Mitä teit tänään tallissa?
Valvoja: Moderators
- mutt
- Viestit: 5654
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Puiden kuskaus metsästä kelkalla ja reellä loppui, kun tela alkoi poistumaan linjaltaan. Liukumuovit totaaliloppu. Uudet oli jo hankittuna, mutta kaino toivomus oli, että olisi selvinnyt vielä tämän talven. No ei muuta kuin vaihtamaan metsässä olevassa kopissa. Sukset pöydän päälle ja perä kuormaliinalla roikkumaan kattotuolista. Jäi vaiheeseen, pitää seuraavalla kerralla mennessä viedä mukana puhalluslamppu (muovien kiskot on täynnä jäätä, joka osaa olla yllättävän tiukassa) silikonispraytä ja pikkuräikän jatkovarsi.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Maunu
- Viestit: 3548
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Q4:nen päästi torstaina VT8:lla Närpiön risteyksen kohdalla tutun bong äänen takaa vasemmalta.
Tänään tunkkasin peräpään ylös ja totesin olettamukseni oikeaksi eli takajousi oli mennyt poikki.
Tällä kertaa jousi oli katkennut alapäästä noin kahden kierroksen kohdalta, joten jousi oli vinossa ja päin iskaria.
No pienellä jumpalla paketti irti autosta ja varastoja tutkimaan.
Väliaikaiseksi jouseksi jouduin laittamaan 2.4jtdm sedanin jousen. Tämä varmastikin on liian löysä sw nelivedolle, mutta parempi kuin katkennut.
Tilasin Puolasta Q4:sen poliisimallin takajouset 210€ posteineen parilta. Joskus nimimerkki seppo kirjoitteli, että näitä on laitettu siviilikäyttöön perän pysymiseksi paremmassa asennossa. Oma kokemus on, että jos takapenkillä istuu pari ihmistä ja takaluukussakin on 50-100kg kamaa niin kardaani paukuttaa kiihdytyksessä lattiaan. Toivottavasti jäykemmät jouset auttaa tuohon.
Vielä en tilannut eteen jäykempiä jousia. Katsotaan nyt ensin miten takapää vaikuttaa ajoon.
Tänään tunkkasin peräpään ylös ja totesin olettamukseni oikeaksi eli takajousi oli mennyt poikki.
Tällä kertaa jousi oli katkennut alapäästä noin kahden kierroksen kohdalta, joten jousi oli vinossa ja päin iskaria.
No pienellä jumpalla paketti irti autosta ja varastoja tutkimaan.
Väliaikaiseksi jouseksi jouduin laittamaan 2.4jtdm sedanin jousen. Tämä varmastikin on liian löysä sw nelivedolle, mutta parempi kuin katkennut.
Tilasin Puolasta Q4:sen poliisimallin takajouset 210€ posteineen parilta. Joskus nimimerkki seppo kirjoitteli, että näitä on laitettu siviilikäyttöön perän pysymiseksi paremmassa asennossa. Oma kokemus on, että jos takapenkillä istuu pari ihmistä ja takaluukussakin on 50-100kg kamaa niin kardaani paukuttaa kiihdytyksessä lattiaan. Toivottavasti jäykemmät jouset auttaa tuohon.
Vielä en tilannut eteen jäykempiä jousia. Katsotaan nyt ensin miten takapää vaikuttaa ajoon.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Polforea
- Viestit: 11552
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tänään vihdoin porasin viimosen tolpan, 14 yhteensä (+nuo lyhyet tassut lattian ja alimman hyllyn väliin). Joku 5 ensimmäistä tuli sorvattua myös ulkopuolelta pyöreeksi heti poraamisen jälkeen, vielä pitää loput sorvata - ja tietty myös etupuolen tolpat, nää johtokanavatolpathan tulee takareunalle.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Alfissimo
- Viestit: 8717
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Laturin vaihto JTDm Giuliettaan. 159 2.4:n laturi on ihan miellyttävää askartelua tohon verrattuna
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- mutt
- Viestit: 5654
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Lybraan hankittua leima. Tämähän viime talvena alkoi generoimaan vikakoodeja oikein urakalla, mihin syypääksi epäilin tarvikelaturia (vikakoodeista useimmat liittyi eri laitteiden ja anturien jännitteeseen), ja laturin vaihdon jälkeen sitten ekassa startissa räjähti imusarja. Puolasta sai kohtuuhintaan Stilo Abarthin imusarjan, niin tuli viimein kuitenkin vaihdettua. Vikakoodien tulo ei siihen loppunut, mutta juurisyyksi osoittautui mitä ilmeisimmin hajonnut lambda-anturin lämmitysvastus. Arvaus vikamekanismista on, että lämmitys meni välillä hetkeksi oikosiin, muttei kuitenkaan polttanut sulaketta. Sen sijaan samassa piirissä olevien laitteiden jännite notkahti. Liekö se sotkenut tankin tuuletusventtiiliä imusarjassa, tai sitten ikääntyminen jumittanut auki, ja päästi höyryt kertymään imusarjaan. Sekin räjähti siinä samalla, ja uuden imusarjan mukana joka tapauksessa tuli uusi venttiili. Antaa muuten muhkean jysäyksen tuollainen.
