Sähköautoista ja lataushybrideistä
Valvoja: Moderators
- Kivijärvi
- Viestit: 972
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Luvly puhuttelee varmaan kaikkia smart fortwosta pitäviä. Suomessa heitä ei liene lisäkseni monta. Berliinissä yhdellä kadulla niitä näkee enemmän kuin Suomessa vuodessa.
Jos Luvly olisi merkiltään Volvo, ja tyyli sen mukaan, niin kukaties onnistuisikin. Tai Ikea Auto tjsp.
Suomessa tuollainen kirppu jää talliin puoli vuotta vuodesta ja se lienee autoa itseään suurempi ongelma. Onneksi on kuitenkin niitä, jotka yrittävät!
Jos Luvly olisi merkiltään Volvo, ja tyyli sen mukaan, niin kukaties onnistuisikin. Tai Ikea Auto tjsp.
Suomessa tuollainen kirppu jää talliin puoli vuotta vuodesta ja se lienee autoa itseään suurempi ongelma. Onneksi on kuitenkin niitä, jotka yrittävät!
- jkk
- Viestit: 6037
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
FinPat kirjoitti: ↑16 Touko 2023, 17:01Tästä todella disruptiivinen mopoauton kaltainen viritys. Eikä pitäisi maksaa enempää kuin mopoautokaan. Eikä voi olla sen heikkolaatuisempikaan.
https://www.luvly.se
Ja akkukin vaihtuu helpommin kuin Niolla.
Kinder-auto

- Maunu
- Viestit: 3622
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tänään tuli Autobonilta viesti että Hullu pösö saapuu sittenkin talouteen. Eli taas odotellaan autoa saapuvaksi. Pitäisi mennä tuotantoon alku syksystä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 973
- Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
- Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
- Paikkakunta: Espoo
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Näin kanssa aiemmin tänään uutisen aiheesta. Tuleeko ne muuten facelift malleina paremmalla akulla ja latauksilla? Jos tulee, niin odotus kannatti 

- karila
- Viestit: 1228
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
- Paikkakunta: Turku
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Jatkotunnelmia Megane e-tech technosta parin viikon jälkeen. Keskikulutus 17.5 kwh.
Varmaan lämpimät kelit vaikuttaneet kulutukseen. Mekanon ratissa tulee seurattua kulutusta ja harrastettua pientä kisaa itsensä kanssa, miten alas keskikulutuksen saa. Vaimolle yritin kuvailla mekanon ja Velocen eroa: mekano on pihvinä well done ja Veloce melkein raaka, pinnalta hieman ruskistettu. En tiedä menikö ajatus vaimolle perille
.
Hidas taaja-ajo mekanolla ei haittaa vs. Velocella tuntuu, että kaikki ovat tiellä tukkeena ja tahallaan jarruttavat menoa.
Menttaalipuolella on aika Mr. Jekyl and Dr. Hyde olo näiden kahden, niin erilaisen auton kanssa.
Varmaan lämpimät kelit vaikuttaneet kulutukseen. Mekanon ratissa tulee seurattua kulutusta ja harrastettua pientä kisaa itsensä kanssa, miten alas keskikulutuksen saa. Vaimolle yritin kuvailla mekanon ja Velocen eroa: mekano on pihvinä well done ja Veloce melkein raaka, pinnalta hieman ruskistettu. En tiedä menikö ajatus vaimolle perille
Hidas taaja-ajo mekanolla ei haittaa vs. Velocella tuntuu, että kaikki ovat tiellä tukkeena ja tahallaan jarruttavat menoa.
Menttaalipuolella on aika Mr. Jekyl and Dr. Hyde olo näiden kahden, niin erilaisen auton kanssa.
- Kari
- Cloverleaf
- Viestit: 1609
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tänään lakkasi Teslan automaatti-ilmastointi toimimasta, valitti järjestelmävikaa. Manuaalilla puhaltaa onneksi kylmää. Tein klo 18 maissa tiketin sovelluksella ja ennen klo 19 oli jo diagnoosina viallinen lämpötila/kosteusanturi. Ja samalla varasin huoltoajan. Ranger tulee ensi viikolla vaihtamaan anturin kotipihaan veloituksetta takuun puitteissa.
