Fiat 500 Hybrid -21
Vuokra-autona viikon Italiassa tuollainen 19 tkm ajettuna:
Tuossahan on siis 3-pyttyinen 70 hv kone täydennettyynä 3,6kW (n. 5 hv) hybridiavustimella, jonka toiminnasta en oikein päässyt käsitykseen viikon aikana. Ehkä se auttoi liikkeellelähdöissä, koska jaksoi kakkosella reippaasta kävelyvauhdista lähteä ilman mitään jurinoita vetämään ihan tasaisesti. Kiihdytyksissä ei ainakaan tuntunut tehoa olevan... Joskus tuntui vedossa "aaltoilua" n. 50-60 vauhdissa tasakaasulla ajaessa.
Maantiellä ihan kiva ajaa ja yllättävän hiljainen, moottorin ääntä ei oikeastaan kuulunut kuin kunnon kiihdytyksissä. Rengasmelua kyllä kuului takaa karkeilla asfalteilla ihan riittävästi...
Jousitus oli kohtuullisen mukava. Taka-akselilla on varmaan joku hyvin yksinkertainen toteutus, koska jos mutkaan sattui maantienopeudessa esim. terävä asfaltinsauma (sillat yms.), niin heti tuntui takapuoleen selkeästi auton suunnanmuutostaipumus. Ei sentään tarvinnut rattia kääntää, mutta kori huojahtaa ikävän tuntuisesti. Ja tärskyt tulee välillä takaa läpi likimain suodattamatta.
Kaupungit ja taajamathan tämän ominta aluetta on ja ahtaissa paikoissa onkin näppärä, vaikka kuljettajan paikalle ei näekään tarkasti mihin keula päättyy. No, se on niin lyhyt, että aina jäi kauemmas esteestä kuin kuvitteli.
Kääntösäde on kiitettävän pieni; tuntui että aina löytyy ohjauksesta vielä vähän lisää kääntökulmaa, vaikka oli jo omasta mielestä kääntänyt tappiin asti ratin. Näkyvyys eteen ja sivuille on hyvä ainakin omille mitoille.
Ohjaus oli muuten ihan ok, mutta suorilla teillä keskitys oli jotenkin kumipallomainen ja tuntui, että koko ajan pitäisi vähän kääntää johonkin suuntaan suoraan ajaessakin. Ratti itsessään on muovia, mutta ainakin omaan käteen tosi sopivasti muotoiltu ja sitä käänteli ihan ilokseen. Nappuloitakin siinä useita oli, mutta en niitä alkanut turhaan opettelemaan. Ja ilmeisesti vakionopeussäädinkin löytyy, koska loppupuolella viikkoa vahingossa käsi osui kolmanteen viikseen, jonka ratin leveä puola muuten kätevästi peittää. Viiksi osoitti samalla tavalla vinosti alas kuin Giuliettassa ja varmaan samat toiminnatkin. Ei ollut kyllä mitään tarvetta sille viikon aikana; ei ollut montaa hetkeä niin vapaata ja tasaista tietä, että olisi edes pystynyt käyttämään.
Ärsyttävin piirre oli liikkeellelähdöt esim.liikenneympyrään pysähtymisen jälkeen. Kaasu/kytkin-yhteentoimivuus tuntui olevan joka kerta erilaista. Välillä lähdöt olivat kuin ajamaan opettelevalla. Ja ykkösvaihde on todella lyhyeksi välitetty; siis todella lyhyeksi. Kun mittarissa oli 20 km/h, kone kiersi jo pitkälti yli 3000 r/min. Kierrokset ovat siis heti liikkeelle päästyä isot ja sitten kakkoselle vaihtaminen onkin enemmän tai vähemmän vaikeaa tehdä tyylikkäästi.
Johtuiko sitten hybridistä, mutta kaikkein vaikeimpia oli juuri liikenneympyrät. Jos piti hidastaa melkein pysähdyksiin ja mentävä ykkösen kautta auton kuitenkin hitaasti liikkuessa, niin kaasua painaessa ja kytkintä nostaessa hyvin usein (eli melkein aina) auto "nyykähti" ja vasta sitten kiihtyi. Tosi ärsyttävää, kun odotat että lähtee kiihtymään, niin ensin sekunnin hidastuminen ja sitten lähtee. Vanha Lada kuluneella kaasuttimella oli tuollainen, mutta siitä selvisi kun painoi pari kertaa "herätyskaasun" ennen kytkimen nostoa.
+ pieni kulutus eli 4,9l/100 km 900 km matkalla
+ hyvät etupenkit; kuskin penkissä istuinosan takareunan korkeussäätö. Toimiva ratkaisu, jos haluaa istua kuopassa

No, olihan se ihan ok, kun vain vähän laski takareunaa; pää ei ollut sitten niin lähellä kattoa. Mutta olisivat saman tien laittaneet oikean korkeussäädön. Aiemmat kokemukset Fiat 500:sta ovat olleet juuri se, että ensimmäisenä on alkanut - turhaan - etsiä penkin korkeussätöä, kun istuin on niin ylhäällä.
+näppärä käsiteltävä ahtaissa paikoissa
+todella liukkaasti toimivat vaihteet
+pieni kääntösäde
+hauska kokonaisolemus
+käyntiääni pakoputken päästä; ihan kuin olisi joku kireämpikin laite
+/- ohjaus voisi keskittää paremmin, mutta toimii hyvin mutkateillä
-ajoittainen vedon puute liikkeellelähdöissä tekee ajosta rasittavaa
-kytkimen ja kaasun käytön vaikea yhteensujuvuus 1-2 vaihteilla
-pieni tavaratila, jonka käyttöä lisävaikeuttaa takaluukun kannen pystysuuntainen vinous eli se osuu pieneenkiin matalammassa suunnassa pystyasennossa olevaan matkalaukkuun
-pitkät ovet parkkipaikoilla
Automaattina tämä olisi parhaimmillaan, jolloin tuosta ärsyttävimmästä piirteestä pääsisi eroon.
Pikkuautoksi kuitenkin oikein hyvä, jos ei ole tarvetta tavaroiden kuljetukselle eikä takapenkille tarvitse pakottaa ketään.