Ratapaivät 29.5.2022
-
- Viestit: 203
- Liittynyt: 25 Helmi 2020, 15:53
- Car(s): 164TS -93 ja Giulietta JTDm2.0 -11
Sprint projekti
GSX-R 1200 urbo - Paikkakunta: Miehikkälä
Ratapaivät 29.5.2022
Näitä malttamattomana jo odotellessa..
Kumpaan luokkaan menee Giulietta dieseli 140hp joka lastutettu sit 170hp:ksi?
Mikä ero 140/170 muuten on, ohjelmako vain?
Kumpaan luokkaan menee Giulietta dieseli 140hp joka lastutettu sit 170hp:ksi?
Mikä ero 140/170 muuten on, ohjelmako vain?
Viimeksi muokannut FastSnake, 25 Touko 2022, 08:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
On vain kaksi tapaa tehdä asiat: kunnolla tai ei ollenkaan
- Brahe
- Viestit: 343
- Liittynyt: 20 Tammi 2013, 23:24
- Car(s): Giulia Q2 2.0 / Peugeot 5008 (ex C4 G.Picasso, 156 V6 '04, 156 2.0 '05, 156 V6 '98, 159 2.4 JTDM, Fiat Freemont, Mitsu ASX, Fiat Bravo TJET, Pösö 406 V6, Opel Calibra 2.0, Citroen Xsara)
- Paikkakunta: Pennala
- Viesti:
Re: Ratapaivät 2022
Romeoon… kaikki turbolliset menee romeoon heti jos moottoriohjausta on muutettu. Olen tästä puhunut, että sääntöä pitäisi muuttaa, ainakin jos samasta turbokoneesta on samantehoinen variantti, jonka tasoon matalampitehoinen sama moottori ohjelmallisesti päivitetään.
Asiaa hieman sivuten, julkaisin juuri ennen julkaisemattoman videon 2019 Botniaringiltä, siitä tunnelmaa kauden odotukseen (julkaisisin 2019 ketjussa, mutta se on jo suljettu): https://youtu.be/D1DkOegxIHk
T:Henkka
Youtube -kanavani Video Alfa Finlandesi: https://youtube.com/channel/UCQ1xVs4L5DgXsz6JV5_0j2g
- Brahe
- Viestit: 343
- Liittynyt: 20 Tammi 2013, 23:24
- Car(s): Giulia Q2 2.0 / Peugeot 5008 (ex C4 G.Picasso, 156 V6 '04, 156 2.0 '05, 156 V6 '98, 159 2.4 JTDM, Fiat Freemont, Mitsu ASX, Fiat Bravo TJET, Pösö 406 V6, Opel Calibra 2.0, Citroen Xsara)
- Paikkakunta: Pennala
- Viesti:
Re: Ratapaivät 2022
Näitä leikkuupöydälle unohtuneita tulee nyt ulos tällai rytinällä, kun kirin uudella kanavalla ajantasaiseen tilanteeseen ennen kesän rientoja. Tässä juuri julkaistu pätkä, minkä kanssa voi haaveilla tuloillaan olevasta kauden startista Ahvenistolla: Ahvenisto CS4 2019 https://youtu.be/w_CwS2cj_hg
Youtube -kanavani Video Alfa Finlandesi: https://youtube.com/channel/UCQ1xVs4L5DgXsz6JV5_0j2g
-
- Viestit: 2564
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Renko
Re: Ratapaivät 2022
Onkos tuo viikonlopun ratapäivä nyt toteutumassa? Piti osallistua kun Ahveniston tulevaisuus on niin epävarma, mutta auto yhä suulissa jossa seissyt vuosia ja oma jaksaminenkin kintaalla, niin olisin toivonut varmistusta. Ja mitkäs ne osallistumisehdot taas olikaan, jäsenyyskin ollut katkolla mutta senhän saanee taas voimaan. Autokin on Fiat eikä Alfa...
Fiat ja Lancia varaosat. https://www.saminosat.net/tuotteet.html
-
- Viestit: 203
- Liittynyt: 25 Helmi 2020, 15:53
- Car(s): 164TS -93 ja Giulietta JTDm2.0 -11
Sprint projekti
GSX-R 1200 urbo - Paikkakunta: Miehikkälä
Re: Ratapaivät 29.5.2022
Kyllä mä ainakin olen menossa.
Jäsenyyden saa radalla ja saa ajaa muunmerkkiselläkin.
Jäsenyyden saa radalla ja saa ajaa muunmerkkiselläkin.
On vain kaksi tapaa tehdä asiat: kunnolla tai ei ollenkaan
Re: Ratapaivät 29.5.2022
Terve,
Kyllä CS1 ratapäivät toteutuu 29.5 Ahvenistolla klo 9-18.
Jäsenyys kannattaa hoitaa ennakkoon kuntoon, mutta kyllä se radallakin onnistuu. Ja saa ajaa muun merkkisilläkin, kunhan on katsastuskuntoinen ja ehdottomasti liikennevakuutettu.
Kesän muut ratapäivät ovat:
CS2 Alastaro Circuit Sunnuntai 3.7.2022 klo 15 - 20
CS3 Botniaring Lauantai 6.8.2022 klo 13-21
CS4 Ahvenisto 11.9.2022 klo 12 - 18
Tervetuloa
Mikko Koskinen
Club Alfa Romeo Finland Ry
Kyllä CS1 ratapäivät toteutuu 29.5 Ahvenistolla klo 9-18.
Jäsenyys kannattaa hoitaa ennakkoon kuntoon, mutta kyllä se radallakin onnistuu. Ja saa ajaa muun merkkisilläkin, kunhan on katsastuskuntoinen ja ehdottomasti liikennevakuutettu.
Kesän muut ratapäivät ovat:
CS2 Alastaro Circuit Sunnuntai 3.7.2022 klo 15 - 20
CS3 Botniaring Lauantai 6.8.2022 klo 13-21
CS4 Ahvenisto 11.9.2022 klo 12 - 18
Tervetuloa
Mikko Koskinen
Club Alfa Romeo Finland Ry
Club Alfa Romeo Finland
- Ghost
- Viestit: 464
- Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
- Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S - Paikkakunta: Tampere
Re: Ratapaivät 29.5.2022
Yeah!
Traficomin Liikenteen Oma asiointi -palvelu ei ole käytettävissä su 29.5. klo 7–13.30
Käyttökatkon aikana saat palvelua vaihtoehtoisissa asiointikanavissamme. Digikaista-osiosta löydät reitin palvelujemme vaihtoehtoisiin asiointikanaviin.
Ei siellä mitään vaihtoehtoisia kanavia ole liikennekäyttöönotolle. Lähde tästä nyt sitten ratapäiville
Mihin aikaan cup?
Traficomin Liikenteen Oma asiointi -palvelu ei ole käytettävissä su 29.5. klo 7–13.30
Käyttökatkon aikana saat palvelua vaihtoehtoisissa asiointikanavissamme. Digikaista-osiosta löydät reitin palvelujemme vaihtoehtoisiin asiointikanaviin.
Ei siellä mitään vaihtoehtoisia kanavia ole liikennekäyttöönotolle. Lähde tästä nyt sitten ratapäiville
Mihin aikaan cup?