-
- Viestit: 973
- Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
- Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
- Paikkakunta: Espoo
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Onkos tuo kulutus muuten auton ilmoittamaa vai latauksista mitattua?karila kirjoitti: ↑19 Touko 2023, 08:46Jatkotunnelmia Megane e-tech technosta parin viikon jälkeen. Keskikulutus 17.5 kwh.
Varmaan lämpimät kelit vaikuttaneet kulutukseen. Mekanon ratissa tulee seurattua kulutusta ja harrastettua pientä kisaa itsensä kanssa, miten alas keskikulutuksen saa. Vaimolle yritin kuvailla mekanon ja Velocen eroa: mekano on pihvinä well done ja Veloce melkein raaka, pinnalta hieman ruskistettu. En tiedä menikö ajatus vaimolle perille.
Hidas taaja-ajo mekanolla ei haittaa vs. Velocella tuntuu, että kaikki ovat tiellä tukkeena ja tahallaan jarruttavat menoa.
Menttaalipuolella on aika Mr. Jekyl and Dr. Hyde olo näiden kahden, niin erilaisen auton kanssa.
Jos tuohon teslan kulutus mittaukseen voi luottaa, niin nyt kelien lämmettyä menee parhaimmillaan alle 13kwh keskikulutuksella ja viimeisen 9k kilometrin keskikulutus on auton mukaan 15,8, eli ihan ok. Toki tuohon päälle pitää laskea hävikkiä myös.
- karila
- Viestit: 1228
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
- Paikkakunta: Turku
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^ auton ilmoittama 1112 km keskikulutus nyt 17.0 kwh/100 km
- Kari
- karila
- Viestit: 1228
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
- Paikkakunta: Turku
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Sähköautoilu parantaa fyysistä kuntoa:
Länsikeskuksen cittarin( 800 metriä kotoa) teholatauksessa auto ja vieressä Teräsrautelan urheilukenttä, jossa
ulkokuntolaitteet, apinatanko ym.
45 min teholataus, sillä välin liikuntasuorituksia kentällä ja akku latautunut, lounas mukaan kaupasta. Kroppa kiittää
Länsikeskuksen cittarin( 800 metriä kotoa) teholatauksessa auto ja vieressä Teräsrautelan urheilukenttä, jossa
ulkokuntolaitteet, apinatanko ym.
45 min teholataus, sillä välin liikuntasuorituksia kentällä ja akku latautunut, lounas mukaan kaupasta. Kroppa kiittää
- Kari
- Vainio
- Viestit: 707
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^Ekan rivin luettua tuli mieleen tämä:
https://youtu.be/S4O5voOCqAQ
Kyllä kunto on kohdallaan jos saa edes pieniakkuisen hybridin lihasvoimalla ladattua
https://youtu.be/S4O5voOCqAQ
Kyllä kunto on kohdallaan jos saa edes pieniakkuisen hybridin lihasvoimalla ladattua

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Videon pyöräilijä, Robert Forstemann, ei tarvitse edes steroideja näyttääkseen tuolta. Hänellä on harvinainen geneettinen virhe jossa hänen kehonsa ei tuota Myostatiini nimistä proteiinia/hormonia joka hillitsee lihasten kasvua.Vainio kirjoitti: ↑26 Touko 2023, 10:18^Ekan rivin luettua tuli mieleen tämä:
https://youtu.be/S4O5voOCqAQ
Kyllä kunto on kohdallaan jos saa edes pieniakkuisen hybridin lihasvoimalla ladattua![]()
(Minulla taas taitaa olla yleinen geneettinen ominaisuus että Myostatiinia löytyy erittäin runsaasti...)
Ammattipyöräilijät pystyvät pitämään 300W-400W tehoa 6-8h tuntia putkeen eli jos koko päivän polkee Tour de France kisavauhtia niin luokkaa 3kWh saa tankkiin.
