Vaimo jätti tänään mulle Stelvion avaimet!
Mitä uutta löysin autostani?
- Stelvion bensavalo vaihtuu keltaisesta punaiseen sitten kun ollaan ihan höyryillä.
Haastan näillä phoshoppaamattomilla Stelvion tankkauskuvilla höyryautokisaan!
Ja muistetaan että dieselin tankki on ohjekirjan mukaan vain 64L
Vaimo jätti tänään mulle Stelvion avaimet!
Mitä uutta löysin autostani?
- Stelvion bensavalo vaihtuu keltaisesta punaiseen sitten kun ollaan ihan höyryillä.
Omassa diesel-Giuliassa keltainen vaihtuu punaiseksi alle 10 km sisään ja pumpulle päästyä tankissa on vielä 5 litraa.
Tajusin joku aika sitten että XJ6:ni vanteet on Daimler double six:n vanteet. Eli XJ12 ensiasennusvanteet, joita ei vaikuttaisi saaneen muihin malleihin uutena.
Ei nuo vanteet juuri miltään näytä, mutta niissä on sellainen kuriositeetti että niissä on keskikapselit, joiden keskellä on irroitettava keskimerkki (:
Lancia Delta III:sta lasinpesunestesäiliön korkin alta eräänlaisen korotuskauluksen. Olenkin ihmetellyt, että on kyllä todella vaikeata ja hidasta täyttää Deltan pesunestesäiliötä, kun vain aivan pieni noro menee sisään. Kovempaa kaataessa säiliö "röyhtäisee" osan nesteestä yli. Täyttöaukon sisäreunassa onkin näköjään ylös nostettava kaulus, jonka ylhäällä ollessa säiliöstä täytön yhteydessä poistuiva ilma virtaa nätisti ohi sisään menevän nestevirtauksen. Tuon kun olisi tajunnut jo aiemmin, niin olisi monta tuhmaa sanaa jäänyt sanomatta...
Meni siis 2kk löytää vilkkuviiksen päästä nappi josta tuota boseliftin ajotietokonetta käytetään. Aika turha kapistus, ainakin kulutus näytti olevan 1,5 litraa optimistinen ja kehtasi vieläpä väittää että tankillisella (noin 55l) mentäisiin 1100km
Parhaimmillaankin tuolla tuntuu pääsevän noin 750-800km
^ Vakio feature ollut ainakin omissa rattiläpyskä malleissa, eli voi vaihtaa rattiläpysköillä vaikka ei olisi erikseen laitettu manuasentoon. Palaa sitten hetken päästä taas automaattiasentoon.
Noin taitaa olla ihan kaikissa automaateissa. Sen idea on että vaikka oot automaatilla, voit pakottaa isompaa tai pienempää esim mutkaan tullessa.
Jos toi oli uus juttu niin kokeile vielä seuraavat.
Auto N asennossa ja vedä oik vivusta, menee vaihteelle
auto vaihteella (manuaalisesti tai automaattisesti), vedä molemmat vivut yhtäaikaa -> menee vapaalle.
Tuut reippaassa ajossa mutkaan. Pidä vasenta lapaa pohjassa -> menee vaikka kasi vaihteelta niin pienelle kuin vaan pystyy.
Noin taitaa olla ihan kaikissa automaateissa. Sen idea on että vaikka oot automaatilla, voit pakottaa isompaa tai pienempää esim mutkaan tullessa.
Jos toi oli uus juttu niin kokeile vielä seuraavat.
Auto N asennossa ja vedä oik vivusta, menee vaihteelle
auto vaihteella (manuaalisesti tai automaattisesti), vedä molemmat vivut yhtäaikaa -> menee vapaalle.
Tuut reippaassa ajossa mutkaan. Pidä vasenta lapaa pohjassa -> menee vaikka kasi vaihteelta niin pienelle kuin vaan pystyy.
Juu, siin on varorajoitin, joten ei anna vaihtaa liianpienelle vaihteelle.