- Tiige
- Viestit: 2857
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Ratapaivät 29.5.2022
Kivaahan se oli taas. Jotenkin vaan nämä ensimmäiset ratapäivät talven jälkeen tahtoo mennä sähellykseksi. Vaihelaatikko vuoti taas öljyä. Tekee sen vain Ahvenistolla. Alastarossa tai Kemorassa ei tule tippaakaan. Uusien renkaiden kanssa ihmettelyä. Millä paineilla ja ajotyylillä niiden kanssa ajaa. Cup-kierrokselle lähdettäessä loppuu bensa. Mittarin mukaan piti olla 1/4 tankillista. Nöyränä sain kuitenkin uuden yrityksen. Kylmillä renkailla kauhealla riehumisella kolmanneksi.
Keli oli hyvä ja seura hyvää kuten aina.
Keli oli hyvä ja seura hyvää kuten aina.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
- Car(s): Alfa Romeo Spider 2.0ts -96
Alfa Romeo GT 3.2 -04
Tesla Model Y -23
Toyota GR Yaris -21
Subaru Impreza STi -07
+ Kasa Saabeja :)
Re: Ratapaivät 29.5.2022
Oikein hauskaa oli ja vehkeet ehjänä trailerille = tavoite saavutettu.
Kiitti taas järkkäreille ja muille osallistuneille. Erityismainintana ajokouluttaja Keltsi .
Ps. Muutama rata räpsy mustasta Subarusta kelpaisi, jos joku otti kuvia?
Kiitti taas järkkäreille ja muille osallistuneille. Erityismainintana ajokouluttaja Keltsi .
Ps. Muutama rata räpsy mustasta Subarusta kelpaisi, jos joku otti kuvia?
- tritonus
- Viestit: 231
- Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
- Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v
Re: Ratapaivät 29.5.2022
Kiitos päivästä ja valokuvausharrastajan omituisten pyyntöjen ymmärtämisestä ja toteuttamisesta.
Subarusta on mulla ainakin pari ihan kelvollista ruutua, linkki tulee jahka saan kuvat käytyä läpi.
Kuviahan on. Kaikkiaan päivänä aikana otin n. 1100 ruutua, joista karkean suodattimen läpi pääsi kolmisen sataa.
Hankin uuden rungon hiljattain ja homma oli hiukan totuttelua ja opettelua. Lisäksi kiusasin itseäni ja otin ajokuvat 1/80 valotusajalla, käsivaralta. Epäonnistumisia tuli odotetusti paljon, mutta onnistuneissa kuvissa vauhdin tuntua onkin sit aika erilailla.
Kuvia käsitellessä voi mennä päivä tai pari, laittelen linkin sit kun kaikki on galleriassa. Pari kuvaa ennätin kuitenkin tälle iltaa:
Subarusta on mulla ainakin pari ihan kelvollista ruutua, linkki tulee jahka saan kuvat käytyä läpi.
Kuviahan on. Kaikkiaan päivänä aikana otin n. 1100 ruutua, joista karkean suodattimen läpi pääsi kolmisen sataa.
Hankin uuden rungon hiljattain ja homma oli hiukan totuttelua ja opettelua. Lisäksi kiusasin itseäni ja otin ajokuvat 1/80 valotusajalla, käsivaralta. Epäonnistumisia tuli odotetusti paljon, mutta onnistuneissa kuvissa vauhdin tuntua onkin sit aika erilailla.
Kuvia käsitellessä voi mennä päivä tai pari, laittelen linkin sit kun kaikki on galleriassa. Pari kuvaa ennätin kuitenkin tälle iltaa:
Re: Ratapaivät 29.5.2022
Huikeita kuvia!
Re: Ratapaivät 29.5.2022
Vaikka aamulla oli sellainen fiilis, että ei paljoa kiinnostaisi niin silti tuli ratapäiville lähdettyä. Ja kyllä kannatti. Taas palautui mieleen, miten koukuttavaa hommaa tuo on.
Talvelle suunniteltu peräremontti jäi tekemättä joten odotukset oli aika matalalla. Lisäksi kipinäongelmaa esiintyi irtoilevan tulpanjohdon muodossa, mutta muutamia kierroksia sain ajettua ilman isompia ongelmia. Päivän paras aika oli 1.33,5 johon olen kyllä tyytyväinen. Tallipäälikön mukaan kaikki osat peräremonttia/päivitystä varten on olemassa, joten täytyy vaan löytää aika laittaa auto kuntoon.
Kiitos järjestäjille ja harrastajatovereille
Talvelle suunniteltu peräremontti jäi tekemättä joten odotukset oli aika matalalla. Lisäksi kipinäongelmaa esiintyi irtoilevan tulpanjohdon muodossa, mutta muutamia kierroksia sain ajettua ilman isompia ongelmia. Päivän paras aika oli 1.33,5 johon olen kyllä tyytyväinen. Tallipäälikön mukaan kaikki osat peräremonttia/päivitystä varten on olemassa, joten täytyy vaan löytää aika laittaa auto kuntoon.
Kiitos järjestäjille ja harrastajatovereille
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.
- tritonus
- Viestit: 231
- Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
- Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v
Re: Ratapaivät 29.5.2022
Kuvat tuli urakoitua.
Urakoinnin tunnelma saattaa myös hieman välittyä, toistoa siis on.
Toivottavasti maistuu. Ruutu tai pari sinne saattaa vielä tulla viikon aikana, kun ny näkee mitä mä niille parille kuvalle keksin.
Kuten ennenkin, lataaminen ja käyttö esimerkiksi somessa on erittäin ok. Olen ylen kiitollinen jos kuvan yhteydessä muistat mainita kuvaajan, eli Janne Kalmari tai insta-tili @jkalmari. Kiitos.
Jos joku ruutu miellyttää ihan niin paljon, että sen haluaa esimerkiksi printata, niin printtikelpoisen version saa kun pyytää.
Kuvat täällä:
https://jannekalmari.kuvat.fi/kuvat/Moo ... 29.5.2022/
Urakoinnin tunnelma saattaa myös hieman välittyä, toistoa siis on.
Toivottavasti maistuu. Ruutu tai pari sinne saattaa vielä tulla viikon aikana, kun ny näkee mitä mä niille parille kuvalle keksin.
Kuten ennenkin, lataaminen ja käyttö esimerkiksi somessa on erittäin ok. Olen ylen kiitollinen jos kuvan yhteydessä muistat mainita kuvaajan, eli Janne Kalmari tai insta-tili @jkalmari. Kiitos.
Jos joku ruutu miellyttää ihan niin paljon, että sen haluaa esimerkiksi printata, niin printtikelpoisen version saa kun pyytää.