Nyt viimeinkin pääsi vikakohteen jäljille, kun 10kk seisonnan aikana oli tuo vika muuttunut jatkuvasti päällä olevaksi.
Nyt viimeinkin pääsi vikakohteen jäljille, kun 10kk seisonnan aikana oli tuo vika muuttunut jatkuvasti päällä olevaksi.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tuli pikatilaus Integrale 8V:n hammastangolle.
Pitihän sitä vähän putsailla jotta kehtasi lähettää.
Pitihän sitä vähän putsailla jotta kehtasi lähettää.
- Liitteet
-
- IMG_20230224_165119.jpg (60.9 KiB) Katsottu 7994 kertaa
-
- IMG_20230224_165052.jpg (64.2 KiB) Katsottu 7994 kertaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
No tää nyt oli vaan tällainen pikafixi.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Aloittelin Busso GT:n fiksailua. Pitää laitella autoa aina kun aikaa on.
- Liitteet
-
- Ennen.jpeg (124.62 KiB) Katsottu 7812 kertaa
-
- Busso Vaiheessa .jpeg (127.41 KiB) Katsottu 7812 kertaa
Autokaupan ammattilainen
-
- Viestit: 559
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihdoin GTA:n takatukivarsiin uretaanipuslat, huomenna kasataan takajousitus paikoilleen, uudet iskarit, jouset ja yläpäät jne.
- palkus
- Viestit: 5529
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Viikolla. Herkkusientä tehostimeen+rws. Täytyy tilata gi/r oliota ja vaihtaa vielä kerran, kun on tuo rws tarpeeksi muhinut. Siinä noita olioita vaihdellessa alko sieltä sisäkierron liitoksesta tiputtamaan nestettä, joten uusi klemmari sinne. Vuosiremontti siis tehty
"puhun niin totta kuin osaan"
-
- Viestit: 624
- Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
- Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
MB C 180 -16 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Oviverhoilun asennus 75:sen kuskin oveen.
Tulos: juuri korjaamani muovikiinnike hajosi asennuksessa
Yritin korjata pikaliimalla; tuloksena epäonnistunut muovin liimaus, mutta sormissa pikaliima toimii tosi tehokkaasti. Kuivuu heti ja pysyy... . Poisto onnistui satasen hiekkapaperilla.
Kiinnitysnippelin uusintaliimaus kontaktiliimalla onnistui ja verhoilu asennettu paikoilleen. Nyt pitäisi muovin räminän siltä osin olla historiaa; sen sitten kuulee kun pääsee tien päälle.
Tulos: juuri korjaamani muovikiinnike hajosi asennuksessa
Yritin korjata pikaliimalla; tuloksena epäonnistunut muovin liimaus, mutta sormissa pikaliima toimii tosi tehokkaasti. Kuivuu heti ja pysyy... . Poisto onnistui satasen hiekkapaperilla.
Kiinnitysnippelin uusintaliimaus kontaktiliimalla onnistui ja verhoilu asennettu paikoilleen. Nyt pitäisi muovin räminän siltä osin olla historiaa; sen sitten kuulee kun pääsee tien päälle.
- TeroV.
- Viestit: 546
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Värkkäsin suutinvuototesterin JTD:lle 100 ml ruiskuista. Tein saman tien 5-pyttyiselle sopivan, kun sellainenkin pihalta löytyy.
- Liitteet
-
- diesel-suutinvuototesteri.jpg (43.54 KiB) Katsottu 7329 kertaa
- TeroV.
- Viestit: 546
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
En sentään... Isot ruiskut on lähipiirin avustuksella terveyskeskuksen roskiksesta haalittuja. Niitä käytetään jossain huuhteluhommissa, joissa ei käsitellä verta eikä suolenpätkiä.
- mutt
- Viestit: 5654
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Apteekissa nuo maksoi muistaakseni jotain vitosen kappaleelta, joten säästö oli merkittävä.
Tapahtuuko mittaus männät paikallaan, eli pienen vastapaineen kanssa? Kannattaa putsata tiivisteet huolella, eivät ehkä kestä löpöä pidemmän päälle.
Tapahtuuko mittaus männät paikallaan, eli pienen vastapaineen kanssa? Kannattaa putsata tiivisteet huolella, eivät ehkä kestä löpöä pidemmän päälle.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- TeroV.
- Viestit: 546
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Säästö se on pienikin säästö...
