Mitä teit tänään tallissa?
Valvoja: Moderators
- Maunu
- Viestit: 3490
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Taistelut Q4:sen kanssa jatkuvat.
Tänään työmaalle mennessä päätti kampiakselin hihnapyörän vulkanointi pettää. Saapuessa portille Alfan konepellin alta nousi sankka savu. Pelti ylös ja tuuletus. Hetken päästä totesin ettei liekkejä ollut, joten puukotin moniurahihnan poikki. Töiden päätyttyä ajelin kotiin mukavasti kauniissa kesäsäässä ilman ilmastointia / puhallusta (kattoluukku oli sentään auki). Ensimmäisessä kurvissa lensi hihnapyörän ulkokehä irti, mutta onneksi se jäi sopivasti jumiin eikä tippunut kakkostielle tai aiheuttanut lisävaurioita. Kotona pihalla tunkkasin auton ylös ja nappasin varaston hyllyltä uuden hihnapyörän ja moniurahihnan paikoilleen.
Taas toimii kaiketi muutaman päivän ennen kuin auto huomaa tulleensa korjatuksi ja alkaa keksimään uusia kujeita.
Tänään työmaalle mennessä päätti kampiakselin hihnapyörän vulkanointi pettää. Saapuessa portille Alfan konepellin alta nousi sankka savu. Pelti ylös ja tuuletus. Hetken päästä totesin ettei liekkejä ollut, joten puukotin moniurahihnan poikki. Töiden päätyttyä ajelin kotiin mukavasti kauniissa kesäsäässä ilman ilmastointia / puhallusta (kattoluukku oli sentään auki). Ensimmäisessä kurvissa lensi hihnapyörän ulkokehä irti, mutta onneksi se jäi sopivasti jumiin eikä tippunut kakkostielle tai aiheuttanut lisävaurioita. Kotona pihalla tunkkasin auton ylös ja nappasin varaston hyllyltä uuden hihnapyörän ja moniurahihnan paikoilleen.
Taas toimii kaiketi muutaman päivän ennen kuin auto huomaa tulleensa korjatuksi ja alkaa keksimään uusia kujeita.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Pääasiassa vilvoittelin. +17C on ihan piristävä poikkeus näillä keleillä.
- Liitteet
-
- IMG-20220627-WA0014.jpg (65.55 KiB) Katsottu 6846 kertaa
- Maunu
- Viestit: 3490
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Taas taistelua Q4:sen kanssa.
Vasemman takapyörän laakeri tuli vaihdettua eilen pihalla.
Harjoittelin jo vaihtoa oikean puoleisella muutama viikko sitten.
Kaikesta ähellyksestä viisastuneena rälläköin palan pois navasta eli pyörän pultin reiästä ulkokehälle asti pala pois, jotta sain liukuvasaran tangon suoraan kiinni kiinnityspultin reikään. Tämän jälkeen muutama isku ja laakeri oli liikahtanut eteenpäin. Sitten vaihto toiseen kiinnitys kohtaan ja uusia iskuja. Laakeri/napa lähti irti helposti. Uusi laakeri paikoileen ja taas auto on vähän hiljaisempi.
Vasemman takapyörän laakeri tuli vaihdettua eilen pihalla.
Harjoittelin jo vaihtoa oikean puoleisella muutama viikko sitten.
Kaikesta ähellyksestä viisastuneena rälläköin palan pois navasta eli pyörän pultin reiästä ulkokehälle asti pala pois, jotta sain liukuvasaran tangon suoraan kiinni kiinnityspultin reikään. Tämän jälkeen muutama isku ja laakeri oli liikahtanut eteenpäin. Sitten vaihto toiseen kiinnitys kohtaan ja uusia iskuja. Laakeri/napa lähti irti helposti. Uusi laakeri paikoileen ja taas auto on vähän hiljaisempi.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Maunu
- Viestit: 3490
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Pari päivää sitten Q4:sen kanssa taas.
Nyt irrotin kojelaudan, koska natina/rätinä jatkui edelleen.
Vian aiheuttajaksi paljastui pelkääjänpuolen metallinen lukituskiinnike, joka oli asentaessa mennyt solmuun eikä näin ollen painunut pohjaan asti.
Suoristin kiinnikkeen ja laitoin butyylimassaa kiinnikkeen ympärille. Kojelaudan ruuvaus takaisin kiinni ja koeajolle. Ei natise/rätise enää.
Taas yksi vika pois listalta eikä eilen 400km työreissulla tullut uusia vikoja, joten ehkä tämä tästä vielä paremmaksi autoksi muuttuu.
Seuraavaksi listalla olisi kovassa kiihdytyksessä pohjaan osuvan kardaanin tutkiskelu. Kyseessä siis Kometin korjaama kardaani. Oma näkemys on että kardaanin haarukka on hiukan isompi tai sitten tarvike laakerien tuet eivät ole ihan oikean muotoiset. Perän kumipuslia yritin jo vähän katsella, mutta ne näyttäisivät olevan kunnossa ja samoin moottorin tuet.
Nyt irrotin kojelaudan, koska natina/rätinä jatkui edelleen.
Vian aiheuttajaksi paljastui pelkääjänpuolen metallinen lukituskiinnike, joka oli asentaessa mennyt solmuun eikä näin ollen painunut pohjaan asti.
