Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
- kovan onnen soturi
- Viestit: 406
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ainakin näissä pienemmissä jts koneissa se on joku gm:n yleinen anturi, mihin oli tarjontaa vaikka kuinka. Omaan tilasin rockautosta, eikä maksanut kuin muutaman euron.
Niissähän on ollu jonkinverran taipumusta alkaa vuotamaan öljyä.
Niissähän on ollu jonkinverran taipumusta alkaa vuotamaan öljyä.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Hyvää uutta vuotta Alfisteille!
Tässä vuoden viimeisenä päivänä kävin koeajamassa 2008 vuoden spideriä 2.4jtdm koneella.
Ihan kelpo peli vaikka rättikatto kiinni näin joulukuun kunniaksi mentiin.
Onko foorumilaisen ex autoja? (OVE-313 rekkari)
Sitä ihmettelin kun ajotietokoneen mukaan kulutus oli varsin runsasta. Yli 10l motarilla kutonen silmässä satku mittarissa.
Mistäs se voisi kieliä? DPF poltto?
159 2.2jts on jo 10 vuotta ollut, mutta diesel kone on hieman uutta tässä asiassa. 106,000km oli ajettu joten ei oo puhki kulutettu.
Kaikki vinkit otetaan vastaan rättikatto diesel autoiluun jos jollakin on kokemusta.
Kiitos
Tässä vuoden viimeisenä päivänä kävin koeajamassa 2008 vuoden spideriä 2.4jtdm koneella.
Ihan kelpo peli vaikka rättikatto kiinni näin joulukuun kunniaksi mentiin.
Onko foorumilaisen ex autoja? (OVE-313 rekkari)
Sitä ihmettelin kun ajotietokoneen mukaan kulutus oli varsin runsasta. Yli 10l motarilla kutonen silmässä satku mittarissa.
Mistäs se voisi kieliä? DPF poltto?
159 2.2jts on jo 10 vuotta ollut, mutta diesel kone on hieman uutta tässä asiassa. 106,000km oli ajettu joten ei oo puhki kulutettu.
Kaikki vinkit otetaan vastaan rättikatto diesel autoiluun jos jollakin on kokemusta.
Kiitos
- Maunu
- Viestit: 3490
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mahdollisesti imusarjan läppien tanko irronnut paikoiltaan, niin voi kuluttaa tuon 10l/100km.
Samalla kone alkaa tuntua tunkkaiselta ja DPF polttoja tulee joka päivä.
Samalla kone alkaa tuntua tunkkaiselta ja DPF polttoja tulee joka päivä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Aquatica
- Viestit: 15055
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Riippuu myös motaripätkän pituudesta.
Poltto kestää itselläni 11-20min kohdalle osuessaan, mutta silloin satku silmässä motarilla kulutus on melkein tasan 10l/100.
Poltto kestää itselläni 11-20min kohdalle osuessaan, mutta silloin satku silmässä motarilla kulutus on melkein tasan 10l/100.
-
- Viestit: 219
- Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
- Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mikähän voi aiheuttaa metallista kirskuvaa ääntä edestä oikean puolen jarrun seudulta? Ääni kuuluu vain rattia oikealla kääntäessä tietyssä kohdassa. Jarruttamisella ei ole vaikutusta ääneen, sillä tulee myös ilman jarruttamistakin. Pyöränlaakerit ja jarrupalat vaihdettu 7tkm sitten.
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ainakin kivi jarrulevyn ja -kilven välissä saattanee onnistua hösöttämään noinkin.
Lisäksi mulla toisenmerkkinen teki vastaavaa kun jarrulevyn reunassa oli harjanne (eikä edes iso), joka sopivasti kääntäessä kitisi palaa vasten, tästä selvisi viilaamalla, mutta tuota tuskin saa viisysin vakiopalikoilla aikaan.
Täähän taisi olla 2.4 eli isoilla jarruilla?
Lisäksi mulla toisenmerkkinen teki vastaavaa kun jarrulevyn reunassa oli harjanne (eikä edes iso), joka sopivasti kääntäessä kitisi palaa vasten, tästä selvisi viilaamalla, mutta tuota tuskin saa viisysin vakiopalikoilla aikaan.
Täähän taisi olla 2.4 eli isoilla jarruilla?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 219
- Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
- Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Isoilla kyllä. Pitää vielä tarkistaa tuo väli tarkemmin tallissa. KiitosPolforea kirjoitti: ↑02 Tammi 2023, 19:15Ainakin kivi jarrulevyn ja -kilven välissä saattanee onnistua hösöttämään noinkin.