Ehkä männät voi vetää poiskin, mutta ne kyllä menivät ensitestissä silikonisuihkeella voideltuina nätisti dieselin edellä. Männistä on sellainen hyöty, että letkunippoja suuttimista irrottaessa liemi ei valu niin hanakasti pois ruiskusta, kun korvausilmaa ei ole tarjolla ja ruiskusetin voi kääntää vaikka ylösalaisin tarvittaessa.
Samanlaisia ruiskuja on ollut erilaisten öljypitoisten aineiden käsittelyssä autotallissa jo vuosia, eikä ole kumit hapristuneet tai turvonneet. Kyllä ne silti kuivata kannattaa.
- Maunu
- Viestit: 3548
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Q4 sai tänään taas vähän tlc:tä ja antoi vähän takaisin v'tut's'a.
Takajouset vaihtui uusiin. Vanhoista oli molemmat poikki ja toinen oli jo vaihdettu sedanin jouseen väliaikaisesti.
Takajousiremppa meni jo rutiinilla eikä siinä oikein mitään ihmeellistä ollut. Milwaukeen iso pulttipyssy jaksoi laulaa pultit ja mutterit auki.
Kaverilta kävin lainaamassa Vevorista tilatun hydraulisen jousipuristimen. Tällä oli mukava vaihtaa jouset. Omat hengenvaaralliset halpis puristimet saa nyt kyllä heittää kierrätys laatikkoon. https://eur.vevor.com/strut-spring-comp ... 0248921102
Samalla tuli tarkastettua etupään jouset ja kas kummaa toinen etujousi oli poikki. No eipä tuo ihme ollut kun toinen puoli tuli jo aiemmin vaihdettua.
Purku meni mukavasti ja uusi jousikin meni kaverin prässillä hyvin paikoilleen. Kaikki osat, pultit ja mutterit kiukutta kiinni autoon kunnes viimeisen mutterin kohdalla väänsin vähän liikaa ja ylätukivarren kartion kierteen katkesivat. Voi tietysti olla, että kartio oli jo kärsinyt aukaisussa, kun en mielestäni kauheasti voimaa ehtinyt käyttää.
Nyt auto sitten odottelee uutta osaa. No kolme vikaa muuttui yhdeksi viaksi, joten parannus kai tuokin. Tai no huomasin myös, että alatukivarren pallonivel on väljä
Takajouset vaihtui uusiin. Vanhoista oli molemmat poikki ja toinen oli jo vaihdettu sedanin jouseen väliaikaisesti.
Takajousiremppa meni jo rutiinilla eikä siinä oikein mitään ihmeellistä ollut. Milwaukeen iso pulttipyssy jaksoi laulaa pultit ja mutterit auki.
Kaverilta kävin lainaamassa Vevorista tilatun hydraulisen jousipuristimen. Tällä oli mukava vaihtaa jouset. Omat hengenvaaralliset halpis puristimet saa nyt kyllä heittää kierrätys laatikkoon. https://eur.vevor.com/strut-spring-comp ... 0248921102
Samalla tuli tarkastettua etupään jouset ja kas kummaa toinen etujousi oli poikki. No eipä tuo ihme ollut kun toinen puoli tuli jo aiemmin vaihdettua.
Purku meni mukavasti ja uusi jousikin meni kaverin prässillä hyvin paikoilleen. Kaikki osat, pultit ja mutterit kiukutta kiinni autoon kunnes viimeisen mutterin kohdalla väänsin vähän liikaa ja ylätukivarren kartion kierteen katkesivat. Voi tietysti olla, että kartio oli jo kärsinyt aukaisussa, kun en mielestäni kauheasti voimaa ehtinyt käyttää.
Nyt auto sitten odottelee uutta osaa. No kolme vikaa muuttui yhdeksi viaksi, joten parannus kai tuokin. Tai no huomasin myös, että alatukivarren pallonivel on väljä
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- jargon
- Viestit: 616
- Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
- Car(s): 33 -84 (1,7 16v)
Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06) - Paikkakunta: Varkaus
Re: Mitä teit tänään tallissa?
33:een asennettiin tuulilasi vaimon kanssa, eilen harjoiteltiin takalasin kanssa. Yllättävän kivuttomasti meni paikalleen, tämäkin homma tuli tehtyä ensimmäistä kertaa itse, joskus aiemmin olen apumiehenä ollut vastaavassa tapahtumassa. Samalla sai takakontin tiivistettä ja muuta paikoilleen
- Turre
- Viestit: 336
- Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
- Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig) - Paikkakunta: Kangasniemi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tallissa tai enimmäkseen sen edessä, koska pitkäaikaispotilas tukkii tallin: tuulilasin pyyhkijöiden moottorin vaihto, siivottu sivussa kourakaupalla mullaksi ehtinyttä moskaa sieltä kaukalosta. Mokoma kiitti huomiosta niin ettei startannut enää, pyörittää vaan.
