Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Malminkartanon autohuolto kun oli täällä mainittu positiiviseen sävyyn käytin aikoinaan 159 2.4:ää siellä. Laturin hihnaa eivät osanneet vaihtaa eivätkä suunnata sumuvaloja, eli ei se ainakaan silloin antanut miltään osin positiivista vaikutelmaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15114
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Noh, laturin hihnaa ei osaa 99% tekijöistä tässä maassa vaihtaa.
Tai sitten käyttävät contitechin remmiä, joka jää ulvomaan...

Tuo 1% sisältää sitten ne muutamat pajat + foorumilaiset tai muut kovat tekijät :D

Zandmann
Viestit: 35
Liittynyt: 08 Elo 2021, 07:17
Car(s): Alfa Romeo 159 SW 2.4JTDm man

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Zandmann »

Käväisin Automilanossa aamutuimaan ennen omia töitäni ja siellä veikkailtiin voimakkaasti, että olisi joku virisofta laitettuna. Ei hyvä, ainakaan nykykäytöksellä.

Saako sen jotenkin helposti palautettua vakiotilaan vai onko ohjelmoinnin tie joko tehtynä tai lastua kiinni asentaen se ainoa vaihtoehto.

Ohjaustehostimeen tuli suora vinkki. Yksi letku näytti kuulemma teetetyltä, ja se vaikuttanee asiaan paljonkin. Eli alkuperäistä kiinni ja katsotaan seuraavaa tilannetta. Onneksi ei ole kiire. Itsellä olisi aikaa mutta asiantuntevat pajat on kortilla ja heidän aikansa vielä vähemmällä.

Mieluiten maksan jollekin joka tekee, kuin että turaisin itse.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 298
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Zandmann kirjoitti:
10 Elo 2021, 11:15
Käväisin Automilanossa aamutuimaan ennen omia töitäni ja siellä veikkailtiin voimakkaasti, että olisi joku virisofta laitettuna. Ei hyvä, ainakaan nykykäytöksellä.

Saako sen jotenkin helposti palautettua vakiotilaan vai onko ohjelmoinnin tie joko tehtynä tai lastua kiinni asentaen se ainoa vaihtoehto.

Ohjaustehostimeen tuli suora vinkki. Yksi letku näytti kuulemma teetetyltä, ja se vaikuttanee asiaan paljonkin. Eli alkuperäistä kiinni ja katsotaan seuraavaa tilannetta. Onneksi ei ole kiire. Itsellä olisi aikaa mutta asiantuntevat pajat on kortilla ja heidän aikansa vielä vähemmällä.

Mieluiten maksan jollekin joka tekee, kuin että turaisin itse.
Mun 300tkm ajettu 2.4 159 alkoi tehdä samaa ahtojen pomppuilua täyskaasulla, siinä oli Karalan ohjelmointi. Tuli siitä messillä piirrettyä käppyrää ja tein tulkinnan että yliahtaa ja katkoo vetoa. Joten turbon muuttuva geometria ei enää toiminut kunnolla. Se asia ei tullut maaliin kun auto vaihtoi omistajaa.

Zandmann
Viestit: 35
Liittynyt: 08 Elo 2021, 07:17
Car(s): Alfa Romeo 159 SW 2.4JTDm man

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Zandmann »

Raikkoo kirjoitti:
10 Elo 2021, 15:59
Mun 300tkm ajettu 2.4 159 alkoi tehdä samaa ahtojen pomppuilua täyskaasulla, siinä oli Karalan ohjelmointi. Tuli siitä messillä piirrettyä käppyrää ja tein tulkinnan että yliahtaa ja katkoo vetoa. Joten turbon muuttuva geometria ei enää toiminut kunnolla. Se asia ei tullut maaliin kun auto vaihtoi omistajaa.
Olis vähän hemmetin kiva saada tietoon edelliset omistajat ja heiltä infoa, mitä tuohon on tehty ja missä. Ja ei, ei pahalla vaan mielenkiinnolla omaa omistustaivalta ajatellen.
Mestari veikkaili että siellä on joku softa muttei hajuakaan mikä, johtuen merkintöjen puutteellisuudesta.

Mutta jos tuolla on joku "villi softa", onko se korjattavissa esim. Novitecin lastulla?

Ja sitten tuohon tehostimeen: Maestron mukaan siellä on yksi letku joka vaikuttaa teetetyltä, voiko se vaikuttaa siihen ohjauksen jäykkyyteen ja "päkittämiseen"? Alkuperäisessä kuulemma on jokin supistin, tuossahan sitä sitten ei ole.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15114
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Kyllä voi vaikuttaa.

Riippuu, että mikä letku/putki. Nuo on aika tarkkaan ajateltu ja tuossa on tosiaan nimenomaa paluupuolella se kuristus, eli säiliössä ei ole painetta vaan se kehittyy pumpulta säiliön paluuliitokseen asti.

arv
Viestit: 608
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja arv »

Aquatica kirjoitti:
10 Elo 2021, 17:52
tuossa on tosiaan nimenomaa paluupuolella se kuristus, eli säiliössä ei ole painetta vaan se kehittyy pumpulta säiliön paluuliitokseen asti.
Paluuputkessa ei ole kuristimia. Säiliössä oleva sihti hidastaa virtausta vaahtoamisen estämiseksi.