Suoristin kiinnikkeen ja laitoin butyylimassaa kiinnikkeen ympärille. Kojelaudan ruuvaus takaisin kiinni ja koeajolle. Ei natise/rätise enää.
Taas yksi vika pois listalta eikä eilen 400km työreissulla tullut uusia vikoja, joten ehkä tämä tästä vielä paremmaksi autoksi muuttuu.
Seuraavaksi listalla olisi kovassa kiihdytyksessä pohjaan osuvan kardaanin tutkiskelu. Kyseessä siis Kometin korjaama kardaani. Oma näkemys on että kardaanin haarukka on hiukan isompi tai sitten tarvike laakerien tuet eivät ole ihan oikean muotoiset. Perän kumipuslia yritin jo vähän katsella, mutta ne näyttäisivät olevan kunnossa ja samoin moottorin tuet.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 757
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Lähti jälkikasvu mukaan hallille niin pääsivät auttamaan iskää pikkuhondan siivouksessa, itse asentelin keskuslukon kaukosäädön siihen ja hieraisin umpiot kirkkaaksi. Kohta vielä kasaillaan entisöinnin alla ollutta lokariautoa niin jospa lapsukaiset pääsee pihalle vähän tyyppäämään sitä.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Olin hengessä mukana kun pojankloppi asensi 12mm korotuspalat uudella (itse rakennetulla) jousenasennustyökalulla Spider S4:n. Nyt ei panssari kolise joka töyssyssä tonttiin.
-
- Viestit: 125
- Liittynyt: 24 Touko 2016, 05:44
- Car(s): Giulietta 2.0 JTDm TCT -12
147 1.9 JTDm -08 - Paikkakunta: Lieksa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihdoin Giulietan TCT laatikkoon hydrauliöljyt.
- Maunu
- Viestit: 3490
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Q4 sai vähän lisää kaasua ilmastointiin. Taas tulee kylmempää puhallusta.
Vanhempi 159 sai uudet xenon- ja etuparkkipolttimot sekä uuden käytetyn vasemman sisemmän takavalon. Huomenna olisi viimeinen mahdollisuus katsastaa, joten aika tuli jo varattua. OBD kooditkin katsoin ja nollasin, mutta ei taida dieselissä vaikuttaa katsastukseen, jos ei häiriövalopala???
Nollan tuo on aina käryistä antanut ja kaiketi antaa edelleen, koska pakoputkenpää on noeton.
Vanhempi 159 sai uudet xenon- ja etuparkkipolttimot sekä uuden käytetyn vasemman sisemmän takavalon. Huomenna olisi viimeinen mahdollisuus katsastaa, joten aika tuli jo varattua. OBD kooditkin katsoin ja nollasin, mutta ei taida dieselissä vaikuttaa katsastukseen, jos ei häiriövalopala???
Nollan tuo on aina käryistä antanut ja kaiketi antaa edelleen, koska pakoputkenpää on noeton.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tallissa, ihan kirjaimellisesti, tuli fiksattua kämpän kuituasennus toimittajan alihankkijan alihankkijan jäljiltä. Ja samalla tuunattua hieman kämpän sisällä piuhoja ja WiFi -meshiä. Nyt tulee sen verran bittejä koko putken läpi mitä ONT sallii eli omaan työhuoneeseen saa 100/100 ja jopa takapihan riippukeinussa tulee vielä 50/40.
Sitten kun taas koulut alkavat niin iltaisin WiFi nopeudet alkavat putoamaan pihalla kun näkee 30+ SSID:tä naapuruston kerrostaloista.
Sitten kun taas koulut alkavat niin iltaisin WiFi nopeudet alkavat putoamaan pihalla kun näkee 30+ SSID:tä naapuruston kerrostaloista.
-
- Viestit: 249
- Liittynyt: 22 Tammi 2020, 13:16
- Car(s): Alfa Romeo 145 1.4 boxer vm. 1995
Alfa Romeo 145 2.0 TS QV vm. 1998
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihdoin vaimon -06 Puntoon uudet iskarin kääntölaakerit, eteen ja taakse uudet iskarit ja jouset.
Eteen meni KYB klassic ja taakse excel-g vaimentimet ja joka nurkkaan daycon jouset. Eteen meni myös uudet suojakumit iskareille.
Oli kevään aikana mennyt pelkääjänpuolen etujousi poikki ja kun autodocissa hetken shoppailtuani katsoin että koko satsi maksoi 310e niin en viittiny pihistellä enempää. Olihan ne jo 16-vuotta vanhat ja n. 105t ajetut.
Oli kyllä ihan oikea päätös ottaa uudet iskarit, etupumput olivat totaalisen kuolleet. Kun avasin päätymutterin niin varsi painui omalla painollaan melkein pohjaan saakka
Takaiskareissa oli vielä vähän henkeä jäljellä, painamalla oli vastusta mutta eivät palautuneet enää ylös ja vetäessä ulospäin ei ollut kauheesti vastusta.
