Alfa Romeo Giulia 952
Valvoja: Moderators
Re: Alfa Romeo Giulia 952
^ Vuoden 2017 bensa Super.
edit: ja näköjään sivukin vaihtui...
edit: ja näköjään sivukin vaihtui...
- Sampza
- Viestit: 156
- Liittynyt: 18 Marras 2020, 09:44
- Car(s): Ford Puma ST-line -23
ex.Alfa Romeo Giulia 2.2D MT6 -17 - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Ehdin tänään lukasta vikakoodit Giuliasta ni P0512 koodi siellä listasta löytyi eli vahvempi sormen osoitus starttireleeseen. Muita koodeja ei ollut.
Odottelen vielä uutta relettä saapuvaksi.
https://www.obd-codes.com/p0512
Odottelen vielä uutta relettä saapuvaksi.
https://www.obd-codes.com/p0512
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 31 Heinä 2022, 12:21
- Car(s): Giulia Veloce
159
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Noniin, nyt on meikäläisen giuliassa vanha orkkis (?) punainen Omronin starttirele vaihtunut mustaan Boschiin. Senhän saikin näppärästi vaihdettua konehuoneen puolelta ylhäältä päin ilman, että tarvis purkaa mitään.
Samalla rupeamalla vaihtu 6.5” pikkunäyttö isompaan 8.8” näyttöön. Aika helppo oli vaihtaa. En tiedä mikä vuosimalli tämä ”uusi” näyttö on, mutta muovi ei ole ainakaan hapertunut niinkuin vanhassa oli eli olisiko jo päivitetympää versiota (tämä tuli ebayn kautta jostain balttiasta).
Onko kellään muuten tietoa miten tuo giulian kaasupoljinmekanismi on toteutettu? Ei siinä sinällään mitään vikaa ole, mutta se ei tunnu niin smoothilta kuin se voisi tuntua. Tuntuu vähän niinkuin jousikuorman tai ehkä enemmänkin vaijerin vastus silleen mekaanisena epätasaisuutena jalkaan kun painaa. Jos tutkisi mikä mekanismi siinä on niin voisi tutkia voiko sille tehdä jotain…
Samalla rupeamalla vaihtu 6.5” pikkunäyttö isompaan 8.8” näyttöön. Aika helppo oli vaihtaa. En tiedä mikä vuosimalli tämä ”uusi” näyttö on, mutta muovi ei ole ainakaan hapertunut niinkuin vanhassa oli eli olisiko jo päivitetympää versiota (tämä tuli ebayn kautta jostain balttiasta).
Onko kellään muuten tietoa miten tuo giulian kaasupoljinmekanismi on toteutettu? Ei siinä sinällään mitään vikaa ole, mutta se ei tunnu niin smoothilta kuin se voisi tuntua. Tuntuu vähän niinkuin jousikuorman tai ehkä enemmänkin vaijerin vastus silleen mekaanisena epätasaisuutena jalkaan kun painaa. Jos tutkisi mikä mekanismi siinä on niin voisi tutkia voiko sille tehdä jotain…
- Cloverleaf
- Viestit: 1573
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Siis mitä kaikkea sitä näytön vaihtoa varten pitää purkaa ja oliko uusi näyttö kuinka hintava?TompanGiulia kirjoitti: ↑22 Elo 2022, 20:45Noniin, nyt on meikäläisen giuliassa vanha orkkis (?) punainen Omronin starttirele vaihtunut mustaan Boschiin. Senhän saikin näppärästi vaihdettua konehuoneen puolelta ylhäältä päin ilman, että tarvis purkaa mitään.
Samalla rupeamalla vaihtu 6.5” pikkunäyttö isompaan 8.8” näyttöön. Aika helppo oli vaihtaa. En tiedä mikä vuosimalli tämä ”uusi” näyttö on, mutta muovi ei ole ainakaan hapertunut niinkuin vanhassa oli eli olisiko jo päivitetympää versiota (tämä tuli ebayn kautta jostain balttiasta).
Onko kellään muuten tietoa miten tuo giulian kaasupoljinmekanismi on toteutettu? Ei siinä sinällään mitään vikaa ole, mutta se ei tunnu niin smoothilta kuin se voisi tuntua. Tuntuu vähän niinkuin jousikuorman tai ehkä enemmänkin vaijerin vastus silleen mekaanisena epätasaisuutena jalkaan kun painaa. Jos tutkisi mikä mekanismi siinä on niin voisi tutkia voiko sille tehdä jotain…
Mulla on ylimääräinen kaasupoljin, jonka voin myydä edullisesti jos haluaa protoilla.
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 31 Heinä 2022, 12:21
- Car(s): Giulia Veloce
159
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Tässä on hyvä video:Cloverleaf kirjoitti: ↑22 Elo 2022, 20:56Siis mitä kaikkea sitä näytön vaihtoa varten pitää purkaa ja oliko uusi näyttö kuinka hintava?
https://youtu.be/XNJhVlvZefo
Suurimpana erona monimutkaisempaan videoon minkä oon nähnyt, on tuon apukuskin puoleisen koristelistan irroittamatta jättäminen. Sitä kun vähän vääntää niin saa avattua näytön ruuvin ihan helposti ja pääsee vähemmällä irroittamisella.
Tuo minun näyttö oli 380€, mutta niitä taisi olla siinä 350-400e nurkilla useampia.
- h_lauri
- Viestit: 6685
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Kiulu alkanut pitää sirittävää ääntä mosan sammuttua, ehkä myös rattia ääriasennossa pidettäessä. Tehostinko se siellä?
…pitänee kysyä Luigiltakin perjantaina…
…pitänee kysyä Luigiltakin perjantaina…
- matti_vuorio
- Viestit: 1529
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Alfa Romeo Giulia 952
EGR, jos ääni kuuluu moottorin vasemmalta puolelta läheltä turboa.
- Raikkoo
- Viestit: 287
- Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
- Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Nyt Giulu sitten päätti lopettaa ilmastoinnin ja sen ohjain paneelin toiminnot, sekä peruutustkameran. Kuvassa Multiecuscanin vikakoodit.
Tänään päivällä aiemmin peruutuskamera ei toiminut ja herjasi ettei ole yhteyttä. Nyt iltapäivällä lähtiessä tilanne oli tämä. Ajatuksia mistä lähteä metsästämään syytä?
Tänään päivällä aiemmin peruutuskamera ei toiminut ja herjasi ettei ole yhteyttä. Nyt iltapäivällä lähtiessä tilanne oli tämä. Ajatuksia mistä lähteä metsästämään syytä?
- Raikkoo
- Viestit: 287
- Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
- Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Tässä parempi listaus aktiivisista vikakoodeista.Raikkoo kirjoitti: ↑24 Elo 2022, 18:14Nyt Giulu sitten päätti lopettaa ilmastoinnin ja sen ohjain paneelin toiminnot, sekä peruutustkameran. Kuvassa Multiecuscanin vikakoodit.
Tänään päivällä aiemmin peruutuskamera ei toiminut ja herjasi ettei ole yhteyttä. Nyt iltapäivällä lähtiessä tilanne oli tämä.
