Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
centro style
Viestit: 177
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Onko 156 Alfoissa (sedan, ja farmari), niin sama takasivulasin nostokoneisto (sähkölasillisissa)?....Eli, siis keskenään käypäset osat?

centro style
Viestit: 177
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Emäntä sanoi tänään, että..."Alfan vaihteet on jotenkin kylmänään vaikea saada päälle".....Mikäs tässä nyt voisi olla ratkaisu?...Auto on 156 V6 -99 Manuaali vaihteinen.....Autolla on ajettu nyt 216tkm.....Kytkin on täysin normaalin tuntuinen (ei siis luista, ja irroittaa normaalisti).....Niin, ja lämpimänä vaihteet menee silmään ihan ookoosti 8) .....Vaihdelootaan on vaihdettu öljyt noin 10000-km sitten...

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8718
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kyllä tuo on kylmän laatikon enempi ominaisuus, varsinkin kakkosvaihde voi olla tahmea.

Uusilla öljyillä pitäisi helpottaa. Tarkkaa öljyä en muista lonkalta. Olikohan luokituksissa GL4+ paras ja ilmeisesti GL5 ei hyvä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Ramsester
Viestit: 259
Liittynyt: 24 Marras 2012, 20:41
Car(s): 159 2,2 JTS -06
GTV 2.0 V6 TB -99
Fiat Grande Punto 1.4 Starjet -08
Fiat Bravo 1.4 TJET -08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ramsester »

eLearn kertoo bensakoneiden manuaaliaskien vaihteistoöljyksi seuraavaa
MANUAL GEARBOX Oli [l] TUTELA CAR MATRYX SAE 75W-85 - API GL 4 - MIL-L-2105 D LEV 2.0 2.5 V6 3.2 V6

eLearn ehdottaa myös tuota GL-5, mutta sille ei ole annettu edes määrää eli olisikohan tuo nyt sitten joku vanha suositus :shock:
MANUAL GEARBOX Oil TUTELA ZC 75 FF SEMI SYNTH SAE 75W90, API GL 5 - 2.5 V6 3.2 V6

centro style
Viestit: 177
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Tarvisi löytää tuohon 156:seen se kiinnitysosa, jolla sivulasi tulee nostinsysteemiin kiinni....Vasen taka kyseessä....Vai saako noita enää mistään uutenaan? Auto on -99 mallinen sedan.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15120
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Meinaat sitä "perhosta"? Uus nostin, sen mukanahan moinen tulee...

Avatar
mutt
Viestit: 5676
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja mutt »

Ainakin ebayssa niitä myydään moniin merkkeihin ihan erikseenkin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

centro style
Viestit: 177
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

EN todellakaan ole ostanut UUTTA....Vaan ihan purkuosan......Ja Siksi kysyinkin tuota liitos-osaa pelkästään :roll:

Avatar
mutt
Viestit: 5676
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja mutt »

Näistä varmaan jompikumpi (jälkimmäiset on erilaiset oikealla ja vasemmalla):
https://www.ebay.com/itm/181836041559?f ... SwHnFV0LuI
https://www.ebay.com/itm/293260029450?f ... Swi7RdleK2
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

centro style
Viestit: 177
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Joo...varmaankin jompikumpi....Tosin sellanen tosiasia pomppaa silmille tässäkin, että minä en osaa tilata tuolta ulkomailta yhtään mitään :crazyeyes:

Avatar
mutt
Viestit: 5676
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja mutt »

Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

centro style
Viestit: 177
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Pitäisi sitten ihan ensiksi varmaan hommata sellanen maksukortti,jolla voi maksaa....Itse, kun en ole koskaan maksanut mitään ostoksia kortilla...eikös se ulkomailta tilaaminen vähän niinkuin vaadi sen.?.

Avatar
TeroV.
Viestit: 547
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

centro style kirjoitti:
03 Marras 2021, 12:15
Pitäisi sitten ihan ensiksi varmaan hommata sellanen maksukortti,jolla voi maksaa....Itse, kun en ole koskaan maksanut mitään ostoksia kortilla...eikös se ulkomailta tilaaminen vähän niinkuin vaadi sen.?.
Ei ulkomailta tilaaminen välttämättä vaadi maksukorttia; verkkomaksuja varten voi luoda Paypal -tilin, jonne voi siirtää rahaa ihan tavallisena tilisiirtona omalta tililtä. Kts. https://raha.fi/oma-talous/kysymyksia-j ... -kaytosta/ .