Nyt punto näyttää melkeen SUV:lta kun auto nousi varmaan 5cm ylöspäin aikasemmasta
Seurasin myös vierestä kun kaivinkone raapi pihaan lisää tilaa, nyt täytyy vaan pitää jäitä hatussa ettei pihatila (taas) lopu kesken
Eteen meni KYB klassic ja taakse excel-g vaimentimet ja joka nurkkaan daycon jouset. Eteen meni myös uudet suojakumit iskareille.
Oli kevään aikana mennyt pelkääjänpuolen etujousi poikki ja kun autodocissa hetken shoppailtuani katsoin että koko satsi maksoi 310e niin en viittiny pihistellä enempää. Olihan ne jo 16-vuotta vanhat ja n. 105t ajetut.
Oli kyllä ihan oikea päätös ottaa uudet iskarit, etupumput olivat totaalisen kuolleet. Kun avasin päätymutterin niin varsi painui omalla painollaan melkein pohjaan saakka
Takaiskareissa oli vielä vähän henkeä jäljellä, painamalla oli vastusta mutta eivät palautuneet enää ylös ja vetäessä ulospäin ei ollut kauheesti vastusta.
Nyt punto näyttää melkeen SUV:lta kun auto nousi varmaan 5cm ylöspäin aikasemmasta
Seurasin myös vierestä kun kaivinkone raapi pihaan lisää tilaa, nyt täytyy vaan pitää jäitä hatussa ettei pihatila (taas) lopu kesken
-
- Viestit: 558
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihdoin GTA:han eteen pyöränlaakerit, vasen oli vielä hengissä, oikea oli päästänyt jo vedet sisään ja ääntelikin ikävästi, sekä jarruihin uudet levyt, palat ja vähän käytetyt satulat. Satuloissa oli pari mäntää jumissa ja palojen rosteriliukujen alla hapettumaa niin että palatkin hiukan jumitti. Vanhat satulat täytyy vielä koettaa elvyttää kuntoon joskus myöhemmin.
-
- Viestit: 1844
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tallis ja takapihalla.
Husqwarnan leikkuupöydän terien laakerit.
Tottakai viimene eli kolmas meinas ahistaa.
Voikukkaikkoleikkuria siis pajotan.
Uus akku ja pa-pumppu löys kans paikkansa. Tankin pesin. Kaasarin avasin ja hämmästelin puhtautta. Ylivuotoletku oli vtwinissä tukkeessa.
Hörähti käymään ns ekalla ns huollon jälkeen. 4-5v ehti seisomaan.
Lie siitä johtuen laakereita jumis, mitä täs jouten olles vaihtelen.
Roboleikkuri oottelee akkua edelleen. Huhu kertoo sen olevan keräilys, jossain Euroopas.
Husqwarnan leikkuupöydän terien laakerit.
Tottakai viimene eli kolmas meinas ahistaa.
Voikukkaikkoleikkuria siis pajotan.
Uus akku ja pa-pumppu löys kans paikkansa. Tankin pesin. Kaasarin avasin ja hämmästelin puhtautta. Ylivuotoletku oli vtwinissä tukkeessa.
Hörähti käymään ns ekalla ns huollon jälkeen. 4-5v ehti seisomaan.
Lie siitä johtuen laakereita jumis, mitä täs jouten olles vaihtelen.
Roboleikkuri oottelee akkua edelleen. Huhu kertoo sen olevan keräilys, jossain Euroopas.
- Cotzy
- Viestit: 841
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihdoin 166:een tuulilasinpyyhkijät ja säädin osin tukkeutuneet pesurin suuttimet osoittamaan paremmin kuljettajan näkökenttään.
Vanhat pyyhkijät olivat vielä Alfa Romeon orkkikset, joten olen niiden kovettuneen kumin pyyhintäjälkeä sietänyt vähän turhankin sisukkaasti.
Mutta nyt viimeaikoina kohdalle sattuneet voimakkaat kuurosateet ja runsasraitainen näkökenttä pakottivat ottamaan hyllyssä jo pari vuotta odotelleet Valeot käteen ja napsauttamaan paikalleen. Nyt näkee eteen myös rankemmassa ukkoskuurossa .
Säästin noi orkkispyyhkijät kuitenkin, jos vois runkoihin kumit vaihtaa sitten joskus nuts&bolts restoa värkätessä.
Tai perikunta heittää ne sitten roskiin .
Cotzy
Vanhat pyyhkijät olivat vielä Alfa Romeon orkkikset, joten olen niiden kovettuneen kumin pyyhintäjälkeä sietänyt vähän turhankin sisukkaasti.
Mutta nyt viimeaikoina kohdalle sattuneet voimakkaat kuurosateet ja runsasraitainen näkökenttä pakottivat ottamaan hyllyssä jo pari vuotta odotelleet Valeot käteen ja napsauttamaan paikalleen. Nyt näkee eteen myös rankemmassa ukkoskuurossa .
Säästin noi orkkispyyhkijät kuitenkin, jos vois runkoihin kumit vaihtaa sitten joskus nuts&bolts restoa värkätessä.
Tai perikunta heittää ne sitten roskiin .
