Sähköautoista ja lataushybrideistä
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 1429
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Metkaa testailua: https://www.youtube.com/watch?v=zRSDpZjPNWo
Hieman voisi tietty testistä saivarrella kun ei paljoa Volvon ajoprofiilia avata, kulutus kyllä vaikuttaa ihan järkevältä. Samoin ei V90 ole ihan verrannollinen T3:een noin vaikka tilojen puolesta, olisiko tuossa massaa haettu. Olisihan myös sitä genukärryä voinut vetää Volvolla ja katsoa kulutuksen. Taisi myös Teslalla mennä hieman vetomassa pitkäksi vaikka ovelasti 900 kilosta puhuivatkin.
Tuo kyllä kokolailla tukee sitä omaa ajatusta, että esimerkiksi maatiloilla missä varavoimaa tarvitaan, niin ei ole välttämättä huono ajatus latailla samalla autoja. Viherpesua parhaimmillaan.
Tietty 15 kWh töpselisähköllä on lie jotain 2,25 e luokkaa ja tuossa meni löpönä noin 5,3 e. Jos joku ketku kuitenkin kiepauttaisi löpön sopivan yrityksen kautta, niin latauksen hinta kovasti lähenisi töpselisähköä.
Hieman voisi tietty testistä saivarrella kun ei paljoa Volvon ajoprofiilia avata, kulutus kyllä vaikuttaa ihan järkevältä. Samoin ei V90 ole ihan verrannollinen T3:een noin vaikka tilojen puolesta, olisiko tuossa massaa haettu. Olisihan myös sitä genukärryä voinut vetää Volvolla ja katsoa kulutuksen. Taisi myös Teslalla mennä hieman vetomassa pitkäksi vaikka ovelasti 900 kilosta puhuivatkin.
Tuo kyllä kokolailla tukee sitä omaa ajatusta, että esimerkiksi maatiloilla missä varavoimaa tarvitaan, niin ei ole välttämättä huono ajatus latailla samalla autoja. Viherpesua parhaimmillaan.
Tietty 15 kWh töpselisähköllä on lie jotain 2,25 e luokkaa ja tuossa meni löpönä noin 5,3 e. Jos joku ketku kuitenkin kiepauttaisi löpön sopivan yrityksen kautta, niin latauksen hinta kovasti lähenisi töpselisähköä.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
- Vainio
- Viestit: 704
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tää CO2 on se laskutoimituksen muuttuja jonka taustalla on liikaa talousmatikkaa oli sitten vetyä tai ei
Muuten tuo edellä kuvailtu on varsin hyvin ymmärrettävissä ja kertoimet lienee kohdallaan. Liekkö joku edistyneempi laskentatapa otettu käyttöön, että vedystä saadaan perusteltua vihreä vaihtoehto.
insinörtti kirjoitti: ↑08 Huhti 2021, 19:39Vety vaatisi valtavan määrän sponssausta verovaroin tuotantolaitosten ja jakeluketjujen rakentamiseen ja tämän jälkeenkin pitäisi vielä subventoida polttoaineen myyntiä ja autojen ostamista.
Vastaava projekti lienee menossa roikkavehkeiden kanssa. Kemppi pukkaa aakkosasemille järeitä akkukontteja mistä saadaan repäistyä pikalatauksiin satoja kilowatteja hetkellistä tehoa. Ja itsekin tässä menossa hieromaan kauppoja valtion tukemasta sähköfillarista 159:n romutustodistuksella
Jotain konkreettisempaakin sähköautoilusta, tänään iltapäivällä olisi tarkoitus hypätä Teslan model-x:n rattiin ja hinata venetraileria sillä n. 100km reissu. Mielenkiintoista koeajaa tuokin auto, varsinkin kärry perässä.
- jkk
- Viestit: 6037
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Ja saat vielä palkkaakin siitä!
Lisäksi sinulla todella hyvä Private Network tarjoamassa langatonta yhteyspalvelua apronilla.
-
- Viestit: 145
- Liittynyt: 02 Tammi 2021, 10:02
- Car(s): MiTo QV -11
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
En lukenut kuin alun. Ehkä tätä on käsitelty.
Hybridi on teknisesti ehkä paskin valinta vaikka käyttöominaisuuksiltaan houkutteleva. Siinä on huonoimmat molemmista maailmoista. Huollettavana polttomoottori ja särkymässä sähkötekniikka.
Yleisesti sähkötekniikassa pohdin sitä, että saavat jonkin paremman akkuteknologian ja nykyisistä autoista tulee romurautaa litiumioni pattereineen.
Toivottavasti vetyautot yleistyisivät ja sillä aikaa polttomoottoreista revittäisiin kaikki lisätehot/säästöt ja annettaisiin markkinoitten eikä säännöstelyn ja verotuksen päättää mikä on paras teknologia. Ei ole suuri luotto tähän. Eiköhän valtiovalta rahakiihkoissaan tee ”ympäristöpaketin” heti kun vaalit ovat pidetty. ”Ajatelkaa luontoa”.
Tonalea odotellessa, vaikka se kai hybridi onkin.
Hybridi on teknisesti ehkä paskin valinta vaikka käyttöominaisuuksiltaan houkutteleva. Siinä on huonoimmat molemmista maailmoista. Huollettavana polttomoottori ja särkymässä sähkötekniikka.
Yleisesti sähkötekniikassa pohdin sitä, että saavat jonkin paremman akkuteknologian ja nykyisistä autoista tulee romurautaa litiumioni pattereineen.
Toivottavasti vetyautot yleistyisivät ja sillä aikaa polttomoottoreista revittäisiin kaikki lisätehot/säästöt ja annettaisiin markkinoitten eikä säännöstelyn ja verotuksen päättää mikä on paras teknologia. Ei ole suuri luotto tähän. Eiköhän valtiovalta rahakiihkoissaan tee ”ympäristöpaketin” heti kun vaalit ovat pidetty. ”Ajatelkaa luontoa”.
Tonalea odotellessa, vaikka se kai hybridi onkin.
- Aquatica
- Viestit: 15094
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '12
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Polttokennoa odotellessa. Tää on vaan niin tyhmää, että ei myydä kun ei ole latausasemia ja ei ole latausasemia, kun ei ole asiakkaita.