Avatar
Aquatica
Viestit: 15120
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

centro style kirjoitti:
03 Marras 2021, 12:15
Pitäisi sitten ihan ensiksi varmaan hommata sellanen maksukortti,jolla voi maksaa....Itse, kun en ole koskaan maksanut mitään ostoksia kortilla...eikös se ulkomailta tilaaminen vähän niinkuin vaadi sen.?.
Ei ole esim sirukorttia, jossa Verified by Visa? Melkein kaikki kortithan tänä päivänä tollaisia on.

Ja sit tosiaan tuo mainittu PayPal - helppo ja turvallinen. Ja sinne ei ole pakko kytkeä korttia, jos haluaa absoluuttisen turvan aikaiseksi.

Avatar
alamajy
Viestit: 2051
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Tuota PayPalia suosittelen - turvallinen ja helppokäyttöinen. Vähän liiankin helppo kun tulee tilattua kaikkea pientä 'kun halvalla saa'.

Kuvaaja
Viestit: 171
Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kuvaaja »

156 2.5 v6 petti kytkimenpääsylinteri,poljin jää alas ja kun kädellä nostaa polkimesta niin sylinterin päästä männänvarren juuresta valuu jarrunestettä.Kannattaako tuota yrittää elvyttää korjaussarjalla vai suoraan uusi sylinteri?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8718
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Jos harrastamisen ilosta haluaa korjaussarjalla askarrella, niin toki, mutta uusi sylinterikin kovin halpa, joten tuntipalkkaa ei saa. Edes sitä yhtä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Takajarrusatulasta hävinnyt kässäri. Vipu liikkuu melko helposti rajoittimeen saakka. Saakohan ainakin tilapäisesti kuntoon mäntää kiertämällä, vai edellyttääköhän isompaa satularemonttia.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja V6 »

kokeile nyt aluksi kiristää siitä vivun juuressa olevassa "mutterista"
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Vipu, mutteri ja akseli liikkuu yhtä aikaa, jos sitä tarkoitit. Kirrasin sen mutterin nyt samalla, muttei se paljoa liikkunut.

Kai tuolta on säätöruuvi jumissa, täällä ei nyt ole kunnon tunkkia niin homma siirtyy joka tapauksessa huomiselle. Ajattelin vaan että kannattaako elätellä edes toivoa että mäntää kiertämällä saisi manuaalisesti kässärin säädön kohdalleen.

Avatar
TeroV.
Viestit: 547
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

sämpy kirjoitti:
08 Marras 2021, 15:15
Ajattelin vaan että kannattaako elätellä edes toivoa että mäntää kiertämällä saisi manuaalisesti kässärin säädön kohdalleen.
Kannattaisiko aluksi löysätä käsijarruvaijeri niin löysälle, että satulan vipu pääsee menemään täysin lepoasentoonsa ja sitten tehdä reippaita jarrutusharjoituksia muutama, jotta mäntä pääsee hydrauliikan voimalla liikkumaan lähelle paloja ja palat samalla lähelle levyä. Tämän jälkeen vaijeria voi yrittää kiristää uudelleen.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8718
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kahvan juuresta kirraaminen on se väärin tapa ja saa vain lisää vahinkoa aikaiseksi.

Kahvan päästä vaijeri löysälle ja mäntä työkalulla sisään ja käsijarrulinkusta testaa liikkeen. Mäntää ulos ja työkalulla taas takaisin sisään. Käyttöjarrulla mäntä/palat levyyn kiinni ja käsijarrukahvasta vain löysät pois.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Juu linkut palautuu stoppareihin ja vaijerit on löysällä. Pitää huomenna kokeilla kierrellä mäntää, että saako siihen mitään eloa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8718
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kyllä se ainakin mahdollista on. Useampi satula on herännyt nollaamalla, auki pumppaamalla ja taas sisään kiertämällä, vaikkei olisi kumejakaan vaihtanu samalla kertaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

No en ees elvyttänyt. Painoin pihdeillä sen 2-3mm mäntää sisään, mitä takkuileva automaattisäätö oli jättänyt systeemiin löysää ja kiersin männän takaisin oikeaan korkoon. Hyvin pelas kässäri konttorillakin. Aikanaan sitten taas löystyy kun palat kuluu, mutta ei näillä ajoilla kovin äkkiä.