Cotzy
- JarHei
- Viestit: 505
- Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
- Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe) - Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tullut nyt muutaman kerran opiskeltua, mitenkä rumpujarrut puretaan ja kootaan. Golffi jäi katsastuksesta kiinni oikean takajarrun vajaatoiminnasta. Oli nähtävästi jossain vaiheessa sylinteri vuotanut ja rummussa oli myös sorvatun näköinen ura, jota ei vasemmalla ollut. Vaihdoin sitten jarrukengät ja oikealle puolelle rummun, jarrusylinterin ja laakerit. Noh, ei auttanut ainakaan käsijarruun edelleenkään, lähinnä huononi. Käsijarrulinkun outo toiminta johti käsijarruvaijerien vaihtoon, jos oikeanpuolinen olisi ollut jotenkin huonona. Edelleenkään ei vaikutusta. Lopulta tuli älyttyä pienten lisävinkkien myötä, että oikeassa jarrussa ei säätökiila tee tehtäväänsä ja kengät jäivät siis melko kauas rummusta. Manuaalisen säädön jälkeen sain käsijarrun tasattua ja ensimmäistä kertaa omistusaikana ihan oikeasti myös pitämään. Ei tullut jousia vaihdettua ekalla kierroksella, koska paikallisessa Motonetissa ei ollut hyllyssä. Tuli nyt PP-marketilta tilattua uusi jousisatsi + säätösarja, niin onpahan sitten kaikki uutta. Vasemmalla siis sekä rumpu, että sylinteri näyttivät suhteellisen tuoreilta, joten annoin niiden olla.
Kummasti käsijarrukahva vaatii vain murto-osan käsivoimasta, kun molemmat jarrut pitävät oikeasti. Tuli vielä päähänpisto kokeilla kysyä katsastusasemalta jarrujen testausta dynolla ennen katsastusta. Vähän ennen sulkemista oli asemalla hiljaista ja testaus onnistuikin mukisematta. Jarrut nyt todistetusti pitävät ja erokin näytti olevan vain muutaman prosentin luokkaa silmämääräisesti. Leima pitää hakea vielä alkuviikosta.
Seuraavaksi pitäsikin vanhempien Kadetista ottaa etujarrut auki ja tutkia, minkä takia oikea puoli alkanut laahaamaan. Operaatiohan hyvin pitkälti saman kuin Golfissa, mutta ilman käsijarrua. Laakerikin rummussa kiinni.
Kummasti käsijarrukahva vaatii vain murto-osan käsivoimasta, kun molemmat jarrut pitävät oikeasti. Tuli vielä päähänpisto kokeilla kysyä katsastusasemalta jarrujen testausta dynolla ennen katsastusta. Vähän ennen sulkemista oli asemalla hiljaista ja testaus onnistuikin mukisematta. Jarrut nyt todistetusti pitävät ja erokin näytti olevan vain muutaman prosentin luokkaa silmämääräisesti. Leima pitää hakea vielä alkuviikosta.
Seuraavaksi pitäsikin vanhempien Kadetista ottaa etujarrut auki ja tutkia, minkä takia oikea puoli alkanut laahaamaan. Operaatiohan hyvin pitkälti saman kuin Golfissa, mutta ilman käsijarrua. Laakerikin rummussa kiinni.
- Mandeprkl
- Viestit: 1541
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
- Paikkakunta: Espoo
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Koitin viikolla näyttää Alfaa katsastussedälle. Enpäs muista koska olis viimeksi tullut hylsy ruosteen takia. Apukuskin lattian alla oleva "pitkittäispalkki" oli aika rapea mutta onneksi vain pienestä kohdasta. Noin 12x12cm tuoretta peltiä ja muualta pintaruosteita tuli rapsuteltua pois ja lutrattua muutamia purkkeja mömmöjä pohjaan.
Ja nyt on tuoreet leimat Mersuun ja Alfaan. Focukseen pitää vaihtaa iskarit eteen ja näytän sen vasta ennen lumia uudelleen niin saa siirrettyä katsastusajan paremmin auton käyttöönoton ajankohtaan.
Ja nyt on tuoreet leimat Mersuun ja Alfaan. Focukseen pitää vaihtaa iskarit eteen ja näytän sen vasta ennen lumia uudelleen niin saa siirrettyä katsastusajan paremmin auton käyttöönoton ajankohtaan.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Focuksessa jo uusi patti vai hihnojen vaihto tänä vuonna? Kuinka paljon kilsoja mittarissa?Mandeprkl kirjoitti: ↑15 Heinä 2022, 10:03Koitin viikolla näyttää Alfaa katsastussedälle. Enpäs muista koska olis viimeksi tullut hylsy ruosteen takia. Apukuskin lattian alla oleva "pitkittäispalkki" oli aika rapea mutta onneksi vain pienestä kohdasta. Noin 12x12cm tuoretta peltiä ja muualta pintaruosteita tuli rapsuteltua pois ja lutrattua muutamia purkkeja mömmöjä pohjaan.
Ja nyt on tuoreet leimat Mersuun ja Alfaan. Focukseen pitää vaihtaa iskarit eteen ja näytän sen vasta ennen lumia uudelleen niin saa siirrettyä katsastusajan paremmin auton käyttöönoton ajankohtaan.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Jakohihnan vaihto hommia.