20220824_181107.jpg
Ajatuksia mistä lähteä metsästämään syytä?
Engine / ECM
Bosch EDC17C69 CF6/EOBD Diesel Injection (2.2)
ISO Code: 00 01 50 2B 15
VIN code: ZAREAECU2J7594670
Hardware number: 0281032462 - Ver: 00
Software number: 10SW019108 - Ver: 1071
Errors found:
P0646-00 - Conditioner relay control
Gearbox / TCM/NCA/NCR (Automatic Transmission)
ZF 8HP50/75 Automatic Gearbox
ISO Code: 00 0B 50 AA 14
VIN code: ZAREAECU2J7594670
Hardware number: 10344202761 - Ver: 20
Software number: GK0902OD4DW - Ver: 0017
Errors found:
P1500-00 - Incorrect configuration
Gearbox / ESM/GSM/NSC (Gearbox Selector Module)
ZF Electronic Gear Shift Module
ISO Code: 00 16 50 B4 14
VIN code: ZAREAECU2J7594670
Hardware number: 1000597140 - Ver: 08
Software number: 1000678050 - Ver: 0024
Body / BCM (Body Computer Module)
Body Computer Marelli (952)
ISO Code: 00 00 50 5D 14
VIN code: ZAREAECU2J7594670
Hardware number: BCM952M_D01 - Ver: 03
Software number: 04441660390 - Ver: 0724
Errors found:
U1451-87 - Rear view camera module - Missing message
Body / RFHUB (Radio Frequency Hub Module)
Radio frequency hub (RFHUB) Continental
ISO Code: 00 41 50 BE 14
VIN code: ZAREAECU2J7594670
Hardware number: 97655601AA - Ver: 01
Software number: 10307064AB - Ver: 0760
Errors found:
B1040-64 - Communication with Body Computer (BCM/NBC) - Signal/message plausibility
B1033-64 - Communication with Body Computer (BCM/NBC) - Signal/message plausibility
U2071-67 - Error in communication with Body Computer Module (BCM) - Signal incorrect after event
Dashboard / IPC (Instrument Panel Cluster)
Instrument Panel Continental
ISO Code: 00 03 50 8B 14
VIN code: ZAREAECU2J7594670
Hardware number: A2C11140400 - Ver: 01
Software number: AR952 HL - Ver: 2022
Errors found:
B1002-64 - Communication with Body Computer (BCM/NBC) - Signal/message plausibility
B1027-64 - Communication with Body Computer (BCM/NBC) - Signal/message plausibility
B1030-64 - No communication with Airbag control unit - Signal/message plausibility
Other / DASM (Driver Assistant System Module)
Driver assistant system module (DASM) radar Bosch
ISO Code: 00 39 50 15 15
VIN code: ZAREAECU2J7594670
Hardware number: MRR1evo14F - Ver: 00
Software number: 52098440 - Ver: 0903
Errors found:
C141C-86 - Private CAN between HALF and DASM - Signal/message invalid
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Vettä ECUn päällä/sisällä joko
a) tukkeutuneesta ilmastoinnin kondenssivesiputkesta johtuen?
b) auto ollut sateessa tai pesussa sisäkierron läppä auki?
c) kaukalon josta ilma otetaan raitisilmasuodattimelle viemäri on tukossa?
Akku huonossa kunnossa?
a) tukkeutuneesta ilmastoinnin kondenssivesiputkesta johtuen?
b) auto ollut sateessa tai pesussa sisäkierron läppä auki?
c) kaukalon josta ilma otetaan raitisilmasuodattimelle viemäri on tukossa?
Akku huonossa kunnossa?
- Raikkoo
- Viestit: 287
- Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
- Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Aikani multiecuscanilla koodeja lueskelin ja kuittailin, jäljelle jäi enää:
- P0646-00 - Conditioner relay control
- U1451-87 - Rear view camera module - Missing message
Muuten kaikki tuntuu toistaiseksi olevan toiminnassa. Akun jännite ollut siinä 13 voltin molemmin puolin. Miten ihmeessä edes AC ja peruutuskameran toimimattomuus voisi liittyä toisiinsa? Yhtä aikaa ne nyt toki on ilmennyt.
- P0646-00 - Conditioner relay control
- U1451-87 - Rear view camera module - Missing message
Muuten kaikki tuntuu toistaiseksi olevan toiminnassa. Akun jännite ollut siinä 13 voltin molemmin puolin. Miten ihmeessä edes AC ja peruutuskameran toimimattomuus voisi liittyä toisiinsa? Yhtä aikaa ne nyt toki on ilmennyt.
- Tiige
- Viestit: 2857
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo Giulia 952
^ Kurkkaa se body compuutterin kosteustilanne sieltä apparin jalkatilasta. Se näissä herkiten vettä saa ja liittynee niin ilmastointiin kuin peruutuskameraan.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Raikkoo
- Viestit: 287
- Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
- Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Aamulla pikaisesti kurkkasin ja kuivalta näytti, täytyy työpäivän päätteeksi tutkia paremmin. Nyt aamulla tuli myös mieleen että eilen samassa hässäkässä alkoi mittarilukema vilkkumaan, joka ilmeisesti viittaa väylien toimimattomuuteen.
Akunkenkä irti ja liittimiä irroittelemaan body computerista?
-
- Viestit: 971
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Sen verran outoja vikoja että bcm:ää mäkin syyllistäisin. Ja vilkkuva odo = bcm proxy on nollautunut.
Kokeile ihan ensin ajaa proxi uusiksi. Jos se ei korjaa tilannetta niin sitten väyläpuolella on jotain häikkää.
Kokeile ihan ensin ajaa proxi uusiksi. Jos se ei korjaa tilannetta niin sitten väyläpuolella on jotain häikkää.
- Raikkoo
- Viestit: 287
- Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
- Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Proxyn eilen illalla ajelin uusiksi ja se meni läpi. Tämän jälkeen jäi aktiiviseksi nuo kaksi:
- P0646-00 - Conditioner relay control
- U1451-87 - Rear view camera module - Missing message
- P0646-00 - Conditioner relay control
- U1451-87 - Rear view camera module - Missing message
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Giulia/Stelvio vesivuodot bodycomputer/jalkatila matkustajan puolella.
Minulla kävi viime vuoden lokakuun alkupäivinä seuraava episodi.
Auto seisoi parkissa kotipihalla pari päivää kohtuullisen syysmyrskyn ja viistosateen ajan. Viimeisen sateen jälkeisenä aamuna kun olin lähdössä liikkeelle, huomasin että apukuskin puolen kumimatolla tulvi. Vettä oli tullut sen verran runsaasti että matalareunaisesta kumimatosta huolimatta lattiamatto oli litimärkiä.
Minäpä sitten mattoja lämmitin puhaltimilla nelisen päivää päältä kuivattelin. Koska autossa vielä takuu voimassa käytin autoa näytillä paikallisessa Delta-Autossa ennen mattojen kuivatusta. Sovittiin että viikon päästä vien auton sinne mattojen altakuivatusoperaatiota varten. Näin myös toimittiin ja neljän päivän kuivatusoperaation jälkeen sain auton kuivana takaisin.
