Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

krummeh
Viestit: 84
Liittynyt: 16 Syys 2015, 09:12
Car(s): BMW R1200R, Peugeot 107, BMW 523i // ex 156 2.5 V6 SW, BMW R1100RS, 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: P-Savo

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja krummeh »

Polforea kirjoitti:
11 Kesä 2023, 20:46
krummeh kirjoitti:
11 Kesä 2023, 20:33
Eipä 2-pyöräisellä tarvi kameroista välittää. Kun pärstästä ei saa tunnistuskelvollista kuvaa niin noista ei Suomessa sakkoa saa (kuva kilvestä ei yksin riitä).
Eikä se kilpikään näy, kun ne tuppaa olemaan vain taaksepäin ja täällä kuvataan edestäpäin.

That said, mainitsen myös etten kertaakaan ole kameraa edes kokeillut laukaista prätkällä. Siinäkin on nopeusmittari, jonka lukemaa voi ajossa verrata tien vieressä oleviin rajoitustauluihin, eli silläkin voi ajaa nätisti. Useimmat meistä varmaan kohtuuvella ajaakin.
Toki pääosa ajelee tunnollisesti. Samahan se on autojen kanssa - pieni osa tötöilee mistä sitten muut ehkä maksaa. Suomessahan uudet kamerat ottaa kuvan takaa, mutta näihin liittyen polisii joskus komnentoi että kilpi yksistään ei riitä laskun lähetykseen.

Kerran olen saanut itse epähuomiossa salaman välähtämään kotimaassa, kerran Saksassa - kummastakaan ei tullut kotiin saakka mitään.

Avatar
Polforea
Viestit: 11551
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jaa ne uudet hypepömpelit ampuu karkaaviakin? Sitten kannattaa varoa ettei moisesta aja ohi alle 20 ylinopeutta, koska liikennevirhemaksuun se kilpi periaatteessa riittää.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 6155
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Polforea kirjoitti:
13 Kesä 2023, 14:42
Jaa ne uudet hypepömpelit ampuu karkaaviakin? Sitten kannattaa varoa ettei moisesta aja ohi alle 20 ylinopeutta, koska liikennevirhemaksuun se kilpi periaatteessa riittää.
Erinomainen liikennevinkki.

...Yksisilmäiset rosvot voisi kaikki hävittää ja laittaa jokaisen tilalle liikennepoliisin. Puupäinen ajonopeuden kyttäys on vain yksi verotuksen muoto, liikenteenvalvontaa verorahojensa vastineeksi ei oikein tunnut saavan.

FinPat
Viestit: 8002
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

krummeh kirjoitti:
13 Kesä 2023, 14:02
Suomessahan uudet kamerat ottaa kuvan takaa,
Eivät ota.

Olisi teknisesti mahdollista mutta eivät ota.

krummeh
Viestit: 84
Liittynyt: 16 Syys 2015, 09:12
Car(s): BMW R1200R, Peugeot 107, BMW 523i // ex 156 2.5 V6 SW, BMW R1100RS, 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: P-Savo

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja krummeh »

FinPat kirjoitti:
13 Kesä 2023, 15:42
krummeh kirjoitti:
13 Kesä 2023, 14:02
Suomessahan uudet kamerat ottaa kuvan takaa,
Eivät ota.

Olisi teknisesti mahdollista mutta eivät ota.
Näinkö se menikin. Muistan aikanaan tästä käydyn keskustelun lopputulemasta vain että edelleenkän ei 2-pyöräisellä helpolla lappua saa. :)

FinPat
Viestit: 8002
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

krummeh kirjoitti:
13 Kesä 2023, 20:05
FinPat kirjoitti:
13 Kesä 2023, 15:42
krummeh kirjoitti:
13 Kesä 2023, 14:02
Suomessahan uudet kamerat ottaa kuvan takaa,
Eivät ota.

Olisi teknisesti mahdollista mutta eivät ota.
Näinkö se menikin. Muistan aikanaan tästä käydyn keskustelun lopputulemasta vain että edelleenkän ei 2-pyöräisellä helpolla lappua saa. :)
Näin se meni. Koska Suomessa tarvitaan kilven lisäksi naama niin eivät edes yritä ampua selkään vaikka tosiaan teknologia sallisi.

Avatar
nipaka
Viestit: 2213
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

FinPat kirjoitti:
13 Kesä 2023, 20:50
krummeh kirjoitti:
13 Kesä 2023, 20:05
FinPat kirjoitti:
13 Kesä 2023, 15:42


Eivät ota.