Lisäksi nyt tuo "taiktahna" on varmaan se käänteentekevä - jos se todetaan oikeasti toimivaksi, sen varastointi ja muut ominaisuudet pieksee nykyvetyratkaisut hyvinkin monella rintamalla. Ei tarvita enää älyttömän kalliita rakenteita ja niin edespäin. Toivottavasti rokkaa.
Toinen mitä itse kannatan, olis mikrofuusio (kyllä. Fallout-meiningillä!). Se toki vaatii sen, että saataisiin ylipäänsä fuusiovoima toimivaksi ratkaisuksi
Lisäksi nyt tuo "taiktahna" on varmaan se käänteentekevä - jos se todetaan oikeasti toimivaksi, sen varastointi ja muut ominaisuudet pieksee nykyvetyratkaisut hyvinkin monella rintamalla. Ei tarvita enää älyttömän kalliita rakenteita ja niin edespäin. Toivottavasti rokkaa.
Toinen mitä itse kannatan, olis mikrofuusio (kyllä. Fallout-meiningillä!). Se toki vaatii sen, että saataisiin ylipäänsä fuusiovoima toimivaksi ratkaisuksi
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Fuusion ja fossilin välillä on aikasidonnaisuusulottuvuus. Viimeiset 50 vuotta öljy on ollut loppumassa 30 vuoden sisään ja viimeiset 40 vuotta hallittu fuusioprosessi joka tuottaa enemmän energiaa kuin kuluttaa sitä on ollut 20 vuoden päässä.
- Aquatica
- Viestit: 15094
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '12
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Onhan sitä jo joku Siperialainen saatu tuottamaan muutaman millisekunnin ajaksi sähköä enemmän, kuin se on kuluttanut.
Lisäksi jossain muualla saatiin kai jo minuutin verran tuottoa - eli kyllä sinne päin ollaan pääsemässä. Ei vaan ihan iisi piisi taida olla....
-
- Viestit: 2647
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Polttokennoja saa kaupasta. Polttokennovoimalaitoksia valmistetaan Suomessakin, kvg Convion. Vaan se on sitten eri juttu, onko vety missään määrin järkevä polttoaine henkilöautoista puhuttaessa. Kova oli innostus taannoin, kun akut oli mallia lyijy tai NiCd. Nyt en enää näe etuja. Joku haukkui, että sähköautoilua tuetaan. No, se hupsu 2 tonnin hankitatuki taitaa vielä olla, vaikka tällä hetkellä kenkä puristaa lähinnä latausasemista. Vetyautot 70 k€ kappale eli pitäisi laittaa 20 k€ hankitatuki per auto ja tankkausasema maksaa yhtä paljon kuin 10 sähköauton pikalatausasemaa ja polttoaineen myyntiäkin pitäisi subventoida. Vetyautojen myyjät haluaisi, että valtion pohjattomasta säkistä kaikki kustannetaan. Samalla harrastavat pientä vedätystä eli puhuvat kuin vety olisi välttämätöntä ottaa käyttöön, koska polttokennot. Paitsi että polttokennoja on myös mm. metanolilla tai metaanilla toimivina malleina.
Sähköautojen kanssa on sentään jo nähtävissä, ettei tukia tarvi ihan loputtomiin jakaa. Vrt. tuulivoima seisoo jo omilla jaloillaan.
Ne magnesiummönjät yms. Ei mikään yliverto ratkaisu nekään, jos mönjään saadaan sidottua max. 10 % painoprosenttia vetyä. Ota kyytiin 10 kg vetyä, niin mukana pitää raahata reilu 100 kg mömmöä. Tästä voi päätellä, ettei ole ihan käden käänteessä rakennettu myöskään mömmön jakelu ja käytetyn mönjän keräysverkostot. Toimii paperilla/laboratoriossa ja kentällä 2040 luvulla, jos nyt ikinä laboratoriosta ulos pääsee.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sequence=1
Nyt on kivenä kengässä raskas kalusto, mutta sen kanssa on vaihtoehtoiset energiaratkaisut niin kehityksen alkutaipaleella (pl. sähkö- ja kaasubussit kaupunkiajossa), ettei kannata etunojassa alkaa mitään jakelusysteemeitä rakentamaan, kun ei vielä tiedä, mikä tekniikka kisan voittaa.
Nuo fuusiovoimalat taasen... periaatteessa Iter on edennyt jo pitkään ihan aikataulussa, mutta tämäkin on vielä pelkkä koereaktori, joka ei kykene tuottamaan sähköä. Koelaitokset toimivat muutaman sekunnin kerrallaan ja siitä on pitkä matka laitokseen, joka toimii monta kuukautta putkeen. Haaste ei ole saada fuusiota käyntiin, vaan laitoksen huolto. Reaktorin sisäosat ovat kovalla rasituksella ja palikoita pitäisi vaihdella säännöllisesti. Fuusio ei tuota radioaktiivista jätettä, mutta neutronipommitus tekee reaktorista itsessään radioaktiivisen. Sinne ei ole ihmisillä asiaa ja Fukushimassakin on nähty, miten säteily tuhoaa robotitkin ajan mittaan. Myös puhtausvaatimukset kovat eli ei saa robotit vikaantuessaankaan ruikkia hydrauliikkaneisteitä reaktoriin yms. Painajaismaisen isoja ja kalliita laitoksia nämä. Olkiluoto 3 potenssiin 2. Ei kannata Suomen kokoisen maan näihin sekaantua.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Cloverleaf
- Viestit: 1594
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^ No aika hyvinhän tuossa Iterissä on kustannuksia jaettu kansainvälisesti. Suomi osallistuu 140 miljoonalla eurolla. VTT ja kotimaiset yliopistot osallistuu hankkeeseen.
