Tervehdys!
Onko kellään kokemusta tai onko kukaan ylipäätänsä edes kokeillut "hihnapihkasprayta" venyvälle laturinhihnalle 2.4 diesel alfassa? Vai onko kitinä kylmänä korjattavissa ainoastaan vaihtamalla uuteen...? Tuon vaihtamisessa kuitenkin on ilmeisesti aika kova homma
Olen kokeillut, toimii niinkuin lahkeeseen pissaaminen kylmällä, eli hetken aikaa. Lisäksi moniurahihnasta tuppaa ratkeamaan pätkiä niistä kapeista urien välisistä kumiharjanteista sprayn takia...
Koko keksintö on V-urahihna aikakaudelta.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
Uutta remmiä vaan. Ja katsot, että siinä ei lue Contitech. Ne on venyviä hihnoja, kun Daycolta saanee sitten ELASTISEN hihnan, mikä sen siis kuuluisi olla...
Venyvä hihna = venyy kerran ja jää löysälle
Elastinen hihna = joustaa, kuin kuminauha
Terve!
Näin vähän epäilinkin tuota asiaa, jotta pihka on vain ongelman siirtämistä siihen asti kun poikkee... Tuo vaihtohomma ilmeisesti tarvii käden rystysiin suojat mikäli olen oikein ymmärtänyt Kauanko tuollaisen elastisen remmin elinkaari on kilometreissä?
^
Kolme Contitechin venyvää ollut. Ne kaikki oli paskoja.
Nykyisessä taitaa lukea Dayco - ei ongelmia.
Eikä ole ainoa tapaus tälläkään foorumilla - useampi kitisevän hihnan kanssa kiroillut on havainnut muunmerkkisen ensinnäkin joustavan ja menevän paikalleen helpommalla, sekä pysyneen äänettömänä.
Onkohan kellään vikisevää hihnaa, jos se on muunmerkkinen?
Contitechiä en enää ikinä laita. Vinkuu jo ensimmäisellä käynnistyksellä. SKF:ää on kehuttu helpoksi laittaa ja toimivaksi. Nyt toisessa autossa on Dayco ja silläkin on menty useampi vuosi.
Q4:seen laitoin Marellin hihnan ja sehän osoittautui Contitechin tekemäksi. Ainostaan se että koko nokka oli auki ja hihnan laitto onnistui helposti pelasti tämän hihnan heti vinkumiselta, mutta kyllä täytyy aina talvella muistaa laittaa lämppärin puhallus pois käynnistäessä, ettei hihna vinguta itseään rikki.
Aquatica kirjoitti:Uutta remmiä vaan. Ja katsot, että siinä ei lue Contitech. Ne on venyviä hihnoja, kun Daycolta saanee sitten ELASTISEN hihnan, mikä sen siis kuuluisi olla...
Venyvä hihna = venyy kerran ja jää löysälle
Elastinen hihna = joustaa, kuin kuminauha
Jos valita saa, niin ennemmin vaikka venyvä ja vinkuva Conti kuin elastinen ja katkeava Dayco
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"
Kyllä sieltä pieni rispaantuneen hihnan ääni kuului koneen käydessä. Kiire kun oli niin matkaan lähdettiin ja 300 metriä päästiin. Ei ollut enää kiire.
ScreenHunter_178 Nov. 08 08.36.jpg (8.22 KiB) Katsottu 8471 kertaa
7
Contin pakkauksessa on valmistusajankohta, 5-vuotta on max varastointiaika ennen asennusta! Tiedä sitten mitä ehtoja tuossa 5-v takuussa on, ja onko sopimuksen tehneitä korjaamoita meillä? Itsetehdyt on luonnollisesti pois suljettuja Tehdas on käyttänyt 2,4-moottorissa näitä koko tuotannon ajan, ja toimittanut varaosina samoin. Täytyy myös muistaa, että tämäkin hihna on vaihdettava muiden hihnavaihtojen yhteydessä, usein taitaa jäädä tekemättä!
Alkukesästä meni tuonne SKF, asennus meni ilman työkaluja, ihan näppivoimin ja samalla pyörittäen. Kiristys hitaasti ja samalla pyörittäen. Eihän tässä ole varmaan kuin 5tkm mennyt ja muutama pakkasaamu mutta ei vielä ole kitissyt yms.
Hihnan valinta on varmasti oleellinen juttu lopputuloksen kannalta. Mutta asennus varmaan vielä tärkeämpi. Mitä hellemmin sen saa paikoilleen, ilman jollain työkalulla hihnan pakottamista, on ainakin yhtä oleellinen.
Kyllä tuo edellinen SKF valinta tuli juurikin forumin kokemusten perusteella. Ja yhden omakohtaisen kokemuksen perusteella samaa merkkiä meni takaisin.
Tonne 159 ketjuun just avauduin, ennenku tämän näjin.
SKF omien kokemusten perusteella ok, ainaki oli.
Mä aikoinas sipasin santapaperilla terävyyttä pois laturin pyörältä. Oli semiterävä.
Kylmästöinnin kompuraa en löysänny kertaakaan, vaik isot pojat jutteli muka sen auttavan.
Muoks;
Asennukses siis kiinteä avain laturin akselille, ei räikkä, koska vapaakytkin. Ja näppituntumaa...
Pitäisi lähteä. Ainakin se pysyy käynnissä ilman hihnaa. Ainoa, mistä ECU voisi edes havaita hihnan puuttumisen, on latausjännite. Käynnistystilanteessa taas laturi ei tuota juuri mitään, joten en keksi järjellistä mekanismia jolla sekään vaikuttaisi käynnistymiseen.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.
Ei vaikuta käynnistymiseen tai ajamiseen mitenkään.
Omasta 159:stä katkesi hihna kesken ajon, eikä tällä kertaa mennyt sentään jakohihnan väliin.
Ajoin tämän jälkeen vielä 15 km työmaalle. Laitoin kaikki sähkölaitteet pois päältä, niin akku riitti hyvin perille asti.
Ei syttynyt edes yksikään merkkivalo laturin valon lisäksi palamaan vielä tuolla matkalla.
Varmaan täysi ja hyvä alku, sähkölaitteet minimiin niin riittää 200-400km? 164:lla tultiin ilman latausta läheltä Kuopiota Turkuun. Hieman oli jännää pimeässä....
Ei taida riittää viisysissä akku ihan tuollasta matkaa. Mutta joo, hyvin sillä ajamaan pystyy.
Myös jos kampuran pyörän vulkanointi pettää, niin ajaminen onnistuu oikein mallikkaasti - mut ilman apulaitteita tai ohjaustehostinta, oli muuten aika raskasta ajaa pari kilometriä korjaamolle.
Ei taida riittää viisysissä akku ihan tuollasta matkaa. Mutta joo, hyvin sillä ajamaan pystyy.
Myös jos kampuran pyörän vulkanointi pettää, niin ajaminen onnistuu oikein mallikkaasti - mut ilman apulaitteita tai ohjaustehostinta, oli muuten aika raskasta ajaa pari kilometriä korjaamolle.
Mä ajoin joskus 30 km automaatti 159:llä ja pari kilometriä ennen maalia meni vaihteisto virransäästö moodiin. Laturi siis oli särkynyt ja akku lähtiessä täyteen ladattu.
Kai silloin on akkukin sökö tai ollut jo vajaa kun valo tullut tauluun? Jos aikaa menisi 15min ja akussa olisi 50Ah käytettävissä niin tuo imisi 200A, eli 2400w kokoajan?