Tällaista virkavaltaisuutta taas. Eihän niitä perusteluita veronmaksajille viitsitä kertoa.

Valvoja: Moderators
Kieltäytyi. Kerroin nuo samat asiat, ei auttanut.Romeo y Julieta kirjoitti: ↑08 Kesä 2021, 15:14^ Oikeassa hän sikäli oli, että tähän asti on ollut laitonta asentaa tieliikenteessä ledejä halogeenipolttimoille tarkoitettuun umpioon. Osramin sarja on kuitenkin saanut Saksassa hyväksynnän tiettyihin automalleihin. Kieltäytyikö siis kokonaan asentamasta?
Mitään syytä ledien laittomuudelle en ole saanut. Sensijaan tuo maininta yhdestä EU-maasta on mielenkiintoinen. Myös tuo"laiton, kunnes lailliseksi todistetaan" kuvaa tilannetta hyvin.Aquatica kirjoitti: ↑08 Kesä 2021, 17:20^
Noissa tais olla E-hyväksyntä, mutta ei vielä kansallista hyväksyntää? Käytännössä kuitenkin laillinen yhdessä EU-maassa on periaatteessa sama, kuin laillinen muuallakin EU:ssa.
Toki Suomi menee asenteella "laiton, kunnes erikseen säädetään laki, joka sallii".
Nuo Osramin ledit (ja ilmeisesti sama juttu Philipsin Ultinonien kanssa) on ihan poikkeuksellisen hyviä rakenteeltaan; toki muutamilla tullut mm. radiohäiriötä noista, mikä on hyvin kummastuttavaa laatuongelmaa.Romeo y Julieta kirjoitti: ↑08 Kesä 2021, 21:46^ Jos xenonit on lähes 10 vuotta olleet käytössä, niin ovat jo jonkun verran kyllä menettäneet valotehoaan. Mitä jälkiasenteisiin ledeihin tulee, niin ne on laittomia siksi että heijastinumpioihin asennettuina usein valokuvio on pielessä ja vastaantulijat häikäistyvät. Projektoriumpioissa tätä ongelmaa ei yleensä ole ja leditkin on kehittyneet huimasti vuosien aikana. Lainsäädäntö saisi päivittyä ajan tasalle, ja jotain parannustahan on jo havaittavissa kun saksalaiset antoivat Osramin ledeille hyväksynnän. Hyväksyttyjen automallien lista kasvoi hiljattain, sinne tuli mm. uusin Fiat Ducato, jossa on muuten heijastinumpiot eikä projektoreita. Ilmeisesti sekin yhdistelmä on jo mahdollinen ilman häikäisyä
Sitten olet aktiivisesti väistellyt tätä tietoa. Valaisimien tyyppihyväksyntä tietenkin edellyttää, että käytetään myös speksien mukaista polttimoa, jolle luonnollisesti rajat valovirralle, hehkulangan sijainnille yms yms yms.
Tuntuvat olevan omalla tavallaan yksilöitä(?) nämä kaksoiskytkinautomaatit. Toivottavasti tekevät tosissaan töitä autosi eteen.Aquatica kirjoitti: ↑09 Kesä 2021, 00:13Eipä päästä onedriveä katsomaan ilman kirjautumista, asetukset liian tiukalla.
Mutta joo, mökkipätkällä vararenkaasta voi hyvinkin olla iloa!
Itse odottelen edelleen autoa takas myyjän hoteista, kun halusivat vaihdelaatikko-ongelmaa korjata itse. Viimeisin tieto, että autolla ajetaan nyt pidempää koeajoa (itse pyysin, ei jaksa keravalta ajaa espooseen toistuvasti), josko vika pysyisi poissa...
Laillisuus, toimivuus ja pätevyys ovat kuitenkin 3 eri asiaa, josita etenkään kaksi jälkimmäistä ei takaa ensimmäistä.
Aikanaan laitoin hehkulankavalojen tilalle halogeenit aivan samoihin umpioihin ja hyvä tuli! Kun saksalaiset ovat kehittäneet ledilamput halogeenikantaan ja saaneet viranomaisten hyväksynnän, niin minulle se riittää. Suomessa on niin paljon virkavaltaisuutta ja hölmöyttä(vrt edellinen liikenneministeri).Polforea kirjoitti: ↑09 Kesä 2021, 17:31Laillisuus, toimivuus ja pätevyys ovat kuitenkin 3 eri asiaa, josita etenkään kaksi jälkimmäistä ei takaa ensimmäistä.