Manuaalilla kun ajaa niin muistaakseni on, että voit kiihdyttää rajoittimeen saakka ja sitten rajoitin alkaa katkomaan ettei kierrokset enää nouse ja pitää itse vaihtaa suurempaa vaihdetta.
Bemussa on tämä mielestäni paremmin ohjelmoitu, kun siinä ohjelmisto vaihtaa automaattiseti isompaa kun vedät rajoittimeen.
Tuli yllärinä itselle kun kerran kokeilin. Onkohan toi muutettavissa ohjelmoinnilla ?
Giuliassa (ja varmaan myös Stelviossakin) on makee kyllä se että saat P:ltä D:lle vetämällä oikeeta läpyskää. Molempia vetämällä samaan aikaan tais mennä N:lle. Tätä ominaisuutta en oo nähny vielä missään muussa autossa paitsi joissain Ferrareissa. Jonkun viikon ajelin Giulialla ja tykkäsin kyllä aina lähteä liikkeelle niin että rattiläpästä D päälle.
Giuliassa (ja varmaan myös Stelviossakin) on makee kyllä se että saat P:ltä D:lle vetämällä oikeeta läpyskää. Molempia vetämällä samaan aikaan tais mennä N:lle. Tätä ominaisuutta en oo nähny vielä missään muussa autossa paitsi joissain Ferrareissa. Jonkun viikon ajelin Giulialla ja tykkäsin kyllä aina lähteä liikkeelle niin että rattiläpästä D päälle.
Noin taitaa olla ihan kaikissa automaateissa. Sen idea on että vaikka oot automaatilla, voit pakottaa isompaa tai pienempää esim mutkaan tullessa.
Jos toi oli uus juttu niin kokeile vielä seuraavat.
Auto N asennossa ja vedä oik vivusta, menee vaihteelle
auto vaihteella (manuaalisesti tai automaattisesti), vedä molemmat vivut yhtäaikaa -> menee vapaalle.
Tuut reippaassa ajossa mutkaan. Pidä vasenta lapaa pohjassa -> menee vaikka kasi vaihteelta niin pienelle kuin vaan pystyy.
Juu, siin on varorajoitin, joten ei anna vaihtaa liianpienelle vaihteelle.
Manuaalilla kun ajaa niin muistaakseni on, että voit kiihdyttää rajoittimeen saakka ja sitten rajoitin alkaa katkomaan ettei kierrokset enää nouse ja pitää itse vaihtaa suurempaa vaihdetta.
Bemussa on tämä mielestäni paremmin ohjelmoitu, kun siinä ohjelmisto vaihtaa automaattiseti isompaa kun vedät rajoittimeen.
Tuli yllärinä itselle kun kerran kokeilin. Onkohan toi muutettavissa ohjelmoinnilla ?
Bemarissa ja volkkarin dsg:ssä ei ole ulkomailla kutsuttua "True manual" ominaisuutta. Ja arvaa onko se niissä haluttu ominaisuus. Pystyy niihinkin toki koodaamaan laatikkosoftalla.
Oot muuten niitä harvoja jotka missään määrin tykkää tosta automaattivaihtamisesta rajoittimella manuaali moodissa ihan maailmanlaajuisesti. Esim jos yhtään tykkää luisutella niin toi ei oo kiva. Huomaat luisussa että vaihde on jo nelosella ja pyörät pyörii pitkälle toistasataa, vaikka kakkosella lähdit luistoon. Tai vaihtoehtoisesti paremmalla pidolla tyssää kun seinään ku se lyö ittekseen isomman pesään.
Ja laatikkosoftalla toi on muutettavissa, mutta harkitse kahdesti. Soudat täysin vastavirtaan kun alfa on kerran hienosti "true manualin" sallinut.
Kyl mä sen tiesin, et D:lle sillai, mut kyse oli D2:sta.
Joo ihan normaalia. Muistaakseni kaikki muun merkkisetkin autot joita kokeillut, tottelee rattivaihteita myös automaatti -tilassa. Ja jatkaa tosiaan taas automaattina hetken kuluttua.
