Mitä teit tänään tallissa?
Valvoja: Moderators
- Maunu
- Viestit: 3548
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Poika oli toissa päivänä 159:llä töissä. Työkaverit sanoivat auton koneen pitävän ihmeellistä kitinää.
Eilen pojan kanssa tutkittiin kitinän lähdettä ja mielestäni se kuului jakopäästä.
No tänään ajattelin nopeasti vaihtaa jakopään ja vesipumpun, jonka ajattelin olevan kitinän lähde.
Onhan jakopäällä kuitenkin ajettu nyt 100tkm ja ensi viikolla tulee 5 vuottakin täyteen.
Aloitin purkamisen ja kun pääsin vaiheeseen, jossa piti poistaa jäähdytin neste koneesta, niin silloin huomasin ettei koneessa ollut nestettä.
Laitoin vettä koneeseen ja huomasin lämppärin putken olevan halki. No uusi putki paikoilleen ja taas vettä koneeseen. Näyttää pysyvän sisällä.
Kone tuntuu toimivan normaalisti, joten ainakaan mitään suurta vauriota ei toivottavasti syntynyt jäähdytysnesteen puutteesta. Ainakin 50 km poika ehti ajella ennen kuin huomattiin vika. Ajotietokone ei valittanut asiasta mitään, mutta lämpömittaria ei osattu edes katsoa.
Nyt sitten ajellaan muutama päivä ennen kuin aletaan vaihtamaan jakopäätä, korjataan helmat ja vaihdetaan alatukivarret katsastusta varten.
Jos kone alkaa kilistä tai puutuu jostain syystä, niin lähtee tämä Q4 johonkin suuntaan meidän taloudesta.
Eilen pojan kanssa tutkittiin kitinän lähdettä ja mielestäni se kuului jakopäästä.
No tänään ajattelin nopeasti vaihtaa jakopään ja vesipumpun, jonka ajattelin olevan kitinän lähde.
Onhan jakopäällä kuitenkin ajettu nyt 100tkm ja ensi viikolla tulee 5 vuottakin täyteen.
Aloitin purkamisen ja kun pääsin vaiheeseen, jossa piti poistaa jäähdytin neste koneesta, niin silloin huomasin ettei koneessa ollut nestettä.
Laitoin vettä koneeseen ja huomasin lämppärin putken olevan halki. No uusi putki paikoilleen ja taas vettä koneeseen. Näyttää pysyvän sisällä.
Kone tuntuu toimivan normaalisti, joten ainakaan mitään suurta vauriota ei toivottavasti syntynyt jäähdytysnesteen puutteesta. Ainakin 50 km poika ehti ajella ennen kuin huomattiin vika. Ajotietokone ei valittanut asiasta mitään, mutta lämpömittaria ei osattu edes katsoa.
Nyt sitten ajellaan muutama päivä ennen kuin aletaan vaihtamaan jakopäätä, korjataan helmat ja vaihdetaan alatukivarret katsastusta varten.
Jos kone alkaa kilistä tai puutuu jostain syystä, niin lähtee tämä Q4 johonkin suuntaan meidän taloudesta.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- TeroV.
- Viestit: 546
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihdoin jakopään hihnasarjan ja vesipumpun 156 JTD 20V:een. Tällä kertaa osat olivat SKF:n laatikossa.
- tritonus
- Viestit: 241
- Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
- Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Löi takasin ja unesta sopis jo herätä, jos tää sellasta on.
Työnsin Giuliettan tallista ulkohalliin säilöön, toivottavasti en sentän maatumaan.
Vähän muutakin tein.
Otin suuttimet siis irti ja lähetin ne testaukseen.
Paketin kulkua ootellessa oli hyvä tsekata moottorin kuntoa muutoinkin, se nimittäin puhdittomuuden ja kehnon käynnin lisäksi huohotti aika raskaasti.
Endoskoopilla suuttimien rei'istä tarkastellen 1-3 on kunnossa. Hoonijälkikin todella kaunis ja tiheä. 4 sylinterin seinämä olikin sit, kun sen oli siitä järkyttävästä öljysotkusta puhdistanut, kuin peiliin olis katsonu. Aivan sileä.