Autoa noudettaessa näyttivät minulle että auton bodycomputerin päälle oli asennettu muovi, siksi se ei kastuneena. Heillä aikaisemmin huollossa olleissa Giulioissa sellaista ei kuulemma ollut olleena. Oma Giuliani loppuvuoden 2019 mallia, joten muovisuojus ilmeisesti jo tehtaalla laitettu.
Porin Delta-Auto hoiti homman takuuna ja muutenkin erittäin mallikkaasti.
Vuodon juurisyy jäi kyllä selvittämättä vaikka sitä itse - ja Deltan väki tiiveyskokeilla yritettiin selvittää.
Lauhdesäiliö oli vuodon jälkeen tyhjä ja sen pohjatyhjennys veti hyvin.
Itse en ainakaan muista että puhaltimen sisäilmakierto olisi jäänyt ennen vuotoa päälle, tai että sitä ylipäänsä olisin käyttänyt, jotenkin se rankan sateen / puuskaisen 13-14 m/s tuulen ajamana vesi vain tulvi sisälle.
Mainittakoon vielä että mitään häiriöitä/vikakoodeja, vikailmoituksia ei tästä tullut tähän päivään mennessä.
Minulla kävi viime vuoden lokakuun alkupäivinä seuraava episodi.
Auto seisoi parkissa kotipihalla pari päivää kohtuullisen syysmyrskyn ja viistosateen ajan. Viimeisen sateen jälkeisenä aamuna kun olin lähdössä liikkeelle, huomasin että apukuskin puolen kumimatolla tulvi. Vettä oli tullut sen verran runsaasti että matalareunaisesta kumimatosta huolimatta lattiamatto oli litimärkiä.
Minäpä sitten mattoja lämmitin puhaltimilla nelisen päivää päältä kuivattelin. Koska autossa vielä takuu voimassa käytin autoa näytillä paikallisessa Delta-Autossa ennen mattojen kuivatusta. Sovittiin että viikon päästä vien auton sinne mattojen altakuivatusoperaatiota varten. Näin myös toimittiin ja neljän päivän kuivatusoperaation jälkeen sain auton kuivana takaisin.
Autoa noudettaessa näyttivät minulle että auton bodycomputerin päälle oli asennettu muovi, siksi se ei kastuneena. Heillä aikaisemmin huollossa olleissa Giulioissa sellaista ei kuulemma ollut olleena. Oma Giuliani loppuvuoden 2019 mallia, joten muovisuojus ilmeisesti jo tehtaalla laitettu.
Porin Delta-Auto hoiti homman takuuna ja muutenkin erittäin mallikkaasti.
Vuodon juurisyy jäi kyllä selvittämättä vaikka sitä itse - ja Deltan väki tiiveyskokeilla yritettiin selvittää.
Lauhdesäiliö oli vuodon jälkeen tyhjä ja sen pohjatyhjennys veti hyvin.
Itse en ainakaan muista että puhaltimen sisäilmakierto olisi jäänyt ennen vuotoa päälle, tai että sitä ylipäänsä olisin käyttänyt, jotenkin se rankan sateen / puuskaisen 13-14 m/s tuulen ajamana vesi vain tulvi sisälle.
Mainittakoon vielä että mitään häiriöitä/vikakoodeja, vikailmoituksia ei tästä tullut tähän päivään mennessä.
-
- Viestit: 971
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Alfa Romeo Giulia 952
toi muovi on tullut uudempiin bcm:än ympärille ja siitä on virallinen service bullet myös olemassa. Suomen huolloissa näistä ei tunnuta tietävän mitään ja kaikki asiat tuntuvat tulevan heille uusina.
Ja se vesi tulee kyllä sieltä sisäilman ottokanavasta kun jos tulee rajut sateet tai sinne kertyy jäätä niin se tulvii. Itsellänikin on näin kerran käynyt ja mulla kyseistä muovia ei vieläkään ole.
Ja se vesi tulee kyllä sieltä sisäilman ottokanavasta kun jos tulee rajut sateet tai sinne kertyy jäätä niin se tulvii. Itsellänikin on näin kerran käynyt ja mulla kyseistä muovia ei vieläkään ole.
- Tiige
- Viestit: 2857
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Tuossa videossa on näytetty mistä se vesi sopivissa olosuhteissa tulee:
https://www.youtube.com/watch?v=6XQVhnGPK4Y
Suunnitteluvirhe ilmanotossa tuo on. Jos laittaa sisäilmankierron päälle ennen pesua niin minimoi mahdollisuudet vesivuotoon.
Erikseen sitten on ilmastoinnin kondessiveden putken tukkeutuminen.
https://www.youtube.com/watch?v=6XQVhnGPK4Y
Suunnitteluvirhe ilmanotossa tuo on. Jos laittaa sisäilmankierron päälle ennen pesua niin minimoi mahdollisuudet vesivuotoon.
Erikseen sitten on ilmastoinnin kondessiveden putken tukkeutuminen.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Tuota asennettiin jenkkilässä re-call progiksessa tuo myös vanhempiin.
Ja insinöörimielessähän tuo ei ole mikään korjaus vaan laastaria pienentämään katastrofin mahdollisuutta suunnitteluvirheestä johtuvasta ongelmasta.
Viimeksi muokannut FinPat, 25 Elo 2022, 13:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Jos pohjamatto kostea vuodon jäljiltä, niin kannattaa varmistaa ettei jää myös alta kosteaksi.
Kangasmaton alla on ainakin etujalkotilassa noin sentin paksuincen äänieristysmatto, joten kaikella todennäköisyydellä kosteutta on sen ja pohjapellin välissä. Ainakin istuimen alla, mistä pääsee koskettamaan pohjapeltiä, niin siellä minun Giuliassa oli kosteutta (tarttui sormeen ja paperinenäliinaan)
Asia varmistettava matto avaamalla ja tarvittaessa pohjapelti asianmukaisesti kuivattava.
Maton allahan kulkee melkoinen määrä johdotuksia, joten ei ole kuin ajan kysymys kun hapristuvat johdot ja hapettuneet liitokset alkaa häiriöitä, vikailmoituksia, ym. pikkukiusaa aiheuttamaan…🫣
Kangasmaton alla on ainakin etujalkotilassa noin sentin paksuincen äänieristysmatto, joten kaikella todennäköisyydellä kosteutta on sen ja pohjapellin välissä. Ainakin istuimen alla, mistä pääsee koskettamaan pohjapeltiä, niin siellä minun Giuliassa oli kosteutta (tarttui sormeen ja paperinenäliinaan)
Asia varmistettava matto avaamalla ja tarvittaessa pohjapelti asianmukaisesti kuivattava.
Maton allahan kulkee melkoinen määrä johdotuksia, joten ei ole kuin ajan kysymys kun hapristuvat johdot ja hapettuneet liitokset alkaa häiriöitä, vikailmoituksia, ym. pikkukiusaa aiheuttamaan…🫣
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Minulla ei koskaan ollut ongelmaa tuon kanssa mutta joskus nosturilla katsoin hammaslääkärin peilin kanssa putken päätä ja yritin suunnitella kuinka tuon rassaisi jos tarve tulisi.
