ja katalysaattorin väliin, mutta tiukkaa tekee.
-
- Viestit: 2564
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Renko
Re: Alfa Romeo 2.0 jts liian korkeat öljyn paineet
Nii, onko syy kilahtamisiin sitten liian alhainen ohitusventtiilin paine suodattimessa? Mitäs suotimia näissä muuten pitäisi käyttää, onko kellään varaosanumeroita tallessa.
Itekkin ostanu vaan listojen mukaisia Motonetista tms kun en ole tiennyt mitään korkeammista paineista. Tieto lisää tuskaa..
Itekkin ostanu vaan listojen mukaisia Motonetista tms kun en ole tiennyt mitään korkeammista paineista. Tieto lisää tuskaa..
Fiat ja Lancia varaosat. https://www.saminosat.net/tuotteet.html
-
- Viestit: 559
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: Alfa Romeo 2.0 jts liian korkeat öljyn paineet
Ohitusventtiilin avautumispaine tarkoittanee paine-eroa suodattimessa. Paine-ero syntyy esimerkiksi silloin, kun öljy on hyvin kylmää, eikä virtaa suodattimen lävitse riittävän nopeasti. Pikaisella googlauksella löytyy aika paljonkin tietoa suodattimen toiminnasta.
- palkus
- Viestit: 5529
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Alfa Romeo 2.0 jts liian korkeat öljyn paineet
varaosanummero suotimelle: 55189961
halk 87mm ja korkeus 60mm, ohitusventtiili 1.6bar.
pikkusuodin vastaavasti: halkasija 76mm ja korkeus 50mm, ohitusventtiili 1.3bar
Nykyjään taitaa kuitenkin osa suodinvalmistajista tehdä pikkusuodinta tuolla korkeammalla ohituspaineella, jotta aina sopii.
Olen vallan käyttänyt tuota isompaa, eikä mahtumisen kanssa ole minkäänlaisia ongelmia. Toki tuo kuuluukin autoon , koska on niin "uusi"
halk 87mm ja korkeus 60mm, ohitusventtiili 1.6bar.
pikkusuodin vastaavasti: halkasija 76mm ja korkeus 50mm, ohitusventtiili 1.3bar
Nykyjään taitaa kuitenkin osa suodinvalmistajista tehdä pikkusuodinta tuolla korkeammalla ohituspaineella, jotta aina sopii.
Olen vallan käyttänyt tuota isompaa, eikä mahtumisen kanssa ole minkäänlaisia ongelmia. Toki tuo kuuluukin autoon , koska on niin "uusi"
"puhun niin totta kuin osaan"
Re: Alfa Romeo 2.0 jts liian korkeat öljyn paineet
Alkuperäinen syy oli sellainen, että moottoriin vaihdettiin kummatkin nokka-akselit ja kaikki kuluneen näköiset nostajat, niin siitä huolimatta kuuluu sivuääni, joka häviää, jossain 2000 kierrosta paikkeilla. Syyksi arveltiin rikkonaista variaattoria imunokan päässä. Variaattorin vaihdolla ääni ei hävinnyt, joten mietittiin vaihtoehtoja ja haluttiin tarkistaa että öljyn paineet olivat OK. Paineet olivat tyhjäkäynnillä 5bar ja 3000 kierrosta mittari maksimissa 7bar. Saattoivat siis olla aivan mitä vain, kun mittari ei näyttänyt enempää. Kone oli kylmä ja mittaukset tehtiin siitä öljysuotimen viereistä lähdöstä.palkus kirjoitti:Mikä tässä muuten oli alkuperäinen syy öljynpaineiden tarkasteluun? Joo, jtässän paine on siinä 6bar/4000rpm ja eiköhän kuulu mitatessa olla motti lämpönen tuolloin. olen omassa suotimen kiertänyt kädellä niin pali ku saa (siis ei välttämättä kovin piukassa ). Kuumana tyhjäkäynnillä ei saa mennä alle 1.5bar. Tuo uudempi öljynsuodin sopii vanhempaan myös imo, en näe mitään haittaa suuremmassa suodatuspinta-alassa tai korkeammassa ohitusventtiilin paineessa. Vai eikö pulleampi suodin mahdu paikkaansa esim lämmönvaihtimen putkien takia?
Re: Alfa Romeo 2.0 jts liian korkeat öljyn paineet
Öljynpaineen mittaus pitää tehdä öljyn lämpötilan ollessa n.90 ast., kuuma moottori siis. Mittauspiste on öljynpaineen varoitusvalon paikka.