Mitä teit tänään tallissa?
Valvoja: Moderators
- TeroV.
- Viestit: 540
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihdoin Deltaan jäähdyttimen. Aikamoinen talkoo, mutta tulipa tehtyä. Vanha jäähdytin alkoi vuotaa syyslomareissulla, mutta onneksi paikkausaineella (Holts Radweld) tilkitseminen onnistui, jottei tarvinnut jatkuvasti olla vettä lisäämässä.
- TeroPee
- Viestit: 1527
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Mitä teit tänään tallissa?
En varsinaisesti tehnyt, enkä edes tänään vaan aiemmin viikolla, mutta ajoin vaimon auton tulevan kotimme talliin. Hyvin mahtui. Toki pitääkin kun pituutta on noin 7m ja leveyttä 3,5m. Ainoastaan oviaukon korkeus n. 1,85m on vähän ahdistavan pieni lukema.
- Polforea
- Viestit: 11283
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Minä jo hetkisen mietin, että minkä ihmeen Pasin se RouvaPee on hankkinut, mutta taisikin olla tallin mittoja
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- TeroPee
- Viestit: 1527
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Sellainen ois kyllä kätevä tässä lapsiperhearjessa. Ei ihan niin paljon haittaisi puoli kuutiota hiekkaa auton sisällä. Sitä nimittäin tulee näin syksyllä sen verran päiväkodista. Joka v*tun päivä.
-
- Viestit: 1855
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Pihalla huolsin penaria. Olioitten joukkoon laitoin x1r. Ed öljynvaihdos rvs.
Käviskö jopa ny nätimmin?
F01 740d xdive siis.
Aiheeseen liittyvä kysmys, ku ennoo viel perehtyny;
Mite huoltomuistutin nollataan?
Ista käytös, jos sitä kikkailuun tarvitaan.
Käviskö jopa ny nätimmin?
F01 740d xdive siis.
Aiheeseen liittyvä kysmys, ku ennoo viel perehtyny;
Mite huoltomuistutin nollataan?
Ista käytös, jos sitä kikkailuun tarvitaan.
-
- Viestit: 972
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Eiks kaikki ton ikäset mee vielä ihan trippiä pitämällä pohjasta ja valikosta.
-
- Viestit: 76
- Liittynyt: 16 Syys 2015, 09:12
- Car(s): BMW R1200R, 156 SW 2.0, Peugeot 107 // ex 156 2.5 V6 STW, BMW R1100RS
- Paikkakunta: P-Savo
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Hetken sai aikaa niin koodilukijalla tuli tarkasteltua mikä välistä tuota airbagin valoa vilkuttaa, ja sivubagit näemmä syyllisiä. Täällä joku vihjasi että takaa voisi löytyä liitokset jotka putsaamalla pääsisi eroon ongelmasta. Suatan jättää kesälle kun on vain kylmä talli missä värkkäillä.
Samalla tuli vaihdettua tarvikemattojen tilalle Alfan omat kangasmatot.
Samalla tuli vaihdettua tarvikemattojen tilalle Alfan omat kangasmatot.
- tritonus
- Viestit: 234
- Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
- Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Elvytin pari recaroa takas elämään:
Ennen:
Jälkeen:
Ennen:
Jälkeen:
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Opelista alunperin?
Todella taitavan näköistä työtä!
Todella taitavan näköistä työtä!
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11270
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Komeaa jälkeä!
Olikohan tosiaan jossain Mantassa tuollaiset...
Olikohan tosiaan jossain Mantassa tuollaiset...
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- tritonus
- Viestit: 234
- Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
- Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kiitos kiitos!
Tietäjät tietää - Mantastahan ne.
Tietäjät tietää - Mantastahan ne.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Minulla on
tuskallisen tarkka tieto tuosta B kopan GT/E Mantan penkissä olleesta muovisesta Recaro lätkästä. Joskus tuli junnuna istahdettua uimarannalta lähtiessä ilmsn paitaa ja kattoluukku oli ollut auki. Paloi koko loppukesäksi leima selkään...
Samaa penkkiä löytyi myös melkein samalla kuosilla myös D Kadettin SR, SR/E ja GTE malleista. A Corsan GSi mallissa oli myös sama jakkara.