-
- Viestit: 973
- Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
- Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
- Paikkakunta: Espoo
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Selvisikö mikä moottori Teslassi on? Tuli oman malli katsottua renkaiden vaihdon yhteydessä ja näyttäisi oleva 3D1, eli olisiko tuo nyt se vanha perf mallin moottori? Tosin tuntuu moottori oudolta kun tuossa omassa kokoonpanon mukaan pitäisi jo se suurempi LFP akku .Cloverleaf kirjoitti: ↑23 Maalis 2023, 19:12Saksan tuonnissa ei ollut muita papereita kuin latauskaapelin ohjelehti.jkk kirjoitti: ↑23 Maalis 2023, 00:32Jos en ihan väärin muista, niin sillon kun ensimmäisen Teslani hankin, niin manuaalin kanssa samassa nipussa oli joku ”valmistus sertifikaatti” tms lipare, jossa tarkemmat speksit autosta.Cloverleaf kirjoitti: ↑21 Maalis 2023, 22:35
SR+ ja Shangaissa 2021 lopulla kasattu amerikanrauta 60 kWh LFP-akulla. 3D5, 3D6 vai 3D7 moottori? Pitää paremmalla ajalla kurkata tarkemmin...
Laitoin Colttille yksityisviestiä.
- hjpp
- Viestit: 2005
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Voiko tehoa olla liikaa? Ainakin minulle voi. Kokeilin sähkö-Jaggea ja polkaisin hetkeksi kaasun ainakin melkein lattiaan.
Tuli oikein paha olo...
Muuten tuntui ihan tavalliselta. Kuin omalla olisi ajanut.
Tuli oikein paha olo...
Muuten tuntui ihan tavalliselta. Kuin omalla olisi ajanut.
- Cloverleaf
- Viestit: 1609
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Ei saanut VIN-koodista selville moottoria. Renkaanvaihdon yhteydessä kurkattu, että 3D1. Eli vanha perffin takamoottori. Näitä on 60 kWh LFP-akulla aika monta variaatiota. Sitä on lyöty niitä osia, mitä hyllyssä on löytynyt.Gusse kirjoitti: ↑26 Touko 2023, 15:08Selvisikö mikä moottori Teslassi on? Tuli oman malli katsottua renkaiden vaihdon yhteydessä ja näyttäisi oleva 3D1, eli olisiko tuo nyt se vanha perf mallin moottori? Tosin tuntuu moottori oudolta kun tuossa omassa kokoonpanon mukaan pitäisi jo se suurempi LFP akku .Cloverleaf kirjoitti: ↑23 Maalis 2023, 19:12Saksan tuonnissa ei ollut muita papereita kuin latauskaapelin ohjelehti.
Laitoin Colttille yksityisviestiä.
-
- Viestit: 973
- Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
- Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
- Paikkakunta: Espoo
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Joo VIN koodi ei moottoria kertonut. Sama setuppi sinullakin sitten on kuin omassakin. No on sentään vähän tehokkaampi vaikka ei sattunutkaan olemaan uusimmalla perf koneella.Cloverleaf kirjoitti: ↑26 Touko 2023, 20:01Ei saanut VIN-koodista selville moottoria. Renkaanvaihdon yhteydessä kurkattu, että 3D1. Eli vanha perffin takamoottori. Näitä on 60 kWh LFP-akulla aika monta variaatiota. Sitä on lyöty niitä osia, mitä hyllyssä on löytynyt.Gusse kirjoitti: ↑26 Touko 2023, 15:08Selvisikö mikä moottori Teslassi on? Tuli oman malli katsottua renkaiden vaihdon yhteydessä ja näyttäisi oleva 3D1, eli olisiko tuo nyt se vanha perf mallin moottori? Tosin tuntuu moottori oudolta kun tuossa omassa kokoonpanon mukaan pitäisi jo se suurempi LFP akku .Cloverleaf kirjoitti: ↑23 Maalis 2023, 19:12
Saksan tuonnissa ei ollut muita papereita kuin latauskaapelin ohjelehti.