Lisäksi mulla toisenmerkkinen teki vastaavaa kun jarrulevyn reunassa oli harjanne (eikä edes iso), joka sopivasti kääntäessä kitisi palaa vasten, tästä selvisi viilaamalla, mutta tuota tuskin saa viisysin vakiopalikoilla aikaan.
Täähän taisi olla 2.4 eli isoilla jarruilla?
-
- Viestit: 61
- Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Noista stereoista vielä, onko kukaan onnistunut kytkemään yläpaneelissa olevaa mikrofonia uuteen head unittiin? Ei ole osunut mun silmään vielä pinouttia kaikista nav+:n liittimistä...
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^Kaavion mukaan näyttäsi tulevan liittimen P020F pinneihin 9 ja 18:
https://4cardata.info/elearn/939/2/9390 ... /939011704
https://4cardata.info/elearn/939/2/9390 ... /939004566
P020F:n pitäisi olla vissiin rammarissa eri reunan puolella takalistoa kuin DIN-tökkelit P020A ja P020B:
https://4cardata.info/elearn/939/2/9390 ... /939011705
https://4cardata.info/elearn/939/2/9390 ... /939011704
https://4cardata.info/elearn/939/2/9390 ... /939004566
P020F:n pitäisi olla vissiin rammarissa eri reunan puolella takalistoa kuin DIN-tökkelit P020A ja P020B:
https://4cardata.info/elearn/939/2/9390 ... /939011705
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 61
- Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^Siinähän joo oli toisella puolella pömpeliä semmoinen ehkä 20-pin liitin, eli se olisi sitten ehkä se. Pitäneepä koittaa jahka puran ton uudestaan jahka peruutuskamera saapuu. Sehän ei suostunut tietenkään menemään paikalleen niin että pelkän head unitin saisi lähtemään irti irroittamatta koko keskipaneelia..
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Joo, ekassa rammarinvaihdossa pitää tosiaan nypätä koko naamataulu irti.
Kun rammari on irti, niin nyppää se oletettavasti oikea liitin irti, pistä yleismittari pienellä vaihtojännitealueella pinnien 9 ja 18 väliin ja ala huutamaan mikille. Jos on oikeat nastat, niin pitäisi näkyä heiluntaa.
Kun rammari on irti, niin nyppää se oletettavasti oikea liitin irti, pistä yleismittari pienellä vaihtojännitealueella pinnien 9 ja 18 väliin ja ala huutamaan mikille. Jos on oikeat nastat, niin pitäisi näkyä heiluntaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 61
- Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^- paitsi jos se on fettimikki niin se tarvii jännitettä.. pitänee viritellä jotain senkin varalle.
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
No juu, sekin lie mahdollista.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- palkus
- Viestit: 5475
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tuli remonttikrapula. Eli vaihdoin käyttöremmin kiristimen ja tyypillisesti mahdollisimman vähän purkamalla, joten oli ahdasta. Aivot narikassa, eikä työkalutkaan oikein kaikkein sopivimpia. Helppo homma kuitenkin muuten kyseessä, oli vissiin liian helppo. Kysymys liittyy kiristimen kiinnitysten kireyteen. Näin jäkeenpäin kun alko kaivertamaan, että tulikohan vedettyä liian piukkaan. Siis tuolla ei ole käyty tehtaan jälkeen aikaisemmin ja kun avasin ne reunimmaiset ruuvit, niin ne oli ihan pirun löysässä, siis avausmomentti oli arviolta 5Nm luokkaa max. Jälkeenpäin tutkin elearnia (kolmea eri versiota) ja siellä on virhe myös, ei m8 pultti kestä vetää 50Nm. Toinen ruuvi on vesipumpun läpiviennin vieressä ja menee läpi kotelosta ja toinen on samalla ketjukotelon reunakiinnitystä. Kireistimen keskikiinnitys oli kireämmässä. Eli onkohan nyt riski vauriolle, esim lämpölaajenemisen takia? Kyttäsin sinne jälistä eikä mitään vuotoja tai muuta näy. Samoin häipys sellaises ylimääräiset tikitykset ja jurinat kyllä, ettei turha vaihto sentään ollut.