- Liitteet
-
- IMG_20220710_171508.jpg (61.99 KiB) Katsottu 5772 kertaa
- Mandeprkl
- Viestit: 1541
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
- Paikkakunta: Espoo
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Focuksessa mittarissa joku 270tkm. Jakopää vaihdettiin just 250tkm kohdilla.legza kirjoitti: ↑16 Heinä 2022, 01:48Focuksessa jo uusi patti vai hihnojen vaihto tänä vuonna? Kuinka paljon kilsoja mittarissa?Mandeprkl kirjoitti: ↑15 Heinä 2022, 10:03Koitin viikolla näyttää Alfaa katsastussedälle. Enpäs muista koska olis viimeksi tullut hylsy ruosteen takia. Apukuskin lattian alla oleva "pitkittäispalkki" oli aika rapea mutta onneksi vain pienestä kohdasta. Noin 12x12cm tuoretta peltiä ja muualta pintaruosteita tuli rapsuteltua pois ja lutrattua muutamia purkkeja mömmöjä pohjaan.
Ja nyt on tuoreet leimat Mersuun ja Alfaan. Focukseen pitää vaihtaa iskarit eteen ja näytän sen vasta ennen lumia uudelleen niin saa siirrettyä katsastusajan paremmin auton käyttöönoton ajankohtaan.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Mut entä jos tulikin vuodet vastaan?
- TeroV.
- Viestit: 539
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Nitkuttelin akvaarioksi muuttuneesta GT:n takavalosta ulkolasin/-muovin irti tiivistysoperaatiota varten. Aivan vaurioitta ei operaatio sujunut, mutta mitään sellaista halkeamaa ei onneksi tullut, jota ei muoviliimalla pystyisi fiksaamaan.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Valojen päivitys hommia täälläkin. Lancia Delta Evon sumuvalot sai taas uuden elämän pikku fixin ja uusien lasien myötä
- Liitteet
-
- IMG_20220725_200117.jpg (80.91 KiB) Katsottu 5414 kertaa
-
- IMG_20220726_202622.jpg (53.63 KiB) Katsottu 5414 kertaa
-
- IMG_20220726_211825__01.jpg (56.04 KiB) Katsottu 5414 kertaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Q: " Mitä teit tänään tallissa?"
A: "Harrastin joogaa."
Rouvan DS3 puhallin toimi vain täydellä teholla eli etuvastushässäkkä piti vaihtaa. Sinällään erittäin suoraviivainen homma, kierrä vastustelinettä 45°, nyppää ulos ja irroita kahdella kynnellä kiinni oleva liitin. Kokoamisessa vaiheet kääntäen, luonnollisesti. Noin 90 sec homma paitsi että kyseinen vastushässäkkä on keskikonsolin sisällä ja sinne pääsee näppärästi kun purkaa vähän muoveja edestä ja makaa niskalihasten varassa ylösalaisin pää polkimien välissä jalat rennosti etupenkin selkänojan yli roikkuessa.
90 sec homma tällä notkeudella noin 180 min.
Mobilatia niskaan ja salille venyttelemään.
A: "Harrastin joogaa."
Rouvan DS3 puhallin toimi vain täydellä teholla eli etuvastushässäkkä piti vaihtaa. Sinällään erittäin suoraviivainen homma, kierrä vastustelinettä 45°, nyppää ulos ja irroita kahdella kynnellä kiinni oleva liitin. Kokoamisessa vaiheet kääntäen, luonnollisesti. Noin 90 sec homma paitsi että kyseinen vastushässäkkä on keskikonsolin sisällä ja sinne pääsee näppärästi kun purkaa vähän muoveja edestä ja makaa niskalihasten varassa ylösalaisin pää polkimien välissä jalat rennosti etupenkin selkänojan yli roikkuessa.
90 sec homma tällä notkeudella noin 180 min.
Mobilatia niskaan ja salille venyttelemään.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Voi kunpa oisikin.
Äkkiseltään näyttää hyvinkin samalta, mutta jos ruuvaa sellaisenaan Lancian puskuriin, niin hammastaa pahasti puskurin tason yli.
Eli lasi on eri kulmassa.
Tuo pohja osa jossa heijasti on sama. Sama pohja on myös mm. Tempran ja muistaakseni Alfa 155:n sumareissakin.
Tipon valoista pystyy kyllä askartelemaan Lancian valot kun purkaa ja sahaa rungon oikeaan kulmaan ja liimaa nippuun. Kehys on sama.
Yhdet olen kerran tehnyt.
Tempran ja 155:n valoista ei pysty tekemään.
Nykyään kun saa uustuotantona Lancian valon laseja, niin Tipojen ym. sumareista saa tarvittaessa varaosia jos vaikka on mennyt heijastin huonoksi.
- Dali
- Viestit: 127
- Liittynyt: 16 Syys 2021, 21:03
- Car(s): 916 GTV 3.0 24v Phase 2
Megane Sport Tourer 1.4 "TCe 170" - Paikkakunta: Raisio
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Megane sai uudet Audisonin kaiuttimet kaikkiin neljään oveen. Alkuperäiset olivat paperia tai jotain vastaavaa ja vettyivät aina sateella
Porakonetta tarvittiin, kun alkuperäiset olivat niiteillä kiinni. Ja jos jonkinlaista sovitetta ja korikiinnikettä Motonetista ja Ebaystä.
GTV:n nariseva kuskin oven ikkuna hoitui kuntoon tiputtamalla koneöjyä lasin ja tiivisteen välistä näkyvälle isolle rattaalle.