Pumpulta lähtevässä paineputkessa (2,4 jtdm) on 3 kuristinta, tai itseasiassa letkujen sisään ovat asennettu. Kun korvasin pumpulta lähtevän lyhyen letkun omavalmisteella, oli aika pitkän kokeilun tulos löytää oikean kokoinen reikä/pituus kuristimelle. Omassa toki pumppu on saanut kipeää vähillä öljyillä ajamisesta hammastangon rikkouduttua. Samaten pidempi letku on korvattu omavalmisteella ilman kuristimia.
Tehostin ei toiminut lainkaan, jos oli liian iso tai pieni kuristus. Lopulta löysin yhdistelmän, joka toimi kunnes öljyt lämpenivät. Ratkaisin asian vaihtamalla tehostinöljyn (ISO VG 17) paksumpaan hydrauliöljyyn ISO VG 32. Tämä on toiminut kesät talvet hyvin. Uusi pumppu on odottamassa innostusta/vanhan lopullista hajoamista.

Tämmöiset ovat paineletkun sisällä, siitä pienemmän letkun kuristimesta ei ole kuvaa. Muistaakseni 3,2 mm:n reikä ja 15 mm pitkä.
Näyttökuva 2021-8-10 kello 23.29.58.jpg
Näyttökuva 2021-8-10 kello 23.29.58.jpg (61.3 KiB) Katsottu 5005 kertaa
Näyttökuva 2021-8-10 kello 23.30.20.jpg
Näyttökuva 2021-8-10 kello 23.30.20.jpg (69.53 KiB) Katsottu 5005 kertaa

Avatar
Aquatica
Viestit: 15114
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Katsos kehveliä, näiden kanssa puljannut paljon mut tätä en tiennytkään! Ennen kuullut selityksiä et sihdillä on merkittävämpi tarkoitus.
Toki ilman sihtiä säiliöön tulee aine paineella (muistuttaa vanhanajan juomapistettä mitä esim kouluissa oli), joten vaikutus silläkin on vaahtoutumisen eston lisäksi.

Avatar
Polforea
Viestit: 11551
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Zandmann kirjoitti:
10 Elo 2021, 11:15
Käväisin Automilanossa aamutuimaan ennen omia töitäni ja siellä veikkailtiin voimakkaasti, että olisi joku virisofta laitettuna. Ei hyvä, ainakaan nykykäytöksellä.
MultiEcuScan (https://www.multiecuscan.net/) kertoo paljon asioita, joista voi saada vihiä. Esimerkiksi ilmamassat täyskaasulla (voidaan verrata vakioautoon), EGR:n pyynti (usein virisoftissa kiinteä 4%) ja DPF:n polttoväli / matka viimeisimmästä poltosta kertoo paljon asioita. Tähän tutkintaan saat tarvittaessa apua vaikka meiltä, tahi joltakulta muulta vapaaehtoiselta MESsittelijältä, vinkkejä löytyy tuosta ketjusta: viewtopic.php?f=13&t=21374
Zandmann kirjoitti:
10 Elo 2021, 11:15
Saako sen jotenkin helposti palautettua vakiotilaan vai onko ohjelmoinnin tie joko tehtynä tai lastua kiinni asentaen se ainoa vaihtoehto.
Ajamalla vakiosofta virisoftan päälle, eli ohjelmoinnista puhutaan. Huomaa, että jos autosta on tulpattu EGR tai tyhjennetty DPF, on tiedossa vikakoodibingoa vakioinnin yhteydessä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

anatoli
Viestit: 14
Liittynyt: 11 Elo 2021, 17:47

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja anatoli »

Hei arvon alfa foorumi!

Tuli itse hommattua ensimmäinen alfa (-07 159 2.2JTS). Tuli muutama kyssäri heti alkuun: Takarenkaan luota pienoinen benzinan tuoksahdus, ei tiputa yhtään mutta oisko antaa veikkauksia mistä vois mahdollisesti vuotaa. Oli ainakin takapäässä jokin lämpösuoja irrallaan rämisemässä. Viikonloppuna toivon mukaan saan nosturille tilaa niin pitää koittaa ihmetellä. Autoon on jakopäähän vaihdettu hilppeet ja muutenkin on kattavasti huollettu. Oletteko mistä tilanneet varaosia ja mistä olisi hyvä etsiä varaosanumeroita osille?

Zandmann
Viestit: 35
Liittynyt: 08 Elo 2021, 07:17
Car(s): Alfa Romeo 159 SW 2.4JTDm man

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Zandmann »

Polforea kirjoitti:
12 Elo 2021, 18:07
Zandmann kirjoitti:
10 Elo 2021, 11:15
Käväisin Automilanossa aamutuimaan ennen omia töitäni ja siellä veikkailtiin voimakkaasti, että olisi joku virisofta laitettuna. Ei hyvä, ainakaan nykykäytöksellä.
MultiEcuScan (https://www.multiecuscan.net/) kertoo paljon asioita, joista voi saada vihiä. Esimerkiksi ilmamassat täyskaasulla (voidaan verrata vakioautoon), EGR:n pyynti (usein virisoftissa kiinteä 4%) ja DPF:n polttoväli / matka viimeisimmästä poltosta kertoo paljon asioita. Tähän tutkintaan saat tarvittaessa apua vaikka meiltä, tahi joltakulta muulta vapaaehtoiselta MESsittelijältä, vinkkejä löytyy tuosta ketjusta: viewtopic.php?f=13&t=21374
Zandmann kirjoitti:
10 Elo 2021, 11:15
Saako sen jotenkin helposti palautettua vakiotilaan vai onko ohjelmoinnin tie joko tehtynä tai lastua kiinni asentaen se ainoa vaihtoehto.
Ajamalla vakiosofta virisoftan päälle, eli ohjelmoinnista puhutaan. Huomaa, että jos autosta on tulpattu EGR tai tyhjennetty DPF, on tiedossa vikakoodibingoa vakioinnin yhteydessä.
Sain tänään edellisen omistajan kiinni ja turisin messengerin kautta lisää aiheesta. Miehellään oli käsitys että EGR ja DPF ovat poissa pelistä joten liekö viisain ajaa se vakiosofta tilalle ja sitten heittää jonkunlainen viriaski kiinni? Bingoahan tuossa on tiedossa jo nyt, vaikkei tällä hetkellä vikakoodeja näykään. DPF:n uusinta ei käsittääkseni kukkaroa hivele millään tavoin, eikä tuon EGR:n tulppaus kovin pahasta liene. Korjatkoon paremmin tietävät.