Edit. Sain jo rauhan. Tutkin lisää elearnia kohdasta moottorin purku/koonti ja oli siellä sentään ketjukopan kiinnityksille sentään 23Nm momentit ja itsepintaisesti 50Nm noille kiristimen ruuveille Eli ne kiinnitykset olivat vain löysässä tehtaan jäliltä. Saa taas yöt nukuttua Mää olen vain "hieman" tarkka näissä huoltohommissa, se on semmonen sairaus
Edit. Sain jo rauhan. Tutkin lisää elearnia kohdasta moottorin purku/koonti ja oli siellä sentään ketjukopan kiinnityksille sentään 23Nm momentit ja itsepintaisesti 50Nm noille kiristimen ruuveille Eli ne kiinnitykset olivat vain löysässä tehtaan jäliltä. Saa taas yöt nukuttua Mää olen vain "hieman" tarkka näissä huoltohommissa, se on semmonen sairaus
"puhun niin totta kuin osaan"
- juhala
- Viestit: 688
- Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
- Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010 - Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Selvisköhän tämä? Kävin tänään Autostudiossa (HKI, Viikki) ja oli varattu aika BT-palikan asennukseen. Homma meni kiville kun ei saatu ääntä ulos mankasta. Aiempaan 159:iin laitettiin toisaalla sellainen Dension-merkkinen palikka, se toimi. Mutta nyt no go. Muuten aika samanmoiset autot mutta tässä jälkimmäisessä on BOSE (ja bensiinimoottori, mutta se nyt tuskin tässä ).Maunu kirjoitti: ↑05 Marras 2022, 21:11Yritin tänään asentaa bluetooth aux adapteria 159:siin.
Radio ei tunnu ymmärtävän laitetta tai sitten käyttäjä ei ymmärrä radiota.
Kyseessä on tuo Q4 jossa varusteena blue&me järjestelmä, joka ehkä sekoittaa homman jotenkin.
Yritin ensin asentaa adapterin keltaiseen liittimeen, mutta en saanut mistään aux asento päälle.
Tämän jälkeen asentelin adapterin siniseen liittimeen eikä tuokaan auttanut yhtään.
Jostain olin lukevinani että aux:in saa päälle painamalla cd nappulaa kun laitteessa ei ole cd:tä.
Voisiko olla, että tässä autossa on joku tyhmempi versio radiosta kun on tuo B&M?
Vai pitäisikö radio ohjelmoida uusiksi multiecuscanilla.
Seuraavaksi täytyy varmaan laittaa kiinan android mankka kiinni, mutta kun sekin on liian vanha päivittääkseen itseään ja on tosi hidas.
Mikä neuvoksi?
Elämä on aivan liian pitkä tylsillä autoilla ajamiseen!
- Maunu
- Viestit: 3490
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ostin fm lähettimen ja nyt kuuluu musiikki puhelimesta.
Selasin tuossa joku päivä multiecuscanin valikkoa ja kas kummaa siellä oli kohta, jolla saa laitettua aux-liitännän päälle radiosta.
En ole tuota vielä testannut.
Selasin tuossa joku päivä multiecuscanin valikkoa ja kas kummaa siellä oli kohta, jolla saa laitettua aux-liitännän päälle radiosta.
En ole tuota vielä testannut.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Täällä aux portti lähti toimimaan laittamalla hyppylanka cd vaihtajan data-in ja data-out pinnien väliin ja liittämällä audio piuhat af- alkuisiin pinneihin.(muistaakseni sininen liitin) Tämän jälkeen aux tuli näkyviin painamalla cd nappia kahdesti.juhala kirjoitti: ↑14 Helmi 2023, 13:41Selvisköhän tämä? Kävin tänään Autostudiossa (HKI, Viikki) ja oli varattu aika BT-palikan asennukseen. Homma meni kiville kun ei saatu ääntä ulos mankasta. Aiempaan 159:iin laitettiin toisaalla sellainen Dension-merkkinen palikka, se toimi. Mutta nyt no go. Muuten aika samanmoiset autot mutta tässä jälkimmäisessä on BOSE (ja bensiinimoottori, mutta se nyt tuskin tässä ).Maunu kirjoitti: ↑05 Marras 2022, 21:11Yritin tänään asentaa bluetooth aux adapteria 159:siin.
Radio ei tunnu ymmärtävän laitetta tai sitten käyttäjä ei ymmärrä radiota.
Kyseessä on tuo Q4 jossa varusteena blue&me järjestelmä, joka ehkä sekoittaa homman jotenkin.
Yritin ensin asentaa adapterin keltaiseen liittimeen, mutta en saanut mistään aux asento päälle.
Tämän jälkeen asentelin adapterin siniseen liittimeen eikä tuokaan auttanut yhtään.
Jostain olin lukevinani että aux:in saa päälle painamalla cd nappulaa kun laitteessa ei ole cd:tä.
Voisiko olla, että tässä autossa on joku tyhmempi versio radiosta kun on tuo B&M?
Vai pitäisikö radio ohjelmoida uusiksi multiecuscanilla.
Seuraavaksi täytyy varmaan laittaa kiinan android mankka kiinni, mutta kun sekin on liian vanha päivittääkseen itseään ja on tosi hidas.
