Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Alfoista

Valvoja: Moderators

köysti
Viestit: 29
Liittynyt: 02 Touko 2009, 16:31
Car(s): Giulia 2.2 AT8 Super ex Renault Talisman, AR 166 2.5V6 03
Paikkakunta: Espoo

Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja köysti »

Jonkin aikaa ensin ei ei toiminut, mennyt päälle, sitten yhtenä päivänä kun piti lähteä niin olikin tiukassa jumissa. Ei kun hinaten pienelle korjaamolle. Korjaamo osasi vapauttaa ja epäaktivoida, mutta ei korjata vikaa. Mikä on hankalaa on hinaus, voisikohan tuon vapautuksen tehdä kotona tai jopa tien päällä? Hinausmiehen mukaan sähköisen käsijarrun jumit ovat yleisiä.

Avatar
UusAlfisti
Viestit: 76
Liittynyt: 19 Helmi 2021, 20:55
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0 TB (exä)

Alfa Romeo 159 2.2 JTS (nykyinen)

Audi a4 b8 2.0 TDI exä (elämäni yks suurimpia virheitä)

Renault Clio sport 2.0 RS 172 (my first love)

Citroen C3 Picasso (Niin ruma että oli söpö)

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja UusAlfisti »

Mulla täysin sama ongelma, BestDrive suutarila ei osannu sanoo muutakun satulat on kaput ja yli tonnin remppa. Mihin veit ja mitä ne tarkalleen teki?
Alfa Romeo, joka on tehnyt kuljettajista mekaanikkoja vuodesta 1910 lähtien.

Avatar
Polforea
Viestit: 11605
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Anteeksi maalaisuuteni, mutta mitä tuo muutasanomattomuus pitää sisällään? Tarkoittaako se syytä satuloiden jumimiselle, vai sitä että eivät ole ajelleet jarruja diagnostiikalla ja tutkineet vikaa syvällisemmin, jolloin voisi kyseenalaistaa diagnoosin?

Äkkiseltään kuulostaa aika jännältä, jos molemmat satulat jumii samaan aikaan. Onhan se mahdollista, mutta äkkiseltään tekisi kyllä mieli tutkia, että onko sittenkin syynä joku muu kuin ne itse satulat...
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
UusAlfisti
Viestit: 76
Liittynyt: 19 Helmi 2021, 20:55
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0 TB (exä)

Alfa Romeo 159 2.2 JTS (nykyinen)

Audi a4 b8 2.0 TDI exä (elämäni yks suurimpia virheitä)

Renault Clio sport 2.0 RS 172 (my first love)

Citroen C3 Picasso (Niin ruma että oli söpö)

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja UusAlfisti »

Polforea kirjoitti:
10 Helmi 2023, 15:02
Anteeksi maalaisuuteni, mutta mitä tuo muutasanomattomuus pitää sisällään? Tarkoittaako se syytä satuloiden jumimiselle, vai sitä että eivät ole ajelleet jarruja diagnostiikalla ja tutkineet vikaa syvällisemmin, jolloin voisi kyseenalaistaa diagnoosin?

Äkkiseltään kuulostaa aika jännältä, jos molemmat satulat jumii samaan aikaan. Onhan se mahdollista, mutta äkkiseltään tekisi kyllä mieli tutkia, että onko sittenkin syynä joku muu kuin ne itse satulat...
Tämä juuri. Autoa ei edes ”ajettu” sisälle, ulkosaltaan yritti kai jollain tavalla saada kässärin pois päältä, en kyllä usko et lähti diagnosoimaan jarruja erityisemmin. Ja kun mitä tuolta ulkomaan foorumeilta lukenut vastaavia tapauksia on monta ja kyseinen vika voidaan luokitella mun mielestä tyyppiviaksi, missään niissä ei ollut ymmärtääkseni satulavikaa..

Löysin jonkinlaisen ”kotikonstin” ottamalla virtaa akusta ja antaa virtaa sinne ”terminaaliin”, mut tässä säässä ulkosalla varsinkin omasta kädestä en viitti. Mainitsin tästä konstista heille, sanoivat vaan että ei kannata, saattaa sähköt sekoo kokonaan yms.
Alfa Romeo, joka on tehnyt kuljettajista mekaanikkoja vuodesta 1910 lähtien.

Avatar
Polforea
Viestit: 11605
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ihan en tuolla speksillä vetäisi nimeä tonnin satulanvaihtoon...
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

jmi
Viestit: 1591
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja jmi »

köysti kirjoitti:
31 Heinä 2019, 14:50
Jonkin aikaa ensin ei ei toiminut, mennyt päälle, sitten yhtenä päivänä kun piti lähteä niin olikin tiukassa jumissa. Ei kun hinaten pienelle korjaamolle. Korjaamo osasi vapauttaa ja epäaktivoida, mutta ei korjata vikaa. Mikä on hankalaa on hinaus, voisikohan tuon vapautuksen tehdä kotona tai jopa tien päällä? Hinausmiehen mukaan sähköisen käsijarrun jumit ovat yleisiä.
Eikö "brake service" vapauta käsijarrun, mutta onko niin että silloin ei saa myöskään autoa käyntiin?
Ei kai vika satulassa ole, sähkömoottori?

Avatar
UusAlfisti
Viestit: 76
Liittynyt: 19 Helmi 2021, 20:55
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0 TB (exä)

Alfa Romeo 159 2.2 JTS (nykyinen)

Audi a4 b8 2.0 TDI exä (elämäni yks suurimpia virheitä)

Renault Clio sport 2.0 RS 172 (my first love)

Citroen C3 Picasso (Niin ruma että oli söpö)

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja UusAlfisti »

jmi kirjoitti:
10 Helmi 2023, 22:18
köysti kirjoitti:
31 Heinä 2019, 14:50
Jonkin aikaa ensin ei ei toiminut, mennyt päälle, sitten yhtenä päivänä kun piti lähteä niin olikin tiukassa jumissa. Ei kun hinaten pienelle korjaamolle. Korjaamo osasi vapauttaa ja epäaktivoida, mutta ei korjata vikaa. Mikä on hankalaa on hinaus, voisikohan tuon vapautuksen tehdä kotona tai jopa tien päällä? Hinausmiehen mukaan sähköisen käsijarrun jumit ovat yleisiä.
Eikö "brake service" vapauta käsijarrun, mutta onko niin että silloin ei saa myöskään autoa käyntiin?
Ei kai vika satulassa ole, sähkömoottori?
Mun tapauksessa brake service oli se joka aiheutti kässärin jumittamisen. Ennen sitä oli vikavaloa mutta autolla ajo ihan normaalisti. Eilen yöllä otti pataan se vikavalo, kokeilin piruuttani et saisko sen nollattua sieltä brake servicen kautta.. noh, onnistuhan se ja kässäri meni päälle (kumpa ei ois menny) mut ei enään antanu periks. Aamulla hinattiin Suutarilaan.
Alfa Romeo, joka on tehnyt kuljettajista mekaanikkoja vuodesta 1910 lähtien.