Olisi vähän hemmetin kiva vetäistä tuo johdon päähän, toki se nyt tehdään 24. päivä Automilanossa. Kuten aiemminkin jo olen todennut: En osaa niin annan niiden tehdä jotka osaa, ja maksan siitä mielelläni. Toki jos sivusta vilkuilu ja tyhmien kysymysten esittäminen ei haittaa, saatan oppiakin. Ensi viikko ja sitä seuraava on aikaa, loman loput pitää lusia.

Avatar
Polforea
Viestit: 11551
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

anatoli kirjoitti:
12 Elo 2021, 18:39
Tuli itse hommattua ensimmäinen alfa (-07 159 2.2JTS). Tuli muutama kyssäri heti alkuun: Takarenkaan luota pienoinen benzinan tuoksahdus, ei tiputa yhtään mutta oisko antaa veikkauksia mistä vois mahdollisesti vuotaa.
Mun veikkaukset: joko tankkivarusteelta tai täyttöputken juurelta. Ensimmäinen on käpisteltävissä takapenkin alta huoltoluukusta (takapenkin istuinosan kiinnikkeet on sitten kertakäyttöisiä), takapenkin istuinosan irrotusohje: viewtopic.php?p=660352#p660352


Zandmann kirjoitti:
12 Elo 2021, 19:27
Sain tänään edellisen omistajan kiinni ja turisin messengerin kautta lisää aiheesta. Miehellään oli käsitys että EGR ja DPF ovat poissa pelistä joten liekö viisain ajaa se vakiosofta tilalle ja sitten heittää jonkunlainen viriaski kiinni?
Tuo olisi ihan toimiva ratkaisu - enste marmorilla se vakiosofta sisään, sitten sopivaksi valitsemallaan ohjelmointiputkalla virisofta sisään. Vaihtoehtona joko A) jutella suoraan ohjelmoijalle ja korjata nykyinen softa tai B) vakiosofta sisään ja rautakin vakioksi.

Toki, tutkimatta ei pidä hylätä sitä vaihtoehtoa, että autossa on nyt jotain fyysistä vikaa, joka vaikuttaa käytökseen negatiivisesti. Tuolloin ei vakiosofta eikä virisoftan puukotus auta, vaan pitää korjata se vika ensin. Tunnistiko aiempi omistaja kuvailemiasi käytösoikkuja?
Zandmann kirjoitti:
12 Elo 2021, 19:27
Bingoahan tuossa on tiedossa jo nyt, vaikkei tällä hetkellä vikakoodeja näykään. DPF:n uusinta ei käsittääkseni kukkaroa hivele millään tavoin,
DPF:iä (tarvikkeita) saa maailmalta ihan kohtuurahalla nykyään. Esim. Saksasta: https://www.ebay.ie/itm/313109462239?ha ... SwLIhZgeqp

HUOM! Pönttöjä on kahta mallia, toisessa (vanhassa) on liitännät paineantureille ennen ja jälkeen kennon. Tietääkseni näiden pitäisi sopia ristiin, mutta varmuutta ei minulla ole.

Äläkä ainakaan missään nimessä asenna DPF:ää ennen softan vakiointia! Virisoftalla, jossa oletetaan että DPF on poissa, on pönttö tukossa alta aikayksikön.
Zandmann kirjoitti:
12 Elo 2021, 19:27
eikä tuon EGR:n tulppaus kovin pahasta liene. Korjatkoon paremmin tietävät.
No, joo ja ei. EGR likaa konetta ja imusarjaa ja on moottorin kannalta negatiivinen vaikute siltä osin. Mutta ei sitä ole sinne täysin turhaan tehtaalla asennettu; se parantaa moottorin lämpiämistä ja tarkoituksensa mukaisesti vähentää pakokaasusta haitallisia typen oksideja.
Zandmann kirjoitti:
12 Elo 2021, 19:27
Olisi vähän hemmetin kiva vetäistä tuo johdon päähän, toki se nyt tehdään 24. päivä Automilanossa. Kuten aiemminkin jo olen todennut: En osaa niin annan niiden tehdä jotka osaa, ja maksan siitä mielelläni. Toki jos sivusta vilkuilu ja tyhmien kysymysten esittäminen ei haittaa, saatan oppiakin. Ensi viikko ja sitä seuraava on aikaa, loman loput pitää lusia.
Jos tahdot niin ajele poikkeemaan, niin voidaan käydä vaikka koko auton tietojärjestelmä läpi järjellisellä tasolla. Ei siihen kauheeta aikaa mee, selityksen määrästä riippuen ehkä puolesta tunnista kahteen, jos ei ylläreitä löydy. Ja jos löytyy ylläreitä, niin saapahan ainakin tietää että mitä pitää korjata :)
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
hjpp
Viestit: 1967
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Onkos tuo Zandmannin auto juuri liikkeestä ostettu?

Laiton pelihän tuo on, joten purkaisin kaupan tuolla verukkeella.
Turha on alkaa tuota kaikkea korjaamaan vaivalla ja rahalla, kun toimiviakin varmaan myynnissä on.