- Maunu
- Viestit: 3499
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
159:sit saivat talvirenkaat alle.
Samalla totesin vanhemman 159:sin oikean puolen takajousen katkenneen.
Samalla totesin vanhemman 159:sin oikean puolen takajousen katkenneen.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- pahakeisari
- Viestit: 107
- Liittynyt: 19 Elo 2008, 21:24
- Car(s): Alfa Romeo 159jtdm q4 2010
Fiat Croma 2.2at 2008
Ex Alfa Romeo Giulietta 2.0jtdm tct - Paikkakunta: Askola
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Hyvin menee taas. Pakoputkest jousto poikki. Ei siinä mitään. Helppo hitsaa uus. No 6 kpl pultteja niistä 4 poikki. No niistäkin selvii. Mut pätkät pois paikoiltaan ja tarkastan dpf kunnon. Eikö joku molopää rikkonut kennoston lyömäl siihen 3 reikää. Ei ihme et arvot on mitä sattuu. Nyt vituttaa kaljaa vitusti ja kärry seisontaan.
- tritonus
- Viestit: 234
- Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
- Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ihmettelin.
Onko Megasquirt pahasti rikki, jos moottoriin muodostuu hydrolukko polttoaineesta?
No, nyt auto on paikassa jossa squirtin sähköille saa vähä mukavammin tehtyä jotain, kuten rakennettua ne tyystin uusiksi.
Onko Megasquirt pahasti rikki, jos moottoriin muodostuu hydrolukko polttoaineesta?
No, nyt auto on paikassa jossa squirtin sähköille saa vähä mukavammin tehtyä jotain, kuten rakennettua ne tyystin uusiksi.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Lisää mietteitä ihmettelyn tueksi.
Jos hydrolukko on vain yhdessä sylinterissä, niin voiko olla että suutin jää vuotamaan? Mikäli sama ongelma ilemenee useammassa sylinterissä, niin sitten vika on todennäköisemmin Megan/sähköjen puolella. Sitä voi sitten haarukoida sen mukaan onko käytössä batch, bank vai sekventaalinen ruisku, eli vastaako hydrolukkoutuneet sylinterit outputtia/outputteja ja niiden ohjausta.
Tein itse - säästin
- tritonus
- Viestit: 234
- Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
- Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kyllä siellä suutin vuotaa. Tai suutin itsessään on siis ehyt, mutta vaan täysin auki.
Mulla on MS2 johon on liitetty JBPerfin lisäpiiri sekventiaalia ohjaamaan. Lisäpiirillä on oma fet joka suuttimelle, ja jo pidempään vaivannut vika on, että yksi näistä feteistä palaa -> menee oikoseen ja suutin jää levälleen. Tähän asti on vain käyty kolmella ja auton ympärille on muodostunut komea bensapilvi, hydrolukko oli sillain uusi juttu.
Jossain sähköissä on isompi vika. Nuo fetit on kuitenkin virta-, jännite- ja lämpösuojatut, joten aika sikaa niiden pitää saada jotta se palaa.
Mulla on MS2 johon on liitetty JBPerfin lisäpiiri sekventiaalia ohjaamaan. Lisäpiirillä on oma fet joka suuttimelle, ja jo pidempään vaivannut vika on, että yksi näistä feteistä palaa -> menee oikoseen ja suutin jää levälleen. Tähän asti on vain käyty kolmella ja auton ympärille on muodostunut komea bensapilvi, hydrolukko oli sillain uusi juttu.
Jossain sähköissä on isompi vika. Nuo fetit on kuitenkin virta-, jännite- ja lämpösuojatut, joten aika sikaa niiden pitää saada jotta se palaa.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Siellähän ollaan kaikesta päätellen jo merkittävästi ihmettelyä pidemmällä! Jos/kun sama fet kärähtää kerta toisensa jälkeen, niin piirejä vertailemalla luulisi syyllisen paljastuvan ennemmin tai myöhemmin.