Mikä neuvoksi?
Autossa on on blue&me järjestelmä, ei bosea ja on vuosimallia 2011. Radion merkkiä en muista, näitä orkkis radiota on nähtävästi useammalta valmistajalta.
- Al Fist
- Viestit: 17
- Liittynyt: 14 Tammi 2022, 13:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 Berlina 2.2
Kivoin exä Mercedes-Benz A 160.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Yhteistä taivalta 159:n kanssa on nyt kohta vuosi, ja muuten on tämä Alfan omistajaksi ryhtyminen tarjonnut sitä autoilun iloa mitä tylsien autojen jälkeen kaipasinkin, mutta viime aikoina kumppanin orastaneet sähkövaivat ovat pahenneet ja ylittivät nyt puuttumiskynnyksen. Joten kysäisenpä vertaistukea ennen kuin kiikutan auton johonkin osaavampiin käsiin. Oireet oli näemmä edellinen omistajakin kokenut:
Auto (2.2. JTS berlina -06, 208 000 km) saattaa päiviä tai viikkojakin toimia ihan normaalisti. Akku ja lautaussäädin ilmeisesti vaihdettu 2020.
Toisinaan kun kytkee jotain päälle (vilkun, pyyhkijät, pitkät valot) mittariston valaistuksessa tapahtuu ihan silmänräpäyksen nopea himmeämpänä käyminen.
Huonona päivänä vastaavassa tilanteessa (erityisesti maantievauhdissa pitkät päälle) tapahtuu ihan selkeä tyyliin 0,2 sekunnin blackout:
- veto nykäisee, ajovalot ja kojelaudan valot käväisevät pimeänä
- ilmoitus "ASR/VDC disconnected"
- mahdollisesti moottorin vikavalokin päälle ja "check engine"
- nopeusmittarin neula alkaa tekemään erikoista sahaavaa liikettä, esim. 80 km/h vauhdissa neula alkaa sahata n. 60-80 väliä ikäänkuin 60 olisi trampoliini josta se hyppii 80 korkeudelle. Tätä voi jatkua pitkään, saattaa kadota jarrun painalluksella tai lakata kohta itsestäänkin
- uutena oireena moottoritievauhdissa kävi nyt jo niinkin, että moottorista heikkeni tehot, bensamittari vajosi nolliin ja bensavalo syttyi (tankki ihan täynnä), ja auton pysäyttäessä tyhjäkäynti oli katkonaista. Auton uudelleen käynnistäminen poisti muut oireet ja jätti enää vikavalot päälle, ja loput 100km pystyi ajamaan perille
- ja hiljattain blackout kävi kunnon loskamyräkässä maantiellä jo koskematta mihinkään katkaisijaan
- Kesällä myös ilmastoinnin päällä pitäminen on aiheuttanut sitä, että liikennevaloissa seisoessa auto pysyy hädin tuskin käynnissä kun virta katkeilee muutaman sekunnin välein ja mittaristossa vilkkuu valoshow
Diagnooseilua
Itse en autotekniikasta kovin paljoa tiedä, mutta tässä nyt hieman hämää, kun on selkeästi joku sähkövika, joka satunnaisesti tuntuu yhdistyvän jollain lailla moottorin käyntihäiriöihinkin. Voisiko huono maadoitus aiheuttaa kaiken tämän, vai tuleeko mieleen muita mahdollisia tutkintalinjoja?
Helikopteri mittaristossa on palanut säännöllisen epäsäännöllisesti, syttynyt useimmiten kiihdyttäessä ja hävinnyt aikanaan itsestään auton ollessa sammutettuna, joten en ole vikakoodien lukemista kiirehtinyt. Viime kesänä luettaessa muistissa oli koodit P0014 Imunokka-akselin asentodiagnoosi, P0546 Vakionopeudensäätimen toiminta, P0560 Akkujännite.
Renkaanvaihdon yhteydessä huomasin, että eteen oikealle menevä (ABS:n?) johto oli ainakin rispaantunut, voiko vaikuttaa johonkin jotenkin?
On veemäinen vaiva varsinkin pimeänä vuodenaikana, ja tietysti tuo P0014 tuolla vähän mietityttää, ei ketjurempasta ole kuin 20 tkm. Oma tukikohtani on Lahessa, olisikohan ihan AutoMilanon/Tampereen pajojen homma, tai löytyykö palstalta jotakuta tekijää, vai luottaisikohan johonkin täkäläiseen autosähköpajaan?