Into ja päivänvalo ei riittänyt jäädä tänään tutkimaan, mut miettimättä ei tietysti osaa olla. Sammuttaessa viimeinen pari iskua pisti korvaan jotenkin oudolta, ikäänkuin olis ollut sammumassa bensan loppumiseen tms. Melko tyhjällä tankilla seisonut pari viikkoa ja nyt vaan lyhyt siirto pihalla, hmm...
Into ja päivänvalo ei riittänyt jäädä tänään tutkimaan, mut miettimättä ei tietysti osaa olla. Sammuttaessa viimeinen pari iskua pisti korvaan jotenkin oudolta, ikäänkuin olis ollut sammumassa bensan loppumiseen tms. Melko tyhjällä tankilla seisonut pari viikkoa ja nyt vaan lyhyt siirto pihalla, hmm...
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Occam's razor.
- Turre
- Viestit: 336
- Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
- Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig) - Paikkakunta: Kangasniemi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
No se ihan yksinkertaisin, bensaa on kyllä tankissa mittarin mukaan. Ei kovin paljoa mutta kuitenkin Ja joo, akku lataukseen varmuuden vuoksi, huomenna uusi yritys...
Viimeksi muokannut Turre, 19 Maalis 2023, 21:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.
- Maunu
- Viestit: 3548
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tänään sain kasattua q4:sen etupään loppuun. 1:10 kartiolla varustettu uusi ylätukivarsi asentui paikoilleen.
Innostuin samalla vaihtamaan vanhempaan 159:siin takajousen, joten tällä hetkellä molemmissa 159:seissä on kokonaiset jouset paikoillaan.
Innostuin samalla vaihtamaan vanhempaan 159:siin takajousen, joten tällä hetkellä molemmissa 159:seissä on kokonaiset jouset paikoillaan.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- mutt
- Viestit: 5654
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Viikonlopun satona Lybran alkoholisointi, Mazda-pakun kierroslukumittarin (tuollaisen sporttisen vaparidieselin tapauksessa ihan ehdoton varuste) asennus ja nosturiprojektikin alkaa saapumaan loppusuoralle. Ei siis autonosturi, vaan nosturi peräkärrille ja pakulle.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Alfissimo
- Viestit: 8717
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tossa perässä melko varma ehdokas ja kasteleeko tulppaa vai mitä, mutta tarvii todennäköisesti vaan pitkän sahauksen, että herää.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Nyt kun on taas 916 Spiderin konehuoneen alla ihmetellyt maailman menoa niin aina välillä haaveilee vanhanaikaisesti, väljästi pakatuista takavetojen konehuoneista. Luigi kun tuntuu paiskanneen Busson poikittain liian pieneen rakoon ja sitten pujottelee kaikki piuhat ja putket mistä vain saa kulkemaan ja tekee tilaa väkisin erilaisilla ihmeellisillä kiinnitysvarsilla yms.
- tritonus
- Viestit: 241
- Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
- Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Eilen ja tänään ollu ihan hyvä päivä pajalla.
Eilen sai yksi halkeillut kojelauta raikkaamman ulkoasun keinonahalla:
Tänään valmistu ratin verhoilu nahasta:
Eilen sai yksi halkeillut kojelauta raikkaamman ulkoasun keinonahalla:
Tänään valmistu ratin verhoilu nahasta:
- Turre
- Viestit: 336
- Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
- Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig) - Paikkakunta: Kangasniemi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kun tuli julkisesti tästä avauduttua niin avaudutaan myös että lähti se lopulta.
Pitkään piti sahata, irrottaa akku vartiksi, käyttää bensatankin korkki auki, tanssia taikavarvun kanssa auton ympäri muutama kerta, sahata lisää ja keksiä painaa kaasua kun intuitio sanoi että ei se nyt ainakaan sitä kunnes lopulta lähti vaivalloisesti jauhamaan, mutta piristyi siitä kun aikansa käytti ja sen jälkeen toiminut kuin mitään oliskaan. Jotain olosuhdevaivaa siis, oli sitten kastuneet tulpat tai mitä lie. Toki tiedossa oli että lyhyt käyttö etenkään kylmänä ei hyvästä ole mutta ei ole käytännössä näiden kanssa 14 vuodessa vastaan tullut niin on vissiin tullut varomattomaksi, ehkä muistaa ens kerralla
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.
- Alfissimo
- Viestit: 8717
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Jep, ei ole ensimmäinen kerta, kun noin käy. Ensimmäinen kerta omalla kohdalla aiheutti myös pienen hämmennyksen, mutta piti vaan uskoa, ettei sieltä mitään muuta ollut mennyt
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Maunu
- Viestit: 3548
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Taistelu Q4:sen kanssa jatkui eilen.