Olisi teknisesti mahdollista mutta eivät ota.
Näinkö se menikin. Muistan aikanaan tästä käydyn keskustelun lopputulemasta vain että edelleenkän ei 2-pyöräisellä helpolla lappua saa. :)
Näin se meni. Koska Suomessa tarvitaan kilven lisäksi naama niin eivät edes yritä ampua selkään vaikka tosiaan teknologia sallisi.
Ei tarvitse. Kilvet riittää. Riitautin sakon kun kuskia ei tunnistettu ja kävin kuulustelussa. Ei auttanut, maksettava oli. Käräjille meno olisi ollut summaan nähden liian vaivalloista (ja ehkä kallista).
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

FinPat
Viestit: 8002
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

nipaka kirjoitti:
13 Kesä 2023, 20:57
FinPat kirjoitti:
13 Kesä 2023, 20:50
krummeh kirjoitti:
13 Kesä 2023, 20:05


Näinkö se menikin. Muistan aikanaan tästä käydyn keskustelun lopputulemasta vain että edelleenkän ei 2-pyöräisellä helpolla lappua saa. :)
Näin se meni. Koska Suomessa tarvitaan kilven lisäksi naama niin eivät edes yritä ampua selkään vaikka tosiaan teknologia sallisi.
Ei tarvitse. Kilvet riittää. Riitautin sakon kun kuskia ei tunnistettu ja kävin kuulustelussa. Ei auttanut, maksettava oli. Käräjille meno olisi ollut summaan nähden liian vaivalloista (ja ehkä kallista).
Koska? Ennen 01.06.2020 jolloin tieliikennelakia rukattiin?

https://lakineuvo.fi/liikennerikos-ylin ... skaytanto/

Avatar
nipaka
Viestit: 2213
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Oli ennen. Konstaapeli puhui kuvassa näkyvästä leuan kaaresta jonka voisi äiti tunnistaa.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11381
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Ymmärrän kyllä, että täällä pohjolassa vasta opetellaan elämään muiden ihmisten kanssa, mutta kyllä tuossa eurooppalaisessa liikennekulttuurissa olisi vaan paljon hyvää.

Moottoriteiden kaistakuri, muiden huomioiminen kaupunkiliikenteessä jne. Aina vtuttaa täkäläinen minämin-juntteilu, kun on hetkenkin ajellut tuolla etelämpänä/lännempänä sijaitsevissa sivistysvaltioissa.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
_rico
Viestit: 1355
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja _rico »

^Täysin samaa mieltä. Suomi on liikennekulttuurin suhteen vielä kehitysmaa.

Avatar
Giselda
Viestit: 108
Liittynyt: 18 Joulu 2019, 18:47
Car(s): Giulia 1300 Super
Bora

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Giselda »

Näin kuvapätkän juhannuksen paluuliikenteestä. Takaapäin en tunnistanut ainuttakaan autoa. Ennen pystyi nimeämään melkein kaikki mallia myöten ehkä joitakin amerikkalaisia lukuunottamatta. Tässä on syy miksi Mersuissa on nykyään iso tähti keulassa. Ilman sitä kukaan ei erottaisi niitä muista autoista.
Uno per tutti, tutti per uno

Avatar
karila
Viestit: 1190
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Paikkakunta: Turku

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja karila »

Tässä on nyt suhattu Italiassa jonkin aikaa ja yllättävän hyvin liikenne sujuu vaikka esim kiertoliittymässä mitään villkkua käytetä poistuessa kiertoliittymästä. Ja ne skootterit ja moottoripyörät ... :crazyeyes:
Nopeusrajoitukset, siis mitkä nopeusrajoitukset :-D
Kaistalla ajo , heh heh, ihan sama.
- Kari

krummeh
Viestit: 84
Liittynyt: 16 Syys 2015, 09:12
Car(s): BMW R1200R, Peugeot 107, BMW 523i // ex 156 2.5 V6 SW, BMW R1100RS, 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: P-Savo

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja krummeh »

karila kirjoitti:
26 Kesä 2023, 09:48
Tässä on nyt suhattu Italiassa jonkin aikaa ja yllättävän hyvin liikenne sujuu vaikka esim kiertoliittymässä mitään villkkua käytetä poistuessa kiertoliittymästä. Ja ne skootterit ja moottoripyörät ... :crazyeyes:
Nopeusrajoitukset, siis mitkä nopeusrajoitukset :-D
Kaistalla ajo , heh heh, ihan sama.
Näistä syistä tulee Italiaa karsastettua omilla mopomatkoilla.. Muualla ei tarvi kuolemanenkeliä muutaman minuutin välein huiskia pois. Auton ratissa ehkä olisi erilaista kun on peltiä ympärillä enemmän.

Avatar
atti
Viestit: 715
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja atti »

^ Onkohan pohjoisen ja etelän välillä merkittäviä kulttuurieroja liittyen liikennekäyttäytymiseen? Itse olen autoillut ainoastaan Pohjois-Italiassa ja tuolla on mielestäni liikenne ihan järkevää. Vuoristoteillä pyöräilyporukat aiheuttavat välistä jännittäviä tilanteita, mutta muuten aika helppoa. Itselleni on jäänyt mielikuva että etelämmässä liikenne olisi villimpää.

FinPat
Viestit: 8002
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

atti kirjoitti:
26 Kesä 2023, 11:57
^ Onkohan pohjoisen ja etelän välillä merkittäviä kulttuurieroja liittyen liikennekäyttäytymiseen? Itse olen autoillut ainoastaan Pohjois-Italiassa ja tuolla on mielestäni liikenne ihan järkevää. Vuoristoteillä pyöräilyporukat aiheuttavat välistä jännittäviä tilanteita, mutta muuten aika helppoa. Itselleni on jäänyt mielikuva että etelämmässä liikenne olisi villimpää.
Joo. Suostun ajamaan Milanossa mutta en Roomassa. Ja harkitsen uskallanko mennä lainkaan Napolin tasolle...

