Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 1507
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Tuo on täysin totta, fiiliksellä mennään. 156 ainakin oli etevämpi ajettavuudessa pienemmällä koneella.
- jeQQ
- Viestit: 4359
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
- Paikkakunta: Vihti
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Ei noin pienellä korotuksella vielämattijus kirjoitti:"Ei tule kuin tuttuja vastaan!"
- Jiitee
- Viestit: 4357
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää tai
Mazdan Mx-5 pitäisi vielä hommata. Manuaalina.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää tai
NA?Jiitee kirjoitti:Mazdan Mx-5 pitäisi vielä hommata. Manuaalina.
- Jiitee
- Viestit: 4357
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää tai
VaikkaFinPat kirjoitti:NA?Jiitee kirjoitti:Mazdan Mx-5 pitäisi vielä hommata. Manuaalina.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 369
- Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
- Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
- Paikkakunta: Hollola
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Visio omista Italian autoista:
916 Spider TS 2.0 vm. 1997, pidetään kesäautona
159 Tbi sedan vm. 2000 siisti kuntoinen ja vähän kilometrejä, joten pysyy mukana.
Fiat Coupe 2.0 turbo vm. 1997 voisin vaikka luopua, ei oikein enään innosta.
147 TS 1.6 vm 2004 tyttärellä ajossa, jos/kun tulee vikoja laitan auton kylmästi paaliin.
Sähköautoksi tietenkin:
Tesla Model 3 longrange valkoisena ja vetokoukulla.
916 Spider TS 2.0 vm. 1997, pidetään kesäautona
159 Tbi sedan vm. 2000 siisti kuntoinen ja vähän kilometrejä, joten pysyy mukana.
Fiat Coupe 2.0 turbo vm. 1997 voisin vaikka luopua, ei oikein enään innosta.
147 TS 1.6 vm 2004 tyttärellä ajossa, jos/kun tulee vikoja laitan auton kylmästi paaliin.
Sähköautoksi tietenkin:
Tesla Model 3 longrange valkoisena ja vetokoukulla.
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Muista pitää kiinni ratista ja takapuskurista!artjojy kirjoitti:Tesla Model 3 longrange valkoisena ja vetokoukulla.
Teslan voimalinja lienee yhä selvästi edellä perinteisiä auton valmistajia lähes kaikella metriikalla ja heidän SuperCharger investointinsa tarjoaa myös suuren edun markkinalla mutta ihmettelen edelleen miksi Tesla ei ole saanut vieläkään tuotteidensa yleistä laatua nostettua. No, eipä ole Alfakaan vielä keksinyt kuinka estää autoja ruostumasta normaalissa käytössä vaikka jopa ranskalaiset ovat löytäneet ratkaisun jo 15-20 vuotta sitten.
- TeroPee
- Viestit: 1526
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Perheen ykköskuljetin on luultavasti vaihtumassa ensi vuonna ladattavaan hybridiin, ja se puolestaan ehkä kolmen vuoden kuluttua täyssähköön, sillä varauksella että sopivia on silloin tarjolla.
Oma harrastekalusto on muutama pientä viilausta vaille kohdillaan.
- nelipaikkainen bensa-V8-avo: näitä ei vaan enää tehdä ja näinköhän sähköisiä avoautoja tehdään koskaan, vaikka juuri sellaiseen sähköinen voimalinja sopisi erinomaisesti. Tästä en muuttaisi mitään
- 1980-luvun puolivälin aikansa edustusauto haastajamerkiltä. Riittävästi nykyajan mukavuuksia, joten tällä voi tehdä fiilistelyreissun vähän pidemmällekin. Tähän viilauksena tartteisi kilvet...
- kaksipaikkainen avohäristin pienellä bensakoneella. Suunnittelu 1950-luvulta mutta tämä yksilö sopivasti modernisoitu alustaltaan ja moottoriltaan, jotta toimii myös rataleluna. Tämän viilauksena sellainen 50-100hv vaparivoimaa tekisi hyvää ilman lisäpainoa. Nykyinen 155hv on hiukan vähänlaisesti vähän yli 600 kiloon omamassaan nähden.
- kilpuri ratakäyttöön harrastajaluokassa: uusi rakenteilla parhaillaan ja samassa yhteydessä vanha sotaratsu (jolla ajettiin kilpaa 15 kautta) pääsee eläkkeelle. Luokan valtiasmerkkiä ei haluttu ja nykyisen varaosasaatavuus heikkenee koko ajan, joten oli vähän pakkorako lunastaa taivaspaikka.
Talouden kakkosauto on tavallaan myös harraste, koska se ei ole mikään Hyundai Penalty tai vastaava, vaan hyvin varusteltu ja aikaanaan (esitelty yli 20 vuotta sitten) edistyksellinen pikkuauto. Kiva, mutta meidän käyttöön pieni ja siksi vaihtumassa isohkoon SUV-tyyppiseen kulkineeseen, jolla voi vetää traikkua ja johon mahtuu ihmisiä ja tavaraa enemmän mitä tuohon pikkuautoon. Väistämättä tuollaisestakin tulee harraste ikä- ja hintaluokasta (alle 10k) johtuen.
Mutta en ainakaan keksi mitä tuohon kattaukseen pitäisi vielä lisätä, muuttaa tai poistaa (ennen kun tulee seuraava mieliteko).
Oma harrastekalusto on muutama pientä viilausta vaille kohdillaan.
- nelipaikkainen bensa-V8-avo: näitä ei vaan enää tehdä ja näinköhän sähköisiä avoautoja tehdään koskaan, vaikka juuri sellaiseen sähköinen voimalinja sopisi erinomaisesti. Tästä en muuttaisi mitään
- 1980-luvun puolivälin aikansa edustusauto haastajamerkiltä. Riittävästi nykyajan mukavuuksia, joten tällä voi tehdä fiilistelyreissun vähän pidemmällekin. Tähän viilauksena tartteisi kilvet...
