Talvirenkaat alle
Valvoja: Moderators
- Polforea
- Viestit: 11605
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Talvirenkaat alle
^^225/45R17 ja Contit 2017 paistetut cvc6? Jos, niin kysy mihin hintaan saat Kumhot jos löydät Conteillekin ostajan 480e hintaan. Voisin meinaan harkita.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- silverine
- Viestit: 2479
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Re: Talvirenkaat alle
Kesärenkailla on vielä hyvin pärjännyt. 166lla ei olisi tullut mieleenkään ajella, mutta Mitossa
pitoa riittää kivasti. Toivottavasti ei osu epähuomiossa kaiteeseen. Jarrut onneksi toimii.
pitoa riittää kivasti. Toivottavasti ei osu epähuomiossa kaiteeseen. Jarrut onneksi toimii.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11423
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Talvirenkaat alle
Nuo ovat eri liikkeissä, joten kytky ei toimi.Polforea kirjoitti:Voisin meinaan harkita.
Kovasti tuo Continentalin sarja kyllä kutkuttelee. Tuskin nuo oikein säilytettynä kovin liukkaat vielä ovat.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- lerppu
- Viestit: 6195
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Talvirenkaat alle
^Haa, voin tähän tarjoilla myös näkemystä. Mulla oli uutena ostetut Continentalin kitkat BMW 120i:ssä yhden talven (harrastuksena vanhojen pommien osto ja niiden rengaistus - ja sitten kiertoon laitto )... Taisi olla juurikin herran vuonna 2017. Ne oli hiljaiset ja hyvät, tosin E87 automaattina oli E92 huonompi talviauto (tai sitten oli haastavampi talvi) niin olin parkkipaikalla välillä pulmissa laitteen kanssa. Mutta ajossa ei ollut mitään problematiikkaa. Siltikin - Contit siis kenties vähän paremmat kuin mainostamani Kumhot, joten jos samaan hintaan tarjolla, niin en murehtisi vielä kolmen vuoden säilönnän aiheuttamaa kovettumaa. Tosin kitkojen sisäänajo tuossa tilanteessa voisi vaatia jonkun kilsan kuivalla asfaltilla... Jos menee suoraan lumikeliajoon, niin tuore rengas voisi olla ainakin henkisesti helpompi ratkaisu. Molemmat varmasti ihan jees rengassarjat ja hinta kohdallaan, joten paremmat kuin vanhat ja kuluneet aivan varmasti - kummat sitten valitseekaan!
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11423
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Talvirenkaat alle
Täähän tässä närästeleekin, kun oli tarkoitus panna Rellua eteenpäin tässä alkuvuodesta.lerppu kirjoitti: (harrastuksena vanhojen pommien osto ja niiden rengaistus - ja sitten kiertoon laitto
Sitten hajosi se näyttö, nyt nää renkaat ja takanakin joku paikka narisee. Eli ainakin kesään painetaan tällä nyt, ehkä pidempäänkin. Kiirehän ei sinänsä onneksi ole.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- lerppu
- Viestit: 6195
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Talvirenkaat alle
Piti vilkuilla tuon kolmosfarkun talvitassuja. Niissähän on piikkejä kiinni! Ei käy. Joten pitänee laittaa hakuun 205/60r16 pohjoismaiset kitkat. Olen ollut himputin tyytis noihin kesä-Misukoihin, Risti-ilmastot on toimineet hienosti. Mutta syysloman Kolin retki paljasti ettei ne talvirenkaat ole. Kesäkumin haussa sai tältä palstalta hienosti vertaistukea, joten kysellään taas!
- Hiljaiset, kaupunkiolojen (lue: ei talvikunnossapitoa) kitkarenkaat hakusessa. Hinta toki jotain merkitsee, mutta ei ole pakko olla halvinta halpaa. Halvat ja hyvät ois fantsut! Ajatuksia palstaveljiltä tahi siskoilta?
- Hiljaiset, kaupunkiolojen (lue: ei talvikunnossapitoa) kitkarenkaat hakusessa. Hinta toki jotain merkitsee, mutta ei ole pakko olla halvinta halpaa. Halvat ja hyvät ois fantsut! Ajatuksia palstaveljiltä tahi siskoilta?
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11423
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Talvirenkaat alle
No ihan noinhan se ei sitten mennytkään...Vittorio Jano kirjoitti: ↑29 Joulu 2020, 15:35Eli ainakin kesään painetaan tällä nyt, ehkä pidempäänkin.
