Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Tazio
Viestit: 3399
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tazio »

^
Noin se taisi mennä. A124 oli sitten avo ja C124 coupé

-Tazio


Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

Avatar
Aquatica
Viestit: 15111
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eilen pienessä pyryssä nähtiin joku uudehko märsy.
Se ajeli Lahdenväylää Keravan liittymään. Ei tässä mitään, mutta hitto kun se meinas lähteä heti seuraavasta oikealle (eli pohjoisesta tulevalle rampille!) väärään suuntaan!
Ei tajunnut ennenku piti torvea pohjassa.

Hyvän aikaa.

Sitten heti perään toinen arjen sankari vauhdissa ja oli vetänyt obeliksinsa ihan tasan kahden kaistan keskelle - ei sentään yhtä lahjakas veto, kuin Tuomas K tuossa mainosti.... Kun ei ollut sitä liikenneympyrää.

Mikä siinä on niin vaikeeta avata silmät ja katsoa ISOJA OPASTEITA tien yläpuolella, jossa kaistatkin on merkattu edes jotenkin nähtäviksi?
Heti kun lunta tulee 1cm tai enempi, on liikenne sekaisin, kun ihmiset ei jumaliste osaa käyttää älliä. Yhtään.

Gasket
Viestit: 1431
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Eilen oli jännä päivä kun kaksi kertaa samana päivänä kävin traktorilla irroittelemassa kalustoa hangesta. Ensin yksi metsämies Hiluxeineen lumisella metsäautotiellä ojassa, ei ollut vauhdin otolla noussut takas vaan oli mennyt syvemmälle. Toisella pikkiksellä ei ollut sitten enää noussut.. Sitten vielä illansuussa yksi linkomies traktoreineen ojassa. Alkaa olla petollista kun lunta niin paljon ettei näe enää ojia ja sitten jos on yhtään vedetty tien reuna tyhjän päälle, niin haukkaa kivasti.

Eikä mulla ole edes omaa traktoria :mrgreen:
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

FinPat
Viestit: 7943
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti: Mersumiehet ovat antaneet minun ymmärtää, että se on S124. Nuo menee sillai loogisesti, että S niinkuin Wagon ja W niinkuin Sedan.
Saksalainen kielitieteilijä on vielä viisaampi kuin paikallinen insinööri?

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Aika kiirusta näytti olevan hinurikuskeilla tänä aamuna. Mittari näytti -27.
Virolainen Dacia paineli motaria etelään 60km/h kauheen naftakäryn saattelemana. Kai virossakin myydään talvidieseliä?

Avatar
Polforea
Viestit: 11521
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Gasket kirjoitti:Eikä mulla ole edes omaa traktoria :mrgreen:
Vielä :silly:
FinPat kirjoitti:Saksalainen kielitieteilijä on vielä viisaampi kuin paikallinen insinööri?
Ainakin kovasti koettaa haastaa.

Edit: tämä viesti tuli siis kirjoitettua ennenkö luin "traktori" -ketjun päivitykset.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Gasket
Viestit: 1431
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

^ ennehän se on kun pitää näihin traktoritouhuihin ja -miehiin sekaantua niin joutuu heti käännytystyön ja kaupanteon kohteeksi :lol:
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1599
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Kehä ykkönen oli neljän ruuhkassa mielenkiintoinen välillä Otaniemi - Leppävaara. Meni yli 30 min tohon väliin. Syypäänä oli ylämäkeen juuttuneet NELJÄ puolalaista rekkaa, jotka tukkivat 2/3 kaistoista. Liukas keli kyllä oli.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6709
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^Liukas? Ajoin kehällä tosin vain Tapiola-Laajalahti -välin.

Ajolinjat on kyllä kieltämättä erikoisia. Mähän ajan aina urien ulkopuolella, varsinkin jos kaistaviivat on näkyvissä. Typerykset sitte vetää peilejä hipoen vieressä.