Laitoin Colttille yksityisviestiä.
- JPeltola
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
- Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
e208:n viimeisen 1000 km keskikulutus on ollut 13,6 kWh/100 km. Vähemmän kuin odotin eikä paljoa poikkea WLTP lukemista. Ilmeisesti oma käyttö on sitten lähellä WLTP normia.
- Cloverleaf
- Viestit: 1609
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tesla perui ranger-käynnin, kun automaattinen huoltoneuvoja ei kuulemma osannut ottaa kaikkea huomioon. Sitten tuli englanniksi viestiä, jossa kysyttiin onko tuulilasia vaihdettu hiljattain. Ei ollut, joten autoon ajettiin uusi softa. Ei auttanut, niin nyt mennäänkin Vetokujalle anturin vaihtoon juhannuksena.Cloverleaf kirjoitti: ↑23 Touko 2023, 21:30Tänään lakkasi Teslan automaatti-ilmastointi toimimasta, valitti järjestelmävikaa. Manuaalilla puhaltaa onneksi kylmää. Tein klo 18 maissa tiketin sovelluksella ja ennen klo 19 oli jo diagnoosina viallinen lämpötila/kosteusanturi. Ja samalla varasin huoltoajan. Ranger tulee ensi viikolla vaihtamaan anturin kotipihaan veloituksetta takuun puitteissa.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/asi ... okieltoon/
Tämän jutun tapaukset taitavat koskea vain porvareita, jotka pysäköivät plugarinsa talliin. Ainakin itsellä joka hemmetin kerta (jo kahdella ko tekniikan autolla) bensamoottori hörähtää käyntiin kun autoa käynnistää pakkasella. Ja toki myös liukkaalla nelivedon kytkeytyminen takaa bensamoottorin käytön autossa, jossa on dinomehulla toinen pääty ja sähköjuissilla toinen... Kesällä tällainen taivasalla autoaan säilyttävä paaria-ihminenkin sitten nautiskelee vaarallisesta bensattomuudesta. Paitsi oma kaasujalka kyllä käynnistää bensakoneen aika säännöllisesti, joten sähkövarannon käyttäminen suorituskykylisänä saattaakin osoittautua säästötoimenpiteeksi! Eipä silti, plugarit on hiukan kyllä outoja autoja, kun käytännössä yhteen autoon on ympätty kaksi autoa. Se on omituista että ne on hinnaltaan millään lailla kilpailukykyisiä...
Tämän jutun tapaukset taitavat koskea vain porvareita, jotka pysäköivät plugarinsa talliin. Ainakin itsellä joka hemmetin kerta (jo kahdella ko tekniikan autolla) bensamoottori hörähtää käyntiin kun autoa käynnistää pakkasella. Ja toki myös liukkaalla nelivedon kytkeytyminen takaa bensamoottorin käytön autossa, jossa on dinomehulla toinen pääty ja sähköjuissilla toinen... Kesällä tällainen taivasalla autoaan säilyttävä paaria-ihminenkin sitten nautiskelee vaarallisesta bensattomuudesta. Paitsi oma kaasujalka kyllä käynnistää bensakoneen aika säännöllisesti, joten sähkövarannon käyttäminen suorituskykylisänä saattaakin osoittautua säästötoimenpiteeksi! Eipä silti, plugarit on hiukan kyllä outoja autoja, kun käytännössä yhteen autoon on ympätty kaksi autoa. Se on omituista että ne on hinnaltaan millään lailla kilpailukykyisiä...
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11522
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tai meitä köyhiä, keillä ei ole varaa asuntoon Helsingissä?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Vai tekeekö asunto Helsingissä köyhän? Anyways, Helsingin kaltaiseen pieneen kaupunkiin, jossa on jonkin verran suburbiaa, Plugari sopii kuin nenä päähän! Varsinkin nelikkona, kun tiestö on kesät talvet hieman muhkuraista ja vaikeakulkuista - jännittävistä poliittisista päätöksistä ja ilmastosta johtuen. Mutta ei niin paljon vääryyttä etteikö vahingoniloa paremmin finanssejaan hoitaneita kohtaan voisi olla - kapitalistin plugari ruostuu tallissa!Vittorio Jano kirjoitti: ↑31 Touko 2023, 15:10Tai meitä köyhiä, keillä ei ole varaa asuntoon Helsingissä?