- kaksipaikkainen avohäristin pienellä bensakoneella. Suunnittelu 1950-luvulta mutta tämä yksilö sopivasti modernisoitu alustaltaan ja moottoriltaan, jotta toimii myös rataleluna. Tämän viilauksena sellainen 50-100hv vaparivoimaa tekisi hyvää ilman lisäpainoa. Nykyinen 155hv on hiukan vähänlaisesti vähän yli 600 kiloon omamassaan nähden.
- kilpuri ratakäyttöön harrastajaluokassa: uusi rakenteilla parhaillaan ja samassa yhteydessä vanha sotaratsu (jolla ajettiin kilpaa 15 kautta) pääsee eläkkeelle. Luokan valtiasmerkkiä ei haluttu ja nykyisen varaosasaatavuus heikkenee koko ajan, joten oli vähän pakkorako lunastaa taivaspaikka.
Talouden kakkosauto on tavallaan myös harraste, koska se ei ole mikään Hyundai Penalty tai vastaava, vaan hyvin varusteltu ja aikaanaan (esitelty yli 20 vuotta sitten) edistyksellinen pikkuauto. Kiva, mutta meidän käyttöön pieni ja siksi vaihtumassa isohkoon SUV-tyyppiseen kulkineeseen, jolla voi vetää traikkua ja johon mahtuu ihmisiä ja tavaraa enemmän mitä tuohon pikkuautoon. Väistämättä tuollaisestakin tulee harraste ikä- ja hintaluokasta (alle 10k) johtuen.
Mutta en ainakaan keksi mitä tuohon kattaukseen pitäisi vielä lisätä, muuttaa tai poistaa (ennen kun tulee seuraava mieliteko).
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Tähän ketjuun yleisenä kommenttina, eikä kenellekään erikseen: teillä on hieno tilanne koska suunnilleen kaikki listaavat "ikuisuus harrasteen" olevan jo tallissa. Minulla taas on epäilyksiä aiheesta. Onhan Busso-Spider ihan hieno lelu monessa mielessä ja pääomakustannuksiltaankin suorastaan erinomainen mutta onko se niin hieno ja ylläpidettävissä vielä 2030-luvullakin?
Anyway. toivottavasti olitte kaikki fiksumpia kuin allekirjoittanut ettekä syöneet itseänne ähkyksi. Jaksaa tallissakin paremmin.
Anyway. toivottavasti olitte kaikki fiksumpia kuin allekirjoittanut ettekä syöneet itseänne ähkyksi. Jaksaa tallissakin paremmin.
- Cotzy
- Viestit: 841
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Vaikka hauskimmat klassikkoharrasteet onkin varmaan jo tehty, voi hieman harrastetilaa ja -toivoa jättää myös tulevaisuuden harrasteita varten.
Aina väliin syntyy myös kauniita ja näkemyksellisiä kulkineita, jotka resonoivat oman automaun kanssa.
Lähtisin miettimään oman voimalinjansa kauneimpia ja mielenkiintoisimpia edustajia. Eli niitä alunperin hybrideiksi tai täyssähköiksi suunniteltuja.
PHEV-puolella voisi innostaa jännittävin 2000-luvulla BMW:ltä tullut tuote, i8 Spyder (ainoa BMW tältä vuosituhannelta, jonka talliini oikeasti haluaisin ). Tai tuleva Suomi-klassikko Fisker Karma (jos petro-Horizon on jo harrastettu loppuun). Molemmat mielestäni 2000-luvun autoiksi rohkean kauniita. Tekniikasta ei tietoa, mutta varmasti mukavaa harrastettavaa. Vahinko, ettei Alfalla ole vielä mitään hybridipuolella.
Täyssähköautoissa menee vielä aika tavoittamattomiin palkansaajalta. Onneksi suurin osa täyssähköautoista näyttävät aikas kamalilta .
Porsche Taycan on vaikuttava sekä teknisesti että muotoilultaan. Ja alan teknisen kehityksen keihäänkärki Euroopassa superharrasteautorintamalla löytyy Mate Rimacin tallista. Rimac Concept One on kaunis sekä katsella että myös teknisesti.
Teslan Roadsteria olen kokeillut. Nätti, mutta ehkä Lotus olisi luotettavampi harrasteena.
Ja ehkä ne harrastettavimmat polttomoottoriautotkin on vielä tekemättä. Vuoden 2020 autovuoden helmi itselle oli Ferrari Roma. Sellaisen voisi myös hyväksyä talliin ihan vain katseltavaksi.
Voiskos olla niin, että tulevaisuudessa onkin enemmän harrastusvaihtoehtoja joten valinta vain vaikeutuu?
Cotzy
Aina väliin syntyy myös kauniita ja näkemyksellisiä kulkineita, jotka resonoivat oman automaun kanssa.
Lähtisin miettimään oman voimalinjansa kauneimpia ja mielenkiintoisimpia edustajia. Eli niitä alunperin hybrideiksi tai täyssähköiksi suunniteltuja.
PHEV-puolella voisi innostaa jännittävin 2000-luvulla BMW:ltä tullut tuote, i8 Spyder (ainoa BMW tältä vuosituhannelta, jonka talliini oikeasti haluaisin ). Tai tuleva Suomi-klassikko Fisker Karma (jos petro-Horizon on jo harrastettu loppuun). Molemmat mielestäni 2000-luvun autoiksi rohkean kauniita. Tekniikasta ei tietoa, mutta varmasti mukavaa harrastettavaa. Vahinko, ettei Alfalla ole vielä mitään hybridipuolella.
Täyssähköautoissa menee vielä aika tavoittamattomiin palkansaajalta. Onneksi suurin osa täyssähköautoista näyttävät aikas kamalilta .
Porsche Taycan on vaikuttava sekä teknisesti että muotoilultaan. Ja alan teknisen kehityksen keihäänkärki Euroopassa superharrasteautorintamalla löytyy Mate Rimacin tallista. Rimac Concept One on kaunis sekä katsella että myös teknisesti.
Teslan Roadsteria olen kokeillut. Nätti, mutta ehkä Lotus olisi luotettavampi harrasteena.
Ja ehkä ne harrastettavimmat polttomoottoriautotkin on vielä tekemättä. Vuoden 2020 autovuoden helmi itselle oli Ferrari Roma. Sellaisen voisi myös hyväksyä talliin ihan vain katseltavaksi.