Edelleen, MIKÄ on tuo D-2 -asento? Kasvaako huippunopeus ja vetävät pyörät lisääntyvät, kun sillä polkaisee?
Onko minun hylättävä ryhmä hetkeksi ja googletettava ihan itse.
Arvelin näet kokeneempien jo löytäneen tuon kakkosen ja ihmetelleen sen selväksi.
D1 ykkösvaihde päällä
D2 kakkonen päällä
D3 kolmonen päällä
D4 nelonen päällä
D5 vitosvaihde päällä
D6 kutosvaihde päällä
D7 seiska päällä
D8 kasivaihde päällä
Onkos Giuliassa tämä Laten löytämä D2 samaa sarjaa, kuin joidenkin vanhempien autojen ns. winter-asento, jolloin lähtee liukkaalla 2-vaihteella. Giuliassa se vain pakotetaan rattilavoilla, eikä tietenkään ole pakko olla talviliukas.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Oikeastaan havainto mummin ja meikän puhelimiin liittyen. Kappas vain omani
lykkäsin Kian Niron plugarin keskikonsolin tyhjään tilaan, ja puhelin rupesi ottamaan sähköenergiaa
langattomasti vastaan , which was nice Sama onnistui myös mummin luurilla.
Minusta oli aikas yllättävää että tuosta -95 XJ:stä, joka oli tuolloin siis ollut vähän aikaa Fordin omistama, löytyi konetilasta joku alkuperäisen näköinen ilman kiertoon liittyvä osa jossa on Siemensin, Volkkarin ja Audin valumerkit
Konetilassa muuten näyttäisi vielä olevan aika tarkkaan kaikki osat lukuunottamatta perus huolto-osia, alkuperäisiä vuodelta -95. Eikä auton toiminnassa ole juuri mitään probleemaa.
Adaptiiviset xenonit. Aika mukava yllätys miten alfasta löytyikin odotettua paremmat valot. Luulin, että nämä oli vain kurvivalot, mutta näistä löytyi sitten enemmänkin älyä.
Quattroportesta löytyi alipaineella toimiva lämmityslaitteen läppien ohjaus. Ihmettelin rintapellin läpi menevää alipaineletkua, jota ei löydy piirustuksesta. Ainoa keksimäni käyttötarkoitus olisi läppien käyttövoima ja toden totta, kun letkun nyhtää irti niin ilman suuntaus lakkaa toimimasta.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.
Kaksi avautuvaa kattoluukkua yhdestä ja samasta autosta. Etummaisen saa avattua takareunasta ja liu'utettua taakse, taaemman luukun saa auki vain takareunastaan.
En omasta autosta, mutta yllätys oli suuri niin pienestä asiasta kuin tupakansytytin uudessa autossa.
Kuljetin täysin uuden Volkkari Transportterin liikkeeseen, ja siinä oli ihan tupakan kuvalla varustettu tupakansytytin.. Luulin että nuo on olleet jo vuosia kiellettyjä EU:ssa jne. Mutta ei kai sitten.
Siinä on muuten harvinainen varuste uudessa autossa voin kertoa.
Kaksi avautuvaa kattoluukkua yhdestä ja samasta autosta. Etummaisen saa avattua takareunasta ja liu'utettua taakse, taaemman luukun saa auki vain takareunastaan.
Kuulostaa Q7:lta. Natiseeko miten pahasti? Omassa natisee, kelistä riippuen joko vähän tai todella ärsyttävästi.
Kaksi avautuvaa kattoluukkua yhdestä ja samasta autosta. Etummaisen saa avattua takareunasta ja liu'utettua taakse, taaemman luukun saa auki vain takareunastaan.
Kuulostaa Q7:lta. Natiseeko miten pahasti? Omassa natisee, kelistä riippuen joko vähän tai todella ärsyttävästi.
Sellainenhan se. En ole vielä niin paljon ehtinyt ajella että olisin natinoihin kiinnittänyt huomiota. Nahkeasti se sulkeutuu, joten huoltotoimenpiteitä sille täytyy suorittaa.
Ensikertalaisia 75:n kyydissä tänään ja tutkivat kaikkea sisätiloista löytyvää kiinnostuneena.