Öljypohjan liimauskin näyttäisi pitävän. Ois Alfassa vuosi leimaa, mutta mahtaako sitä ketään ostaa.

Voisin ostaa siihen raikkaamman tuoksuiset penkit jos jollain on. Varsinkin takapenkki. Eli "boselift" harmaat kangaspenkit antureilla ja bägeillä pitkäkattoon. Muukin materiaali voi kelvata jos on myös ovipahvit. Lattiamattokin voisi kiinnostaa, vaikka tuskin jaksan alkaa vaihtamaan. Jos sen irrottaa niin vanhan voisi pestäkin.

mikakiiuru
Viestit: 37
Liittynyt: 14 Huhti 2021, 10:18
Car(s): Brera 3.2 V6 JTS Q4 -08
156 2.0 JTS Sportwagon -05
147 2.0 T.S -03
156 2.0 T.S -02
156 1.8 T.S Sportwagon -04
147 1.6 T.S -02
Stilo "Abarth" 1.8 "carbiolet" -02
Bustner Viseo 707 (Ducato 2.3 TD) -12
EX Alfat 33 1.5 *2 84-85, 33 1.5 SW-85, 33 P4 *2, 75 2.0-86, 75 3.0, Sprint, 164 3.0 *2, 147 2,0 -08, 156 1.8
Paikkakunta: Hankasalmen Asema

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja mikakiiuru »

2.0 T.S ei meinaa lähtee käyntiin ja sit kun lähtee ei meinaa ottaa kierroksia millään, vain hetkellisesti ja sammuilee. Normi ajossa ollu ja seiso pihas pari päivää jolloin ilmaantui tälläinen vika. Mistä kannattas lähteä etsiin vikaa?

centro style
Viestit: 177
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Jos mahdollista, niin käytä se jossain vikakoodien luvussa....Niin ei välttämättä tarvitse hakuammunnalla vikaa etsiä, ja mahdollisesti osiakaan vaihdella turhaan :wink:

Typpi
Viestit: 250
Liittynyt: 22 Tammi 2020, 13:16
Car(s): Alfa Romeo 145 1.4 boxer vm. 1995
Alfa Romeo 145 2.0 TS QV vm. 1998

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Typpi »

Onko sama moottori mitö noissa 145 käytetty vai jo uudempi? Mun 145:ssä on käsittääkseni CF2 mallin moottori ja samankaltasta oiretta tuli kun osa konehuoneen releistä ja sulakkeista olivat hapettuneet. Iski oireet kuin salama kirkkaalta taivaalta, röpötystä, ei ottanu ku maks 2,5k kierroksia, paukutti putkessa ja käynnisty millon huvitti. Vikakoodina oli vain mystinen "kierroslukuanturin häiriö".
Toinen noissa kaikissa koneversioissa yhteneväinen vikapaikka taitaa olla ilmamassa-anturin ja kaasuläpän välinen kumiputki. Useimmiten repeää huohottimen yhteestä mutta on webissä näkyny kuvia ratkenneista haitareistakin. Ja tuohan aiheuttaa huomattavan mittaamattoman ilmavuodon ja voi sitäkautta aiheutta jos jonkinmoista käyntihäiriötä.

Noi nyt on helppo tarkistaa ekana.

mikakiiuru
Viestit: 37
Liittynyt: 14 Huhti 2021, 10:18
Car(s): Brera 3.2 V6 JTS Q4 -08
156 2.0 JTS Sportwagon -05
147 2.0 T.S -03
156 2.0 T.S -02
156 1.8 T.S Sportwagon -04
147 1.6 T.S -02
Stilo "Abarth" 1.8 "carbiolet" -02
Bustner Viseo 707 (Ducato 2.3 TD) -12
EX Alfat 33 1.5 *2 84-85, 33 1.5 SW-85, 33 P4 *2, 75 2.0-86, 75 3.0, Sprint, 164 3.0 *2, 147 2,0 -08, 156 1.8
Paikkakunta: Hankasalmen Asema

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja mikakiiuru »

Mulla vikakoodin lukija joka anto joka sylinteristä sytytys häiriö koodin. Ennen vikaa silloin tällöin paloi ruiskutuksen häiriö valo muttei ajamiseen vaikuttanut millään tavoin. Käynnistää sai normaalia pidempään. Mulla varaosa autoks jääny täysin ehjä facelift 156 1.8 T.S ja ajattelin siitä ottaa kokeeks ilmamassamittarin.