-
- Viestit: 145
- Liittynyt: 02 Tammi 2021, 10:02
- Car(s): MiTo QV -11
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tässä on sellainen pieni ajatusvirhe, että autoverojärjestelmä on rakennettu niin, että jokainen bensa/dieselauton ostaja subventoi hankinnallaan sähköautoja koska teoreettinen nollapäästöisyys tekee niistä autoverottomia. Sekään ei riitä vaan pitää tulla 4 tuhannen euron lisätuki, että saadaan ostettua esim Clion kokoinen renault Zoe 29390e hinnan sijaan 4 tuhatta halvemmalla. Siis veroton auto. Toki kaupasta saisi markkinatalouden periaatteilla tuotetun Clio V:n 18 tuhannella vaikka siinä on tuhansia enemmän veroa. Mutta ei, ympäristö ja silleen.insinörtti kirjoitti: ↑10 Huhti 2021, 13:01Joku haukkui, että sähköautoilua tuetaan. No, se hupsu 2 tonnin hankitatuki taitaa vielä olla, vaikka tällä hetkellä kenkä puristaa lähinnä latausasemista.
Ketään ei myöskään kiinnosta se, että kolme suurinta autokonsernia saisivat kaikki autonsa sähköisinä myytyä tarvittaisiin 4 miljoonaa patteripakkia vuodessa. Se on jo itsessään nykyisillä metallien saatavuuksilla ihan sula mahdottomuus. En aloita edes kierrätyksen lähes täydellisestä järjestämättömyydestä.
En tiedä vedyn hinnasta (tai jonkin muun luotavan polttonesteen kuten etanolin, mydieselin tms), mutta jos nyt jätetään paineistuksen ilmeisesti vaativa (?) vety pois kai muita aineita voisi jakaa olemassa olevalla verkostolla.
Tarkalleen ottaen jos valtio ottaisi mydieselin verot kokonaan pois ja pakottaisi jokaisen dieselkuskin ajamaan sillä ei mitään muuta liikenteen päästöille pitäisi tehdä. Mutta se ei käy koska rahamiehet ajavat patteriautoja nyt eteenpäin.
Edit: muutenkin kun katson nykyajan päättäjiä olen vakuuttunut, että Idiocracy on loistava tulevaisuudenkuva
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Shmee ja Taycan: The PAINS of Living with an EV! My WORST Experience Yet,
aika vaikeeta toi lataustouhu ...ja kaiken lisäksi
ilmeisesti autossa vikaa kun ei lataudu kahdella eri asemalla.--
https://youtu.be/XwevvreoNjE
aika vaikeeta toi lataustouhu ...ja kaiken lisäksi
ilmeisesti autossa vikaa kun ei lataudu kahdella eri asemalla.--
https://youtu.be/XwevvreoNjE
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11322
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tämä suomalainen omistaja ollut ilmeisen tyytyväinen.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- mutt
- Viestit: 5541
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Porsche taisi tehdä ensimmäisen turboahdetun sähköauton?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- jkk
- Viestit: 6037
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Reilu viikko Teslailua Model 3:n kanssa takana. Täytyy todeta, että hankinta oli hyvä ja vähän isommalla rahalla saa paljon enemmän. ID3:seen verrattuna upgrade on aika räikeä.
Kulutus Teslalla on n. kolmanneksen pienempää, eikä auto ole kelille tai nopeuksille niin herkkä kulutuksen osalta, joten hieman pienempi akun netto-kapasiteetti (ID3 58kwh/ m3 50kwh) ei haittaa. Lataaminen on nopeampaa kuin ID:ssä, sillä akun varaustilan ja lataustehon raja-arvot ovat erilaisia, tämän huomaa jo 50kw ccs-laturilla. Model3:n max latausteho on 170kw ja ID:n 100kw, tämä on huomioitu latausnopeuden vertailussa, eli olen verrannut näitä sellaisista latureista, joiden täyden tehon kummankin auton pitäisi kyetä hyödyntämään.
Softat ovat Teslassa monipuolisempia ja toiminta täysin sellaista kun pitää, varustelu paljon kattavampi. Teslan ohjelmisto tarjoaa käyttäjälle paljon enemmän tietoa esimerkiksi, latauksesta ja kulutuksesta sekä auton toiminnasta. Yllätyksenä minulle tuli se, että Teslan kabiini on 100% vegaaninen. Tällä ei ole minulle mitään ideologista merkitystä, mutta kyllä hymyilytti kun verhoilut on tehty sienistä
Ajossa Model3 on todella vakaa, alusta on aika jämäkkä ja ohjaus tarkka, joskin molemmat hieman jäykkiä. Ajomelusta sanoisin, että auto on hiljainen, mutta hieman meluisampi kuin todella hiljainen ID3.
Parjattuja laatuvikoja ei ole ilmennyt. Ainoa, mistä voisi ehkä mainita on nokkapellin etukulmat, jotka eivät ihan täysin istu etupuskurin kanssa, vaan ovat ehkä millin korkeammalla kuin puskurin reuna. Epäilen, että syyllinen tähän on ”frunkin” edessä keskellä oleva lukko, joka pakottaa luukun etureunaa keskeltä alemmas. Ehkäpä tuon voi säätää. Vedetkin pysyvät kätevästi auton ulkopuolella.
Käyttökulut jäävät molemmilla autoilla poskettoman halvoiksi. ID3:lla ajoin 9400km ja kustannuksia tuli tästä n. 140€, Model3:lla jatkuu sama trendi. Ensimmäisen 1000km käyttökulut 0€.
Yhteenvetona voin todeta, että ID3 oli todella hyvä arkiauto ja omani oli pääosin ongelmaton, mutta kuitenkin vähän liian pelkistetty kokonaisuutena. Model3 vaan tarjoaa paljon enemmän kaikilta osin. Ilahduttava huomio on Teslojen moikkauskulttuuri sekä se, että ID herätti eniten kiinnostusta kanssaihmisissä, mutta Teslan kanssa pääsee nauttimaan kanssaihmisten suoranaisesta vittuilusta
E:korjattu ylimääräiset kirjaimet pois
Kulutus Teslalla on n. kolmanneksen pienempää, eikä auto ole kelille tai nopeuksille niin herkkä kulutuksen osalta, joten hieman pienempi akun netto-kapasiteetti (ID3 58kwh/ m3 50kwh) ei haittaa. Lataaminen on nopeampaa kuin ID:ssä, sillä akun varaustilan ja lataustehon raja-arvot ovat erilaisia, tämän huomaa jo 50kw ccs-laturilla. Model3:n max latausteho on 170kw ja ID:n 100kw, tämä on huomioitu latausnopeuden vertailussa, eli olen verrannut näitä sellaisista latureista, joiden täyden tehon kummankin auton pitäisi kyetä hyödyntämään.