Avatar
Mikael J
Viestit: 172
Liittynyt: 09 Kesä 2013, 20:41
Car(s): Alfa 159 2.2jts
Paikkakunta: Kuopio

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Mikael J »

Kumpi on vaarallisempi liikenteelle? Rattijuoppo vai poliitikko?
https://www.is.fi/autot/art-2000005972771.html

Avatar
mutt
Viestit: 5610
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Mikael J kirjoitti:Kumpi on vaarallisempi liikenteelle? Rattijuoppo vai poliitikko?
https://www.is.fi/autot/art-2000005972771.html
Jutun yhteydessä olevan äänestyksen tulos vaikuttaa hyvin lupaavalta SDP:n vaalikampanjan kannalta. :lol:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Kasitiellä neljän auton kolari. Jonot seisoo molempiin suuntiin. Kaksi ambulanssia tulee valot päällä onnettomuuspaikalta. Minuuttia paria myöhemmin seison edelleen 300m pitkässä jonossa odottamassa vuoroa, että poliisi päästää sen jossain vaiheessa liikkeelle. Taustapeilistä huomaan, että viiden auton letka on lähtenyt ohittamaan koko seisovaa jonoa kohdassa, jossa ei ole yhtään pienen pientäkään sivutietä. Minut ohitettuaan joku jonottaja kauempana edessä avaa kuskin oven ja kurkkaa ulos, jolloin nuoren tytön ajama Citroen C3 tunkee välittömästi keskelle jonoa perässään vanha Renault ja kolmas auto. Kaksi muuta autoa tunkee mun takana jonon sekaan ja saavat kuulla torvea rekkakuskilta.

Mitähän ihmettä noilla mahtoi liikkua päässä? Entä jos tämä ohittajaporukka olisi kohdannut ambulanssit hieman taaempana mäen päällä? Olisiko liukkaus yllättänyt ja syntynyt uusi kolari? Toivottavasti ensi kerralla tuollaiseen käytökseen ei sorruta.

Avatar
Polforea
Viestit: 11521
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Olin tänään työkeikalla Espoossa, auto oli parkissa (tietääkseni kaupungin) maksullisella, yleisellä pysäköintialueella. Työntelin automaattiin kolikoita niin, että parkkiaikaa oli 16:10 asti ja kun tuo meinasi mennä tiukalle, juoksin takaisin pysäköintialueelle. Siinähän se parkkivalvoja jo zoomaili ja pörräili, kysyin että joko meni yli. Sanoi kohteliaasti että eihän se nyt vielä, katsottiin siinä kelloa ja todettiin että 16:11. Ei kuulemma ole ihan niin minuutintarkkaa touhu heillä, joten no problem. Kiitin, toivotin hyvää viikonloppua ja lähdin ajelemaan kohti kotia.

Tänään opin, että kaikki parkkivalvojat eivät ole ikäviä, vaan joukkoon mahtuu ihan asiallisia ja mukaviakin ihmisiä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6709
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Maarintiellä Otaniemessä oli keskiviikkona joku Biltema Tuning Club Finlandin hangaround-jäsen lanannut liikennemerkin nurin kupeebimmerillään. Ohittaessain harmittelin hinausköyden puuttumista. Olisi saatu hyvää matskua iltikseen otsikolla "ökyautoilija auttaa toista".

Ja asiaan. Olen nyt pari kertaa Kirkkonummelta tullessa kiroillut, kun kolmoskehällä jonoa vetää korollisti mittarissaan huimat 60-65 km lasissa. Ja tiellä on 80 km/h rajoitus!

