Öljynvaihtoväli pienillä kilometreillä
Valvoja: Moderators
Öljynvaihtoväli pienillä kilometreillä
Käyttiksessä sanotaan että öljyn ja suodattimen vaihtoväli on (Giulietta 1.4 Turbo Multi Air) 30 tuhatta km tai 24 kk.
Sitten huom -osiossa että "jos käytetään kaupunkiolosuhteissa tai jos vuosittain ajettu kilometrimäärä on alle 10 000 km", pitäiskin ne vaihtaa 12 kk välein.
Yleensä aina kilttinä tyttönä suoritan kaikki huollot ym. kuten sanotaan mutta nyt on pakko kysyä että onko todellakin näin että kun nyt työpaikan vaihdoksen myötä mulle tulee ajoa vain n. 5000 km/vuosi niin pitää mennä öljyt vaihtamaan kun on edellisestä nyt toi vuosi ja se 5000t km ajettu...?
Huollossa on aina laitettu ns. laadukkaat öljyt niin voiskohan mennä "pärssiilleen" kaikki jos en meniskään kun vuoden päästä jolloin on se 10 000 km tullut
Sitten huom -osiossa että "jos käytetään kaupunkiolosuhteissa tai jos vuosittain ajettu kilometrimäärä on alle 10 000 km", pitäiskin ne vaihtaa 12 kk välein.
Yleensä aina kilttinä tyttönä suoritan kaikki huollot ym. kuten sanotaan mutta nyt on pakko kysyä että onko todellakin näin että kun nyt työpaikan vaihdoksen myötä mulle tulee ajoa vain n. 5000 km/vuosi niin pitää mennä öljyt vaihtamaan kun on edellisestä nyt toi vuosi ja se 5000t km ajettu...?
Huollossa on aina laitettu ns. laadukkaat öljyt niin voiskohan mennä "pärssiilleen" kaikki jos en meniskään kun vuoden päästä jolloin on se 10 000 km tullut
-
- Viestit: 203
- Liittynyt: 25 Helmi 2020, 15:53
- Car(s): 164TS -93 ja Giulietta JTDm2.0 -11
Sprint projekti
GSX-R 1200 urbo - Paikkakunta: Miehikkälä
Re: Öljynvaihtoväli pienillä kilometreillä
Kyllä kannattaa vaihdattaa, pienillä kilometreillä kerää kondenssia reilusti, ja varsinkin kun vielä multiair kyseessä joka tarkka öljyistään..
On vain kaksi tapaa tehdä asiat: kunnolla tai ei ollenkaan
- lerppu
- Viestit: 5950
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Öljynvaihtoväli pienillä kilometreillä
Itsellä kilometrimääräisesti about sama Stelvion suhteen. 28tkm kohdalla teetätin juuri kalenterin mukaan ison 60tkm huollon - mutta olenkin iso nössö ja valitsen lyhyimmän välin mukaisesti huollot.
Tuskin Giuliettaan tulee pipi vaikka ajaisit sillä sen kympin vaihtovälin etkä välitä kalenterista. Tehdastakuukin lienee ummessa ollut jo tuokion...
Joten asiasi on omasi - jälleenmyyntiarvoonkaan tuolla ei varmaankaan ole vaikutusta. Multiair sinänsä on suht tarkka voitelustaan, joten jos ei ajasta tai kapitaalista jää puristamaan, ei ole iso vaiva tarjoilla moottorille tuoreita liukasteita. Vaikka siis ei kampiakseli tule kabiiniin sinua moikkaamaan vaikka kilometrien mukaisesti öljyjä vaihtelisit.
Tuskin Giuliettaan tulee pipi vaikka ajaisit sillä sen kympin vaihtovälin etkä välitä kalenterista. Tehdastakuukin lienee ummessa ollut jo tuokion...
Joten asiasi on omasi - jälleenmyyntiarvoonkaan tuolla ei varmaankaan ole vaikutusta. Multiair sinänsä on suht tarkka voitelustaan, joten jos ei ajasta tai kapitaalista jää puristamaan, ei ole iso vaiva tarjoilla moottorille tuoreita liukasteita. Vaikka siis ei kampiakseli tule kabiiniin sinua moikkaamaan vaikka kilometrien mukaisesti öljyjä vaihtelisit.
