Ikinä ei tiedä kuka on maahantuoja ensi kerralla kun pitää vaihtaa kesä-/talvirenkaat.
Fiatin henkilöautovalikoimaa katsellen tämä voi olla hyvä uutinen sillä tuore maahantuoja saattaa tuoda useampaa mallia ennen kuin se lamaantuu tuttuun tapaan ja etsii toiminnalleen oastajaa.
Ajan nykyään talvet bassadonen tarjoamalla puolisähköautolla ja odotan josko uusivuodeksi tarjoaisi kohta vaikka tonalen plugaria hankintakelpoisella hinnalla. Saattaisin harkita ensimmäistä rellutonta hetkeä lähemmäs 15-vuoteen.
Tuokin kommentti on tässä ketjussa nähty moneen kertaan.
Ja aina sitä yllättyy, että alaspäin voidaan melkein joka kerta mennä. Ei tässä kyllä valmistajakaan vanhentuneella ja suppealla mallistollaan hommaa ihan helpoksi tee.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Vaikea sanoa yhtään jos tilanne paranee vai ei mitä tahansa nyt tilanteella tässä tarkoitetaan.
Tässä ei ole kuitenkaan tiedossa jälleenmyyjän vaihtoa, vai?
Ihan sama minulle kuka on maahantuoja kunhan autoja tuodaan maahan, mutta se edellyttää sitä että jälleenmyyjä myy niitä ja osaa luoda sitä ostohalua.
Loogistahan se olisi jos kaikki Stellantilsen autot olisivat saman katon alla tällaisessa kaukaisessa maassa jossa esim. yksin Abarthiin erikoistunut liike ei kannata. Herranjumala edes Fiatiin, Alfa Romeoon, Jeepiin, Dodgeen, Chrysleriin, RAMiin, Lanciaan ja Fiat Professional merkkeihin erikoistunut yritys ei näköjään ole kannattanut/ollut mahdollista pistää pystyyn. Ehkä nyt kannattaa?
Tämä bassadonen autoverkkokaupan kautta tarjoama uusi vuodeksi ja melkein uusi vuodeksi jos tulisi todeksi Alfan osalta se tarkoittaisi, että alfojen rekisteröintimäärät lähtisivät takuulla nousuun kun kokeilunhaluinen voisi ottaa ilman omistamisen riskiä auton uutena 1-5 vuodeksi kuukausimaksulla.
Sitä kautta myös lisääntyisi käytettyjen tarjonta uudempien autojen päässä.
Toivottavasti lisäävät alfat listalle ja kohtuudiileillä.
Deltalla on toki ollut delta-drive, mutta ne diilit ovat ihan perseestä. Noilla yllämainituilla voit myös halutessasi ostaa auton omaksi jossakin kohtaa. Se on vain takaisinostosopimuksella varustettu osamaksudiili kauppamuotona.
Joo niillä on edustus ja kuulemma joku siellä ehkä osaa korjata näitä Alfa Romeoita. Forssan Deltasta tosin totesivat että eivät tiedä näistä mitään eli vie mieluummin Turkuun. Kysyin että ettekö te ole merkkikorjaamo, johon vastattiin että ollaan, mutta ei he Alfoista mitään tiedä
Joo niillä on edustus ja kuulemma joku siellä ehkä osaa korjata näitä Alfa Romeoita. Forssan Deltasta tosin totesivat että eivät tiedä näistä mitään eli vie mieluummin Turkuun. Kysyin että ettekö te ole merkkikorjaamo, johon vastattiin että ollaan, mutta ei he Alfoista mitään tiedä
Ei Turun Lada-korjaamo ole kokemuksen pohjalta sen parempi. Öljyjä vaihtavat kyllä ja laittavat leiman huoltokirjaan.
Ja samat 27 Tonalea myynnissä edelleen kuin viime kuun alussa.
Kohta voidaan varmaan odotella 10 tonnin alea koko rintamaan, niin johan alkaa kauppa käymään…
Ja samat 27 Tonalea myynnissä edelleen kuin viime kuun alussa.
Kohta voidaan varmaan odotella 10 tonnin alea koko rintamaan, niin johan alkaa kauppa käymään…
Ja samat 27 Tonalea myynnissä edelleen kuin viime kuun alussa.
Kohta voidaan varmaan odotella 10 tonnin alea koko rintamaan, niin johan alkaa kauppa käymään…
Ja samat 27 Tonalea myynnissä edelleen kuin viime kuun alussa.