Auttakee Kaikki neuvot <3
Oireiden kuvaus: herkkyys sähkönkulutuksen muutoksille ja blackoutit
Auto (2.2. JTS berlina -06, 208 000 km) saattaa päiviä tai viikkojakin toimia ihan normaalisti. Akku ja lautaussäädin ilmeisesti vaihdettu 2020.
Toisinaan kun kytkee jotain päälle (vilkun, pyyhkijät, pitkät valot) mittariston valaistuksessa tapahtuu ihan silmänräpäyksen nopea himmeämpänä käyminen.
Huonona päivänä vastaavassa tilanteessa (erityisesti maantievauhdissa pitkät päälle) tapahtuu ihan selkeä tyyliin 0,2 sekunnin blackout:
- veto nykäisee, ajovalot ja kojelaudan valot käväisevät pimeänä
- ilmoitus "ASR/VDC disconnected"
- mahdollisesti moottorin vikavalokin päälle ja "check engine"
- nopeusmittarin neula alkaa tekemään erikoista sahaavaa liikettä, esim. 80 km/h vauhdissa neula alkaa sahata n. 60-80 väliä ikäänkuin 60 olisi trampoliini josta se hyppii 80 korkeudelle. Tätä voi jatkua pitkään, saattaa kadota jarrun painalluksella tai lakata kohta itsestäänkin
- uutena oireena moottoritievauhdissa kävi nyt jo niinkin, että moottorista heikkeni tehot, bensamittari vajosi nolliin ja bensavalo syttyi (tankki ihan täynnä), ja auton pysäyttäessä tyhjäkäynti oli katkonaista. Auton uudelleen käynnistäminen poisti muut oireet ja jätti enää vikavalot päälle, ja loput 100km pystyi ajamaan perille
- ja hiljattain blackout kävi kunnon loskamyräkässä maantiellä jo koskematta mihinkään katkaisijaan
- Kesällä myös ilmastoinnin päällä pitäminen on aiheuttanut sitä, että liikennevaloissa seisoessa auto pysyy hädin tuskin käynnissä kun virta katkeilee muutaman sekunnin välein ja mittaristossa vilkkuu valoshow
Diagnooseilua
Itse en autotekniikasta kovin paljoa tiedä, mutta tässä nyt hieman hämää, kun on selkeästi joku sähkövika, joka satunnaisesti tuntuu yhdistyvän jollain lailla moottorin käyntihäiriöihinkin. Voisiko huono maadoitus aiheuttaa kaiken tämän, vai tuleeko mieleen muita mahdollisia tutkintalinjoja?
Helikopteri mittaristossa on palanut säännöllisen epäsäännöllisesti, syttynyt useimmiten kiihdyttäessä ja hävinnyt aikanaan itsestään auton ollessa sammutettuna, joten en ole vikakoodien lukemista kiirehtinyt. Viime kesänä luettaessa muistissa oli koodit P0014 Imunokka-akselin asentodiagnoosi, P0546 Vakionopeudensäätimen toiminta, P0560 Akkujännite.
Renkaanvaihdon yhteydessä huomasin, että eteen oikealle menevä (ABS:n?) johto oli ainakin rispaantunut, voiko vaikuttaa johonkin jotenkin?
On veemäinen vaiva varsinkin pimeänä vuodenaikana, ja tietysti tuo P0014 tuolla vähän mietityttää, ei ketjurempasta ole kuin 20 tkm. Oma tukikohtani on Lahessa, olisikohan ihan AutoMilanon/Tampereen pajojen homma, tai löytyykö palstalta jotakuta tekijää, vai luottaisikohan johonkin täkäläiseen autosähköpajaan?
Auttakee Kaikki neuvot <3
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^Tekisi kauheasti mieli syyttää akkua ja/tai laturia.
Käyntihäiriöt ja vikakoodit kannattaa pääosin tässä kohtaa sellaisenaan sivuuttaa, koska sähköviat saattaa aiheuttaa vähän kaikkea jännää. Kun jännitteen saa pysymään tasaisena ja vilkkumiset pois, vikakoodit nollille ja katsomaan että vieläkö on häikkiä.
Käyntihäiriöt ja vikakoodit kannattaa pääosin tässä kohtaa sellaisenaan sivuuttaa, koska sähköviat saattaa aiheuttaa vähän kaikkea jännää. Kun jännitteen saa pysymään tasaisena ja vilkkumiset pois, vikakoodit nollille ja katsomaan että vieläkö on häikkiä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- jargon
- Viestit: 601
- Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
- Car(s): 33 -84 (1,7 16v)
Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06) - Paikkakunta: Varkaus
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^akku ja lataussäädin tosiaan noihin aikoihin uusittu.