Softat ovat Teslassa monipuolisempia ja toiminta täysin sellaista kun pitää, varustelu paljon kattavampi. Teslan ohjelmisto tarjoaa käyttäjälle paljon enemmän tietoa esimerkiksi, latauksesta ja kulutuksesta sekä auton toiminnasta. Yllätyksenä minulle tuli se, että Teslan kabiini on 100% vegaaninen. Tällä ei ole minulle mitään ideologista merkitystä, mutta kyllä hymyilytti kun verhoilut on tehty sienistä
Ajossa Model3 on todella vakaa, alusta on aika jämäkkä ja ohjaus tarkka, joskin molemmat hieman jäykkiä. Ajomelusta sanoisin, että auto on hiljainen, mutta hieman meluisampi kuin todella hiljainen ID3.
Parjattuja laatuvikoja ei ole ilmennyt. Ainoa, mistä voisi ehkä mainita on nokkapellin etukulmat, jotka eivät ihan täysin istu etupuskurin kanssa, vaan ovat ehkä millin korkeammalla kuin puskurin reuna. Epäilen, että syyllinen tähän on ”frunkin” edessä keskellä oleva lukko, joka pakottaa luukun etureunaa keskeltä alemmas. Ehkäpä tuon voi säätää. Vedetkin pysyvät kätevästi auton ulkopuolella.
Käyttökulut jäävät molemmilla autoilla poskettoman halvoiksi. ID3:lla ajoin 9400km ja kustannuksia tuli tästä n. 140€, Model3:lla jatkuu sama trendi. Ensimmäisen 1000km käyttökulut 0€.
Yhteenvetona voin todeta, että ID3 oli todella hyvä arkiauto ja omani oli pääosin ongelmaton, mutta kuitenkin vähän liian pelkistetty kokonaisuutena. Model3 vaan tarjoaa paljon enemmän kaikilta osin. Ilahduttava huomio on Teslojen moikkauskulttuuri sekä se, että ID herätti eniten kiinnostusta kanssaihmisissä, mutta Teslan kanssa pääsee nauttimaan kanssaihmisten suoranaisesta vittuilusta
E:korjattu ylimääräiset kirjaimet pois
Viimeksi muokannut jkk, 18 Touko 2021, 11:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- mutt
- Viestit: 5541
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Eli ei tarvitse luopua olennaisesta osasta italialaisen omistuskokemusta!
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Polforea
- Viestit: 11439
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
<pilknus>
</pilknus>
Latausteho on kilowatteja, ladattu energiamäärä sitten kilowattitunteja. Sinänsä pieni virhe tekstissä, mutta kun on kohtuu yleinen, niin osuu aina ärsyttävästi silmään. Jotkut tulkkaa (sinänsä oikein, kun ylläoleva on väärin) että lataa esim 100kWh/h, joka sievistyy kauniisti muotoon 100kW.
</pilknus>
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- jkk
- Viestit: 6037
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kiitos huomautuksesta, tiedän tämän, mutta iski näemmä kirjoittaessa ajatusvirhe.Polforea kirjoitti: ↑18 Touko 2021, 11:14<pilknus>
Latausteho on kilowatteja, ladattu energiamäärä sitten kilowattitunteja. Sinänsä pieni virhe tekstissä, mutta kun on kohtuu yleinen, niin osuu aina ärsyttävästi silmään. Jotkut tulkkaa (sinänsä oikein, kun ylläoleva on väärin) että lataa esim 100kWh/h, joka sievistyy kauniisti muotoon 100kW.
</pilknus>
- lerppu
- Viestit: 6047
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kiitokset rapskasta! Itselle oleellisimmat määreet tuossa lainauksessa, vaikuttaa ottaneen pari-kolme askelta - ellei peräti harppausta - facelift S mallista ylöspäin. Siinä oli jäykkä ja tunnoton ohjaus yhdistettynä pehmeään ja epämääräiseen alustaan - eikä se ollut erityisen hiljainen.
Hyvä Tesla, alkaa auton valmistus heiltäkin sujua (eikä vain mielenkiintoinen tekninen ilakointi).
-
- Viestit: 249
- Liittynyt: 22 Tammi 2020, 13:16
- Car(s): Alfa Romeo 145 1.4 boxer vm. 1995
Alfa Romeo 145 2.0 TS QV vm. 1998
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Mutta sinänsähän tuo pitäisi energiamääränä oikeasti ilmoittaa. Siitähän on alkaneet onneksi autolehdetkin vihdoinkin kertomaan ettei se maksimilatausteho kerro koko totuutta. Ladattu energiamäärä kWh:na pitäisi ilmoittaa auto+laturiyhdistelmälle. Silloin voisi tehdä todenmukaista vertailua käytännöllisyydestä ja kulutetusta ajasta.Polforea kirjoitti: ↑18 Touko 2021, 11:14<pilknus>
Latausteho on kilowatteja, ladattu energiamäärä sitten kilowattitunteja. Sinänsä pieni virhe tekstissä, mutta kun on kohtuu yleinen, niin osuu aina ärsyttävästi silmään. Jotkut tulkkaa (sinänsä oikein, kun ylläoleva on väärin) että lataa esim 100kWh/h, joka sievistyy kauniisti muotoon 100kW.