Bulligator
Viestit: 31
Liittynyt: 01 Tammi 2022, 16:32
Car(s): Giulia Diesel 2016

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja Bulligator »

Saman kokenut. Vuosi sitten talvella käsijarru ei halunnut mennä pakkasella aina päälle, kaivoin valikosta Brake Servicen ja sen jälkeen auto ei enää liikkunut muuta kuin vinssillä hinurin lavalle.
Ei tarvinnut uusia satuloita, eikä muutenkaan ollut mitään muuta varsinaista vikaa kuin italialaisen insinöörin aivopieru, jonka ansiosta käsijarrun saa sopovissa olosuhteissa lukittua valikosta niin, ettei sitä pysty sieltä enää avaamaan. Toimintaongelmaan taas olivat syynä pakkanen, vesi ja jää. Takajarrulevyt menivät uusiksi, mutta sillä ei toki ollut mitään tekemistä jumin tai Brake Service -katastrofin kanssa. Auto oli muutenkin menossa määräaikaishuoltoon, ja lasku jäi jopa Deltassa jakohihnan vaihtoineen alle tuon tonnin, mitä sinulle lupailtiin jarrukeikan kustannukseksi.

Avatar
UusAlfisti
Viestit: 76
Liittynyt: 19 Helmi 2021, 20:55
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0 TB (exä)

Alfa Romeo 159 2.2 JTS (nykyinen)

Audi a4 b8 2.0 TDI exä (elämäni yks suurimpia virheitä)

Renault Clio sport 2.0 RS 172 (my first love)

Citroen C3 Picasso (Niin ruma että oli söpö)

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja UusAlfisti »

Bulligator kirjoitti:
11 Helmi 2023, 10:04
Saman kokenut. Vuosi sitten talvella käsijarru ei halunnut mennä pakkasella aina päälle, kaivoin valikosta Brake Servicen ja sen jälkeen auto ei enää liikkunut muuta kuin vinssillä hinurin lavalle.
Ei tarvinnut uusia satuloita, eikä muutenkaan ollut mitään muuta varsinaista vikaa kuin italialaisen insinöörin aivopieru, jonka ansiosta käsijarrun saa sopovissa olosuhteissa lukittua valikosta niin, ettei sitä pysty sieltä enää avaamaan. Toimintaongelmaan taas olivat syynä pakkanen, vesi ja jää. Takajarrulevyt menivät uusiksi, mutta sillä ei toki ollut mitään tekemistä jumin tai Brake Service -katastrofin kanssa. Auto oli muutenkin menossa määräaikaishuoltoon, ja lasku jäi jopa Deltassa jakohihnan vaihtoineen alle tuon tonnin, mitä sinulle lupailtiin jarrukeikan kustannukseksi.
Eli hinurilla Deltaan :-D mitä ne siellä teki saadakseen kässärin pois päältä? Millä paikkakunnalla tämä kyseinen Delta?

En käsitä tota hinta-arviota mitä mulle täräytettiin.. 748€ per puoli ja + työt siihen päälle (joka tulee kalliimmaksi koska pitää ulkona tehdä)

Kiitos etukäteen!
Alfa Romeo, joka on tehnyt kuljettajista mekaanikkoja vuodesta 1910 lähtien.

Bulligator
Viestit: 31
Liittynyt: 01 Tammi 2022, 16:32
Car(s): Giulia Diesel 2016

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja Bulligator »

Herttoniemen Delta Helsingissä, sinne olin tosiaan jo varannut vuosihuoltoajan ( <- miksi ihmeessä?!? No koska vastikään hankitun auton myyjä oli luvannut merkkiliikkeen määräaikaishuollon mukaan kauppaan).

Käsijarrun vapautus ei ymmärtääkseni ollut kummoinen operaatio (eikä siitä näy edes olevan laskulla omaa riviään), mutta se piti tehdä mekaanisesti jostain x-kautta ja olikohan peräti joku pyörä irrotettuna; ajotietokoneesta sen siis sai vain päälle muttei pois.

jmi
Viestit: 1591
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja jmi »

Netissä paljon videoita, joissa neuvotaan, että käsijarrun saa pois päältä manuaalisesti irroittamalla sähkömoottorin, jonka alta saa pyöritettyä männän taaksepäin.

Avatar
UusAlfisti
Viestit: 76
Liittynyt: 19 Helmi 2021, 20:55
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0 TB (exä)

Alfa Romeo 159 2.2 JTS (nykyinen)

Audi a4 b8 2.0 TDI exä (elämäni yks suurimpia virheitä)

Renault Clio sport 2.0 RS 172 (my first love)

Citroen C3 Picasso (Niin ruma että oli söpö)

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja UusAlfisti »

Päivitystä tilanteeseen;

Deltalle siis hinattiin auto viime maanantaina, kässäri saatiin vapautettua sen kummempaa ongelmaa, ja sit paljastukin uus ongelma; jarruissa ei ollut yhtään tehoa ja ABS valo palaa. Tänään aamulla sain diagnoosin että ABS yksikkö sisänen mekaaninen vika, johdot on poks yms. 5000 € töineen ja osineen. Plus maukas odotusaika. En vaan käsitä miten näin voi käydä kässärin takia, jarrut kaikki toimi moitteettomasti..
Alfa Romeo, joka on tehnyt kuljettajista mekaanikkoja vuodesta 1910 lähtien.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4512
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Oho, aika paukku... pitkää pinnaa nyt tarvitaan ja tsemppiä Juulian kanssa.