Ehkä jarruputkesta voisi taivuttaa sopivan muotoisen ohjurin ja laittaa jokin fillarin jarruvaijeri tms. läpi rassina. Sillä sitten pyöräyttäisi limat ja koivusiemenet liikkeelle kondenssivesiputkesta.
- Raikkoo
- Viestit: 287
- Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
- Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Auto oli kyllä vesisateessa edellisen yön ennen ongelmia, mutta ei eilen illalla ollut lattia tai bcm märkä. Pelkään että niin helpolla tästä ei selvitä, täytyy toki tutkia tänään paremmin onko kosteus syynä.
Tuntuu kyllä loputtomalta ajatukselta lähteä selvittämään jotain muuta ongelmaa, ehkä se siitä
Tuntuu kyllä loputtomalta ajatukselta lähteä selvittämään jotain muuta ongelmaa, ehkä se siitä
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 31 Heinä 2022, 12:21
- Car(s): Giulia Veloce
159
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Joo, samaa katselin tänään auton alla kun oli nosturilla etu- ja takaperän sekä jakolaatikon öljyjen vaihtoa varten. Putken pää tulee tippuvasta vedestä päätellen siihen automaattilootan päälle puolen välin tietämille. Mutta on siellä ihan päällä enkä ainakaan omaa sorkkaani saanut mahtumaan mistään kolosta sinne ropeltamista varten. Hankalalta rassattavalta vaikuttaa Noh vielä tiputti vettä onneksi niin ainakin jotain pääsee läpi.FinPat kirjoitti: ↑25 Elo 2022, 13:06Minulla ei koskaan ollut ongelmaa tuon kanssa mutta joskus nosturilla katsoin hammaslääkärin peilin kanssa putken päätä ja yritin suunnitella kuinka tuon rassaisi jos tarve tulisi.
Ehkä jarruputkesta voisi taivuttaa sopivan muotoisen ohjurin ja laittaa jokin fillarin jarruvaijeri tms. läpi rassina. Sillä sitten pyöräyttäisi limat ja koivusiemenet liikkeelle kondenssivesiputkesta.
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Ei sinne käsi mahdu millään. En usko että edes vaihteiston tuen irroittaminen auttaisi asiaa, laatikko tulisi ehkä muutaman sentin alaspäin kardaanin ja moottorin varaan.TompanGiulia kirjoitti: ↑25 Elo 2022, 15:40Joo, samaa katselin tänään auton alla kun oli nosturilla etu- ja takaperän sekä jakolaatikon öljyjen vaihtoa varten. Putken pää tulee tippuvasta vedestä päätellen siihen automaattilootan päälle puolen välin tietämille. Mutta on siellä ihan päällä enkä ainakaan omaa sorkkaani saanut mahtumaan mistään kolosta sinne ropeltamista varten. Hankalalta rassattavalta vaikuttaa Noh vielä tiputti vettä onneksi niin ainakin jotain pääsee läpi.
Tällaisella peilillä näkee kyllä putken pään ilman että irroittaa mitään.
Ehkä sitä saisi tungetuksi sopivasti taivutetun jarruputken pätkän tuonne putken päähän? Siitä sitten rassia, paineilmaa tai imua letkuun.
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Ennen rassihommia kokeilisin seuraavaa (itse kokeillut)
Lauhdesäiliön pohjaan reilusti vettä puutarhaletkulla. Huuhtoo kyllä pienemmät mömmöt tyhjennysaukon läpi letkuun ja pihalle…
Lauhdesäiliön pohjaan reilusti vettä puutarhaletkulla. Huuhtoo kyllä pienemmät mömmöt tyhjennysaukon läpi letkuun ja pihalle…
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 31 Heinä 2022, 12:21
- Car(s): Giulia Veloce
159
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Mr. Muscle tai vastaavaa kemiallista viemärin avaajaa sinne
Tutkin tota ilmanottoaukkoa, tuolla linkatulla youtube videollahan se rakenne esiteltiinkin hyvin, kiitokset siitä linkkaajalle. Siihen sais kyllä tiivistenauhoilla korjattua tuon aukon niin, että ilmaa otetaan keskemmältä autoa eikä siitä heti aukon yläpuolelta. Täytyy sovitella ja askarrella. Se korjais tuon pesuvesi/sadevesiongelman. Sähköboksi pitänee huputtaa joka tapauksessa, koska se kondenssivesi voi vielä tuon korjauksen jälkeenkin tulvia sinne.
Tutkin tota ilmanottoaukkoa, tuolla linkatulla youtube videollahan se rakenne esiteltiinkin hyvin, kiitokset siitä linkkaajalle. Siihen sais kyllä tiivistenauhoilla korjattua tuon aukon niin, että ilmaa otetaan keskemmältä autoa eikä siitä heti aukon yläpuolelta. Täytyy sovitella ja askarrella. Se korjais tuon pesuvesi/sadevesiongelman. Sähköboksi pitänee huputtaa joka tapauksessa, koska se kondenssivesi voi vielä tuon korjauksen jälkeenkin tulvia sinne.
- Cloverleaf
- Viestit: 1573
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Ellen nyt ihan väärin muista, niin AutoMilanossa kirottiin näiden Giulian sähköjen kanssa. Kerran oli kuulemma auto, joka valitti parkkitutkista. Vika olikin toisessa ajovaloumpiossa, joka oli pimeänä ja kun se fiksattiin, niin tutkat lähti toimimaan.
- Raikkoo
- Viestit: 287
- Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
- Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Body computerilta löytyi F51 7,5 A sulake joka oli rikki. Uusi sulake tilalle ja laitteet tuntuu toimivan. Saa nähdä kauanko menee ennenkä uudestaan särkee sulakkeen. BCM oli kuiva, liittimet puhtaat jne.Raikkoo kirjoitti: ↑25 Elo 2022, 13:20Auto oli kyllä vesisateessa edellisen yön ennen ongelmia, mutta ei eilen illalla ollut lattia tai bcm märkä. Pelkään että niin helpolla tästä ei selvitä, täytyy toki tutkia tänään paremmin onko kosteus syynä.
Tuntuu kyllä loputtomalta ajatukselta lähteä selvittämään jotain muuta ongelmaa, ehkä se siitä
Saa esittää ideoita...
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Itse olen pyrkinyt ratkaisemaan pesuvesi/sadevesi pysyväisongelman siten että:
1. Imastoinnin säädin ja aina sammutettaessa asentoon M
2. Olen hankkinut korkeareunaiset ( n. 50 mm ) 3D tulostettu kumimatot Giulun mitoilla. Vettä saa tulla pari litraa ennen kuin alkaa valuttaa kangasmatoille…
1. Imastoinnin säädin ja aina sammutettaessa asentoon M
2. Olen hankkinut korkeareunaiset ( n. 50 mm ) 3D tulostettu kumimatot Giulun mitoilla. Vettä saa tulla pari litraa ennen kuin alkaa valuttaa kangasmatoille…
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Mistä tuohon lauhdesäiliöön pääsisi käsiksi yläkautta? Kuvittelin sen olevan kojelaudan sisällä?