Omilla leveysasteilla talvi taisi alkaa ja loppua tänään, joten suvikumeilla naatiskellaan vielä tovi.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Mikkeller
- Viestit: 210
- Liittynyt: 16 Heinä 2019, 08:25
- Car(s): 159 SW Ti 1750 TBi
Accord Tourer Type S 2.2 i-DTEC
Accord Type S 2.4 i-VTEC
Golf IV GTI 1.8T - Paikkakunta: Kemi
Re: Talvirenkaat alle
Koska talvirenkaissa, eikä varsinkaan kitkoissa kannata säästää, ehdotan jotain seuraavasta kolmikosta:
Nokian Hakkapeliitta R3
Goodyear UltraGrip Ice 2
Continental VikingContact 7
edit: Itsellä 10 vuoden aikana kitkoista hyviä kokemuksia (Nokian Hakkapeliitta R, Continental VikingContact 6 ja Nokian Hakkapeliitta R3).
Viimeksi muokannut Mikkeller, 24 Loka 2021, 20:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- palkus
- Viestit: 5535
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Talvirenkaat alle
Ollu vajaan viikon peruskokoset 225/50r17 misukan snow icet alla. Talviseksi renkaaksi jämäkkää kyytiä, eikä eurooppakitka alpin ollu mielestäni yhtään sen jämäkämpi. Hiljaset sisälle tietennii, kuten kitkat aina. Talvipidon taso selviää sitten myöhemmin. Luulen kyllä, että pito riittää.
"puhun niin totta kuin osaan"
- lerppu
- Viestit: 6195
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Talvirenkaat alle
^^Näin taitaa olla, huono paikka venyttää penniä… Hyvävuosi tuolta listalta kiinnostaa, lienevät hiljaista mallia? Contit on tuossa toisessa kikottimessa viimetalvena koettu, ei varauksetonta suosiota nauti ne… Toki matka niillä jatkuu.
^Michelin on vahvassa harkinnassa. Tämä teksti ei intoa ainakaan laimenna!
Pitänee siis katsoa premiumia alle, Google laulamaan ja hintakilpailu käyntiin. Jos tässä nyt investoidaan, niin taidan joululahjaksi upata samalla audiot! (Harraste-haaveet haudan partaalla…)
^Michelin on vahvassa harkinnassa. Tämä teksti ei intoa ainakaan laimenna!
Pitänee siis katsoa premiumia alle, Google laulamaan ja hintakilpailu käyntiin. Jos tässä nyt investoidaan, niin taidan joululahjaksi upata samalla audiot! (Harraste-haaveet haudan partaalla…)
- TeroPee
- Viestit: 1573
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Talvirenkaat alle
Nämä kolme oli vaimon Seatiin loppusuoralla ja päädyttiin Conteihin. Piirun verran parempi ns. talviominaisuuksissa kuin nuo pari muuta TM:n tuoreen testin mukaan. Rengastestejä työkseen tekevä ystäväni liputti myös Contin puolesta kun tiesi auton, ajoprofiilin ja mielihalut.Mikkeller kirjoitti: ↑24 Loka 2021, 18:09Koska talvirenkaissa, eikä varsinkaan kitkoissa kannata säästää, ehdotan jotain seuraavasta kolmikosta:
Nokian Hakkapeliitta R3
Goodyear UltraGrip Ice 2
Continental VikingContact 7
Viimeksi muokannut TeroPee, 24 Loka 2021, 20:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Aquatica
- Viestit: 15120
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Talvirenkaat alle
Mulla ollut elämäni aikana 3 sarjaa Continentalin VikingContacteja. Kolmessa sarjassa jokaisessa ollut runkovaurioita ekan talven jälkeen - muiden merkkien renkaissa tätä ei ole käynyt.
Pito niissä on ollut huikea, samoin ominaisuudet muutenkin.
Anyway, nyt toista talvea alla Michelin X-Ice snow ja ei pahaa sanaa, paitsi että viisysin alla alamittaiset fillarit pitää hieman ääntä (ei pitänyt Giuliettan alla meteliä), mutta ei mulla olekaan kuin 20kg/kulma edessä kantavuutta enemmän kuin kulmapaino...
Jopa viime talvena toimi hyvin, jopa Giuliettan kanssa. So far vesikelillä pito samaa tasoa, kuin kesänakeilla kunhan lanmikoista pysyy kaukana - tosin eipä taida olla yhtään kitkarengasta, joka ei olisi pulassa lammikon kanssa ja omais pitoa jäällä.
Sen lisäksi Michelin lupaa, että jo toisena talvena jäljellä oleva pito on parempi, kuin kilpailijoilla. Nähtäväksi jää, mutta hieman kovemmat nuo on kuin esim Continentalin kitkat. Oon ollu tosi tyytyväinen.
Pito niissä on ollut huikea, samoin ominaisuudet muutenkin.
Anyway, nyt toista talvea alla Michelin X-Ice snow ja ei pahaa sanaa, paitsi että viisysin alla alamittaiset fillarit pitää hieman ääntä (ei pitänyt Giuliettan alla meteliä), mutta ei mulla olekaan kuin 20kg/kulma edessä kantavuutta enemmän kuin kulmapaino...