Werneri
Viestit: 604
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Werneri »

karila kirjoitti:
26 Kesä 2023, 09:48
kiertoliittymässä mitään villkkua käytetä poistuessa kiertoliittymästä.
Siellähän se vilkun käyttö ympyrässä on just päinvastoin kuin meillä täällä eli vilkutetaan vasemmalle kun jatketaan ympyrässä, poistuttaessa ei sitten vilkuteta :crazyeyes:

gYdEbUh
Viestit: 2535
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Huristelin tänä iltana täysiperällä (nykyään kruisailen autojenkuljetus-täykkärillä) motarilta Lahden Kariston liittymästä sisään.
Vauhti on tuossa mutkan keskivaiheilla minulla yleensä 80 paikkeilla, kun siinä on pitkä alamäki jossa vauhti pysyy moottorijarrulla/vapaalla aikalailla samana.
No nyt oli mutkan loppupäässä liikenne seis. Jota ei siis nähnyt vielä mutkan alkuvaiheessa.
Eipä tuossa sinänsä kummempaa, kohtuullisella jarrutuksella pysähtyi hyvin, ei tarvetta mahottoman voimakkaalle jarrutukselle.
Jonon hännässä oli joku uudehko Kia Sorento tai vastaava joka singahti yhtäkkiä jarrutuksen loppuvaiheilla jonon hännästä lähes kokonaan viereiselle nurmialueelle :shock:
Enpä muista moista Amerikan temppua koskaan livenä nähneeni. Kesti hetken tajuta että vetäiksi varmaankin kyseisen liikkeen kun näytti ilmeisesti peilissä huimalta. Olipa kyllä sukkelat reflexit! 8)
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
jargon
Viestit: 616
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)

Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jargon »

Noin 1000km tuli ajeltua viikossa asuntovaunu perässä + parisataa km ilman vaunua.
Todella sujuvasti meni muun liikenteen puolesta(ja toivottavasti omastakin), itse pidin vauhtina noin 85 kmh, tuntuu sopivalta ettei ole ihan tientukkona rekoille yms. Tosin onnibussit tuntuu olevan kovin kiireisiä :roll:

Paitsi viimeisellä taipaleella Jyväskylä-Hankasalmi välillä, ensin eteen tunki sivutieltä megane 80 alueella, joutui aika reippaasti jarruttelemaan, eikä se siinä muutaman kilometrin matkalla edessä tupeksiessa saanut yli 70 mittariin. Tästä kun selvittiin, yritti 206 pösö ohi, ylämäessä, ohituskieltoalueella, ja vielä mutka mäen päällä. Ymmärsi kyllä perääntyä kun ei ihan kerennyt vaunun puoltaväliä pidemmälle. Toki olisin näyttänyt merkkiä että ohi pääsee, mutta ei tullut sopivaa tilaisuutta muun liikenteen takia. Tuntuu muutenkin ettei nykyään takana ajelijat tajua/huomaa jos edellä ajava näyttää vilkulla merkkiä ohitusta varten.
Ja heti Hankasalmelta Pieksämäelle ajellessa focus tyrkkäsi ohi hieman liian pieneen väliin, joutui vissiin vastaantulijakin jo himmailemaan vauhtia ettei kolahda. Tällä ohituksella säästi aikaa noin 5 sekuntia, sama focus odotteli kääntymistä Pieksämäen abc tienoilla.

Hämmentävää että kaikki nämä kohellukset sattui noin 30 km matkalla. Mutta onneksi mitään ei sattunut, ja itse ajan vieläkin täydellisesti :silly: (juuei, välillä tulee mokailtua ja aina hävettää omat mokailut)

Avatar
Macela
Viestit: 2659
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Macela »

Kattelin tänään 2-tiellä perästä kun joku Focus teki pari kertaa aika äkillisen kaistan vaihdon ohituksen jälkeen heti ohitettavan eteen. Kumma tyyli, ensin jonkun pakun eteen nopeella liikkeellä vaikka ohituskaistaa jäljellä vielä runsaasti, näytti jo siltä että vähän vielä äkillisempi ja oltais jo pidon rajoilla. Seuraavalla ohituskaistalla sama homma ja ohitettu Yaris tekikin tuon takia väistöliikkeen reunaviivan yli, ja taas ohituskaistaa oli vielä vaikka kuinka paljon jäljellä.

insinörtti
Viestit: 2648
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^^ en edes muista, milloin viimeeksi olen nähnyt kuorma-auton näyttävän ohitusmerkkiä. Hyödyllinen tapa on kuollut, mutta siihen lie syynsä - nykyään autoissa on tehoa enemmän kuin koskaan ennen ja siitähän sitten johtuu, ettei satasen alueella 60 km/h konttaavasta nosturiautosta tai nopeuttaan 70-90 pumppailevasta moottoroidusta vessasta päästä ohi.

Ja jos joku nyt ohi lähtee muualla kuin ohituskaistalla, niin se tehdään pitkän harkinnan jälkeen ja hyvin varovasti. Ts. kilometrin suoran lopulla hivuttaudutaan rekan rinnalle kaarteen alkaessa.... varmaan nämä hitaalla sytytyksellä varustetut sankarit syynä siihen, että ohitusmerkkien antaminen on loppunut.