Typpi
Viestit: 250
Liittynyt: 22 Tammi 2020, 13:16
Car(s): Alfa Romeo 145 1.4 boxer vm. 1995
Alfa Romeo 145 2.0 TS QV vm. 1998

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Typpi »

mikakiiuru kirjoitti:
17 Marras 2021, 10:13
Mulla vikakoodin lukija joka anto joka sylinteristä sytytys häiriö koodin. Ennen vikaa silloin tällöin paloi ruiskutuksen häiriö valo muttei ajamiseen vaikuttanut millään tavoin. Käynnistää sai normaalia pidempään. Mulla varaosa autoks jääny täysin ehjä facelift 156 1.8 T.S ja ajattelin siitä ottaa kokeeks ilmamassamittarin.
Kyllähän tommonen vikakuvaus kans helposti viittaa yleiseen sähkönsaantihäiriöön.
Helpompaa putsata kaikki liittimet ja kontaktit ensimmäisenä operaationa.

centro style
Viestit: 177
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Ja myös samalla kaikki maadoituspisteet kannattaa käydä läpi, ja myös maadoitusjohtojen kuntoa tarkistella, ettei ole siinäkunnossa, että on vaan enää muutamalla säikeellä kiinni :roll: .....Myös Korin, ja moottorin välinen kaapeli kannattaa vilkasta, ja tarvittaessa laittaa vaikka yhden lisämaadoituksen korin, ja moottorin välille.

Avatar
mutt
Viestit: 5676
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja mutt »

Ajoituksen heittäminen generoi myös joskus noita sytytyksen vikakoodeja.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

mikakiiuru
Viestit: 37
Liittynyt: 14 Huhti 2021, 10:18
Car(s): Brera 3.2 V6 JTS Q4 -08
156 2.0 JTS Sportwagon -05
147 2.0 T.S -03
156 2.0 T.S -02
156 1.8 T.S Sportwagon -04
147 1.6 T.S -02
Stilo "Abarth" 1.8 "carbiolet" -02
Bustner Viseo 707 (Ducato 2.3 TD) -12
EX Alfat 33 1.5 *2 84-85, 33 1.5 SW-85, 33 P4 *2, 75 2.0-86, 75 3.0, Sprint, 164 3.0 *2, 147 2,0 -08, 156 1.8
Paikkakunta: Hankasalmen Asema

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja mikakiiuru »

Typpi kirjoitti:
17 Marras 2021, 16:50
mikakiiuru kirjoitti:
17 Marras 2021, 10:13
Mulla vikakoodin lukija joka anto joka sylinteristä sytytys häiriö koodin. Ennen vikaa silloin tällöin paloi ruiskutuksen häiriö valo muttei ajamiseen vaikuttanut millään tavoin. Käynnistää sai normaalia pidempään. Mulla varaosa autoks jääny täysin ehjä facelift 156 1.8 T.S ja ajattelin siitä ottaa kokeeks ilmamassamittarin.
Kyllähän tommonen vikakuvaus kans helposti viittaa yleiseen sähkönsaantihäiriöön.
Helpompaa putsata kaikki liittimet ja kontaktit ensimmäisenä operaationa.
Vaihdoin ihan ensimmäisenä ilmamäärämittarin ja rupes toimimaan heti. Oma diagnoosini oli oikea.

Avatar
155156
Viestit: 2160
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja 155156 »

156 2.5 V6 ollut 2 kk käyttämättä. Säilytys kylmässä ulkorakennuksesta. Akku ladattu täyteen, mutta ensimmäistä kertaa koskaan ei lähde käyntiin. Startti pyörittää ja bensaa on tankissa. Kun virran laittaa päälle, äänet on normaalit eli se surina kuuluu. Vikakoodin lukemisen mahdollisuutta ei nyt ole.