Zandmann
Viestit: 35
Liittynyt: 08 Elo 2021, 07:17
Car(s): Alfa Romeo 159 SW 2.4JTDm man

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Zandmann »

hjpp kirjoitti:
12 Elo 2021, 22:56
Onkos tuo Zandmannin auto juuri liikkeestä ostettu?

Laiton pelihän tuo on, joten purkaisin kaupan tuolla verukkeella.
Turha on alkaa tuota kaikkea korjaamaan vaivalla ja rahalla, kun toimiviakin varmaan myynnissä on.
Kyllä, liikkeestä on. Ja ei, en lähde purkamaan vielä. Tuo voi olla helppokin veto ja sillä saa mainion auton.

Miksihän ihmiset rakentaa projekteja? Intohimosta, sitä se kai Alfan omistaminenkin on, intohimoa. Ja kai samalla jonkinasteinen mielenhäiriö, joidenkin mukaan. 😀

Avatar
karila
Viestit: 1190
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja karila »

Zandmann kirjoitti:
13 Elo 2021, 06:07
hjpp kirjoitti:
12 Elo 2021, 22:56
Onkos tuo Zandmannin auto juuri liikkeestä ostettu?

Laiton pelihän tuo on, joten purkaisin kaupan tuolla verukkeella.
Turha on alkaa tuota kaikkea korjaamaan vaivalla ja rahalla, kun toimiviakin varmaan myynnissä on.
Kyllä, liikkeestä on. Ja ei, en lähde purkamaan vielä. Tuo voi olla helppokin veto ja sillä saa mainion auton.

Miksihän ihmiset rakentaa projekteja? Intohimosta, sitä se kai Alfan omistaminenkin on, intohimoa. Ja kai samalla jonkinasteinen mielenhäiriö, joidenkin mukaan. 😀
Niin, jos se kuitenkin pitää korjata kuntoon, niin miksi sitä itse maksaa, yritä ensin saada se myyjäliikkeen maksettavaksi, sinnehän se kustannus kuuluu. Kannattaisi alkaa keskustelu myyjän kanssa aiheesta heti.
- Kari

Zandmann
Viestit: 35
Liittynyt: 08 Elo 2021, 07:17
Car(s): Alfa Romeo 159 SW 2.4JTDm man

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Zandmann »

karila kirjoitti:
13 Elo 2021, 11:40
Zandmann kirjoitti:
13 Elo 2021, 06:07
hjpp kirjoitti:
12 Elo 2021, 22:56
Onkos tuo Zandmannin auto juuri liikkeestä ostettu?

Laiton pelihän tuo on, joten purkaisin kaupan tuolla verukkeella.
Turha on alkaa tuota kaikkea korjaamaan vaivalla ja rahalla, kun toimiviakin varmaan myynnissä on.
Kyllä, liikkeestä on. Ja ei, en lähde purkamaan vielä. Tuo voi olla helppokin veto ja sillä saa mainion auton.

Miksihän ihmiset rakentaa projekteja? Intohimosta, sitä se kai Alfan omistaminenkin on, intohimoa. Ja kai samalla jonkinasteinen mielenhäiriö, joidenkin mukaan. 😀
Niin, jos se kuitenkin pitää korjata kuntoon, niin miksi sitä itse maksaa, yritä ensin saada se myyjäliikkeen maksettavaksi, sinnehän se kustannus kuuluu. Kannattaisi alkaa keskustelu myyjän kanssa aiheesta heti.
Tämä on jo aloitettu, en mä ekaa kertaa pappia kyydissä ole. Tosin aika harvakseltaan olen joutunut olemaan tällä puolen tiskiä, niin sanoakseni.

anatoli
Viestit: 14
Liittynyt: 11 Elo 2021, 17:47

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja anatoli »

anatoli kirjoitti:
12 Elo 2021, 18:39
Hei arvon alfa foorumi!

Tuli itse hommattua ensimmäinen alfa (-07 159 2.2JTS). Tuli muutama kyssäri heti alkuun: Takarenkaan luota pienoinen benzinan tuoksahdus, ei tiputa yhtään mutta oisko antaa veikkauksia mistä vois mahdollisesti vuotaa. Oli ainakin takapäässä jokin lämpösuoja irrallaan rämisemässä. Viikonloppuna toivon mukaan saan nosturille tilaa niin pitää koittaa ihmetellä. Autoon on jakopäähän vaihdettu hilppeet ja muutenkin on kattavasti huollettu. Oletteko mistä tilanneet varaosia ja mistä olisi hyvä etsiä varaosanumeroita osille?
Noniin nyt pääsin tallille touhuumaan alfaa. Bensaa oli vuotanut pumppuyksikön päältä heti letkulähdön jälkeen ja siitä tankin pohjille. Tuommoinen pieni halkeama sieltä löytyi. Laitan kuvan tähän jos osaan. Kuva

Edit. Muistaako kukaan missä järjestyksessä tuon letkuliittimen 2 kpl o-renkaita ja 1kpl nylon rengas tuli? O- renkaat on valkoinen ja vihreä väriltään ja nylon on punainen.
Edit2. Paikkasin tuon bensapumpun halkeaman 2 komponenttiliimalla. Saa nähdä pitääkö, selviää sitten kun saan "ensihuollon" tehtyä. Eli kaikki litkut, tulpat, alustan putsaus ruosteista ja sen suojaus.
Viimeksi muokannut anatoli, 15 Elo 2021, 16:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jora
Viestit: 34
Liittynyt: 04 Helmi 2008, 11:37
Car(s): Alfa 159 sportwagon 1750 TBi TI -10

Ex Alfa Giulietta 1.4 multiair -11
Ex Alfa 159 2.4 JTDm -06
Ex Alfa 156 1.8 TS -03
Ex Alfa 147 2.0 TS -02
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Jora »