Onneksi on vielä ohituskaistat, missä käynnistetään hätätoimenpiteet = nykäistään narusta, joka on kiinni kaasupolkimen alle asennetussa puupalikassa. Nyt kelpaa sille 70-90 pumppailleelle moottorivessallekin 110 ja hlöautoille 130+

Yariskuskeilla on ihan normaali työmatkaliikenteessäkin tapana lauleskella ajaessaan "tule ihana kuolema tule", mutta tämän voin hyvin ymmärtää.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
nipaka
Viestit: 2213
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Matkakopilla kulkiessani olen havainnut perskärpäsillä olevan pitkät piuhat ja hidas sytytys ohitusmerkkiin. Ohitusmerkistä on reipas viive kun ohitusta edes harkitaan.

Ohituskaistalla nopeutta nostavan arvelen johtuvan turvallisuuden tunteesta. Leveä tie -> nopeutta voi nostaa. Nopeutta pumpaavat tai perseessä roikkujat, en osaa sanoa kumpi on ärsyttävämpi. Lisäksi rekan perseessä roikkuvat, joille ei ole aiettakaan ohittaa. Siinä tekee 10m lisää ohitettavaa.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Polforea
Viestit: 11551
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Minä kun oon vuosia ihmetelly että miksi jengi karavaanareita manaa. Karavaanarit yleensä ajaa sivussa ja pitää vauhdin vakiona kun niitä ohittaa. Tasaisia menijöitä, jotka on helppo ohittaa. Ehkä siinä on joku oma pelkotila joka sitten jalostetaan karavaanarin syyksi.

Ohituskaistoilla ohituskaistapäiden vauhtiboostin lisäksi jonossa huomaa helposti toisenkin boostiefektin, joka on helppo sekoittaa "mulkkuun, joka polkee kun sen saisi ohittaa". Siitä jonosta meinaan ekaa vaille kaikki haluaa lähteä ohi edelläkävijästään ja vaikka eka ei nostaisi nopeutta, niin kun toka lähtee siitä ohi, pitää kolmannen polkea lisää että saa ensin välin kiinni ja sitten vielä pitäisi päästä "tulpasta" ohi. Neljännellä on jo tuplarako kirittävänä ennen ohitusta ja hupsista saatana, lisäkaista onkin jo loppu. Tähän kun lisää sen, että se jonon eka polkee vauhtia kun kaista alkaa, niin ohituskatastrooffi on valmis - ja kaistan lopussa tutkaansa nojaileva konstaapeli ilon ja onnen kukkuloilla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1540
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

nipaka kirjoitti:
23 Heinä 2023, 11:14
Matkakopilla kulkiessani olen havainnut perskärpäsillä olevan pitkät piuhat ja hidas sytytys ohitusmerkkiin. Ohitusmerkistä on reipas viive kun ohitusta edes harkitaan.
Ohitusmerkin näyttäminen ei korreloi turvallisen ohituspaikan kanssa, niin ehkä siksi sinne vastaantulevalle kaistalle ei uskalla mennä suoraan. Pyrin itse näyttämään ohitusmerkkiä kun liikun pönttöautolla, koska yleensä ei tule ajettua sitä 100km/h vaikka autolla saa sitä nopeutta ajaakin. Osa perässä roikkujista ei ymmärrä mitä tuo vilkun vilautus tarkoittaa.

Alfalla liikuttaessa on taas usein törmännyt siihen, että sitä ohitusmerkkiä aletaan vilkuttamaan heti kun saavun toisen auton perän tuntumaan. Sitä vilkutetaan sulkuviivojen kohtalla, risteysalueella, mäen nyppylän alla tai kun on vastaantulevaa liikennettä. Eli kaikissa niissä paikoissa missä on vaarallista ohittaa. Ehkä rekkojen kohdalla merkin anto toimii parhaiten, eli ne näyttää merkkiä vain jos ohituspaikka on hyvä.

A Bart
Viestit: 1869
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Olisikohan yksi syy tuohon näytämättömyyteen toisissa vehkeissä oleva vilkun automaattiapuri, joka vilkuttaakin kätevästi kolme ? kertaa vilkkua.
Jotenkin ainakin itselle jäi semmonen fiilis että sitten pitäis jo kääntyä, niin pitkään se mielestäni vilkutti.

Avatar
nipaka
Viestit: 2213
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

matti_vuorio kirjoitti:
23 Heinä 2023, 11:46
Ohitusmerkin näyttäminen ei korreloi turvallisen ohituspaikan kanssa
Ei toki. Vastuu on aina ohittajalla. Ohittajan täytyy varmistua ohituksen turvallisuudesta. Reaktioaika on hidas edes siihen että tarkastetaan näkyvyys ohitusta varten. Ja tähän vielä lisätään perseessä roikkuva, jonka pitää kiihdyttää vastaan tulevien kaistalla. Riittävä väli auttaisi tilanteen tarkkailuun ja nopeuden nostoon.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
jargon
Viestit: 616
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)

Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jargon »

Jatkossa aion näyttää merkkiä vain niille joilla tuntuu olevan aikeita ohitukseen.

Yhdellä ohituskaistalla täytyi ihmetellä tuota ohittamisen vaikeutta, itsellä siis tasainen nopeus, ensimmäinen takanatulijoista pääsi heti kaistan alussa ohi, seuraava heti kun oli ajeltu 1,6km -> pieni tauko ja viimeisen 200m matkalla 7 autoa ohi, ja olisi konstaapeli ollut iloinen mikäli olisi sattunut paikalla olemaan :silly:

Ehkä tuo karavaanareiden manaaminen liittyy osin siihen jos ajetaan liian lähellä, eihän sen laatikon takaa silloin näe kunnolla tuleeko ketään vastaan?