Voiskos olla niin, että tulevaisuudessa onkin enemmän harrastusvaihtoehtoja joten valinta vain vaikeutuu?
Cotzy
- mutt
- Viestit: 5474
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Mikäs sen 2030-luvulla tappaisi? Käynnistäminen kriminalisoidaan? Yleinen mielipide saa vigilante-laumat ripustamaan led-valaistuun katulyhtyyn biohajoavalla narulla jokaisen, joka niin tekee?FinPat kirjoitti:Tähän ketjuun yleisenä kommenttina, eikä kenellekään erikseen: teillä on hieno tilanne koska suunnilleen kaikki listaavat "ikuisuus harrasteen" olevan jo tallissa. Minulla taas on epäilyksiä aiheesta. Onhan Busso-Spider ihan hieno lelu monessa mielessä ja pääomakustannuksiltaankin suorastaan erinomainen mutta onko se niin hieno ja ylläpidettävissä vielä 2030-luvullakin?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
i8 Spyder on hieno, varsinkin jos siinä on jokin väri. Näihin voisi kuvitella saavansa huolto-osiakin vielä hetken.Cotzy kirjoitti:PHEV-puolella voisi innostaa jännittävin 2000-luvulla BMW:ltä tullut tuote, i8 Spyder (ainoa BMW tältä vuosituhannelta, jonka talliini oikeasti haluaisin ). Tai tuleva Suomi-klassikko Fisker Karma (jos petro-Horizon on jo harrastettu loppuun). Molemmat mielestäni 2000-luvun autoiksi rohkean kauniita. Tekniikasta ei tietoa, mutta varmasti mukavaa harrastettavaa. Vahinko, ettei Alfalla ole vielä mitään hybridipuolella.
Karma on vielä paljon kauniimpi mutta ylläpidettävyyden osalta voi olla haastava ecotecin ulkopuolella.
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Ylläpidon ja käytön haasteet ja kulut.mutt kirjoitti:Mikäs sen 2030-luvulla tappaisi? Käynnistäminen kriminalisoidaan? Yleinen mielipide saa vigilante-laumat ripustamaan led-valaistuun katulyhtyyn biohajoavalla narulla jokaisen, joka niin tekee?FinPat kirjoitti:Tähän ketjuun yleisenä kommenttina, eikä kenellekään erikseen: teillä on hieno tilanne koska suunnilleen kaikki listaavat "ikuisuus harrasteen" olevan jo tallissa. Minulla taas on epäilyksiä aiheesta. Onhan Busso-Spider ihan hieno lelu monessa mielessä ja pääomakustannuksiltaankin suorastaan erinomainen mutta onko se niin hieno ja ylläpidettävissä vielä 2030-luvullakin?
Toki pelkästään aurinkoisena kesäpäivänä Bellaan ajettava, 200-300km vuodessa kilometrejä keräävä vehje on ylläpidettävissä järkevin toimenpitein pitkään mutta jos tarkoitus on kesäisin myös ajaa ja kauteen tulee se 3000 - 5000km niin silloin menee vaikeammaksi.
- mutt
- Viestit: 5474
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Polttonesteet tuskin häviää ihan heti, sen verran paljon on edelleen muitakin polttomoottoreilla toimivia laitteita, kuin autot, eikä latausmahdollisuuksia ole joka puolella. On käytännöllisempää rahdata kanistereita kairalle, kuin vaihtoakkuja. Vesillä liikkumiseenkin sähkö on vielä aikalailla alkutekijöissään.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Jiitee
- Viestit: 4357
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Jos terveyttä riittää eläkkeellä sitten joskus ( muutama vuosi viel ) niin itselle tutun T1:n voisi muuntaa DIY-pohjalta Speedster-replicaksi :
https://www.jps-motorsports.com/speedster-kits . Näitä eritason kittejä valmistaa useampikin paja.
Ainakin 10- 15 t eur ja paaaljon omaa työtä.
Taatusti jäisi talliin, jos tulee tehtyä tuo.
https://www.jps-motorsports.com/speedster-kits . Näitä eritason kittejä valmistaa useampikin paja.
Ainakin 10- 15 t eur ja paaaljon omaa työtä.
Taatusti jäisi talliin, jos tulee tehtyä tuo.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Onko tämä jo tuttu blogi?Jiitee kirjoitti:Jos terveyttä riittää eläkkeellä sitten joskus ( muutama vuosi viel ) niin itselle tutun T1:n voisi muuntaa DIY-pohjalta Speedster-replicaksi :
https://www.jps-motorsports.com/speedster-kits . Näitä eritason kittejä valmistaa useampikin paja.
Ainakin 10- 15 t eur ja paaaljon omaa työtä.
Taatusti jäisi talliin, jos tulee tehtyä tuo.
http://janis-garage.simplesite.com
https://www.9xxfin.com/forum/viewtopic. ... 2&start=30
- Jiitee
- Viestit: 4357
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Tuo Janin on, ja reilun 20 vuoden takaa on VW-Aircooled -saitilta paljon dataa yms. tallessa.FinPat kirjoitti:Onko tämä jo tuttu blogi?Jiitee kirjoitti:Jos terveyttä riittää eläkkeellä sitten joskus ( muutama vuosi viel ) niin itselle tutun T1:n voisi muuntaa DIY-pohjalta Speedster-replicaksi :
https://www.jps-motorsports.com/speedster-kits . Näitä eritason kittejä valmistaa useampikin paja.
Ainakin 10- 15 t eur ja paaaljon omaa työtä.