Ihmettelen suuresti, miten käsijarrujen vapautus voi aiheuttaa tuollaista tuhoa...
isot virrat josssakin ilman sulakettako .... ?
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
lerppu
Viestit: 6195
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

UusAlfisti kirjoitti:
21 Helmi 2023, 10:34
Päivitystä tilanteeseen;

Deltalle siis hinattiin auto viime maanantaina, kässäri saatiin vapautettua sen kummempaa ongelmaa, ja sit paljastukin uus ongelma; jarruissa ei ollut yhtään tehoa ja ABS valo palaa. Tänään aamulla sain diagnoosin että ABS yksikkö sisänen mekaaninen vika, johdot on poks yms. 5000 € töineen ja osineen. Plus maukas odotusaika. En vaan käsitä miten näin voi käydä kässärin takia, jarrut kaikki toimi moitteettomasti..
5 keur! :shock:

Mistä perkeleen unobtainiumista ne jarrut on tehty?

Avatar
mutt
Viestit: 5677
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Jiitee kirjoitti:
21 Helmi 2023, 11:18
Oho, aika paukku... pitkää pinnaa nyt tarvitaan ja tsemppiä Juulian kanssa.

Ihmettelen suuresti, miten käsijarrujen vapautus voi aiheuttaa tuollaista tuhoa...
isot virrat josssakin ilman sulakettako .... ?
Asentajajamppa päättänyt ajaa kässärin auki ulkoisella virtalähteellä, ja tullut kytkeneeksi hieman vääriin napoihin? Tuli vain mieleen...
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

FinPat
Viestit: 8100
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
21 Helmi 2023, 12:00
UusAlfisti kirjoitti:
21 Helmi 2023, 10:34
Päivitystä tilanteeseen;

Deltalle siis hinattiin auto viime maanantaina, kässäri saatiin vapautettua sen kummempaa ongelmaa, ja sit paljastukin uus ongelma; jarruissa ei ollut yhtään tehoa ja ABS valo palaa. Tänään aamulla sain diagnoosin että ABS yksikkö sisänen mekaaninen vika, johdot on poks yms. 5000 € töineen ja osineen. Plus maukas odotusaika. En vaan käsitä miten näin voi käydä kässärin takia, jarrut kaikki toimi moitteettomasti..
5 keur! :shock:

Mistä perkeleen unobtainiumista ne jarrut on tehty?
Kai tuollainen ABS yksikkökin voi hajota mutta tavallisen harvinaista lienee. Ovatkohan oikeasti tehneet kunnon diagnoosin vai onkohan kyseessä "piuha kiinni ja mitä tietokone kertoo" -tyyppinen arvaus?

Anyway, ehkä käytetty osa toimisi tässä?

https://eurofrance24.com/catalog/product/view/id/172176
https://www.ebay.com/itm/154563470858
https://www.pieces-okaz.com/en/alfa-rom ... 38941.html
https://pkautoparts.com/alfa-romeo-giul ... t-pk500920

FinPat
Viestit: 8100
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

mutt kirjoitti:
21 Helmi 2023, 12:36
Jiitee kirjoitti:
21 Helmi 2023, 11:18
Oho, aika paukku... pitkää pinnaa nyt tarvitaan ja tsemppiä Juulian kanssa.

Ihmettelen suuresti, miten käsijarrujen vapautus voi aiheuttaa tuollaista tuhoa...
isot virrat josssakin ilman sulakettako .... ?
Asentajajamppa päättänyt ajaa kässärin auki ulkoisella virtalähteellä, ja tullut kytkeneeksi hieman vääriin napoihin? Tuli vain mieleen...
Mihin luotat nykyään eniten:

a) Merkkikorjaamon osaamiseen?
b) Poliitikon puheisiin?
c) Taksikuskin ajotaitoon ja paikallistuntemukseen?

Avatar
UusAlfisti
Viestit: 76
Liittynyt: 19 Helmi 2021, 20:55
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0 TB (exä)

Alfa Romeo 159 2.2 JTS (nykyinen)

Audi a4 b8 2.0 TDI exä (elämäni yks suurimpia virheitä)

Renault Clio sport 2.0 RS 172 (my first love)

Citroen C3 Picasso (Niin ruma että oli söpö)

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja UusAlfisti »

Niiku just tämä, kun ei oikee löydy luottamusta näihin diagnooseihin ku ei todista sitä omilla silmillä.
Suutarilassa tonnin satula
Konalassa viiden tonnin ABS yksikkö
Hohhoijaa

1 asian tiedän mun Juuliassa olevan täysin vaihtokunnossa ja se on akku. Ekan kerran sain low battery level ilmotuksen about 1,5 kk sitten. Sitten tuli startstop ei käytettävissä. Sen ohella välillä tullu airbägejä sunmuita, mut itellä kertyy aika paljon kilometrejä jo päivän aikana niin aika nopeesti ne vikakoodit sieltä myös katos (paitsi startstoppi), niin aattelin et kyl tolla akulla kevääseen asti ajaa. No sit viimeisin on tää elektroninen käsijarru ei toiminnassa. Siitäkin sanottiin netissä muillakin palstoilla että 99% akku on kaput.

Tässä vaan, unelmoin ja fantasioin, voiks tää silti olla oikeesti vaan jostain perkeleen akusta? Delta mies torju ajatuksen heti ja rupes houhottaa täällä on alfa spesialisti jolla kokemusta jo 15-20vuotta (?)

Sen tiedän aika varmaks että kässäri vapautettiin samalla menetelmällä mitä mutt tossa aikasemmin mainitsi.

Ja FinPatin viimeiseen kysymykseen; näin osa-aikasena suharina niin nykypäivänä ei ainakaan enään siihen jälkimmäiseen :lol:
Alfa Romeo, joka on tehnyt kuljettajista mekaanikkoja vuodesta 1910 lähtien.

Avatar
lerppu
Viestit: 6195
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

UusAlfisti kirjoitti:
21 Helmi 2023, 13:37
1 asian tiedän mun Juuliassa olevan täysin vaihtokunnossa ja se on akku.
Joku Alfa tässä on itsellä reippaan vuosikymmenen aikana pyörinyt käsissä - ja kaikki käytettyjä - joten akkujen kanssa ollut jumppaa. Kun on ollut miltei mitä vain mystistä Alfassa tekeillä, akun vaihto on auttanut! 5 vuotias akku voi näissä kokemusasijantuntijuuden rintaäänellä olla jo vainaa, ja pulmia voi tulla aikaisemmin... Oma ajoprofiili on miltei tyystin lyhyitä kaupunkisiirtymiä, joten akkua kulutetaan. Ja sen vuoksi niitä vaihdetaan myös tiheästi.