Porakonetta tarvittiin, kun alkuperäiset olivat niiteillä kiinni. Ja jos jonkinlaista sovitetta ja korikiinnikettä Motonetista ja Ebaystä.
GTV:n nariseva kuskin oven ikkuna hoitui kuntoon tiputtamalla koneöjyä lasin ja tiivisteen välistä näkyvälle isolle rattaalle.
- pahakeisari
- Viestit: 107
- Liittynyt: 19 Elo 2008, 21:24
- Car(s): Alfa Romeo 159jtdm q4 2010
Fiat Croma 2.2at 2008
Ex Alfa Romeo Giulietta 2.0jtdm tct - Paikkakunta: Askola
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Lisänny täl ja viimeviikol muutama neliöö peltii 159. Sai uudet ja4rut ja laakerit myös joka kulmaan. Toivottavasti leimasetä suosiollinen ja antaa nelikkoon leiman.
- Alfissimo
- Viestit: 8686
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tallin ulkopuolella enimmäkseen. Kuusi kappaletta auton muotoisia metallikasoja romukouran matkaan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Alfissimo
- Viestit: 8686
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vielä ei ollut Arvin vuoro.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tallin liepeillä...
40 kuutiota seka polttopuuta laitettiin 50cm pätkiin.
Pysyy tölli lämpimänä vaikka vähän sähköä säännösteltäisiinkin tulevaisuudessa.
40 kuutiota seka polttopuuta laitettiin 50cm pätkiin.
Pysyy tölli lämpimänä vaikka vähän sähköä säännösteltäisiinkin tulevaisuudessa.
- pahakeisari
- Viestit: 107
- Liittynyt: 19 Elo 2008, 21:24
- Car(s): Alfa Romeo 159jtdm q4 2010
Fiat Croma 2.2at 2008
Ex Alfa Romeo Giulietta 2.0jtdm tct - Paikkakunta: Askola
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tulipaha vaihettuu tänää jakopää kilkkeet , apulaiteromut, termari ja vattun venyvä laturinhihna.
Meni päivä rattosasti. Ja tulipaha tapeltuu laturihihnan kanssa.
Meni päivä rattosasti. Ja tulipaha tapeltuu laturihihnan kanssa.
- pahakeisari
- Viestit: 107
- Liittynyt: 19 Elo 2008, 21:24
- Car(s): Alfa Romeo 159jtdm q4 2010
Fiat Croma 2.2at 2008
Ex Alfa Romeo Giulietta 2.0jtdm tct - Paikkakunta: Askola
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ja tänää jatkettu. Kaikki ovet käyty läpi ja tiivistetty uusiksi. Eiköhän vesi pysy ulkona niin kuin kuuluukin. Oli vanhat tiivisteet ihan hötöö.
- Aquatica
- Viestit: 15055
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihdoin yhden hajonneen iskarin.
Rikoin pari työkalua.
Raivosin, kirosin, huusin.
Rikoin vähän lisää työkaluja.
Kävin naapurissa, koska omat vehkeet loppu kesken.
Siellä kirottiin ja perkelöitiin aika kovaan ääneen yhdessä.
Lopputulemana: lähti se helvetin haarukka irti - ehjänä. Iskari sai vielä vähän lisää kipeää, mut sillä ei ollutkaan mitään väliä
Rikoin pari työkalua.
Raivosin, kirosin, huusin.
Rikoin vähän lisää työkaluja.
Kävin naapurissa, koska omat vehkeet loppu kesken.
Siellä kirottiin ja perkelöitiin aika kovaan ääneen yhdessä.
Lopputulemana: lähti se helvetin haarukka irti - ehjänä. Iskari sai vielä vähän lisää kipeää, mut sillä ei ollutkaan mitään väliä
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Uusin Breraan etujarrut. Kiitoksia jäsen Aquaticalle, jolta liikeni Brembojen tappisarja ja näin saatiin homma maaliin. Janakkalan Alfa Romeo vertaistuki tuntuu toimivan varsin hyvin
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.
- Aquatica
- Viestit: 15055
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kyllä, tää on aika kätevä ominaisuus tällä alueella
Ja kivahan se on olla avuksi, kun löytyy sopivasti nurkista lojumasta tarpeellista tavaraa
- Aquatica
- Viestit: 15055
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Osan eteisessä, osan jatketussa tallissa (saunan pukuhuone), osa ulkona.
Päätin purkaa Lidlin mutterimopon, koska siinä on ruuvit.
Yllätykseni oli aika valtava: tää vehje on *rakennettu* huollettavaksi.
Ainoa avaamaton asia on moottori. Se on prässätty, kuten useimmat sähkömoottoreista. Tosin tämänkin ihan taatusti saa purettua, kun siihen vaan vähän vaivaa näkee - ei ole mikään paketiksi hitsattu persiö.
Tuo sisältää ihan oikeita laakereita ja osia, jotka ei ole muovia. Oikeastaan koko iskukoneisto sisälti noin 3 osaa, jotka ei ole jotakin metallia - istukan pehmuste laakeria vasten (oletan, että tällä halutaan suojata kärjessä olevaa laakeria iskuilta) sekä kyseisen laakerin ulko- ja sisäreunoilla olevat renkaat, jotka näytti kumilta.