Se on hyvä muistaa kun itsellä jäätyy latausluukku räntäsateen jälkeiseen pakkaseen.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11522
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Täältä kans yläpeukut plugareille.
Ostin pitkästä aikaa TeeÄmmän kun siinä oli vertailussa Tyylikkäät lataushybridit. Mini oli neljän auton joukossa hienosti kolmas!
PS. Meilläkin on vaan katos.
Ostin pitkästä aikaa TeeÄmmän kun siinä oli vertailussa Tyylikkäät lataushybridit. Mini oli neljän auton joukossa hienosti kolmas!
PS. Meilläkin on vaan katos.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- mutt
- Viestit: 5786
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Omat arvailut Teslan tulevaisuudesta sen tuotantovaikeuksien aikaan meni kyllä pieleen. Alkuvuodesta 2023 maailman myydyin corolla on ollut Model Y:
https://www.motor1.com/news/669135/tesl ... r-q1-2023/
https://www.motor1.com/news/669135/tesl ... r-q1-2023/
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tesla 2Q veto +84%. Siis Tesla 5X BULL certillä. Nyt exit koska nämä vipupaperit eivät ole pitkään sijoitukseen.mutt kirjoitti: ↑02 Kesä 2023, 12:51Omat arvailut Teslan tulevaisuudesta sen tuotantovaikeuksien aikaan meni kyllä pieleen. Alkuvuodesta 2023 maailman myydyin corolla on ollut Model Y:
https://www.motor1.com/news/669135/tesl ... r-q1-2023/
-
- Viestit: 387
- Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
- Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
- Paikkakunta: Hollola
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Lahden toriparkissa jotain murheita VW sähköpakettiauton kanssa. https://yle.fi/a/74-20035023
- glideslope
- Viestit: 1484
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
- Car(s): Enyaq 80x, A4 3,0 TDI Quattro.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24, Giulietta T-jet 120. - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Eikö plugari-Minissä ole ihan sama järjestelmä, mitä bemarin 225 Xe hybridissä?
No, aina ei mene hyvin kummallakaan.
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/maa ... uosteessa/
Ei kai tuo tallisäilytys ole se ongelma, vaan se, että auton automaattisesta ohjelmasta huolimatta polttomoottori ei saavuta tarpeeksi suurta lämpötilaa, jos pihistelee kulutuksessa eikä anna säännöllisesti kunnolla runtua, joka taas osittain vesittää (pun inteded) hybridijärjestelmän idean.
No, aina ei mene hyvin kummallakaan.
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/maa ... uosteessa/
Ei kai tuo tallisäilytys ole se ongelma, vaan se, että auton automaattisesta ohjelmasta huolimatta polttomoottori ei saavuta tarpeeksi suurta lämpötilaa, jos pihistelee kulutuksessa eikä anna säännöllisesti kunnolla runtua, joka taas osittain vesittää (pun inteded) hybridijärjestelmän idean.
- glideslope
- Viestit: 1484
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
- Car(s): Enyaq 80x, A4 3,0 TDI Quattro.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24, Giulietta T-jet 120. - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Ei ehtiny volkkarimiehet paikalle. Buzz ajatteli, että paskaako tässä enää kärvistellä - kiitos ja hyvästi!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/32e6 ... 55e9009a48
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/32e6 ... 55e9009a48
- Polforea
- Viestit: 11763
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Buzzia on moitittu testeissä kylmäksi, mutta kyllä tuo näyttää hyvinkin lämpimältä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Polforea
- Viestit: 11763
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Eli ei se kauheasti eronne diesel-esikuvistaan, mitä nyt kertaluontoisesti vähän herkempi lämpiämään.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- mutt
- Viestit: 5786
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tojotalla on itselataava, volkkarilla itsesyttyvä. Kaikkea se saksalainen keksii.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Isola
- Viestit: 2094
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Jos nuo yhdistetään, onko tulos se itselataava kertatuli?