</pilknus>
- jkk
- Viestit: 6037
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tämä on hankala kysymys, kun eri merkit ja mallit ottaa virtaa vastaan eri tavalla riippuen akun varaus -ja lämpötilasta kun sen tökkää laturiin ja ymmärtääkseni kaikki hidastavat latausta mitä täydemmäksi akku menee. Esimerkiksi autossa joka tukee max 100kw latausta, latausteho voi olla 15%-40% täydellä höngällä, josta se alkaa laskea portaittain ja vikat 10% menee jollain 11kw teholla. Lataustehon keskiarvo pitää itse laskea. Tesla ilmottaa lataustehon, kulutetun ajan ja ladatun sähkön määrän, niinkuin moni suurteholaturikin. ID3 päinvastoin ei ilmota paljon on otettu sisään. Näkyy vaan km/h tai km/min nopeus.Typpi kirjoitti: ↑18 Touko 2021, 12:49Mutta sinänsähän tuo pitäisi energiamääränä oikeasti ilmoittaa. Siitähän on alkaneet onneksi autolehdetkin vihdoinkin kertomaan ettei se maksimilatausteho kerro koko totuutta. Ladattu energiamäärä kWh:na pitäisi ilmoittaa auto+laturiyhdistelmälle. Silloin voisi tehdä todenmukaista vertailua käytännöllisyydestä ja kulutetusta ajasta.Polforea kirjoitti: ↑18 Touko 2021, 11:14<pilknus>
Latausteho on kilowatteja, ladattu energiamäärä sitten kilowattitunteja. Sinänsä pieni virhe tekstissä, mutta kun on kohtuu yleinen, niin osuu aina ärsyttävästi silmään. Jotkut tulkkaa (sinänsä oikein, kun ylläoleva on väärin) että lataa esim 100kWh/h, joka sievistyy kauniisti muotoon 100kW.
</pilknus>
Viimeksi muokannut jkk, 18 Touko 2021, 14:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Polforea
- Viestit: 11439
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
No siis se on eri asia. Tottakai latausmäärä pitääilmoittaa energiamääränä, mutta latausteho (joka toki ei (läheskään?) aina ole maksimiteho) pitäisi ilmoittaa tehona. Lopulta ladatun määrän ja ajan suhteesta voi laskea keskimääräisen lataustehon, joka olisi monelle varmasti kiinnostava tieto, mutta se on yhä tehoa, eli kilowatteja.Typpi kirjoitti: ↑18 Touko 2021, 12:49Mutta sinänsähän tuo pitäisi energiamääränä oikeasti ilmoittaa. Siitähän on alkaneet onneksi autolehdetkin vihdoinkin kertomaan ettei se maksimilatausteho kerro koko totuutta. Ladattu energiamäärä kWh:na pitäisi ilmoittaa auto+laturiyhdistelmälle. Silloin voisi tehdä todenmukaista vertailua käytännöllisyydestä ja kulutetusta ajasta.
Pakollinen vertaus bensa-autoon: jos pumpusta tulee max. 10l/min, niin 5 minuutissa tankataan 50l, mutta ei tankkausnopeus (teho) ole 50l, vaan 10l/min.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 2647
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^ Toisaalta tankattu energiamäärä on ollut tapana ilmoittaa myös ajokilometreinä. Jolloin on luontevaa ilmoittaa latausteho yksikkönä km/h. Bensalla pääsee helposti yli 10 000 km/h.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
-
- Viestit: 249
- Liittynyt: 22 Tammi 2020, 13:16
- Car(s): Alfa Romeo 145 1.4 boxer vm. 1995
Alfa Romeo 145 2.0 TS QV vm. 1998
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Polforea kirjoitti: ↑18 Touko 2021, 13:46No siis se on eri asia. Tottakai latausmäärä pitääilmoittaa energiamääränä, mutta latausteho (joka toki ei (läheskään?) aina ole maksimiteho) pitäisi ilmoittaa tehona. Lopulta ladatun määrän ja ajan suhteesta voi laskea keskimääräisen lataustehon, joka olisi monelle varmasti kiinnostava tieto, mutta se on yhä tehoa, eli kilowatteja.Typpi kirjoitti: ↑18 Touko 2021, 12:49Mutta sinänsähän tuo pitäisi energiamääränä oikeasti ilmoittaa. Siitähän on alkaneet onneksi autolehdetkin vihdoinkin kertomaan ettei se maksimilatausteho kerro koko totuutta. Ladattu energiamäärä kWh:na pitäisi ilmoittaa auto+laturiyhdistelmälle. Silloin voisi tehdä todenmukaista vertailua käytännöllisyydestä ja kulutetusta ajasta.
Pakollinen vertaus bensa-autoon: jos pumpusta tulee max. 10l/min, niin 5 minuutissa tankataan 50l, mutta ei tankkausnopeus (teho) ole 50l, vaan 10l/min.
Juu, ei ehkä ekasta viestistä ilmennyt mutta ajatuksena siis olisi kertoa keskimääräinen ladattu energia ajanjaksossa.
Ihan helppoa se ei tietenkään ole määrittää jo yllä mainituista perusteista johtuen (lämpötila, lähtötaso jne.) mutta kyllähän siitäkin voi laskea vaikka millä perusteella keskiarvon ja lätkäistä sen lukemaksi.
Bensaesimerkkisikin toimii hyvin tässä kohtaa, moni stilolla tai puntoilla ajanut on varmasti kokenut sen ilon kun tankki ei ota tavaraa sisäänsä. Ei paljon lohduta että pumpusta saa 10l/min kun 40 litran tankkauksessa kuluu 15-20 minuuttia (varsinkin kesällä). Sillon tehollinen virtaus oli vain 2-2,5l/minuutti vaikka pumpusta ois irronnut se 10.
Nestemäisillä kulkevilla tuo harvemmin on ongelma, mutta sähköautoilla se on nykyään vielä normaalia.
-
- Viestit: 1429
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Sähköautoilija, verokarhu on pian sinunkin kukkarollasi
Ei kamalasti yllätä. Selväähän se on ettei osaa autoista voi jättää ulos verokertymän kerryttämiseksi ja mitä enempi sähköautoja on, niin paine on aina kovempi.
Ei kamalasti yllätä. Selväähän se on ettei osaa autoista voi jättää ulos verokertymän kerryttämiseksi ja mitä enempi sähköautoja on, niin paine on aina kovempi.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
- jkk
- Viestit: 6037
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
No ennemmin tai myöhemmin, ollaanhan me kuitenkin SuomessaGasket kirjoitti: ↑20 Touko 2021, 11:42Sähköautoilija, verokarhu on pian sinunkin kukkarollasi
Ei kamalasti yllätä. Selväähän se on ettei osaa autoista voi jättää ulos verokertymän kerryttämiseksi ja mitä enempi sähköautoja on, niin paine on aina kovempi.