Joten jos saan huudella vinkkiä, niin heti kun akku oireilee - vaihtoon. Aiheutuu tarpeetonta vaivaa jos pitkittää uuden hankintaa.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1547
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Kova on hinta. Osa numero 50562151 maksaa muualla noin 2000€ uutena ja romiksen hinta esim. Ruotsissa 7000kr.

Paikalla
Dfin
Viestit: 423
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 11:29
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja Dfin »

Kai tuosta abs-yksiköstä pystytään testereillä havainnoimaan/testaamaan manuaalisesti esim. pumpun aktivointia? Ettei olisi niinkuin mersun surullisen kuuluisissa sbc-järjestelmissä, että kuitenkin itse pumppu väsähtänyt (ei kai sentään abs-yksikössä ole vastaavaa hienoa laskuria mitä mersulla oli :-D ).

Raportoihan tänne sitten, mihin tässä lopulta päädytään ja missä oli vika, on meinaan kultaakin kalliimpaa tietotaitoa näin giuliasta haaveilevalle..

Avatar
karila
Viestit: 1194
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Paikkakunta: Turku

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja karila »

lerppu kirjoitti:
21 Helmi 2023, 14:58
UusAlfisti kirjoitti:
21 Helmi 2023, 13:37
1 asian tiedän mun Juuliassa olevan täysin vaihtokunnossa ja se on akku.
Joku Alfa tässä on itsellä reippaan vuosikymmenen aikana pyörinyt käsissä - ja kaikki käytettyjä - joten akkujen kanssa ollut jumppaa. Kun on ollut miltei mitä vain mystistä Alfassa tekeillä, akun vaihto on auttanut! 5 vuotias akku voi näissä kokemusasijantuntijuuden rintaäänellä olla jo vainaa, ja pulmia voi tulla aikaisemmin... Oma ajoprofiili on miltei tyystin lyhyitä kaupunkisiirtymiä, joten akkua kulutetaan. Ja sen vuoksi niitä vaihdetaan myös tiheästi.

Joten jos saan huudella vinkkiä, niin heti kun akku oireilee - vaihtoon. Aiheutuu tarpeetonta vaivaa jos pitkittää uuden hankintaa.
Juu, 5 v akku on nykyautossa jo vanha. Ja Giuliaa kannattaa ladata tasaisin väiajoin, varsinkin jos ajaa paljon taajamaa. Itse lataan 2 vkon välein varmuuden vuoksi. Kannatan myös ajatusta akun uusimisesta.
- Kari

Avatar
Aquatica
Viestit: 15122
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tässä voisi ajatella seuraavasti:

Akku on tunnetusti todennäköisesti vaihtokunnossa, testeri toki voi näyttää et kaikki OK. Eli se pitäisi *joka tapauksessa* vaihtaa.
Sehän olisi vain täys bonari, jos käkkäri alkaisi heräämään siinä samalla.

Ja tunnettu fakta Alfoissa on (jo ainakin 159:stä alkaen), että huono akku aiheuttaa mitä ihmeellisimpiä ongelmia. Uudemmissa sitten vieläkin enemmän, kun aivan älyttömän ylikonservatiivinen akunhallinta :roll:

Ainiin, jossain joitakin vuosia vanhassa (2019? 2020?) bimmerissä oli sellainen, että ylläpitolaturin kanssa homma ei toiminut jonkun airbagi-ecun tai vastaavan kanssa (tai koritietokoneen, sillä nyt ei olennaista väliä varmaan ole), uudella akulla sitten yhteys pelitti ja vikakoodejakaan ei enää löytynyt. Työkaveri vähän manaili, kun hälle ehdotettiin aika monen tonnin varaosaa.

Avatar
UusAlfisti
Viestit: 76
Liittynyt: 19 Helmi 2021, 20:55
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0 TB (exä)

Alfa Romeo 159 2.2 JTS (nykyinen)

Audi a4 b8 2.0 TDI exä (elämäni yks suurimpia virheitä)

Renault Clio sport 2.0 RS 172 (my first love)

Citroen C3 Picasso (Niin ruma että oli söpö)

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja UusAlfisti »

”Autonne tuli 13.2.2023 Delta Auto Konalaan koska käsijarru oli jäänyt päälle.

Oikea + Vasen, käsijarrumoottorien johtosarjojen johtoja poikki, nämä kunnostettu
Käsijarru toimii nyt. Mutta ABS/jarrujärjestelmän vikavaloja palaa ja ilmenee useita vikailmoituksia jarrujärjestelmästä
Yritetty AlfaRomeo Testerillä suorittaa eri sopeutuksia jarruihin tämän kuitenkaan onnistumatta. Autossa ei tällä hetkellä jarrutehostusta ollenkaan!!
Tarkistettu ABS yksikön liitännät, nämä ok. Päädytty ABS yksikön sisäiseen vikaan, ABS yksikkö uusittava.

Kustannusarvio 5000€

Jo tehty vianhaku ja korjaustoimet 800€
ABS yksikkö + vaihtotyö 4200€”

800 euroa vianhausta ja kässärin vapauttamisesta johon en usko et enempää kun 1-2h menny. Varmaan tiesitte jo, mut välttäkää oikeesti Deltaa ellette omista haistapaska rahaa paljon.
Alfa Romeo, joka on tehnyt kuljettajista mekaanikkoja vuodesta 1910 lähtien.

Gusse
Viestit: 944
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

^ Mutta giulia olisi nyt kuitenkin ajettavissa ilman abseja pois deltasta? Ajaa sen pois sieltä ja kokeilee akun vaihtoa ja ajaa sen sitten vaikka auto-milanoon jatkotutkimuksiin.

jmi
Viestit: 1591
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja jmi »

UusAlfisti kirjoitti:
22 Helmi 2023, 14:37
”Autonne tuli 13.2.2023 Delta Auto Konalaan koska käsijarru oli jäänyt päälle.

