Ne jotka ostaa autoksi muun, kuin sähköauton, ovat natseja?

Valvoja: Moderators
Ne jotka ostaa autoksi muun, kuin sähköauton, ovat natseja?
...hybridillä ajavat vain fasisteja?
Tiedän olevani erilainen nuori ja edustavani pientä niche markkinaa mutta sähköauton ongelmat minulle ovat juuri tuossa. Pakkasella ei pääse pääkonttorilta kotiin muuta kuin long range Teslalla. Tai ehkä Mustangilla.insinörtti kirjoitti: ↑21 Helmi 2021, 09:59^turha klilkkiotsikko. Tuo on fataali ongelma silloin, kun luvattu toimintasäde on 200 km luokkaa = talvella ei voi 100 km pidempiä matkoja ajella. Mutta noista suurin osa pääsee 300 km. Vrt. olen itse ajellut bensakäyttöisellä autolla, jonka toimintasäde talvella & pätkäajossa max. 400 km. 45 l tankki ja kulutus 10+ litraa.
Insinörttinä ymmärrät varmaan pointin pelivarasta; jos polttiksella range ahdistaa , tankkaus ja max. kahvikuppi ja menoksi --> vrtinsinörtti kirjoitti: ↑21 Helmi 2021, 17:29Mitä hiton väliä on näillä jää luvatusta prosenteilla? Nyt käsissä V60, joka menee maantiellä 6,5 kulutuksella = tankillisella pääsee 1000 km. Kaupunki/pätkäajossa saisi helposti menemään 13 l/100 km tai ylikin, jolloin toimintasäde -50 % maantieajoon verrattuna ja normikulutuksen lupauksiin nähden vieläkin suurempi vajaus. Isomman tankin kanssa tietenkään ei ikinä tule eteen tilannetta, missä ajettaisiin koko tankillinen pelkää nurkka-ajoa. Mutta 45 l tankin kanssa moinen onnistui ja tankkausväli siis 350 km luokkaa.
Jotenkin tuntuu olevan sokeaa pistettä tässä, ettei polttomoottoreilla muka kulutus vaihtetelisi minnekään. Ihan samalla lailla se vaihtelee eli pahimmillaan menee 100 % enemmän kuin maantieköröttelyssä.
Toistaiseksi ainakin henk.koht, kaikki em.seikat. Mutta esim i3 REXillä tai vastaava konstruktio sopisi jopa meillä joskus pitkien matkojen taittajiksi ( tyypilliset lastenlasten ja isomummojen vierailukeikat 200 km- 300 km ja 400 km suuntaansa).
No nyt tuli jo validi pointti. Tällainen 400 km nimellinen ja pahimmillaankin 250 range riittäisi jo omiin tarpeisiini (pidempiä päivämatkoja tulee vain pari kertaa vuodessa), mutta ei ole pihassa latausmahdollisuutta (kerrostalo) eikä ole myöskään montaa pikalatauspistettä Helsinki-Turku-Tampere-Lahti välimaastossa, missä useimmin tulee pyörittyä. Ei ainakaan valtateiltä poistuttaessa ja niillä valtateilläkin saattaa olla 1 ainokainen 50 kW pikalaturi jollain huoltoasemalla. Se kun on varattuna tai rikki, aikataulu pissii kintuille pahemman kerran. Mutta yllättävän kovaa kyytiä näitä latauspisteitä on putkahdellut, joteen tilanne voi olla valoisampi jo parin vuoden päästä. Tod. näk. latauspaikan puute kotipihassa jää viimeiseksi tulpaksi.
Ainakin Hgi-Turku välillä on latausmahdollisuuksia melko lailla jos pysyy ykköstiellä.
Eli polttomoottorienkin kohdalla pitäisi puhua vain ja ainoastaan 15 l/100 km kulutuksista ja sen mukaisesta toimintasäteestä, koska pahimmillaan voi kaupungissa tämän verran mennä?
Sori, mutta WLTP:n jakaja suomalaiseen kylmän maan pitkiin maantiematkoihin on heikoimmillaan enemmän. Ainakin jos kysyy esim. Jaguarilta. viewtopic.php?f=3&t=17144&p=649002&hili ... ka#p649002insinörtti kirjoitti: ↑22 Helmi 2021, 08:14Sori, mutta nämä nykyiset WLTP speksit ovat ihan järkeviä. Maksimi, mitä hyvissä olosuhteissa pääsee. Heikoimmillaan puolet tästä. Helppo päässälaskunakin. NEDC taas ihan pelleilyä, kun piti niistä lupauksista ensin ottaa kolmannes pois ja sitten jakaa vielä kahdella.
Jep, pienemmillä teillä rupeaa kuumottamaan polttomoottorivehkeenkin kanssa, jos polttoaine riittää enää alle 100 km ajomatkaan. 500x sytytteli välillä polttoainevaloa vasta 50 km kohdalla, jolloin mentiinkin suoraan fuel emergency tilanteeseen. Myös ne kilometrit arvottiin hauskasti, esim. täysi tankki ei alkuun tuntunut hupenevan lainkaan, mutta viimeinen kolmannes meni melkein tuplavauhtia ajotietokoneen range -lupausten perusteella. Esim. matkan alussa lupaus 130 km, mutta 50 km ajomatkan jälkeen enää 50-60 tauluissa ja fuel emergency valo syttyi.