Jopa viime talvena toimi hyvin, jopa Giuliettan kanssa. So far vesikelillä pito samaa tasoa, kuin kesänakeilla kunhan lanmikoista pysyy kaukana - tosin eipä taida olla yhtään kitkarengasta, joka ei olisi pulassa lammikon kanssa ja omais pitoa jäällä.
Sen lisäksi Michelin lupaa, että jo toisena talvena jäljellä oleva pito on parempi, kuin kilpailijoilla. Nähtäväksi jää, mutta hieman kovemmat nuo on kuin esim Continentalin kitkat. Oon ollu tosi tyytyväinen.
- Jiitee
- Viestit: 4512
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Talvirenkaat alle
Hyviä renkaitahan on monia, rengastestit painottavat tietyllä kertoimella aina tiettyä ominaisuutta.
TyöveropakettiPököttiin löysin vielä wanhan mallin Bridgestone ws800 Blizzakit alle vakirengasmestastani
Seinäjoelta. 205/55 16- tuumaisella peltivanteille alle laitettuna reilun satasen alle uusien Blizzak ICE- mallin.
Tuolla vanhalla Blizzakilla ajoin ex-JTD:llä samoilla kitkoilla neljä talvea ja noin 60 tkm. 400 eur kustannus e.M.
Ei pahat
TyöveropakettiPököttiin löysin vielä wanhan mallin Bridgestone ws800 Blizzakit alle vakirengasmestastani
Seinäjoelta. 205/55 16- tuumaisella peltivanteille alle laitettuna reilun satasen alle uusien Blizzak ICE- mallin.
Tuolla vanhalla Blizzakilla ajoin ex-JTD:llä samoilla kitkoilla neljä talvea ja noin 60 tkm. 400 eur kustannus e.M.
Ei pahat
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- hjpp
- Viestit: 1973
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Talvirenkaat alle
Brerassa oli viime talven uudet Good Yearit ja ne tiputtaisin suosituslistalta ensimmäisenä pois. Jääpito ja märkä loska ovat talouden sisäisessä rengastestissä osoittautuneet ongelmalliseksi kilpailijoihin nähden.Mikkeller kirjoitti: ↑24 Loka 2021, 18:09
Koska talvirenkaissa, eikä varsinkaan kitkoissa kannata säästää, ehdotan jotain seuraavasta kolmikosta:
Nokian Hakkapeliitta R3
Goodyear UltraGrip Ice 2
Continental VikingContact 7
Muissa kulkineissa oli alla Misukat ja Nokiat, jotka oli molemmat huomattavasti paremmmat. Misukat oli vanhimmat ja ikäänsä nähden oikein hyvät. Nokiat on omassa käytössä rikkoneet runkonsa liian usein, mutta pito on ollut hyvä.
- lerppu
- Viestit: 6195
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Talvirenkaat alle
Nöyrä kiitos vielä kaikille ajatuksista! Tämänkertainen voittaja lainauksessa.
Löysin lähiliikkeestä ylivuotiset Blizzakit alle laitettuna tasan 400 eur, torstaina asennus.
Mielestäni oikein hyvä diili eikä vanha leima minua haittaa. Noi piikikkäät Contit oli paistettu 17, joten uudempaa tulee tilalle kumminkin!
Tuli asennettua talvivarusteista vielä Defan setti tuohon Arkkuun (vaimon hellittelynimi kolmossarjalaiselle), nyt ei tarvii palella kun penkkiin perseensä laskee. Nahkajakkarat talvikäyttöön kurjat, sisälämppäri hiukan auttaa. Nyt kun olen talveen varautunut, niin seuraavaksi on pakkasta varmaan vuonna '23...
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11423
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Talvirenkaat alle
Sitä tietää olevansa muiden setämiesten seurassa, kun talvirenkaat hankitaan järkevässä 205/60*16 koossa ja huolehditaan riittävän lämpimistä penkeistä!
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- palkus
- Viestit: 5535
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Talvirenkaat alle
^yksi naksu puuttuu vielä pro-setämiehisyydestä: penkkien kuuluu olla puolinahat.
"puhun niin totta kuin osaan"
- lerppu
- Viestit: 6195
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Talvirenkaat alle
^&^^ Oikein! Setämies-level harrastaja, mutta haaveilen seuraavista tasoista ja puolinahkapenkeistä! Vielä joskus laitan sandaalit sukkien päälle. Kovalla työllä tässäkin tulokset tehdään!
- Polforea
- Viestit: 11605
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Talvirenkaat alle
^Tosimies laittaa sukat sandaalien päälle.
Jaguarin alla on nyt n. 800km pyörinyt auton mukana tulleet Nokian Hakkapeliita 9 koossa 205/55R17. Epäilemättä hyvät ja pitävät talvirenkaat Citroeniin.