- Jiitee
- Viestit: 4424
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
No joo, meillä keski-ikä autoilla on rapia 12 vuotta, ja tämänjkk kirjoitti: ↑20 Touko 2021, 12:14No ennemmin tai myöhemmin, ollaanhan me kuitenkin SuomessaGasket kirjoitti: ↑20 Touko 2021, 11:42Sähköautoilija, verokarhu on pian sinunkin kukkarollasi
Ei kamalasti yllätä. Selväähän se on ettei osaa autoista voi jättää ulos verokertymän kerryttämiseksi ja mitä enempi sähköautoja on, niin paine on aina kovempi.
hankintahinta muutama tonni. Sähköistyminen etenee sitten
nopeasti kun wanhan 10- v akuston korjaamiseen löytyy tarjontaa eli
vaihtoehto uuden kalliin akkupaketin ostolla.
Sitten tuolla n. 5 -10 tonnilla alkaa löytymään vähän vanhempaa mutta
muuten vielä kuranttia kalustoa markkinoille. Kiertotaloutta parhaimmillaan.
Sitten tuo tuleva km- veronhan tarkoittaa sitä, että muut autoiluun
vaikuttavat verot jäävät pois, eikö ? Tiekartta jyvitetään Vanhasen
esittämällä tavalla, mutta uuden auton hintaan ei tulisi kuin ALV.
Näin autokantakin saataisiin länsieurooppalaisen tasolle pikku hiljaa.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Vainio
- Viestit: 704
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^^
Mielenkiinnosta on tullut harjoiteltua sähköllä ajoa vuokraamon GTE pashatilla ja täytyy kyllä todeta, että sähkön tankkaaminen on kyllä tehty aika ikäväksi epäsäännöllisiä reittejä autoilevalle.
Amatöörisähköautoilijan avautumisen aiheina lähinnä nämä:
-Lataa äppi
-no ei onnistunut, päivitä puhelin (tässä kohtaa otetaan polttomoottoria käyttöön ja jatketaan matkaa)
-latausasema tiltissä
-viereiselle latausasemalle tuli toinen sähköauto. Minuuttiperustaisella veloituksella "polttoaineen" hinta tuplaantui kun tehot jaettiinkin kahdelle autolle
-laturien tyyppejä on vaan liikaa.
-Kotilatauksessa jostain syystä menee verkosta 1.2-1.5x enemmän kilowattitunteja kuin autosta lasketut kilsat x kulutus kertoo. VW jatkaa valitsemallaan linjalla??
Kyl kai tuo laturihomma joskus asettuu uomiinsa ja toivottavasti lataus päätyy samaan maksukäytäntöön kuin fossiilit.
Maksat kilowattitunneista ja yleiset maksuvälineet toimii kilometrien lunastamiseen laturista ilman mitään sopimuksia ja äppejä.
No onneks tuosta fossiilien tankkaamisesta ei peritä minuuttikohtaista veloitustaTyppi kirjoitti: ↑18 Touko 2021, 15:51Bensaesimerkkisikin toimii hyvin tässä kohtaa, moni stilolla tai puntoilla ajanut on varmasti kokenut sen ilon kun tankki ei ota tavaraa sisäänsä. Ei paljon lohduta että pumpusta saa 10l/min kun 40 litran tankkauksessa kuluu 15-20 minuuttia (varsinkin kesällä). Sillon tehollinen virtaus oli vain 2-2,5l/minuutti vaikka pumpusta ois irronnut se 10.
Mielenkiinnosta on tullut harjoiteltua sähköllä ajoa vuokraamon GTE pashatilla ja täytyy kyllä todeta, että sähkön tankkaaminen on kyllä tehty aika ikäväksi epäsäännöllisiä reittejä autoilevalle.
Amatöörisähköautoilijan avautumisen aiheina lähinnä nämä:
-Lataa äppi
-no ei onnistunut, päivitä puhelin (tässä kohtaa otetaan polttomoottoria käyttöön ja jatketaan matkaa)
-latausasema tiltissä
-viereiselle latausasemalle tuli toinen sähköauto. Minuuttiperustaisella veloituksella "polttoaineen" hinta tuplaantui kun tehot jaettiinkin kahdelle autolle
-laturien tyyppejä on vaan liikaa.
-Kotilatauksessa jostain syystä menee verkosta 1.2-1.5x enemmän kilowattitunteja kuin autosta lasketut kilsat x kulutus kertoo. VW jatkaa valitsemallaan linjalla??
Kyl kai tuo laturihomma joskus asettuu uomiinsa ja toivottavasti lataus päätyy samaan maksukäytäntöön kuin fossiilit.
Maksat kilowattitunneista ja yleiset maksuvälineet toimii kilometrien lunastamiseen laturista ilman mitään sopimuksia ja äppejä.
- Garmund
- Viestit: 2138
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kuten nimim Polforea on tota tainnut monesti kritisoida ihan älytöntä toi miksi on pitänyt sähköautojen lataus ja varsinkin sen maksaminen ja hintojen vertailu pitänyt tehdä niin vaikeaksi.Vainio kirjoitti: ↑20 Touko 2021, 13:08
-Kotilatauksessa jostain syystä menee verkosta 1.2-1.5x enemmän kilowattitunteja kuin autosta lasketut kilsat x kulutus kertoo. VW jatkaa valitsemallaan linjalla??
Kyl kai tuo laturihomma joskus asettuu uomiinsa ja toivottavasti lataus päätyy samaan maksukäytäntöön kuin fossiilit.
Maksat kilowattitunneista ja yleiset maksuvälineet toimii kilometrien lunastamiseen laturista ilman mitään sopimuksia ja äppejä.
Tuosta kotilatauksesta: Ei tuo sähköauton akkujen latauksen hyötysuhde ole ihan mahdottoman hyvä. Olisin hatusta heittänyt että 18% menee harakoille, mutta ei näköjään ainakaan Leafissa ihan niin paljoa:
"Voin tehdä laskutoimituksen 35 kWh - 8,6 kWh = 26,4 kWh. Eli akkuun oli lisääntynyt yön latauksen aikana 26,4 kWh:n verran energiaa.