Kuvat täällä:
https://jannekalmari.kuvat.fi/kuvat/Moo ... 29.5.2022/
- Macela
- Viestit: 2638
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6) - Paikkakunta: Pori
Re: Ratapaivät 29.5.2022
Viimeksi muokannut Macela, 05 Kesä 2022, 18:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Polforea
- Viestit: 11263
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Ratapaivät 29.5.2022
Komeita osumia. Ja voi jösses, mikä kanttaus osunut tähän kuvaan! https://macela.kuvat.fi/kuvat/2022/CARF ... 2+(38).jpg
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- silverine
- Viestit: 2470
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Re: Ratapaivät 29.5.2022
^ Nonnih, eikös kilpureiden kuulu antaa tassua...ööö...nostaa, kun käsketään? Hyvä demonstraatio siitä,
kun etuvakaaja on irti edestä (jotta saadaan sivuittaispidossa huonoon Nankangiin loadia). Kattelin just mun
cup-kierroksen videon, ja itse asiassa ajaminen on ihan hyvän näköistä(lue: turhan raivoisaa), mutta slidea
on edelleen aika paljon sivuttaissuunnassa noilla renkailla. Vetopito ja jarrutukset ihan bueno. Itse asiassa
renkaat menevät pari kertaa lukkoon jarrutuksissa...
Kattelinkin, että EZ Lipin kumihuuli vähän repsottaa taas tossa etukulmassa. Sillä on tehtävänsä.
kun etuvakaaja on irti edestä (jotta saadaan sivuittaispidossa huonoon Nankangiin loadia). Kattelin just mun
cup-kierroksen videon, ja itse asiassa ajaminen on ihan hyvän näköistä(lue: turhan raivoisaa), mutta slidea
on edelleen aika paljon sivuttaissuunnassa noilla renkailla. Vetopito ja jarrutukset ihan bueno. Itse asiassa
renkaat menevät pari kertaa lukkoon jarrutuksissa...
Kattelinkin, että EZ Lipin kumihuuli vähän repsottaa taas tossa etukulmassa. Sillä on tehtävänsä.
Viimeksi muokannut silverine, 31 Touko 2022, 17:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- Polforea
- Viestit: 11263
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Ratapaivät 29.5.2022
Khyl. Huomattava myös, että etulippa harjaa epäpuhtaudet ulkokurvin eturenkaan tieltä ja varmistaa siten pitoa ko. kulmalle.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- silverine
- Viestit: 2470
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Re: Ratapaivät 29.5.2022
^ Kyllä, suomalainen lyhyen matikan talitintti on ajatellut kaikkea. Tai ei ihan, taas tarttis jotakin tehdä,
kun rannikon kaveri on herännyt uniltaan ja laittanut fixiä.
kun rannikon kaveri on herännyt uniltaan ja laittanut fixiä.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- Tiige
- Viestit: 2857
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Ratapaivät 29.5.2022
Kiitos itsellesi hienoista kuvista! Mukava oli toteutta omituisia pyyntöjä.
Macelalla myös hienoja kuvia!
Ihan ei kuvien perusteella oma koppero nosta takatassua kuten silverinellä.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Tärjätom
- Viestit: 230
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 22:28
- Car(s): Alfa Romeo Alfetta GTV-85 ->Supercharged GTV6
- Paikkakunta: Terjärv
Re: Ratapaivät 29.5.2022
Oli tosi hauska päivä. Kiitos järjestäjille ja kaikille osallistujille.
Hienoja kuvia on myös julkaistu tapahtumasta.
Täältä löytyy minun incar video:
https://youtu.be/fASGT1zD2V8
Hienoja kuvia on myös julkaistu tapahtumasta.
Täältä löytyy minun incar video:
https://youtu.be/fASGT1zD2V8
- Brahe
- Viestit: 343
- Liittynyt: 20 Tammi 2013, 23:24
- Car(s): Giulia Q2 2.0 / Peugeot 5008 (ex C4 G.Picasso, 156 V6 '04, 156 2.0 '05, 156 V6 '98, 159 2.4 JTDM, Fiat Freemont, Mitsu ASX, Fiat Bravo TJET, Pösö 406 V6, Opel Calibra 2.0, Citroen Xsara)
- Paikkakunta: Pennala
- Viesti:
Re: Ratapaivät 29.5.2022
Hei!
Tässä videoni Ahvenistolta, ensimmäinen ratapäivätuotos uudella kameralla. Toivottavasti ilahduttaa väkeä
*!Alfa Romeo SZ!* Trackday Ahvenisto Cuore Sportivo I 2022 Club Alfa Romeo Finland (29.05.2022) 4K
https://youtu.be/eX1waoFXT00
T:Henkka
Tässä videoni Ahvenistolta, ensimmäinen ratapäivätuotos uudella kameralla. Toivottavasti ilahduttaa väkeä
*!Alfa Romeo SZ!* Trackday Ahvenisto Cuore Sportivo I 2022 Club Alfa Romeo Finland (29.05.2022) 4K
https://youtu.be/eX1waoFXT00
T:Henkka
Youtube -kanavani Video Alfa Finlandesi: https://youtube.com/channel/UCQ1xVs4L5DgXsz6JV5_0j2g
- silverine
- Viestit: 2470
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Re: Ratapaivät 29.5.2022
^ Peukkua.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Re: Ratapaivät 29.5.2022
Tosi rauhallisen näköistä ajoa, ei mitään dramatiikkaa.Tärjätom kirjoitti: ↑31 Touko 2022, 22:22Oli tosi hauska päivä. Kiitos järjestäjille ja kaikille osallistujille.
Hienoja kuvia on myös julkaistu tapahtumasta.
Täältä löytyy minun incar video:
https://youtu.be/fASGT1zD2V8
Hienosti vedetty.
Autokaupan ammattilainen
- Tonza
- Viestit: 57
- Liittynyt: 28 Marras 2016, 20:40
- Car(s): Alfa Romeo 159 3.2 JTS Q4 Berlina, Alfa Romeo 164 3.0 V6 1989, Alfa Romeo 33 Permanent4 1991
Re: Ratapaivät 29.5.2022
Tietääkö porukka sellaiseen vastausta, että pääseekö Alfa ratapäivillä perheenjäsenet ajamaan omalla autollaan (eri merkkiä kuin Alfa), jos maksavat ihan normaalisti nuo ratamaksut? Eivät ole CARFin jäseniä.
Olisi kiva yhdessä harrastaa sulassa sovussa, vaikka eri merkkiä edustavatkin.
Olisi kiva yhdessä harrastaa sulassa sovussa, vaikka eri merkkiä edustavatkin.
- Keltsi
- Viestit: 1842
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Ratapaivät 29.5.2022
Radalle pääsee vain CARFin jäsen, automerkillä ei niin väliä. Perhejäsenyys edellyttää, että asuvat samassa osoitteessa. Muussa tapauksessa normi jäsenyys.
"No smoke => no power => no hope"
- Tonza
- Viestit: 57
- Liittynyt: 28 Marras 2016, 20:40
- Car(s): Alfa Romeo 159 3.2 JTS Q4 Berlina, Alfa Romeo 164 3.0 V6 1989, Alfa Romeo 33 Permanent4 1991
Re: Ratapaivät 29.5.2022
Selvä juttu! Voikos radalla paikanpäällä liittyä jäseneksi, ettei tarvitse odotella tuota liittymisprosessia perinteisellä tavalla ja pääsee ajamaan?
Ja isäukko, vanha Alfisti mietti, että saakohan radalla ajaa moottoripyörällä? Itse tuota vähän epäilen, mutta kysytään nyt hänen puolesta...