Taatusti jäisi talliin, jos tulee tehtyä tuo.
http://janis-garage.simplesite.com
https://www.9xxfin.com/forum/viewtopic. ... 2&start=30
Kiitos vinkeistä.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 2642
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Juuei. Nämä "polttomoottorit häviävät 2030 mennessä" saarnamiehet ovat joko umpityhmiä tai rehellisiä huijareita. Vetelevät ennusteet siltä pohjalta, miten sähköautojen myynti on kasvanut. Samalla kasvutahdilla pitäisi kaikkien myytävien autojen olla sähköautoja vuoteen 2030 tai jopa 2025 mennessä.mutt kirjoitti:Polttonesteet tuskin häviää ihan heti
Pari pikkuseikkaa vaan unohtuu mainita. 82 % nykyisistä sähköautoista tarvitsee polttoainetta. Kas kun sähköautoiksi lasketaan myös lataushybridit. Keskimääräinen romutusikä autoilla melkein 20 vuotta. Vuonna 2025 ostettuihin sähköautoihin tavitaan polttoainetta vielä 2040.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Harrasteeksi jäi Alfa Romeo 159 JTS 2,2 otettu käyttöön 2008. Etuapurunko uusittu, seuraavaksi ohjausvaihde ( raidetanko) ensikuun alussa , tilattu Virosta Aero Motors:lta.
Käyttöauto Toyota Prius plug in vm. 2019. Sähköllä pääsee talvella n. 30 km, sen jälkeen hybridinä kulutus vaihtelee 3,4- 4,5 L/100 km.
Jos asentaa www.aquatune.com Xtreme systeemin, niin kulutus pienenee n. 50 % silloin kun auto on hybridinä. Xtreme on kallis ja nykyisillä bensiinin hinnoilla ei vielä kannata hankkia.
Käyttöauto Toyota Prius plug in vm. 2019. Sähköllä pääsee talvella n. 30 km, sen jälkeen hybridinä kulutus vaihtelee 3,4- 4,5 L/100 km.
Jos asentaa www.aquatune.com Xtreme systeemin, niin kulutus pienenee n. 50 % silloin kun auto on hybridinä. Xtreme on kallis ja nykyisillä bensiinin hinnoilla ei vielä kannata hankkia.
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Harrastemarkkinalta havainto että alkuperäiset Fisker Karmat alkavat Saksassa olemaan alle 40k€ hintahaarukassa. Siinä on auto jossa on persoonaa isosti mutta näin harvinaisella merkillä harrastaminen ja ylläpito edellyttää suurempaa paneutumista kuin ainakaan allekirjoittaneelta löytyy vielä.
Kaunishan se on kuin mikä. Ja onhan lähin kiinaversioiden jälleenmyyjä Ruåtsissa...
Kaunishan se on kuin mikä. Ja onhan lähin kiinaversioiden jälleenmyyjä Ruåtsissa...
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Karma olis kyllä komee. Ja Bemareihin oppineena siinä olisi se tuttu jännitys, että auto voi palaa koska tahansa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Aiheeseen liittyen ilma/öljyjäähy Possujen hintoja tullut taas selattua. Aivan hullua menoa. Vuonna 2006-2007 arvoin ostaisiko 964 RSA:n $25k hintaan ja nyt ne ovat luokkaa $150k - $200k samaten kuin American Roadster eli 964 cabrio Turbon levityksillä on nykyään helposti yli $100k.
Jopa pahimmat paariat eli 2.7 SC:t ovat Saksassa 30k€ hinnat alkaen ja tuolla rahalla saa todellisen projektin.
993 ja 964 hinnat alkavat kohta olemaan tasoissa vaikka 15 vuotta sitten oli valtava ero. Ja nykyään saa 997 halvemmalla kuin 964.
No, IMS + RMS + Bore Score ovat tietysti ikäviä.
Jopa pahimmat paariat eli 2.7 SC:t ovat Saksassa 30k€ hinnat alkaen ja tuolla rahalla saa todellisen projektin.
993 ja 964 hinnat alkavat kohta olemaan tasoissa vaikka 15 vuotta sitten oli valtava ero. Ja nykyään saa 997 halvemmalla kuin 964.
No, IMS + RMS + Bore Score ovat tietysti ikäviä.
-
- Viestit: 757
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
^lisäksi tiptronic on ikävä. 997 turbocabriomanuaalien hinnat on olleet viime syksystä nousussa, ja tarjonta laskussa. Samoten 991.2 3.0t cabrion. Molemmissa malleissa halvimpien pyynnit +20%.
Puhun luonnollisestikin EU-hinnoista, Suomessa markkinaa ei käytännössä ole.
Puhun luonnollisestikin EU-hinnoista, Suomessa markkinaa ei käytännössä ole.
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Tiptronic on tosiaan blaah. PDK taas toimii hienosti mutta tämän tyyppiseen leluun kyllä sopii manuaali parhaiten.Beta Julio kirjoitti: ↑07 Huhti 2021, 08:09^lisäksi tiptronic on ikävä. 997 turbocabriomanuaalien hinnat on olleet viime syksystä nousussa, ja tarjonta laskussa. Samoten 991.2 3.0t cabrion. Molemmissa malleissa halvimpien pyynnit +20%.
Puhun luonnollisestikin EU-hinnoista, Suomessa markkinaa ei käytännössä ole.
996 TT ja 997 TT kaikissa muodoissaan, jopa Tiptronicilla ovat lähteneet nousuun. Ja 996 GT3 eri muodoissaan on ollut kallis aina. Mezger rules.
- TeroPee
- Viestit: 1526
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Tää on kyllä tosiaan ikävä, joskaan ei sitten loppujen lopuksi ihan älyttömän yleinen. BS on toki kohdalle osuessaan aika karu kohtalo, mutta IMS+RMS ei niin mahdottoman paha. Kaverilla oli Cayman S hakusessa, mutta uskallus loppui juuri noiden kolmen jutun vuoksi. Päätyi sitten teoriassa tylsempään, mutta käytännössä kuulemma pirusti hauskempaan ja suorituskykyisempään TT RS:ään. Sellainen muuten voisi olla ihan hauska harraste talliin sitten kun autoilu sähköistyy. Olisi ainakin se ääni, mikä noista sähkölaitteista puuttuu.