-
- Viestit: 1507
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Öljynvaihtoväli pienillä kilometreillä
Vaihda vaan vuosittain tai 10tkm välein niin ei tule ongelmia. Multiair on tarkka öljystä ja edesauttaa ettet joudu vaihtamaan koko multiair-yksikköä.Angelique kirjoitti: ↑31 Maalis 2023, 14:59Käyttiksessä sanotaan että öljyn ja suodattimen vaihtoväli on (Giulietta 1.4 Turbo Multi Air) 30 tuhatta km tai 24 kk.
Sitten huom -osiossa että "jos käytetään kaupunkiolosuhteissa tai jos vuosittain ajettu kilometrimäärä on alle 10 000 km", pitäiskin ne vaihtaa 12 kk välein.
Yleensä aina kilttinä tyttönä suoritan kaikki huollot ym. kuten sanotaan mutta nyt on pakko kysyä että onko todellakin näin että kun nyt työpaikan vaihdoksen myötä mulle tulee ajoa vain n. 5000 km/vuosi niin pitää mennä öljyt vaihtamaan kun on edellisestä nyt toi vuosi ja se 5000t km ajettu...?
Huollossa on aina laitettu ns. laadukkaat öljyt niin voiskohan mennä "pärssiilleen" kaikki jos en meniskään kun vuoden päästä jolloin on se 10 000 km tullut
Re: Öljynvaihtoväli pienillä kilometreillä
Ääni myös vuosittaiselle vaihdolle. Varsinkin kun tuossakin lienee öljytilavuus muutaman litran, joten ei se ainakaan kustannuskysymys autokuluissa ole.
Mutta tuo ns. laadukkaat öljyt pisti silmään. Eikö tämä Multi Air ollut hyvinkin luokitustietoinen öljyistään?
Mutta tuo ns. laadukkaat öljyt pisti silmään. Eikö tämä Multi Air ollut hyvinkin luokitustietoinen öljyistään?
-
- Viestit: 971
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Öljynvaihtoväli pienillä kilometreillä
5 tonnin välein mullakin on auto käynyt huolloissa. En tarkkaa tiiä minkä kilometrimäärän huollon kohdalla mennään mutta aika on tullut aina täyteen.
Re: Öljynvaihtoväli pienillä kilometreillä
Ja nyt varattuna aika öljynvaihdolle Kiitos kaikille varmistuksesta!
- Polforea
- Viestit: 11263
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Öljynvaihtoväli pienillä kilometreillä
Se on oikein, Alfa tykkää kun sitä hoivataan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Isola
- Viestit: 1982
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Öljynvaihtoväli pienillä kilometreillä
Öljynvaihto jos mikä on perushuolto, jossa voi olla isohkoja hintaeroja samaakin öljyä käytettäessä. Kun hiukan katsoo missä ne vaihdattaa, niin taloudellinen tuska voi olla paljon pienempi. Sinänsä olen samaa mieltä vaihdon hyödyllisyydestä vaikka ajomatkaa tulisi vähän.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.
Re: Öljynvaihtoväli pienillä kilometreillä
Joo, kannattaa vaihdella kerran vuoteen varsinkin pienillä kilsoilla ja seurailla öljytikun rajaa, niin *kop, kop* säästyy MultiAir-ongelmilta.
Edellinen oli ehkä turhan optimistista, mutta oon 13 vuotta ajanut kahdella MultiAir-koneella vuodessa aina alle 10tonnin ja nekin kilsag pääasiassa Kehä I:n sisällä ja siitä ison osan Helsingin keskustassa. Ei oo vielä osunut MA-rikkoa kohdalle, mutta eiköhän se sieltä viimeistään tämän viestin jälkeen hiivi.
Edellinen oli ehkä turhan optimistista, mutta oon 13 vuotta ajanut kahdella MultiAir-koneella vuodessa aina alle 10tonnin ja nekin kilsag pääasiassa Kehä I:n sisällä ja siitä ison osan Helsingin keskustassa. Ei oo vielä osunut MA-rikkoa kohdalle, mutta eiköhän se sieltä viimeistään tämän viestin jälkeen hiivi.
-
- Viestit: 349
- Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
- Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Öljynvaihtoväli pienillä kilometreillä
Eipä oo tikkua mistä katella. Palkistosta yksi pimeänä 9tkm ajon jälkeen. Vähän epäluotettava kuva tuosta palkkinäytöstä, liekö keltään kone kilahtanut vähien öljyjen takia..