Skraadeja laakeriliuskoissa
Valvoja: Moderators
- Abarth
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Skraadeja laakeriliuskoissa
Kävin lasikuulapuhalluttamassa kiertokanget paikallisessa kansipajassa (eri missä teetin kannen) ja laakeriliuskat piti luonnollisesti irroittaa ennen puhallusta.
Noh, kun menin hakemaan puhallettuja kankia, niin kansityön ukkeli pisti irroitetut liuskat yhteen muovipussiin. Kotona sitten kaivoin liuskat pussista ja huomasin, että liuskoihin oli tullut pieniä skraadeja pussissa pyöriessä
Laakereilla on ajettu vain n.150km ja alkuperäinen suunnitelma oli käyttää niitä vielä uudestaan. Nyt en sitten taas enää tiedä voiko niitä käyttää... uudet maksaa kuitenkin yli 70e Perkele!
Leikkaakohan kiinni jos noita käyttää..?
Noh, kun menin hakemaan puhallettuja kankia, niin kansityön ukkeli pisti irroitetut liuskat yhteen muovipussiin. Kotona sitten kaivoin liuskat pussista ja huomasin, että liuskoihin oli tullut pieniä skraadeja pussissa pyöriessä
Laakereilla on ajettu vain n.150km ja alkuperäinen suunnitelma oli käyttää niitä vielä uudestaan. Nyt en sitten taas enää tiedä voiko niitä käyttää... uudet maksaa kuitenkin yli 70e Perkele!
Leikkaakohan kiinni jos noita käyttää..?
- Ricambi
- Viestit: 1435
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Nuo naarmut eivät ole vaarallisia. Katsoin Moottorin laakerien korjauskäsikirjasta ja siinä ei ollut maininta niin pienistä naarmuista. Todella pahoja kuvia oli sitten kun esiteltiin "laakerivurioita" . Ei muuta kuin koneeseen. Olithan numeroinnut mikä laakeriliuska tulee mihinkin kankeen?
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- Vito
- Viestit: 754
- Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
- Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05x2,156 SW 2.0 JTS-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
- Paikkakunta: Loch Troll
Eikun paranee Kaskun ei hiomatahnaa suositellaOlli79 kirjoitti:Noi kelpaa aivan loistavasti!
Ratkaisevaa noissa kait on se välys, jota noilla kilometreillä ei varmasti ole syntynyt.
Ja kyllä ne naarmut todella hiotuu pois oljyn ja sen seassa olevien partikkelien toimesta, muutenhan laakerit olisi ikuiset...
Laakerihan on vaan "sulake",jonka tarkotus olis estää kalliimpien osien rikkoontuminen.
Eihän laakerivaurioiden syy ole laakerissa,vaan syystä tai toisesta öljyn sekaan joutuneissa "partikkeleissa " yms.voiteluongelmissa!
Jos noita ongelmia ei olis niin laakeri oliskin "ikuinen"
Kokeilkaas raapasta vaikka kynnellä laakerin pintaa ja miettikää sitten kuinka paljon "partikkeleita" se sietää
Miksköhän kokoajan kehitetään parempia öljyjä ja suodattimia
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4910
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Vito kirjoitti: Laakerihan on vaan "sulake",jonka tarkotus olis estää kalliimpien osien rikkoontuminen.
Vito onnitteluni! Olet joko kumonnut Isaac Newtonin teoriat, tai keksinyt ikiliikkujan
Teoriallasi osoitat että jos voitelu on kunnossa laakereissa ei synny kitkaa, muutenhan ne hioutuisivat hiljalleen. Teoriasi mukaan öljyn ja laakerin välisen kitkakertoimen täytyy olla nolla.
Ymmärtääkseni liikekitkaa syntyy aina kun kaksi kappaletta koskee toisiinsa , tässä tapauksessa neste ja metalli.
Poikkeus tietysti on tyhjiö, jolloin kappale ei koske toiseenkappaleeseen.
En kuitenkaan usko että ks. laakeriliuskoja tullaan käyttämään avaruudessa.
Kiinnostaisi kovasti kuulla mitä öljyä käytät? Entä oletko joutunut rakentamaan erillisen jarrun moottorin sammutusta varten