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.
- Vainio
- Viestit: 707
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Pitääkö olla huolissaan kun duunin parkkiksella on oma paikka piiritetty sähkövolsuilla
https://youtu.be/x4NAKQst7Lk

https://youtu.be/x4NAKQst7Lk
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Volkkarilla ja Marimekolla samoja alihankkijoita?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/51b8 ... 8ce3ef5334
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/51b8 ... 8ce3ef5334
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Joo, teidän työsuojeluvaltuutettu tuo sitten ensi viikolla uudet työasut toimistolle.Vainio kirjoitti: ↑07 Kesä 2023, 13:23Pitääkö olla huolissaan kun duunin parkkiksella on oma paikka piiritetty sähkövolsuilla![]()
https://youtu.be/x4NAKQst7Lk
https://www.wg-plc.com/product/wg-5a-up ... posal-suit

- Jiitee
- Viestit: 4613
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe. Jonossa 116-Giulietta 2.0 TC ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tuplat , poistoon .
Viimeksi muokannut Jiitee, 12 Kesä 2023, 22:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Jiitee
- Viestit: 4613
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe. Jonossa 116-Giulietta 2.0 TC ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/ ... 4817746c5
Minimiehen kanssa samoilla linjoilla, vaikka vaimonkaan
plugarin akun tulevaa kierrätystä ei ole vielä ratkaistu.
Mutta paljon yhdellä autolla ajavalle sähköauton konkreettinen säästö eur/100 km
on tällä hetkellä merkittävä.
Minimiehen kanssa samoilla linjoilla, vaikka vaimonkaan
plugarin akun tulevaa kierrätystä ei ole vielä ratkaistu.
Mutta paljon yhdellä autolla ajavalle sähköauton konkreettinen säästö eur/100 km
on tällä hetkellä merkittävä.

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- TeroPee
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Vähän kokemusta polttomoottorin ja sähkömoottorin yhteistehoon perustuvan suorituskyvyn riittävyydestä. Kaikki alkoi sitä kun huollossa mainittiin takajarrulevyjen olevan sellaisessa kunnossa, että olisi syytä vähän jarrutella. Oli sopivasti tulossa reissu Pärnuun ja siellä Porsche Ringille. Varsinainen ratailu hoitui traikussa mukana kulkeneella häristimellä mutta kävin niitä takajarruja muutaman kierroksen verran putsailemassa.
Tuossa Tarracossa on 1.4TSI 150hv bensakoneena ja sähkömoottorin kanssa yhteisteho on 245hv/400Nm. Radalla tuo määrä voimaa oli ihan sopivassa suhteessa auton muihin ominaisuuksiin. Todellista nopeutta en tiedä, mutta mittarissa vilahti 170km/h lukema juuri ennen jarrutusta. Katsoin lukeman ihan tarkoituksella kun kyydissä oli toinen muksuista, ja piti sille raportoida vauhti.
Suorituskykyä riitti siihen saakka kun ajoakussa riitti virtaa. Auto ei ehtinyt generoida lisää sähköä jarrutuksissa (hätäjarrutehostus on muuten jännä keksintö kun auto jarruttaa erittäin tehokkaasti vaikka poljinta ei paina edes voimalla) ja kun sähkö loppui niin sitten oltiinkin enää bensamoottorin suorituskyvyn varassa. Se ei kovin kaksinen ollut ja kyydissä ollut 7v muksukin ihmetteli kun auto ei kulkenut mihinkään. Jäi sitten se jarrulevyjen kiillottelukin ihan vaiheeseen.
