Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Valvoja: Moderators
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Deltalla vierailtu. Tällä kertaa pisteitä. Konalassa pyrittiin aidosti auttamaan ja toimenpidesuunnitelmakin saatiin aikaan. Harmi että kilkkeet saadaan paikalle vasta 1.3. - jolloin siis alkaa tapahtua. Saapahan tilattua orkkislasin… Mutta siihen asti ajellaan lasi halki.
- Cotzy
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
No, jos onkin vähän pidempi prokkis kalibrointeineen, vois sen Tonalen päiväksi ottaa koeajolle. Jotain iloa Deltasta
.
Cotzy

Cotzy
- mutt
- Viestit: 5787
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Onnistuisikohan näiltä kavereilta nopeammin?
https://youtu.be/6aasDA7zkRA
Nykyajan autoon voi murtautua etututkan kautta muutamassa minuutissa, mutta jonkun kameran kalibrointia saa odotella kuukausia.
https://youtu.be/6aasDA7zkRA
Nykyajan autoon voi murtautua etututkan kautta muutamassa minuutissa, mutta jonkun kameran kalibrointia saa odotella kuukausia.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Cotzy
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Nyt ollut kymmenisen kertaa Stelvio ulkona joulu-tammikuussa ja lämppärijohdon päässä. Alimmillaan tosin vain n. 10 astetta pakkasta näin leutona talvena.Cotzy kirjoitti: ↑22 Joulu 2022, 21:43No nyt on kaksi kertaa ollut lämppäri kiinni ja aamulla keli nollan tietämissä lähtiessä. Ei keltavaloja tauluun ja moottori lämmennyt nopsaan tarjoten start&stoppia heti toisissa liikennevaloissaAAW kirjoitti: ↑22 Joulu 2022, 21:27Sytyttääkö vikavalon jos lähdet ajamaan suoraan lämmityksestä? Ex dieselillä piti odottaa n.10-15 min lämmityksen jälkeen ettei sytyttänyt vikavaloa, siinä oli kiertovesipumppumallinen sähkölämmitin. Tästä syystä laitoin nyt säteilylämmittimen, ei ongelmaa vaikka lähtee suoraan piuhalta ajoon..
Salon Moottorihuollon kokemus oli, että noi jäähdytysletkuun laitettavat toimii tehokkaimmin ja lämmittää tasaisemmin lohkoa, kun se on tuolla alavesiputkessa, moottorin kyljessä. Saapi nähdä miten toimii, kun on kunnon pakkanen.
Ei vikavaloja tauluun letkulämppärin käytöstä. Joskin en ole ihan suoraan roikan päästä tulille laittanut. Yleensä 5 minuuttia mennyt johdon irrotuksen jälkeen lumien poiston katolta ennen käynnistystä.
Akku pysynyt hyvin iskussa ja takalasinlämmitin toiminnassa koko talven

Olen kaksi kertaa ajanut matka-ajoa talven harvinaisissa kunnon lumituiskuissa. Matkalla keula on muurautunut umpeen lumesta ja samoin etukulmien jäähdytinkennot menneet täyteen lunta. Letkulämppärillä lumen tukkimat jäähdytinkennot ovat sulaneet täysin ennen matkan jatkumista seuraavana päivänä. Tämä nyt havaintona, että lämmin jäähdytinneste sulattaa mukavasti koko kierron.
Cotzy
- mutt
- Viestit: 5787
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Vaimon 500 Twinairissa on Webasto, ja jos sen sammuttaa vasta sitten, kun on lähdössä ajamaan, on startti pitkällä vieterillä ja vikavalo syttyy herkästi, koodi tulee lämpöanturista. Joku minuutti aikaisemmin kuin sammuttaa, niin menee paremmin. Onneksi on kauko-ohjaus. Toki Webaston lämmitystehokin lasketaan kilowateissa, jolloin todennäköisyys häröilyille kasvaa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Aurinkoinen päivä. Joten otin Stelviosta käsittelyyn viimeisen natisevan, nitisevän ja pärisevän ovipanelin. Pelkääjän puolen takaovi oli alalaidastaan irti. Purin auki, laitoin kiinni, mutta klipsut eivät tehneet työtään kunnolla ja paneli jäi irvistämään... Joten tiivistin penteleen sellasilla huonekalujalkojen alle laitettavilla tassuilla. Leikkasin muotoon, ettei näkyisi pahasti - mutta näkyyhän ne silti.
Tärkeintä on että nyt ei autossa tärise, pärise, nitise tai natise! Ah - mikä auvo.
Saavat Deltalla katsoa kuun vaihteessa oven asennuksen siistimmin, kunhan eivät palauta resonaatiota...