Ekana se tyyppihyväksyntä, joka niillä umpioilla on, perustuu toimintaan tietynmallisen (tässä tapauksessa halogeeni-) polttimon kanssa ja siksi tukeutuu siihen, että kyseistä polttimomallia pitäisi käyttää.
Toisena automaattinen korkeudensäätö, joka on pakollinen 1.10.2000 jälkeen rekisteröidyissä autoissa, jos valoteho on yli 2000 lumenia.
Kolmantena valojen pesulaite, joka on pakollinen jos valoteho on yli 2000 lumenia.
Valot voi tosiaan sopivilla LED-polttimoilla (tai xenon-muutossarjoilla) sinänsä toimia ihan hyvin, hyvällä valokuviolla ja muita häikimättä, mutta valovoiman lisääntyessä pitäisi nuo muutkin pakollisuudet virallisesti taklata ja silti vielä jää kanittamaan se umpion tyyppihyväksyntä.
Mitä tulee siihen, että hyväksytty Saksassa on hyväksytty EU:ssa, niin en pidä tuota väitettä ihan niin varmana. Epäilykseni pohjautuu siihen, että tiettävästi toisen EU-maan piensarja-, yksittäis- ja muutoshyväksyntiä ei tarvitse hyväksyä rajan yli rekisteröintiin. Eli jos vaikka Ruotsissa on hyväksytysti muutoskatsastettu turbotettu 159 3.2JTS (sori, en tunne Giuliettan mallivalikoimaa niin hyvin, että olisin keksinyt ketjun aiheeseen sopivan rakennelman), niin sillä saa kyllä Ruotsiin rekisteröitynä ajaa Suomessa (tosin suomalaiselle kuskille ruotsinkilpisen auton ajaminen on aika tarkkaan rajoitettua), mutta rekisteröinti Suomeen voi helposti tökätä siihen, ettei muutoshyväksyntä automaattisesti muuta maasta toiseen.
Kun ledit on jo tilattu ja tulevat ensi tiistaina minulle.AutonAlfa kirjoitti: ↑11 Kesä 2021, 11:02Miksei sitten samalla laita vaikka 55W xenon-muunnossarjaa?
Valoteho paranisi vielä ledejäkin paremmaksi...
Sama se siinä vaiheessa on, että rikkooko lakeja ja asetuksia vähän vai paljon?![]()
Häikäisee vastaantulijoita syyspimeällä kuitenkin, kun halogeenit ei säädy automaattisesti.
Giuliettaan tuo muutossarja käy ihan sellaisenaan, ei tarvitse adapteria eikä ohjausyksikköä, toisin kuin vaikka volkkarin mallit, joihin nuo on myös hyväksytty. Siitä muistaakseni tuo ajoneuvotunnistus. Samassa tilauksessa saa myös nuo em. oheishärpäkkeet, jos ajoneuvo niitä tarvitseeaaiitee kirjoitti: ↑11 Kesä 2021, 00:23Tilasin Amazonilta nuo ledit. Olisi pitänyt tsekata ledien malli, jossa ensin Alfa, sitten Giulietta ja sitten joku ajoneuvotunnistus?
Aivan käsittämätöntä tunnistusta-joku saksalainen valikko, josta ei tajua höhkäsen pöläystä.
No, jätin tuon tunnistuksen tekemättä, saa nähdä toimiiko poltin autossani. Asentajan olen huomioinut etukäteen.
Nuo asennetut halogeenit eivät todellakaan tyydytä minua. Kunnon valot on oltava.
Jos katsot osanumerot VIN numeron perusteella se saattaa valaista asiaa.Sntn kirjoitti: ↑14 Kesä 2021, 09:46Valaiskaapa hieman tyhmää, pitäisi käydä jarrut läpi 1.4 MA ja vaihtoehdot on merkattu hieman hämmentävästi. Saatavilla näyttää olevan 264 mm halkaisijalla taakse sekä 305 mm eteen tai vaihtoehtoisesti 278 mm / 330 mm jos on sport paketti, mutta sen rinnalla on käytetty myös merkintöjä 4SU tai punaiset satulat valmistajasta riippuen.
Meneekö tämä nyt oikein jos ajattelen että noilla sport packeilla 1, 2 ja 3 ei ole mitään tekemistä jarrujen kanssa, vaan tuo 4SU eli punaiset jarrut on se optio mikä määrää jarrujen koon? Paikka missä puuhastella on sen verran kaukana ettei huvittaisi ajaa sinne ja takaisin ihan vain että saa levyt mitattua kun sport pack 1 löytyy muttei niitä punaisia satuloita.