Tutun kuuloisia oireita kyllä on nuo, kokeilisin ensin vaihtaa sen maakaapelin, ja jos ei auta niin Polforean ehdottaman laturin.
Tutun kuuloisia oireita kyllä on nuo, kokeilisin ensin vaihtaa sen maakaapelin, ja jos ei auta niin Polforean ehdottaman laturin.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4880
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Saanee helposti lisämaapunoksen akun ja moottorin välille.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ja toisen akulta koriin. Vielä jos vetää koristakin moottoriin, niin maadoituksen pyhä kolminaisuus on turvattu. Jiveen tein tuollaisen hassuja sähköräpsyjä tutkiessa, mutta eihän se pelastanut, kun mulla syypää oli viallinen laturi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Al Fist
- Viestit: 17
- Liittynyt: 14 Tammi 2022, 13:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 Berlina 2.2
Kivoin exä Mercedes-Benz A 160.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kiitos vastauksista kaikille!
Olihan noista laturivaivoista ollutkin palstalla puhetta jo ennenkin, nyt kun löysin oikeisiin topiceihin. Vien auton syynättäväksi, ja parempi varmaan ensin koitella noita maadoituksia ja muita liitoksia, ja jos ei sieltä löydy ratkaisua, niin sitten sitä laturia. Näin maallikkologiikalla olisin taipuvainen uskomaan, että akku itsessään ihan ok, kun ei sen suhteen ole ollut mitään ongelmia edes näin talviaikaan katkonaisessa kaupunkiajossa.
Mites muuten jos laturinvaihtohommiksi menee, niin mahtaakohan sitä kohtaa moottoritilasta purkaessa olla mitään muita huolto/vaihtokohteita, mitä kannattaisi tarkistaa tai tehdä samaan syssyyn? Huolto (ja katsastus) kun tuohon yksilöön on tulossa joka tapauksessa nyt keväällä.
Olihan noista laturivaivoista ollutkin palstalla puhetta jo ennenkin, nyt kun löysin oikeisiin topiceihin. Vien auton syynättäväksi, ja parempi varmaan ensin koitella noita maadoituksia ja muita liitoksia, ja jos ei sieltä löydy ratkaisua, niin sitten sitä laturia. Näin maallikkologiikalla olisin taipuvainen uskomaan, että akku itsessään ihan ok, kun ei sen suhteen ole ollut mitään ongelmia edes näin talviaikaan katkonaisessa kaupunkiajossa.
Mites muuten jos laturinvaihtohommiksi menee, niin mahtaakohan sitä kohtaa moottoritilasta purkaessa olla mitään muita huolto/vaihtokohteita, mitä kannattaisi tarkistaa tai tehdä samaan syssyyn? Huolto (ja katsastus) kun tuohon yksilöön on tulossa joka tapauksessa nyt keväällä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
No molemmat apulaitehihnat on hyvä vaihtaa siinä samalla.
Öljyt ja suodatin tietty.
2.2 jts:ssä ei kannata samoilla öljyillä ajaa liian kauaa. Jakoketju ei erityisesti tykkää siitä. Tulpat myös jos on ajettu jo paljolti samoilla. Denso iridium IK16TT tulpat on erittäin hyväksi havaitut.
Öljyt ja suodatin tietty.
2.2 jts:ssä ei kannata samoilla öljyillä ajaa liian kauaa. Jakoketju ei erityisesti tykkää siitä. Tulpat myös jos on ajettu jo paljolti samoilla. Denso iridium IK16TT tulpat on erittäin hyväksi havaitut.
- Al Fist
- Viestit: 17
- Liittynyt: 14 Tammi 2022, 13:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 Berlina 2.2
Kivoin exä Mercedes-Benz A 160.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^Kiitos vielä näistäkin neuvoista!
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 19 Helmi 2023, 11:49
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Hei! Kyseessä emännän alfa 159 2.4 Jtdm, joka alkoi vuotamaan ohjaustehostimen öljyä painepuolen letkusta. Vuoto on siellä moottorin takana, jossa koneen yli menevä metalliputki muuttuu letkuksi. Kysymys kuuluu, onko tuolla letku osuudella niitä kuristimia letkussa, vai voiko siihen teettää hydrauliikka liikkeessä uuden letku osuuden ilman ongelmia?