Ja isäukko, vanha Alfisti mietti, että saakohan radalla ajaa moottoripyörällä? Itse tuota vähän epäilen, mutta kysytään nyt hänen puolesta...
- Keltsi
- Viestit: 1842
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Ratapaivät 29.5.2022
Liittymiset mieluusti nettisivujen lomakkeella, käy sitä kautta hepoimmin.
Moottoripyörille ei ole omaa ajovuoroa eikä ambulanssi päivystä paikalla, joten MP-väki joutuu katselemaan muita ajotapahtumia päästäkseen radalle.
Moottoripyörille ei ole omaa ajovuoroa eikä ambulanssi päivystä paikalla, joten MP-väki joutuu katselemaan muita ajotapahtumia päästäkseen radalle.
"No smoke => no power => no hope"
- Tonza
- Viestit: 57
- Liittynyt: 28 Marras 2016, 20:40
- Car(s): Alfa Romeo 159 3.2 JTS Q4 Berlina, Alfa Romeo 164 3.0 V6 1989, Alfa Romeo 33 Permanent4 1991
Re: Ratapaivät 29.5.2022
Selvä homma! Ehtineeköhän vielä ensi sunnuntaille jäsenyys jollain tapaa muiden perheenjäsenten osalta, jotka eivät vielä ole jäseniä?
Ja MP:stä arvelinkin olevan juuri näin! Kiitos selvennyksistä jokatapauksessa!
Ja MP:stä arvelinkin olevan juuri näin! Kiitos selvennyksistä jokatapauksessa!
- Macela
- Viestit: 2638
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6) - Paikkakunta: Pori
Ratapaivät 2022
Tämän vuoden ratapäiville ei tainnut muuta ketjua olla niin ammun nää Alastaron kuvat tänne;
https://macela.kuvat.fi/kuvat/Tapahtuma ... ro+7.2022/
https://macela.kuvat.fi/kuvat/Tapahtuma ... ro+7.2022/
- silverine
- Viestit: 2470
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Re: Ratapaivät 29.5.2022
Alastaron Cup-tulokset päivitetty Carf:n sivuille.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- Polforea
- Viestit: 11263
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Ratapaivät 29.5.2022
Kiitokset järjestävälle taholle! Kivaa oli, vaikkei rengastus oikein rataolosuhteiden tasolla olekaan. Macelalla jälleen upeita kuvia!
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- giils
- Viestit: 290
- Liittynyt: 17 Syys 2017, 10:58
- Car(s): Alfasud 1.2 -87
156 2.5 V6 -01
159 2.4 JTDm -06
159 2.4 JTDm Q4 -09
Fiat Barchetta 1.8 -96
Saab 90 2.0 -87
Mazda MX-5 1.6 -98
Giulia 2.2 -16 - Paikkakunta: Janakkala
Re: Ratapaivät 29.5.2022
Kyllähän se taas maistui oikein mukavalta. En tiedä mikä tässä Alastarossa on, kun ei ikinä kerkeä oikeasti harjoittelemaan. Joskus keretään just ja just cuppijonoon, ja tällä kertaa sitten oltiin hyvissä ajoin mutta turbon kanssa oli ongelmia. Kierroksia ei pystynyt nostamaan yli 3500rpm koska muuten helikopterivalo tuli muistuttelemaan olemassa olostaan ja veti auton limb modeen. Pari kiekkaa ajoin messi kiinni ja logitettiin turbon toimintaa (joku letku sieltä irti) ja se letku irti turbo ei heränny alakierroksilla ollenkaan, eli ei paljoa siinäkään treenattu. Mutta noh, selkeästi luotto omaan ajamiseen, sekä autoon nousee joka vuosi jonkin verran, kun taas lähti viime vuoden kierrosajasta 1,5 sekuntia pois vaikka oli rikkinäinen auto alla. Cuppikierroksen ajoin tosiaan niin että kierrokset ei noussu yli tuon 3500 missään kohtaa. Haasteita se tuotti siinä, että ennen mutkaa piti jättää liian iso pykälä sisään, koska muuten olisi joutunut vaihtamaan kesken mutkan isompaa.
Turbon ongelmana on siis se että se ahtaa liikaa. 1,9 barin jälkeen iskee suojaukset päälle ja vikavalot tauluun. Tuo ahtopainelukema saatiin siis messillä ja tulee jossain 3500-3800rpm kohdalla yleensä. '
Kiitokset kuitenkin taas järjestäjille, kivaa oli silti kruisailla. Tuolla tavarajunalla aika tänä vuonna 1.50.24.
Turbon ongelmana on siis se että se ahtaa liikaa. 1,9 barin jälkeen iskee suojaukset päälle ja vikavalot tauluun. Tuo ahtopainelukema saatiin siis messillä ja tulee jossain 3500-3800rpm kohdalla yleensä. '
Kiitokset kuitenkin taas järjestäjille, kivaa oli silti kruisailla. Tuolla tavarajunalla aika tänä vuonna 1.50.24.
You put this kid behind the wheel, there's nothing she can't do.
- silverine
- Viestit: 2470
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Re: Ratapaivät 29.5.2022
Linkki Cup-kierrokseeni: https://youtu.be/PxD38ylbdts
Ennen Alastaron ratapäiviä Rotrexiin vaihtui isompi hihnapyörä, jotta kiesillä voisi päästellä moottorin rajoittajalle asti.
Pienemmällä hihnapyörällä max jengat ovat olleet 6500 rpm. Isommalla hihnapyörällä ahdot nousevat nyt
centrifugal Rotrexissa tietysti myöhemmin, joten ajattelin kompensoida vajetta nostamalla ahtoja. Vaan loppuipa
hukkaportista säätövara - portti onpi nyt ummessa ja ahtoja aaninki vähemmän aikaisempaan verrattuna.
Hukkis tai joku falskaa(on falskannut koko ajan) jossakin, pitää selvittää. Alastaron hitaat mutkat ja niistä lähdöt olisivat kaivanneet
extrapaukkua. Nelosvaihteella ajaminen aiempaa pidemmälle ei ihan riittänyt välityksissä suorilla - varsinkin nyt videota katselleen
ekan nopean oikean jälkeinen rajoittajaan paukuttaminen oli hölmö ja taatusti hitaampi vaihtoehto kuin vitoselle vaihtaminen ja
myöhempään jarruttaminen. Jälkimmäisen nopean vasurin touhu on ns. toleranssissa, saisi se nelonen siinäkin pidemmälle riittää.
Nankangejakaan en saa toimintaikkunaan millään ja kuuden ratapäivän jälkeen renkaat näyttävät siltä, kuin niillä olisi yhden ajanut..
Haasteet ei näissä lopu.
Ennen Alastaron ratapäiviä Rotrexiin vaihtui isompi hihnapyörä, jotta kiesillä voisi päästellä moottorin rajoittajalle asti.
Pienemmällä hihnapyörällä max jengat ovat olleet 6500 rpm. Isommalla hihnapyörällä ahdot nousevat nyt
centrifugal Rotrexissa tietysti myöhemmin, joten ajattelin kompensoida vajetta nostamalla ahtoja. Vaan loppuipa
hukkaportista säätövara - portti onpi nyt ummessa ja ahtoja aaninki vähemmän aikaisempaan verrattuna.