Tärkeintä on että nyt ei autossa tärise, pärise, nitise tai natise! Ah - mikä auvo.
Saavat Deltalla katsoa kuun vaihteessa oven asennuksen siistimmin, kunhan eivät palauta resonaatiota...
- Cotzy
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tutustutin viime viikonlopun lumikeleillä talon nuoremman herrasmiehen Stelvion ohjastamiseen.
Juniori oli aidon hämmästynyt, kuinka paljon kokoaan pienemmältä ja ketterämmältä Stelvio voikaan tuntua ratin takaa
. Möhköisyys näkyy vain isoissa sivupeileissä ja taustapeiliin katsomalla.
Ja kuinka kääntymisten nopeuttamiseen voi käyttää ohjauksen lisäksi myös kaasua ja jarrua, toisin kuin aiemmin kokeilluissa autoissa.
Ihan mukava seurata hieman kokemattomamman henkilön hämmästynyttä innostusta Stelvion ratissa.
Cotzy
Juniori oli aidon hämmästynyt, kuinka paljon kokoaan pienemmältä ja ketterämmältä Stelvio voikaan tuntua ratin takaa

Ja kuinka kääntymisten nopeuttamiseen voi käyttää ohjauksen lisäksi myös kaasua ja jarrua, toisin kuin aiemmin kokeilluissa autoissa.
Ihan mukava seurata hieman kokemattomamman henkilön hämmästynyttä innostusta Stelvion ratissa.
Cotzy
-
- Viestit: 1629
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Onko kenelläkään muulla ollut ongelmia takaluukun sulkemisnapin kanssa? Viime aikoina nappi on toiminut vaihtelevasti, välillä sulkee takaluukun ja välillä ei. Kuskin ovesta ja kaukosäätimellä sulkee sekä takaluukussa olevalla "lukko"-napilla, jolla menee myös ovet kiinni.
Nappi itsessään tuntuu normaalilta eli voisiko siellä olla jotain kosketushäikkää? En ole törmännyt viesteihin että Stelvion takaluukun johdoissa olisi jotain katkoksia ollut.
Nappi itsessään tuntuu normaalilta eli voisiko siellä olla jotain kosketushäikkää? En ole törmännyt viesteihin että Stelvion takaluukun johdoissa olisi jotain katkoksia ollut.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Nappi on ollut toimiva. Mutta takaluukun muovit olen purkanut infernaalisen tärinän suitsimiseksi. Konstruktio loosterissa ei ollut kaikkein robustein ikinä… Johdot pääsevät liikkumaan (ja esim luukun hätäavauksen vaijeri oli itsellä irti holkistaan, joten asioita voi muovien alla tapahtua). Luukun purku on suht simppeli juttu, mutta muovipala on iso. Yksinkin onnistuu, mutta jos on ystäviä niin ehkä mieluummin kaksin. YouTubesta löysin silloin apuvideon, jotta ei tarvinnut käsikopelolla mennä.jmi kirjoitti: ↑24 Maalis 2023, 22:46Onko kenelläkään muulla ollut ongelmia takaluukun sulkemisnapin kanssa? Viime aikoina nappi on toiminut vaihtelevasti, välillä sulkee takaluukun ja välillä ei. Kuskin ovesta ja kaukosäätimellä sulkee sekä takaluukussa olevalla "lukko"-napilla, jolla menee myös ovet kiinni.
Nappi itsessään tuntuu normaalilta eli voisiko siellä olla jotain kosketushäikkää? En ole törmännyt viesteihin että Stelvion takaluukun johdoissa olisi jotain katkoksia ollut.
Edit: https://youtu.be/KxkYiz-UzTA tässä video, oli hämäävästi takavalojen vaihtona otsikoitu, mutta paneelin poisto n. 5min kohdalla.
- Cotzy
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Olipas upea puuterilumikeli aamulla Turussa
. Lumi ei ollut vielä pakkautunut jäiseksi tai pilattu suolalla, joten Stelvio meni D-asennossa mukavasti pikkusladissa ympäri kaupunkia ja kääntyi kadunkulmissa mukavan tiukasti.
Sen verran oli hanget korkeat pikkukaduilla vielä, että sähköetuveto jäi pihalle lumen alle ja kiersin kaupunkia pidemmän kaavan kautta viemään kaikki päiväpuuhiinsa.
Iltapäivällä vähän tylsempää, kun pito kovin epätasainen. Vaihteli kiillotetun sileän jään, loskapatjojen, kuivien asvalttipätkien ja vetisen pyykkilautapinnan välillä.
Stelvio on erinomainen talviauto, omasta mielestäni paras. Tai on yksi parempi, Stelvio QF
.
