JMC kirjoitti: ↑24 Maalis 2021, 10:21
Varaosissa todennäköisesti reippaat Maserati lisät ja joutunee paljolti alkuperäisosia käyttämään, tai soveltamaan ja haeskelemaan löytyiskö muista autoista samoja osia. Mitä joskus netistä lueskelin niin etenkin alkupään ghiblit ilmeisen vikaherkkiä kapistuksia. Omakohtaista kokemusta ei ole, pelkkää spekulointia ja kuulopuheita
Sorry, että nostan vanhaa topiccia, muttaa kun tuota omaa kokemusta on, niin voisin vähän himmata tätä ainaista "Maserati" -lisää.
Norjassa/Tromsössä kesällä 2020 oma GT otti pohjakosketusta korotetun jalkakäytävän ylityksessä sen verran öljypohjan proppuun, että sen kierre ja alumiinivaluun upotetu kierre vioittuivatja kone alkoi ns. "laskea alleen".
No pitipä sattua...
Anyway, Scuderia Parts (en laita linkkiä, kun en saa provikkaa) olisi toimittanut osan lentorahtina 5 pvn sisällä 96 EUR rahdilla, ja itse osa, eli valualumiininen öljypohja (Ferrarin OEM osa) maksoi heillä 96 EUR (+VAT). Minusta aika kohtuullista ainoastaan yhteen aika pienen sarjan moottoriin tarkoitetusta, aika massiivisesta ja monimutkaisesta valetusta otasta, joka kiinniitetään ainakin 23 pultilla, eli ei mikään peltiprässin tuote.
No, saimme sillloin vuodon korjattua hätäapuna "liimaamalla" öljyproppu ns. kovettuvalla metallilla, ja tilasin öljypohjan vasta syksyllä Suomeen, koska em. liimaus oli "lopullinen, eli sitä ei voinut enää avata.
Silloin DHL toi sen 3 päivän toimitusajalla. Laitoin samaan (toimitusmaksulla saman hintaiseen) pakettiin GT:n "ison huollon" osat, joihin kuuluu öljynsuodatin, imuilmansuodatin (tosi iso, 4.2 litran kone!) ja sisäilman raitisilmasuodatin. Koko paketti toimituskuluineen noin 300 EUR.
Ja tämä Maseratin "iso huolto" tehdään siis kahden vuoden tai 20 000 kilsan välein. Neljän vuoden (80 kkm) välein vaihdetaan tulpat ja nesteet (jarru- ja jäähdytin.) Että se niistä "Maserati-lisistä".
Ei, ei ole, mitään kokemusta MB/BMW/AUDI rintamalla, mutta voisin heittää, että vastaavanlaiseen autoon ei olisi löytynyt noin kohtuulisella hinnallla osia ja noin nopeasti keskellä kesälomakautta.
Toki sekä Tromsassa tehty hätäapukorjaus ja "lopullinen" öljypohjan vaihto syksyllä Suomessa maksoivat työn osalta, mutta niin maksaa kaikki ammattilaisen työ, ja niin pitääkin! Mutta osien suhteen ei tarvitse "vinkua" jostain Maserati-lisästä.
Ja tämä postaus on laitettu tähän ketjuun ainoastaan siinä tarkoituksessa, että nämä turhat jorinat vosi lopettaa, ja siten useammat ihmiset voisivat uskaltauta hankkimaan näitä upeita italialaisen estetiikan ja mekaniikan yhdistelmiä.
(varauma 1; autossani on saksalannen ZF-automaattivaihtesito (ja os ei olisi, en olisi sitä ikinä ostanut!), sillä Ferrari/Maserati F1 Cambiocorsa laatikko ei ole insinööritieteen ja valmistustekniinkn huippukohtia.
(varauma2: nämä uuden sukupolven "kikottimet", kuten uusi Ghibli, ovat ihan muuta kuin alkuperäiset Maseratit. Nniihin ja niiden laatun en ota kantaa.
PS Sen verran olen oppinut netin forumeiltä, että Maseratin parkkitutkan anturit on samoja, joita Skoda käyttää.