Avatar
nipaka
Viestit: 2204
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

h_lauri kirjoitti:jonoa vetää korollisti mittarissaan huimat 60-65 km lasissa. Ja tiellä on 80 km/h rajoitus!
Tämä on vakio jos säätiedotus on ilmoittanut että mahdollisesti voi sataa lunta. Tietenkin lumisateeseen on varauduttu takasumarilla.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

gYdEbUh
Viestit: 2535
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Ajelin tänään Kehä ykköstä runsaassa liikenteessä ja edellä oikealla meni joku uudehko Lantikka Freelanderi ehkäpä vilkku vasemmalle. Ajattelin että no päästetään eteen. Mitään ei tapahtunut joten painelin ohi. Ei hätää! Se olikin väärä hälytys! Neitillä oli unohtunut vilkku päälle ja huristeli lörpötellen luuriin :lol:
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
molsky
Viestit: 557
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja molsky »

gYdEbUh kirjoitti:Ajelin tänään Kehä ykköstä runsaassa liikenteessä ja edellä oikealla meni joku uudehko Lantikka Freelanderi ehkäpä vilkku vasemmalle. Ajattelin että no päästetään eteen. Mitään ei tapahtunut joten painelin ohi. Ei hätää! Se olikin väärä hälytys! Neitillä oli unohtunut vilkku päälle ja huristeli lörpötellen luuriin :lol:
No ei sentään vastamelukuulokkeet päässä, tuokin kun taitaa nykyään jo olla trendi että liikenteessä ajellaan kuulokkeet päässä. :lol:

FinPat
Viestit: 7943
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

nipaka kirjoitti:
h_lauri kirjoitti:jonoa vetää korollisti mittarissaan huimat 60-65 km lasissa. Ja tiellä on 80 km/h rajoitus!
Tämä on vakio jos säätiedotus on ilmoittanut että mahdollisesti voi sataa lunta. Tietenkin lumisateeseen on varauduttu takasumarilla.
Samaten muuttuvien nopeusrajoitusten ohjaaja käyttää Radio Jerevanin säätiedoituksia tekemään päätöksiä siitä mitä merkit näyttävät.

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Patu yritti sovittaa josko Ducato mahtuisi Bemarin kyytiin sivuovesta. Otti vielä varmuudeksi vauhtia, ei silti onnistunut. Molemmat kulkuneuvot lähti lavetilla paikalta ja meikä sairaalaan.

Mitä mahtoi liikkua päässä kun ajaa pientaloalueella tasa-arvoiseen risteykseen niin kovaa että Bemu meni keskeltä mutkalle?

Avatar
Isola
Viestit: 2064
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Veikkaan jotain kansallista kännissäajopäivää. Niin monta autoa ollut tänään penkassa niin uskomattomilla tavoilla, että siihen ei voi pystyä selvin päin.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Skeidakuski loisti tänään Tuusulan motarilla. Vähän kehä kolmosen jälkeen pohjoiseen mennessä vasen kaista veti vähän päälle 100 km/h ja oikea hiukan hitaammin. Olin itse vasemmalla ja takana punainen Octavia. Yht'äkkiä ocuilija vetää hirveällä rykäisyllä kahden kaistan yli liittymäkaistalle ja nilkka suorana muutaman auton ohi ja takaisin motarille. Muutaman kilometrin jälkeen poistuimme molemmat peräkkäin samasta liittymästä, eli tuolla manooverillä kaveri pääsi siis ohi yhdestä autosta.

Avatar
Tazio
Viestit: 3399
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tazio »

^
No sittenhän VAG-miehen strategia toimi ja se voitti sut! Victory Rally Sport teksti eri puolilla autoa velvoittaa!

-Tazio


Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Isola kirjoitti:Veikkaan jotain kansallista kännissäajopäivää. Niin monta autoa ollut tänään penkassa niin uskomattomilla tavoilla, että siihen ei voi pystyä selvin päin.
Jep. Satuin eilen aika pian paikalle ulosajon jälkeen. Jetta roikkui mahastaan penkan päällä ja liikenteen jakajat oli sinkoillut kuin keilapallot. Kuskilla kuitenkin näytti olevan halu päästä jälleen liikkelle.
Vetäisin auton sivuun ja menin kyselemään vointia. Kuski kertoi, ettei millään ollut saanut kääntymään, vaikka tarjosi käsijarruakin. Kyseessä T-risteys 80-alueella. :mrgreen:
Kun viina haisi parin metrin päähänkin ja kieli takelteli suussa, niin totesin etten pysty auttamaan, kun ei ole nelivetoa. Pyysin häntä pysymään auton takana, ettei jäisi auton alle, kun heilui holtittomasti auton ympärillä ja autot ajoivat vieressä 80 km/h.