Mikä on todennäköisin syy ongelmaan?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8718
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Jos siis pyörittää normaalisti, niin akkukotelon etupuolella olevat releet kävisin itse ensin läpi. Onkohan noin ”uudessa” vielä jopa se pikkurelekin punaisen kyljessä. Vanhemmissa ollut usein syyllinen ja irti-kiinni auttanut.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
155156
Viestit: 2160
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Alfissimo kirjoitti:
19 Joulu 2021, 11:36
Jos siis pyörittää normaalisti, niin akkukotelon etupuolella olevat releet kävisin itse ensin läpi. Onkohan noin ”uudessa” vielä jopa se pikkurelekin punaisen kyljessä. Vanhemmissa ollut usein syyllinen ja irti-kiinni auttanut.

Wau! Tein neuvon mukaan ja JIX käynnistyi kuin sen kuuluisan palmun alta. Kiitos Alfissimo!

centro style
Viestit: 177
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Onko kaikissa 156:n malleissa samat etujouset...moottorikoosta riippumatta?.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8718
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ei ole.

Vähän lähteestä riippuen;
-nelipyttyset bensat yhteensopivilla jousilla, jossain myös nelipytty dieselitkin
-V6 ja 2.4JTD yhteneväisillä jousilla.

OE-numeroita on toki tehtaalta useita moottorien ja varustelun, sportpack yms., mukaan, mutta tarvikejousissa kohdistuvat aika vähiin vaihtoehtoihin.

Sitten esim. GT tarjoaa omat jousensa, mutta vastaavat moottori/jousi-yhdistelmät käy 156 vs. GT. Liekö GT-specsin jouset hieman jäykemmät, koska massat hyvin liki 156 vastaavia.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

centro style
Viestit: 177
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

OK...Sillä vaan kysyin, kun pitäs varmaan vaihtaa tuohon 2.5 V6 -99 Alfaan etujouset (keula jotenkin alhaalla, en tiedä että onko siinä jotkut madallusjouset, vai miksi keula alhaalla.?. :roll: )...Niin osaisi ostaa oikeanlaiset etujouset....Ja sitten vielä kysymys, että onko etujousille olemassa joku oma puristin, kun jouset eivät ole molemmista päistä samanpaksuiset.?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8718
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Joillain madallusjousisarjoilla 156 V6 nenä jää melko alas ja näyttää menevän nenällään. Todennäköisesti siis madallusjouset ja vain etujouset vaihtamalla alkaa kulkemaan keula pystyssä. Ellei sitten ole tietoa, että takajouset olisi vaihdettu vakioihin jossain vaiheessa.

Käytännössä, jos ei ole varmuutta, mitä siellä on asennettuna, on turvallisinta vaihtaa koko kierto kerralla.

Etujouset saa tehtyä yhtälailla koukkumallin, kuin lautasmallin puristimilla. Lautasmallisissa tulee eri kokoisia levyjä, niin pienemmät alas ja isommat ylös.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

centro style
Viestit: 177
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

No, kun tuo keula on minusta tosiaan alempana, kuin mitä sen kuuluisi olla....Ja joo voin vaihtaa kaikki jousetkin samalla kertaa, takapäähän on ihan normisettiä :wink: ...mutta tuo etujousien muoto, niin se herätti kysymystä tässä vielä :roll: .....Ja sit vielä lisää kysymystä, että Mistä kannattais hommata Uudet etujouset, jotta varmasti saa oikeanlaiset.?. :?

Avatar
Vito
Viestit: 754
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05x2,156 SW 2.0 JTS-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Vito »

Oikea jousi lienee Monroe SP2258 ja siihen vertautuvat eri valmistajien jouset.Tuo on 12,3mm lankaisena hieman järeempi kun muut 156:n tarjottavat 12mm langalla olevat.
Kannattaa sit asentaessa olla tarkkana jousen ,iskarin ja alahaarukan oikeasta asennosta ! Jos alahaarukkaa joutuu kiertämään tukivarteen kiinnittäessä niin se on väärin ja hetken päästä pääsee vaihtamaan katkennutta jousta. :roll:

Kuvaaja
Viestit: 171
Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kuvaaja »

Miten 156 säädetään lähivalojen korkeutta?Polttimon vaihdon jälkeen toinen puoli näyttää reilusti liian ylös,kokeiltu kahdella eri lampulla ja mielestäni lamppu on oikeassa asennossa.Kokeiltu asentaa uudestaan yli kymmenen kertaa ja aina sama lopputulos.Voiko olla että edellinen omistaja on asentanut lampun väärin ja sitten korjannut virheen säätämällä korkeutta? Kojelaudan korkeudensäädin liikuttaa molempia valoja samaan tahtiin ja yhtä paljon.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8718
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Korkeussäätö on korkeussäätömoottorin päällä, muistaakseni 6mm avainvälillä.