Käyköhän kyseinen vanne tbi:n alle, koko 17".
s-l400.jpg
s-l400.jpg (35.2 KiB) Katsottu 4510 kertaa

Avatar
Polforea
Viestit: 11551
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Lonkalta väitän että käy. Ellei ole kahta tosi samannäköstä vannemallia, niin meillä noita on pyörinyt isobrembojen kaverina.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5529
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^joo, toi on isolohkon vakiovanne. Aikamoista raskasmetallia, mutta käy talvivanteeksi oikein hyvin. Omat on maalarilla, jotta voi sitten laittaa uudet misukan kitkat päälle, hymyssä suin.
"puhun niin totta kuin osaan"

anatoli
Viestit: 14
Liittynyt: 11 Elo 2021, 17:47

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja anatoli »

Lisää tyhmiä kyssäreitä. Otin takanta noi sisälokarit pois puhdistusta ja ruosteen poistoa varten, niin löytyi kuljettajan puolelta tuommoinen liitin irtonaisena. Osaisko kukaan kertoa mikä mahtaa olla? En kyllä äkkiseltään keksinyt mihin voisi mennä pituudensa puolesta.. Kuva

Avatar
Aquatica
Viestit: 15114
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

anatoli kirjoitti:
15 Elo 2021, 16:04
Lisää tyhmiä kyssäreitä. Otin takanta noi sisälokarit pois puhdistusta ja ruosteen poistoa varten, niin löytyi kuljettajan puolelta tuommoinen liitin irtonaisena.
Mites näissä oli valmius varashälyttimelle ja Xenoneille? Muistelisin jotain lukeneeni, että johdotukset toiselle tai molemmille olis valmiina.

anatoli
Viestit: 14
Liittynyt: 11 Elo 2021, 17:47

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja anatoli »

Aquatica kirjoitti:
15 Elo 2021, 16:16
anatoli kirjoitti:
15 Elo 2021, 16:04
Lisää tyhmiä kyssäreitä. Otin takanta noi sisälokarit pois puhdistusta ja ruosteen poistoa varten, niin löytyi kuljettajan puolelta tuommoinen liitin irtonaisena.
Mites näissä oli valmius varashälyttimelle ja Xenoneille? Muistelisin jotain lukeneeni, että johdotukset toiselle tai molemmille olis valmiina.
Se kyllä vois selittyä sillä. Tuntuu vaa aika hölmöltä et johto vaan oleskele lokarin sisällä :-D

Avatar
Tiige
Viestit: 2935
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

anatoli kirjoitti:
15 Elo 2021, 16:20
Aquatica kirjoitti:
15 Elo 2021, 16:16
anatoli kirjoitti:
15 Elo 2021, 16:04
Lisää tyhmiä kyssäreitä. Otin takanta noi sisälokarit pois puhdistusta ja ruosteen poistoa varten, niin löytyi kuljettajan puolelta tuommoinen liitin irtonaisena.
Mites näissä oli valmius varashälyttimelle ja Xenoneille? Muistelisin jotain lukeneeni, että johdotukset toiselle tai molemmille olis valmiina.
Se kyllä vois selittyä sillä. Tuntuu vaa aika hölmöltä et johto vaan oleskele lokarin sisällä :-D
Taitaa olla valmius xenonin tasoanturille. Omassa oli vastaava tyhjä liitin.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Zandmann
Viestit: 35
Liittynyt: 08 Elo 2021, 07:17
Car(s): Alfa Romeo 159 SW 2.4JTDm man

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Zandmann »

Polforea kirjoitti:
12 Elo 2021, 18:07
Zandmann kirjoitti:
10 Elo 2021, 11:15
Käväisin Automilanossa aamutuimaan ennen omia töitäni ja siellä veikkailtiin voimakkaasti, että olisi joku virisofta laitettuna. Ei hyvä, ainakaan nykykäytöksellä.
MultiEcuScan (https://www.multiecuscan.net/) kertoo paljon asioita, joista voi saada vihiä. Esimerkiksi ilmamassat täyskaasulla (voidaan verrata vakioautoon), EGR:n pyynti (usein virisoftissa kiinteä 4%) ja DPF:n polttoväli / matka viimeisimmästä poltosta kertoo paljon asioita. Tähän tutkintaan saat tarvittaessa apua vaikka meiltä, tahi joltakulta muulta vapaaehtoiselta MESsittelijältä, vinkkejä löytyy tuosta ketjusta: viewtopic.php?f=13&t=21374
No niin, ongelma toistaiseksi ratkaistu. Kiitos vain jäsen Polforealle ja hemmetin isosti. Aavistuksen likainen MAP-anturi taisi aiheuttaa kaikki aiemmin mainitut oireet ja ongelmat. Ajelin maalta kotiin Helsinkiin osittain pikkuteitä ja osittain motaria. Ei humppausta, käytös tavattoman kaunis ja miellyttävä. Pitääkin tilata uusi anturi, sekin kun maksaa Alfa-osien tapaan ihan poskettomia summia. :D

Seuraavaksi sitten se sohlaus... siis ohjaustehostin ja sen annankin Automilanon hommiksi ihan suosiolla.

https://imgur.com/a/XkHZ9uq

Seuraavaksi sitten se sohlaus... siis ohjaustehostin ja sen annankin Automilanon hommiksi ihan suosiolla.

Avatar
Polforea
Viestit: 11551
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, voin kyllä suoraan sanoa että tukkosin MAP minkä minä oon nähny, aivan umpeen muurautunut. Ei niistä tosiaan uusia tule putsaamalla, vaan kyllä minä kannatan uusimista. Etenkin, kun eivät tosiaan tuhottomia maksa.