Kuskin puolen etupyörän laakeri vaihtui uuteen. Käsittämätöntä oli, että laakeri irtosi alumiinisesta olkavarresta pulttien poiston jälkeen alle viidessä minuutissa. Rälläkällä avasin yhden pyöränpultin reiän auki, jotta sain metrisen kierretangon kierrettyä kiinnityspultin reikään. Tämän jälkeen liukuvasaralla ehkä kymmenen lyöntiä, jonka seurauksena laakeri oli irti. En edes vaihtanut kiinnitys kohtaa kertaakaan.
No kun tuo meni nätisti ja uusikin meni paikoilleen kivutta, niin pitihän auton keksiä jotain uutta ongelmaa tilalle. Eli asennellessa huomasin, että ylä- ja alatukivarret olivat tällä puolella väljiä, joten ajattelin että vaihdetaan samalla ylempi ehjään käytettyyn kun kerran sellainen oli saatavilla.
Ennen asennusta ajattelin vääntää raidetangon pään mutterin takaisin paikoilleen, mutta tuo ei sitten halunnutkaan mennä loppuun asti paikalleen.
No kierrehän sieltä oli avatessa saanut kipeää, joten jouduin laittamaan muutaman prikan mutterin alle, jolloin mutteri veti kartion kiinni asti. Täytyy vaihtaa uusi osa kunhan ehtii. Oikean puolen päitä olisi ollut varastossa kaksikin, mutta vasenta ei yhtään.
No otin ylemmän tukivarren irti ja vaihdoin käytetyn tilalle. Käytetyssä pitäisi olla 1:10 kartio, koska on 2007 mallisesta autosta, jossa oli rauta olkavarret. No kartio jäi silmämääräisesti aika ylös, koska kartiota näkyy noin 3-4mm. Kiinnitysmutterin kanssa kierrettä jäi näkymään vain ehkä kierros mutterin ulkopuolelle. Täytyy vaihtaa tähänkin vielä uusi osa virallisella varaosanumerolla varustettuna. Viime viikolla vaihtui toisen puolen tukivarsi uuteen tarvikkeeseen, joka sopi paikoilleen hyvin.
Nyt täytyy sitten vielä tilata alatukivarret, jotta saa nekin vaihtaa jossain vaiheessa. Ehkä ajettavuus olisi sen jälkeen taas parempi kun ei koko ajan tarvitse käännellä rattia.
Kuskin puolen etupyörän laakeri vaihtui uuteen. Käsittämätöntä oli, että laakeri irtosi alumiinisesta olkavarresta pulttien poiston jälkeen alle viidessä minuutissa. Rälläkällä avasin yhden pyöränpultin reiän auki, jotta sain metrisen kierretangon kierrettyä kiinnityspultin reikään. Tämän jälkeen liukuvasaralla ehkä kymmenen lyöntiä, jonka seurauksena laakeri oli irti. En edes vaihtanut kiinnitys kohtaa kertaakaan.
No kun tuo meni nätisti ja uusikin meni paikoilleen kivutta, niin pitihän auton keksiä jotain uutta ongelmaa tilalle. Eli asennellessa huomasin, että ylä- ja alatukivarret olivat tällä puolella väljiä, joten ajattelin että vaihdetaan samalla ylempi ehjään käytettyyn kun kerran sellainen oli saatavilla.
Ennen asennusta ajattelin vääntää raidetangon pään mutterin takaisin paikoilleen, mutta tuo ei sitten halunnutkaan mennä loppuun asti paikalleen.
No kierrehän sieltä oli avatessa saanut kipeää, joten jouduin laittamaan muutaman prikan mutterin alle, jolloin mutteri veti kartion kiinni asti. Täytyy vaihtaa uusi osa kunhan ehtii. Oikean puolen päitä olisi ollut varastossa kaksikin, mutta vasenta ei yhtään.
No otin ylemmän tukivarren irti ja vaihdoin käytetyn tilalle. Käytetyssä pitäisi olla 1:10 kartio, koska on 2007 mallisesta autosta, jossa oli rauta olkavarret. No kartio jäi silmämääräisesti aika ylös, koska kartiota näkyy noin 3-4mm. Kiinnitysmutterin kanssa kierrettä jäi näkymään vain ehkä kierros mutterin ulkopuolelle. Täytyy vaihtaa tähänkin vielä uusi osa virallisella varaosanumerolla varustettuna. Viime viikolla vaihtui toisen puolen tukivarsi uuteen tarvikkeeseen, joka sopi paikoilleen hyvin.
Nyt täytyy sitten vielä tilata alatukivarret, jotta saa nekin vaihtaa jossain vaiheessa. Ehkä ajettavuus olisi sen jälkeen taas parempi kun ei koko ajan tarvitse käännellä rattia.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Aquatica
- Viestit: 15114
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Noinhan sen kuuluukin olla? 1:6 kartiolla tulee läpi pidemmälle, mikä on se uudempi kartio.
