Skraadeja laakeriliuskoissa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Skraadeja laakeriliuskoissa

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Kävin lasikuulapuhalluttamassa kiertokanget paikallisessa kansipajassa (eri missä teetin kannen) ja laakeriliuskat piti luonnollisesti irroittaa ennen puhallusta.
Noh, kun menin hakemaan puhallettuja kankia, niin kansityön ukkeli pisti irroitetut liuskat yhteen muovipussiin. Kotona sitten kaivoin liuskat pussista ja huomasin, että liuskoihin oli tullut pieniä skraadeja pussissa pyöriessä :evil:
Laakereilla on ajettu vain n.150km ja alkuperäinen suunnitelma oli käyttää niitä vielä uudestaan. Nyt en sitten taas enää tiedä voiko niitä käyttää... uudet maksaa kuitenkin yli 70e Perkele! :evil:

Leikkaakohan kiinni jos noita käyttää..? :?

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Kyllä pienet skraadut hioutuu kun pistää koneen pyörimään ja hetkeksi antaa +6000rpm :twisted:
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

ajta
Viestit: 76
Liittynyt: 16 Helmi 2005, 18:53
Paikkakunta: askainen

Viesti Kirjoittaja ajta »

jos viitsit niin laita liuskoista kuvia niin raadin on helpompi neuvoa

Avatar
90
Viestit: 8053
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

jeps, ei muuta kuin kuvia kehiin..

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Njoo.. Täytyy laittaa

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Nonni! Nyt on kuvat albumissa.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Nuo naarmut eivät ole vaarallisia. Katsoin Moottorin laakerien korjauskäsikirjasta ja siinä ei ollut maininta niin pienistä naarmuista. Todella pahoja kuvia oli sitten kun esiteltiin "laakerivurioita" :? . Ei muuta kuin koneeseen. Olithan numeroinnut mikä laakeriliuska tulee mihinkin kankeen?
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

ajta
Viestit: 76
Liittynyt: 16 Helmi 2005, 18:53
Paikkakunta: askainen

Viesti Kirjoittaja ajta »

juu ei mitään hätää kone kasaan vaan

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

mä vaihtaisin uusiin. uus on aina uus, semminkin jos ne on mennyt sekaisin :?

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Aika pieniltä noi näyttää kuitenkin, tuuntuuko "pahalta" sormella kun koittaa ? Tietysti jos budjetti antaa myöten niin uudet kuten gamma sano mutten kyllä usko että noistakaan mitään ongelmaa tulee, äkkiä ne hioutuu tasaseks :mrgreen:
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Laakerit oli kyllä numeroitu.

Eipä ne nyt kovin pahalta tunnu kun sormella koittaa.

Saa luvan kelvata! Nippuun vaan ja romulle kieppiä :wink:

Avatar
90
Viestit: 8053
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

juuri näin... :wink:

Avatar
Vito
Viestit: 754
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05x2,156 SW 2.0 JTS-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Viesti Kirjoittaja Vito »

eltsu kirjoitti:äkkiä ne hioutuu tasaseks :mrgreen:
:lol: HÖPÖHÖPÖ

Välissä oleva öljykalvoko niitä hioo?Hope not :lol:
Metallikosketuksessa laakeri on valmis 2 sekunnissa!

Vaihtoon,70e on pikkuraha siihen verrattuna mitä maksaa uudet veivit tai totaalinen tuho

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

No ei ne tietenkään hioudu, et huomannut hymiötä? Jos naarmut on sellaisia "pintanaarmuja" että niitä tuskin sormenpäällä tuntee, ne jää sinne saman öljykalvon sisään eikä haittaa mitään... Tietysti uusi on aina silti uusi.
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
Olli79
Viestit: 387
Liittynyt: 13 Heinä 2003, 17:04
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Olli79 »

Noi kelpaa aivan loistavasti!
Ratkaisevaa noissa kait on se välys, jota noilla kilometreillä ei varmasti ole syntynyt.
Ja kyllä ne naarmut todella hiotuu pois oljyn ja sen seassa olevien partikkelien toimesta, muutenhan laakerit olisi ikuiset...

Avatar
Vito
Viestit: 754
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05x2,156 SW 2.0 JTS-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Viesti Kirjoittaja Vito »

Olli79 kirjoitti:Noi kelpaa aivan loistavasti!
Ratkaisevaa noissa kait on se välys, jota noilla kilometreillä ei varmasti ole syntynyt.
Ja kyllä ne naarmut todella hiotuu pois oljyn ja sen seassa olevien partikkelien toimesta, muutenhan laakerit olisi ikuiset...
:lol: Eikun paranee :lol: Kaskun ei hiomatahnaa suositella :lol:

Laakerihan on vaan "sulake",jonka tarkotus olis estää kalliimpien osien rikkoontuminen.
Eihän laakerivaurioiden syy ole laakerissa,vaan syystä tai toisesta öljyn sekaan joutuneissa "partikkeleissa :lol:" yms.voiteluongelmissa!
Jos noita ongelmia ei olis niin laakeri oliskin "ikuinen" :wink:

Kokeilkaas raapasta vaikka kynnellä laakerin pintaa ja miettikää sitten kuinka paljon "partikkeleita" se sietää :lol:

Miksköhän kokoajan kehitetään parempia öljyjä ja suodattimia :roll:

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4910
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Vai pidentää entisestään vaihtovälejä...... :wink:
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Olli79
Viestit: 387
Liittynyt: 13 Heinä 2003, 17:04
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Olli79 »

Vito kirjoitti: Laakerihan on vaan "sulake",jonka tarkotus olis estää kalliimpien osien rikkoontuminen.
:lol:

Vito onnitteluni! Olet joko kumonnut Isaac Newtonin teoriat, tai keksinyt ikiliikkujan :mrgreen:

Teoriallasi osoitat että jos voitelu on kunnossa laakereissa ei synny kitkaa, muutenhan ne hioutuisivat hiljalleen. Teoriasi mukaan öljyn ja laakerin välisen kitkakertoimen täytyy olla nolla.

Ymmärtääkseni liikekitkaa syntyy aina kun kaksi kappaletta koskee toisiinsa , tässä tapauksessa neste ja metalli.

Poikkeus tietysti on tyhjiö, jolloin kappale ei koske toiseenkappaleeseen.
En kuitenkaan usko että ks. laakeriliuskoja tullaan käyttämään avaruudessa.
Kiinnostaisi kovasti kuulla mitä öljyä käytät? Entä oletko joutunut rakentamaan erillisen jarrun moottorin sammutusta varten :mrgreen: :drinking:

Avatar
Vito
Viestit: 754
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05x2,156 SW 2.0 JTS-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Viesti Kirjoittaja Vito »

"ikuinen" :roll:

Nojoo,antaa olla,lähdenkin tästä kasailemaan parempaa konetta lattialta löytyvistä osista......niissä kun on sopivasti hiovia "partikkeleita" :mrgreen:

Avatar
Olli79
Viestit: 387
Liittynyt: 13 Heinä 2003, 17:04
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Olli79 »

Vito kirjoitti:"ikuinen" :roll:

Nojoo,antaa olla,lähdenkin tästä kasailemaan parempaa konetta lattialta löytyvistä osista......niissä kun on sopivasti hiovia "partikkeleita" :mrgreen:
Juu mielipiteitä kysellään ja niitä myös annetaan :-D
itsekin jatkan :drinking:

Vastaa Viestiin