Taas tulee lisää lunta taivaan täydeltä, joten saapi nähdä, kuinka paljon puuteria aamulla tarjolla.
Taitaa jäädä 166 vielä talliin. Ei näyttänyt aamulla siltä, että vääntävä etuveto paskoilla kitkarenkailla olisi mikään toimiva vaihtoehto hangen keskellä.
Cotzy

Sen verran oli hanget korkeat pikkukaduilla vielä, että sähköetuveto jäi pihalle lumen alle ja kiersin kaupunkia pidemmän kaavan kautta viemään kaikki päiväpuuhiinsa.
Iltapäivällä vähän tylsempää, kun pito kovin epätasainen. Vaihteli kiillotetun sileän jään, loskapatjojen, kuivien asvalttipätkien ja vetisen pyykkilautapinnan välillä.
Stelvio on erinomainen talviauto, omasta mielestäni paras. Tai on yksi parempi, Stelvio QF

Taas tulee lisää lunta taivaan täydeltä, joten saapi nähdä, kuinka paljon puuteria aamulla tarjolla.
Taitaa jäädä 166 vielä talliin. Ei näyttänyt aamulla siltä, että vääntävä etuveto paskoilla kitkarenkailla olisi mikään toimiva vaihtoehto hangen keskellä.
Cotzy
- Polforea
- Viestit: 11770
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Jos sillä DNA-kytkimellä on ärrävika, niin se opetetaan sanomaan R:n sijasta D. Niin muakin pienenä opetettiin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Cotzy
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Matkalla kohti QF:ää, pitää kyllä DNA-kytkimen Ärhäköityä. Jossain vaiheessa, jotenkin.
Cotzy
Cotzy
Paikalla
Juuri huollettuna ja kaksilla uusilla renkailla.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tästä sen saat: https://www.vaihtokaara.fi/auto-raisio/ ... -13147473/
Juuri huollettuna ja kaksilla uusilla renkailla.
Autokaupan ammattilainen
- karila
- Viestit: 1228
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Nii, eihän tuon harmaankaan myyntihinta yli satkua ole jos tosiostaja kohdalle osuu.
Noihin R ja D nappuloihin, niin kuten Cotzy mainitsi, mukava oli pyryssä sliidailla. Tuli kylläkin todettua, että 3 talvea ajetut blizzakit alkavat olla sivupidoltaan aika pitämättömän hauskat. Ensi talveksi sitten uutta nastatonta, mutta ei enää jaappanilaista.
Edit: hinta laski just
Noihin R ja D nappuloihin, niin kuten Cotzy mainitsi, mukava oli pyryssä sliidailla. Tuli kylläkin todettua, että 3 talvea ajetut blizzakit alkavat olla sivupidoltaan aika pitämättömän hauskat. Ensi talveksi sitten uutta nastatonta, mutta ei enää jaappanilaista.
Edit: hinta laski just
- Kari
- karila
- Viestit: 1228
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tuolta hakemaan, onko antaa arviota veroista ?
https://m.mobile.de/auto-inserat/alfa-r ... rp&type=ad
https://m.mobile.de/auto-inserat/alfa-r ... rp&type=ad
- Kari
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tammikuussa 2023 yksi 20tkm ajettu 01/2019 ensirekisteröity Stelvio QF verotettu 28 194,68€ edestä. Iloisia veronmaksajia löytyy.karila kirjoitti: ↑29 Maalis 2023, 09:43Tuolta hakemaan, onko antaa arviota veroista ?
https://m.mobile.de/auto-inserat/alfa-r ... rp&type=ad
Paikalla
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Mun autoFinPat kirjoitti: ↑29 Maalis 2023, 10:01Tammikuussa 2023 yksi 20tkm ajettu 01/2019 ensirekisteröity Stelvio QF verotettu 28 194,68€ edestä. Iloisia veronmaksajia löytyy.karila kirjoitti: ↑29 Maalis 2023, 09:43Tuolta hakemaan, onko antaa arviota veroista ?
https://m.mobile.de/auto-inserat/alfa-r ... rp&type=ad
Autokaupan ammattilainen
Paikalla
Putkistonkin saa auki silloin kun haluaa, eikä vain race-moodilla.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ei kannata lähetä hakemaan kun omani on juuri huollettu ja kaksilla uusilla renkailla.karila kirjoitti: ↑29 Maalis 2023, 09:43Tuolta hakemaan, onko antaa arviota veroista ?
https://m.mobile.de/auto-inserat/alfa-r ... rp&type=ad
Putkistonkin saa auki silloin kun haluaa, eikä vain race-moodilla.
Autokaupan ammattilainen
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ihan uteleliaisuuttani kysyisin.