Väärässä kartiossa tulee itse kartio läpi olkavarresta ja mutteri hyppää "yli", kun kierteet loppuu kiinnittäessä. Ei se montaa kierrettä jätä välistä, mutta rako jää kuitenkin.
Vielä hyvänä muikkarina: 2008 kesä ja vanhemmat 159:t on "aina" 1/10 kartiolla, uudemmat on "aina" 1/6 kartiolla. Tässä on vaihtelevuutta ja alkuperäisellä osanumerolla saa varmuuden. Ehkä.
1/10 on vanha ja kierreosa jää olkavarren tasalle/sisälle.
1/6 on uusi ja vanhan olkavarren kanssa kierreosa tulee "yli" ja olkavarren & mutterin väliin jää siis kierteetön alue kiinnittäessä.
Tässä kuva kartioiden erosta. Vasemmalla uuden kartion (vanha, väärä osa omastani) 1/6 ja oikealla tuo vanhempi kartio (uusi osa) 1/10.
Ja tässä 1/6:lla kiinni, kun pitäisi olla 1/10 - kierrettä tulee mutterin verran yli:
Ja tässä sitten 1/10:llä kiinni, kierrettä ei tule nimeksikään yli:
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kaivoin yhden vaihdelaatikon ja 4 Alfan vannetta autotallin varastosta autokatokseen.
Ja aloin taistella Spiderin pyöristyneen öljypropun kanssa. Taistelu on kesken kun ammukset loppuivat.
Ja aloin taistella Spiderin pyöristyneen öljypropun kanssa. Taistelu on kesken kun ammukset loppuivat.
-
- Viestit: 955
- Liittynyt: 15 Kesä 2004, 19:22
- Car(s): AM333E, Type 79 S2, XJ27Arden, AR115 Spider 2500
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Mitä teit tänään tallissa?
3d-tulostusproto imutorven testaamista.
- Maunu
- Viestit: 3548
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tänään vaihtui Q4:seen vasen ylätukivarsi (taas) ja raidetangon pää.
Rutiinilla meni paikoilleen muutamassa minuutissa.
Nyt kierrettä tulee näkyviin about 5mm yläpallon kiinnityksessä. Väliaikaisella käytetyllä osalla kierrettä ei tullut näkyviin lainkaan vaan jäi tasan mutterin reunaan.
Rutiinilla meni paikoilleen muutamassa minuutissa.
Nyt kierrettä tulee näkyviin about 5mm yläpallon kiinnityksessä. Väliaikaisella käytetyllä osalla kierrettä ei tullut näkyviin lainkaan vaan jäi tasan mutterin reunaan.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 955
- Liittynyt: 15 Kesä 2004, 19:22
- Car(s): AM333E, Type 79 S2, XJ27Arden, AR115 Spider 2500
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tulostuksella mennään lopullistenkin kanssa. Perinteisillä tekniikoilla voisi olla aika haastava pystyä vastaamaan kaikkiin tämän projektin vaatimuksiin. Väri ei toki tule olemaan valkoinen.
FRPA40:een ei ole aftermarket kamaa, joten tässä oli useampi suunnitteluhaaste. Tavoitteena on pystyä käyttämään yleisempien Dellortojen suodattimia, joten torven yläosan halkaisijaa piti kasvattaa 7mm. Tämä oilsi estänyt seoksen säätämisen, mutta se ratkaistiin tekemällä torvista irroitettavat. Toinen ongelma oli kiinnityspulttien etäisyys kaasuttimen kurkusta. Ne ovat niin lähellä, että tehtaan ilmanputsarin peltisen imutorvet on pari milliä kurkunsuuaukkoa pienemmät, jotta piinapulttien mutterit pystyy avaamaan. Halusin torven sisämitan samaksi kuin kurkun suuaukon, joten tässä ratkaisussa ei käytetä tavallisia muttereita, vaan suoraan ylkäätä kiristettäviä korvikkeita (en tiedä niiden oikeaa nimeä). Näiden lisäksi vielä bensakammioden huohotuksen järjestely tavalla, joka ei käryä takaosastaan avoinna olevan konepellin kautta ohjaamoon...
Ammattilainen on kehissä 3d-suunnittelun ja tulostamisen osalta. Itse olen asiakkaan ja loputtomien toiveiden esittäjän roolissa.
-J
- JarHei
- Viestit: 509
- Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
- Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe) - Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^ Kunnollisen näköstä tekemistä.
Alfaa liittyvää askartelua ei ole ollut aikoihin, kun en ole ollut autoa kolmea sataa kilometriä lähempänä paitsi tammikuussa naapurikunnassa työtehtävissä. Golffikin jäi seisomaan hankeen, kun ei saanut aikaiseksi metsästää säilytystä ja Alfan viimetalvinen paikka ei osaa yhteydenpitoa.