Pajan ohivuotomittaria ei tiiviiksi dieseliin saada, joten tehtiin sellainen köyhän miehen versio aiheesta: vipperi paineilmapislarin ympärille ja ilmaa suuttimen reiästä. Niin vähää sitä ilmaa ei sinne sillä pistoolilla voinut edes laskea, etteikö se olis puhaltanu öljyn täyttöreiästä ja tikun reiästä.
Sit ne suuttimet. Luultavasti arvokristallejakaan ei pakata niin huolella kuin mä suuttimet postitusta varten. Tästä huolimatta ensimmäinen yhteydenotto testaajalta oli kuvaviesti, jossa kolme neljästä suuttimesta oli rikki. Liitin oli jokaisesta läjässä. Mä en tiedä miten tuollainen on ees mahdollista. En olis uskonu just sen paketin tarvitsevan sitä "särkyvää" lisämainintaa kylkeensä.
Että kun kulkee niin kulkee.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Klassinen jarruremppa ja ajatuksissa virrat päälle ja mäntä ulos.
- 155156
- Viestit: 2156
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Laitoin Giuliaan oikein OEM kankaan/kalvon elektroniikkayksikön suojaksi mahdollisia vesivahinkoja estämään:
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ehostin Lancian merkkiin jälleen värit ja kiillon takaisin.
- Liitteet
-
- IMG_20230804_212552.jpg (21.87 KiB) Katsottu 10675 kertaa
-
- IMG_20230805_143741.jpg (20.36 KiB) Katsottu 10675 kertaa
-
- IMG_20230805_145722.jpg (32.99 KiB) Katsottu 10675 kertaa
- pahakeisari
- Viestit: 109
- Liittynyt: 19 Elo 2008, 21:24
- Car(s): Alfa Romeo 159jtdm q4 2010
Fiat Croma 2.2at 2008
Ex Alfa Romeo Giulietta 2.0jtdm tct - Paikkakunta: Askola
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Perinteinen egr & imusarjan pään puhdistus. Sontaa oli taasen tarpeeksi.
Suurempien paskojen poisto ja kiillotus.
Tuloksena alavääntöpalautui ja kaasuun vastaa herkemmin.
Taasen mennään ja kohta leimalle niin katsotaan mitä herra insinööri sannoopi
Suurempien paskojen poisto ja kiillotus.
Tuloksena alavääntöpalautui ja kaasuun vastaa herkemmin.
Taasen mennään ja kohta leimalle niin katsotaan mitä herra insinööri sannoopi
- mutt
- Viestit: 5652
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Lybran jakohihnan vaihtoa. Tallin siivousta, että löytyi työkalut. Flavian oven saranakohdan johtojen korjaus. Pari rengasta pois vanteilta, joista olisi tarkoitus tehdä pukit.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- tritonus
- Viestit: 241
- Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
- Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Giuliettan suuttimet palas testistä Tammer Dieselistä. Mukana on testauspöytäkirja. Nyt enää tarttis osata tulkita sitä.
Mahtasko joku osata tulkita ilmeneekö mittauksista jotain, mikä olisi voinut aiheuttaa moottorivaurion?
Testaaja on sinne merkinnyt tyhjäkäynnin käsin, siinä on huomautettavaa. Mutta onko muuta?
En odota joka lukua ja tulosta avattavan, mutta jos sieltä jotain esille nousee.
Pöytäkirja (pdf) täällä:
https://livekktavastia-my.sharepoint.co ... g?e=3u6eX9
Mahtasko joku osata tulkita ilmeneekö mittauksista jotain, mikä olisi voinut aiheuttaa moottorivaurion?
Testaaja on sinne merkinnyt tyhjäkäynnin käsin, siinä on huomautettavaa. Mutta onko muuta?
En odota joka lukua ja tulosta avattavan, mutta jos sieltä jotain esille nousee.
Pöytäkirja (pdf) täällä:
https://livekktavastia-my.sharepoint.co ... g?e=3u6eX9
- TeroV.
- Viestit: 546
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihdoin jakopään hihnasarjan ja vesipumpun 156 1.8 TwinSparkiin. SKF:n sarja meni tähänkin.