Etupenkkien välissä olevassa konsolissa on penkinlämmittimen nappulan vieressä saman näköinen namiska kuin kojetaulun tupakansytytin.
Sehän olikin irrallinen osa ja alta löytyi virran ulosotto, jonka sähköt käytettävissä vain kun avaimesta on käännettynä virta päälle.
Eli Alfassa on kaksi paikkaa nykyajan latureille .
Mihin tuota on voinut käyttää vuonna 1986; ei ollut kännyköitä tai latureita ladattavaksi...
Tosiaan; olihan meilläkin 1980-luvulla Salora 15L30 matkaväritelkkari suorakulmaisella kuvaputkella ja siinä 12 V käyttömahdollisuus.
En kyllä muista, että olisi ikinä kokeiltu auton akulla vai pitiköhän siihen hankkia joku lisävaruste akkukäyttöä varten.
Luultavasti piti. En muista kasarimatkatelkkaria joka olisi toiminut suoraan 12 voltilla.
Autosta en löytänyt mitään, mutta tallista löysin. Ostin B-kaupasta akkulaturin luultavasti vuonna 2000, ja jo tänään huomasin sen tehdyn Kiinan sijasta San Marinossa.
RSM.jpg (55.06 KiB) Katsottu 3443 kertaa
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.
Meillä oli sellainen autossa. Faija toi sen jostain ulkomailta.
Kuvaruutu oli ehkä kuusituumainen ja koko laatikon pituus oli varmaan 40 cm. Muistaakseni sen sai toimimaan myös paristoilla, mutta ei kylläkään kovin pitkään.
Luultavasti piti. En muista kasarimatkatelkkaria joka olisi toiminut suoraan 12 voltilla.
Minä muistan, DUX, mustavalkoinen ruutu ja kaksiväriset vaaleamman/tummanruskeat kuoret. Joskus 80-luvun alussa, kun edeltäjänsä punakuorinen ASA piti jostain syystä vaihtaa. Mökin lattiassa on edelleenkin laikkuja roiskuneesta akkuhaposta.
Oma löytö oli, että Lybran ABS:ään pääsemiseksi pitää olla KKL-kaapeli, ELM ei kelpaa. Tosin myöhemmin tuli mieleen, että ABS-valo syttyi varmaan siksi, että en laittanut yhden anturin liitintä takaisin kiinni, joten selvittäisiin varmaan ilmankin kaapelia.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Löysin peilien sähköisen käännön. Tai taittamisen, miten sen nyt sanois. Kyl te tiiätte.
Oon melko varma, että ekassa Giuliettassani ei moista ollut.
Tällä toisella hämärissä kotiin ajellessani kiinnitin huomiota peilien säätönupikassa olevaan ”tahraan”. Katoin eka, että nappi on kulunu ja valo paistaa läpi mistä sattuu, mutta parkissa tarkemmin tutkaillessa se olikin nappi, joka kääntää peilit kylkiä vasten.
On sitä kaikkea, vaan tarvetta en vielä keksiny.
Löysin peilien sähköisen käännön. Tai taittamisen, miten sen nyt sanois. Kyl te tiiätte.
Oon melko varma, että ekassa Giuliettassani ei moista ollut.
Tällä toisella hämärissä kotiin ajellessani kiinnitin huomiota peilien säätönupikassa olevaan ”tahraan”. Katoin eka, että nappi on kulunu ja valo paistaa läpi mistä sattuu, mutta parkissa tarkemmin tutkaillessa se olikin nappi, joka kääntää peilit kylkiä vasten.
On sitä kaikkea, vaan tarvetta en vielä keksiny.
Kaupungissa kadunvarteen pysäköitäessä erittäin käytännöllinen varuste.
Löysin peilien sähköisen käännön. Tai taittamisen, miten sen nyt sanois. Kyl te tiiätte.
Oon melko varma, että ekassa Giuliettassani ei moista ollut.