Hyppäsin autoon ja jatkoin matkaa, kun ei ollut henkilövaurioita ja auto ei mihinkään penkasta liikkununut. Vaimoa pyysin soittamaan poliiseille..
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Jiitee
Viestit: 4466
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Kunnon tuiskussa tänään paluumatka Pirkanmaalta Pohjanmaalle C5:lla VT3:sta pitkin.
Hienoa ajamista kaikilla näkemilläni kuskeilla, jopa Porsche Cayanne ja Audi-suvistit ohittelivat ohituskaistoilla
hillitysti , keli huomioiden. Yksi pimeä takavaloton vain osui eteen, ja kunnon sumarikeli oli :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
molsky
Viestit: 557
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja molsky »

Jiitee kirjoitti:Kunnon tuiskussa tänään paluumatka Pirkanmaalta Pohjanmaalle C5:lla VT3:sta pitkin.
Hienoa ajamista kaikilla näkemilläni kuskeilla, jopa Porsche Cayanne ja Audi-suvistit ohittelivat ohituskaistoilla
hillitysti , keli huomioiden. Yksi pimeä takavaloton vain osui eteen, ja kunnon sumarikeli oli :wink:
Unohtamatta että jos edessä on vielä kuljettaja jonka auton takaosa on naamioitu täysin lumella niin hyvin vaikea tietää yhtään sellaisesta mitä aikoo (esim. valot ja vilkut täysin lumen pimennossa). Tiedä sitten onko ollut niin kiire ettei ole aikaa ollut puhdistaa takaosaa vai onko katolta pöllynneet lumet sitten peittänyt uudestaan koko peräosan. Tuollaisia muutama kappale tuli tänään vastaan liikenteessä.

insinörtti
Viestit: 2648
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ pienempiä teitä ajellessa oli lumipöllyä tarjolla oikein huolella, joten tälläviisiin ne peput lie lumettu.

Sehän oli sitten selvää, että (lumi)sade = lupa käyttää ETUsumuvaloja. Ne päällä melkein joka ainoalla, mutta yhdellä taisi olla takasumuvalokin. Vahinko, varmaan.

Moottoritiellä normi meininki. Foordin tilakotilo tuli hyvää kyytiä, vaihtoi kaistaa suoraan eteeni ja sitten siltä kiire loppuikin. Lähdin ohittamaan -> norminmukainen kiihdytyskilpailu pystyyn. Ohitin silti, palasin omalle kaistalleni ja jatkoin samaa vauhtia kuin ennenkin, mikä oli tietysti suunnaton loukkaus. Sinällään mielenkiintoinen tapaus, koska Ford on yleensä ollut sieltä harmittomimmasta päästä ja em. liike vahempien Volvojen ja VAGinoiden heiniä.

Hämeenlinnan pohjoispuolella tuiskutti lunta ja "ainoastaan" kolme takavalotonta bongasin moottoriteillä (olivat siis oikeasti takavalottomia, keulasta sain varmistettua, että pelkät päiväajovalot päällä). Toisaalta osa oli kekannut laittaa takasumuvalon päälle ja normi tyyliin melkein kaikilla etusumuvalot. Hämeenlinnan eteläpuolella lämpötila plussalle ja pieni hetki paineltiin tihkusateessa. Kun sade loppui eikä näkyvyyden suhteen enää ongelmia, niin nyt sitten jengillä takasumuvalot päällä ja alkoi olla pimeääkin.
:bad-words:
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Polforea
Viestit: 11521
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