Mua ainakin yo referenssi auttoi takajarruhuollon osien tilaamisessa. Mutta fyysinen halkaisijan mittaus on myös aika välttämätön.
Olen paljolti samaa mieltä. Kyllähän ne vanhenevat, joissain joutuu naviakin päivittämään kovalla summalla. Tämäkin asia täytyy tsekata...Romeo y Julieta kirjoitti: ↑15 Kesä 2021, 15:01^ Hmm, itse taas arvostan sitä että autossa ei ole kosketusnäyttöjä tai muuta turhaa härpäkettä. Yksinkertainen on kaunista ja helppokäyttöistä. Tietoviihdejärjestelmät ne vasta nopeasti vanhenee, 10 vuoden päästä nykyiset näyttävät auttamatta vanhanaikaisilta. Giuliettan sisusta on ajaton ja kaunis ja paras sellaisenaan kuin se on alun perin suunniteltu, en itse edes harkitsisi android-soittimen vaihtamista tilalle.
Joo jokaisella maunsa. Mä kaipaan musiikin streamaustoimintoa kovasti mutta se hoituu myös 40€:n BT lisukkeella nykyisen soittimen perään eikä mikään muutu näkyvästi.Romeo y Julieta kirjoitti: ↑15 Kesä 2021, 15:01^ Hmm, itse taas arvostan sitä että autossa ei ole kosketusnäyttöjä tai muuta turhaa härpäkettä. Yksinkertainen on kaunista ja helppokäyttöistä. Tietoviihdejärjestelmät ne vasta nopeasti vanhenee, 10 vuoden päästä nykyiset näyttävät auttamatta vanhanaikaisilta. Giuliettan sisusta on ajaton ja kaunis ja paras sellaisenaan kuin se on alun perin suunniteltu, en itse edes harkitsisi android-soittimen vaihtamista tilalle.
Käy teettämässä päivitys & kytkinten sopeutus. Ei selvästikään toimi oikein.aaiitee kirjoitti: ↑04 Kesä 2021, 16:48Vielä outo asia. Kaksi kertaa, kun olen lähtenyt ajamaan, niin kierrokset nousevat 4000-5000r/min, loota ei vaihda seuraavaa vaihdetta.
Tänään kävi niin. Jouduin pysäyttämään auton ja yritin erilaisia temppuja, laitoin parkin päälle, sitten pakin päälle ja sitten ajovaihteen.
Viimein kikkailun jälkeen vaihteet vaihtuivat normaalisti. Siis kaksi kertaa tuollaista moottorin huutamista ylikierroksilla, edellinen kerta oli 2-3 päivää sitten.
Onkos muilla TCT-kuskeilla ollut samaa?
Dynamicilla tekee mulla samaa usein, hyvin kevyellä kaasulla tajuaa vaihtaa aiemmin. Aina vaihtaa ennen rajoittajaa, jos kiihdyttää lisää. Eikös aaiitee aina dynamicilla aja?JaRoDD kirjoitti: ↑30 Kesä 2021, 11:00Käy teettämässä päivitys & kytkinten sopeutus. Ei selvästikään toimi oikein.aaiitee kirjoitti: ↑04 Kesä 2021, 16:48Vielä outo asia. Kaksi kertaa, kun olen lähtenyt ajamaan, niin kierrokset nousevat 4000-5000r/min, loota ei vaihda seuraavaa vaihdetta.
Tänään kävi niin. Jouduin pysäyttämään auton ja yritin erilaisia temppuja, laitoin parkin päälle, sitten pakin päälle ja sitten ajovaihteen.
Viimein kikkailun jälkeen vaihteet vaihtuivat normaalisti. Siis kaksi kertaa tuollaista moottorin huutamista ylikierroksilla, edellinen kerta oli 2-3 päivää sitten.
Kiitoksia neuvosta, mutta onneksi ei ole enää ollut tuollaista!JaRoDD kirjoitti: ↑30 Kesä 2021, 11:00Käy teettämässä päivitys & kytkinten sopeutus. Ei selvästikään toimi oikein.aaiitee kirjoitti: ↑04 Kesä 2021, 16:48Vielä outo asia. Kaksi kertaa, kun olen lähtenyt ajamaan, niin kierrokset nousevat 4000-5000r/min, loota ei vaihda seuraavaa vaihdetta.