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Konehuoneessa vasemmalla tuulilasin edessä kolmiomallisen ritelikön alla, siinä se jököttää…
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 31 Heinä 2022, 12:21
- Car(s): Giulia Veloce
159
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Mulla on ton pohjalla vaan aukko (ainakin 1x3cm) mistä vesi pääsee valumaan auton alle tai mitä siinä nyt heti alla sitten onkaan. Se mistä kondenssiveden putki lähtee on jossakin muualla.
- matti_vuorio
- Viestit: 1529
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Alfa Romeo Giulia 952
On siinä kyllä survottu paljon laitteita yhden sulakkeen taakse.Raikkoo kirjoitti: ↑25 Elo 2022, 18:30Body computerilta löytyi F51 7,5 A sulake joka oli rikki. Uusi sulake tilalle ja laitteet tuntuu toimivan. Saa nähdä kauanko menee ennenkä uudestaan särkee sulakkeen. BCM oli kuiva, liittimet puhtaat jne.Raikkoo kirjoitti: ↑25 Elo 2022, 13:20Auto oli kyllä vesisateessa edellisen yön ennen ongelmia, mutta ei eilen illalla ollut lattia tai bcm märkä. Pelkään että niin helpolla tästä ei selvitä, täytyy toki tutkia tänään paremmin onko kosteus syynä.
Tuntuu kyllä loputtomalta ajatukselta lähteä selvittämään jotain muuta ongelmaa, ehkä se siitä
Saa esittää ideoita...
Re: Alfa Romeo Giulia 952
No mulla vissiin lukihäiriö ja taitaa olla ymmärryshäiriökin…
Säiliö kolmioritelikön alla tosiaankin vain ilmanotossa jonkin sortin ”varosäiliö” ja jos se täyttyy eikä pääse pohja-aukon kautta tyhjenee, niin sitten vesi pääsee ilmastoinnin raitisilmaventtiilin kautta jalkotilaan (jos venttiili auki asennossa)
Ja ilmeisesti pääsee voimakkaan sateen / tuulen painamana vaikka säiliö tyhjenisikin, kuten minulla kävi.
Säiliö kolmioritelikön alla tosiaankin vain ilmanotossa jonkin sortin ”varosäiliö” ja jos se täyttyy eikä pääse pohja-aukon kautta tyhjenee, niin sitten vesi pääsee ilmastoinnin raitisilmaventtiilin kautta jalkotilaan (jos venttiili auki asennossa)
Ja ilmeisesti pääsee voimakkaan sateen / tuulen painamana vaikka säiliö tyhjenisikin, kuten minulla kävi.
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Lauhteen tyhjennyksen sijainti taitaa olla sitten hankala, vaikea ja jos tukossa ilmeisen hankala korjata.
Ohessa linkkiä engelsmannien Giuliaforumille missä sitä manattu maan rakoon.
https://www.giuliaforums.com/threads/wh ... ted.50369/
Ohessa linkkiä engelsmannien Giuliaforumille missä sitä manattu maan rakoon.
https://www.giuliaforums.com/threads/wh ... ted.50369/
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 31 Heinä 2022, 12:21
- Car(s): Giulia Veloce
159
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Joo, näin mäkin ymmärtäisin asian. Ne sen ritilikön reunukset on estämässä veden valumista ritilikkoon ja niiden pitäisi ilmeisesti ohjata vesi muovia pitkin ritilikön ohi auton kylkeä kohti mistä ne valuu lopulta maahan. Ongelma minun nähdäkseni on se, että ne reunukset on liian matalat. Ja etenkin jos vesi tulee sen lähempänä tuulilasia olevan muovilistan yli konepellin ja muovin välistä, tulee se varmasti ritikön reunan yli. Nyt jos samaan aikaan ilmastointilaitteessa on kova imu päällä niin kaipa se voi vetää sitä vettä ihan siitä suoraankin sisäänsä ilman sen ritilän alla olevan säiliön/kaivon täyttymistä
Tein ekan prototyypin tämän ratkaisemiseksi. Kehystin ritilikön vetämällä siihen reunukseen kiinnittyvää tiivistenauhaa sen ritilikön reunusta pitkin ympäriinsä. Melkein yhtä korkea tiiviste kuin se konepellin/moottoritilan tiivistenauha, mutta ei aivan, jotta sieltä tiivisteen ja konepellin välistä pääsee kuitenkin ilma vielä kulkemaan. Nyt siitä ei enää pääse vesi yli ellei nyt tule ihan vedenpaisumus. Tuli ihan siisti. Laitoin kokeeksi vielä sen sulakerasian muoviluukun reunukseenkin saman tiivistenauhan estämään veden tulon sen kannelle, mutta sen reunus on niin matala, että tuo käyttämäni tiivistenauha on siihen liian isoa, ei tullut täysin siisti.
Lisäksi voisi liimata siihen tuulilasia lähinnä olevan muovin päälle tiivistenauha. Se tiivistyisi konepeltiä vasten ja estäisi siitä kohtaa veden valumisen suoraan kohti ritilää. Siinä on vaan pissapojan kohdalla huono paikka kun siihen ei oikein saa tiivistettä kunnolla eli joka tapauksessa siitä päässee vettä tulemaan. Jos tuonkin saisi nätisti laitettua niin sitten vesi ei tulisi ritilikön kohdalta ollenkaan vaan valuisi tuulilasin kulmasta muovia pitkin suoraan kyljen puolelle mihin sen kuuluisikin mennä. Tai sitten tulisi sisään suunnilleen tuulilasin keskikohdalta milloin se valuu noita tiivistenauhoja pitkin varmasti ritilikön ohi.
Askartelen tuon liimanauhan ehkäpä vielä, niin se vesi ei pääse ainakaan ihan ritilän kohdalta melkein suoraan ylhäältä päin siihen ritilikön reunukseen. Mutta tämän korjaaminen näyttää helpolta verrattuna siihen kondenssivesihommaan mikä minua harmittaa/jänskättää enemmän.
Ps. Kuva ois kiva, mutta tähän ei näköjään voi liittää kännykästä suoraan kun ovat liian isoja.
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 31 Heinä 2022, 12:21
- Car(s): Giulia Veloce
159
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Oisko sulla nosturi helposti ja aina halutessasi käytettävissä? Jos kato giuliayhteisön yhteisen hyvän nimissä testaisit ja kokeilisit onnistuisiko tuo
Paineilma kuullostaisi helpolta vaihtoehdolta, edellyttäen että sen jarruputken saisi niin pitkälle ettei kondenssiputki lentäisi vaan sieltä jarruputken sisältä pois kun laittaa painetta, JA, että siellä kondenssiputken alkupäässä on sellainen ympäristö ettei sinne puhallettu paineilma ja putkessa ollut röppö aiheuta mitään ongelmia. En tiedä laisinkaan mitä siellä kondenssiputken alkulähteillä on.
-
- Viestit: 971
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Tossa on parikin asiakaspilotointiin jätettyä ongelmaa alfalta joissa ainoa ratkaisu olisi muotoilla se konehuoneen sisäilman otto uusiksi.