insinörtti kirjoitti: Sehän oli sitten selvää, että (lumi)sade = lupa käyttää ETUsumuvaloja. Ne päällä melkein joka ainoalla, mutta yhdellä taisi olla takasumuvalokin.
Monessa autossa (ainakin useimmissa volkkareissa, joilla olen ajanut) on sumarikytkin niin, että eka pykälä tuo etusumarit, toinen on etu+taka. Minusta tuon pitäisi olla toisin päin, en ole koskaan kohdannut keliä, jossa etusumareilla tekisi jotain ja takasumari olisi turha, mutta päinvastoin monestikin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8717
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Oma epäily asiaan on, että se takasumujen päälle meno on noissa vetokytkimellisissä vahinko ja luulevat niiden menevän päälle samalla kun etusumutkin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
jyrkip
Viestit: 831
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Kyllä tuo mun pyykinpesijä selvitti ihan toijotansa käyttöohjeesta miten takasumuvalon saa päälle, on juurikin etu tai etu+taka. Samaten mun pösössä. Ollut sellaisia kelejä että espoosta tänne turun suuntaan ajellessa motarillakin on melkoista pöllyä ja edelläajava liki näkymättömissä.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1539
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Joku muu on miettinyt meidän puolesta miten sumuvalojen täytyy toimia. Takasumuvalon saisi rakentaa siten, että sitä voisi käyttää etusumuvaloista riippumatta, mutta taitaa olla aika yleistä, että pitää ensin laittaa etusumuvalot päälle ja vasta sitten voi kytkeä takasumuvalot päälle. Jotenkin sellainen muistikuva, että näin on esim. Giulietassa.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 125.01.ENG

6.3. Front fog lamp (Regulation No 19)
6.3.7. Electrical connections
It shall be possible to switch the front fog lamps ON and OFF independently of the main-beam headlamps, the dipped-beam headlamps or any combination of main- and dipped-beam headlamps, unless:

(a) The front fog lamps are used as part of another lighting function in an AFS; however, the switching ON of the front fog lamps function shall have the priority over the function for which the front fog lamps are used as a part, or

(b) The front fog lamps cannot be simultaneously lit with any other lamps with which they are reciprocally incorporated as indicated by the relevant symbol (‘/’) according to paragraph 10.1 of Annex 1 to Regulation No 19.

6.11. Rear fog lamp (Regulation No 38)
6.11.7. Electrical connections

These shall be such that:

6.11.7.1.
The rear fog-lamp(s) cannot be switched on unless the main beams, dipped-beams or front fog-lamps are lit;

6.11.7.2.
The rear fog-lamp(s) can be switched off independently of any other lamp;

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1737
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

^Kyllä mä tänä aamuna duuniin huristaessa sain pelkät takasumarit päälle Giulietassa, erilliset kytkimethän noille on.(Tai ainakin merkkivalo syttyi, kait sumarikin takana..)

Avatar
VMTD
Viestit: 3362
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja VMTD »

166:ssa saa myös erikseen ja hyvin unohtuvat päälle, kun mittaristossa ei ole merkkivaloa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Merkkivalo lienee sitten nappulassa (joka lienee jossain jemmassa)?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15111
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Määräys määrää, että ne täytyy saada sammutettua ilman minkään muun valon sammumista. Lisäksi niitä ei voi sytyttää ilman, että lyhyet, pitkät tai etusumuvalot on päällä.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1539
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

^^^^Täytyy testailla aamulla lohkon lämpenemistä odotellessa. Jommasta kummasta napista syttyy koelautaan useampi merkkivalo, mutta mitähän ne taas olikaan.

Avatar
Polforea
Viestit: 11521
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ei pidä unohtaa, että nykyautoissa valojen ja niitä ohjaavien nappuloiden toiminta voi olla ohjelmointipohjainen ja sitämyötä erilainen. On siis ainakin teknisesti mahdollista, että yksi Giulietta sytyttää takasumarinapista myös etusumarit, mutta toinen yksilö ei - etenkin, jos nämä on uutena myyty eri maihin. Esimerkiksi toisen merkin ruotsintuonneissa on tullut vastaan konffista, jossa etusumarit eivät suostu palamaan lähivalojen kanssa samaan aikaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
dnapekko
Viestit: 611
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