- Maunu
- Viestit: 3548
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Eilen keskellä metsää vaihdoin kaivinkoneeseen uuden polttoainesuodattimen.
Tiivisteet olivat kaiketi huonossa kunnossa kun alkoi vuotamaan lasikupin ja suodattimen välistä.
Melko helppo vaihtaa, mutta ilmaamisessa meni sitten tovi ennen kuin suostui lähtemään käymään.
Sitten pääsi taas kaatamaan puita. Onneksi oli varasuodatin mökillä varastossa.
Tiivisteet olivat kaiketi huonossa kunnossa kun alkoi vuotamaan lasikupin ja suodattimen välistä.
Melko helppo vaihtaa, mutta ilmaamisessa meni sitten tovi ennen kuin suostui lähtemään käymään.
Sitten pääsi taas kaatamaan puita. Onneksi oli varasuodatin mökillä varastossa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Maunu
- Viestit: 3548
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tänään aamu alkoi mukavasti klo 6:30 kun poika ilmoitti 159:sin hyytyneen 200m ajon jälkeen keskelle risteystä.
No Stelviolla hinaamaan 159:si koti pihan eteen. Samalla Stelvio keksi taas alkaa valittaa öljynpaineesta ja nyt sitten ihan pitempään kun 1-2 sekuntia.
Aina kun painaa kaasua, niin paine ongelma häviää ja pysyy pois vähän aikaa. Yleensä ei vaivaa enää parin kilometrin ajon jälkeen, mutta nyt sitten vaivasi kokoajan. Ei siis ajeltu silläkään toistaiseksi.
Tutkin 159:sin vikakoodit ja rail paineen anturia valittaa. Tähän tuli vaihdettua muutama viikko sitten rehti alehintainen kiinalainen "aito" bosch.
Alkuperäisen anturin olinkin sitten jo laittanut jonnekin hyvään paikkaa (jota en muista) pahanpäivän varalle. Auto suostuu käynnistymään muutamaksi sekunniksi, mutta sammuu eikä lähde enää käyntiin muutamaan kymmeneen minuuttiin.
Tässä vaiheessa meni motivaatio 159:sin kuntoon saamiseen, joten Stelvio sai vähän tlc:tä.
Stelvio odottaa vielä muutamaa osaa jakohihnan vaihtoon ja sen seurauksena en ole viitsinyt öljynpaine ongelmaa alkaa korjaamaan. Kyseessä on suurella todennäköisyydellä öljypumpun solenoidin jumittaminen. Uusi solenoidi on jo hankittu, mutta vaihtaminen vaatii lähes saman purkamisen kuin jakopään vaihto.
Nettiä selatessa tuli joskus vastaan vastaavaa ongelmaa sairastanut Alfa. Pelkkä öljyn vaihto oli poistanut ongelman, joten päätin vaihtaa nopeasti öljyt autoon. Alfa workshopin kuvitetuilla ohjeilla mentiin, koska en ole koskaan ennen tähän malliin tehnyt mitään huoltoa konehuoneeseen.
Pohjamuovi lähti jotenkin irti, tosin muutama ruuvi pyöri eikä auennut helposti.
Tämän jälkeen yritin löytää reittiä öljynsuodattimelle. On ihan käsittämätön paikka mihin suodatin on laitettu. No sain suodattimen aukeamaan hieman, jonka jälkeen avasin propun ja päästin öljyt pois. Suodatin pikkuhiljaa auki nylpyttämällä räikkää pari naksahdusta kerrallaan.
Suodatin irtosi ja öljyä valui pitkin runkoa useampi desi. Ei siis mitään mahdollisuutta saada suodatinta puhtaasti pois.
No uusi suodatin paikoileen nylpyttämällä ja proppu paikoilleen. Öljyt koneeseen. Tässä vaiheessa huomasin, että ostamani Selenia olikin 0w30 eikä 0w20. No netti taas kertoi että tähän 2018 malliin (ei adblue malli) 0w30 onkin parempi vaihtoehto.