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
RMS ei ole paha muuten kuin uittamalla IMS:n mutta jos IMS kosahtaa niin siinä sattuu ja lujaa Possun hinnoilla.TeroPee kirjoitti: ↑07 Huhti 2021, 11:16Tää on kyllä tosiaan ikävä, joskaan ei sitten loppujen lopuksi ihan älyttömän yleinen. BS on toki kohdalle osuessaan aika karu kohtalo, mutta IMS+RMS ei niin mahdottoman paha. Kaverilla oli Cayman S hakusessa, mutta uskallus loppui juuri noiden kolmen jutun vuoksi. Päätyi sitten teoriassa tylsempään, mutta käytännössä kuulemma pirusti hauskempaan ja suorituskykyisempään TT RS:ään. Sellainen muuten voisi olla ihan hauska harraste talliin sitten kun autoilu sähköistyy. Olisi ainakin se ääni, mikä noista sähkölaitteista puuttuu.
https://autohaushamilton.com.au/news-ev ... ade-simple
TT RS on nopeampi mutta jos ohjaus ja aliohjautuvuus on samanlainen kuin TTS:ssä niin kyllä omasta näkökulmastani Cayman S voittaa myös hauskuudessa 6-0. Ja saahan Cayman S:ää myös 9A1 koneella jossa ei IMS:ää ole. Mutta tärkeintä on että kukin pitää omasta lelustaan!
- TeroPee
- Viestit: 1526
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Menee jo offtopiciin, mutta jotain TT RS:n osalta on tehty oikein koska se ei ole ollenkaan samanlainen kuin TTS. Perusluonne on aliohjaava mutta ei puskeva. Nuo 9A1 -koneiset Caymanit oli sitten budjetin yläpuolella sen verran rankasti että ne jäi nyt kauppaan. Auto piti vaihdokin takia myös mielellään löytää kotimaisesta liikkeestä niin sekin helpotti päätöstä jättää possu kauppaan. Ehkä sitten seuraavaksi.FinPat kirjoitti: ↑07 Huhti 2021, 15:30TT RS on nopeampi mutta jos ohjaus ja aliohjautuvuus on samanlainen kuin TTS:ssä niin kyllä omasta näkökulmastani Cayman S voittaa myös hauskuudessa 6-0. Ja saahan Cayman S:ää myös 9A1 koneella jossa ei IMS:ää ole. Mutta tärkeintä on että kukin pitää omasta lelustaan!
Kaverini siis ajoi lyhyen ajan sisään niin 996 3.4 manuaalia, Cayman S manuaalia ja tuota TT RS:ää.
- Cotzy
- Viestit: 841
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Hieno Karma! Värikin hieno.FinPat kirjoitti: ↑21 Maalis 2021, 09:59Harrastemarkkinalta havainto että alkuperäiset Fisker Karmat alkavat Saksassa olemaan alle 40k€ hintahaarukassa. Siinä on auto jossa on persoonaa isosti mutta näin harvinaisella merkillä harrastaminen ja ylläpito edellyttää suurempaa paneutumista kuin ainakaan allekirjoittaneelta löytyy vielä.
Kaunishan se on kuin mikä. Ja onhan lähin kiinaversioiden jälleenmyyjä Ruåtsissa...
Yksi harrasteautoiluun liittyvä seikka itsellä on, että sellaisen pitää kasvattaa elämänhalua.
Joten vainajien kuljetukseen tarkoitettujen ajoneuvojen laissa rajatut värit musta, valkoinen ja hopeanharmaa eivät itselle oikein harrasteautoiluun sovi.
Etsinyt 80-luvun museoitavaa Alfaa ja valitettavasti hopeanharmaa on muutamassa mallissa sangen dominoiva väri markkinoiden tarjonnassa.
Eikä värin vaihto silti museoautossa oikein kiinnosta.
No, odotellaan tarjolle tulevia värikkäämpiä hyviä yksilöitä, vaikka tumman vihreää, tumman sinistä, tumman ruskeaa, Alfan punaista tai samppanjaa.
Cotzy
-
- Viestit: 198
- Liittynyt: 29 Maalis 2018, 20:42
- Car(s): Alfa Romeo 75 1,6
BMW E91 325d M-Sport '07
BMW E46 320d '04
Ford Thunderbird 3,8 '91
Saab 900 2,3 '95
Mitsubishi Colt 1,2 '86 - Paikkakunta: Paimio
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Itselläni taitavat tallissa säilyä siellä nyt olevat harrastepelit, jokaisella on oma paikkansa. Mitään oikeasti arvokkaita niistä ei yksikään ole, ainakaan vielä:
-Yksi jenkki pitää olla, sitä varten on '91 Thunderbird. Jotenkin "haluaisin tykätä" myös vanhemmista jenkeistä, mutta jotenkin olen jumissa näihin oman nuoruuden eli 80- ja 90-lukujen autoihin. Siksi '61 Dodge meni pari vuotta sitten kiertoon pitkän tuskailun jälkeen. Mutta eipä mitään oikein väkisin kannata harrastaa. Thunderbird oli pitkään haave, ja toimi myös kauan ympärivuotisena käyttöautona. Ja onhan se vielä perinteinen täysikokoinen takavetocoupe kaikkinen hyveineen ja paheineen.
-Ensimmäisen auton, Coltin paikka on vankkumaton. Pehmospoilereineen ja orkkis lisävalomaskeineen tähän ehkä tulevaisuuden museoajoneuvoon sisältyy paljon nuoruuden muistoja.
-Alfa 75 täyttää sielukkaan ja herkän auton paikan. Kaiken tunteellisen puolen lisäksi auto on museoajoneuvona äärimmäisen helppo ja edullinen ylläpidettävä pitkine katsastusväleineen ja edullisine vakuutuksineen.
-Yksi auto täytyy olla sellainen, jolla voi toteuttaa itseään, sitä täytyy voida silpoa ja rakennella ilman omantunnontuskia. Sitä edustaa ratapeliksi rakentuva ng900 Saab. Siitä enemmän toisella foorumilla, jos jotakuta kiinnostaa.