Saabin kanssa pääsyt tekemään vain pikkuaskareita, kuten kojelaudan polttimoiden vaihtelua. Tänään kävin lähimmän purkaamon kahlaamassa (kirjaimellisesti, hangessa) läpi. Kolme femmaa löytyi, mutta kovin perusteellisesti ei pystynyt tutkimaan, kun hautautuneet hankeen. Löysin kuitenkin vielä puuttuvan ilmastointipaneelin polttimon (ehjäkin vielä) ja kuskin puolelle penkinlämmittimen katkaisijan. Maskit oli viety jo kahdesta faceliftistä. Kaikki kolme oli harmillisesti karvalakkeja, joten ei löytynyt parempaa kojelaudan paneelia.
Keulille tuli hiljattain lyötyä lisävalopaneeli. Helvetin rumia ovat edelleen omasta mielestä, mutta pyöreät ei jotenkin sovi femman melko kiilamaisen keulan takia kai. Työkaveri yllytti hehkuttamalla Optibeam Super Captain Dualia, joka tuli sitten itsekin tilattua. Ajatus oli asentaa puskurin alaritilän taakse, mutta ei jaksa nyt keväällä askarrella, joten toistaiseksi jaa olla pinta-asennuksena. Jos ei istu puskurin taakse, niin upotan ritilään puskurin tasalle. Kuvien jälkeen tuli vielä siirrettyä tuo Defan pistoke puskurin alaritilään.
Alfaa liittyvää askartelua ei ole ollut aikoihin, kun en ole ollut autoa kolmea sataa kilometriä lähempänä paitsi tammikuussa naapurikunnassa työtehtävissä. Golffikin jäi seisomaan hankeen, kun ei saanut aikaiseksi metsästää säilytystä ja Alfan viimetalvinen paikka ei osaa yhteydenpitoa.
Saabin kanssa pääsyt tekemään vain pikkuaskareita, kuten kojelaudan polttimoiden vaihtelua. Tänään kävin lähimmän purkaamon kahlaamassa (kirjaimellisesti, hangessa) läpi. Kolme femmaa löytyi, mutta kovin perusteellisesti ei pystynyt tutkimaan, kun hautautuneet hankeen. Löysin kuitenkin vielä puuttuvan ilmastointipaneelin polttimon (ehjäkin vielä) ja kuskin puolelle penkinlämmittimen katkaisijan. Maskit oli viety jo kahdesta faceliftistä. Kaikki kolme oli harmillisesti karvalakkeja, joten ei löytynyt parempaa kojelaudan paneelia.
Keulille tuli hiljattain lyötyä lisävalopaneeli. Helvetin rumia ovat edelleen omasta mielestä, mutta pyöreät ei jotenkin sovi femman melko kiilamaisen keulan takia kai. Työkaveri yllytti hehkuttamalla Optibeam Super Captain Dualia, joka tuli sitten itsekin tilattua. Ajatus oli asentaa puskurin alaritilän taakse, mutta ei jaksa nyt keväällä askarrella, joten toistaiseksi jaa olla pinta-asennuksena. Jos ei istu puskurin taakse, niin upotan ritilään puskurin tasalle. Kuvien jälkeen tuli vielä siirrettyä tuo Defan pistoke puskurin alaritilään.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ei omassa tallissa..tehtiin Abarth-osia. Eli Delta Integrale 8/16V:n mittaripaneeita.
- Liitteet
-
- IMG_20230331_110433.jpg (43.04 KiB) Katsottu 5762 kertaa
-
- IMG_20230331_121913.jpg (69.32 KiB) Katsottu 5762 kertaa
- Polforea
- Viestit: 11552
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Löin etusormeeni penkkiporakoneella haavan. En suosittele kokeilemaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Isola
- Viestit: 2067
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kokeilin kerran peukalonkynnellä pyörivää alajyrsimen terää. Kumma kyllä vain kynnestä lähti pieni pala. Se oli oikein hyvä juttu, koska sitten sain lopulta aikaiseksi tehdä teränsuojuksen.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.
- TeroV.
- Viestit: 546
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihdoin Apriliaan etupään stefat. Tai oikeastaan tänään vain yhden stefan, toiseen iskariin tiiviste tuli vaihdettua jo viikonloppuna. Nyt kun olisi tarvittavat erikoistyökalut rakennettuna ja homma tuoreessa muistissa, niin korjattava loppuu. No, ei ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta, kun näin käy.