156:ssa saa etu- ja takasumarin myös päälle ja pois omista napeistaan. Akunvaihdon jölkeen tuli mielenkiintoinen ilmiö: jos auton käynnistää ilman ajovaloja, ja sitten sytyttää ne, syttyy takasumari ihan automaattisesti. Hassua.
SW on muuten aika hyvä lumeamaan peränsä ihan kaupunkiajossakin, rekisterikilpeä ei ole näkynyt kuukauteen, ja usein on ikkunaa myöten lumessa. Takaspoilerista on poistettu se kumitiiviste, liekö vaikutusta asiaan?
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001

A Bart
Viestit: 1869
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja A Bart »

dnapekko kirjoitti:156:ssa saa etu- ja takasumarin myös päälle ja pois omista napeistaan. Akunvaihdon jölkeen tuli mielenkiintoinen ilmiö: jos auton käynnistää ilman ajovaloja, ja sitten sytyttää ne, syttyy takasumari ihan automaattisesti. Hassua.
SW on muuten aika hyvä lumeamaan peränsä ihan kaupunkiajossakin, rekisterikilpeä ei ole näkynyt kuukauteen, ja usein on ikkunaa myöten lumessa. Takaspoilerista on poistettu se kumitiiviste, liekö vaikutusta asiaan?
Jos lirpake on poissa, pysyy takalasi puhtaampana.

insinörtti
Viestit: 2648
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

matti_vuorio kirjoitti:It shall be possible to switch the front fog lamps ON and OFF independently of the main-beam headlamps
Jep, etusumuvalot saa päälle omasta napistaan riippumatta siitä, onko käytössä ”parkit”/päiväajovalot vai lähivalot. Muistaakseni Giulietta sytytti takavalotkin samalla, jos eivät olleet jo valmiiksi päällä (ihan satavarma en ole, joku G:n omistaja voisi asian tarkistaa… takavalojen palamisen näkee mittariston ”parkkivalo” -merkkivalosta ja lähivaloilla on vielä oma merkkivalonsa).

Mitään laillista/järkevää käyttöä lähivalot + sumuvalot yhdistelmälle ei ole, joten Polforean mainitsema ”ruotsin malli” = lähivalot sammuvat, kun etusumuvalot kytketään päälle, olisi fiksumpi.
matti_vuorio kirjoitti:(a) The front fog lamps are used as part of another lighting function in an AFS
Eli etusumuvalot saavat toimittaa myös kulmavalon virkaa. Eipä näillä sitten muuta virkaa olekaan, kun valaisin on suunniteltu ampumaan valoa sivullepäin. Bravon sumuvaloilla kantama eteenpäin n. 10 m ja viagralla 5 m (etusumuvaloissa 35 W polttimot).
matti_vuorio kirjoitti:The front fog lamps cannot be simultaneously lit with any other lamps with which they are reciprocally incorporated
Etusumuvalot eivät saa palaa joidenkin muiden valojen kanssa. Taitaa Giuliettassakin päiväajovalot sammua, kun etusumuvalot kytketään ja mahd. myös etusumuvalot + kaukovalot taisi olla kielletty yhdistelmä?

Takasumuvaloa käytettäessä kuuluu olla takavalotkin päällä, mikä Giuliettan tapauksessa edellyttää, että lähivalot ovat päällä (hämäräkytkimen ohjaamana tai valokytkimellä pakotettuna). Takasumuvalon saa päälle ilman etusumuvaloa Giuliettassa ja muissakin käteen osuneissa italian ihmeissä (Stilo, Bravo mkII, 500X).

Giuliettankin logiikka on siinä mielessä puutteellinen, että valokytkintä pitää kirkkaalla säällä käännellä ennen kuin takasumuvalon saa päälle. Voisi tämä toimia niinkin, että auto tajuasi sytyttää takavalot siitä samasta napista. Voihan keli olla aurinkoinen, mutta takanäkyvyys silti surkea tienpinnalta nousevan vesisumun tai pöllyävän lumen vuoksi.