Hukkis tai joku falskaa(on falskannut koko ajan) jossakin, pitää selvittää. Alastaron hitaat mutkat ja niistä lähdöt olisivat kaivanneet
extrapaukkua. Nelosvaihteella ajaminen aiempaa pidemmälle ei ihan riittänyt välityksissä suorilla - varsinkin nyt videota katselleen
ekan nopean oikean jälkeinen rajoittajaan paukuttaminen oli hölmö ja taatusti hitaampi vaihtoehto kuin vitoselle vaihtaminen ja
myöhempään jarruttaminen. Jälkimmäisen nopean vasurin touhu on ns. toleranssissa, saisi se nelonen siinäkin pidemmälle riittää.
Nankangejakaan en saa toimintaikkunaan millään ja kuuden ratapäivän jälkeen renkaat näyttävät siltä, kuin niillä olisi yhden ajanut..
Haasteet ei näissä lopu.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Re: Ratapaivät 29.5.2022
Pari juttua
1: Rehellisyys ei maata peri. Jos en olisi maininnut, että Stelviossa on ehkä joku ohjelmointi niin olisin voittanut Alfa luokan kirkkaasti.
2: Jos olisin yhtään ollut kartalla kierrosajoistani, niin olisin helposti voinut puristaa QF panssarivaunulla kovemman ajan kuin Vainion Pertsa Giulia QV:llä viime vuonna Alastarossa.
Joka tapauksessa maasturi kulkee radalla uskomattoman hienosti ja perä pyrkii edelle kuin takavetoisessa. Mahtava auto.
1: Rehellisyys ei maata peri. Jos en olisi maininnut, että Stelviossa on ehkä joku ohjelmointi niin olisin voittanut Alfa luokan kirkkaasti.
2: Jos olisin yhtään ollut kartalla kierrosajoistani, niin olisin helposti voinut puristaa QF panssarivaunulla kovemman ajan kuin Vainion Pertsa Giulia QV:llä viime vuonna Alastarossa.
Joka tapauksessa maasturi kulkee radalla uskomattoman hienosti ja perä pyrkii edelle kuin takavetoisessa. Mahtava auto.
Autokaupan ammattilainen
- silverine
- Viestit: 2470
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Re: Ratapaivät 29.5.2022
^Jos autoni olisi 200 kiloa kevyempi, painonjakaumaltaan edes siedettävä, siinä olisi toimivammat renkaat,
kunnolla säädettävä alusta, ahtopaineet kohdillaan, kuskilla ikää vähemmän ja taitoa ajaa, olisin piessyt
Tom Wiikin ja Keken mennen tullen, heittäen auton ympäri ennen maaliviivaa ja peruuttaen vilkutellut yleisölle.
Sitä päivää odotellessa. Kahvit kaikille, jotka Apparalla ajavat alle 1:42.
PS. Pertti on n. 70 vuotta vanhempi kuin kukaan meistä.
kunnolla säädettävä alusta, ahtopaineet kohdillaan, kuskilla ikää vähemmän ja taitoa ajaa, olisin piessyt
Tom Wiikin ja Keken mennen tullen, heittäen auton ympäri ennen maaliviivaa ja peruuttaen vilkutellut yleisölle.
Sitä päivää odotellessa. Kahvit kaikille, jotka Apparalla ajavat alle 1:42.
PS. Pertti on n. 70 vuotta vanhempi kuin kukaan meistä.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Re: Ratapaivät 29.5.2022
Noin se osimoilleen menee....silverine kirjoitti: ↑04 Heinä 2022, 17:07^Jos autoni olisi 200 kiloa kevyempi, painonjakaumaltaan edes siedettävä, siinä olisi toimivammat renkaat,
kunnolla säädettävä alusta, ahtopaineet kohdillaan, kuskilla ikää vähemmän ja taitoa ajaa, olisin piessyt
Tom Wiikin ja Keken mennen tullen, heittäen auton ympäri ennen maaliviivaa ja peruuttaen vilkutellut yleisölle.
Sitä päivää odotellessa. Kahvit kaikille, jotka Apparalla ajavat alle 1:42.
PS. Pertti on n. 70 vuotta vanhempi kuin kukaan meistä.
Autokaupan ammattilainen
- Cotzy
- Viestit: 841
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Ratapaivät 29.5.2022
^No joka tapauksessa 1.37.40 kierrosaika Stelviolla Alastarolla nostaa mun hattua ylöspäin .
Hyvä tietää, että mahdollisuudet Romeo-luokan SUV-kuninkuuteen ovat käytännössä menneet .
Mutta onneksi on Alfa-luokka jäljellä, jossa vakio-Stelviolla voisi pärjätä. Jos vielä osaisi.
Cotzy
Hyvä tietää, että mahdollisuudet Romeo-luokan SUV-kuninkuuteen ovat käytännössä menneet .
Mutta onneksi on Alfa-luokka jäljellä, jossa vakio-Stelviolla voisi pärjätä. Jos vielä osaisi.
Cotzy
Re: Ratapaivät 29.5.2022
Harmittaa näin jälkeen päin kun en ajanut kunnollista aikaa, mutta harrastustahan tämä vain on.Cotzy kirjoitti: ↑04 Heinä 2022, 19:14^No joka tapauksessa 1.37.40 kierrosaika Stelviolla Alastarolla nostaa mun hattua ylöspäin .
Hyvä tietää, että mahdollisuudet Romeo-luokan SUV-kuninkuuteen ovat käytännössä menneet .
Mutta onneksi on Alfa-luokka jäljellä, jossa vakio-Stelviolla voisi pärjätä. Jos vielä osaisi.
Cotzy
Eiköhän 280 heppaisella Stelviollakin pärjää ihan hyvin kun ei jarruttele liikaa.
Autokaupan ammattilainen
- Ghost
- Viestit: 464
- Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
- Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S - Paikkakunta: Tampere
Re: Ratapaivät 29.5.2022
Mikä täällä haisee?
Re: Ratapaivät 29.5.2022
Autokaupan ammattilainen
- Brahe
- Viestit: 343
- Liittynyt: 20 Tammi 2013, 23:24
- Car(s): Giulia Q2 2.0 / Peugeot 5008 (ex C4 G.Picasso, 156 V6 '04, 156 2.0 '05, 156 V6 '98, 159 2.4 JTDM, Fiat Freemont, Mitsu ASX, Fiat Bravo TJET, Pösö 406 V6, Opel Calibra 2.0, Citroen Xsara)
- Paikkakunta: Pennala
- Viesti:
Re: Ratapaivät 29.5.2022
Ja mä ku jo kerkesin aattelemaan et ny on asiallista asennetta, ku on QF suosiolla rohkeesti laitettu suoraan vakkarina siihen luokkaan mihin Pertinkin QF minusta kuuluis
Ts. joo, sääntöjen ”Romeo-luokka on nopeimmille ja viritetyille Alfa Romeoille.” kohdan suhteen ei teknisesti juuri spesifioida, kuin että kahdesti peräkkäin voittava vakio on jatkossa näitä ”nopeimpia alfa romeoita”, mut kyllä siihen jonkun hepparajankin vois laittaa. Aivan hyvin kilpailun hengen mukaista olis minusta pistää vaikka yli 400hp, tai jopa ”vain” 300 heposet ylittävät vakiomallit romeo luokkaan. Tai joku seuranta, että jos tiettyjen vakiomallien kanssa (ei siis hlö/autoyksilökohtaisesti) tulee tietyllä kaavalla romeo luokan kanssa kilpailukykyisiä kierroksia, ja pääsääntöisesti lähes aina voitto alfa luokassa, ne laskettaisiin näihin ”nopeimpiin alfa romeoihin”.