1. Kuten tomppa mainitsi ne reunat ovat liian matalat konehuoneessa joten jäätä/lunta tai vaan liian kova tulva niin vedet ovat sisällä. Läpän pitäisi sulkeutua automaattisesti kun autossa ei ole virrat päällä, jonka pitäisi estää vuoto mutta näin ei kyllä aina ole. Älkää kuitenkaan koskaan menkö konepesuun virrat päällä ja sisäilman ohjaus automaatilla.
2. Ja kenen mielestä oli hyvä idea laittaa juuri tällaiseen kriittisen paikan alapuolelle bcm täysin suojaamatta.
1. Kuten tomppa mainitsi ne reunat ovat liian matalat konehuoneessa joten jäätä/lunta tai vaan liian kova tulva niin vedet ovat sisällä. Läpän pitäisi sulkeutua automaattisesti kun autossa ei ole virrat päällä, jonka pitäisi estää vuoto mutta näin ei kyllä aina ole. Älkää kuitenkaan koskaan menkö konepesuun virrat päällä ja sisäilman ohjaus automaatilla.
2. Ja kenen mielestä oli hyvä idea laittaa juuri tällaiseen kriittisen paikan alapuolelle bcm täysin suojaamatta.
-
- Viestit: 971
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Tää hukku vähän tulvivaan giulia keskusteluun mutta löysitkö ihan hyväkuntoisen? Suurin ongelma ei ole löytää 8.8" näyttöä suht edullisesti, mutta suurin ongelma on löytää virheetön. Se pleksi on herkkä naarmuuntumaan ja lisäksi jokaisessa tuntuu olevan jonkinsortin murtumis issueita. Liekö ne puretaan väkivallalla vai mikä. Lisäksi niissä on aika usein rajuja pyyhkimisnaarmuja. Mitäköhän vesihionta ja mylly sanois noille?TompanGiulia kirjoitti: ↑22 Elo 2022, 20:45
Samalla rupeamalla vaihtu 6.5” pikkunäyttö isompaan 8.8” näyttöön. Aika helppo oli vaihtaa. En tiedä mikä vuosimalli tämä ”uusi” näyttö on, mutta muovi ei ole ainakaan hapertunut niinkuin vanhassa oli eli olisiko jo päivitetympää versiota (tämä tuli ebayn kautta jostain balttiasta).
Oon kanssa miettiny pikkunäytön vaihtamista isompaan, niin sais esim peruutuskameran ja navin näytön vähän isommaksi. Muussa sille ei juurikaan tarvetta.
Tuliko sulle matta vai kiiltävä? Mikä tuotenro? Noita on about 10 eri oem tuotenumerolla. Ihan ekat on niitä jotka rupee halkeilee pinnasta auringon/lämmön vaikutuksesta eli ne kannattaa unohtaa. Ja gen3:set ei ole enää sitten yhteensopivia ees.
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Siirryin jo käyttöautopuolella jonkin aikaa sitten vispiläleiriin ja Stelvio matkasi eteenpäin.TompanGiulia kirjoitti: ↑25 Elo 2022, 23:19Oisko sulla nosturi helposti ja aina halutessasi käytettävissä? Jos kato giuliayhteisön yhteisen hyvän nimissä testaisit ja kokeilisit onnistuisiko tuo
En ole löytänyt kuvausta letkun alapäästä mutta kondenssivesiputken pää lähtee kojelaudan sisältä jostakin:TompanGiulia kirjoitti: ↑25 Elo 2022, 23:19Paineilma kuullostaisi helpolta vaihtoehdolta, edellyttäen että sen jarruputken saisi niin pitkälle ettei kondenssiputki lentäisi vaan sieltä jarruputken sisältä pois kun laittaa painetta, JA, että siellä kondenssiputken alkupäässä on sellainen ympäristö ettei sinne puhallettu paineilma ja putkessa ollut röppö aiheuta mitään ongelmia. En tiedä laisinkaan mitä siellä kondenssiputken alkulähteillä on.
Onkohan kenelläkään ollut vaihdelaatikko irti? Silloinhan tuon näkisi helposti.
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 31 Heinä 2022, 12:21
- Car(s): Giulia Veloce
159
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Joo, tuo minulle tullut on aivan täydellinen. Sanoisin, että se on matta. Myyjä sanoi, että siinä on pieni naarmu ja laittoi kuvia ”lakkaamistaan” näytöistä, joissa naarmut on korjattu. Ne oli hyvin kiiltäviä kuvissa, mutta naarmuttomia kyllä. Uskalsin sitten tilata ja varauduin siihen, että ehkä joutuu fiksailemaan. Mutta sitten kun oli lähettämässä, laittoikin vielä viestiä, että sulla kävi hyvä tuuri ja tää näyttöhän on kuin uusi. Ja niin kyllä on. Täytyy tutkia löydänkö mitään gen infoa mistään materiaaleista, en muista tuliko otettua kuva näytön takapuolesta ennen asennusta.JanV kirjoitti: ↑26 Elo 2022, 08:21Tää hukku vähän tulvivaan giulia keskusteluun mutta löysitkö ihan hyväkuntoisen? Suurin ongelma ei ole löytää 8.8" näyttöä suht edullisesti, mutta suurin ongelma on löytää virheetön. Se pleksi on herkkä naarmuuntumaan ja lisäksi jokaisessa tuntuu olevan jonkinsortin murtumis issueita. Liekö ne puretaan väkivallalla vai mikä. Lisäksi niissä on aika usein rajuja pyyhkimisnaarmuja. Mitäköhän vesihionta ja mylly sanois noille?
Oon kanssa miettiny pikkunäytön vaihtamista isompaan, niin sais esim peruutuskameran ja navin näytön vähän isommaksi. Muussa sille ei juurikaan tarvetta.
Tuliko sulle matta vai kiiltävä? Mikä tuotenro? Noita on about 10 eri oem tuotenumerolla. Ihan ekat on niitä jotka rupee halkeilee pinnasta auringon/lämmön vaikutuksesta eli ne kannattaa unohtaa. Ja gen3:set ei ole enää sitten yhteensopivia ees.
Näyttö on erittäin leveä, mutta saman korkuinen kuin alkuperäinen. Eli siitä alkuperäisestä laatikkonäytöstä tulee pitkulainen. Naville se on jees eli näkyy enemmän karttaa, tosin vain leveyssuunnassa. Peruutuskameralle vähän hyödytön kun se näyttää oikealla laidalla sen peruutuskuvan ja vasemmalla laidalla tutkien varoituskuvan. Eli sen peruutuskuvan koko ei varsinaisesti kasvanut.
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Vastaisin Finpat analyysiin, minkä kaaviokuvassa näkyy vihreä tyhjennysnippa pos.1
Minusta alkaa tuntua (kun egelsmannien forumia pitempään lueskelin) että toi nippa itse asiassa on automaattityhjenteinen, eikä mitään varsinaista tyhjennysputkea edes ole. Jos nipan ympäristöön kerääntyy riittävästi moskaa niin se tukkeutuu - sillä seurauksella että lauhde alkaa tulvia jalkotilaan.