Oikea + Vasen, käsijarrumoottorien johtosarjojen johtoja poikki, nämä kunnostettu
Käsijarru toimii nyt. Mutta ABS/jarrujärjestelmän vikavaloja palaa ja ilmenee useita vikailmoituksia jarrujärjestelmästä
Yritetty AlfaRomeo Testerillä suorittaa eri sopeutuksia jarruihin tämän kuitenkaan onnistumatta. Autossa ei tällä hetkellä jarrutehostusta ollenkaan!!
Tarkistettu ABS yksikön liitännät, nämä ok. Päädytty ABS yksikön sisäiseen vikaan, ABS yksikkö uusittava.

Kustannusarvio 5000€

Jo tehty vianhaku ja korjaustoimet 800€
ABS yksikkö + vaihtotyö 4200€”

800 euroa vianhausta ja kässärin vapauttamisesta johon en usko et enempää kun 1-2h menny. Varmaan tiesitte jo, mut välttäkää oikeesti Deltaa ellette omista haistapaska rahaa paljon.
Jos 100€/tunti niin johtojen kunnostamiseen ja testerin käyttöön mennyt 8 tuntia :crazyeyes:
Miten ne johdot ovat menneet poikki, täytyy itsekin tutkia eikö niitä ole mitenkään suojattu.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15122
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Normityöveloitus taitaa olla jo sen 100e/h marmorilla. Sähkötyöt on monesti karkeasti tuplat, joten äkkiä se 4h tossa on käytetty johtojen fiksailuihin, mittauksiin jne - etenkin jos on yhtään vähemmän touhunnut Giulian kanssa.
Ja kyllähän se on mahdollista, että ABS-yksikkö on gonahtanut.
Vaan kuinkahan usein noita oikeasti hajoaa, kun tosi moni moinen diagnoosi on oikeasti ollut jossain muualla? Maadotuksessa ongelmaa tai sähkönsaannissa (ja tässä päästään taas siihen akkuun. 159 jo herjaa ABS:sta sun muista, jos akun jännite kyykkää tarpeeksi. Ja tuo on sentään vaan tyhmä systeemi ilman liikaa älyä.).

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1547
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Äkkiä pois vaan tuolta. Tuossahan pääsee ihan tienaamaan jo sitenkin, että hankki uuden 2000€ yksikön, niin jää asennusrahaa 2200€. Purkuosana voi olla tosiaan muutaman satkun. Tuntihinta on ihan mahdollista olla siellä 200€ nurkilla, jos on joku turvalaite tai muu "vaativampi" kohde. Giulietan turvavyön vaihdossa tuntihinta oli 180,34€ sisältäen alvin.

Avatar
Polforea
Viestit: 11605
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Poikkinaisen johdon kautta on ihan mahdollista kyrvyyttää elektroniikkaa, riippuen toki vähän siitä, miten se piiri on suojattu moisilta "hyökkäyksiltä". Mutta mikä piru niitä johtoja on käynyt pilkkomassa? Sokea kattivaras, se edellinen korjausfirma vai kuka? Ja onko ne ylipäätään leikkautuneet poikki vai hiertyneet puhki vai mitähä?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4512
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Polforea kirjoitti:
22 Helmi 2023, 17:36
Poikkinaisen johdon kautta on ihan mahdollista kyrvyyttää elektroniikkaa, riippuen toki vähän siitä, miten se piiri on suojattu moisilta "hyökkäyksiltä". Mutta mikä piru niitä johtoja on käynyt pilkkomassa? Sokea kattivaras, se edellinen korjausfirma vai kuka? Ja onko ne ylipäätään leikkautuneet poikki vai hiertyneet puhki vai mitähä?
Näitä kysymyksiä vaan Deltalle peliin… kyllä siellä firmalla
on asentajan kämmin varalle vastuuvakuutus… voipi jäsen Mutt
olla oikeilla jäljillä….

Ja Finpatin kyssäriin: E- Pohjanmaalla ehdottomasti vaihtoehto 3.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Isola
Viestit: 2068
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Polforea kirjoitti:
22 Helmi 2023, 17:36
Poikkinaisen johdon kautta on ihan mahdollista kyrvyyttää elektroniikkaa, riippuen toki vähän siitä, miten se piiri on suojattu moisilta "hyökkäyksiltä".
Vain jos se elektroniikka on luokattoman huonosti suunniteltua. Jos näin olisi käynynyt (sitähän emme vielä tiedä), niin reklamaatio valmistajan suuntaan. Autoelektroniikan PITÄÄ kestää tavanomainen johtosarjavika hajoamatta.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Polforea
Viestit: 11605
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Olen samaa mieltä, mutta emme myöskään tiedä, mitä siellä johdoilla on tehty. Noin niinkuin esimerkkinä mahdollinen (jo veikattu) asentaja, joka on yrittänyt ajaa jarrumoottoreita irti ja valinnut väärän johdonpään lisäksi väärän virtalähteen ja tuupannut vastapalloon jotain epätavanomaista (kuten akkulaturin rekka-asennolla 24V tai jollain huippuhienolla suoritteella suoraan 230VAC).

Jos se piuha on van hinkkautunut poikki auton koria vasten, niin sen pitäisi tosiaan olla ihan no-brainer sille jarruohjaimelle.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

jmi
Viestit: 1591
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja jmi »

Miksei niitä moottoreita ole vaan irroitettu ja pyöritetty käsin mäntää ulos, näin käsittääkseni onnistuu. Johtokin jos on poikki niin korjaussarjan saa muutamalla kympillä ja vaihtoon menee varmaan 10min. Törkeää rahastusta mielestäni.

Toivottavasti UusAlfisti saa jostain asiallista apua ja ongelma tulee kuntoon. Tosiaan akun vaihdolla voisi aloittaa.

Raaseri
Viestit: 60
Liittynyt: 04 Joulu 2020, 13:02
Paikkakunta: El Paraiso / Veikkola

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja Raaseri »

Ehkä vähän derailaan keskustelua, punaisena lankana kuitenkin merkkikorjaamojen osaamattomuus.

Esimerkkejä on monia, omalla kohdalla surkuhupaisin vuodelta 2008. Auto oli 2003 BMW M3 e46, ajettu silloin n 50tkm. Moottorin vikavalo syttyi ja Hertsikan Laakkosen diagnoosi oli että Vanokset rikki, korjausarvio 6000€. En jättänyt autoa sinne vaan ajoin kotiin ja ihmettelin internettiä. Selvisi että pakonokan asennontunnistimen anturi oli noilla kilometreillä tyyppivika.