Tein itse - säästin
- Isola
- Viestit: 1987
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Megasquirtia vähän suunnittelin perämoottoriin 20 v sitten, sen enempää en sitä tunne, mutta tunkkasin Googlen kuvahakuun "JBPerf schematic". Näin jotakin pelottavaa. Varmaan tuostakin on useampia versioita mutta se mitä löytyi, ei ennusta pitkää elinikää feteille. Pieni TVS-diodi hilalta maahan tekisi hyvää. Tai edes tavallinen diodi, niin suojaa edes negatiivisilta piikeiltä. Ulkoinen vastasuuntainen diodi fetin rinnalle voisi myös tehdä hyvää.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.
- tritonus
- Viestit: 234
- Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
- Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v
Re: Mitä teit tänään tallissa?
JBPerfillä on noita lisäpiirejä useampia, mun MS:ään liitetty piiri on tuo 4-Channel Ignition/Injection Driver Board v 1.0.
Autolla ei ole mitään mielettömiä kilsoja ajettu Megan asennuksen jälkeen, mutta jotain nyt kumminkin ja on se muutaman kesän kestänyt.
Nyt fetin käyttöikä vaihtelee 5 minuutista tän kesän ennätykseen, liki tuntiin kaupunkiajoa.
Mun ymmärrys loppuu näissä hyvin pian. Piirissä voi hyvinkin olla suunnitteluvirhe ja sen luotettavuutta voisi parantaa. Mutta jotain muutakin sähköistä on mätinyt kun noita fetejä palaa nyt jatkuvaan.
Megassa suuttimelle tulee jatkuva plussa ja maata katkotaan. Mun ohkaisen ymmärryksen muodostama teoria on se, että nyt sitä kautta pääsee maihin muutakin kun pitäs ja fet ei sitä vaan kestä. Mutta kuten sanottua, ihan kamalasti en aiheesta ole perillä.
Autolla ei ole mitään mielettömiä kilsoja ajettu Megan asennuksen jälkeen, mutta jotain nyt kumminkin ja on se muutaman kesän kestänyt.
Nyt fetin käyttöikä vaihtelee 5 minuutista tän kesän ennätykseen, liki tuntiin kaupunkiajoa.
Mun ymmärrys loppuu näissä hyvin pian. Piirissä voi hyvinkin olla suunnitteluvirhe ja sen luotettavuutta voisi parantaa. Mutta jotain muutakin sähköistä on mätinyt kun noita fetejä palaa nyt jatkuvaan.
Megassa suuttimelle tulee jatkuva plussa ja maata katkotaan. Mun ohkaisen ymmärryksen muodostama teoria on se, että nyt sitä kautta pääsee maihin muutakin kun pitäs ja fet ei sitä vaan kestä. Mutta kuten sanottua, ihan kamalasti en aiheesta ole perillä.
- karila
- Viestit: 1173
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023 - Paikkakunta: Turku
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tietämys ja osaaminen on eri tasoista.
En ymmärrä mitään 6:sta edellisestä viestistä .
Siispä tyydyn siihen minkä osaan: lataan Rosso Velocen akkua tallissa, tai siis laturi lataa ja minä sometan.
En ymmärrä mitään 6:sta edellisestä viestistä .
Siispä tyydyn siihen minkä osaan: lataan Rosso Velocen akkua tallissa, tai siis laturi lataa ja minä sometan.
- Kari
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kuinka tehdään softaa: ladataan 100 MB open sorsa libra ja kirjoitetaan 1 kB omaa koodia. Hyvä tuli jos meni tulkki ei rutise mistään. (Eihän kukaan enää nykyään tee mitään käännettävää ja linkattavaa softaa. Sehän on melkein assembleria sellainen se.)'
Kuinka tehdään hardista: ladataan referenssidesign lutikkafirman sivuilta ja piirustellaan muutama oma veto suoraan leiskaan. Hyvä tuli. Turha sitä schemaa on SPICE läpi ajaa tai muutenkaan EDA käyttää.
- karila
- Viestit: 1173
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023 - Paikkakunta: Turku
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Jassoo, lisää tätä, kiusataanko tässä jo vanhaa .
Tyttären X3 tallissa. Puhdistin moottorin muovikuoren hiekasta ja pölystä ja poistin pari kourallista kuivia lehtiä. Puhdistin lasit sisältä ja ulkoa.