+Kaikki merkit viittaavat siihen, että liukkaalla pito on erinomainen, kuten Nokialta saa odottaa.
+Mustat, pyöreät ja hyvässä kunnossa - n. 7mm pintaa ja kaikki nastat tallella.
+Kulutus ei pahemmin noussut, kun vertaa kesärenkaisiin
+Nokialaisiksi hiljaiset
+Kaarreajettavuus on positiivinen yllätys
-Hiljaiset nokialaisiksi, eivät renkaiksi. Nastojen rouhinnan lisäksi mukana on - vaimeana mutta kuitenkin - perinteinen Nokian Ulina(tm), eli laakerivauriomainen ääni
-Sivusuunnassa löysät,varmaan pitävät mutta epätarkat ajaa,
-Edelliseen liittyen hiekkatiellä aivan infernaaliset tempoilijat, löysä runko kuskoo joka montunreunasta johonkin suuntaan. Ei, ei johdu laakerisorasta
Tuo rungon sivuttaislöysyys on jännä. Ei nää sillai ihan kauheilta leijuttimilta muuten tunnu, mutta kumi tosiaan kokoaika hakee vähän sivusuunnassa paikkaansa. Heti kun on vähänkin kaarretta, että saa nojata tuon löysyyden toiseen reunaan, ajettavuus on yllättävän hyvä, mutta jos ratin saa pitää suorassa, tuntuu ikävä hakeminen ja muljuaminen heti läpi. Jaguarin ohjaus on tunnokas ja tarkka, mikä osaltaan tuo ilmiön havaittavammin esiin.
Pienellä varauksella: ei jatkoon. Pieni varaus tulee siitä, jos paikallinen rengaskauppa kertoo hyväksyttäville kitkarenkaille ihan infernaalisia hintoja - todennäköinen linja on Continental, Goodyear, varauksella Michelin tai Bridgestone.
Jaguarin alla on nyt n. 800km pyörinyt auton mukana tulleet Nokian Hakkapeliita 9 koossa 205/55R17. Epäilemättä hyvät ja pitävät talvirenkaat Citroeniin.
+Kaikki merkit viittaavat siihen, että liukkaalla pito on erinomainen, kuten Nokialta saa odottaa.
+Mustat, pyöreät ja hyvässä kunnossa - n. 7mm pintaa ja kaikki nastat tallella.
+Kulutus ei pahemmin noussut, kun vertaa kesärenkaisiin
+Nokialaisiksi hiljaiset
+Kaarreajettavuus on positiivinen yllätys
-Hiljaiset nokialaisiksi, eivät renkaiksi. Nastojen rouhinnan lisäksi mukana on - vaimeana mutta kuitenkin - perinteinen Nokian Ulina(tm), eli laakerivauriomainen ääni
-Sivusuunnassa löysät,varmaan pitävät mutta epätarkat ajaa,
-Edelliseen liittyen hiekkatiellä aivan infernaaliset tempoilijat, löysä runko kuskoo joka montunreunasta johonkin suuntaan. Ei, ei johdu laakerisorasta
Tuo rungon sivuttaislöysyys on jännä. Ei nää sillai ihan kauheilta leijuttimilta muuten tunnu, mutta kumi tosiaan kokoaika hakee vähän sivusuunnassa paikkaansa. Heti kun on vähänkin kaarretta, että saa nojata tuon löysyyden toiseen reunaan, ajettavuus on yllättävän hyvä, mutta jos ratin saa pitää suorassa, tuntuu ikävä hakeminen ja muljuaminen heti läpi. Jaguarin ohjaus on tunnokas ja tarkka, mikä osaltaan tuo ilmiön havaittavammin esiin.
Pienellä varauksella: ei jatkoon. Pieni varaus tulee siitä, jos paikallinen rengaskauppa kertoo hyväksyttäville kitkarenkaille ihan infernaalisia hintoja - todennäköinen linja on Continental, Goodyear, varauksella Michelin tai Bridgestone.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Jiitee
- Viestit: 4512
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Talvirenkaat alle
Roger that paitsi sandaalit. Puolinahkapenkit myös pappaparhautta.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- mutt
- Viestit: 5676
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Talvirenkaat alle
^^Löysä runko parantaa liukkaan pinnan ominaisuuksia. Elämä on valintoja tässä asiassa.
Laakerivauriomainen ääni on myös Goodyear UG600:ten (muistelisin mallin olevan tuo) ominaisuus. Viime talvena piti ihan nostella auto ylös ja käydä pyöränlaakerit läpi. Ei ollut välyksiä eikä ääniä. Kesäksi laakerivaurio hävisi, ja tuli taas takaisin Ultra Grippien myötä.