Anyway, tämähän tosiaan sunnuntaina teki kuoleman. En tiedä, miksi.
Mutta bräkleen-contactcleaner-huuhtelu moottorille itselleen ja se alkoi toimia.
Avaa myös momenttiin kiinnitetyn viisysin pyöränpultin täysin mukisematta (ehkä jopa paremmin, kuin tehdasvaseliinilla?).
PS.
Se Lidlin mutterimopo, mitä on täällä naurettu roskaksi, toimii taas.
Kyllä tuo ihan oikeasti työkalusta menee. Muutama ruuvi auki ja halkeaa kahtia, jonka jälkeen pääsee purkamaan koko iskukoneiston, joka oli ihan varsin asiallinen.
Otin ison kasan kuvia - kauheata vaseliinimoskaa täynnä tuo kone oli (ei oo enää) ja äänikin hiljeni uusilla rasvoilla. Voisin sanoa, että nyt on aika hyvä fiilis
Päätin purkaa Lidlin mutterimopon, koska siinä on ruuvit.
Yllätykseni oli aika valtava: tää vehje on *rakennettu* huollettavaksi.
Ainoa avaamaton asia on moottori. Se on prässätty, kuten useimmat sähkömoottoreista. Tosin tämänkin ihan taatusti saa purettua, kun siihen vaan vähän vaivaa näkee - ei ole mikään paketiksi hitsattu persiö.
Tuo sisältää ihan oikeita laakereita ja osia, jotka ei ole muovia. Oikeastaan koko iskukoneisto sisälti noin 3 osaa, jotka ei ole jotakin metallia - istukan pehmuste laakeria vasten (oletan, että tällä halutaan suojata kärjessä olevaa laakeria iskuilta) sekä kyseisen laakerin ulko- ja sisäreunoilla olevat renkaat, jotka näytti kumilta.
Anyway, tämähän tosiaan sunnuntaina teki kuoleman. En tiedä, miksi.
Mutta bräkleen-contactcleaner-huuhtelu moottorille itselleen ja se alkoi toimia.
Avaa myös momenttiin kiinnitetyn viisysin pyöränpultin täysin mukisematta (ehkä jopa paremmin, kuin tehdasvaseliinilla?).
PS.
Se Lidlin mutterimopo, mitä on täällä naurettu roskaksi, toimii taas.
Kyllä tuo ihan oikeasti työkalusta menee. Muutama ruuvi auki ja halkeaa kahtia, jonka jälkeen pääsee purkamaan koko iskukoneiston, joka oli ihan varsin asiallinen.
Otin ison kasan kuvia - kauheata vaseliinimoskaa täynnä tuo kone oli (ei oo enää) ja äänikin hiljeni uusilla rasvoilla. Voisin sanoa, että nyt on aika hyvä fiilis
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 31 Heinä 2022, 12:21
- Car(s): Giulia Veloce
159
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihdoin giulian starttinapin vakiomustasta quadrifoglion punaiseen Piti tosin vaihtaa jarrupalat mut ei jaksanukkaan ruveta…
- karila
- Viestit: 1173
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023 - Paikkakunta: Turku
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kävin tallilla pesemässä vanhan Giulian. Pieni verryttelylenkki siihen lisäksi. Mukavasti kulki säädetyillä kaasareilla. Vaihdelaatikosta pientä vuotoa, joka korjattaneen talven huoltosession aikana. Loppuvuodesta suunnitelmissa tallin vaihto, ihmeellisesti talliin kerääntynyt tavaraa, jota ei ole tarvinnut muutamaan vuoteen .
- Kari
- TeroV.
- Viestit: 539
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihdoin kokeeksi yhteen GT JTD:n suuttimeen uuden kärjen, sisälle tiivisteen tukirenkaineen sekä sen hemmetin pienen venttiilikuulan istukkoineen. Ilmeisesti kasaus meni oikein, kun auto lähti remontista huolimatta käyntiin. Melkein tuntuisi siltä, että kone jopa käy vähän siistimmin kuin ennen. Harmi vain, että MES:n adjustments -osiosta löytyvä suutinten parametrien nollaus ei onnistunut (failed to execute, sama tulos sekä KKL- että ELM -johdoilla). Huomenna sitten loppujen kolmen suuttimen kimppuun...
- VMTD
- Viestit: 3339
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
10 v tiisseliin tänään oikeanpuolen raidepään, vk-tiivisteen ja moniurahihnan, joka oli parin kilsan ajon jälkeen riekaleina, no laitoin vanhan takaisin kitisemään. Eilen meni paikoilleen jakohihnasarja vesipumpun kera, merkkiä Dayco.
- TeroV.
- Viestit: 539
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Nyt on vaihdettu kärjet, tiivisteet ja venttiilikuulat kaikkiin suuttimiin. Auto käynnistyy edelleen, joten remontti oli onnistunut! Savutus ei juurikaan rauhoittunut, mutta käynti on kyllä selkeästi nyt siistimpää. Suutinten korjauskertoimet eivät muuttuneet käytännössä yhtään, mutta voivatko ne kovin nopeasti muuttuakaan? Auto on nyt seisonnassa (ja katsastamatta), joten kovin isoja lenkkejä ei pysty ajamaan. Suuttimien resetointi pitäisi varmaan saada tehdyksi, mutta allamainitusta errorista johtuen homma ei onnistu. Onkohan resetointiin jotain muita keinoja?