Tyttären X3 tallissa. Puhdistin moottorin muovikuoren hiekasta ja pölystä ja poistin pari kourallista kuivia lehtiä. Puhdistin lasit sisältä ja ulkoa.
- Kari
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Toisessa ketjussa mainitsit renkaanvaihdot ja selän. Itse vaihdan 10x mielummin renkaat (paitsi ehkä Jaguarin hepmskutin koristepultilliset, prkl!!) kuin yritän söhlätä laseja sisältä puhtaaksi. Siis tuulilasi ja coupe takalasit. Jostain syystä ei ei minulta tunnu koskaan onnistuvan niin että lopputulos on hyvä.
-
- Viestit: 972
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tai lopputulos on ensin ns hyvä ja sitten kun ajat ekan kerran aurinkoa vasten niin se näyttää huonommalta kuin lähtötilanne. Toistat saman 2-3 kertaa ja edelleen sama juttu.FinPat kirjoitti: ↑15 Marras 2022, 17:02Toisessa ketjussa mainitsit renkaanvaihdot ja selän. Itse vaihdan 10x mielummin renkaat (paitsi ehkä Jaguarin hepmskutin koristepultilliset, prkl!!) kuin yritän söhlätä laseja sisältä puhtaaksi. Siis tuulilasi ja coupe takalasit. Jostain syystä ei ei minulta tunnu koskaan onnistuvan niin että lopputulos on hyvä.
- lerppu
- Viestit: 5956
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tässä ollaan totuuksien äärellä. Mieluummin odotan sitä kohtalon kiveä Tuusulanväylällä, kuin "puhdistan" tuulilasia.JanV kirjoitti: ↑16 Marras 2022, 08:57Tai lopputulos on ensin ns hyvä ja sitten kun ajat ekan kerran aurinkoa vasten niin se näyttää huonommalta kuin lähtötilanne. Toistat saman 2-3 kertaa ja edelleen sama juttu.FinPat kirjoitti: ↑15 Marras 2022, 17:02Toisessa ketjussa mainitsit renkaanvaihdot ja selän. Itse vaihdan 10x mielummin renkaat (paitsi ehkä Jaguarin hepmskutin koristepultilliset, prkl!!) kuin yritän söhlätä laseja sisältä puhtaaksi. Siis tuulilasi ja coupe takalasit. Jostain syystä ei ei minulta tunnu koskaan onnistuvan niin että lopputulos on hyvä.
- Polforea
- Viestit: 11283
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Et, et todellakaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
En tiedä miten te laseja pesette, mutta lasinpesuvaahto (spray) ja sanomalehti on pettämätön yhdistelmä. Tullut aina kirkasta, niin sisä- kuin ulkopuolelta. Haasteensa on tietty noissa loivissa tuuli/takalaseissa, kun ei niihin nurkkin oikein pääse millään.
- Polforea
- Viestit: 11283
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^On tuotakin kokeiltu, saman paskekalvon se jätti tuulilasiin kuin nuo sprayt pyyhittynä ihan millä vaan. En tiedä onko sanomalehtipapereissa eroa (ainakin niiden saatavuus on heikko), mutta spraypurkeissa ainakin on. Jokainen kokeilemani spray on ollut pettymys pyyhintävälineestä riippumatta, mutta pettymyksen taso on sentään hieman vaihdellut.
Parhaan tuloksen tähän mennessä on tarjonnut vahva alkoholi (Lasol 100) pyyhittynä mikrokuituliinalla ja perään vesihuuhtelu pyyhittynä mikrokuituliinalla.
Parhaan tuloksen tähän mennessä on tarjonnut vahva alkoholi (Lasol 100) pyyhittynä mikrokuituliinalla ja perään vesihuuhtelu pyyhittynä mikrokuituliinalla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Yes. Niin on. Näillä olen yrittänyt putsailla:
https://www.biltema.fi/autonhoito/auton ... 2000040810
Eivät kyllä kestä kovin kauaa, kulmissa tulee vähän voimaa käytetyksi. Ja kuten todettu, teet mitä teet niin raitoja ja tahroja löytyy.