- TeroPee
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Pesin 12 vannetta, vahasin niistä kahdeksan. Pesin avon katon ja lattiamatot harjalla ja huuhdoin kaksi autoa.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihdon DS3 alle kesärenkaat, katsastin sen ja pesin ja vahasin talvikiekot. 15" talvipallot -> 16" kesäisiin korkeaprofiileihin.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11381
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Mitä teit tänään tallissa?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Siis ajoin pari sataa metriä, annoin avaimet katsurin käteen, kävin Lidlissä ostamassa vihanneksia ja raejuustoa. Takaisin tulessa sain avaimet takaisin ja DS:ssä oli ajoaikaa taas vuoden verran.
En sentään katsasta romuja omassa tallissa...
Re: Mitä teit tänään tallissa?
(Eilen ja taivasalla) vaihdoin Jaguariin Egr-järjestelmän suodattimen. Nerokas keksintö, jota ei ikävä kyllä ole tullut vastaan vielä muissa dieseleissä (toisin kuin pahana pidetyssä 2.0d ingeniumissa).
Egr-kierrossa on siis karkeasuodatin ennen itse venttiiliä. Lopputulos: 37€ tiivisteineen maksava suodatin vaihtokunnossa, itse venttiili ja imupuoli aivan puhtaita. Itse vaihtoprosessissa meni noin 30min, lukuunottamatta sitä kahta tuntia kun yritin löytää tippuneen jatkon Jaguarin kidasta. Etsinnät lopetettiin tuloksettomina, on sitten joskus tulevaisuudessa auton purkajalla ihmettelemistä kun etupuskurin rungon pimeimmästä paikasta löytyy jatko.
Egr-kierrossa on siis karkeasuodatin ennen itse venttiiliä. Lopputulos: 37€ tiivisteineen maksava suodatin vaihtokunnossa, itse venttiili ja imupuoli aivan puhtaita. Itse vaihtoprosessissa meni noin 30min, lukuunottamatta sitä kahta tuntia kun yritin löytää tippuneen jatkon Jaguarin kidasta. Etsinnät lopetettiin tuloksettomina, on sitten joskus tulevaisuudessa auton purkajalla ihmettelemistä kun etupuskurin rungon pimeimmästä paikasta löytyy jatko.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Pihalla.
Lasten Jaggen takajarru on laahannut jo hetken. Nyt oli kaunis päivä tehdä asialle jotain. Vaihdoin samaan keikkaan levyt, palat ja liukutapit koska Fordin osalaatikon ansiosta puoli-ilmaisia vaikka Brembo lukee laatikon päällä.
Havaintoja:
1) Juurisyy oli valurautaisten satulakiinnikkeiden ruostumisesta johtuva "turpoaminen" niin että palat eivät liukuneet lainkaan. Viila auttaa.
2) Vaikka lasten Jagge onkin varsin siisti ikäisekseen ja lajisekseen niin on auton alla on aivan erinäköistä kun sillä on ajettu ympäri vuoden. "Crusty" sanoisi amerikkalainen.
3) Bachon mutterien ulosveto/vastakierre -työkaluille tuli käyttöä. Hyvin toimivat.
4) Mielenkiintoisilla pulteilla takasatulat kiinni, M8 pultti 13 mm avainpäällä.
(Varsinaisen auton painon kantava pukki on kuvassa piilossa apurungon kiinnityksessä. Hinauskoukun alla oleva tuli laitettua sinne koska se sopi siihen ja muualla ei ollut tilaa. Ja kerran olin kantanut kaksi pukkia ulos.)
Lasten Jaggen takajarru on laahannut jo hetken. Nyt oli kaunis päivä tehdä asialle jotain. Vaihdoin samaan keikkaan levyt, palat ja liukutapit koska Fordin osalaatikon ansiosta puoli-ilmaisia vaikka Brembo lukee laatikon päällä.
Havaintoja:
1) Juurisyy oli valurautaisten satulakiinnikkeiden ruostumisesta johtuva "turpoaminen" niin että palat eivät liukuneet lainkaan. Viila auttaa.
2) Vaikka lasten Jagge onkin varsin siisti ikäisekseen ja lajisekseen niin on auton alla on aivan erinäköistä kun sillä on ajettu ympäri vuoden. "Crusty" sanoisi amerikkalainen.
3) Bachon mutterien ulosveto/vastakierre -työkaluille tuli käyttöä. Hyvin toimivat.
4) Mielenkiintoisilla pulteilla takasatulat kiinni, M8 pultti 13 mm avainpäällä.
(Varsinaisen auton painon kantava pukki on kuvassa piilossa apurungon kiinnityksessä. Hinauskoukun alla oleva tuli laitettua sinne koska se sopi siihen ja muualla ei ollut tilaa. Ja kerran olin kantanut kaksi pukkia ulos.)
- palkus
- Viestit: 5529
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Eikös tuommoinen ruuvi ole ihan standardi kiloruuvi
"puhun niin totta kuin osaan"