No kone käyntiin ja ei ainakaan vielä syttynyt öljynpaine varoitus. MESsillä vielä öljynvaihto nollaus ja suoraan mökille.
No Stelviolla hinaamaan 159:si koti pihan eteen. Samalla Stelvio keksi taas alkaa valittaa öljynpaineesta ja nyt sitten ihan pitempään kun 1-2 sekuntia.
Aina kun painaa kaasua, niin paine ongelma häviää ja pysyy pois vähän aikaa. Yleensä ei vaivaa enää parin kilometrin ajon jälkeen, mutta nyt sitten vaivasi kokoajan. Ei siis ajeltu silläkään toistaiseksi.
Tutkin 159:sin vikakoodit ja rail paineen anturia valittaa. Tähän tuli vaihdettua muutama viikko sitten rehti alehintainen kiinalainen "aito" bosch.
Alkuperäisen anturin olinkin sitten jo laittanut jonnekin hyvään paikkaa (jota en muista) pahanpäivän varalle. Auto suostuu käynnistymään muutamaksi sekunniksi, mutta sammuu eikä lähde enää käyntiin muutamaan kymmeneen minuuttiin.
Tässä vaiheessa meni motivaatio 159:sin kuntoon saamiseen, joten Stelvio sai vähän tlc:tä.
Stelvio odottaa vielä muutamaa osaa jakohihnan vaihtoon ja sen seurauksena en ole viitsinyt öljynpaine ongelmaa alkaa korjaamaan. Kyseessä on suurella todennäköisyydellä öljypumpun solenoidin jumittaminen. Uusi solenoidi on jo hankittu, mutta vaihtaminen vaatii lähes saman purkamisen kuin jakopään vaihto.
Nettiä selatessa tuli joskus vastaan vastaavaa ongelmaa sairastanut Alfa. Pelkkä öljyn vaihto oli poistanut ongelman, joten päätin vaihtaa nopeasti öljyt autoon. Alfa workshopin kuvitetuilla ohjeilla mentiin, koska en ole koskaan ennen tähän malliin tehnyt mitään huoltoa konehuoneeseen.
Pohjamuovi lähti jotenkin irti, tosin muutama ruuvi pyöri eikä auennut helposti.
Tämän jälkeen yritin löytää reittiä öljynsuodattimelle. On ihan käsittämätön paikka mihin suodatin on laitettu. No sain suodattimen aukeamaan hieman, jonka jälkeen avasin propun ja päästin öljyt pois. Suodatin pikkuhiljaa auki nylpyttämällä räikkää pari naksahdusta kerrallaan.
Suodatin irtosi ja öljyä valui pitkin runkoa useampi desi. Ei siis mitään mahdollisuutta saada suodatinta puhtaasti pois.
No uusi suodatin paikoileen nylpyttämällä ja proppu paikoilleen. Öljyt koneeseen. Tässä vaiheessa huomasin, että ostamani Selenia olikin 0w30 eikä 0w20. No netti taas kertoi että tähän 2018 malliin (ei adblue malli) 0w30 onkin parempi vaihtoehto.
No kone käyntiin ja ei ainakaan vielä syttynyt öljynpaine varoitus. MESsillä vielä öljynvaihto nollaus ja suoraan mökille.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Paikalla
- Tiige
- Viestit: 2934
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^ Se suodatin todella humoristisessa paikassa. Eturengas irti ja sitä kautta olen itse vaihdellut.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- pahakeisari
- Viestit: 109
- Liittynyt: 19 Elo 2008, 21:24
- Car(s): Alfa Romeo 159jtdm q4 2010
Fiat Croma 2.2at 2008
Ex Alfa Romeo Giulietta 2.0jtdm tct - Paikkakunta: Askola
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Paremman puoliskon 159 vaihtelin käsijarruvaijeri sekä apurunko sai käsittelynsä.
Mutta taas etujousi poikki. Viimeksi 2v sitten uusin. Taas jousijumpaa siis tiedossa
Mutta taas etujousi poikki. Viimeksi 2v sitten uusin. Taas jousijumpaa siis tiedossa
- Maunu
- Viestit: 3548
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Q4 heräsi tänään taas henkiin, joten vielä yhteinen taival jatkuu.