Myös yksi nuoruuden haaveautoista, eli bemarin 3-sarjalainen, tekisi mieli pitää. Kaksi vahvaa ehdokasta voisivat olla nykyiset käyttöautot. Ne edustavat vielä nipin napin aikakautta, jolloin näissä oli vielä hydraulinen ohjaustehostin, eikä dowsizing ja hybridit olleet vielä ajankohtaisia. E46 voisi aikanaan 500tkm ajettuna ja täysin orkkiskuntoisena olla aikamoinen jäänne, sitä kun ei ole uhrattu teinituningille. Vaikka koneena ei olekaan haluttu bensakutonen, on se nelosdieselinäkin riittävän ripeä. Ehkä näissäkin jotain kansallisromanttista arvoa tulee olemaan, edustaahan se aikakautta, jolloin turbodiesel oli kova sana. Joskus on tehnyt mieli vaihtaa tämä 159 Alfaan, mutta en ole hennonnut. E91 M-sport voisi myös olla säilömisen arvoinen käyttisuran jälkeen, mutta siihen on vielä aikaa. Ellei dieselautoilua kriminalisoida tai muuten muuteta aivan mahdottoman hintaiseksi, tulee tämä säilymään käytössä kauan. Minulle kun auton vuosimalli "päivittäminen" ei ole se juttu, sielu ratkaisee. Voisin hoitaa käyttöautoilut huomattavasti vanhemmallakin kulkineella. Tosin on se Giulia kuitenkin uusista autoista sellainen, joka olisi joskus hieno omistaa...
En näe itseäni vielä pitkiin aikoihin sähköautoilijana. Ainoat haluttavan oloiset sähköautot ovat hintansa puolesta tavoittamattomissa. Isot Teslat ja tuo Fisker ovat hienoja, jollain tavalla myös Honda E on onnistunut laite. Olen kyllä vahvasti tätä yltiövihreätä polttomoottorientappajapolitiikkaa vastaan, vaikka en itseäni nyt miksikään ympäristövastaiseksi ihmiseksi laskekaan. Päinvastoin, meillä kierrätetään, säästetään sähkönkulutuksessa, osataan nauttia luonnosta yms. Jotain suhteellisuudentajua silti pitäisi olla. Jos täällä vielä museoautojen verokohtelua muutetaan, koska kyseessä on ympäristölle haitallinen tuki, niin hermostun.
-Yksi jenkki pitää olla, sitä varten on '91 Thunderbird. Jotenkin "haluaisin tykätä" myös vanhemmista jenkeistä, mutta jotenkin olen jumissa näihin oman nuoruuden eli 80- ja 90-lukujen autoihin. Siksi '61 Dodge meni pari vuotta sitten kiertoon pitkän tuskailun jälkeen. Mutta eipä mitään oikein väkisin kannata harrastaa. Thunderbird oli pitkään haave, ja toimi myös kauan ympärivuotisena käyttöautona. Ja onhan se vielä perinteinen täysikokoinen takavetocoupe kaikkinen hyveineen ja paheineen.
-Ensimmäisen auton, Coltin paikka on vankkumaton. Pehmospoilereineen ja orkkis lisävalomaskeineen tähän ehkä tulevaisuuden museoajoneuvoon sisältyy paljon nuoruuden muistoja.
-Alfa 75 täyttää sielukkaan ja herkän auton paikan. Kaiken tunteellisen puolen lisäksi auto on museoajoneuvona äärimmäisen helppo ja edullinen ylläpidettävä pitkine katsastusväleineen ja edullisine vakuutuksineen.
-Yksi auto täytyy olla sellainen, jolla voi toteuttaa itseään, sitä täytyy voida silpoa ja rakennella ilman omantunnontuskia. Sitä edustaa ratapeliksi rakentuva ng900 Saab. Siitä enemmän toisella foorumilla, jos jotakuta kiinnostaa.
Myös yksi nuoruuden haaveautoista, eli bemarin 3-sarjalainen, tekisi mieli pitää. Kaksi vahvaa ehdokasta voisivat olla nykyiset käyttöautot. Ne edustavat vielä nipin napin aikakautta, jolloin näissä oli vielä hydraulinen ohjaustehostin, eikä dowsizing ja hybridit olleet vielä ajankohtaisia. E46 voisi aikanaan 500tkm ajettuna ja täysin orkkiskuntoisena olla aikamoinen jäänne, sitä kun ei ole uhrattu teinituningille. Vaikka koneena ei olekaan haluttu bensakutonen, on se nelosdieselinäkin riittävän ripeä. Ehkä näissäkin jotain kansallisromanttista arvoa tulee olemaan, edustaahan se aikakautta, jolloin turbodiesel oli kova sana. Joskus on tehnyt mieli vaihtaa tämä 159 Alfaan, mutta en ole hennonnut. E91 M-sport voisi myös olla säilömisen arvoinen käyttisuran jälkeen, mutta siihen on vielä aikaa. Ellei dieselautoilua kriminalisoida tai muuten muuteta aivan mahdottoman hintaiseksi, tulee tämä säilymään käytössä kauan. Minulle kun auton vuosimalli "päivittäminen" ei ole se juttu, sielu ratkaisee. Voisin hoitaa käyttöautoilut huomattavasti vanhemmallakin kulkineella. Tosin on se Giulia kuitenkin uusista autoista sellainen, joka olisi joskus hieno omistaa...
En näe itseäni vielä pitkiin aikoihin sähköautoilijana. Ainoat haluttavan oloiset sähköautot ovat hintansa puolesta tavoittamattomissa. Isot Teslat ja tuo Fisker ovat hienoja, jollain tavalla myös Honda E on onnistunut laite. Olen kyllä vahvasti tätä yltiövihreätä polttomoottorientappajapolitiikkaa vastaan, vaikka en itseäni nyt miksikään ympäristövastaiseksi ihmiseksi laskekaan. Päinvastoin, meillä kierrätetään, säästetään sähkönkulutuksessa, osataan nauttia luonnosta yms. Jotain suhteellisuudentajua silti pitäisi olla. Jos täällä vielä museoautojen verokohtelua muutetaan, koska kyseessä on ympäristölle haitallinen tuki, niin hermostun.
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Ranskassa, Belgiassa ja Saksassa autokauppiailla on lukee todella usein ilmoituksessa että soita, äläkä käytä sähköpostia. No, onneksi käytännössä kaikki Euroopan valtakielet on katettu kaveripiirissä.
Tällaisia on tullut selatuksi hieman liikaa viime aikoina:
Tämä alempi, Espanjasta löytyvä "Salmon Metallic" oli kuulemma jo myyty viikko sitten kun kysyin. Vielä kuitenkin ilmoitus esillä.