Trafi mukaan Quatro rekisteröity 25.4.2022
Car.fi kirjauksen mukaan auton tuontivero maksettu 19.1.2023
Eikö asia pitäisi olla toisin päin,autovero ensin maksettu ennen kuin sen saa rekisteröityä ?
Ja toiseksi, miksi myyt kun olet kaunokaisella vasta ~4000 km ajanut ?
Trafi mukaan Quatro rekisteröity 25.4.2022
Car.fi kirjauksen mukaan auton tuontivero maksettu 19.1.2023
Eikö asia pitäisi olla toisin päin,autovero ensin maksettu ennen kuin sen saa rekisteröityä ?
Ja toiseksi, miksi myyt kun olet kaunokaisella vasta ~4000 km ajanut ?
Paikalla
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Me saadaan autoliikkeenä auto rekisteröityä heti kun se on maahantuotu. Verottajan vuonna 2022 tehdyn muutoksen vuoksi he saivat nyt vasta tammikuussa kalkuloitua veron autolle. Myyn auton koska minulla on jatkuva autokuume enkä oikeastaan juurikaan tarvitse autoa. Se on harrastusauto.MeSoma kirjoitti: ↑29 Maalis 2023, 19:34Ihan uteleliaisuuttani kysyisin.
Trafi mukaan Quatro rekisteröity 25.4.2022
Car.fi kirjauksen mukaan auton tuontivero maksettu 19.1.2023
Eikö asia pitäisi olla toisin päin,autovero ensin maksettu ennen kuin sen saa rekisteröityä ?
Ja toiseksi, miksi myyt kun olet kaunokaisella vasta ~4000 km ajanut ?![]()
Autokaupan ammattilainen
Paikalla
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tuohon Stelvion hintaan saa kaupan päälle vm. 2005 Busso Gt:n. Hienon ja siistin GT:n. Eli osta 2 maksa 1.HANU kirjoitti: ↑29 Maalis 2023, 16:50Ei kannata lähetä hakemaan kun omani on juuri huollettu ja kaksilla uusilla renkailla.karila kirjoitti: ↑29 Maalis 2023, 09:43Tuolta hakemaan, onko antaa arviota veroista ?
https://m.mobile.de/auto-inserat/alfa-r ... rp&type=ad
Putkistonkin saa auki silloin kun haluaa, eikä vain race-moodilla.
Autokaupan ammattilainen
Paikalla
- TeroPee
- Viestit: 1629
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tätä verotusmahdollisuutta muuten käytetään hienosti. Ison autoveron autoja kasa Suomeen ja kilpiin, pikkuisen markkinahintaa alemalla hinnalla myyntiin ja firma konkkaan. Lopputuloksena auto on Suomessa kilvissä ja autoveroa ei ole maksettu. Verovelvollinen on kyllä tiedossa, mutta veroja ei saada valtiolle. Siinä alkaa olla katteet kohdallaan.HANU kirjoitti: ↑29 Maalis 2023, 20:09Me saadaan autoliikkeenä auto rekisteröityä heti kun se on maahantuotu. Verottajan vuonna 2022 tehdyn muutoksen vuoksi he saivat nyt vasta tammikuussa kalkuloitua veron autolle. Myyn auton koska minulla on jatkuva autokuume enkä oikeastaan juurikaan tarvitse autoa. Se on harrastusauto.MeSoma kirjoitti: ↑29 Maalis 2023, 19:34Ihan uteleliaisuuttani kysyisin.
Trafi mukaan Quatro rekisteröity 25.4.2022
Car.fi kirjauksen mukaan auton tuontivero maksettu 19.1.2023
Eikö asia pitäisi olla toisin päin,autovero ensin maksettu ennen kuin sen saa rekisteröityä ?
Ja toiseksi, miksi myyt kun olet kaunokaisella vasta ~4000 km ajanut ?![]()
- Cotzy
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tässä on kyllä kokonaisedullinen paketti rDNA-kytkimen saamiseksi StelvioonHANU kirjoitti: ↑29 Maalis 2023, 20:10Tuohon Stelvion hintaan saa kaupan päälle vm. 2005 Busso Gt:n. Hienon ja siistin GT:n. Eli osta 2 maksa 1.HANU kirjoitti: ↑29 Maalis 2023, 16:50Ei kannata lähetä hakemaan kun omani on juuri huollettu ja kaksilla uusilla renkailla.karila kirjoitti: ↑29 Maalis 2023, 09:43Tuolta hakemaan, onko antaa arviota veroista ?
https://m.mobile.de/auto-inserat/alfa-r ... rp&type=ad
Putkistonkin saa auki silloin kun haluaa, eikä vain race-moodilla.