- karila
- Viestit: 1173
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023 - Paikkakunta: Turku
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Itse olen aika onnistuneesti puhdistusvaahdon + hinkkaamisen jälkeen vielä kuivalla mikrokuituliinalla saanut hyvän lopputuloksen.
Myönnetään, että työasentoergonomia on hieman haasteellinen. Ei tämä minunkaan suosikkihommaa ole.
Myönnetään, että työasentoergonomia on hieman haasteellinen. Ei tämä minunkaan suosikkihommaa ole.
- Kari
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Itse suosin tässäkin kohtaa alkoholia.
Eli isopropanolia ja akkuvettä 1:1. Lasin puhdistus sitten lakanakankaalla tai muulla soveltuvalla liinalla; ei välttämättä mikrokuituliinalla. Käsipaperi toimii myös melko hyvin.
Eli isopropanolia ja akkuvettä 1:1. Lasin puhdistus sitten lakanakankaalla tai muulla soveltuvalla liinalla; ei välttämättä mikrokuituliinalla. Käsipaperi toimii myös melko hyvin.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Lasolin kanssa syytä olla varovainen, ettei mitään sula kojelaudalla Voihan olla , että vaatimustasotkin on erilaisia, ja näin vanha guppe nääkkään enää mitään...Polforea kirjoitti: ↑16 Marras 2022, 12:27^On tuotakin kokeiltu, saman paskekalvon se jätti tuulilasiin kuin nuo sprayt pyyhittynä ihan millä vaan. En tiedä onko sanomalehtipapereissa eroa (ainakin niiden saatavuus on heikko), mutta spraypurkeissa ainakin on. Jokainen kokeilemani spray on ollut pettymys pyyhintävälineestä riippumatta, mutta pettymyksen taso on sentään hieman vaihdellut.
Parhaan tuloksen tähän mennessä on tarjonnut vahva alkoholi (Lasol 100) pyyhittynä mikrokuituliinalla ja perään vesihuuhtelu pyyhittynä mikrokuituliinalla.
- Aquatica
- Viestit: 15058
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tiskiaine ja talouspaperi.
Ja nimenomaa joku kalvoamaton hapoton tiskiaine. Todennut tuon Sauvon De Marseillen aika hyväksi.
Ei ole helpoin työstettävä, mutta ei tarvi montaa kertaa vuodessa työstää. Toinen mikä on toiminut, on ihan yksinkertaisesti ikkunanpesuaine (siis tiiviste, jolla kodin ikkunat kuuluu pestä). Tietty niissäkin on aika paljon eroja ja jotkut jättää kalvon.
Ja nimenomaa joku kalvoamaton hapoton tiskiaine. Todennut tuon Sauvon De Marseillen aika hyväksi.
Ei ole helpoin työstettävä, mutta ei tarvi montaa kertaa vuodessa työstää. Toinen mikä on toiminut, on ihan yksinkertaisesti ikkunanpesuaine (siis tiiviste, jolla kodin ikkunat kuuluu pestä). Tietty niissäkin on aika paljon eroja ja jotkut jättää kalvon.
- Polforea
- Viestit: 11283
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Juu. Sitä toki ei roiskaista suoraan 2l pullosta sinne lasille , vaan olen kastellut sillä liinan ennen pyyhkimistä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 972
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kaikkea oon kokeillu, mut tähän ikään en vieläkään toimivaa löytänyt.
Ikkunanpesuaine -> raitoja ja tahroja, Eri merkkisiä auton Ikkunanpesu vaahtoja -> raitoja ja tahroja. Fairy -> holoja ja raitoja
Ja rättejäkin ihan paperista, mikrokuituliinasta aina sanomalehteen (tai nykyään esim ipadilla olen pyyhkinyt kun sanomalehdet on siirtyneet sinne)
Jotenkin se ei vaan luonnistu ainakaan niin että olisin siihen ollut joskus tyytyväinen. Antaa olla niin kyllähän se uutteen likaan peittyy, mutta oishan se kiva saada joskus ihan hyväksi.
Tota isopropanolia ainakin laimennettuna vois seuraavaks kyllä kokeilla.