Kohta voidaan varmaan odotella 10 tonnin alea koko rintamaan, niin johan alkaa kauppa käymään…
Eiköhän Tonale ollut täydellinen floppi.
Tässä muodossaan harmillisesti kyllä.
Muutaman päivän "itselataavalla" hybridillä nyt pakosta ajaneena konsepti aukeaa minulle aika huonosti. Auto toimii kuten ladattava hybridi - sitten kun ladattavasta hybridistä on ajoakku loppu.
Plugareille on vielä olemassa markkina! Toivotaan että se on the it -versio Tonalesta, joka saa tämän onnettomuuden laimenemaan.
Harmi että itse auto on kuin tuuning-pajan huonommaksi muokkaama Jeep, paitsi että koripaja on osannut asiansa hienosti!
Ei ladattava hybridi ei ole kyllä 2023 vuoden tuotteita. Voi toimia jossakin Yariksessa jos ei muuhun ole varaa. 60t autossa pitää olla joko 2.9 litrainen v6 90 asteen kulmassa tai latauspistoke.
(Ottaisin montrealinvihreän ei ladattavan tonalen kyllä ajoon jos pakottaisivat mutten ymmärrä miksi tämä pitäisi tällä voimansiirrolla kenenkään omistaa).
^Jos on tilaa/varaa/halua vain yhteen autoon, plugarissa yhdistyy näpsäkästi kaupunkiauto ja matka-auto. Ja sen saa liikkumaankin ihan ok kun nuo kaksi voimanlähdettä yhtäaikaa käynnistellään.
Väitän että ei ainoastaan tänä vuonna vaan myös ensi vuonna on näitä kaupassa tarjolla ja joku sellaisen ostaakin!
^Jos on tilaa/varaa/halua vain yhteen autoon, plugarissa yhdistyy näpsäkästi kaupunkiauto ja matka-auto. Ja sen saa liikkumaankin ihan ok kun nuo kaksi voimanlähdettä yhtäaikaa käynnistellään.
Väitän että ei ainoastaan tänä vuonna vaan myös ensi vuonna on näitä kaupassa tarjolla ja joku sellaisen ostaakin!
Niin. Vaikka MiTo on nyt ajossa pääosan ajoistani ajan rellun ladattavalla hybridillä.
Ymmärrän, että Tonale oli pahasti myöhässä voimansiirron uudelleensuunnittelun jälkeen ja jotakin piti saada kauppoihin kiireesti, mutta pistokkeeton hybridi hintaluokassa oli outo valinta.
^Jos on tilaa/varaa/halua vain yhteen autoon, plugarissa yhdistyy näpsäkästi kaupunkiauto ja matka-auto. Ja sen saa liikkumaankin ihan ok kun nuo kaksi voimanlähdettä yhtäaikaa käynnistellään.
Väitän että ei ainoastaan tänä vuonna vaan myös ensi vuonna on näitä kaupassa tarjolla ja joku sellaisen ostaakin!
Niin. Vaikka MiTo on nyt ajossa pääosan ajoistani ajan rellun ladattavalla hybridillä.
Ymmärrän, että Tonale oli pahasti myöhässä voimansiirron uudelleensuunnittelun jälkeen ja jotakin piti saada kauppoihin kiireesti, mutta pistokkeeton hybridi hintaluokassa oli outo valinta.
Tästä olemme täysin yhtä mieltä! ”Itselataava” hybridi oli kuuminta hottia 2007. Siitä lienee polttoainetaloudellista hyötyä vähän enemmän kuin start&stopista. Aika turhaa moista oli 20-luvulla ihan oikealla hintalapulla kauppoihin tarjota… MiTo on kyllä kiva - ei ihme että sillä tulee metrejä rullattua!
^Jos on tilaa/varaa/halua vain yhteen autoon, plugarissa yhdistyy näpsäkästi kaupunkiauto ja matka-auto. Ja sen saa liikkumaankin ihan ok kun nuo kaksi voimanlähdettä yhtäaikaa käynnistellään.
Väitän että ei ainoastaan tänä vuonna vaan myös ensi vuonna on näitä kaupassa tarjolla ja joku sellaisen ostaakin!
Niin. Vaikka MiTo on nyt ajossa pääosan ajoistani ajan rellun ladattavalla hybridillä.
Ymmärrän, että Tonale oli pahasti myöhässä voimansiirron uudelleensuunnittelun jälkeen ja jotakin piti saada kauppoihin kiireesti, mutta pistokkeeton hybridi hintaluokassa oli outo valinta.