Laakerivauriomainen ääni on myös Goodyear UG600:ten (muistelisin mallin olevan tuo) ominaisuus. Viime talvena piti ihan nostella auto ylös ja käydä pyöränlaakerit läpi. Ei ollut välyksiä eikä ääniä. Kesäksi laakerivaurio hävisi, ja tuli taas takaisin Ultra Grippien myötä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Polforea
- Viestit: 11605
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Talvirenkaat alle
Joo niin tekee. Hakkisysin olemus huokuu sellaista, että liukkaissa ääriolosuhteissa rengas on toimiva ja erinomainen. Ne on kuitenkin harvassa ja toisaalta mulla on hyväalustainen neliveto, joka pitää renkaat tiessä kiinni, niin optimoin mieluummin käytännön profiilin perusteella ja otan ne ääriolosuhteet hieman varovaisemmin, jos sellaisia kohtaan.
Kiitos, tämä on hyvä tietää. Pistetään siis niille(kin) pitkä miinus aiheesta.mutt kirjoitti: ↑27 Loka 2021, 09:46Laakerivauriomainen ääni on myös Goodyear UG600:ten (muistelisin mallin olevan tuo) ominaisuus. Viime talvena piti ihan nostella auto ylös ja käydä pyöränlaakerit läpi. Ei ollut välyksiä eikä ääniä. Kesäksi laakerivaurio hävisi, ja tuli taas takaisin Ultra Grippien myötä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Talvirenkaat alle
Työsuhderimpulaan tuli näköjään Nokian kitkat.
Ja taas herätin ilmeisesti pahennusta kun pyysin alunperin leasingfirmalta renkaat kotiin ja eivät suostuneet toimittamaan. Niinpä hain rengasliikkestä itse koska seuraava asennusaika olisi joskus marraskuun puolenvälin nurkilla.
Ja taas herätin ilmeisesti pahennusta kun pyysin alunperin leasingfirmalta renkaat kotiin ja eivät suostuneet toimittamaan. Niinpä hain rengasliikkestä itse koska seuraava asennusaika olisi joskus marraskuun puolenvälin nurkilla.
- lerppu
- Viestit: 6195
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Talvirenkaat alle
^Se onkin oikein, autoetu on erisuuri kuin kädettömyys.
Tuosta tuoreeltaan asennetut setämieskoon Blizzakit perhe-maaseutumallin alla. Tuntumat märällä asfaltilla ihan jees, palataan arvioon jos tulee talvi.
Tuosta tuoreeltaan asennetut setämieskoon Blizzakit perhe-maaseutumallin alla. Tuntumat märällä asfaltilla ihan jees, palataan arvioon jos tulee talvi.
- Liitteet
-
- Blizzak!.jpg (181.85 KiB) Katsottu 5023 kertaa
- palkus
- Viestit: 5535
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Talvirenkaat alle
Nyt kun noilla peruskokosilla misukan kitkoilla on tullu hetki ajeltua, niin ihmetyttää, että minkä takia on pitänyt hommata 19" kesäpyörät
"puhun niin totta kuin osaan"
- Polforea
- Viestit: 11605
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Talvirenkaat alle
Soittelin tänään naapurikylän rengaskauppaan.
-"Polforea moro, kyllä mää kitkat haluisin"
-"Millaset?"
-"235/50R17, mieluiten Continental mutta muitakin oikeasti hyviä saa tarjota"
-"Jaggeenko nää on tulossa?"
-"Joo"
-"Contin seiskat.. haittaako jos on 3-vuotiasta paistoa, 2018 leimalla"
-"Naah, kyllä ne menee ihan hyvin"
-"Ne olis 613€ töineen"
-"Selevä, saan vanteet pinnoituksesta ensi viikolla, tuun sitten hakemaan"
Tutuksi käyvän ja paikallisen kaupan kanssa on paitsi pidemmän päälle kohtuullisen kustannustehokasta, myös helppoa ja mukavaa asioida.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- VMTD
- Viestit: 3372
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05, 147 1.9 JTD ja Saab 9000 CS 2.0t -97.
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Talvirenkaat alle
Hankuukit kaivettu kesärengaspinon alta valmiiksi odottamaan H-hetkeä. Linglongit tuntuvat pitävän hyvin lumellakin, se tuli viikko sitten kokeiltua, joten ei syytä huoleen.
Re: Talvirenkaat alle
Rengashotelli -konsepti on järkevä suurimmalle osaa ihmisiä vaikka olisivatkin kädellisiä mutta kun kerran on mahdollisuus säilyttää renkaita ilman sen suurempaa kulua tai vaivaa ja laittaa allekin kohtuu näppärästi niin valitsin tällä kertaa DYI linjan. Jos vaihtoaikoja olisi ollut tarjolla ennen marraskuun puoltaväliä niin sitten olisin todennäköisesti valinnut hotellin. Koska Tesla 3 kuljetuskyky on sen verran pieni niin todennäköisesti en kyllä koko leasingjakson aikana jaksa renkaita enää hotellin viedä kun ne kerran täällä ovat.