Nimimerkki ”Chrosshairs” oli nipan löytänyt ja sen onnistunut avaamaan. Heitin Google kääntäjän hänen postauksen ja korjasin siitä käännösvirheet.
” Olen suorittanut tämän korjauksen pudottamatta vaihteistoa. Nosta autosi riittävän korkealle etupäästä. Käytä 1 nosturia kuljettajan puolella ja 1 tunkkia matkustajan puolella, jotta voit makaamaan mukavasti sen alla. Irrota pohjapaneelin kansi. Varmista, että käytät nosturijalkaa etualumiinisen poikkipalkin alla. Irrotettavana on vain yksi pultti, se on pidikettä pitävä pultti, joka pitää 2 jäähdytinlinjaa maadoitushihnan vieressä. Kun saat sen poistettua ja linjat tieltä, voit livahtaa kätesi voimansiirtotunneliin vääntömomentinmuuntimen ohi ajoneuvon takaosaa kohti. Tässä vaiheessa olet kohteen päällä. Sinun täytyy saada hauis syvälle, jos voit tehdä tämän. Minulla ei ole paksuja, kehonrakentajan kokoisia käsivarsia, mutta se on ahdas tila siitä huolimatta. Siirry leimatun metallilevyn yläosasta ja jatka liikkumista taaksepäin, kunnes saavutat liitteenä olevan LVI-kaavion pdf:ssä näkyvän suojakupin (rubber boot) (tämä ei kyllä näy kaaviossa, rubber boot” on yleensä joku nivelsuojakuppi). Nuppi on suunnattu auton takaosaan. Jos saat sormen sen päälle, pyyhkäise sitä muutaman kerran, karkoita likaa tai mutaa, tai pölyä tai mitä tahansa sinne juuttunutta, niin näet ja tunnet veden virtaavan ulos.”
Näin ainakin yksi mies saanut tyhjennyksen toimimaan.
Minusta alkaa tuntua (kun egelsmannien forumia pitempään lueskelin) että toi nippa itse asiassa on automaattityhjenteinen, eikä mitään varsinaista tyhjennysputkea edes ole. Jos nipan ympäristöön kerääntyy riittävästi moskaa niin se tukkeutuu - sillä seurauksella että lauhde alkaa tulvia jalkotilaan.
Nimimerkki ”Chrosshairs” oli nipan löytänyt ja sen onnistunut avaamaan. Heitin Google kääntäjän hänen postauksen ja korjasin siitä käännösvirheet.
” Olen suorittanut tämän korjauksen pudottamatta vaihteistoa. Nosta autosi riittävän korkealle etupäästä. Käytä 1 nosturia kuljettajan puolella ja 1 tunkkia matkustajan puolella, jotta voit makaamaan mukavasti sen alla. Irrota pohjapaneelin kansi. Varmista, että käytät nosturijalkaa etualumiinisen poikkipalkin alla. Irrotettavana on vain yksi pultti, se on pidikettä pitävä pultti, joka pitää 2 jäähdytinlinjaa maadoitushihnan vieressä. Kun saat sen poistettua ja linjat tieltä, voit livahtaa kätesi voimansiirtotunneliin vääntömomentinmuuntimen ohi ajoneuvon takaosaa kohti. Tässä vaiheessa olet kohteen päällä. Sinun täytyy saada hauis syvälle, jos voit tehdä tämän. Minulla ei ole paksuja, kehonrakentajan kokoisia käsivarsia, mutta se on ahdas tila siitä huolimatta. Siirry leimatun metallilevyn yläosasta ja jatka liikkumista taaksepäin, kunnes saavutat liitteenä olevan LVI-kaavion pdf:ssä näkyvän suojakupin (rubber boot) (tämä ei kyllä näy kaaviossa, rubber boot” on yleensä joku nivelsuojakuppi). Nuppi on suunnattu auton takaosaan. Jos saat sormen sen päälle, pyyhkäise sitä muutaman kerran, karkoita likaa tai mutaa, tai pölyä tai mitä tahansa sinne juuttunutta, niin näet ja tunnet veden virtaavan ulos.”
Näin ainakin yksi mies saanut tyhjennyksen toimimaan.
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Tuo vihreä osa on kyllä kojelaudan alla tai sisällä. Siitä on pakko olla tyhjennysputki sinne vaihdelaatikon päälle. Ja tosiaan sen putken pään näkee kyllä peilillä auton alta kun ottaa suojamuovin irti.MeSoma kirjoitti: ↑26 Elo 2022, 12:08Vastaisin Finpat analyysiin, minkä kaaviokuvassa näkyy vihreä tyhjennysnippa pos.1
Minusta alkaa tuntua (kun egelsmannien forumia pitempään lueskelin) että toi nippa itse asiassa on automaattityhjenteinen, eikä mitään varsinaista tyhjennysputkea edes ole. Jos nipan ympäristöön kerääntyy riittävästi moskaa niin se tukkeutuu - sillä seurauksella että lauhde alkaa tulvia jalkotilaan.
Nimimerkki ”Chrosshairs” oli nipan löytänyt ja sen onnistunut avaamaan. Heitin Google kääntäjän hänen postauksen ja korjasin siitä käännösvirheet.
” Olen suorittanut tämän korjauksen pudottamatta vaihteistoa. Nosta autosi riittävän korkealle etupäästä. Käytä 1 nosturia kuljettajan puolella ja 1 tunkkia matkustajan puolella, jotta voit makaamaan mukavasti sen alla. Irrota pohjapaneelin kansi. Varmista, että käytät nosturijalkaa etualumiinisen poikkipalkin alla. Irrotettavana on vain yksi pultti, se on pidikettä pitävä pultti, joka pitää 2 jäähdytinlinjaa maadoitushihnan vieressä. Kun saat sen poistettua ja linjat tieltä, voit livahtaa kätesi voimansiirtotunneliin vääntömomentinmuuntimen ohi ajoneuvon takaosaa kohti. Tässä vaiheessa olet kohteen päällä. Sinun täytyy saada hauis syvälle, jos voit tehdä tämän. Minulla ei ole paksuja, kehonrakentajan kokoisia käsivarsia, mutta se on ahdas tila siitä huolimatta. Siirry leimatun metallilevyn yläosasta ja jatka liikkumista taaksepäin, kunnes saavutat liitteenä olevan LVI-kaavion pdf:ssä näkyvän suojakupin (rubber boot) (tämä ei kyllä näy kaaviossa, rubber boot” on yleensä joku nivelsuojakuppi). Nuppi on suunnattu auton takaosaan. Jos saat sormen sen päälle, pyyhkäise sitä muutaman kerran, karkoita likaa tai mutaa, tai pölyä tai mitä tahansa sinne juuttunutta, niin näet ja tunnet veden virtaavan ulos.”
Näin ainakin yksi mies saanut tyhjennyksen toimimaan.
Tuo engelsmanni on hiplannut juuri sen putken päätä.
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Mies kyllä puhuu nupista, ja siltä se kaavion vihreä osa, pos.1 näyttää. Ja kyllä minä ainakin tuntisin sormissani nupin ja putken, tai letkun välisen eron.