Luokat, missä kilpaileminen erilaisilla autoilla siten että kaikilla on mahdollista myös menestyä kannustaisi varmasti enemmän väkeä ajamaan cuppia. Enemmän väkeä voisi lisätä myös mahdollisuutta jakaa autot kolmeen luokkaan; esim. hitaammat vakiot, nopeammat vakiot ja hitaammat viritetyt, ja viimeisenä romeo 400+hp vakkareilla/”outlaw”. Keskimmäiseen luokkaan voisi liittyä millä vaan alle 400hp vakiolla, myös siis ns. ”hitaalla” jos tuntee että taidoillaan kompensoi, ja hitaisiin vaikkapa vain alle 175hp autoilla. Ihan tällai from top of my head heittelyä…
Youtube -kanavani Video Alfa Finlandesi: https://youtube.com/channel/UCQ1xVs4L5DgXsz6JV5_0j2g
Re: Ratapaivät 29.5.2022
Olin kuitenkin rehellinen. Tosin vakiollakin olisi ajanut saman ajan. Tuskin 570 heppasella yhdistettynä varovaiseen ajoon ja huonoon ajotaitoon ajoi yhtään nopeammin kuin vakiolla 510 heppaisella Stelviolla.Brahe kirjoitti: ↑05 Heinä 2022, 14:36Ja mä ku jo kerkesin aattelemaan et ny on asiallista asennetta, ku on QF suosiolla rohkeesti laitettu suoraan vakkarina siihen luokkaan mihin Pertinkin QF minusta kuuluis
Ts. joo, sääntöjen ”Romeo-luokka on nopeimmille ja viritetyille Alfa Romeoille.” kohdan suhteen ei teknisesti juuri spesifioida, kuin että kahdesti peräkkäin voittava vakio on jatkossa näitä ”nopeimpia alfa romeoita”, mut kyllä siihen jonkun hepparajankin vois laittaa. Aivan hyvin kilpailun hengen mukaista olis minusta pistää vaikka yli 400hp, tai jopa ”vain” 300 heposet ylittävät vakiomallit romeo luokkaan. Tai joku seuranta, että jos tiettyjen vakiomallien kanssa (ei siis hlö/autoyksilökohtaisesti) tulee tietyllä kaavalla romeo luokan kanssa kilpailukykyisiä kierroksia, ja pääsääntöisesti lähes aina voitto alfa luokassa, ne laskettaisiin näihin ”nopeimpiin alfa romeoihin”.
Luokat, missä kilpaileminen erilaisilla autoilla siten että kaikilla on mahdollista myös menestyä kannustaisi varmasti enemmän väkeä ajamaan cuppia. Enemmän väkeä voisi lisätä myös mahdollisuutta jakaa autot kolmeen luokkaan; esim. hitaammat vakiot, nopeammat vakiot ja hitaammat viritetyt, ja viimeisenä romeo 400+hp vakkareilla/”outlaw”. Keskimmäiseen luokkaan voisi liittyä millä vaan alle 400hp vakiolla, myös siis ns. ”hitaalla” jos tuntee että taidoillaan kompensoi, ja hitaisiin vaikkapa vain alle 175hp autoilla. Ihan tällai from top of my head heittelyä…
90000:nen euron rahoituskin autossa hidastaa menoa jonkin verran.
Kerran on jo tullut liki 30 kiloa turpaan Ahveniston kaiteeseen osuman johdosta.
Autokaupan ammattilainen
- Tiige
- Viestit: 2857
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Ratapaivät 29.5.2022
Otsikon voisi varmaan muuttaa koskemaan koko kesän ratapäiviä.
Kivaa oli! Sai taas cuppiin puristettua päivän parhaan kierroksen joka oli myös uusi oma ennätys Alastaron pitkällä lenkillä. Autokin toimi kohtuullisesti. Jarruja ja alustaa täytyy hieroa vielä paljon paremmaksi.
Kiitokset Polforealle kyydityksestä Ferrarilla. Kyllä se tuollainen oikea urheiluauto vaan istuu mutkassa toiseen malliin kuin nuo omat räpellykset.
Luokkajakoon sen verran että se on nykyisellään ihan hyvä. Vaikka olisi kolme luokkaa niin tuskin cuppiin tunkua olisi sen enempää. Suurimmalle osalle se cupin ajaminen lienee kuitenkin hauskanpitoa. Vaikka kyllähän sitä aina kaikkensa yrittää kun kello lyödään käyntiin. Ei sitä itse jaksa kuitenkaan olla murheissaan vaikka menestystä ei tulisi.
Kivaa oli! Sai taas cuppiin puristettua päivän parhaan kierroksen joka oli myös uusi oma ennätys Alastaron pitkällä lenkillä. Autokin toimi kohtuullisesti. Jarruja ja alustaa täytyy hieroa vielä paljon paremmaksi.
Kiitokset Polforealle kyydityksestä Ferrarilla. Kyllä se tuollainen oikea urheiluauto vaan istuu mutkassa toiseen malliin kuin nuo omat räpellykset.
Luokkajakoon sen verran että se on nykyisellään ihan hyvä. Vaikka olisi kolme luokkaa niin tuskin cuppiin tunkua olisi sen enempää. Suurimmalle osalle se cupin ajaminen lienee kuitenkin hauskanpitoa. Vaikka kyllähän sitä aina kaikkensa yrittää kun kello lyödään käyntiin. Ei sitä itse jaksa kuitenkaan olla murheissaan vaikka menestystä ei tulisi.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- silverine
- Viestit: 2470
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Re: Ratapaivät 29.5.2022
^Juurikin näin. Voittaminen tai pärjääminen kisassa on ihan kivaa, mutta satunnainen onnistuminen omassa ajossa, omaan tahtiin on vielä kivempaa.
Ylivoimaisella autolla ylivoimainen voitto ei ainakaan itseäni motivoi millään tasolla. Parasta näissä karkeloissa on aina se, kun kisa on tasaväkistä,
on se kisa kärjessä, "keskiryhmässä" tai vaikka samantyyppisellä vekottimella ajavien kesken. Esim. GT-kuskien otatukset.
Romeo-luokan kärjessä mennään sen verran kovaa, että ymmärrän "menestyshaluisten" välttelyn ko. luokan suhteen, jos se kyyti on liian tuimaa.
Toisaalta en ymmärrä sitä, että jos jotkut virittävät ja kehittävät vehkeitä ja haluavat parantaa kierrosaikaansa jatkuvasti, se jotenkin masentaa
tai jopa vie motivaation joiltakin osallistua ratapäiville... Herää kysymys, että ketkä ratapäiväilyn oikeasti vakavasti ottaa?