Oli siellä myös akun plussanavalla heikko liitos, sekin voi tehdä osansa auton ihmeellisyyksiin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

anatoli
Viestit: 14
Liittynyt: 11 Elo 2021, 17:47

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja anatoli »

Tiige kirjoitti:
15 Elo 2021, 17:40
anatoli kirjoitti:
15 Elo 2021, 16:20
Aquatica kirjoitti:
15 Elo 2021, 16:16


Mites näissä oli valmius varashälyttimelle ja Xenoneille? Muistelisin jotain lukeneeni, että johdotukset toiselle tai molemmille olis valmiina.
Se kyllä vois selittyä sillä. Tuntuu vaa aika hölmöltä et johto vaan oleskele lokarin sisällä :-D
Taitaa olla valmius xenonin tasoanturille. Omassa oli vastaava tyhjä liitin.
Juu näinhän se on. Samanlainen löytyi kuskin etupuolen sisälokarin alta myös. Aika pirun kovassa ruosteessa on apurunko edestä, melkee tekis mieli ottaa kokonaan irti ja puhaltaa.

Jora
Viestit: 34
Liittynyt: 04 Helmi 2008, 11:37
Car(s): Alfa 159 sportwagon 1750 TBi TI -10

Ex Alfa Giulietta 1.4 multiair -11
Ex Alfa 159 2.4 JTDm -06
Ex Alfa 156 1.8 TS -03
Ex Alfa 147 2.0 TS -02
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Jora »

Näin syksyn saapuessa on 159 kytkinpoljin aloittanut pitämään ääntä. Painaessa ja irti laskiessa noin puolessa välin pitää poljin ärsyttävän narisevaa ääntä. Onko kellään tietoa mistä johtuu ja mitä tuolle tulisi tehdä?

FinPat
Viestit: 8003
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Jora kirjoitti:
20 Elo 2021, 13:23
Näin syksyn saapuessa on 159 kytkinpoljin aloittanut pitämään ääntä. Painaessa ja irti laskiessa noin puolessa välin pitää poljin ärsyttävän narisevaa ääntä. Onko kellään tietoa mistä johtuu ja mitä tuolle tulisi tehdä?
Olisiko kytkimen palautusjousi?

anatoli
Viestit: 14
Liittynyt: 11 Elo 2021, 17:47

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja anatoli »

Noniin, nyt on edestä apurunko esillä. Kyl se taitaa olla semmonen homma että on otettava irti ja puhaltaa ja maalata koko runko. Sen verta mätää on. On myös ilmanputsarikotelon ja pissapojan säiliön tukiraudat mitä lie aika lailla maatuneet kokonaan :lol: . Mistä kannattais tilata korvaavia osia ylipäätänsä alfaan?

Rema
Viestit: 318
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Rema »

Tilasin Kotkan Käyttöosa Oy:sta apurungon, näin sen ennen maalausta, täysin kunnossa. Hiekkapuhallus ja maalaus suoritettiin läheisessä maalaamossa tosi hyvin. Kokonais hinta 400 €. Kotkan Käyttöosa vei sen läheiseen Hyväntuulen autoon, jossa se vaihettiin minun autoon vaihto muistaakseni 400 €
Viimeksi muokannut Rema, 21 Elo 2021, 08:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15114
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

1.9 ja 2.2JTS apurunkoja on hyvin saatavilla, mutta Q4n runkojen kanssa tilanne on täysin toinen. Eli Q4-omistajat, kannattaa pitää huolta! Käytettyjä saa ebaysta mutta hinta herkästi 800-900euroa ja se vaatii vielä maalia ym monesti...

Avatar
palkus
Viestit: 5529
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Jora kirjoitti:
20 Elo 2021, 13:23
Näin syksyn saapuessa on 159 kytkinpoljin aloittanut pitämään ääntä. Painaessa ja irti laskiessa noin puolessa välin pitää poljin ärsyttävän narisevaa ääntä. Onko kellään tietoa mistä johtuu ja mitä tuolle tulisi tehdä?
Onkos kytkinnesteet vaihettu?
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
h_lauri
Viestit: 6715
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Omassa vinkui myös, kun ilmankosteus ja lämpötila "oikeat".

Zandmann
Viestit: 35
Liittynyt: 08 Elo 2021, 07:17
Car(s): Alfa Romeo 159 SW 2.4JTDm man

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Zandmann »

Nonni.

Asiat etenee ja kohtalaisenkin hyvään suuntaan, vaikka kauppaa jo kehotettiin purkamaankin. Luigi on mies paikallaan ja sai vakioasiakkaan (toivottavasti ei kovin taajaan käyvän).

Sohla...ohjaustehostinongelma selittynee mitä todennäköisimmin yhdellä letkulla. Sillä jossa on se supistaja. Auton myyneen liikkeen veijari oli sitä mieltä että Autodocista moisen saa parillakympillä, me oltiin Luigin kanssa vähän toista mieltä. Vaihtoon kunhan osa tulee ja aika sovitaan.

Humppaaminen ja moottorin käytösongelmat selittynevät sillä, että siihen softaan on sotkettu sormia useampaankin kuin vain yhteen kertaan. Polforealle tiedoksi: EGR on toiminnassa, ainakin niiden arvojen mukaan joita Luigi katseli. Koko hemmetin paketti todennäköisesti selittyy sillä, että sitä softaa on hierottu ihan kunnolla ja huolella tehoja hakien. Tuo kun nyt, ainakin omaan perstuntumaani, on vähän hiton kiukkuinen laite. Ja kyllä, omistushistoriasta selvisi kiertopalkintostatuskin. Kahteen vuoteen mahtunut kymmenen eri omistajaa, liikkeet ja yksityiset yhteenlaskettuna.