Jos asiaa vertaa Tonalen syntymaahan ja se naapurimaihin niin ajattelisin, että näissä monikymmenmiljoonaisissa maissa useimmissa suurkaupungeissa ei ole riittävästi latausmahdollisuutta, niin taktiikka on perustellumpi. Suomen merkityksettömästä markkinasta ei olla kiinnostuneita.
Ei vaan taida olla edes kovin polttoainepihi tuo Tonale. Sinänsä varmaan edistyksellisin kevythybridi, mutta taitavat mennä paria litraa pienemmällä noi korkeajännite itselataavat.
^Jos on tilaa/varaa/halua vain yhteen autoon, plugarissa yhdistyy näpsäkästi kaupunkiauto ja matka-auto. Ja sen saa liikkumaankin ihan ok kun nuo kaksi voimanlähdettä yhtäaikaa käynnistellään.
Väitän että ei ainoastaan tänä vuonna vaan myös ensi vuonna on näitä kaupassa tarjolla ja joku sellaisen ostaakin!
Niin. Vaikka MiTo on nyt ajossa pääosan ajoistani ajan rellun ladattavalla hybridillä.
Ymmärrän, että Tonale oli pahasti myöhässä voimansiirron uudelleensuunnittelun jälkeen ja jotakin piti saada kauppoihin kiireesti, mutta pistokkeeton hybridi hintaluokassa oli outo valinta.
Jos asiaa vertaa Tonalen syntymaahan ja se naapurimaihin niin ajattelisin, että näissä monikymmenmiljoonaisissa maissa useimmissa suurkaupungeissa ei ole riittävästi latausmahdollisuutta, niin taktiikka on perustellumpi. Suomen merkityksettömästä markkinasta ei olla kiinnostuneita.
Bingo. Plugari on aika puhdas suburbia-auto. Joskus maasta olen minäkin poistunut ja moiselle markkinaa on kyllä muuallakin kuin Suomessa. Tosin esim. ainoassa toisessa asuinmaassani Yhdysvalloissa en jaksa uskoa plugarien vetovoimaan. Mutta Euroopan yhden auton markkinoille Tonale istunee töpselinkin kanssa.
Oma rellu kyllä kulkee akun tyhjennyttyä matka-ajoa aika dieselmäisillä lukemilla. 4.2 litraa satasella on paras reissu. Mutta kun voit ajaa pistoke kotipihassa kaikki arkiajosi sähköllä se tekee autoilun käyttökustannuksista järkeviä. Hybriditekniikka yleensä kuitenkin maksaa ekstaa autossa ja jotenkin se pitäisi perustella.
Vehollakin on ollut kaikenlaisia toopeja, ja sen tiedotteissa on ollut pötyä. En silti usko, että Vehon sivulla lukisi "Caballero Juan Fangio oli Mercedeksen ensimmäinen Formula 1-maailmanmestari".
Erikoinen yksityiskohta rekisteröintitilastosta 1-6/2023: Suomessa on rekisteröity enemmän uusia Ferrareita (12 kpl) kuin Alfa Romeoita (10 kpl) vuoden 2023 ensimmäisellä puoliskolla.
Fiat-merkin kesäkuu näyttää 47 kpl rekisteröintejä (toukokuu 3 kpl). Täsmälleen saman verran eli 47 kpl on kasvanyt yrityskäyttöön rekisteröityjen Fiatien määrä. Onkohan Delta-auto lyönyt koko varaston kerralla kilpiin vai onko joku pulju oikeasti hankkinyt laivuueen Fiateja? Toivottavasti jälkimmäinen.
Erikoinen yksityiskohta rekisteröintitilastosta 1-6/2023: Suomessa on rekisteröity enemmän uusia Ferrareita (12 kpl) kuin Alfa Romeoita (10 kpl) vuoden 2023 ensimmäisellä puoliskolla.
Fiat-merkin kesäkuu näyttää 47 kpl rekisteröintejä (toukokuu 3 kpl). Täsmälleen saman verran eli 47 kpl on kasvanyt yrityskäyttöön rekisteröityjen Fiatien määrä. Onkohan Delta-auto lyönyt koko varaston kerralla kilpiin vai onko joku pulju oikeasti hankkinyt laivuueen Fiateja? Toivottavasti jälkimmäinen.
Olen asioinut Autoverkkokaupassa DS:n huoltoasioissa.
Hyvin on toiminut hommat, viimeksi ECU-päivityksestä tuli takaisinkutsukirje kotiin ja homma hoidettiin vuosihuollon yhteydessä.