Mainitsematta rengashotelli -palveluntarjoajaa niin huomasin että vetivät urakkahommana alumiinivanteetkin kiinni mutterimopolla ja momenttisauvalla. Kun tästä on aikaisemmin ollut juttua palstalla niin olen alkanut seuraamaan mitä hallin puolella tapahtuu aina kun rengasliikkeeseen on asiaa ja momenttisauva näyttää olevan melko yleinen. Omien (n = pieni luku) havaintojeni mukaan Rengas Turku näyttää olevan liike jossa aina ja johdonmukaisesti tehdään kiristys momenttiavaimella käsin. Muualla olen nähnyt enemmän momenttisauvaa ja mutterimopoa.
- Pujazuba
- Viestit: 2375
- Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
- Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS
Re: Talvirenkaat alle
Katsastuksen ollessa ovella ja kesärenkaiden huonon kunnon takia tänä syksynä tuli hankittua hiukan aikaisemmin Nokian Nordman RS2 kitkat 16" talvivanteille ja hyvänen aika mikä ero rengasmelussa kesän 17" verrattuna. Tietysti talvirenkaille suhteellisen lämpimät kelit, uuden ja vanhan vertailu jne ei ole kovin tieteellistä mutta on kiva kuulla välillä auton muitakin ääniä kuin vain renkaiden.
Tämän viestin pääsyy oli rengaspaine kysely. Miksi auton ohjekirja kehottaa talvirenkaissa käyttämään 0,2 baria korkeammat paineet? Liittyykö se siihen että oletettavasti paineet säädetään lämpimässä hallissa? Ja mitä jos ei olla talviolosuhteissa vielä.
Itsellä ollut tapana tarkistaa ja säätää rengaspaineet lämpötilojen isojen muutosten yhteydessä ja aina ulkona.
Tämän viestin pääsyy oli rengaspaine kysely. Miksi auton ohjekirja kehottaa talvirenkaissa käyttämään 0,2 baria korkeammat paineet? Liittyykö se siihen että oletettavasti paineet säädetään lämpimässä hallissa? Ja mitä jos ei olla talviolosuhteissa vielä.
Itsellä ollut tapana tarkistaa ja säätää rengaspaineet lämpötilojen isojen muutosten yhteydessä ja aina ulkona.
Re: Talvirenkaat alle
Päivän kompakysymys: Mikä tämä on ja miksi se on tässä ketjussa?
- karila
- Viestit: 1194
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970 - Paikkakunta: Turku
Re: Talvirenkaat alle
Melkein oikein. Jääkiekon tuunaus ja käyttötapa osuivat mutta ei ole autoa vaan kotitalouskonetta varten. Ilmeisesti akusta ei saa nostaa ja varsinainen nostopaikka on melko pieni ja siellä on 24mm reikä nostopisteen ympärillä jota voi käyttää tyynyn keskitykseen.
https://evpremiumcustoms.com/products/t ... 8572068909
- palkus
- Viestit: 5535
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Talvirenkaat alle
^jaa, virvilässä ei siis ole nostopaloja valmiina pohjassa, kuten isommissa on. Noh, säästöä tuokin Juu, sitä patterikoteloa ei parane rasittaa sitten yhtään.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Mandeprkl
- Viestit: 1556
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, Alfa Giulietta 1.4 MultiAir 170hv -11, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
- Paikkakunta: Espoo
Re: Talvirenkaat alle
Eilen vaihtui liikennekäyttöön Focus jossa alla talvirenkaat. Aina se yllättää kuinka hyvä sekin vaan on ajaa. Bussoa tuli kyllä heti ikävä..
- fahlsjy
- Viestit: 1738
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Talvirenkaat alle
Ei vielä alle mutta valmistelua eli vanhan liiton aineilla, autoglymin punainen & kulta talvivanteiden suojaksi ulko ja sisäpuolelle. Kysymys tietäjille, onko riittävä suojaus tuolle ei maalatulle osalle vai millä se pitäs suojata että kestää suomen talven hapettumatta?
- Liitteet
-
- talvivanne.jpg (82.69 KiB) Katsottu 4617 kertaa
- h_lauri
- Viestit: 6719
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Talvirenkaat alle
Eilen hain kunnostetut talvivanteet alle. Joo on niillä jotkin kumeksetkin. Poika oli apukuskina, varmuuden vuoksi.
- mutt
- Viestit: 5676
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Talvirenkaat alle
TM ei kyllä sano mitään nokioiden vihellyksestä.