- nipaka
- Viestit: 2130
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Letkusta en osaa sanoa. Laturi kannattaa suojata, vuoto valuu suoraan laturin päälle.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
-
- Viestit: 594
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18 - Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
On kuristimia, mutta saattaa toimia ilmankin, ellei sitä laturin lähellä olevaa pikkupätkää ole vaihdettu. Kannattaa laittaa notkeata, vaikkapa teflonletkua. Tavallinen hydrauliletku jurisee kun on niin jäykkää. Metalliputket vaan katkaisee putkileikkurilla ja liitos 10 mm:n helmiliitoksella. Painetta tehostimella ei ole kovin paljoa.-Camshaft- kirjoitti: ↑20 Helmi 2023, 12:52Hei! Kyseessä emännän alfa 159 2.4 Jtdm, joka alkoi vuotamaan ohjaustehostimen öljyä painepuolen letkusta. Vuoto on siellä moottorin takana, jossa koneen yli menevä metalliputki muuttuu letkuksi. Kysymys kuuluu, onko tuolla letku osuudella niitä kuristimia letkussa, vai voiko siihen teettää hydrauliikka liikkeessä uuden letku osuuden ilman ongelmia?
viewtopic.php?p=676704#p676704
- Jakke
- Viestit: 3373
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kysymys 159:n takajarruista. Tai oikeastaan katsastuksesta, kumminko asian nyt haluaa nähdä.
Eli käytin auton katsastuksessa tammikuun lopussa. Muuten kaikki kunnossa, mutta takapalojen kuluneisuuden takia hylsy. Jarrut siis toimivat ihan hyvin ja hylky tuli nimenomaan palojen kuluneisuudesta, eikä jarrutehossa ollut mitään ongelmaa. No nyt on uudet levyt ja palat takana, mutta autolla ajettu vasta 10km huollosta hakemisen jälkeen. Näin ollen jarrut eivät ole vielä ihan optimaalisesti "tekeytyneet" ja pito tai sen tasaisuus ei välttämättä ole vielä ihan parhain mahdollinen. Kysymys kuuluu: Tsekkaakohan ne uudelleen dynamometrillä noi jarrut, vai onko asia periaatteessa niin, että uusien palojen paksuuden tsekkaus pitäisi riittää hyväksymiseen?
Eli käytin auton katsastuksessa tammikuun lopussa. Muuten kaikki kunnossa, mutta takapalojen kuluneisuuden takia hylsy. Jarrut siis toimivat ihan hyvin ja hylky tuli nimenomaan palojen kuluneisuudesta, eikä jarrutehossa ollut mitään ongelmaa. No nyt on uudet levyt ja palat takana, mutta autolla ajettu vasta 10km huollosta hakemisen jälkeen. Näin ollen jarrut eivät ole vielä ihan optimaalisesti "tekeytyneet" ja pito tai sen tasaisuus ei välttämättä ole vielä ihan parhain mahdollinen. Kysymys kuuluu: Tsekkaakohan ne uudelleen dynamometrillä noi jarrut, vai onko asia periaatteessa niin, että uusien palojen paksuuden tsekkaus pitäisi riittää hyväksymiseen?
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo
ooo--v--ooo
- Aquatica
- Viestit: 15055
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Hylky on tullut jarrupalojen kuluneisuudesta. Teknisesti tarkastus saa sisältää jarrupalojen kuluneisuuden, mutta voivat hyvin vetää myös dynolle, jotta nähdään uusien osien myös toimivan.
Joku lakia tunteva voi tarkentaa :p
Joku lakia tunteva voi tarkentaa :p
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kyllä niiden uusien palojen ja levyjen pitäisi dynossakin tarpeeksi toimia, vaikkei vielä optimaalisesti olekaan hioutuneet. Jos ei toimi niin sinä haluatkin tietää sen. Eli ressi pois ja konttorille jälkkäriin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- palkus
- Viestit: 5475
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ei ole kyllä ollut ongelmia dynolla uusien levyjen ja palojen kanssa. Ainua keino pilata dynotesti voisi olla toiseen levyyn unohtunut suojaöljy.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Jakke
- Viestit: 3373
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
No nii. Nyt on käyty näytillä. Dynollehan se ajoi ja palaset ja levyset toimivat kuten pitääkin. Jotenkin mä oon hysteerinen katsastusjännittäjä, mutta näemmä ihan turhaan taas. Oikeestaan juuri mikään muu ei ikinä jännitäkään.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo
ooo--v--ooo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Oli Pulmia kirjautua tälle foorumille...palkus kirjoitti: ↑06 Joulu 2022, 21:24^näyttääkö lämpömittari oikein? Onko vikakoodeja?
Itellä on isolohkoon ilmestynyt jurraus joka kuuluu lähinnä vain sisälle. Tyhjäkäynnillä ja kierroksia nostaessa ilmenee. Voisikohan olla käyttöremmin kiristimen rulla? Oon koittanut haarukoida ja moottorin puolelta tulee. Onhan siellä muitakin laakereita tietysti pyörimässä. Toi rulla olis halvin vika
Öljynlämpötila ei ole enään tänä talvena vaihdellut. Toki kun sain auton niin silloin saattoi tipahtaa nolliin ihan yllättäen. Ei vikakoodeja.