Takaisin Pärnusta tultiin pelkän bensamoottorin voimin, en jaksanut alkaa etsiä sähköä kun vedettävänä oli traikku ja sähkö ei olisi kuitenkaan riittänyt mihinkään. Perässä oli sellainen noin 1400 kg puntti ja auton oman sovelluksen mukaan kulutus oli 11,4 litraa sadalla. Vauhti oli sellainen 88 todellista eli rekkojen vauhti. Tallinnan päässä oli onnettomuus ja varsin pitkään madeltiin jonossa 5-25km/h nopeuksilla.
Auto on ollut meillä lähes kaksi vuotta ja nyt tuli huonoin tankillisen keskikulutus traikkuvedon ja ratailun johdosta. Tankillisella bensaa ei päästy kuin 458km kun paras tankillinen on ollut 4376 km. Tankin koko on 45 litraa.
Tuossa Tarracossa on 1.4TSI 150hv bensakoneena ja sähkömoottorin kanssa yhteisteho on 245hv/400Nm. Radalla tuo määrä voimaa oli ihan sopivassa suhteessa auton muihin ominaisuuksiin. Todellista nopeutta en tiedä, mutta mittarissa vilahti 170km/h lukema juuri ennen jarrutusta. Katsoin lukeman ihan tarkoituksella kun kyydissä oli toinen muksuista, ja piti sille raportoida vauhti.

Suorituskykyä riitti siihen saakka kun ajoakussa riitti virtaa. Auto ei ehtinyt generoida lisää sähköä jarrutuksissa (hätäjarrutehostus on muuten jännä keksintö kun auto jarruttaa erittäin tehokkaasti vaikka poljinta ei paina edes voimalla) ja kun sähkö loppui niin sitten oltiinkin enää bensamoottorin suorituskyvyn varassa. Se ei kovin kaksinen ollut ja kyydissä ollut 7v muksukin ihmetteli kun auto ei kulkenut mihinkään. Jäi sitten se jarrulevyjen kiillottelukin ihan vaiheeseen.
Takaisin Pärnusta tultiin pelkän bensamoottorin voimin, en jaksanut alkaa etsiä sähköä kun vedettävänä oli traikku ja sähkö ei olisi kuitenkaan riittänyt mihinkään. Perässä oli sellainen noin 1400 kg puntti ja auton oman sovelluksen mukaan kulutus oli 11,4 litraa sadalla. Vauhti oli sellainen 88 todellista eli rekkojen vauhti. Tallinnan päässä oli onnettomuus ja varsin pitkään madeltiin jonossa 5-25km/h nopeuksilla.
Auto on ollut meillä lähes kaksi vuotta ja nyt tuli huonoin tankillisen keskikulutus traikkuvedon ja ratailun johdosta. Tankillisella bensaa ei päästy kuin 458km kun paras tankillinen on ollut 4376 km. Tankin koko on 45 litraa.
- palkus
- Viestit: 5554
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^Eli sitten kun akku tyhjä, niin kulutus sama kuin isojötsillä
En ole kyllä vetänyt kuin noin 750kg punttia, mutta oli matkaa, eikä nopeudet menneet yli satkun missään vaiheessa.

"puhun niin totta kuin osaan"
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Jees, mutta aivan toisenlaiseen arkikäyttöön tarkoitettu auto pystyi myös erikoisempaan suoritukseen ilman tarvetta erilliseen isojötsiin!

Plugari taipuu välttävästi moneen, mutta sen leipäpuu on aika spesifinen - jossa toki majailee suht iso ja ostokykyinen asiakaskunta.
- palkus
- Viestit: 5554
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^En arvostelumielellä kommentoinut. Taitaa olla myös niin, että tietyissä käyttöolosuhteissa plugari viepi enemmän ainetta, kuin sama auto ilman ajosähkövarustusta. Plugarilla pääsee hyvien latausmahdollisuuksien ja sopivien matkojen kanssa tosi edullisesti.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Jiitee
- Viestit: 4613
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe. Jonossa 116-Giulietta 2.0 TC ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kyllä. ’19 Niro ajettu meillä nyt väli 25 tkm- 43 tkm eli noin 18 tkm vuodessa
ajot pitkät siivut lastenlasten luo yms. 70 % ja 30 % pendelöinti sähköllä.