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

https://youtu.be/VNaMwOnt5Cs

Tänään tällainen nuuka karavaanarin ohittaja. Kolmehan mahtuu periaatteessa rinnakkain kunhan kaikki tiedostavat tilanteen, mutta sakkoa saatana tuollaisille mersukuskeille silti. Itsekin pelästyy ja saa vastaantulijan omalle kaistalle pahimmillaan!

gYdEbUh
Viestit: 2535
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Minä kun painelen raskaalla yhdistelmällä lähes aina pitkät matkat vähän reilu 80km/h, ja sama taitaa päteä pitkälti yleisesti ottaen kulkineisiin samalla vauhdilla, en joudu melkein koskaan maantiellä minkään perseilyn kohteeksi.
Tänään painelin XJ:llä Lahti-Mikkeli-Lahti.
Kuten juuri oli pitkälti juttua, letkassa vauhti ainakin vähän alle rajoituksen, ohituskaistoilla kun painelin aina 105km/h+ todellista vauhtia niin keskimääräisesti yhden auton ohi pääsin per ohituskaista. Ja aina sama juttu juuri ohituskaistoilla.
Loppumatkasta kun vauhti tippui heti ohituskaistan lopussa 80km/h 100km/h alueella niin otin kantaa muutaman sekunnin äänitorvella..

Sitten oli yksi vanha Fiat Punto joka löysi kaasun kun ohitin pitkällä suoralla 105km/h+ todellista niin että vastaantulija pääsi turhan lähelle kun käännyin Punton eteen. Saa olla uskomattoman fiksu kuski että näkee kannattavaksi painaa kaasua kun on rinnalla ohittamassa ja vastaan tulee auto.
Pitäisi painaa heti eteen ajamisen jälkeen nopeasti jarrua niin että vauhti tippuu ennen ohitusta olevalle tasolle. Jos tulee perään niin ei muuta kun soitto poliisille ja odottelemaan. Sopii minulle.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

insinörtti
Viestit: 2648
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Polforea kirjoitti:
23 Heinä 2023, 11:32
^Minä kun oon vuosia ihmetelly että miksi jengi karavaanareita manaa. Karavaanarit yleensä ajaa sivussa ja pitää vauhdin vakiona kun niitä ohittaa.
Karavaanarien kanssa vähemmän onkin ongelmaa. Iäkkäämmät matkailuautot sen sijaan tuntuvat ihan rehellisesti uupuvan ylämäkiin. Vaikka mäen alla nosteltaisiin nopeutta liki 90, niin pahimmillaan vauhti hiipuu siinä mäessä kuudenkympin pintaan.

Vaan tämä nopeuden pumppailija ajoi tuoreen oloisella kapistuksella, joka myös kykeni ohituskaistan kohdalla kiihdyttämään ylämäestä huolimatta yli sataseen. Eli jonon hinaaja lähtikin painemaan karkuun, kun oma vauhtini tökkäsi vakkariin asetettuun hilppasen yli sataseen. No, kymmenkunta järkiautoilijaa tottakai otti haasteen vastaan ja onnistui tuon sankarin ohittamaan. Vauhdit varmaan 140 luokkaa näillä, mutta ohituskaistalla rajoitus +30...+50 on ihan ok. Ohituskaistojen välillä ei ole, joten ei voi ohittaa.... Myös moottoritiellä täytyy varoa, ettei nopeusero ohitettavaan rekkaan kasva suuremmaksi kuin 5 km/h. Tottahan toki nopeusero pitää tasata myös ohittajiin nähden.

Paukkuja autossa siis oli, mutta esonbaarin säästöoppien mukaisesti ohituskaistojen välit piti ajaa tiiliskivi polkimen alla - tasamaalla 85-90 km/h ja ylämäissä nopeuden annettiin puutua - tämän hidastaminen oli niin selvää, että sen pystyin havaitsemaan etäältäkin. Ei siis ollut pelkästä jonon pumppausliikkeestä kiinni. Kummasti vaan nämä säästöopit lentää aina ja poikkeuksetta ikkunasta pihalle ohituskaistan alkaessa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Polforea
Viestit: 11551
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

insinörtti kirjoitti:
23 Heinä 2023, 21:54
Karavaanarien kanssa vähemmän onkin ongelmaa. Iäkkäämmät matkailuautot sen sijaan tuntuvat ihan rehellisesti uupuvan ylämäkiin. Vaikka mäen alla nosteltaisiin nopeutta liki 90, niin pahimmillaan vauhti hiipuu siinä mäessä kuudenkympin pintaan.
Sama koskee joitain muitakin vanhempia kulkineita, mutta niistä pääsee yleensä helpolla ohi vaikka kuski polkisikin kaasua. Jos vauhti hyytyy rankasti ylämäkeen, niin ei se myöskään kiihdy tasaisella.

Kyllä kai karavaanareihin/matkailuautoilijoihinkin mulkkuja mahtuu, oman kokemukseni mukaan ne vaan on keskimääräistä renkaanpyöritäjää tasaisempia kuskeja, helpompia ennakoida ja harmittomampia.