Ja ne lähtötiedot... tuosta laskelmasta olisi kiva tietää, millaiseen kWh/100 km arvoon se perustuu. Siellä voi olla suuren maailman ruuhkan aiheuttamaa pumppausta tai lämmityksen aiheuttamaa isompaa kulutusta. Vai onko ajateltu, ettei vedetä 200 km yhtä soittoa moottoriteillä, vaan pikku pätkinä usean päivän mittaan? 92 keskari ei yksitään kerro, että ajateltiinko köröteltävän koko matka 100 vakkarissa vai 50...130 pumpaten. Polttomoottorillakin tuntuu menevän ensimmäiset parikymmentä km litran kovemmalla kulutuksella kuin pitkät (100+ km) siivut konetietä. Ei nämä TM yms. mittaustulokset niin pahoilta näytä nimenomaan pitkillä ajomatkoilla. Alkumatka vie eniten, etenkin esilämmityksen puuttuessa.FinPat kirjoitti: ↑22 Helmi 2021, 08:28Sori, mutta WLTP:n jakaja suomalaiseen kylmän maan pitkiin maantiematkoihin on heikoimmillaan enemmän. Ainakin jos kysyy esim. Jaguarilta. viewtopic.php?f=3&t=17144&p=649002&hili ... ka#p649002
Ja sitten muuten toinen havainto, kuinka paljon polttoainetankin koko pienenee ajan funktiona?
En nyt yhtään keksi, mistä keksit tämän vertauksen. WLTP-kulutuksen heitto on melko konsistentti ympäri vuoden samalla ajoprofiililla, samaa ei voi sanoa sähkörangesta.insinörtti kirjoitti: ↑22 Helmi 2021, 08:14Eli polttomoottorienkin kohdalla pitäisi puhua vain ja ainoastaan 15 l/100 km kulutuksista ja sen mukaisesta toimintasäteestä, koska pahimmillaan voi kaupungissa tämän verran mennä?
Täällä ainakin näyttäisi olevan edes jollakin lailla analysoitua käyttötietoa:insinörtti kirjoitti: ↑22 Helmi 2021, 08:56Tankin pieneneminen on kyllä edessä, mutta näyttää olevan aika vähäistä ainakin ensimmäiset 10 vuotta. Akuissa saattaa olla käyttämätöntä reserviä, mitä otetaan käyttöön sen hiipuessa, jolloin range pysyy likimain vakiona. Tosin alamäki voi jyrkentyä kovasti sitten, kun varat on syöty. Lataushybrideistä varmaan saa osviittaa. Niissä kun akkuja jumpataan tyhjästä täyteen paljon tiuhempaan tahtiin, myös uupumisen pitäisi näkyä nopeammin. Toistaiseksi ongelmat näkyvät enemmän olleet akun jäähdytyksessä, ainakin eräällä merkillä...
Ne muutama Ämpärikuljettaja jota tunnen ovat kaikki olleet tyytyväisiä laitteeseen. Samaten entisessä osoitteessa Chevy Voltin kanssa. Ilmeisen onnistunut tuote omaan kategoriaansa.Rasvis kirjoitti: ↑22 Helmi 2021, 11:15Ämpärillä on nyt elettyä elämää kahdeksan vuotta ja 130 tuhatta kilometriä, joista omaa suoritetta 5v/100tkm. Toistaiseksi en ole huomannut akun kapasiteetissa mitään muutosta. Varmaankin tässä pikku hiljaa syödään puskuria ja jossain vaiheessa käytettävissä olevat kilowattitunnitkin alkavat huveta, mutta koska se sitten tapahtuu ja kuinka nopeasti, jää nähtäväksi.
Aika huoleton on ollut voimalinja ja oikeastaan koko autokin. Suurimpana murheena sähkömoottorin laakerit vaihdettiin takuuseen sadan tonnin kohdalla, mutta muuten on sitten enimmäkseen laitettu salamaa tankkiin ja maantietä alle. Ja eilen uusi sivupeili, vanha kun sanoi käsipäivää autokatoksen tolpan kanssa.
Tähän sen verran että uutta plugaria ostaessa veroetu oli kiistaton! Vastaava pelkkä bensakinneri, kuin nyt hankittu ladattava, olisi tuottanut valtiolle yli 7 keur enemmän verokertymää.
Huomioida missä? Hankinnassa? Tottakai saa ja pitää huomioida, kuten monta muutakin asiaa. Keskenään vertailussa? Eri triggerit, eri asiat, niin minusta on vaikea verrata. Siksi en löytänyt yhteyttä ajatusmaailmaasi.insinörtti kirjoitti: ↑22 Helmi 2021, 09:02^ Sähköautolla range on kaupunkiajossa melkein sama kuin maantieajossa. Polttomoottorilla kaupunkiajo puolittaa rangen. Sama ilmiö, mutta tulee eteen eri tilanteessa. Mutta vain toisen näistä saa huomioida?