Keskikulutus 4 litraa sadalle.
Itselataavana mukavan alhainen tämän Niron kulutus, 4,5 litraa sadalle.
Puoli litraa alempi kuin vastaavalla Miller- Atkinssonilla varustetulla
Sw-Auriksella. Vetokoukkukin on, muttei vielä koskaan kiinni… koitan kyllä
juhannuksen jälkeen Rc-harrastekaluston kuljetusta vehkeellä
kuomukärryllä.

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Polforea
- Viestit: 11763
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Puolentoistatonnia raahattavaa perässä lisää kulutusta millä tahansa vehkeellä ja toki selvästi enempi niillä, mitkä pääsee pikkukuormalla paremmalle hyötysuhteelle (=hybridit, pienet polttomoottorit, sähkö).
Mutta lonkalta kehtaisin kyllä heittää, että aika harvassa on ne hetkeä pidemmät tilanteet, joissa sama dinonpoltin täysin ilman sähköavustinta pääsisi kokonaisuutena pienemmällä. Hetkellisesti toki reilustikin, jos ladataan akkua polttomoottorilla, mutta jos energiahallinta on tehty vähänkään järkeväksi, niin 100km nykäisyllä pitäisi olla aika vaikea päästä pelkällä dinopolttimella paremaan suoritukseen kuin samalla dinopolttimella sähköavun kera. Hybridillä voi vuorotellen kasvattaa dinon kuormitusta ja parantaa näin hyötysuhdetta ja keventää kokonaiskuormaa ja alentaa näin kulutusta, vaikka dinonpolttimen hyötysuhde onkin osakuormalla heikollansa.
Aika helposti tulee vaan verrattua keskenään muuten erilaisia autoja ja matkoja, koska niitä lukemia on helpommin saatavilla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
En arvosteluna ajatellutkaan, samaa mieltä huomiostasi. Ajattelin vaan plugarin kyvykkyyttä noin niinkuin yleisemmin - että monet hommat onnistuu kyllä, mutta autotyyppinä plugari loistaa tietynlaisessa käytössä tarjoten kuitenkin jonkinlaista käytettävyyttä moneen taipuen.
Kompromissiauto siis. Mutta niille, joiden käyttöprofiiliin plugari sopii, niin erittäin mainio käyttöauto.
-
- Viestit: 270
- Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
- Car(s): Alfa Romeo GT 3.2 -04
Alfa Romeo MiTo Qv -10
Chevrolet Corvette -00
Subaru Impreza STi -07
Tesla Model Y -23
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Teslalla, Model Y perf -23, kun kiskoin Subarun trailerilla Kangasalta Ahvenistolle, keskikulutus oli hämmentävän pieni n. 29kwh/100km. Paluumatkalla meni sitten hieman yli 30kwh/100km.
Cruisessa nopeus 85kmh.
3.5x1.5m kuomukärryä vetäessä menee yleensä n. 25kwh/100km (90-110kmh). Siis samaa luokkaa kuin kaverin xc40 2021 sähkövolvolla tyhjänä...
Cruisessa nopeus 85kmh.
3.5x1.5m kuomukärryä vetäessä menee yleensä n. 25kwh/100km (90-110kmh). Siis samaa luokkaa kuin kaverin xc40 2021 sähkövolvolla tyhjänä...
Eero Tiainen
0451560102
CARF klubimestari "ratavastaava"
0451560102
CARF klubimestari "ratavastaava"
-
- Viestit: 1295
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Onko kukaan huomannut että sähkökulkineet kaunistelisivat kulutuslukuja, vai meneekö varmasti 1:1? Polttiksissa ainakin ennen wltp:tä oli havaittavissa enemmän tai vähemmän kotiinvetämistä, eli todellinen kulutus piti laskea ihan tankatuista litroista. Matkamittarit kai yleensä pitää aika hyvin kutinsa mutta nopeusmittareissa on se muutaman prosentin ylitys vs. gps nopeus, samaa luokkaa ollut virhe kulutusluvuissa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-