Idän ihmeissä on sitten kummalliset kytkennät eli kuskin pitää ensin muistaa laittaa valokytkin automatiikka-asennosta (merkitty loogisesti 0 eli valot pois) vähintään parkit päälle (jotta etusumuvalot saa päälle) tai lähivalot päälle -asentoon ja etu+takasumuvalot tosiaan syttyy esim. samasta kiertokytkimestä siten, ettei takasumuvaloa saa erikseen päälle. TM koeajojen perusteella valojen toiminta voi muutoinkin olla mitä sattuu, esim. kulmavalot syttyvät yli 40 nopeuksissakin. Kaipa tämä on OK, jos jossain EU maassa on katsottu puutteita läpi sormien ja sama pitää sitten niellä kaikkialla.

Ainakin takasumuvalojen merkkivalo on pakollinen ja muistaakseni uusissa autoissa ei enää kelpaa sumuvaloille mikään niks naks -kytkin, vaan ohjaus pitää toteuttaa siten, että sumuvalot on kytkettävä uudelleen joka käynnistyksen jälkeen ts. jatkuvasti etusumuvalot päällä ajavat datsunpapat ja -mammat eivät voi vedota siihen, että sumuvalot ovat unohtuneet päälle vuoden 2015 syksyllä ja palaneet siitä lähtien.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Teddy
Viestit: 379
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Vhiiitthu, nyt tuli kunnon sankari vastaan ja vielä valaistulla ladulla; muutossarjaxenonit sekä lyhyissä että sumuvaloissa, toki Land Cruiserin kyseessä ollessa vielä mukavan korkealla. Ai miten niin esittelinkö lisäpitkiäni? :twisted:
Operating at the speed of dark

Avatar
lerppu
Viestit: 6138
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Nuorehko rouvashenkilö pysähtyi ( :shock: ) Tuusulanväylällä pohjoiseen Kehä III liittymässä kun olisi pitänyt valita lännen tai idän välillä. Ohitin sitten bussikaistalla ja vilkutin vienosti kuskille. Ei luonnollisesti huomannut - vaikka jono takana tööttäili, hämmentyneen blondiinin suu oli tukevasti auki ja silmät teevadin kokoisena tuijoteltiin mitään näkemättä tiukasti eteenpäin. Hiukan oli vaarallinen manööveri häneltä. Ymmärrän toki, jos vaikka etsi hän passintarkastuspistettä.

Muutenkin taas sadekeli iski (yksi lysti missä muodossa vesi taivaalta tulee, lopputulema aina sama) - maksiminopeus tuntui asettuneen 60 km/h, välillä 40 km/h. Ei ruuhkaa. Ostaisivat ihmiset näihin oloihin sopivia autoja, niin ei tarvitsisi puikkelehtia tuolla liikkuvien shikaanien seassa. :(

Avatar
Mikael J
Viestit: 172
Liittynyt: 09 Kesä 2013, 20:41
Car(s): Alfa 159 2.2jts
Paikkakunta: Kuopio

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Mikael J »

Tutkiskellut tässä Amerikan tieliikennelakia ja matkustamisvapautta.
Toisin kuin Suomessa siellä on käytössä myös perinteinen tapaoikeus (common law jurisdiction)
Tämän oikeuden nojalla autolla liikkuminen on oikeus eikä etuoikeus, jota kukaan ei voi antaa eikä ottaa pois.
https://www.youtube.com/watch?v=t58cb4WCjMA
https://www.youtube.com/watch?v=vzzooo1cTuo

Avatar
nipaka
Viestit: 2204
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Miksi ohitetuksi tuleminen pitää ottaa henkilökohtaisena loukkauksena?
Sulalla tiellä noin 5 autoa harvassa jonossa nopeudella 75 kmh, rajoitus 80. Yksitellen näitä ohittelin. Kiitos Subarulle kiivaasta valoshowsta. :agrue:
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
lerppu
Viestit: 6138
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Jo - toi. En oo kanssa ikinä ymmärtänyt miten ohituksesta täytyy alkaa valoja vilkuttelemaan. Eikai se ohittaja tule ohitettavan matkaa hidastamaan yms estelemään. Ymmärrän mieluummin hidastelijoille vilkuttelut, nehän rajoittaa etenemistä. Mutta se ohittaja, sehän ei ole ollenkaan haitaksi - päinvastoin - niin miksi sille pitäisi alkaa mesoomaan?