Lisään tähän vielä, että joku voi sijoittua tuloksissa viidenneksi, mutta on sillä autolla ja radalla ajanut erittäin kovan ajan. On sekin
saavutus, jonka ainakin minä huomioin. Ei tullut mitalia kaulaan, mutta minä kehuin.
Ylivoimaisella autolla ylivoimainen voitto ei ainakaan itseäni motivoi millään tasolla. Parasta näissä karkeloissa on aina se, kun kisa on tasaväkistä,
on se kisa kärjessä, "keskiryhmässä" tai vaikka samantyyppisellä vekottimella ajavien kesken. Esim. GT-kuskien otatukset.
Romeo-luokan kärjessä mennään sen verran kovaa, että ymmärrän "menestyshaluisten" välttelyn ko. luokan suhteen, jos se kyyti on liian tuimaa.
Toisaalta en ymmärrä sitä, että jos jotkut virittävät ja kehittävät vehkeitä ja haluavat parantaa kierrosaikaansa jatkuvasti, se jotenkin masentaa
tai jopa vie motivaation joiltakin osallistua ratapäiville... Herää kysymys, että ketkä ratapäiväilyn oikeasti vakavasti ottaa?
Lisään tähän vielä, että joku voi sijoittua tuloksissa viidenneksi, mutta on sillä autolla ja radalla ajanut erittäin kovan ajan. On sekin
saavutus, jonka ainakin minä huomioin. Ei tullut mitalia kaulaan, mutta minä kehuin.
Viimeksi muokannut silverine, 06 Heinä 2022, 22:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- matti_vuorio
- Viestit: 1529
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Ratapaivät 29.5.2022
Tällaisessa tieliikennekelpoisten autojen kisassa ei kannattane alkaa perustamaan tusinaa erilaisia luokkia ja miettimään niille jotain teknisiä jakoperusteita. Ennen pitkää touhu on samaa kuin AKK:n kilpailuissa, missä on tällä hetkellä 235 sivua sääntöjä pelkän tekniikan osalta. Lähtökohta on toki eri, eli auto rakennetaan johonkin tiettyyn luokkaan ja ne painotetaan moottoritilavuuden tai moottoritilavuuden + turbokertoimen mukaan tasaväkisyyden lisäämiseksi. Siviiliautot puolestaan ovat as is ja vaikea niitä on jakaa erilaisiin teknisiin luokkiin. Teho/painosuhde nyt ehkä on sinnepäin, jos Alfa -luokasta halutaan karsia urheiluautot pois, mutta sekin saattaa mennä metsään sitten kun Alfalla on se laaja sähköautomallisto tarjolla. Kovien speksien auto ei myöskään tarkoita sitä, että kuljettajalla on reikää päässä ajaa sitä. Kuljettajien nousupisteet ovat ainakin autourheilun puolella se mekanismi siirtää paremmin pärjäävät kuljettajat seuraavaan luokkaan, mutta harraste puolella siinä käy äkkiä niin, että jos kerää vaan tasaisesti pisteitä ilman podium sijoituksia, niin saattaa löytää itsensä joku vuosi Romeo -luokasta, vaikkei vauhti muuten siihen sakkiin sopisikaan. Eli ei kait noissa nykysäännöissä ole mitään vikaa. Keep it simple.
- Brahe
- Viestit: 343
- Liittynyt: 20 Tammi 2013, 23:24
- Car(s): Giulia Q2 2.0 / Peugeot 5008 (ex C4 G.Picasso, 156 V6 '04, 156 2.0 '05, 156 V6 '98, 159 2.4 JTDM, Fiat Freemont, Mitsu ASX, Fiat Bravo TJET, Pösö 406 V6, Opel Calibra 2.0, Citroen Xsara)
- Paikkakunta: Pennala
- Viesti:
Re: Ratapaivät 29.5.2022
Well, minusta vaikkapa yli 400hp ajokkien sijoitus Romeo luokkaan ei olis kovin radikaali sääntömuutos itsessään, ehkä ennemminkin vain lisäspeksi siihen mitä sääntöjen ”nopeimmilla alfa romeoilla” tarkoitetaan. Kuin myös haaveilen, että turboautot saisi alfa sarjassakin ohjelmoida vastaamaan saman mallisarjan saman moottorin korkeammalle teholle viritetyn moottorin tehoja… Mutta joo, nämä sääntöjutut on toki ihan toisten ketjujen juttuja, joten aiheeseen paluu, tässä meikäläisen pronssiin yltänyt Alfacup -kiekka Alastarolta, PB 1:42.16: https://youtu.be/OrpJvgMltPE
T:Henkka
T:Henkka
Youtube -kanavani Video Alfa Finlandesi: https://youtube.com/channel/UCQ1xVs4L5DgXsz6JV5_0j2g
- silverine
- Viestit: 2470
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Re: Ratapaivät 29.5.2022
^ Ehdotan, että CARF satsaa liikuteltavaan dynoon, puntariin ja lisäpainoihin. Ratapäivät alkavat aina 3-4 tuntia kestävillä tehomittauksilla
ja autojen sekä kuskien painon ja painonjakauman toteamisilla. Vehkeiden vemputtimet "sinetöidään", jotta rikollista lisävemputusta ei kukaan pääse tekemään. Mitatuista määreistä saadaan tehopaino-suhde, jonka jälkeen autot ja kuskit suhteutetaan toisiinsa lisäpainojen avulla. Painot tietenkin sijoitetaan niin, että kaikissa vekottimissa ja kuskeissa on sama painonjakauma, poikkeuksena etuvetoiset (rata-ajoon huonoiten soveltuvat ajokit), joissa painonjakaumaa voidaan säätää armollisemmaksi xz-kertoimen avulla. Etuvetoisten kuskeille suositellaan seuraavaksi kerraksi takavetoiseen ajokkiin siirtymistä. Kisassa kaikki käyttävät samanmerkkisiä, samanikäisiä semislicksejä, rengaspaineet säätää ja tarkistaa CARF:n tähän toimeen erikoistunut, valkotakkinen, sertifioitu virkailija. Rengaspaineet toki suhteutetaan autojen kokonaispainoihin.
Tervetuloa kaikki CARF:n ratapäiville!
ja autojen sekä kuskien painon ja painonjakauman toteamisilla. Vehkeiden vemputtimet "sinetöidään", jotta rikollista lisävemputusta ei kukaan pääse tekemään. Mitatuista määreistä saadaan tehopaino-suhde, jonka jälkeen autot ja kuskit suhteutetaan toisiinsa lisäpainojen avulla. Painot tietenkin sijoitetaan niin, että kaikissa vekottimissa ja kuskeissa on sama painonjakauma, poikkeuksena etuvetoiset (rata-ajoon huonoiten soveltuvat ajokit), joissa painonjakaumaa voidaan säätää armollisemmaksi xz-kertoimen avulla. Etuvetoisten kuskeille suositellaan seuraavaksi kerraksi takavetoiseen ajokkiin siirtymistä. Kisassa kaikki käyttävät samanmerkkisiä, samanikäisiä semislicksejä, rengaspaineet säätää ja tarkistaa CARF:n tähän toimeen erikoistunut, valkotakkinen, sertifioitu virkailija. Rengaspaineet toki suhteutetaan autojen kokonaispainoihin.