Sovittelenkin ostohousuja rDNA-kytkimen hankkimiseksi 2023, nyt kun arkiajojen suorittaminen vispilällä Turku Energian pörssisähkösopparilla olikin laskelmiani selvästi halvempaa talvella 22-23. Kyllä ihmisiä saa tietty ohjailla pelolla, mutta ostopuoli voi myös osata laskea…
Joten kiitos pörssisähkön, onneksi voi taas satsata myös polttomoottoriharrastamiseen.
Cotzy
Paikalla
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tuota vilppiveikot ovat tehneet.TeroPee kirjoitti: ↑30 Maalis 2023, 09:21Tätä verotusmahdollisuutta muuten käytetään hienosti. Ison autoveron autoja kasa Suomeen ja kilpiin, pikkuisen markkinahintaa alemalla hinnalla myyntiin ja firma konkkaan. Lopputuloksena auto on Suomessa kilvissä ja autoveroa ei ole maksettu. Verovelvollinen on kyllä tiedossa, mutta veroja ei saada valtiolle. Siinä alkaa olla katteet kohdallaan.HANU kirjoitti: ↑29 Maalis 2023, 20:09Me saadaan autoliikkeenä auto rekisteröityä heti kun se on maahantuotu. Verottajan vuonna 2022 tehdyn muutoksen vuoksi he saivat nyt vasta tammikuussa kalkuloitua veron autolle. Myyn auton koska minulla on jatkuva autokuume enkä oikeastaan juurikaan tarvitse autoa. Se on harrastusauto.MeSoma kirjoitti: ↑29 Maalis 2023, 19:34Ihan uteleliaisuuttani kysyisin.
Trafi mukaan Quatro rekisteröity 25.4.2022
Car.fi kirjauksen mukaan auton tuontivero maksettu 19.1.2023
Eikö asia pitäisi olla toisin päin,autovero ensin maksettu ennen kuin sen saa rekisteröityä ?
Ja toiseksi, miksi myyt kun olet kaunokaisella vasta ~4000 km ajanut ?![]()
Autokaupan ammattilainen
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
_________________Stelvio QF__________GTCotzy kirjoitti: ↑30 Maalis 2023, 09:30
Sovittelenkin ostohousuja rDNA-kytkimen hankkimiseksi 2023, nyt kun arkiajojen suorittaminen vispilällä Turku Energian pörssisähkösopparilla olikin laskelmiani selvästi halvempaa talvella 22-23. Kyllä ihmisiä saa tietty ohjailla pelolla, mutta ostopuoli voi myös osata laskea…
Joten kiitos pörssisähkön, onneksi voi taas satsata myös polttomoottoriharrastamiseen.
City_____________10.8 l/100km_______18.6 l/100km
Highway_________8.3 l/100km________8.7 l/100km
Combined________9.6 l/100km_______12.4 l/100km
Ylläolevan tilaston mukaan GT tasapainottaa selvästi paremmin CO2 balanssia kuin Stelvio QF.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Mitä!? Onko jäsen HANUn GT lähdössä kiertoon? Nyt kyllä ... pitää viedä Stelvio huomenna sisustaputsiin ja otsonointiin ja ulkopesuun ja kiillotukseen ja nauttia keväästä puunatulla autolla. 

- Polforea
- Viestit: 11770
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^Hälle varmaan kelpaa värikkäämpi stelvio vaihdossa tuohon parivaljakkoon, etenkin jos se on pesty ja puunattu.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Autokaupan kuviot nykyään aika mielenkiintoisia, muutoinkin kuin päästö(kaupan) näkökulmasta.
Esim. HANU:n auton omistava rahoitusyhtiö LT Tapiola III näkyy olevan Irlannin veroparatiisiin rekisteröity vakuutusyhtiö LähiTapiolan omistama rahoitusyhtiö.
Ilmankos LähiTapiola vuodesta toiseen rankattu Suomen halvimmaksi vakuutusyhtiöksi. Tässä kuviossa vähän kuin sylilapset ovat toistensa kummeina. Kulutta kiittää mutta verottaja jää nuolemaan näppejään.
Ja siellä ne minunkin vakuutukseni on jo vuosia olleet…


Esim. HANU:n auton omistava rahoitusyhtiö LT Tapiola III näkyy olevan Irlannin veroparatiisiin rekisteröity vakuutusyhtiö LähiTapiolan omistama rahoitusyhtiö.
Ilmankos LähiTapiola vuodesta toiseen rankattu Suomen halvimmaksi vakuutusyhtiöksi. Tässä kuviossa vähän kuin sylilapset ovat toistensa kummeina. Kulutta kiittää mutta verottaja jää nuolemaan näppejään.
