
Ja välillä näyttää tallissa pakkasta vaikka sisällä n.+10. Mahtaisiko ongelma poistua vastuksen vaihdolla? Muilla ongelmia?
Näyttää hyvältä ja on varmasti markkinoiden paras ajaa.
Valvoja: Moderators
Nyt löytyy jo Motonetistakin, jos vielä harrastajia löytyy. Stelvioon tosin kun tulppia vaihtaa niin saa itse olla osittain konehuoneen päällä, aika kaukana takana on viimeinen tulppa.
Ot: Jos se huollon taso ja osaaminen olisikin ollut Datsun- tasoa niin harvempi
Onnittelut hankinnasta!AlfaTom kirjoitti: ↑04 Helmi 2022, 13:42Tuli sitten ostettua 2018-mallinen Stelvio 2.2Jtdm.
Ruotsista uitettu 2021.
Ihmettelen vaan sivupeilien lämmityksen toimimattomuutta ja takalasin lämmityksen heikkoutta. Peileistä ei poistu edes huurre ja takalasista ei saa kirkasta pitkälläkään lämmittämisellä.
On 95Ah akku, löytyy rattilämmitys ja Ruotsissa uutena rek. Ulkomaiselta Stelviofoorumilta luin myös tosta akusta. Vaikka käynnistyy -20 asteen pakkasessa niin silti voi olla akku loppu? On nää uudet autot kyllä hienoa tekniikkaa....karila kirjoitti: ↑04 Helmi 2022, 13:59^ voipi olla että:
Akun varaustila heikko, niin tiputtaa noita lämmityksiä pois.
Voipiolla ettei ole pohjois-eurooppa varustuksella, eli onko isompi akku 95Ah , oisko lämmityslaite myös heikompi jos keski-euroopan malli ? Rattilämmitys kait kuuluu myös pohjoisen varusteisiiin.
Kyllä näissä on tarkentunut hyvin kovillakin pakkasilla.
Ok hyvä tietää. Tämä yksilö on ollut askettäin jakohihnan vaihdossa merkkihuollossa. Miksihän näissä on kaksi jäähdytysnestesäiliötä? En ole moiseen ratkaisuun koskaan ennen törmännyt paitsi Lexuksen hybridissä, mutta siinä ne on kaksi erillistä järjestelmää. Olisko jäänyt lämppärin kennoon ilmaa?
Ei kun laturiin kiinni vain. Kannattaa tehdä suosista aina heti, kun tulee WTF Stelvio -hetkiAlfaTom kirjoitti: ↑04 Helmi 2022, 14:31On 95Ah akku, löytyy rattilämmitys ja Ruotsissa uutena rek. Ulkomaiselta Stelviofoorumilta luin myös tosta akusta. Vaikka käynnistyy -20 asteen pakkasessa niin silti voi olla akku loppu? On nää uudet autot kyllä hienoa tekniikkaa....karila kirjoitti: ↑04 Helmi 2022, 13:59^ voipi olla että:
Akun varaustila heikko, niin tiputtaa noita lämmityksiä pois.
Voipiolla ettei ole pohjois-eurooppa varustuksella, eli onko isompi akku 95Ah , oisko lämmityslaite myös heikompi jos keski-euroopan malli ? Rattilämmitys kait kuuluu myös pohjoisen varusteisiiin.
Kyllä näissä on tarkentunut hyvin kovillakin pakkasilla.
Lienee sama logiikka kuin Giuliassa. Olikohan se peräti 60% vai 65% mitä pitää olla akussa varausta ennenkuin peilien ja takalasin sulatus suostuu käynnistymään. Auto toimii ja käynnistyy vaikka akussa olisi vain 15% varaus. Ajele muutama tonni, niin saattaa lähteä toimimaan.AlfaTom kirjoitti: ↑04 Helmi 2022, 14:31On 95Ah akku, löytyy rattilämmitys ja Ruotsissa uutena rek. Ulkomaiselta Stelviofoorumilta luin myös tosta akusta. Vaikka käynnistyy -20 asteen pakkasessa niin silti voi olla akku loppu? On nää uudet autot kyllä hienoa tekniikkaa....karila kirjoitti: ↑04 Helmi 2022, 13:59^ voipi olla että:
Akun varaustila heikko, niin tiputtaa noita lämmityksiä pois.
Voipiolla ettei ole pohjois-eurooppa varustuksella, eli onko isompi akku 95Ah , oisko lämmityslaite myös heikompi jos keski-euroopan malli ? Rattilämmitys kait kuuluu myös pohjoisen varusteisiiin.
Kyllä näissä on tarkentunut hyvin kovillakin pakkasilla.
Avonaisista hunajakennon rei'istä ei suoraan päässyt konehuoneeseen, joten tein reiän yhteen umpinaiseen hunajakennoon ja sieltä pääsi kätevästi konehuoneeseen. Itse lämmitin tuli aika lähelle öljynsuodatinta, mutta eiköhän se sieltä vielä mahdu pois. Vajaan kolmen tunnin projekti ja Stelvio kiittää! Nyt kylmäkulutus on jo hybridiluokkaa
Ilmeisesti tehtaan tarkoitus on totuttaa Stelvion omistajat hybridin käyttöön kun perinteisenkin auton joutuu pitämään ylläpitolaturissa ettei akku mene huonoksi.