Tänään kun oli ensimmäisen kerran paremmin aikaa tutkia vikaa, niin päätin aloittaa sieltä mistä viimeksi oli korjattu autoa eli rail paineanturista.
Heti kun otin suojamuovin pois huomasin liittimen olevan jotenkin väärässä asennossa. Toisin sanoen viimeksi kun olen liitoksen laittanut kiinni lukitseva muoviklipsi oli kääntynyt 90 astetta ja sen seurauksena lukitus ei toiminut oikein ja liitin oli hivenen auki. Korjailin liittimen ja sain sen pysymään paikoillaan tarpeeksi syvällä. Tämän jälkeen auto lähti ensi pyörityksellä käyntiin ja toimii normaalisti.
Anturi näytti MESsissä lukemia ihan oikein vian ollessa päällä kun kone ei käynyt. Autokin starttasi muutamaksi sekunniksi lähes aina, mutta kaiketi tärinä katkaisi kosketuksen ensimmäisessä kaasutuksessa.
Tänään kun oli ensimmäisen kerran paremmin aikaa tutkia vikaa, niin päätin aloittaa sieltä mistä viimeksi oli korjattu autoa eli rail paineanturista.
Heti kun otin suojamuovin pois huomasin liittimen olevan jotenkin väärässä asennossa. Toisin sanoen viimeksi kun olen liitoksen laittanut kiinni lukitseva muoviklipsi oli kääntynyt 90 astetta ja sen seurauksena lukitus ei toiminut oikein ja liitin oli hivenen auki. Korjailin liittimen ja sain sen pysymään paikoillaan tarpeeksi syvällä. Tämän jälkeen auto lähti ensi pyörityksellä käyntiin ja toimii normaalisti.
Anturi näytti MESsissä lukemia ihan oikein vian ollessa päällä kun kone ei käynyt. Autokin starttasi muutamaksi sekunniksi lähes aina, mutta kaiketi tärinä katkaisi kosketuksen ensimmäisessä kaasutuksessa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Xehpuk
- Viestit: 802
- Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
- Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998 - Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Mitä teit tänään tallissa?
No talliinhan ei mahdu, joten kiinnitin pohjapanssarin riekaleita taivasalla sadekuurojen välissä.
Aiemmin lauantaina oli hyvän mielen projekti. Sekään ei tosin ollut autotallissa, vaan sen edessä katoksen alla. Veljen avustuksella myllytettiin 159:stä toyotanharmaa huntu pois ja rossot esiin. Pintaan tuli joku muodikas keraamipinnoite. Nyt kiiltää taas!
Aiemmin lauantaina oli hyvän mielen projekti. Sekään ei tosin ollut autotallissa, vaan sen edessä katoksen alla. Veljen avustuksella myllytettiin 159:stä toyotanharmaa huntu pois ja rossot esiin. Pintaan tuli joku muodikas keraamipinnoite. Nyt kiiltää taas!
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Enää ei ole autoa tallissa tiellä, joten soittelin siellä rumpuja. Olikin liki 20v tauko siitä hommasta, mutta pikkuhiljaa alkaa palautua mieleen ja uuttakin tulee opeteltua.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.
- nipaka
- Viestit: 2213
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Parannettu tallin ilmanvaihdon ohjausta, järjestelty ja siivottu. Josko talveksi saisi projektin talliin.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
- mutt
- Viestit: 5652
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Jonseredin käyntiongelman selvittelyä. Mitä ilmeisimmin kampiakselin stefa vuotaa, ja vaihto edellyttää koko sahan purkamista, ja osa ei ole mitään standardikokoa. Kaiken vaivannäön jälkeen sahan olisi edelleenkin kiinanrotisko, jossa "ketjun pikakiristys" tarvitsee pikakiristystä kerran tai pari tankillisen aikana ja silti ketju lentelee ajoittain pois päältä, ja talvikäytössä tankin korvausilma tukkeutuu. Se on uuden sahan hankinta edessä. Echolla vaikuttaa äkkiseltään olevan hinta/laatusuhde paremmin kohdallaan, kuin markkinajohtajilla, ainakin niistä malleista, joita paikallisilta myyjiltä saa.