Latauslaite kertoi ladatun 31,63 kWh:n verran energiaa. Autoa ei oltu esilämmitetty, eikä muutoinkaan sähköä oltu kulutettu lataamisen aikana, joten voin tehdä laskutoimituksen 31,63 - 26,4 kWh = 5,23 kWh. Tämä laskutoimitus kertoo, että 5,23 kWh:n verran energiaa on päätynyt hävikkinä lataamisen aikana hukkaan. Lataamisen hyötysuhde on 83,5% ja hävikki 16,5%."
https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sah ... aushavikki
Niissä pikalatureissa ei tuota samaa huomaa, kun ei näe ac-dc muunnoksen hävikkiä itse. Myös akkujen balansointi tuottaa aina häviötä, ymmärtääkseni taidetaan vastuksilla hoitaa balansointi (kennojen latutumis&purkautumiserojen tasaus)
Suoraan vaan suoraa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
vissiin ihan jees toi uus 500nen, taitaa olla paras tähtimäärä näillä snadeille autoilla.
https://www.autoexpress.co.uk/fiat/500/ ... 021-review
https://www.autoexpress.co.uk/fiat/500/ ... 021-review
-
- Viestit: 376
- Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
- Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
- Paikkakunta: Hollola
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Onnea taas uuden sähköauton johdosta. Olen itsekkin ajellu jo 2 kk Tesla model 3 Long Range autolla, mutta en ole sitä viitsinyt täällä mainita, mutta nyt se on henkisesti helpompaa, kun on ryhmässä vertaistukea.
-
- Viestit: 235
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 19:15
- Car(s): Alfa Spider 2000 Veloce -77
Tesla Model 3 - Paikkakunta: Turku
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
[/quote]
Onnea taas uuden sähköauton johdosta. Olen itsekkin ajellu jo 2 kk Tesla model 3 Long Range autolla, mutta en ole sitä viitsinyt täällä mainita, mutta nyt se on henkisesti helpompaa, kun on ryhmässä vertaistukea.
[/quote]
Meitä on kolme, koska minä olen tullut kaapista ulos JKKn jälkeen.
Onnea taas uuden sähköauton johdosta. Olen itsekkin ajellu jo 2 kk Tesla model 3 Long Range autolla, mutta en ole sitä viitsinyt täällä mainita, mutta nyt se on henkisesti helpompaa, kun on ryhmässä vertaistukea.
[/quote]
Meitä on kolme, koska minä olen tullut kaapista ulos JKKn jälkeen.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11322
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
...ja jos Italian suunnalla ei oltaisi viime(kin) vuodet(kin) nukuttu, olisivat nämäkin kolme Teslaa Alfa Romeoita.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- jkk
- Viestit: 6037
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Erittäin suurella todennäköisyydellä näin, ainakin omalta osalta.Vittorio Jano kirjoitti: ↑31 Touko 2021, 13:50...ja jos Italian suunnalla ei oltaisi viime(kin) vuodet(kin) nukuttu, olisivat nämäkin kolme Teslaa Alfa Romeoita.
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
https://twitter.com/SeppalaVille/status ... 49698?s=19
Kovaa on suhteellinen kasvu sähköautojen osalta uusien autojen ensirekisteröinneissä! Historiallista, että ekaa kertaa täyssähköautoja rekisteröitiin (kesäkuu) enemmän mitä uusia dieselautoja.
Kovaa on suhteellinen kasvu sähköautojen osalta uusien autojen ensirekisteröinneissä! Historiallista, että ekaa kertaa täyssähköautoja rekisteröitiin (kesäkuu) enemmän mitä uusia dieselautoja.
- nipaka
- Viestit: 2166
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Patteriautot turvallisuusuhka laivoilla:
https://yle.fi/uutiset/3-11975590Sähköautopalot ovat laivaliikenteen kasvava riski. Joka viikko EU:n alueella syttyy yksi tai kaksi autoa tuleen kesken laivamatkan. Varustamot odottavat EU:lta ohjeistusta siitä, miten autokansilla syttyviin autopaloihin pitäisi varautua.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
- karila
- Viestit: 1173
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023 - Paikkakunta: Turku
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Aamun naurut ja kahvit pöydälle: hesarin autopalstalla vw id4 koeajo: " nautintona yhtä jännittävä kuin kolesterolilevitteellä voideltu ruispala."
- Kari
- fahlsjy
- Viestit: 1737
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Onkos jengillä kokemuksia/mielipiteitä sähkö ministä?
Median koeajorapsat on aikas positiivisia ja niiden mukaan alkuperäisen minin ominaisuudet/fiilis olis hyvin tallella. Mun käytössä toi toimintamatka ei olisi ongelma.
Jos olen ymmärtänyt oikein niin sähköpuolen osalta toi BMV i3:seen perustuva tekniikka pitäis olla ihan ok, ei mitenkään vanhentunutta?
Mini kiehtois tällä hetkellä eniten tän hetken täys sähköisista vaihtoehdoista jos sellaiseen päätyisin, olis vähän hauskuutta/persoonallisuutta Alfan malliin.
Median koeajorapsat on aikas positiivisia ja niiden mukaan alkuperäisen minin ominaisuudet/fiilis olis hyvin tallella. Mun käytössä toi toimintamatka ei olisi ongelma.
Jos olen ymmärtänyt oikein niin sähköpuolen osalta toi BMV i3:seen perustuva tekniikka pitäis olla ihan ok, ei mitenkään vanhentunutta?
Mini kiehtois tällä hetkellä eniten tän hetken täys sähköisista vaihtoehdoista jos sellaiseen päätyisin, olis vähän hauskuutta/persoonallisuutta Alfan malliin.
- Aquatica
- Viestit: 15094
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '12
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^
Oota Xbussia ja osta sellanen. Se vaikutti oikeesti jopa mielenkiintoselta, tosin se on kevyt nelipyörä et taitaa olla aika rajalliset vauhdit
Oota Xbussia ja osta sellanen. Se vaikutti oikeesti jopa mielenkiintoselta, tosin se on kevyt nelipyörä et taitaa olla aika rajalliset vauhdit
- TeroPee
- Viestit: 1547
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Meillä on nyt ollut reilun tuhannen kilsan verran tällainen. https://moottori.fi/?p=96911
Ihan on harmiton kehonkuljetin, joita ei tule ihan joka päivä edes vastaan. Sopii hyvin lapsiperheelle tilojen ja ominaisuuksien puolesta.