Nyt uudet tilat Turussa ja showroomissa tyhjää tilaa. Toivottavasti Alfa Romeot tulee esille piakkoin .
Äsken Ranskan kansallispäivän pihajuhlissa Suomessa oli etupihalla vastassa DS9, Peugeot 508 ja Sähkö-Sitruuna. Maahantuojan edustaja tarjoili kylmiä tyyppejä pukukansalle...
Parin viinilasin jälkeen alkoivat näyttää autoilla.
Odottelin jo hetken tämän maahantuojan vaihdoksen yhteydessä, että tuontiohjelmaan saataisiin tonalesta plugaria ja kenties niitä tyrkylle myös leasing-puolelle.
Muuten voi kyllä haudata tonalen mallina tässä maassa, kiitos vanhentuneen tekniikan ja korkean hinnan. Jännä muuten, että sekä tonalesta, giuliasta että stelviosta on tarjolla ainoastaan korkean varustetason vehkeitä perusmoottoreilla… Hieman eri ostaa uusi Giulia kun superin sai 2016 ilman inflaatiokorjausta n. 42 000€:llä ja nyt olisi Velocen pakko-osto edessä alkaen n. 70 000€:llä. Tekee aikamoisen eron potentiaalisiin asiakkaisiin sekä oikeastaan siihenkin mitä muuta rahalla saa.
En tiedä kenen pitäisi myydä Pirkanmaalla Alfa Romeota, mutta delta se ei ainakaan vaikuta olevan. Kävin ohiajaessa paikalla. Jos en ole väärässä paikassa ei ollut edes Alfan logoja (enää) ulkona. Sisällä oli ei-plugari Ti version Tonale ja joku perus Giulia. Tonalen vieressä oli (vinossa) 2021 vuoden mallisto/hinnasto alfalle. Ulkona ei ollut esittelyautoa. Joku hapan täti sanoi ettei tonalen plugaria ole näkynyt.
Tämän alemmas on vaikea päästä.
Verrataan toiseen käyttöautooni kun kävin suunnilleen samoihin aikoihin auton käyttötarkoitukseen viittaavassa liikkeessä. Useampi auto joka mallia sisällä, viimeisen päälle hinnastot, ulkona erikseen esittelyautot. Puhun siis automerkistä jonka yksikään malli ei päässyt 30 myydyimmän automallin listalle 2022.
Giulia ilmoitti huollon tarpeestaan ja tulipa tarkistettua nämä lähikaupat (Oulun seutu) ja vaikuttaisi siltä että myyntiliikkeestä (Rinta-Juoppi) ei enää näitä saa tai huolleta vaikka pihalla on iso Alfa-logo. Wetteriltä onnistuu huolto ja Aine kaiketi sitten auton möisi Kemissä, jos sellaista tahtoo. Eipä tuo RJ:n ammattitaito myyjänä tai huoltajana koskaan vakuuttanut kun ilmainen kahvipaketti tuli kouraan aina kun viivästys tai jonkun pieleenmeno oli taattua.
^ Giuliankin voi huollattaa missä tahansa huoltoliikkeessä yhtä hyvin kuin muitakin autoja.
Alfa Romeo merkkihuoltoja ei ole monta koko maassa ja viralliset edustajat näyttää olevan ainakin tämän foorumin ilmoitusten mukaan täysin pihalla koko autosta.
Jos marmoria kaipaa, niin ei montaa paikkaa voi suositella. Vähämaan autopalvelu, Hyvinkää, on oikeastaan ainoa marmori jota uskallan kenellekään suositella Alfan osalta. Ja siellä jopa hinnat kohtuullisia.
159 kävi siellä useamman asian tiimoilta ja hinta oli ensinnäkin järkevä, olivat kovin harrastajaystävällisiä ja heillä on vanha kunnon Examiner & uudempi testeri uudemmille vermeille. Ja on siis ihan valtuutettu merkkihuolto sekä omien sivujensa, että alfaromeo.fi:n mielestä
^
Nuo on linkitetty FCA:n ja Alfan verkkosivuihin, joissa voi valita kielen ja ihan hyvä niin. Jonkun bittinikkarin tekemät suomenkieliset sivut olivat aiemmin vähän vaikeaa luettavaa kaikenlaisten asiavirheiden ja sanamaalailujen vuoksi. Alfan historian alkutaipaleesta kertovalla sivulla ei yli kolmen vuosikymmenen jälkeenkään näytä olevan mitään uutta, joka kumoaisi CARF:n perustajan laatiman, paljon täydellisemmän artikkelin.