Lybran takalattia oli tehnyt 156:t tyhjennysreikien ympäriltä, joten pala pois ja uuden pellin teko.
Lybran takalattia oli tehnyt 156:t tyhjennysreikien ympäriltä, joten pala pois ja uuden pellin teko.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11298
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ei varsinaisesti tallissa, koska sen työpöytä on täynnä ”projekteja”. Klonkkarin Focal-vahvistimesta alkoi vasen kanava pätkimään, joten Welleriä tulille.
Alkaa tuntua että ei ole olemassa teknistä laitetta joka ei menisi rikki.
- Epäkelpokeräilijä -
- Maunu
- Viestit: 3548
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Eilen sai 159:si uutta (siis vanhaa, mutta ehjää) peltiä takahelmaan. Varaosa autosta nappasin palasen kun joku oli siihen jo aikaisemmin uusinut saman kohdan.
Tänään täytyisi vielä tehdä toinenkin puoli. Eiköhän tuon vielä saisi katsastettua, kunhan vaihtaa vielä alatukivarret eteen ja herkistelee jarrut.
Tänään täytyisi vielä tehdä toinenkin puoli. Eiköhän tuon vielä saisi katsastettua, kunhan vaihtaa vielä alatukivarret eteen ja herkistelee jarrut.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- pahakeisari
- Viestit: 109
- Liittynyt: 19 Elo 2008, 21:24
- Car(s): Alfa Romeo 159jtdm q4 2010
Fiat Croma 2.2at 2008
Ex Alfa Romeo Giulietta 2.0jtdm tct - Paikkakunta: Askola
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihteeksi jousijumppaa ja uudet polttoaine, ilman & raitisilmasuodattimet kumpaiseenkin viisysii
Paikalla
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Jiitee
- Viestit: 4485
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ilmajäähy- VW:n kanssa tehty kolmen viime viikon aikana peltien puhdistus muutamista paikoista ( ovien alareunat mm. ) ruosteista hiomalla käsin ja koneellisesti, ruosteensyöjällä päällystämällä, sitten pohjamaalit pariin kertaa ja päällimaalit samoin.
Hyvältä näyttää, mutta myös aihio oli tällä kertaa vallan mainio ( ei ollenkaan reikiä tai läpiruostetta )
Tänään sitten (ihan vaan pihalla ) kun oli niin lämmintä innostuin e500:n takapaksin purkuun ja heitin 3mm:n äänieritysmattoja vararengaspoteroon ja takaosaan sekä takaistuimen selkänojan peltiseen pintaan noin pari kiloa. Mittaa , leikkaa ja liimaa - simppeliä ( liimapuoli jo valmiina näissä BIlteman levyissä). Sitten kamat takaisin ja kahville noin tunnin duunin jälkeen.
Katsotaan sitten huomenna oliko vaikutusta muuten aika hiljaisen auton takarengasääniin. Tavoite oli niitä korkeampia taajuuksia vähentää noilla bitumimatoilla.
PS. Vaimokin jo sanoo, että olen ihan oikea autoharrastaja kun likaan käteni välillä ... no parikymmentä vuotta ollutkin hiljaisempaa kun on ollut muuta
harrastettavaa.
Hyvältä näyttää, mutta myös aihio oli tällä kertaa vallan mainio ( ei ollenkaan reikiä tai läpiruostetta )
Tänään sitten (ihan vaan pihalla ) kun oli niin lämmintä innostuin e500:n takapaksin purkuun ja heitin 3mm:n äänieritysmattoja vararengaspoteroon ja takaosaan sekä takaistuimen selkänojan peltiseen pintaan noin pari kiloa. Mittaa , leikkaa ja liimaa - simppeliä ( liimapuoli jo valmiina näissä BIlteman levyissä). Sitten kamat takaisin ja kahville noin tunnin duunin jälkeen.
Katsotaan sitten huomenna oliko vaikutusta muuten aika hiljaisen auton takarengasääniin. Tavoite oli niitä korkeampia taajuuksia vähentää noilla bitumimatoilla.