TeroV. kirjoitti: ↑17 Syys 2022, 23:04Vaihdoin kokeeksi yhteen GT JTD:n suuttimeen uuden kärjen, sisälle tiivisteen tukirenkaineen sekä sen hemmetin pienen venttiilikuulan istukkoineen. Ilmeisesti kasaus meni oikein, kun auto lähti remontista huolimatta käyntiin. Melkein tuntuisi siltä, että kone jopa käy vähän siistimmin kuin ennen. Harmi vain, että MES:n adjustments -osiosta löytyvä suutinten parametrien nollaus ei onnistunut (failed to execute, sama tulos sekä KKL- että ELM -johdoilla). Huomenna sitten loppujen kolmen suuttimen kimppuun...
-
- Viestit: 167
- Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
- Car(s): Alfa Romeo Spider 2.0ts -96
Alfa Romeo GT 3.2 -04
Tesla Model Y -23
Toyota GR Yaris -21
Subaru Impreza STi -07
+ Kasa Saabeja :)
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Finnfoamia tallin ulkoseinään.
Missio kylmä asuinrakennuksen kanssa saman katon alla oleva talli lämpimämmäksi kuin aiemmin ja samalla vähän siistimmäksi.
Missio kylmä asuinrakennuksen kanssa saman katon alla oleva talli lämpimämmäksi kuin aiemmin ja samalla vähän siistimmäksi.
- mattijus
- Viestit: 5264
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
- Car(s): harmaa tojota
sininen mersu - Paikkakunta: Kalukylä
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kesällä lavetin radioantenni jäi jonnekin Savonlinna-Joensuu -välille ja tilalle ostamani antenni oli kasa sitä itseään. Maanantaina törsäsin 5eur ja ostin vaihtoehtoisen kasan. Nyt se on paikallaan ja varmaan jossain vaiheessa selviää mitä materiaalia kyseinen kasa on tällä kertaa.
https://i.imgur.com/EbyXyGl.jpg
https://i.imgur.com/EbyXyGl.jpg
VMP
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kun hoksasin että 75:n katsastusaika lähestyy huolestuttavasti päätin ryhtyä katsastusremonttiin. Korjasin toimimattomat rekisterikilven valot ja veikkaan että se riittää tällä kertaa.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.
- dnapekko
- Viestit: 570
- Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
- Car(s): GT 2,0 JTS -04; 147 2,0 TS -07; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Fiksasin Thesiksen toisenkin takaoven sähkökahvan, ja takapenkkiläisen kattovalon. On se vaan äänetön kyyti, jonka huomasi helposti kun on nyt pari kuukaustta ajanut 147:lla, jossa talvisodanaikaiset kesärenkaat )
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tyyppi Italiasta oli innostunut aiemmin tekemistäni Lancian konehuoneen äänieristeistä ja lähestyi IG:n puolella yksityisesti tiedustellen josko voisin hänenkin projektiinsa tehdä moiset?
No minäpä tein.
Ei sitten liene uustuotantoa lähempänä tarjolla?
No minäpä tein.
Ei sitten liene uustuotantoa lähempänä tarjolla?
- Liitteet
-
- IMG_20221027_194406.jpg (51.68 KiB) Katsottu 2586 kertaa
-
- IMG_20221027_200659.jpg (37.95 KiB) Katsottu 2586 kertaa
- tritonus
- Viestit: 231
- Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
- Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Giuliettaan vaihtui iskarit ja jouset eteen ja taa. Siinä työn edetessä sit ilmeni, että samalla vaihtuu raidetangon päät, koiranluut ja alapallot sekä muutama E-kantainen pultti muttereineen. Takana ei sentän koiranluita tarvinnu vaihdella, koska ne oli jo aiemmin vaihdettu ja laitettu nippuun kotelosuojan kanssa, joten ne aukes kivasti.
En voi suositella hommaa kenellekään. En silloinkaan, vaikka kaikki aukeis ongelmitta. Tai ainakin kannattaa alkaa työlle hyvän kaverin kanssa, apukäsistä on todellakin hyötyä, iso kiitos Keltsille.
Giuliettaan tuli Novitec Stradale+ alusta. Jokainenhan nyt talvea vasten autoansa madaltaa?
Saas nähä millainen paketti on, ainakin kolisee ja paukkuu vähemmän ku vanhoilla iskarin yläpäillä ja väljillä nivelillä.
Ai niin, talvirenkaat myös alle.
En voi suositella hommaa kenellekään. En silloinkaan, vaikka kaikki aukeis ongelmitta. Tai ainakin kannattaa alkaa työlle hyvän kaverin kanssa, apukäsistä on todellakin hyötyä, iso kiitos Keltsille.
Giuliettaan tuli Novitec Stradale+ alusta. Jokainenhan nyt talvea vasten autoansa madaltaa?
Saas nähä millainen paketti on, ainakin kolisee ja paukkuu vähemmän ku vanhoilla iskarin yläpäillä ja väljillä nivelillä.
Ai niin, talvirenkaat myös alle.