Talvirenkaat meni alle peräkärriin ja pakuun. Jälkimmäisestä bongattu katkennut lehti jousipakasta.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Talvirenkaat alle
Focukseen mutterimopoiltu talvirenkaat suunnilleen samaan aikaan kuin aikaisemminkin ja nyt vähän pidempi reissu edessä ja toimistolle en pääse kuitenkaan toviin. Hieno maskiteippaus vähän irvistelee mutta pohjalla oleva alumiiniteippi on kuitenkin vielä tukevasti paikoillaan
Rengashotelleissa meilläkin oli aikaisemmin säilytys ja vaihdot. Mutta ongelmina oli se että useampi muukin haluaa vaihtaa samaan aikaan ja itselläni taas ei oikein ole aikaa varailla aikaa. Ja sekin toki että jos keväällä sanoo että renkaat pitää uusia ja sovitaan, aika masentavaa odotella ensin vääriä renkaita ja kun omat renkaat viimein saapuu niin huomaa ettei niitä tietenkään mitään vaihdettu ole ja taas menee aikaa kun viimein tilataan uudet. Vähemmän stressiä kun niitä säilyttää töissä ja vastaa niistä itse..FinPat kirjoitti: ↑30 Loka 2021, 10:13Rengashotelli -konsepti on järkevä suurimmalle osaa ihmisiä vaikka olisivatkin kädellisiä mutta kun kerran on mahdollisuus säilyttää renkaita ilman sen suurempaa kulua tai vaivaa ja laittaa allekin kohtuu näppärästi niin valitsin tällä kertaa DYI linjan. Jos vaihtoaikoja olisi ollut tarjolla ennen marraskuun puoltaväliä niin sitten olisin todennäköisesti valinnut hotellin. Koska Tesla 3 kuljetuskyky on sen verran pieni niin todennäköisesti en kyllä koko leasingjakson aikana jaksa renkaita enää hotellin viedä kun ne kerran täällä ovat.
Mainitsematta rengashotelli -palveluntarjoajaa niin huomasin että vetivät urakkahommana alumiinivanteetkin kiinni mutterimopolla ja momenttisauvalla. Kun tästä on aikaisemmin ollut juttua palstalla niin olen alkanut seuraamaan mitä hallin puolella tapahtuu aina kun rengasliikkeeseen on asiaa ja momenttisauva näyttää olevan melko yleinen. Omien (n = pieni luku) havaintojeni mukaan Rengas Turku näyttää olevan liike jossa aina ja johdonmukaisesti tehdään kiristys momenttiavaimella käsin. Muualla olen nähnyt enemmän momenttisauvaa ja mutterimopoa.
Ja joissain paikoissa ihan vieläkin pultit tai mutterit kiristetään mutterimopolla ja voimahylsyllä ilman mitään käsitystä momentista. Ilmeisesti mitä tiukempi, sen parempi. Kivempi varmasti sitten vaihtaa tienpäällä rengasta tai koittaa perus rengasavaimella muutenkaan saada niitä irti ilman että päästä poksahtaa suoni. Momenttivarret on kuitenkin halpoja ja hyviä, tuo mikä meillä on vuosia ollut käytössä oli joku vajaa 3€ Motonetin Outletissa aikoinaan ja kiristää automaattisesti samaan momenttiin mitä Facomin momenttiavaimellakin tulee. Jälkikiristys tosin pelkällä momenttiavaimella ja hylsyllä kun mutterimopoa ei viitsi kaivaa esille ja vetää paineilmaletkua pihalle jne.
- palkus
- Viestit: 5535
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Talvirenkaat alle
Hmm... Tästä r3 nokialaasesta ei ole kokemuksia, mutta että viheltää? Ettei nyt vaan hiljasten kitkojen takia kuulu Strömbergin kopion vihellys
"puhun niin totta kuin osaan"
Re: Talvirenkaat alle
- Cloverleaf
- Viestit: 1601
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Talvirenkaat alle
Tänään piti laittaa uudet talvirenkaat alle. Kyllä meni mukavasti, kun tuli hommattua akkukäyttöinen pulttipyssy ja pumppu (Ryobi). Tuo pumppu oli kyllä aika mopo ja kauan sai päristellä, että sai 0.5 bar lisää.
Toivotaan, että Hakkapeliitta 9 toimii paremmin kuin nelivuotinen Hakkapeliitta 8.
Toivotaan, että Hakkapeliitta 9 toimii paremmin kuin nelivuotinen Hakkapeliitta 8.
- mutt
- Viestit: 5676
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Talvirenkaat alle
Kun on lunta ja liukasta, niin kävinpähän kokeilemassa, miten tuollaiset karkeakuvioiset mönkijän renkaat pitää polanteella.
No, ei pidä.
Lamellointia kun ei ole, niin ei ole pitoakaan. Nelivedolla nyt joltensakin pysyy käsissä, mutta kaarteet on syytä ottaa rauhallisesti, ja jarruttaminen tuntuu vaativan semmoisen tekniikan, että pidetään kaasua pikkuisen päällä - tuossahan ei ole kytkintä, mutta moottorijarrutus on voimakas, niin nelivedollakin tahtoo perä käydä levottomaksi muuten.