Ostin CTEK MXS 7.0 laturin. Hankala vaan latailla pihalla kun pitää jättää takaluukku tai konealumiini auki verkkovirran saamiseksi.karila kirjoitti: ↑04 Helmi 2022, 13:59
Lienee sama logiikka kuin Giuliassa. Olikohan se peräti 60% vai 65% mitä pitää olla akussa varausta ennenkuin peilien ja takalasin sulatus suostuu käynnistymään. Auto toimii ja käynnistyy vaikka akussa olisi vain 15% varaus. Ajele muutama tonni, niin saattaa lähteä toimimaan.
Joo ja kun laturi on oikealla kohtaa sitä miinusnavan asetelmaa eli just siinä, mihin ohjekirja sen sijoittaa, on se IBS:n kannalta oikealla puolen shunttia, eli eri puolella kuin itse akku. Mutta jos laturin törkkää "perinteisesti" kiinni mahdollisimman lähelle akun napaa (tai suoraan napaan), niin se on virhe, koska silloin latausvirta ei kulje sen IBS:n shuntin kautta.AlfaTom kirjoitti: ↑17 Helmi 2022, 13:28Ohjekirja ohjeistaa lataamaan akun navoista. Jos se IBS palikka on se, joka on kiinni miinusnavan asetelmassa, niin pitäisi latausvirran mennä sen kautta kun laturin kytkee siihen navan tynkään tai siihen ”pulttiin” koska ne on samaa pakettia tai ainakin kiinni toisissaan.
Siitä välissä olevasta piuhasta vedetään kuitenkin starttivirta toiseen suuntaan ja siinä heivataan kuitenkin pilkkua jopa parikin pykälää oikealle latausvirtaan verrattuna, niin ne metrit on, kuten totesit, ihan yhdentekeviä tässä kohtaa. Sieltä konehuoneesta vaan kokisin itse saavani helpommin/mukavammin sen laturin tökkelin tarjolle, siksi siis laittaisin sinne enkä peräkonttiin.
Akun parannuksen rituaalinen sakramentti rippituolissa, korjaan siis Alfan kabiinissa .... on se aito italialainenmatti_vuorio kirjoitti: ↑19 Helmi 2022, 00:50Ahaa, eli akun kunnoksi on mitattu 80% erillisellä testerillä? Sillä ei ole tosiaan mitään tekemistä IBS:n kanssa, vaan IBS:n kertoma taso on se mikä ohjaa laitteiden poiskytkentää. Akkua ei ohjelmoida millään testerillä näissä, vaan IBS:n irroitus akun navasta nollaa sen mittaushistorian ja sen jälkeen se opettelee akun varaustilan ja kunnon uudelleen. Toki tässä akun vaihdossa on tietty rituaali käynnistyksiä ja joutenoloa, jos se oikein haluaa tehdä.
Itse hankin CSFree version Ctekiltä, ei tarvii virtajohtoa lataukseen, niin saa luukut kiinni.AlfaTom kirjoitti: ↑18 Helmi 2022, 23:41Kiinnitin CTEKin pikaliittimen miinusjohdon takaluukun lukon pultin alle, ei kovin siisti ratkaisu kun piuha kulkee akulta verhoilun päällä, mutta koko takakontin lattiaverhoulun purkaminen ei kiinnostanut, joten tein helpomman kautta. Ja ne johdot jää sinne tavaratilan kannen alle jokatapauksessa. Ainoa vaan että takaluukun ollessa kiinni verkkovirtajohto on luukun välissä, mutta pakkohan se auto on lukita esim yön ajaksi. Akkuliikkeessä mittasivat akun kapasiteetin ja taisi olla noin 80%, mutta se ei siis riitä IBS sensorille.
Pitää yrittää muutama päivä pitää autoa latirin perässä, jos saisi lämmittimet toimimaan. Uusi AGM akku maksaa noin 230€ ja sen päälle vielä ”akun ohjelmointi” eli auton järjestelmälle pitää erikseen kertoa että on asennettu uusi akku, jotta se voi alkaa pilaamaan sitä uuttakin akkua.
viewtopic.php?p=645607#p645607AlfaTom kirjoitti: ↑21 Helmi 2022, 12:50Jos nyt vain kommentoin kulutusta niin 2.2Jtdm Stelvio vie mulla kaupunki/taajama-ajossa ajotietokoneen mukaan noin 10L/100km.
Tehtaan 5,5L kaupungissa on pelkkää kesäunelmaa eikä takuulla pääse Stelvion solan serpentiinejä läpi alle kympin, varmaan lähempänä 15L/100km![]()
Aika paljon tuo dieselkin kuluttaa mutta maantiellä pitäisi kesäkelissä päästä 5 litran tuntumaan. Tosin se on sitä tylsää köröttelemistä![]()
Toimiiko puhallin normaalisti ? Kokeile manuaalisäädöllä pistää täysi hönkä päälle.
Ei vaikuttanut, jumi alkoi jo vuonna -19 pikku hiljaa pahentuen. Tilasin jo Liettuasta hajottamolta korvaavan toimivan tilalle. Tiskiltä uusi olisi ollut noin 400 eur ja tunnin työ…