Ja kyllä, niitäkin ohituskaistapäitä tosiaan on, jotka polkee kaasua siinä jonon kärjessäkin. Niiden kanssa haitariboosti saa aikaan tosi hienoja ilmiöitä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

jalittam
Viestit: 1861
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Käyttäkkää sitä vilkkua joka risteyksessä, kaistanvaihdos, tahi ympyrässä, jne, vaikka luulet olevasi ainoa siinä liikennetilanteessa.
Mietitkö samalla lailla manuaalivaihteisella, että nyt pitäisi kytkinpedaalia painaa kun vaihdetta vaihdan, eikö pitäs olla automaatio?
Mikä vittu siinä vilkkuviikses o pelottavaa?

Nykyään tuntuu, et porukka tulee vain hengailemaan liikenteeseen.
Äärivitutus tulee nopeushumppaajista. Lie suurimmilta osin kulkineis vakkari. Mikä se on?

Somettajia ei tiete valvota, koska "automaattinen liikennevalvonta" keskittyy nopeuksiin.
Ekologista, kun 100 alueella letka jarruttaa sinne liki 70 nopeuteen tolpan kohalla. Vittu ku liikenne o sujuvaa.

Pari kertaa vuoteen, ajelen duunimatkaa vakkarikuskin peräs. Ny viimekeväänä viimeks toytan peräs (!). Muutoin nopeus humppaa välil liki 20kmh.
Mitä helkkaria siel kabiinis touhutaan? Kuha tulin hengaileen?

Ei kerpele.
Enkä viitti ees Nakkilan/Harjavallan moottoriteistä avautua.
Siis ohituskaistaosuuksista....

Avatar
Aquatica
Viestit: 15113
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ei tästä ole montaa aikaa, kun pitkästä aikaa piti räikkää soittaa valtatietllä.

100-alue ja kameratolpan kohdalla vauhti 60:iin, koska ilmeisesti ei oltu pysytty yhtään hereillä rajotuksesta. Oon niin tottunut tuohon, että ei yleensä hetkauta, mut nyt oli ihminen kyydissä joka hieman säikähti äkkinäistä hidastustarvetta ni annoin kuulua.
Sama autoilija teki saman tempun jokaisen kameratolpan kohdalla mitä näin, useamman kerran melkein heti rajoituskyltin jälkeen olevan tolpan kohdalla.

Eikä ollut edes seniilin oloinen vanhus, vaan ihan vaan aikuisessa iässä. Puhelin tosin tuntui löytyvän kädestä useamman kerran :roll:

Avatar
dnapekko
Viestit: 614
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Aquatica kirjoitti:
24 Heinä 2023, 03:20
Ei tästä ole montaa aikaa, kun pitkästä aikaa piti räikkää soittaa valtatietllä.

100-alue ja kameratolpan kohdalla vauhti 60:iin, koska ilmeisesti ei oltu pysytty yhtään hereillä rajotuksesta. Oon niin tottunut tuohon, että ei yleensä hetkauta, mut nyt oli ihminen kyydissä joka hieman säikähti äkkinäistä hidastustarvetta ni annoin kuulua.
Sama autoilija teki saman tempun jokaisen kameratolpan kohdalla mitä näin, useamman kerran melkein heti rajoituskyltin jälkeen olevan tolpan kohdalla.

Eikä ollut edes seniilin oloinen vanhus, vaan ihan vaan aikuisessa iässä. Puhelin tosin tuntui löytyvän kädestä useamman kerran :roll:
Minä kans ajoin kerran tuollaisen toopen perässä, ja kieltämättä vahingoniloa löytyi, kun sitten yhden tolpan kohdalla ei himmannutkaan tavalliseen tapaan, ja välähdys kävi. Sitten nopeus putosi kokonaan, ja oli pakko mennä ohi
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
atti
Viestit: 715
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja atti »

Nyt kun on toistuvasti törmännyt samaan urpoiluun niin pitää avautua. Kun auto ajaa pihakadulla rauhallista vauhtia, vilkku vasemmalle vilkuttaen, ei ole hyvä idea lähteä ohittamaan vasemmalta esim. sähköpotkulaudalla tai pyörällä. Tätä ei monetkaan noilla kulkupeleillä liikkuvat ymmärrä. Tuossa on suuri riski saada joku koristamaan auton kylkeä.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8717
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ihan samaa sarjaa on peruuttavan auton taakse kävelijät. Vaikka vastuu onkin peruuttajalla, niin onko sinne jo liikkuvan auton taakse ihan pakko mennä. Ja tämä ei niinkään usein itse ajaessa osu kohdalle, ainakaan niin, että huomaisi, jos tapahtuu, mutta parkkipaikoilla kävellessä näkee aivan jatkuvasti. Siihen nähden tapahtuu vahinkoja lopulta suhteellisen vähän.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

FinPat
Viestit: 8002
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Alfissimo kirjoitti:
24 Heinä 2023, 15:19
Ihan samaa sarjaa on peruuttavan auton taakse kävelijät. Vaikka vastuu onkin peruuttajalla, niin onko sinne jo liikkuvan auton taakse ihan pakko mennä. Ja tämä ei niinkään usein itse ajaessa osu kohdalle, ainakaan niin, että huomaisi, jos tapahtuu, mutta parkkipaikoilla kävellessä näkee aivan jatkuvasti. Siihen nähden tapahtuu vahinkoja lopulta suhteellisen vähän.
Tähän muuten Teslan avaruusalusäänet peruutettaessa ovat yllättävän hyvä lääke.