Ikkunanpesuaine -> raitoja ja tahroja, Eri merkkisiä auton Ikkunanpesu vaahtoja -> raitoja ja tahroja. Fairy -> holoja ja raitoja
Ja rättejäkin ihan paperista, mikrokuituliinasta aina sanomalehteen (tai nykyään esim ipadilla olen pyyhkinyt kun sanomalehdet on siirtyneet sinne)
Jotenkin se ei vaan luonnistu ainakaan niin että olisin siihen ollut joskus tyytyväinen. Antaa olla niin kyllähän se uutteen likaan peittyy, mutta oishan se kiva saada joskus ihan hyväksi.
Tota isopropanolia ainakin laimennettuna vois seuraavaks kyllä kokeilla.
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 13:04
- Car(s): Alfa Romeo 155 2.0 16V Twin Spark
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Alfa 155 kuskin takalonkan ruosteiden korjausta aloitin 2021 keväällä ja nyt heti perään liimasin parit paikat.
Kyllä autolla ilmeisesti pitäisi ajaa kun tuntuu vaan, että viat lisääntyy seisonnas. Hanskalokerossa sijaitseva takaluukun avausnappi jäi pohjaan ja se täytyi kans korjata. En tiennyt, että italialainen muovi paisuu, kun viilaa piti käyttää että sopii kulkemaan
Noh, tästä on ihan hyvä jatkaa kunnostusta
Kyllä autolla ilmeisesti pitäisi ajaa kun tuntuu vaan, että viat lisääntyy seisonnas. Hanskalokerossa sijaitseva takaluukun avausnappi jäi pohjaan ja se täytyi kans korjata. En tiennyt, että italialainen muovi paisuu, kun viilaa piti käyttää että sopii kulkemaan
Noh, tästä on ihan hyvä jatkaa kunnostusta
-
- Viestit: 955
- Liittynyt: 15 Kesä 2004, 19:22
- Car(s): AM333E, Type 79 S2, XJ27Arden, AR115 Spider 2500
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Lämppärin puhaltimen kunnostusta. Uutta osaa ei ole saatavilla, joten kokeillaan tätä…
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Niin tutun oloista puuhaa.
https://photos.app.goo.gl/k8u4EbhqtJTouPkM9
https://photos.app.goo.gl/yio8yhuAdWWiGEFK7
Ja sitten kun laakeri on saatu auki ja elvytettyä, vaihdetaan ohjainfetti.
https://photos.app.goo.gl/tdazxb4oSTZWGo3A6
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Sisustin
- Liitteet
-
- 542F78D6-1527-4404-9501-79F5A7F130D3.jpeg (117.05 KiB) Katsottu 3466 kertaa
-
- 894813FA-1C3E-4333-89F6-3EA1E53E6E8F.jpeg (157.55 KiB) Katsottu 3466 kertaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Storage lift! Tuossa on jo ison maailman meininkiä. Ja on Zagato vain niin tylyn näköinen!
Tutun näköinen sisustuselementti hyllyllä.
Tutun näköinen sisustuselementti hyllyllä.
- Jiitee
- Viestit: 4364
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^^ Passatin / Golfin automaattiko Alfan alla ?
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tietäjät tietää -74 Passat automatic. Ei kiireiselle, joka vaihdon tuntee.
Ja Finpatin twin spark on viety nextille levelille!
Ja Finpatin twin spark on viety nextille levelille!
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tänään tallissa vaihtuivat öljyt, öljynsuodatin, öljyproppu ja ilmansuodation ajo-opetus X-typeen ja Rouvan DS 3:n. Kummassakin suodatin melko mukavassa paikassa mutta luonnollisesti vanhemissa autoissa aina pientä säätöä.
DS 3:n VTi koneen suodatin panos on nätisti ylhäällä muovikuupan alla johon saa näköyhteyden helposti. Vaihtaminen edellyttä kylläkin imuilmaputken irroitusta ja taiteilua ylävesiletkun ja akusta lähtevän johtonipun välistä. Amatöörin silmissä kummakin operaation tiellä olleen piuhan olisi voinut helposti reitittittää järkevämmin huolto-operaatioiden kannalta. Ehkä 2-3cm säästöä sähkö- ja vesijohdoissa on sen väärtti että öljynvaihtoon tulee lisää työtä ja jännitystä.