Edit: kokeile asentaa polttimoa keula seinää vasten siten, että johto kiinni ja valo päällä, niin näet miten kuvio muuttuu eri asennossa. Pirun tarkka asennosta ja väärin ollessaan ampuu nimenomaan herkiten ylöspäin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15120
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eikös 156:ssa ollut jotenkin hassussa asennossa se poltin? Mä muistan ainakin, että miljoonan yrityksen jälkeen sain sen pahuksen loven napsahtamaan kohdalleen ja sit se alkoi sujumaan...

Avatar
Polforea
Viestit: 11605
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jos se valo näytti oikein aiemmin ja ainoa mitä on tehty, on polttimon vaihto, niin todennäköisesti se polttimo on tosiaan vaan väärässä asennossa, Ei se umpio kellahda selälleen ittekseen.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Timbal
Viestit: 78
Liittynyt: 13 Syys 2007, 17:08

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Timbal »

Taitaa olla Alfassa (156 JTS -04) vilkkumekanismi rikki. Mielikuva on, että olisi aika kallis osa jos edes jostain uutta saa. Mahtaako näitä löytyä käytettynä toimivia keltään mistään?

centro style
Viestit: 177
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Onhan 156:sia jo jonkin verran purettuna, eli luulis löytyvän....Toki kannattaahan se selvittää, että paljonko uusi maksaa, ja mikä on saatavuus :wink:

Kuvaaja
Viestit: 171
Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kuvaaja »

Aquatica kirjoitti:
17 Tammi 2022, 19:54
Eikös 156:ssa ollut jotenkin hassussa asennossa se poltin? Mä muistan ainakin, että miljoonan yrityksen jälkeen sain sen pahuksen loven napsahtamaan kohdalleen ja sit se alkoi sujumaan...
Kyllähän tuo lopulta loksahti kohdalleen kun tarpeeksi monta kertaa yritti,omituista tuossa on että samassa asennossa kokeilin kymmeniä kertoja eikä millään osunut paikalleen vaikka se syvennykseen menikin ihan oikein.Kiitokset kaikille neuvoista.
Valot kelpasi katsastuksessa mutta hylky tuli liikaa vuotavasta pakoputkesta ja ruosteisista etujarrulevyistä.Lisäksi löytyi rikkinäinen vetoakselin suojakumi.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15120
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kuvaaja kirjoitti:
20 Tammi 2022, 17:03
Aquatica kirjoitti:
17 Tammi 2022, 19:54
Eikös 156:ssa ollut jotenkin hassussa asennossa se poltin? Mä muistan ainakin, että miljoonan yrityksen jälkeen sain sen pahuksen loven napsahtamaan kohdalleen ja sit se alkoi sujumaan...
Kyllähän tuo lopulta loksahti kohdalleen kun tarpeeksi monta kertaa yritti,omituista tuossa on että samassa asennossa kokeilin kymmeniä kertoja eikä millään osunut paikalleen vaikka se syvennykseen menikin ihan oikein.Kiitokset kaikille neuvoista.
Valot kelpasi katsastuksessa mutta hylky tuli liikaa vuotavasta pakoputkesta ja ruosteisista etujarrulevyistä.Lisäksi löytyi rikkinäinen vetoakselin suojakumi.
Hyvä, että onnistui. Muistelin kuinka itsekin useamman 156:n kanssa tapellut polttimoiden asennon kanssa... Seuraavaksi kerraksi vinkki: jos tiedät paikalla olleen toimineen oikein (oli se sitten oikein tai väärin paikallaan), katso nastan asento kun otat vanhan polttimon pois. Saattaa hieman säästää aikaa x)

Vastaa Viestiin