Ja siellä ne minunkin vakuutukseni on jo vuosia olleet…
-
- Viestit: 1629
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Stelvio QF ei varmaan mene noin pienellä kaupungissa, 2.0 vie jo sen 12l ja GT 3.2 ei varmasti kuluta noin paljon kaupungissa. Tämä on tätä nykyajan vihertilastointia.FinPat kirjoitti: ↑30 Maalis 2023, 12:30_________________Stelvio QF__________GTCotzy kirjoitti: ↑30 Maalis 2023, 09:30
Sovittelenkin ostohousuja rDNA-kytkimen hankkimiseksi 2023, nyt kun arkiajojen suorittaminen vispilällä Turku Energian pörssisähkösopparilla olikin laskelmiani selvästi halvempaa talvella 22-23. Kyllä ihmisiä saa tietty ohjailla pelolla, mutta ostopuoli voi myös osata laskea…
Joten kiitos pörssisähkön, onneksi voi taas satsata myös polttomoottoriharrastamiseen.
City_____________10.8 l/100km_______18.6 l/100km
Highway_________8.3 l/100km________8.7 l/100km
Combined________9.6 l/100km_______12.4 l/100km
Ylläolevan tilaston mukaan GT tasapainottaa selvästi paremmin CO2 balanssia kuin Stelvio QF.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Todellisuutta ja viherpesua ei tule koskaan sotkea toisiinsa liian läheisesti mutta nuo lienevät "viralliset" vertailuluvut.jmi kirjoitti: ↑30 Maalis 2023, 13:11Stelvio QF ei varmaan mene noin pienellä kaupungissa, 2.0 vie jo sen 12l ja GT 3.2 ei varmasti kuluta noin paljon kaupungissa. Tämä on tätä nykyajan vihertilastointia.FinPat kirjoitti: ↑30 Maalis 2023, 12:30_________________Stelvio QF__________GTCotzy kirjoitti: ↑30 Maalis 2023, 09:30
Sovittelenkin ostohousuja rDNA-kytkimen hankkimiseksi 2023, nyt kun arkiajojen suorittaminen vispilällä Turku Energian pörssisähkösopparilla olikin laskelmiani selvästi halvempaa talvella 22-23. Kyllä ihmisiä saa tietty ohjailla pelolla, mutta ostopuoli voi myös osata laskea…
Joten kiitos pörssisähkön, onneksi voi taas satsata myös polttomoottoriharrastamiseen.
City_____________10.8 l/100km_______18.6 l/100km
Highway_________8.3 l/100km________8.7 l/100km
Combined________9.6 l/100km_______12.4 l/100km
Ylläolevan tilaston mukaan GT tasapainottaa selvästi paremmin CO2 balanssia kuin Stelvio QF.
Paikalla
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Minulla näyttää QF Stelvio keskikulutusta 11,2 l / 100km. Matkaa olen taittanut noin 5000 km. Siitä on maantie/motariajoa ehkä 2000 km. Loput on pintakaasuköröttelyä töihin ja takaisin. Toki myös pari sataa kilsaa race trackkiä.FinPat kirjoitti: ↑30 Maalis 2023, 15:41Todellisuutta ja viherpesua ei tule koskaan sotkea toisiinsa liian läheisesti mutta nuo lienevät "viralliset" vertailuluvut.jmi kirjoitti: ↑30 Maalis 2023, 13:11Stelvio QF ei varmaan mene noin pienellä kaupungissa, 2.0 vie jo sen 12l ja GT 3.2 ei varmasti kuluta noin paljon kaupungissa. Tämä on tätä nykyajan vihertilastointia.FinPat kirjoitti: ↑30 Maalis 2023, 12:30
_________________Stelvio QF__________GT
City_____________10.8 l/100km_______18.6 l/100km
Highway_________8.3 l/100km________8.7 l/100km
Combined________9.6 l/100km_______12.4 l/100km
Ylläolevan tilaston mukaan GT tasapainottaa selvästi paremmin CO2 balanssia kuin Stelvio QF.
Autokaupan ammattilainen
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Stelvio sisäpesty, otsonoitu, ulkopesty ja kiillotettu. Työn tuloksesta korkeat pisteet. Bilström Koivuhaka saa suosituksen - varauksin. Sekoilua sekä viedessä että noutaessa, toimipiste on Vaihto+ alakerrassa, tämä ei käynyt mistään ilmi ennalta. Palvelu sinänsä kyllä ystävällistä ja työ avattiin tarkasti läpi hoitosuositusten kera - siitä taas pisteet. Maksupäätteen puutteesta miinus, lasku tulee sähköpostiin. Toivottavasti sovittu hinta pitää, oli hyvin kilpailukykyinen.
Edit: ymmärrän että sisustan raikkaus ei kuvasta välity, joten kuvailen sitä: se on raikas.