Ja silti taon päätäni pikkusen seinään, en luovuta koska miksi niin tekisin? Jonkun tuokin pitää pelastaa ja yksilö on muutoin hitokseen hyvänoloinen.

Päästiin samalla tänään kauppiaankin kanssa yhteisymmärrykseen kulujen jakamisesta ja niiltäkin osin kaikki kohtalaisen hyvin. Tosin katsotaan nyt mihin suuntaan menee koko paketti kunhan nuo kaksi ong.. ominaisuutta saadaan normalisoitua.

Avatar
ragazza
Viestit: 304
Liittynyt: 24 Heinä 2009, 21:06
Car(s): Stelvio 2.0 280hp '19, 159 2.4 JTDm '06, 147 2.0 T.S. '08
Paikkakunta: Seinäjoki/Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja ragazza »

Jora kirjoitti:
20 Elo 2021, 13:23
Näin syksyn saapuessa on 159 kytkinpoljin aloittanut pitämään ääntä. Painaessa ja irti laskiessa noin puolessa välin pitää poljin ärsyttävän narisevaa ääntä. Onko kellään tietoa mistä johtuu ja mitä tuolle tulisi tehdä?
Oman 159n polkimen narinaan auttoi vain pääsylinterin vaihto. Narisi tosin hellekeleillä. Nyt 2v vaihdon jälkeen alkaa narina vähitellen tulla taas kuuluviin, eikä rasvaus auta kuin hetkeksi.

Kiisselilinko
Viestit: 25
Liittynyt: 18 Marras 2020, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4
Paikkakunta: Turku ja Salo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Kiisselilinko »

Onko kellään vastaavaa ollut ja millä korjannut. Eli 2.4jtdm koneen imusarjan pyörreläppien käyttötanko irti jokaikisestä läpästä, heiluvat siis omiaan siellä ja varmaan aika reippaasti karstaakin päässy paikalle kertymään. Ei oikeen huvittais purkaa koko imusarjaa kun näyttää tanko vaan pompanneen pois paikoiltaan, onko siis mahdollista saada takaisin ilman suurempaa purkua ja hieman antamalla urkua autolle saada suurimmat karstat liikkelle jottai kaikki sulkeutuisivat kunnolla vai onko edessä armoton purkuprojekti (x2 koska kahdessa autossa samaongelma itsellä:/…..) kokemuksia? Anybody?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15114
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kiisselilinko kirjoitti:
25 Elo 2021, 00:15
Onko kellään vastaavaa ollut ja millä korjannut. Eli 2.4jtdm koneen imusarjan pyörreläppien käyttötanko irti jokaikisestä läpästä, heiluvat siis omiaan siellä ja varmaan aika reippaasti karstaakin päässy paikalle kertymään. Ei oikeen huvittais purkaa koko imusarjaa kun näyttää tanko vaan pompanneen pois paikoiltaan, onko siis mahdollista saada takaisin ilman suurempaa purkua ja hieman antamalla urkua autolle saada suurimmat karstat liikkelle jottai kaikki sulkeutuisivat kunnolla vai onko edessä armoton purkuprojekti (x2 koska kahdessa autossa samaongelma itsellä:/…..) kokemuksia? Anybody?
Lyhyt vastaus:
Konepeitto auki, muovi pois, laita kiinni.

Pitkä vastaus:
Osta myös varaosaa ja korjaa se tanko.

Vähän lisää tarinaa mm:
viewtopic.php?p=644005#p644005

ja
viewtopic.php?p=647162#p647162

Varaosat eBaysta, kunhan löytyy myyjä, porakonetta tarvii. Ensialkuun vaan tango kiinni ja ajamaan, se tuskin pysyy kauaa siellä.
Tässä se, mitä itse tilasin mut nyt on "Out of Stock", mutta tällaisia hae:
https://www.ebay.com/itm/191611996948

Kiisselilinko
Viestit: 25
Liittynyt: 18 Marras 2020, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4
Paikkakunta: Turku ja Salo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Kiisselilinko »

Kiitos @aquatica tästä! Pitää laittaa osia tilaukseen siis

Avatar
Aquatica
Viestit: 15114
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kiisselilinko kirjoitti:
25 Elo 2021, 07:23
Kiitos @aquatica tästä! Pitää laittaa osia tilaukseen siis
Ei mitään, tää on hyvin yleinen ongelma ja pikafiksi on suht helppo. Ahdasta on, joten tuo tartuntakärkihärveli on kullan arvoinen!

Ps, tällä on useampi 2.4 saatu menemään mm leimasta läpi 8)

Kiisselilinko
Viestit: 25
Liittynyt: 18 Marras 2020, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4
Paikkakunta: Turku ja Salo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Kiisselilinko »

Itsellä näitä 2.4 nyt kolme pihassa (jep sairaus vaan pahenee🙄) ja eilen sitten leimalla pomppas pois paikaltaan (poljin reippaasti konttorille ja silloin vielä ihan ok) ja leimanjälkeen tarkistin toisetkin ja kaskummaa toisessa samajuttu. Laitan siis muutanasarjan samantien tulemaan että jatkossa löytyis kun tarvii. Toinen savuttanut jo hetken niin toivottavasti ei oo paljoa p**kaa kerenny kertymään että liikkuis kunnolla kun laittaa noi tangonpäät uusiksi.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4910
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Mulla pysyi tanko aikansa paikoillaan korjaussarjalla. Mutta alkoi olemaan niin usein irti että säädin auki asentoon ja ohjaustanko kokonaan irti. Mutta vaikuttaako se nyt vääntöä/tehoihin vai mihin?
Itsellä ollut mielessä että laittaisi RC-auto puolelta kunnon pallonivelet tilalle mutta tilaa niin vähän että taitaa olla tekemätön paikka.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Aquatica
Viestit: 15114
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Läpät voi sitoa auki. Hidastaa hieman moottorin lämpenemistä ja jotain, kun ilmaa pääsee aina täysi määrä koneeseen. Jotain päästöjuttuja samalla, mutta ei noita huvikseen auki lukita 8)

anatoli
Viestit: 14
Liittynyt: 11 Elo 2021, 17:47

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja anatoli »