Avatar
karila
Viestit: 1190
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Paikkakunta: Turku

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja karila »

FinPat kirjoitti:
24 Heinä 2023, 15:28
Alfissimo kirjoitti:
24 Heinä 2023, 15:19
Ihan samaa sarjaa on peruuttavan auton taakse kävelijät. Vaikka vastuu onkin peruuttajalla, niin onko sinne jo liikkuvan auton taakse ihan pakko mennä. Ja tämä ei niinkään usein itse ajaessa osu kohdalle, ainakaan niin, että huomaisi, jos tapahtuu, mutta parkkipaikoilla kävellessä näkee aivan jatkuvasti. Siihen nähden tapahtuu vahinkoja lopulta suhteellisen vähän.
Tähän muuten Teslan avaruusalusäänet peruutettaessa ovat yllättävän hyvä lääke.
Juu, samaa ääntelyä löytyy myös vaimon sähkömekanosta.
- Kari

Avatar
nipaka
Viestit: 2213
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Kun saisivat patterikulkineisiin äänet myös eteenpäin ajettaessa.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4486
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

nipaka kirjoitti:
24 Heinä 2023, 18:05
Kun saisivat patterikulkineisiin äänet myös eteenpäin ajettaessa.
Joo Nirossa tulee 30 km/h asti varoääntä jalankulkijoille haluttaessa, mutta
ei se mikään Corvette ole ääneltään :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
nipaka
Viestit: 2213
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Jiitee kirjoitti:
24 Heinä 2023, 19:14
nipaka kirjoitti:
24 Heinä 2023, 18:05
Kun saisivat patterikulkineisiin äänet myös eteenpäin ajettaessa.
Joo Nirossa tulee 30 km/h asti varoääntä jalankulkijoille haluttaessa, mutta
ei se mikään Corvette ole ääneltään :wink:
Sen mitä olen paristokäyttöisistä havainnut, parkkipaikalta lähtevät ilman ääntä. Autoista kävelijä äänen perusteella osasi ennakoida jotain tapahtuvan. Nyt kun kuljin on pyörillä kulkeva tietokone jossa kuljettajalta ei osaamista vaadita, saa jalankulkija olla varuillaan.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1567
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

nipaka kirjoitti:
24 Heinä 2023, 22:19
Jiitee kirjoitti:
24 Heinä 2023, 19:14
nipaka kirjoitti:
24 Heinä 2023, 18:05
Kun saisivat patterikulkineisiin äänet myös eteenpäin ajettaessa.
Joo Nirossa tulee 30 km/h asti varoääntä jalankulkijoille haluttaessa, mutta
ei se mikään Corvette ole ääneltään :wink:
Sen mitä olen paristokäyttöisistä havainnut, parkkipaikalta lähtevät ilman ääntä. Autoista kävelijä äänen perusteella osasi ennakoida jotain tapahtuvan. Nyt kun kuljin on pyörillä kulkeva tietokone jossa kuljettajalta ei osaamista vaadita, saa jalankulkija olla varuillaan.
Vanhemmat kulkeekin ilman ääntä, uudemmat ei.
https://moottori.fi/liikenne/jutut/sahk ... einoaanet/

Avatar
Polforea
Viestit: 11551
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kaikki noista varoitusäänistä (mistä pitää saada kuuluvia, muttei ärsyttäviä eikä häiritseviä, sekä loogisia muttei liian responsiivisia...) ei valitettavasti tule mieleen, että se varoittaa liikkuvasta autosta. Kollegan Kugan kanssa pohdittiin useamman kerran että kenen puhelin soi ja missä, ennenkö tajuttiin että ääni tulee siitä autosta peruuttaessa.

Vanhanmallinen pörinä on sen verran samankaltaista vehkeestä riippumatta, että sen tajuaa helpommin. Ehkä noihin keinoääniinkin tottuu ja ehkä niihin löydetään hyvä formaatti.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5652
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Tammelasta kun mennään Riihimäen suuntaan, niin siinä tulee tietä, jossa keskellä on eräänlainen kapea kaista. Täytyy myöntää, etten tiedä miten tuollaista tietä tulisi käyttää (muuten kuin ajamalla omalla kaistalla), mutta ei varmaankaan niin, että kenttähöyläämöllä painetaan kaistamerkinnät renkaiden välissä ja vastaantulijat väistäköön? Vai onko tämä joku paikallinen idea kevyen liikenteen väyläksi, että saadaan talvikunnossapito hoidettua yksillä ajoilla? :mrgreen:

Oma lukunsa on liikenneasemien vessat. Aivan käsittämätöntä porsastelua. Helikopterin pyörittäminen niinsanotun pienemmän hädän heiton aikana lienee vakiintunut käytäntö, mutta mikä saa ihmisoletetun vetelemään paskarantuja pitkin seiniä ja kalusteita?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Polforea
Viestit: 11551
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Soon tuplakeskiviiva. Se on vähän niinkuin pirun levee keskiviivotus, mutta siitä on maalattu vain ne pitkittäisreunat. Taitaa yhä olla testikäytössä vain 54-tiellä, eli juurikin sillä kympiltä Riksuun ja siitä Lahteen vievällä pätkällä.