Mutta kun ei henk. kohtaista kokemusta, niin en ala kinaamaan.
Ehkäpä joku nyt ottaa selvää, jotta lopullinen totuus selviää…
Mutta kun ei henk. kohtaista kokemusta, niin en ala kinaamaan.
Ehkäpä joku nyt ottaa selvää, jotta lopullinen totuus selviää…
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Eikä avaus kovin kummoinen voi olla, kun em. Forumilla parikin postaaja kirjoittaa löytäneensä korjaamon, missä avaus tehtiin 1t/70€
Ja muistan tälläkin Forumilla kirjoitetun että ainakin Ess Autotalossa Seinäjoella näitä avauksia olisi tehty.
Ja muistan tälläkin Forumilla kirjoitetun että ainakin Ess Autotalossa Seinäjoella näitä avauksia olisi tehty.
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Letkun päässä kuristin jonka tarkoituksena on estää ilman ja moskan virtaus väärään suuntaan.MeSoma kirjoitti: ↑26 Elo 2022, 12:43Mies kyllä puhuu nupista, ja siltä se kaavion vihreä osa, pos.1 näyttää. Ja kyllä minä ainakin tuntisin sormissani nupin ja putken, tai letkun välisen eron.
Mutta kun ei henk. kohtaista kokemusta, niin en ala kinaamaan.
Ehkäpä joku nyt ottaa selvää, jotta lopullinen totuus selviää…
Ja ilmastointilaitteen höyrystin / evaporator sijaisee HVAC modulissa joka on puolestaan kojelaudan sisällä, ei vaihdelaatikon päällä.
- Jiitee
- Viestit: 4357
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Jes, kyllä ainakin puhaltimen moottorin osalta ESS teki hommia meikän Juuliassa. Oli laakerit saaneet kosteutta ,
puhallinteho heikentyi ja ruosteenpoiston ja herkistely nimissä
niitä piti kylvettää sähkö-Crc:ssä pari vkoa. Lattialle asti ei meikällä ole vettä tullut.
Suunnittelufibahan tuossa on kaiken alku ja juuri.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 31 Heinä 2022, 12:21
- Car(s): Giulia Veloce
159
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Ompas kinkkinen! Otin hanskalokeron ym muut verhoilut pois tosta apukuskin puolelta. Jos oikein tulkitsen näkymää siellä ja kuvaa niin tuo FinPatin linkkaama kuva on ikäänkuin alhaalta päin otettu. Tosielämässä tuota katsotaan apukuskin paikalta siis sivusta päin eli naama ikäänkuin tuon numeron 3 kohdalla ja katse nuolen suuntaan.
Tuo osa 1 eli putken alkupää on siis pohjalla eli vasten lattiaa. Ja mun mielestä se sijoittuu keskikonsolin keskelle (eli siis niiden kojelaudassa näkyvien ilmastointisäätimien taakse alle keskelle). Näin ollen mun nyt tekemillä purkamisilla sitä ei saa näkyville.
Mutta se on kyllä semmoinen paikka, että siinä ei ole bcm:iä tai muita olennaisia sähköosia kyllä lähellä. Piuhoja ja ehkä liittimiä kyllä, tarvii tutkia tarkemmin. Näin ollen mun mielestä tämän kondenssiputken ylivuoto ei voi aiheuttaa apukuskin jalkatilassa olevien osien kastumista suoraan. Tosin vesihän tulvii ton boksin sisälle missä tuo vihreä letkun kiinnike (osa1) on kiinni, joten siellä sisällä se on lopulta kaiketikin ilmastointijärjestelmän sisällä jos pinta nousee riittävän korkealle. Kuvittelisin siinä olevan jonkunlaisen kaukalon missä toi vihree nippa on kiinni. Jos se vesi pääse tuon laitteen sisällä ilmakanaviin ja sitten puhallinmoottorille (osa 3), jonka alapuolella vieressä ne sähköosat on, on vaikutus sama kuin ulkoa tulevan veden pääsy tonne moottorin seudulle. Tämä vaatisi, että tuossa kohtaa olisi moottoriinpäin imeviä ilmaputkia tai sitten kallistukset pitäisi viedä puhallinmoottorille päin. Tarvii tutkia tuota vielä. Joka tapauksessa ylivuoto kastelee kyllä matot, koska tuosta keskikonsolin tienoilta leviää tota koria pitkin korkeammalla olevan keskitunnelin päältä sivuille jalkatiloihin.
Mutta oliko se vikadiagnoosi siitä, että tukkeutunut kondenssiputki kastelee BCM:n ihan satavarma? Se on mahdollista, mutta se vaatii sen ettei ylivuotovesi tule ulos tuosta härpäkkeestä keskikonsolin kohdalla vaan pääsee kulkeutumaan ilmakanavia pitkin moottorille saakka. Eli keskikonsolin alueen osat pitäisi olla vesitiiviit (tai sitten moottorin pitäisi imeä ilmaa keskikonsolilta päin itseensä päin).
Sen tosta näkee suoraan, että ulkoa ilman sisääntulon kautta sisään imetty vesi tulee kyllä suoraan tohon sähköosien päälle/läheisyyteen. Tossa kuvassa oleva kaukalo numeron 2 oikealla puolella on se konetilassa näkyvän ritilän alla oleva ”kaivo” mihin yli tulleen sadeveden pitäisi tippua ja siitä ton keltaisen kumilörtsyn kautta ulos. Mutta jos moottori imeekin ne vedet matkalta sisään, ne tihkuu jostain tosta ilmakanavista moottorin lähellä suoraan sähköosien päälle.
Prototyyppi konetilan vesiohjauksista muuten kehittyi ja rakensin sen koko hommelin uuteen malliin Nyt on sen verran hieno, että pitäis oikeasti ottaa kuva
- Raikkoo
- Viestit: 287
- Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
- Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Tähän palaten. Pari päivää autolla ajeltu ja toistaiseksi paukut pysynyt ehyinä, en toki jaksa uskoa että sulake olisi ns. huvikseen lauennut. Täytyy yrittää saada kiinni minkälaisissa olosuhteissa jne. seuraavan kerran napsuu ja yrittää lähteä sitä kautta perkaamaan.matti_vuorio kirjoitti: ↑25 Elo 2022, 21:41On siinä kyllä survottu paljon laitteita yhden sulakkeen taakse.Raikkoo kirjoitti: ↑25 Elo 2022, 18:30Body computerilta löytyi F51 7,5 A sulake joka oli rikki. Uusi sulake tilalle ja laitteet tuntuu toimivan. Saa nähdä kauanko menee ennenkä uudestaan särkee sulakkeen. BCM oli kuiva, liittimet puhtaat jne.Raikkoo kirjoitti: ↑25 Elo 2022, 13:20Auto oli kyllä vesisateessa edellisen yön ennen ongelmia, mutta ei eilen illalla ollut lattia tai bcm märkä. Pelkään että niin helpolla tästä ei selvitä, täytyy toki tutkia tänään paremmin onko kosteus syynä.
Tuntuu kyllä loputtomalta ajatukselta lähteä selvittämään jotain muuta ongelmaa, ehkä se siitä
Saa esittää ideoita...