Seuraavana aamuna takaisin Laakkosella oman diagnoosin kanssa ja siitähän syntyi ihan riita korjaamopäällikön kanssa. Lopulta kysyin että vaihtaako ne sen anturin vai vienkö muualle. Suostuivat vaihtamaan. Tuntihinta pikahuollossa oli 120€, huolto maksoi 77€, eli anturi sattui olemaan hyllyssä ja maksoi peräti 17€, puoli tuntia työtä.

Puksuttelin autolla vielä pari vuotta, kävin radalla Nyrrellä saakka. Vaihdoin pois 2010, pääty sen aikasen työkaverin veljelle joka ajoi sillä 2014 saakka. Samoilla Vanoksilla.

Punanen lanka, merkkihuolto ei ole tae yhtään mistään osaamiseen liittyvästä asiasta kun mennään määräaikaishuoltojen ulkopuolelle.

Avatar
UusAlfisti
Viestit: 76
Liittynyt: 19 Helmi 2021, 20:55
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0 TB (exä)

Alfa Romeo 159 2.2 JTS (nykyinen)

Audi a4 b8 2.0 TDI exä (elämäni yks suurimpia virheitä)

Renault Clio sport 2.0 RS 172 (my first love)

Citroen C3 Picasso (Niin ruma että oli söpö)

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja UusAlfisti »

Huomenna haen Juulian Konalasta, ja päätin aloittaa akun vaihdolla kun se muutenkin on ajankohtanen. Nyt olis kiva tietää, onko porukka ite vaihtanu akkuja tohon, onko miten helppo prosessi? Pitääkö koodata jotain, vai oppiiko ite samantien?

Samalla jos jollakin ideaa mistä hankkia akun PK-seudulla niin anna tulla vaan. Ite löysin puuilosta Yuasa merkkisen 95ah 353x175x190 (250€). Motonetistä rekkarilla ei antanu yhtään tulosta, mut löysin samoilla spekseillä Exiden joka saman hintanen.

Ja kiitos kaikille vinkeistä, henkisestä tuesta ja kaikesta muustakin :)

EDIT: ”I had this twice, first time I needed a new e-brake actuator for the rear driver side (UK) and second time the ABS wiring loom had a wire that had been damaged and was causing high resistance to the ABS module - I ended up getting rid of the car, it was becoming too expensive to repair and I couldn’t deal with the unreliability and not being able to get to work”

Tommosen vastauksen sain FB:n Giulia Global ryhmästä. Hänellä siis myös alkuperänen ongelma oli tämä käsijarrun jumittuminen.
Viimeksi muokannut UusAlfisti, 23 Helmi 2023, 22:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alfa Romeo, joka on tehnyt kuljettajista mekaanikkoja vuodesta 1910 lähtien.

Avatar
Isola
Viestit: 2068
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Lievä ot taas, mutta noista kahdesta ottaisin Yuasan. Exide oli joskus laatumerkki, mutta viimeisten 10 v kokemuksen perusteella en sellaista enää autooni laittaisi. Thesiksen alkuperäinen akku oli Exiden valmistama, ja sen vaihdoin pois 11 vuoden kohdalla ihan varmuuden vuoksi. Uusi Exide kestikin sitten jopa 3 vuotta. Ei ollut ensimmäinen eikä viimeinen 2010-luvun Exide, joka oli ehtoossa melko vikkelään. Nyt on kahdessa autossa Yuasat ja hyvin tuntuvat pysyvän hengissä.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
karila
Viestit: 1194
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Paikkakunta: Turku

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja karila »

Näyttää olevan muuallakin näitä Giulian kässärin johto-/moottoriongelmia.

https://www.alfaowner.com/threads/parki ... n.1204593/
- Kari

Avatar
UusAlfisti
Viestit: 76
Liittynyt: 19 Helmi 2021, 20:55
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0 TB (exä)

Alfa Romeo 159 2.2 JTS (nykyinen)

Audi a4 b8 2.0 TDI exä (elämäni yks suurimpia virheitä)

Renault Clio sport 2.0 RS 172 (my first love)

Citroen C3 Picasso (Niin ruma että oli söpö)

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja UusAlfisti »

Auto on nyt hinattu kotiparkkiin.
Elikkä katsaus tilanteeseen;

Moottorivalo palaa
ESC
Hill control
Brake fluid low
check brakes
Forward collision warning
Check electronic brake (kässäri)
Automaattiset kaukovalot ei toimi
Steering assist
ABS

Ainut mikä ei pala niin airbägi (jippii)

Näistä mainittuna diagnoosissa ja kuitissa vain jarrujärjestelmän vikailmotukset.
Poljin on kivikova ja ottaa kiinni vasta pohjalta.
Kässärin sanottiin toimivan normaalisti, mutta ite en todellakaan oo vielä uskaltanu sitä kokeilla.

Kun auto vietiin Deltaan oli vaan kässärin vikailmotus. Sieltä noudettaessa miljoona vikakoodia ja 800 euroa köyhempi.

Deltasta sanottiin vaan että jos akku on lopussa niin se on saattanut puskea korkeita jännitteitä jonka kautta on tullut oikosulku ja sen kautta ABS yksikkö on saanut tällin.

Tänään illemmalla tai huomenna kokeillaan akunvaihto.
Alfa Romeo, joka on tehnyt kuljettajista mekaanikkoja vuodesta 1910 lähtien.

Avatar
Isola
Viestit: 2068
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja Isola »

UusAlfisti kirjoitti:
24 Helmi 2023, 15:41
Deltasta sanottiin vaan että jos akku on lopussa niin se on saattanut puskea korkeita jännitteitä jonka kautta on tullut oikosulku ja sen kautta ABS yksikkö on saanut tällin.
Täh :crazyeyes:

Tuossa ei ole teknisesti päätä eikä häntää. Pahin tilanne auton sähköjärjestelmän kannalta on akun irtoaminen kun latausvirta on suurimmillaan. Silloin laturiin varastoitunut energia purkautuu ja aiheuttaa korkean jännitepiikin ennen kuin lataussäädin ehtii väliin. Kaikki autoelektroniikka tehdään sietämään tämä tilanne. Tuossa ei ole oikosulkua missään, ja vaikka se ohitettaisiin "maallikoselostuksena", niin tilanne on kahdella tavalla mahdoton: ensinnäkään mikään ei saa hajota normaalin load dump -tilanteen vuoksi (jos hajoaa, tuotteessa on suunnitteluvirhe ja valmistaja maksaa korjauksen), ja toisaalta - täysin loppukaan akku ei saa tuota aikaan, sillä senkään kyky vastaanottaa virtaa ei romahda äkillisesti. Tässä tapauksessa "äkillisesti" tarkoittaa siis todellakin nopeaa irtikytkentää, ei mitään latausvirran pienenemistä akun ollessa kyvytön ottamaan virtaa vastaan.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1547
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Dokumentaatio nimen omaan korostaa, että laite kestää sähköjen puolesta mitä tahansa.