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Yksi ihan validi harmistuksen syy voi olla loskakelillä kurat lasille viskaava ohittaja. Ei, en väitä että näin olisi tässä ollut kun tiekin mainittiin sulaksi, mutta kun mahdollisia syitä haettiin. En muista olenko valoja räpsytellyt noissa tilanteissa koskaan mutta verbaalista jupinaa ainakin harjoittanut.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4466
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

nipaka kirjoitti:Miksi ohitetuksi tuleminen pitää ottaa henkilökohtaisena loukkauksena?
Sulalla tiellä noin 5 autoa harvassa jonossa nopeudella 75 kmh, rajoitus 80. Yksitellen näitä ohittelin. Kiitos Subarulle kiivaasta valoshowsta. :agrue:

Harva jono sen takia ,että loskaa /paskaa tuulilasille. Jos noin vähän alle
ohjenopeuden jono talvikelillä liikkuu yleensä jätän pujottelun tekemättä.
Te ootte niin kiireisiä nuoria... :mrgreen:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
nipaka
Viestit: 2204
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Jiitee kirjoitti: Te ootte niin kiireisiä nuoria... :mrgreen:
Sula(märkä ja osin loskainen) tie ja matkaa edessä noin 20 km. Ei kummempaa kiirettä muttä turhaa nysväystä osaamattomien takia en halua harrastaa.
Pitäisikö jättää ohittamatta ettei kukaan mieltään pahoita?

Voih, roiskutinko märkää jonkun lasille? Sitä sanotaan autoiluksi.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

insinörtti
Viestit: 2648
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

nipaka kirjoitti:Pitäisikö jättää ohittamatta ettei kukaan mieltään pahoita?
Pitääkö tuota edes kysyä? Possujunassa ajetaan, kunnes eteen osuu ohituskaista. Sen ohituskaistan kohdalla sitten painellaan vähintään 110 mittarissa, vaikka rajoitus edelleen se sama 80. Kas kun järkiautoilija ajaa aina oikeaa tilannenopeutta.

Satunnaisten 40/50/60 rajoitustenkin kohdalla se tilannenopeus tuppaa olemaan kyltin lukema + mittarivirhe (10-30) päälle.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Manu
Viestit: 525
Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Manu »

nipaka kirjoitti:
Jiitee kirjoitti: Te ootte niin kiireisiä nuoria... :mrgreen:
Sula(märkä ja osin loskainen) tie ja matkaa edessä noin 20 km. Ei kummempaa kiirettä muttä turhaa nysväystä osaamattomien takia en halua harrastaa.
Pitäisikö jättää ohittamatta ettei kukaan mieltään pahoita?

Voih, roiskutinko märkää jonkun lasille? Sitä sanotaan autoiluksi.
Ihan oikein toimit ja onhan näitä mielensäpahoittajia kun Alfalla mennään ohi. Älä välitä, jos mielensä pahoittaa sellasesta niin on muita ongelmia! :)

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11367
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

nipaka kirjoitti: Voih, roiskutinko märkää jonkun lasille? Sitä sanotaan autoiluksi.
Puoilityhjällä moottoritiellä sitä sanotaan ajattelemattomuudeksi tai tyhmyydeksi. Mikä ihme siinä on, että on pakko tuikata heti siihen ohitetun eteen. Ei sieltä normaalisti kukaan ohituskaistaa vastaan tule.

Muilla teillä tilanne sitten toki toinen, niinkuin nipakankin tilanteessa todnäk oli.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Vastaa Viestiin