Tällä toisella hämärissä kotiin ajellessani kiinnitin huomiota peilien säätönupikassa olevaan ”tahraan”. Katoin eka, että nappi on kulunu ja valo paistaa läpi mistä sattuu, mutta parkissa tarkemmin tutkaillessa se olikin nappi, joka kääntää peilit kylkiä vasten.
On sitä kaikkea, vaan tarvetta en vielä keksiny.
Moottoritiellä yöaikaan erittäin kätsyä, ei takana kyyläävien valot häikäse.
Löysin peilien sähköisen käännön. Tai taittamisen, miten sen nyt sanois. Kyl te tiiätte.
Oon melko varma, että ekassa Giuliettassani ei moista ollut.
Tällä toisella hämärissä kotiin ajellessani kiinnitin huomiota peilien säätönupikassa olevaan ”tahraan”. Katoin eka, että nappi on kulunu ja valo paistaa läpi mistä sattuu, mutta parkissa tarkemmin tutkaillessa se olikin nappi, joka kääntää peilit kylkiä vasten.
On sitä kaikkea, vaan tarvetta en vielä keksiny.
Moottoritiellä yöaikaan erittäin kätsyä, ei takana kyyläävien valot häikäse.
Turvallista (laillista) ajella autolla ilman sivupeilejä?
Löysin peilien sähköisen käännön. Tai taittamisen, miten sen nyt sanois. Kyl te tiiätte.
Oon melko varma, että ekassa Giuliettassani ei moista ollut.
Tällä toisella hämärissä kotiin ajellessani kiinnitin huomiota peilien säätönupikassa olevaan ”tahraan”. Katoin eka, että nappi on kulunu ja valo paistaa läpi mistä sattuu, mutta parkissa tarkemmin tutkaillessa se olikin nappi, joka kääntää peilit kylkiä vasten.
On sitä kaikkea, vaan tarvetta en vielä keksiny.
Moottoritiellä yöaikaan erittäin kätsyä, ei takana kyyläävien valot häikäse.
Turvallista (laillista) ajella autolla ilman sivupeilejä?
G:ssä kun tuo ominaisuus oli, sitä myös käytin. Taustapeilistä kyllä todella hyvin näki, jos joku tulee takaa. Ja automaattisesti himmenevä taustapeili kyllä toimi hyvin. Ei sitä voinut oikeesti vilkkaassa liikenteessä käyttää, mutta pimeän aikaa maantiellä rauhalliseen aikaan oikein hyvin.
Taustapeiliä tulee vilkuiltua joidenkin sekuntien välein, eli jos takaa jotain tulee, näen sen kyllä jo kaukaa.
Löysin peilien sähköisen käännön. Tai taittamisen, miten sen nyt sanois. Kyl te tiiätte.
Oon melko varma, että ekassa Giuliettassani ei moista ollut.
Tällä toisella hämärissä kotiin ajellessani kiinnitin huomiota peilien säätönupikassa olevaan ”tahraan”. Katoin eka, että nappi on kulunu ja valo paistaa läpi mistä sattuu, mutta parkissa tarkemmin tutkaillessa se olikin nappi, joka kääntää peilit kylkiä vasten.
On sitä kaikkea, vaan tarvetta en vielä keksiny.
Moottoritiellä yöaikaan erittäin kätsyä, ei takana kyyläävien valot häikäse.
^ Ihan kiva varuste pysäköidessä, toisen Giuliettani myötä opettelin rutiiniksi taittaa aina peilit sen jälkeen kun auton sammuttaa. Edellisessä autossa ei siis moista toimintoa ollut. Moni ei tiedä, mutta taannoin keväällä taitoin moottoritiellä peilit juuri edellä mainitusta syystä. Kun tulin taas valaistulle alueelle niin taitoin peilit taas esiin ja kas kummaa, kuskin puolen peilin lasi oli hävinnyt Mokoma oli siis lentänyt helvettiin, luultavasti tärinän seurauksena. Kotiin päästyä laitoin välittömästi Autodocilta uudet, sinisävyiset peilinlasit tilaukseen ja nämä on pysyneet tähän asti kiinni paikoillaan.