Mistä kannattais lähteä etsimään ilmanputsarikotelon ja pissapojansäiliön tukikehikkoa tjsp. Omasta nämä siis aivan lahona ja en oikein uusia mistään osannut löytää. Onko tyydyttävä eBayn käytettyihin vai olisiko kenties täällä kellään ylimääräisenä?

Avatar
Elefant
Viestit: 236
Liittynyt: 09 Huhti 2008, 21:34

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Elefant »

Me revittiin 1.9:stä pistehitsatut metalliläpät pois. Irtoaa vissiin joskus ja hajottaa kannen. Bemarin d-malleissa oli joskus sama ongelma näiden pyörreläppien kanssa. Jotkut irrottaa akselit ja tulppaa reiät mutta me ei muistaakseni tehty mitään tällaista. Hyvin on toiminut 30tkm.

Avatar
Maunu
Viestit: 3548
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Q4:nen on tässä jo tovin vuotanut vettä kuskinpuolen takajalkatilaan. Tänään olen sieltä taas kuivannut noin 2 litraa vettä.
Takaoven massatiiviste on korvattu silikonilla useampi vuosi sitten. Tänään aukaisin kaikki ja laitoin uudet silikonit.
Ei tuota vesimäärää kyllä voi ovesta sisään tulla. Luultavasti kattoluukun viemäri on tukossa, Täytyy yrittää puhdistaa putket.

Onko joku tehnyt puhdistusta? eLearn neuvoo irrottamaan renkaat sekä sisälokarit ja puhaltamaan paineilmaa poistoputkeen.
Tässä epävakaassa säässä en viitsisi alkaa autoa purkamaan, joten mahtaako kestää puhaltaa luukulta päin poistoputkeen.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
TeroV.
Viestit: 546
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Elefant kirjoitti:
25 Elo 2021, 16:34
Jotkut irrottaa akselit ja tulppaa reiät mutta me ei muistaakseni tehty mitään tällaista. Hyvin on toiminut 30tkm.
Tässä on tehty juuri noin, tulpattu reiät ja vieläpä hitsaamalla: https://www.youtube.com/watch?v=5l8Ap2CozrA .

Avatar
Polforea
Viestit: 11551
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Maunu kirjoitti:
25 Elo 2021, 18:59
Onko joku tehnyt puhdistusta? eLearn neuvoo irrottamaan renkaat sekä sisälokarit ja puhaltamaan paineilmaa poistoputkeen.
Tässä epävakaassa säässä en viitsisi alkaa autoa purkamaan, joten mahtaako kestää puhaltaa luukulta päin poistoputkeen.
Tuke mennee keskimäärin samaan suuntaan kuin vesi, jolloin tuo vastapalloon puhaltaminen on todennäköisesti toimintavarmempi irroitustapa.

Pääseekö luukun puolelta viemäreihin käsiksi kuinka helposti? Itte todennäköisesti olisin epävakaalla kelillä mieluummin pyöränkotelossa kuin avoimen kattoluukun vieressä, meinaan jos se tarttee avata viemärien käpistelemiseksi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Maunu
Viestit: 3548
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Sain eilen luukun puolelta puhallettua kaksi etummaiset putket auki tai ainakin niistä ilma kulki, joten en tiedä olivatko tukossa.
Taaempia putkia ei pysty puhaltamaan luukun puolelta, joten täytyy jonain parempana päivänä purkaa takapyöränkotelot ja puhaltaa putket sieltä.
Luukku ei näytä olevan mitenkää tiivis, johtuen varmaankin siitä, että aukeaa ylöspäin ja liukuu katon sisään. Säätöohjeissakin mainitaan takareunaan laitettavaksi muutaman millin paksuinen ohjuri lasin ja katon väliin asennuksen ajaksi.
Jos ei ala pitämään vettä niin kaipa se täytyy gorilla teipillä sulkea.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Jora
Viestit: 34
Liittynyt: 04 Helmi 2008, 11:37
Car(s): Alfa 159 sportwagon 1750 TBi TI -10

Ex Alfa Giulietta 1.4 multiair -11
Ex Alfa 159 2.4 JTDm -06
Ex Alfa 156 1.8 TS -03
Ex Alfa 147 2.0 TS -02
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Jora »

ragazza kirjoitti:
24 Elo 2021, 18:19
Jora kirjoitti:
20 Elo 2021, 13:23
Näin syksyn saapuessa on 159 kytkinpoljin aloittanut pitämään ääntä. Painaessa ja irti laskiessa noin puolessa välin pitää poljin ärsyttävän narisevaa ääntä. Onko kellään tietoa mistä johtuu ja mitä tuolle tulisi tehdä?
Oman 159n polkimen narinaan auttoi vain pääsylinterin vaihto. Narisi tosin hellekeleillä. Nyt 2v vaihdon jälkeen alkaa narina vähitellen tulla taas kuuluviin, eikä rasvaus auta kuin hetkeksi.
Oliko iso urakka vaihtaa?

Vastaa Viestiin