Jep. Tämä kyllä toimittaa sen minkä lupaa, ja härvelin kanssa on mahdollista viihtyä jos hyväksyy sen mitä se ei ole. Ei Giulia, ei Tesla, ei Grand Voyager. Eikä Linnanmäen törmäilyauto
Todella hyvän näköinen sähköauto ja vielä fiksu kokonaisuus käytön kannalta.aaiitee kirjoitti: ↑23 Helmi 2021, 21:16https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... d1f1c5d642aaiitee kirjoitti: ↑23 Helmi 2021, 21:04Jos vain yhtiössä olisi latausmahdollisuus ja riittävästi massia, niin ihan makea auto:aaiitee kirjoitti: ↑23 Helmi 2021, 20:16Käsittämätöntä tuo älytön autoilijoiden pelottelu. Mukamas vanhat polttomoottoriautot menettävät hetkessä arvonsa! Pidetäänkö suomalaisia autoilijoita niin tyhminä?
Uusiakin polttomoottoriautoja valmistetaan yleisesti autotehtaiden mukaan v-35-45 asti. Autoilijoilla suomessa on muutaman tonnin hintaisia autoja keskimäärin. Miten autoilijat rikastuvat yhtäkkiä ja ostavat 30000€ sähköautot itselleen ja myyvät muka vanhat yhtäkkiä pois? Sähköautot ovat kalliimpia kuin bensakäyttöiset.
Autokauppiaatko myyvät vanhat autot alle torihintojen vai kuka? Ei tuota mustapekkaa kukaan halua...
Kuka bensa auton omistaja haluaa maksaa sähköautoilijalle latauspaikan? Haluavatko asukkaat ikkunoiden uusinnan tai varastokopin ovien uusinnan sijaan sähköautoille latauspisteen?
Ainakin vanhemmissa asuntoyhtiöissa on jonossa vaikka kuinka monta rahareikää odottamassa maksajaa...
https://news.cision.com/fi/hyundai-moto ... a,c3166186
Hyvä, että näitäkin artikkeleita on. Soisi olevan suomenkielisissäkin medioissa vieläkin enemmän kuin mitä nyt on ollut. Tässä taannoin eräs kansanedustaja marisi twitterissä hybridistään, että eihän autolla pääse sähköllä Espoon perukoilta edes työpaikalle asti. Jos olisi ottanut selvää asioista, niin ei olisi tullut yllätyksenä. Haukkui hybridit autonvalmistajien viherpesuksiV6 kirjoitti: ↑21 Helmi 2021, 09:27Elbilar passar inte i Norden – tappar upp till 46% räckvidd vintertid
https://samnytt.se/elbilar-passar-inte- ... vintertid/
Joo, Ämpärissähän on 4 käyttötilaa joista 3 sarjahybridiä ja yhdessä tulee sitten myös kytkentä polttomoottorista pyöriin. Chevy Voltin face liftissä oli sitten vielä yksi ajotila lisää. Siinä mielessä ei aivan puhdas sarjahybridi.
Eikö tuon naurettavan REX polttoainesäiliön rajoitteen syynä ole jokin Kalifornian uloshengityskaasulaskentakaava?
Ja nelitahtimoottorin voi mitoittaa paremmin energiatehokkaammalle Atkinson syklille kun se pyörittää generaattoria pyörien sijaan.
Sama täysin naurettava 9 l bensatankki riivaa myös uusia kaasuautoja. Olisiko Euroopassakin keksitty jollain markkinalueella laittaa eco/2-polttoainevehkeille tällainen raja estämään pelkällä dinosaurusmehulla autoilua?
Mulla on sellainen käsitys, että Amperassa ei ole mekaanista yhteyttä moottorista pyöriin. Aina ajetaan sähköllä.FinPat kirjoitti: ↑02 Maalis 2021, 11:28Joo, Ämpärissähän on 4 käyttötilaa joista 3 sarjahybridiä ja yhdessä tulee sitten myös kytkentä polttomoottorista pyöriin. Chevy Voltin face liftissä oli sitten vielä yksi ajotila lisää. Siinä mielessä ei aivan puhdas sarjahybridi.
Ja onhan sarjahybridejä ollut jo ainakin vuodesta 1900 jolloin Ferdinand Porsche moisen suunnitteli.
Planeettavaiheisto miksaa kahden sähkömoottorin ja polttomoottorin tuottamaa vääntöä.matti_vuorio kirjoitti: ↑02 Maalis 2021, 13:49Mulla on sellainen käsitys, että Amperassa ei ole mekaanista yhteyttä moottorista pyöriin. Aina ajetaan sähköllä.
Tämä oli perusteena kun Government Motorsia perustettiin. Valtiorahoituksen ehtoja oli todistaa elinkelpoisuus tuloillaan olevilla innovatiivisilla malleilla. Väittivät Voltin olevan sellainen, koska aina sähkö...matti_vuorio kirjoitti: ↑02 Maalis 2021, 13:49Mulla on sellainen käsitys, että Amperassa ei ole mekaanista yhteyttä moottorista pyöriin. Aina ajetaan sähköllä.