Tällaisia on tullut selatuksi hieman liikaa viime aikoina:
Tämä alempi, Espanjasta löytyvä "Salmon Metallic" oli kuulemma jo myyty viikko sitten kun kysyin. Vielä kuitenkin ilmoitus esillä.
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Gen.10 Ukkoslintu on kyllä hieno. Omalla tavallaan BMW 6-sarjaan rinnastettavissa. 3-box coupe takavedolla.
Onko sinulla peräti SC? Ja 1991 taisi tulla V8 takaisin ohjelmaan?
Joskus -96 kun olin parin viikon Kalifornian keikalla niin sain alle vuokra-autoksi koska LAX:in Hertziltä olivat pikkuautot juuri silloin loppu. Hieno kokemus.
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Harrastehintahuomio, näpituntumalta ilmajäähyporsaat vähemmän ylihintaisia Ranskassa ja Belgiassa kuin esim. Saksassa, Itävallassa ja Alankomaissa. Suomessa ei ole oikein markkinaa niin vaikea verrata.
-
- Viestit: 198
- Liittynyt: 29 Maalis 2018, 20:42
- Car(s): Alfa Romeo 75 1,6
BMW E91 325d M-Sport '07
BMW E46 320d '04
Ford Thunderbird 3,8 '91
Saab 900 2,3 '95
Mitsubishi Colt 1,2 '86 - Paikkakunta: Paimio
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Mun T-bird on ihan perusmalli vapaastihengittävällä 3,8 v6:lla. Aikanaan tuskailin juuri tuota konevalintaa. Kävin koeajamassa Supercoupeakin, joka oli vieläpä "35th Anniversary Edition" -malli. Hieno peli, hiljainen laiva joka kulki todella ripeästi. Koppa tuossa yksilössä oli kyllä jo parhaat päivänsä nähnyt. Auto tuli tuossa vaiheessa ihan ympärivuotiseksi käyttöpeliksi, joten valinta osui tylsään mutta luotettavaan perusmalliin. Tähän tuli laitettua jopa vetokoukkukin, joka lähti ensimmäisenä irti auton siirryttyä harrasteajoneuvoksi. Alla olevassa kuvassa muuten vieressä kaupan parkkiksella samaan aikaan ollut sisarmalli Mercury Cougar.
MN12 korimalli tuli '89, mutta tiettävästi perinteistä kiinni pitävien asiakkaiden painostuksesta siihen tuli valikoimiin myös Mussesta tuttu luotettava 5.0 HO V8, joka oli melko ahdas sovitus tuonne kiilamaisen konepellin alle, mm. imusarjaa piti madaltaa. Myöhemmin tämä korvattiin modernimmalla 4.6 V8:lla, joka oli myös luotettava pata. Samaa ei tosiaan voinut sanoa SC:stä, jonka tekniikka oli monimutkaisempaa ja kansipahvit kulutustavaraa.
MN12 korimalli tuli '89, mutta tiettävästi perinteistä kiinni pitävien asiakkaiden painostuksesta siihen tuli valikoimiin myös Mussesta tuttu luotettava 5.0 HO V8, joka oli melko ahdas sovitus tuonne kiilamaisen konepellin alle, mm. imusarjaa piti madaltaa. Myöhemmin tämä korvattiin modernimmalla 4.6 V8:lla, joka oli myös luotettava pata. Samaa ei tosiaan voinut sanoa SC:stä, jonka tekniikka oli monimutkaisempaa ja kansipahvit kulutustavaraa.
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Hieno Ukkoslintu. En ole valkoisen värin ystävä autoissa mutta MN12 T-birb se on kyllä se oikea väri.
- Mandeprkl
- Viestit: 1541
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
- Paikkakunta: Espoo
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
On tuollaista Super Coupea joskus tullut mietittyä.. On se jollain lailla hieno auto. Mutta sitten joskus kun sain selville että tuosta on Cougarikin...Lanccu kirjoitti: ↑11 Huhti 2021, 20:21Mun T-bird on ihan perusmalli vapaastihengittävällä 3,8 v6:lla. Aikanaan tuskailin juuri tuota konevalintaa. Kävin koeajamassa Supercoupeakin, joka oli vieläpä "35th Anniversary Edition" -malli. Hieno peli, hiljainen laiva joka kulki todella ripeästi. Koppa tuossa yksilössä oli kyllä jo parhaat päivänsä nähnyt. Auto tuli tuossa vaiheessa ihan ympärivuotiseksi käyttöpeliksi, joten valinta osui tylsään mutta luotettavaan perusmalliin. Tähän tuli laitettua jopa vetokoukkukin, joka lähti ensimmäisenä irti auton siirryttyä harrasteajoneuvoksi. Alla olevassa kuvassa muuten vieressä kaupan parkkiksella samaan aikaan ollut sisarmalli Mercury Cougar.
MN12 korimalli tuli '89, mutta tiettävästi perinteistä kiinni pitävien asiakkaiden painostuksesta siihen tuli valikoimiin myös Mussesta tuttu luotettava 5.0 HO V8, joka oli melko ahdas sovitus tuonne kiilamaisen konepellin alle, mm. imusarjaa piti madaltaa. Myöhemmin tämä korvattiin modernimmalla 4.6 V8:lla, joka oli myös luotettava pata. Samaa ei tosiaan voinut sanoa SC:stä, jonka tekniikka oli monimutkaisempaa ja kansipahvit kulutustavaraa.
En ymmärrä mikä, mutta joku tuon korin Cougarissa kiehtoo. En todellakaan ymmärrä..
- Tazio
- Viestit: 3395
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
^
Tuo Cougar on yksinkertaisesti cool to skate on. Nuff said!
XR7 teksti kyljessä on vielä kuin Fitz Colt jolle on syötetty full fledget .357 Mag. patruunaa kolmekasin sijaan.
Me like, a lot!
-Tazio
Tuo Cougar on yksinkertaisesti cool to skate on. Nuff said!