Edit: ymmärrän että sisustan raikkaus ei kuvasta välity, joten kuvailen sitä: se on raikas.
Paikalla
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Paljonko maksaa tuollainen putsi?lerppu kirjoitti: ↑31 Maalis 2023, 17:05Stelvio sisäpesty, otsonoitu, ulkopesty ja kiillotettu. Työn tuloksesta korkeat pisteet. Bilström Koivuhaka saa suosituksen - varauksin. Sekoilua sekä viedessä että noutaessa, toimipiste on Vaihto+ alakerrassa, tämä ei käynyt mistään ilmi ennalta. Palvelu sinänsä kyllä ystävällistä ja työ avattiin tarkasti läpi hoitosuositusten kera - siitä taas pisteet. Maksupäätteen puutteesta miinus, lasku tulee sähköpostiin. Toivottavasti sovittu hinta pitää, oli hyvin kilpailukykyinen.
Edit: ymmärrän että sisustan raikkaus ei kuvasta välity, joten kuvailen sitä: se on raikas.
image1.jpegimage0.jpeg
Autokaupan ammattilainen
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ihan kivalta näyttää ja väri pääsee oikeuksiinsa kiilloituksen jälkeen. Ammatillisesta kiinnostuksesta johtuen kysyn että laitettiinko kiilloituksen jälkeen jotain lakkapinnan suojaksi?
Erikoista kyllä että maksupäätettä ei löytynyt. Se on kuitenkin ns. tätä päivää.
Jos voin suositella niin kannattaa jatkossa kysyä myös tarjous Jari Pullilta / Autodetailing.fi
Jari vaikuttaa konalassa.
https://www.autodetailing.fi/palvelut/
Erikoista kyllä että maksupäätettä ei löytynyt. Se on kuitenkin ns. tätä päivää.
Jos voin suositella niin kannattaa jatkossa kysyä myös tarjous Jari Pullilta / Autodetailing.fi
Jari vaikuttaa konalassa.
https://www.autodetailing.fi/palvelut/
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.
Paikalla
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
#Erikoista kyllä että maksupäätettä ei löytynyt. Se on kuitenkin ns. tätä päivää.#
Vaikka maksupääte on maksullinen, niin sen kanssa ainakin välttyy luottotappioilta kun kaikki yksityisasiakkaat eivät maksa noita laskuja. Varsinkin nyt kun kansan rahat ovat huvenneet inflaation myötä.
Vaikka maksupääte on maksullinen, niin sen kanssa ainakin välttyy luottotappioilta kun kaikki yksityisasiakkaat eivät maksa noita laskuja. Varsinkin nyt kun kansan rahat ovat huvenneet inflaation myötä.
Autokaupan ammattilainen
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Paikka valikoitui puhtaasti sijaintinsa vuoksi, on tien toisella puolella duunista, helppo tipauttaa auto aamulla ja hakea työpäivän päätteeksi. Taitavat keskittyä enimmäkseen palvelemaan firmoja, Vaihto+:aa nyt ainakin. Yksityisasiakas oli hiukan outolintu… Puhelimessa sovittiin hinnaksi 400€, mutta en ole nähnyt vielä laskua! Joku yksinkertainen pinta tuli päälle autoon, en tosiaan muista mikä. Kaiffa selitti miksi on riittävä, asiantuntemus minulla ei riitä kiistämään kerrottua. Hyvältä näyttää. Eikä haise auto pahalta sisältä. Se on oleellisinta! (Oli talven jäljiltä ehkä vähän tunkkainen.)
Paikalla
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^Tänään tykittelee fotonia suht esteettä tuosta lähitähdestä, niin kävin pintaa kuikuilemassa. Kiiltää kuin papin kulli, eikä ole ylimääräisiä heijasteluita! Jälki edelleen siis bueno. Logistiikan ontuman voi melkein antaa anteeksi.
- Tiige
- Viestit: 2981
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2 - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Miten jakolaatikon (transfer case) kalibroinnin saa suoritettua? Messillä onnistui hienosti vanhojen arvojen resetointi mutta kumpikaan uudelleen kalibroinneista ei mene läpi.
Vikakoodina nyt C2206-68 missing calibration. Neliveto ja esp pois käytöstä.