X-typessä perinteinen metallipurkkisuodatin ja kohtuullisen helposti saavutettavassa paikassa mutta suodatin oli joko jumiutunut itsestään tai sitten edellinen suodattimen vaihtaja oli vetänyt sen jollain työkalulla megamomenttiin. Suodatinpihdeillä sai kyllä otteen mutta voimat eivät tahtoneet riittää puristamaan kahvasta ja kääntämään riittävällä momentilla. Kun sitten asemoi itsensä niin että sai jaloilla tukea ja pääsi kahdella kädellä vääntämään niin suodattimeen tuli liikettä. Ei tosin lähtenyt aukemaan vaan suodattimen peltirunko alkoi kiertymään! WTF? Lopulta 45 min ähellyksen jälkeen täysin murjoutunut suodatin lopulta luovutti.
Samaten X-typen öljyproppu on helpossa paikassa mutta sekin oli niin piukassa että normi hylsyavaimen varsi ei riittänyt. Ja luonnollisesti sen verran estettä edessä että breaker bar jossa hieman paksumpi pää ei mahdu koloon. No, 13mm lenkki + jatkovarsi + leuanveto 84kg elopainolla avasi tämänkin. Ja onneksi kierteet olivat kunnossa. Uusi öljyproppu muuten aivan samannäköinen mutta 15mm mutterilla.
DS 3:n VTi koneen suodatin panos on nätisti ylhäällä muovikuupan alla johon saa näköyhteyden helposti. Vaihtaminen edellyttä kylläkin imuilmaputken irroitusta ja taiteilua ylävesiletkun ja akusta lähtevän johtonipun välistä. Amatöörin silmissä kummakin operaation tiellä olleen piuhan olisi voinut helposti reitittittää järkevämmin huolto-operaatioiden kannalta. Ehkä 2-3cm säästöä sähkö- ja vesijohdoissa on sen väärtti että öljynvaihtoon tulee lisää työtä ja jännitystä.
X-typessä perinteinen metallipurkkisuodatin ja kohtuullisen helposti saavutettavassa paikassa mutta suodatin oli joko jumiutunut itsestään tai sitten edellinen suodattimen vaihtaja oli vetänyt sen jollain työkalulla megamomenttiin. Suodatinpihdeillä sai kyllä otteen mutta voimat eivät tahtoneet riittää puristamaan kahvasta ja kääntämään riittävällä momentilla. Kun sitten asemoi itsensä niin että sai jaloilla tukea ja pääsi kahdella kädellä vääntämään niin suodattimeen tuli liikettä. Ei tosin lähtenyt aukemaan vaan suodattimen peltirunko alkoi kiertymään! WTF? Lopulta 45 min ähellyksen jälkeen täysin murjoutunut suodatin lopulta luovutti.
Samaten X-typen öljyproppu on helpossa paikassa mutta sekin oli niin piukassa että normi hylsyavaimen varsi ei riittänyt. Ja luonnollisesti sen verran estettä edessä että breaker bar jossa hieman paksumpi pää ei mahdu koloon. No, 13mm lenkki + jatkovarsi + leuanveto 84kg elopainolla avasi tämänkin. Ja onneksi kierteet olivat kunnossa. Uusi öljyproppu muuten aivan samannäköinen mutta 15mm mutterilla.
- mutt
- Viestit: 5474
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ei mitään tallissa, mutta itsenäisyyspäivän kunniaksi kuormallinen kotimaista energiaa haettu toimitettavaksi sellaista tarvitsevalle. Lisäksi starttailtu moottorikelkka kesätauon jäljiltä ja käyty korjaamassa taimikkoa hirviltä suojaava nauhoitus. Joku koiraeläin tykkää käydä repimässä alas ja palasiksi...
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- karila
- Viestit: 1173
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023 - Paikkakunta: Turku
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Sulattelin Rosso Velocen vakkarin etututkaa jäästä, samoin keulan parkkitutkat, jotka huusi koko ajan kun pysäköi/lähti parkista.