Tervetuloa kaikki CARF:n ratapäiville!
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
- Car(s): Alfa Romeo Spider 2.0ts -96
Alfa Romeo GT 3.2 -04
Tesla Model Y -23
Toyota GR Yaris -21
Subaru Impreza STi -07
+ Kasa Saabeja :)
Re: Ratapaivät 29.5.2022
Erittäin hyvä idea! ^
Ilmoittaudun vapaaehtoiseksi ilmanpainetarkastajaksi!
Ilmoittaudun vapaaehtoiseksi ilmanpainetarkastajaksi!
- Brahe
- Viestit: 343
- Liittynyt: 20 Tammi 2013, 23:24
- Car(s): Giulia Q2 2.0 / Peugeot 5008 (ex C4 G.Picasso, 156 V6 '04, 156 2.0 '05, 156 V6 '98, 159 2.4 JTDM, Fiat Freemont, Mitsu ASX, Fiat Bravo TJET, Pösö 406 V6, Opel Calibra 2.0, Citroen Xsara)
- Paikkakunta: Pennala
- Viesti:
Re: Ratapaivät 29.5.2022
No johan te ny heittäydyitte ”leikkisiksi”. Ei minustakaan näihin meidän touhuihin luottamukseen perustuvaa vakavampaa valvontaa tarvita, enkä pitäis kovin monimutkaisena et joku tollanen vaikka 400hp raja olis speksissä. Jos jollain nyt sit on auto jonka tehoista ei ole juuri hajua ja on lähellä 400hp niin menis mihin itse haluaa sen laittaa. Ei se niin vakavaa ole. Mut joku speksi tohon ”nopeimmat alfa romeot” vois olla muukin kuin vaan et onko viritetty tai sattuu voittamaan alfa luokan kahdesti peräkkäin.
Youtube -kanavani Video Alfa Finlandesi: https://youtube.com/channel/UCQ1xVs4L5DgXsz6JV5_0j2g
- Keltsi
- Viestit: 1842
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Ratapaivät 29.5.2022
Nämä säännöt ovat todella vaikea asia, jos meinataan homman pyörivän näinkin pienellä järjästelyporukalla... Tässä vuosien saatossa on kyllä kuultu yhtä jos toistakin "hyvää ideaa" säännöiksi ja yleensä tämä on mietitty sieltä esittäjän itsensä kannalta "paremmalta puolelta"
Ongelmia aiheuttaa "kilpaa" ajavien hyvinkin värikäs kalusto, vuosimalleja on 70-luvun alusta aivan upouusiin, tehot vaihtelee n. 100 -> 510 välillä ja painot n. tuhannesta lähelle kahta. Koittakaapas keksiä siinä sitten kaikkia miellyttävät ja tasapuoliset säännöt
Kyllähän noista melko selkeästi erottuu kolme eri "luokkaa":
1. Ne oikeasti nopeat (Ahvenisto alle 1.34)
2. Nopeat (Ahvenisto alle 1.40)
3. Loput (Ahvenisto + 1.40)
No jotta homma ei olisi aivan noin yksinkertaista, noiden jakojen sisälle mahtuukin sitten melkoinen kattaus erilaista kalustoa ja osa menee vielä näppärästi ristiin keskenään... Ja täytyy vielä muistaa, että saman teho/paino suhteen omaavat autot eri vuosikymmeniltä ovat keskenään hyvinkin eri tasoisia alustojen kehittymisestä johtuen.
Roadsport-rataluokassa on varsin onnistuneet säännöt jotka perustuvat moottoreiden laskennalliseen tehoon ja siitä halutun luokan (A, B tai C) teho/paino-rajat määrittää vaaditun minimipainon, mutta ei nekään aivan ongelmattomat ole tällaiseen merkkikerhon touhuun. Homman toimimiseksi pitäisi olla vähintään puntari käytettävissä sekä mahdollisuus jälkitarkastukseen ja protestien tekoon jne... Mitäs luulette menisikö turhan vakavaksi? Entäpä mistä löytyy halukkaita toimitsijoita touhun pyörittämiseen, kun nytkään jono ei ole erityisen pitkä?
Kyseessähän on kuitenkin oman ajotaitonsa (sekä mahdollisesti auton) kehittäminen jossa nyt vaan satutaan jakamaan leikkimielisiä pisteitä. Vai pitäisikö lopettaa kellotukset ja siirtyä Hippo-hiihtojen tapaan jakamaan jokaiselle osallistujalle samanvärinen mitali
Eiköhän näin kesän kunniaksi säädetä pipoista resoria hiukan löysemmälle ja suunnataan iloisin mielin seuraaville ratapäiville oli se luokka mikä tahansa!
Ongelmia aiheuttaa "kilpaa" ajavien hyvinkin värikäs kalusto, vuosimalleja on 70-luvun alusta aivan upouusiin, tehot vaihtelee n. 100 -> 510 välillä ja painot n. tuhannesta lähelle kahta. Koittakaapas keksiä siinä sitten kaikkia miellyttävät ja tasapuoliset säännöt
Kyllähän noista melko selkeästi erottuu kolme eri "luokkaa":
1. Ne oikeasti nopeat (Ahvenisto alle 1.34)
2. Nopeat (Ahvenisto alle 1.40)
3. Loput (Ahvenisto + 1.40)
No jotta homma ei olisi aivan noin yksinkertaista, noiden jakojen sisälle mahtuukin sitten melkoinen kattaus erilaista kalustoa ja osa menee vielä näppärästi ristiin keskenään... Ja täytyy vielä muistaa, että saman teho/paino suhteen omaavat autot eri vuosikymmeniltä ovat keskenään hyvinkin eri tasoisia alustojen kehittymisestä johtuen.
Roadsport-rataluokassa on varsin onnistuneet säännöt jotka perustuvat moottoreiden laskennalliseen tehoon ja siitä halutun luokan (A, B tai C) teho/paino-rajat määrittää vaaditun minimipainon, mutta ei nekään aivan ongelmattomat ole tällaiseen merkkikerhon touhuun. Homman toimimiseksi pitäisi olla vähintään puntari käytettävissä sekä mahdollisuus jälkitarkastukseen ja protestien tekoon jne... Mitäs luulette menisikö turhan vakavaksi? Entäpä mistä löytyy halukkaita toimitsijoita touhun pyörittämiseen, kun nytkään jono ei ole erityisen pitkä?
Kyseessähän on kuitenkin oman ajotaitonsa (sekä mahdollisesti auton) kehittäminen jossa nyt vaan satutaan jakamaan leikkimielisiä pisteitä. Vai pitäisikö lopettaa kellotukset ja siirtyä Hippo-hiihtojen tapaan jakamaan jokaiselle osallistujalle samanvärinen mitali
Eiköhän näin kesän kunniaksi säädetä pipoista resoria hiukan löysemmälle ja suunnataan iloisin mielin seuraaville ratapäiville oli se luokka mikä tahansa!
"No smoke => no power => no hope"