XR7 teksti kyljessä on vielä kuin Fitz Colt jolle on syötetty full fledget .357 Mag. patruunaa kolmekasin sijaan.
Me like, a lot!
-Tazio
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11268
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Meidän naapurustossa on tällainen:
Ei taida olla kovin tavallinen näky ainakaan Suomessa?
Ei taida olla kovin tavallinen näky ainakaan Suomessa?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Ford Jaguarin koneella!
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11268
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Ei ehkä ole varsinaisten muskelimiesten suosiossa tuo malli?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Tazio
- Viestit: 3395
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
^
Tuo ei tainut olla kovin suosittu joo. Eikä ole vieläkään. Tavallaan kyllä söpö, jonkinasteinen sääli siis, ehkä. Kenraali* onnistui tuossa mielestäni SSR:n kanssa selvästi paremmin. Sekään ei tosin juuri kehuja saanut..
-Tazio
*rehellisyyden nimissä todettakoon, että Luojan luoman järjestyksen mukaanhan nämä menevät _aina_ GM > Mopar > Ford
Tuo ei tainut olla kovin suosittu joo. Eikä ole vieläkään. Tavallaan kyllä söpö, jonkinasteinen sääli siis, ehkä. Kenraali* onnistui tuossa mielestäni SSR:n kanssa selvästi paremmin. Sekään ei tosin juuri kehuja saanut..
-Tazio
*rehellisyyden nimissä todettakoon, että Luojan luoman järjestyksen mukaanhan nämä menevät _aina_ GM > Mopar > Ford
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tiuk ... beb14cd390mutt kirjoitti: ↑26 Joulu 2020, 22:53Mikäs sen 2030-luvulla tappaisi? Käynnistäminen kriminalisoidaan? Yleinen mielipide saa vigilante-laumat ripustamaan led-valaistuun katulyhtyyn biohajoavalla narulla jokaisen, joka niin tekee?FinPat kirjoitti:Tähän ketjuun yleisenä kommenttina, eikä kenellekään erikseen: teillä on hieno tilanne koska suunnilleen kaikki listaavat "ikuisuus harrasteen" olevan jo tallissa. Minulla taas on epäilyksiä aiheesta. Onhan Busso-Spider ihan hieno lelu monessa mielessä ja pääomakustannuksiltaankin suorastaan erinomainen mutta onko se niin hieno ja ylläpidettävissä vielä 2030-luvullakin?
- mutt
- Viestit: 5474
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
^Ei pysy ihan totuudessa tuo Kauppalehden artikkeli. Esim. Ruotsissa käyttömaksu yli 30-vuotiaille autoille on 0 SEK 20000:n sijaan. Italiassakaan ei ihan helpolla taida viiteen tonniin päästä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- mutt
- Viestit: 5474
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Hieman todenmukaisempi artikkeli Kauppalehdestä:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tuun ... nt=etusivu
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tuun ... nt=etusivu
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
911 markkina kuplii.
https://www.imsa.com/news/2021/03/29/he ... l-cooking/
Jopa SC:t ja 996 ovat nousseet puhumattakaan 964 sukupolvesta.
https://www.imsa.com/news/2021/03/29/he ... l-cooking/
Jopa SC:t ja 996 ovat nousseet puhumattakaan 964 sukupolvesta.
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Tässä muuten yksi lisäsyy pitää "analoginen" auto tallissa:
https://interestingengineering.com/ford ... nside-cars
https://interestingengineering.com/ford ... nside-cars
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Auto Päätös Ensirekist km Verot
====================================================================================
ALFA ROMEO 4C SPIDER 1.7 2D AVO AUT 177KW 2019-06-13 2016-06-02 8 19,791.95
ALFA ROMEO 4C 1.7 2D COUPE AUT 177KW 2018-09-24 2015-04-23 29 17,893.94
Sitten 4C Suomen kilvissä, Suomen hinta 99 800€
https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/4c ... untry[]=73
Sama auto Mobilessa, 72 000€
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 9ee64973ad
Minun matematiikallani:
99 800€ - 72 000€ = 27 800€
Vaikka tästä 2016 autosta saisi veronpalautusta täydet 19 791,95€ niin silti en saa yhtälöä toimimaan. Ja tämähän oli alunperin myynnissä omistajan toimesta viime vuonna 83k€ pyynnöllä.
Ja kuten keskusteltu aiemmin jo 80k€ ostaa aika mukavia leluja.
https://www.nettiauto.com/lotus/elise/10997584
Vaan pitääköhän Alfa 4C arvonsa paremmin? Juurihan myytiin 2009 Lotus Elise SC 220 matalilla kilometreillä ja pyynti oli 42k€. Hmm..
Voisikohan 4C perustella arvon säilyttämisen pohjalta tulevassa inflaatiotilanteessa?
====================================================================================
ALFA ROMEO 4C SPIDER 1.7 2D AVO AUT 177KW 2019-06-13 2016-06-02 8 19,791.95
ALFA ROMEO 4C 1.7 2D COUPE AUT 177KW 2018-09-24 2015-04-23 29 17,893.94
Sitten 4C Suomen kilvissä, Suomen hinta 99 800€
https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/4c ... untry[]=73
Sama auto Mobilessa, 72 000€
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 9ee64973ad
Minun matematiikallani:
99 800€ - 72 000€ = 27 800€
Vaikka tästä 2016 autosta saisi veronpalautusta täydet 19 791,95€ niin silti en saa yhtälöä toimimaan. Ja tämähän oli alunperin myynnissä omistajan toimesta viime vuonna 83k€ pyynnöllä.
Ja kuten keskusteltu aiemmin jo 80k€ ostaa aika mukavia leluja.
https://www.nettiauto.com/lotus/elise/10997584
Vaan pitääköhän Alfa 4C arvonsa paremmin? Juurihan myytiin 2009 Lotus Elise SC 220 matalilla kilometreillä ja pyynti oli 42k€. Hmm..
Voisikohan 4C perustella arvon säilyttämisen pohjalta tulevassa inflaatiotilanteessa?
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11268
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Autoilu sähköistyy - mikä jää talliin harrasteeksi?
Harmittaakohan Rimacissa, että ei kuulu pörinää?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."