- kovan onnen soturi
- Viestit: 406
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Menee aina uusinta katsastuksessa dynolle, jos jarruista on pompannut, vaikka syy olisi hapertuneessa jarruletkussa.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- nipaka
- Viestit: 2130
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Juu. Matkakoppi meni uusintaan etulevyjen takia. Dynon kautta käytiin.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Viime kotimatkalla alkoi auto kitisemään aina kun painaa kaasua. Voisiko olla jokin hihna?
Samalla muutakin korjattavaa ilmaantuu juuri ennen katsastusta...
Samalla muutakin korjattavaa ilmaantuu juuri ennen katsastusta...
-
- Viestit: 61
- Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Paljonkos teidän isojötsit syö öljyä? Mulla tuntuu sitä menevän kuin jossain olympiavolkkarissa, saa koko ajan pistää lisää.
- palkus
- Viestit: 5475
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^Mulla ei se normaali litra/10000km riitä vaan menee sellainen 1,3 litraa kympillä Oliona oon vallan staria käyttänyt, mutta voishan sitä jotain muutakin koettaa. Vaikkapa 5w50 mobilaattia
"puhun niin totta kuin osaan"
-
- Viestit: 61
- Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^itse vaihdoin itse asiassa tahallani laihempaan, eli Helixiin, kun epäilen että jötsissä ei öljy juokse ihan 100%.
Mutta se kulutus on kauhea, kuten olympiavolkkarissa - paljon enemmän kuin 1l/10k.. Pitää vissiin ruveta pitään siitä kirjaa.
Vastapainona Maserati ei syö ollenkaan, ei tarvi lisätä koskaan vuoden aikana.
Mutta se kulutus on kauhea, kuten olympiavolkkarissa - paljon enemmän kuin 1l/10k.. Pitää vissiin ruveta pitään siitä kirjaa.
Vastapainona Maserati ei syö ollenkaan, ei tarvi lisätä koskaan vuoden aikana.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mulla vei isojötsi vajaan litran/10k. 5w40
Paikalla
- dnapekko
- Viestit: 570
- Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
- Car(s): GT 2,0 JTS -04; 147 2,0 TS -07; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Minulla olivat samat lukemat, öljynä ohjekirjan suositus, viimeksi Seleniaa
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
- palkus
- Viestit: 5475
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Jaa-a, mitenköhän riittää helixi kettingille. Oma luulo on, että saisi olla mieluummin korkeampi viskositeetti kuin matalampi. Helixiä kuluu kyllä joissain moottoreissa aika reippaasti.HessuS kirjoitti: ↑09 Maalis 2023, 05:31^itse vaihdoin itse asiassa tahallani laihempaan, eli Helixiin, kun epäilen että jötsissä ei öljy juokse ihan 100%.
Mutta se kulutus on kauhea, kuten olympiavolkkarissa - paljon enemmän kuin 1l/10k.. Pitää vissiin ruveta pitään siitä kirjaa.
Vastapainona Maserati ei syö ollenkaan, ei tarvi lisätä koskaan vuoden aikana.
"puhun niin totta kuin osaan"
-
- Viestit: 61
- Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^Laitoin Helixia tahallani, kun se nykii.
Jos auttaisi mokoma, mutta eipä ole.
Eli pienillä kierroksilla, on semmoinen nykii, nykii, nykii juttu. 1000-2000.
Se ei ole iso, mutta tuntuu perseessä.
Jos auttaisi mokoma, mutta eipä ole.
Eli pienillä kierroksilla, on semmoinen nykii, nykii, nykii juttu. 1000-2000.
Se ei ole iso, mutta tuntuu perseessä.
-
- Viestit: 61
- Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^- koko ajan, siis 1500-2500 kierrosta. Oon miettinyt ettei oo päässyt silikonia öljysydeemiin, kuka lienee koneen koonnut on meinaan ollut aika reilu silikonin kanssa.
-
- Viestit: 61
- Liittynyt: 23 Kesä 2022, 21:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
jep, kyllä kaikkeen!
Se nykiminen ei ole siis mikään iso, mutta huomaa usein kun painaa kaasua noilla kierroksilla. nylkyti nylkyti.
Se nykiminen ei ole siis mikään iso, mutta huomaa usein kun painaa kaasua noilla kierroksilla. nylkyti nylkyti.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4880
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Joku puolista?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)