Syy miksi menin sössimään tämänkin homman ja poistamaan messillä vanhat arvot on että antoi satunnaisesti herjan nelivedosta. Saattoi mennä parikin viikkoa että ei mitään. Poistui aina uudelleen käynnistyksellä. Vikakoodi viittasi mekaanisen vikaan. Tuskin siinä mitään mekaanista vikaa kuitenkaan oli kun toimi ihan normaalisti. Öljyt vaihdoin jakolaatikkoon 120tkm kohdalla. Nyt kun alkoi satunnaisesti tulemaan herjaa niin taulussa 138tkm. Messillä katselin että transfer case sanoo edellisestä öljynvaihdosta olevan 138tkm. Mitään vaihtoehtoa kertoa öljynvaihdosta ei ollut joten ajattelin adaptaatio arvojen nollaamisen ajavan saman asian. Olin väärässä. Edelleen on sitä mieltä että öljyt vaihdettu 138tkm sitten muttta boonuksena nyt on actuaattorin asteet hukassa eikä nelivetoa...

Syy miksi menin sössimään tämänkin homman ja poistamaan messillä vanhat arvot on että antoi satunnaisesti herjan nelivedosta. Saattoi mennä parikin viikkoa että ei mitään. Poistui aina uudelleen käynnistyksellä. Vikakoodi viittasi mekaanisen vikaan. Tuskin siinä mitään mekaanista vikaa kuitenkaan oli kun toimi ihan normaalisti. Öljyt vaihdoin jakolaatikkoon 120tkm kohdalla. Nyt kun alkoi satunnaisesti tulemaan herjaa niin taulussa 138tkm. Messillä katselin että transfer case sanoo edellisestä öljynvaihdosta olevan 138tkm. Mitään vaihtoehtoa kertoa öljynvaihdosta ei ollut joten ajattelin adaptaatio arvojen nollaamisen ajavan saman asian. Olin väärässä. Edelleen on sitä mieltä että öljyt vaihdettu 138tkm sitten muttta boonuksena nyt on actuaattorin asteet hukassa eikä nelivetoa...
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Tiige
- Viestit: 2981
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2 - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^ Tämä ratkesi ajamalla.
Vaati useammat kymmen kilometriä sekalaista ajoa ja uudelleen käynnistyksiä niin herjat hävisivät. Eli ehkä se messi osasi kuitenkin aloittaa jakolaatikon kalibroinnin mutta vaati ajoa että actuaattori haki oikeat arvot.

ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Onneksi tällä oli onnellinen loppu!
Itsellä jäi puolimatkaan se jakolaatikon softan päivitys. En siis päivittänyt. Jänistin, nyt jää sitten saamatta se RDNA, pitää pärjäillä ilman.

- Polforea
- Viestit: 11770
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^R:n saa kaupan pälle kun käy HANUn luona vaihtamassa Stelvion väriä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^^Tykkään hopeanharmaasta kyllä - mutta ei tämä Monte Carlon sininenkään paha väri ole.
^Ei tarvita ihan 500+ hp että voi olla hauskaa nelikolla kesäaikaan. Kaverin EVO VIII meni nätisti sladissa asfaltilla, toki se ei ollut ihan peruskuosissa. Tai lähelläkään... Mutta ei siinä mun mielestä paljoa yli 400 hp silloin ollut!
Katsotaan tosiaan mikä on syksyllä tilanne, jos vaikka intoutuisi uudelleen RDNA:n metsästykseen. Se on vaan niin tympee se tunne kun pää sanoo POWERRR!! - mutta auto sanoo in your dreams, vaikka oikea jalka on jo suorana. Toki nyt hiukan parempi kun pitoa on keväisesti. Toi on ihan hyvä toi Stage2 softa, ihan pirteän oloinen on sen kanssa tämä Stelvion möhkäle.

^Ei tarvita ihan 500+ hp että voi olla hauskaa nelikolla kesäaikaan. Kaverin EVO VIII meni nätisti sladissa asfaltilla, toki se ei ollut ihan peruskuosissa. Tai lähelläkään... Mutta ei siinä mun mielestä paljoa yli 400 hp silloin ollut!
Katsotaan tosiaan mikä on syksyllä tilanne, jos vaikka intoutuisi uudelleen RDNA:n metsästykseen. Se on vaan niin tympee se tunne kun pää sanoo POWERRR!! - mutta auto sanoo in your dreams, vaikka oikea jalka on jo suorana. Toki nyt hiukan parempi kun pitoa on keväisesti. Toi on ihan hyvä toi Stage2 softa, ihan pirteän oloinen on sen kanssa tämä Stelvion möhkäle.

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Veikkaan että EVO oli aikatavalla kevyempi. Ja pitihän sitä hiukan nakata sivuttain, että sai renkaat savuamaan - eli ei se paikaltaan tosiaan alkanut polttamaan. Mutta hauska vekotin oli se kyllä muutoin! En muista mitä kaikkea sille tehtiin, mutta muistaakseni lista olisi lyhempi jos kysyisi mitä ei tehty. Eli bone stock ei tosiaan ollut ko Mitsubishi.