Ihan on harmiton kehonkuljetin, joita ei tule ihan joka päivä edes vastaan. Sopii hyvin lapsiperheelle tilojen ja ominaisuuksien puolesta.
- karila
- Viestit: 1173
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023 - Paikkakunta: Turku
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Eilisessä Turun Sanomissa ihan mielenkiintoinen mielipidekirjoitus ( vaikka oli poliittisesti aktiivinen) sähköautojen latauspaikkojen määrän tarpeesta, jos luovutaan polttomoottoreista. En tiedä kaikkien asioiden/faktojen paikkansapitävyydestä, mutta viimeisessä artikkelissa oli sinänsä hyvä pointti kysymyksessä, jossa kysyttiin, miten ladataan jos sähköt on pois esim myrskyn takia tai jostain muusta syystä, huoltovarmuuteenkin viitattiin.
- Kari
- karila
- Viestit: 1173
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023 - Paikkakunta: Turku
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Onko tuo sama kori kuin vw tiguan ?TeroPee kirjoitti: ↑21 Heinä 2021, 16:50Meillä on nyt ollut reilun tuhannen kilsan verran tällainen. https://moottori.fi/?p=96911
Ihan on harmiton kehonkuljetin, joita ei tule ihan joka päivä edes vastaan. Sopii hyvin lapsiperheelle tilojen ja ominaisuuksien puolesta.
- Kari
- TeroPee
- Viestit: 1547
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tiguan Allspacen (ja Skoda Kodiaqin) kanssa hyvin pitkälle sama kori pienillä ulkonäköeroilla.karila kirjoitti: ↑29 Heinä 2021, 14:42Onko tuo sama kori kuin vw tiguan ?TeroPee kirjoitti: ↑21 Heinä 2021, 16:50Meillä on nyt ollut reilun tuhannen kilsan verran tällainen. https://moottori.fi/?p=96911
Ihan on harmiton kehonkuljetin, joita ei tule ihan joka päivä edes vastaan. Sopii hyvin lapsiperheelle tilojen ja ominaisuuksien puolesta.
Tässä on nyt ekat vajaat 1700km ajettuna. Harmiton perheauto jossa on kivasti tilaa eikä ihan niitä uusimpia ärsyttävyyksiä kuten hipaisukytkimiä ratissa. Tilaa on niin ihmisille kuin tavaroillekin. Oikein sopiva laite meille.
Parhaimmillaan 48km on mennyt sähköllä. Vielä ei ole latausmahdollisuutta kotona niin on ajettu poikkeuksellisen paljon bensalla. Kulutus on ollut 5,1l bensaa ja 6,0kWh sähköä. Pelkällä sähköllä kulutus on 20kWh molemmin puolin, vähän liikenneympäristöstä riippuen.
-
- Viestit: 1004
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tähänkin talouteen tulee nyt ensimmäinen lataushybridi.
V60 II diesel versiosta siirrytään joten auto aikalailla sama ku ennenkin, mutta maailma pelastuu.
XC malleihin en vieläkään syty eikä niissä ole kuljetuskapasiteettiakaan.
https://www.nettiauto.com/artikkeli/vol ... ari_parane
V60 II diesel versiosta siirrytään joten auto aikalailla sama ku ennenkin, mutta maailma pelastuu.
XC malleihin en vieläkään syty eikä niissä ole kuljetuskapasiteettiakaan.
https://www.nettiauto.com/artikkeli/vol ... ari_parane
- Cloverleaf
- Viestit: 1594
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Taloyhtiössä on kasvavassa määrin sähköautoilijoita. Tällä hetkellä kahdelle on myönnetty lupa laittaa 16 A lämmitystolpasta "kaapattu" kiinteä 16 A latauspiste ja energiamittari. Kuitenkin yhtiön pääsulakkeissa ja parkkipaikan kaapeloinnissa tulee yhtäaikaisten lataajien määrä vastaan 4-12 lataajalla. Autopaikkoja on 29. Onko kenelläkään kokemusta löytyykö standardoitua kuormanohjaus-järjestelmää, joka toimisi kaikkien latauslaitteiden kanssa tai sen saisi jälkiasennettua olemassaoleviin erimerkkisiin latauspisteisiin? Vaatinee ilmeisesti vaihekohtaisen mittausjärjestelmän sähkökeskukseen ja tiedonsiirron latauspisteelle. Tämmöinen kuormanohjaus tulisi varmaan halvemmaksi kuin pääsulakkeiden kasvattaminen ja autopaikan kaapeloinnin uusiminen.
- TeroPee
- Viestit: 1547
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kuormanhallintaratkaisuja löytyy kyllä. Eri asia on kannattaako taloyhtiön lähteä sellaista itse rakentamaan vai ottaako kumppaniksi kaupallisen toimijan. Tulee toki kalliimmaksi käyttää ammattilaista. Ainakin alkuvaiheessa siis tulee.
Palveluntarjoajia on paljonkin, mutta ainakin tämä hoiti meidän asuma-alueelle järjestelmän erittäin hyvin. https://plugit.fi/kenelle/taloyhtiot/
Palveluntarjoajia on paljonkin, mutta ainakin tämä hoiti meidän asuma-alueelle järjestelmän erittäin hyvin. https://plugit.fi/kenelle/taloyhtiot/
- Cloverleaf
- Viestit: 1594
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^ Kiitos.
Yksi vaihtoehto on eTolppa eli hommataan 16 A kestävä lämmitystolppa, jossa on mahdollista käyttää myös suko-laturia. Euron kuukausimaksulla per paikka saa etäohjauksen, mittaroinnin sekä kuormanohjauksen. Toinen asia on sitten kuinka hanurista suko-laturin käyttö on päivittäisessä käytössä. Saahan niillekin telineitä, että ne on sopivasti puolikiinteästi odottamassa käyttöä.
Yksi vaihtoehto on eTolppa eli hommataan 16 A kestävä lämmitystolppa, jossa on mahdollista käyttää myös suko-laturia. Euron kuukausimaksulla per paikka saa etäohjauksen, mittaroinnin sekä kuormanohjauksen. Toinen asia on sitten kuinka hanurista suko-laturin käyttö on päivittäisessä käytössä. Saahan niillekin telineitä, että ne on sopivasti puolikiinteästi odottamassa käyttöä.