Nastoitetut mönkkärirenkaat vanteineen tulee tällä viikolla. Eivät ole turha hankinta. Tosin joutuu varmaan niitäkin lamelloimaan, pelkät nastat ei välttämättä riitä. Siitä vain uusia renkaita mattopuukon kanssa viiltelemään!
No, ei pidä.
Lamellointia kun ei ole, niin ei ole pitoakaan. Nelivedolla nyt joltensakin pysyy käsissä, mutta kaarteet on syytä ottaa rauhallisesti, ja jarruttaminen tuntuu vaativan semmoisen tekniikan, että pidetään kaasua pikkuisen päällä - tuossahan ei ole kytkintä, mutta moottorijarrutus on voimakas, niin nelivedollakin tahtoo perä käydä levottomaksi muuten.
Nastoitetut mönkkärirenkaat vanteineen tulee tällä viikolla. Eivät ole turha hankinta. Tosin joutuu varmaan niitäkin lamelloimaan, pelkät nastat ei välttämättä riitä. Siitä vain uusia renkaita mattopuukon kanssa viiltelemään!
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Cloverleaf
- Viestit: 1601
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Talvirenkaat alle
Pitääkö muilla Hakkapeliitta 9 semmoista ihme ulinaa? Alla tuliterät kumit ja ajossa ääni on ihan kauhea. Toivottavasti vaimenee jonkun sadan kilsan sisäänajon jälkeen. Vanhat 8-mallin kumit eivät pitäneet mitään ääntä, mutta eipä niissä pitoakaan ollut.Cloverleaf kirjoitti: ↑07 Marras 2021, 19:56Tänään piti laittaa uudet talvirenkaat alle. Kyllä meni mukavasti, kun tuli hommattua akkukäyttöinen pulttipyssy ja pumppu (Ryobi). Tuo pumppu oli kyllä aika mopo ja kauan sai päristellä, että sai 0.5 bar lisää.
Toivotaan, että Hakkapeliitta 9 toimii paremmin kuin nelivuotinen Hakkapeliitta 8.
- Polforea
- Viestit: 11605
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Talvirenkaat alle
^Kyl, semmonen laakerivauriolta kuulostava, ns. perinteinen Nokian Ulina on meikäläisenkin yseissä, kuten jossain ylempänä mainitsin. Vastaavaa on siis kuulunut monista muista aiemmistakin Nokian rengasmalleista (ainakin hkpl4 ja 5), mutta paljon kovempana kuin mitä yseistä kuuluu.
Kasista ei ole omilla korvilla kokemusta.
Kasista ei ole omilla korvilla kokemusta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Cloverleaf
- Viestit: 1601
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Talvirenkaat alle
Kiitos. Tuossahan ylempänä tosiaan mainitset aiheesta. Samasta äänestä puhutaan.Polforea kirjoitti: ↑10 Marras 2021, 21:09^Kyl, semmonen laakerivauriolta kuulostava, ns. perinteinen Nokian Ulina on meikäläisenkin yseissä, kuten jossain ylempänä mainitsin. Vastaavaa on siis kuulunut monista muista aiemmistakin Nokian rengasmalleista (ainakin hkpl4 ja 5), mutta paljon kovempana kuin mitä yseistä kuuluu.
Kasista ei ole omilla korvilla kokemusta.
Suomi24-sivustolta löytyy näköjään pitkä ketju HKPL 8 ulinasta.
- mutt
- Viestit: 5676
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Talvirenkaat alle
^On, mutta kyse on lamelloinnista, ei urittamisesta. Ei siis oteta pois kumia, vaan leikataan viilto. Saippaamisestakin puhutaan (siping.) Jos nyt tarvitsee, toki testataan ensin ilman. Nastoitettu mönkijärengas pitää varmasti hyvin jäällä ja lumella, mutta polanne saattaa vaatia lamelleja. Kaupasta ei semmoisia saa, joten jotkut käyttää autonrenkaitakin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- karila
- Viestit: 1194
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970 - Paikkakunta: Turku
Re: Talvirenkaat alle
Rosso Velocen alle 225/45/18 Bridgestonen Blizzakit.
Huomenna otetaan tuntumaa 300 km ajon aikana.
Edellisen kerran Blizzakit alla 1993 Omegassa, jolloin alkoi nastataton talvirengaskäyttö meikäläisellä, jatkuu edelleen.
Huomenna otetaan tuntumaa 300 km ajon aikana.
Edellisen kerran Blizzakit alla 1993 Omegassa, jolloin alkoi nastataton talvirengaskäyttö meikäläisellä, jatkuu edelleen.
- Kari