Kuuluu ajella sillain, että sen keskiviivotuksen oikeanpuoleinen osuus jää oman kulkupein vasemmalle puolen, paitsi jos on ohittamassa, jolloin keskiviivotuksen vasemmanpuoleisen osuuden kuuluu jäädä oman kulkupelin oikealle puolen.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

KL
Viestit: 233
Liittynyt: 08 Tammi 2006, 16:45

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja KL »

mutt kirjoitti:
27 Heinä 2023, 19:44
Tammelasta kun mennään Riihimäen suuntaan, niin siinä tulee tietä, jossa keskellä on eräänlainen kapea kaista. Täytyy myöntää, etten tiedä miten tuollaista tietä tulisi käyttää (muuten kuin ajamalla omalla kaistalla), mutta ei varmaankaan niin, että kenttähöyläämöllä painetaan kaistamerkinnät renkaiden välissä ja vastaantulijat väistäköön? Vai onko tämä joku paikallinen idea kevyen liikenteen väyläksi, että saadaan talvikunnossapito hoidettua yksillä ajoilla? :mrgreen:

Oma lukunsa on liikenneasemien vessat. Aivan käsittämätöntä porsastelua. Helikopterin pyörittäminen niinsanotun pienemmän hädän heiton aikana lienee vakiintunut käytäntö, mutta mikä saa ihmisoletetun vetelemään paskarantuja pitkin seiniä ja kalusteita?
Pahus kun juuri poistin kuvat Rauman kolmekirjaimisen liikenneaseman vessoista, jotka kuvasin vuosi sitten ja lähetin paikallisen osuuskaupan toimarille. Kolmesta miesten vessasta yksi pois käytöstä ja kaksi paskottu oikein kunnolla. Kassatyttö valitteli ja kertoi, ettei kuulu heille kun xxx firma hoitaa siivoukset.

Avatar
nipaka
Viestit: 2213
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Käyttämässäni marketin parkissa ei ole "blondiruutuja". Siispä se valtava malmikasa joka vetää sisävesihinaajaa pitää pysäköidä ajoväylälle. Parkin perällä varmasti olisi tilaa, mutta idiootin (istui malmikasassa) läski ämmä ei jaksa kävellä sieltä alkoon. Varmasi mukavaa katsella aiheuttamansa ruuhkaa lauantaina noin klo 11. Eikä ollut ensimmäinen kerta.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6715
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Tulin eilen Olarin Prismasta kakkoskehän siittymälle länteen (onkohan Merituulentie tjs). Vastaan suhasi seniorikansalainen apukuskinsa kanssa. Naavaparta näytti aika jännittyneeltä, ehkä koska vastaantulijat.

gYdEbUh
Viestit: 2535
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Ajoin tänään Mikkelissä parkkipaikalta pois täysiperällä. Käännös oli sellainen että kärry oikaisi reilusti, mennen lähes kokonaan vastaantulijan kaistalle.
Tuohon väliin tuli eräs Kia, ja jäätiin siihen pattiin. Minun ei tuosta solmusta enää kannattanut lähteä koittamaan peruutella mihinkään.
Odotin vähän aikaa, ja kun mitään ei tapahtunut painoin lyhyesti tööttiä.
Odotin taas vähän aikaa, ja painoin pitempään tööttiä kun mitään ei tapahtunut.
Odotin taas vähän aikaa ja painelin sitten auton jutuille kun mitään ei tapahtunut.
Vähän aikaa etumatkustajan kanssa jutellessani sain tietää että kuskina oleva noin 18 vuotias nainen oli juuri suorittamassa inssiajoa x)
(auto oli muuten normaalin näköinen, mutta valkoinen kolmio taisi olla perässä)
Menin takaisin autooni ja odottelin kun Kia pikkuhiljaa liikkui jalkakäytävän päältä (ei isoja kanttareita) pois välistä x)
Veikkaan vahvasti että tämä episodi tulee mainituksi kyseisen naisen lähipiirissä useita kertoja..
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Dali
Viestit: 149
Liittynyt: 16 Syys 2021, 21:03
Car(s): 916 GTV 3.0 24v Phase 2
Megane Sport Tourer 1.4 "TCe 170"
Paikkakunta: Raisio

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Dali »

Tänään Turun Koulukadulla joku nisti/pakuäijä huomasi keskellä risteystä olevansa väärällä kaistalla ja ajavansa ohi oikeasta risteyksestä. No, ei mitään. Tiukka käännös 40 km/h vauhdeista vasemmalle Puutarhakadulle vasemmanpuoleisimman kaistan yli ja jäi vielä ainakin 15 senttiä marginaalia vasenta kaistaa ajaneen vanhan pariskunnan vuosikerta-Mercedeksen keulaan.

Vanhuksella taisi onnistuneen hätäjarrutuksen jälkeen ymmärrettävästi tulla pieni hätäkin tilanteessa, kun tuntui kaasu ja kytkin menneen tilanteen jälkeen väliaikaisesti sekaisin. Tällä kertaa kukaan ei loukkaantunut, mutta niin lähellä oli kuin vain voi olla.

Vastaa Viestiin