"The ABS module must manage all the effects caused by the lowering of tension due to the absorption by the electronic components of the vehicle and to the lowering of tension due to starting of the engine. Besides such absorption it must manage any voltage overloads in order to prevent braking system malfunctions."

Kyllähän tuosta tietysti testerillä/MES:illä saisi esiin jotain koodeja jos se on sen verran toiminnassa, että kommunikoi väylään. Tuo jarrunesteen taso olisi yksi, mitä abs yksikkö mittaa erikseen ja jos nestettä on, niin se liittynee vikaan. Sitten Giulian osalta vielä pari juttua, eli toimiiko jarruvalot ja toimiiko nopeusmittari. Tämä data on myös peräisin tuosta yksiköstä. Perusasiat voisi myös tarkistaa, että onko tuon järjestelmän molemmat sulakkeet ehjiä ja onko tuo yksikön maapiste kunnossa. Liittimiä siinä pitäisi olla kolme, joista yksi virransyöttö, yksi nesteelle ja yksi dataväylä.

Sähkökuva
Kuvaus
Yleiskuvaus

Avatar
UusAlfisti
Viestit: 76
Liittynyt: 19 Helmi 2021, 20:55
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0 TB (exä)

Alfa Romeo 159 2.2 JTS (nykyinen)

Audi a4 b8 2.0 TDI exä (elämäni yks suurimpia virheitä)

Renault Clio sport 2.0 RS 172 (my first love)

Citroen C3 Picasso (Niin ruma että oli söpö)

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja UusAlfisti »

^ Tarkistin jarrunesteen ja sulakkeet ja ne oli ok. Jarruvalo toimii ja niin myös nopeusmittari. Onks hyvä vai huono juttu, niinkun sen yksikön kannalta? Kiitos muuten noista linkkeistä (kuvista)!

Edit; jos joku ihmettelee toimiiko akunvaihto, en ole vielä sitä tehnyt/teettänyt. Yks tuttu tuntee jonku sähkömiehen, aattelin hänelle näyttää maanantaina sitten.
Alfa Romeo, joka on tehnyt kuljettajista mekaanikkoja vuodesta 1910 lähtien.

JanV
Viestit: 1034
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja JanV »

Deltan diagnoosi voi olla oikea tai sitten ei mutta noi deltan hinnat on kyllä jäätäviä. Ne repii tosta pumpusta jo huikean katteen + vaihtotyöstä aika reilun hinnan. Suosittelen myös kokeilemaan muut vaihtoehdot ensin läpi ennen kuin tuohon lähtee.

800 € 2 johdon korjauksesta. Mikä se vika niissä nyt sitten olikaan. Liitin vain hinkkautunut jotenkin poikki?

Toi heikko akku ja sitä kautta koko auto saa ylijännitepiikkejä on ihan bs:ää. Jarruille kun he syöttävät virtaa niin eivät varmaan pysty tekemään sitä ilman liittimen irroittamista, joten sinänsä eivät pysty väärän suuntaan virtaa syöttämään.

Taisin joskus vuosia sitten jo mainita että deltan osaaminen on lähinnä laskutuksessa. Ei asiakaspalvelussa eikä autojen korjauksessa.

Akun vaihdossa ei ole itsessään mitään kummoista. Kunhan valitset vain alkuperäisen kokoisen eikä pienempää.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1547
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

^^Tuon perusteella yksikkö ei ole ihan täysin mykkänä. Tuota brake fluid low -ilmoitusta jäin miettimään, että pitikö siinä lukea brake fluid flow?

<oma mutu ongelmasta>
Giuliassa on noiden jarrujen kanssa puuhastellessa tehtävä homma vaihe vaiheelta oikein tai lopputuloksena on näitä vikoja. Yksi asia on maajohdon irroitus akulta, ettei ABS yksikkö tiedä mitä ympärillä tapahtuu.

Tuossa yksikössä on mittaus jarrunesteen virtaukselle molempiin suuntiin, mikä on tarkoitettu havaitsemaan jarrunesteen vuoto, katkennut putki, hajonnut satula ja muut vikatilanteet. Mikäli käsijarrun vapautuksessa on painettu satulan mäntä sisään akku liitettynä, menee tuo yksikkö tuohon vikatilaan. Siellä voisi olla vikakoodi C104B-7A (Volume Deviation Monitoring - Fluid Leak Or Seal Failure) tai C104B-92 (Volume Deviation Monitoring - Performance Or Incorrect Operation) joissa molemmissa on "mechanical component has an unexpected gas or liquid flow in, out, or through the component" -tyyppinen kuvaus. Sisään painettu mäntä on nimen omaan tällainen "putki poikki" -tyyppinen tilanne ABS yksikölle ja se saattaa sulkea sen jarrupiirin pois toiminnasta. Koodin korjausohje on sellainen, että tarkistetaan kaikki mekaaniikka, vuodot ja sähköliitännät. Jos koodi palaa nollauksen jälkeen, niin vaihdetaan ABS yksikkö. Tästä syystä varmaankin Delta sitä melko herkästi suosittelee, koska eivät ymmärrä mitä ovat aiheuttaneet omalla toiminnallaan.

Jos Googletat takaisinvedon RCRIT-21V309-0432 niin saat ladattua pdf-tiedoston, missä on tuo ilmaus (bleeding) prosessi kuvattu ja sen oheessa on myös referenssitaulukko erilaisten jarrusatuloiden tilavuudesta. MES ei osaa tuota arvoa kertoa, mutta todennäköisesti tuo taulukko on se minkä raja-arvoissa ABS yksikkö toimii ja jos mennään arvojen ulkopuolelle, on tuloksena vikatila.