Aamulla räntä+lumisade ja ilman pakastuminen kuorrutti keulan 200 km ajon aikana.
Aamulla räntä+lumisade ja ilman pakastuminen kuorrutti keulan 200 km ajon aikana.
- Kari
- Maunu
- Viestit: 3499
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Pojan Mersun kaasupoljin ongelman ihmettelyä.
Auto herjaa kaasupoljin vikaa eikä suostu ottamaan normaalisti kierroksia.
Uusi käytetty poljin ei korjannut ongelmaa, joten vika tuskin on itse polkimessa.
Diagnostiikka näyttää polkimen toimivan normaalisti ja vika koodin poistettua auto toimii normaalisti vähän aikaa. Yleensä vikakoodin saa poistaa 10 kertaa päivässä, joten Mersulla ei ole edes niin kivaa ajaa kuin yleensä.
Eilen avasin Ecun ja tinasin kaasupolkimelta tulevat pinnit uudelleen kiinni, jos vaikka niissä olisi ollut kylmä juotos.
Tänään pidetään taukoa, mutta ehkä huomenna päästään kokeilemaan auttoiko.
Seuraavat vaiheet jos vika ei korjaantunut.
Kylmää/kuumaa eculle, jos vaikka joku ongelma kohta löytyisi.
Johdotuksen uudelleen vetäminen polkimelta eculle.
Viimeinen mahdollisuus toinen ecu ohjelmointiin.
->auto paaliin.
Harmillinen romu tuo kyllä on. W203 on sinänsä ihan nätti, mutta kun ikää on 20v ja turhaa elektroniikkaa auto täynnä niin eihän tuo enää kunnolla toimi. Auto on ollut meillä lähes uudesta, erittäin siisti (appiukko pessyt sen kerran päivässä) ja kilometritkin kohtuulliset 210tkm.
Kesällä tehtiin ketjuremppa ja korjattiin öljyvuodot. Sopiva auto tuo olisi 17v kuskille. Nyt Q4 lähtee pihasta aivan liian usein kun itse pitäisi jonnekin mennä. Pösön sähkövispilääkään ei ole vielä tullut, mutta tuskin viitsin jättää pojalle diesel 159:ä, siis tuota vajaa vetoista.
Auto herjaa kaasupoljin vikaa eikä suostu ottamaan normaalisti kierroksia.
Uusi käytetty poljin ei korjannut ongelmaa, joten vika tuskin on itse polkimessa.
Diagnostiikka näyttää polkimen toimivan normaalisti ja vika koodin poistettua auto toimii normaalisti vähän aikaa. Yleensä vikakoodin saa poistaa 10 kertaa päivässä, joten Mersulla ei ole edes niin kivaa ajaa kuin yleensä.
Eilen avasin Ecun ja tinasin kaasupolkimelta tulevat pinnit uudelleen kiinni, jos vaikka niissä olisi ollut kylmä juotos.
Tänään pidetään taukoa, mutta ehkä huomenna päästään kokeilemaan auttoiko.
Seuraavat vaiheet jos vika ei korjaantunut.
Kylmää/kuumaa eculle, jos vaikka joku ongelma kohta löytyisi.
Johdotuksen uudelleen vetäminen polkimelta eculle.
Viimeinen mahdollisuus toinen ecu ohjelmointiin.
->auto paaliin.
Harmillinen romu tuo kyllä on. W203 on sinänsä ihan nätti, mutta kun ikää on 20v ja turhaa elektroniikkaa auto täynnä niin eihän tuo enää kunnolla toimi. Auto on ollut meillä lähes uudesta, erittäin siisti (appiukko pessyt sen kerran päivässä) ja kilometritkin kohtuulliset 210tkm.
Kesällä tehtiin ketjuremppa ja korjattiin öljyvuodot. Sopiva auto tuo olisi 17v kuskille. Nyt Q4 lähtee pihasta aivan liian usein kun itse pitäisi jonnekin mennä. Pösön sähkövispilääkään ei ole vielä tullut, mutta tuskin viitsin jättää pojalle diesel 159:ä, siis tuota vajaa vetoista.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.