Mikäli et ole polttanut satuloiden tiivisteitä pilalle, (https://www.giuliaforums.com/threads/re ... e-on.54078) kuten tuossa, niin sitten melkein sen akun vaihdon jälkeen kannattaa kokeilla tämä (https://www.youtube.com/watch?v=NXtFcGjzcRI) missä siis poljetaan palat kiinni levyyn ilman virtoja. Ilman MES:iä tuo ei onnistu ja jos sitä ei ole omasta takaa, niin varmaan joku foorumilainen voi käydä jeesaamassa. Toivoisin, ettei tuossa operaatiossa ole käytetty jarruputkea irti, koska sitten siihen pitäisi varmaan suorittaa tuo ilmaus.
</oma mutu ongelmasta>

Avatar
karila
Viestit: 1194
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Paikkakunta: Turku

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja karila »

Delta voisi ostaa Matilta Giulia-koulutusta asentajilleen 😊.
- Kari

jalittam
Viestit: 1861
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Toisaalta, pelottavaa, jos jarrujen käpistely muuttunut noin hankalaksi. Lie kuitenki tärkein auton lisävaruste.
Tosin ookoo, jos aateekoo pystyy disabloimaan ranet.

Avatar
Tiige
Viestit: 2944
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Stelvioon olen vaihtanut kaikki palat ja levyt täysin perinteisin menoin akku kiinni. Ei tullut mitään vikakoodeja. Myöhemmin myös nesteet imurilla akku kiinni. Edelleenkään ei mitään.

Mieletön tuuri vai olisiko kuitenkin niin että virrat pois päältä abs-yksikkö ei välitä virtauksista tuon taivaallista?
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Coltti
Viestit: 234
Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
Car(s): Alfa Romeo Spider 2.0ts -96
Alfa Romeo GT 3.2 -04
Alfa Romeo MiTo Qv -10
Tesla Model Y -23
Toyota GR Yaris -21
Subaru Impreza STi -07
Chevrolet Corvette -00
+ Liuta Saabeja :)

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Meillä kerran kävi tollain jarruja vaihtaessa, mutta sai MESsillä ja Launch x431:llä ratkaistua, joten ei kannata vielä vaipua epätoivoon :)
Osaavaa Alfa Romeo huoltoa/korjausta Tampereella
Www.ET-AutoTech.fi
O4O7481428

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1547
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Ihan järkeen käypää, että joskus onnistuu ja joskus ei. Riippunee kirurgista, että herääkö potilas kesken toimenpiteen. Tuossa järjestelmän kuvauksessa oli, että järjestelmä on virrat kytkettynä brake by wire -tilassa ja virran sammutuksen jälkeen tai vikatilanteessa fallback tilassa. Ilmausohjeessa on melko perusteellinen sammutus, missä kytketään jarruhuolto päälle, kytketään irti IBS, maajohto ja ECM. Tuossa ECM:n irtikytkennässä oli perusteena, ettei auto vahingossa käynnisty kesken operaation. Lienee joku varmuuden maksimointi, ettei kukaan pyöri kardaanin ympärillä. Tuskin tarpeellinen.

samu_m
Viestit: 75
Liittynyt: 30 Tammi 2012, 18:53
Car(s): Giulia Super 2.0 -16
ex Giulietta 2.0 JTDm TCT -13
ex 159 2.4 JTDm Qtronic -07
Paikkakunta: Orimattila

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja samu_m »

Polforea kirjoitti:
22 Helmi 2023, 17:36
Poikkinaisen johdon kautta on ihan mahdollista kyrvyyttää elektroniikkaa, riippuen toki vähän siitä, miten se piiri on suojattu moisilta "hyökkäyksiltä". Mutta mikä piru niitä johtoja on käynyt pilkkomassa? Sokea kattivaras, se edellinen korjausfirma vai kuka? Ja onko ne ylipäätään leikkautuneet poikki vai hiertyneet puhki vai mitähä?
Johtimista hajoaa jostain syystä eristeet, niihin pääsee kosteutta sisään ja sitten ne syöpyy poikki. Tässä kuvassa just käsijarrun johdin, kuparit kadoksissa vajaan sentin matkalta tuosta kohdasta.
Liitteet
24B4BD7D-B92D-4820-8D64-219EF80F0409.jpeg
24B4BD7D-B92D-4820-8D64-219EF80F0409.jpeg (56.66 KiB) Katsottu 7183 kertaa

Avatar
UusAlfisti
Viestit: 76
Liittynyt: 19 Helmi 2021, 20:55
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0 TB (exä)

Alfa Romeo 159 2.2 JTS (nykyinen)

Audi a4 b8 2.0 TDI exä (elämäni yks suurimpia virheitä)

Renault Clio sport 2.0 RS 172 (my first love)

Citroen C3 Picasso (Niin ruma että oli söpö)

Re: Giulia jumissa, sähköinen käsijarru päällä

Viesti Kirjoittaja UusAlfisti »

Elikkä nyt auto viety 3 eri paikkaan, erikoistuneita ABS järjestelmän huoltamiseen, sanoma on sama: yksikkö vaan vaihtoon ja tottakai käytetty kelpaa kun aika harvoin hajoaa. Nyt ongelmana on mun numeroilla mitä siinä yksikössä on, ei löydy mistään. Useita Giulian/Stelvion bensakoneitten yksiköitä olen löytänyt, halvimmillaan 175e Puolasta, mut täs on tää ongelma nyt että en tiedä mikä sopii ja mikä ei.

Kysymys kuuluu, arvon foorumilaiset, täytyykö osanumeron olla täysin sama? Jos täytyy, miten voi olla että just mun autolle ei löydy _mistään_?

Osa 175-250€ ja työstä sanottiin 150-200€, elikkä about 500€ sais hoidettua homman..

Tässä pari linkkiä mitkä löysin
https://autoteile360.de/abs-pumpe-alfa- ... 27504.html

https://www.ebay.com/itm/134246540410

Ja johdoista sen verran, mulle sanottiin että johdot oli hapettuneet poikki, eikä tiedetä miks ja miten 6 vuotiaassa autossa oli noin pahasti..
Alfa Romeo, joka on tehnyt kuljettajista mekaanikkoja vuodesta 1910 lähtien.

Vastaa Viestiin