PS. Vaimokin jo sanoo, että olen ihan oikea autoharrastaja kun likaan käteni välillä ... no parikymmentä vuotta ollutkin hiljaisempaa kun on ollut muuta
harrastettavaa.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Aquatica
- Viestit: 15113
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Hiekkaparkissa, mutta ei se niin justiinsa.
Oikean etuylätukivarren vaihto (taas).
Tämähän siis hajosi tässä kuukausi takaperin, kun 50kmh vauhdissa jysätin traktorin renkaanjälkeen hiekkatiellä. Siis semmoiseen 20cm leveään ja ainakin 20cm syvään monttuun. Yläpallo antautui aika pahasti. En vielä tiedä, onko jotain muutakin mennyt - auto seisonnassa ja tili huutaa hoosiannaa, eikä tankissa ole juuri mitään. Loppuviikosta sitten koeajo...
Oikean etuylätukivarren vaihto (taas).
Tämähän siis hajosi tässä kuukausi takaperin, kun 50kmh vauhdissa jysätin traktorin renkaanjälkeen hiekkatiellä. Siis semmoiseen 20cm leveään ja ainakin 20cm syvään monttuun. Yläpallo antautui aika pahasti. En vielä tiedä, onko jotain muutakin mennyt - auto seisonnassa ja tili huutaa hoosiannaa, eikä tankissa ole juuri mitään. Loppuviikosta sitten koeajo...
- Polforea
- Viestit: 11551
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Päätöksen uusia pöytäsirkkeli. Jotenkin tuntuu siltä, että vanhaa, halpaa ja kieltämättä aika huonoa Tech Poweria tuskin kannattaa enää korjata.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Maunu
- Viestit: 3548
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
159:si sai eilen uudet alatukivarret eteen. Ensimmäinen 159 johon jouduin vaihtamaan nuo. No 280tkm kesti alkuperäiset. Nyt meni autodocilta hankitut halpikset.
Vaihtotyö sinänsä yksinkertainen, mutta varsinkin vasemman puolen pultit joutui avaamaan useammalla erimallisella lenkkiavaimella.
Vaihtotyö sinänsä yksinkertainen, mutta varsinkin vasemman puolen pultit joutui avaamaan useammalla erimallisella lenkkiavaimella.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 1861
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihdetoosa haittana?
Joo. Kuskinpuoli piikasempi.
Mulla viimisin ko akti oli helpohko, ku apurunko oli lattialla.
Joo. Kuskinpuoli piikasempi.
Mulla viimisin ko akti oli helpohko, ku apurunko oli lattialla.
- Maunu
- Viestit: 3548
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Juu laatikko vähän edessä kuskinpuolella. Täähän on neliveto joten loota voi olla vähän erimallinen päästäänkin.
Pelkääjän puolella homma helpottui huomattavasti kun avasi moottorin tukikumin pultteja ohjaustehostimen säiliön alta ja sen pienen säiliön sivusta. Sen jälkeen tunkkasin moottoria pari senttiä ylöspäin niin mahtui pultit avaamaan hylsyllä.
Autonosturilta tuon olisi tehtyt huomattavasti nopeammin kuin kotipihassa vesisateessa.
Myös Bilteman 3x3 pop-up teltta sai ensi kasteensa operatiossa. Liian matala ja taitaa olla enemmänkin tarkoitettu aurinkosuojaksi kuin vesisateeseen.
Auttoi kuitenkin ettei pieni sade haitannut.
Pelkääjän puolella homma helpottui huomattavasti kun avasi moottorin tukikumin pultteja ohjaustehostimen säiliön alta ja sen pienen säiliön sivusta. Sen jälkeen tunkkasin moottoria pari senttiä ylöspäin niin mahtui pultit avaamaan hylsyllä.
Autonosturilta tuon olisi tehtyt huomattavasti nopeammin kuin kotipihassa vesisateessa.
Myös Bilteman 3x3 pop-up teltta sai ensi kasteensa operatiossa. Liian matala ja taitaa olla enemmänkin tarkoitettu aurinkosuojaksi kuin vesisateeseen.
Auttoi kuitenkin ettei pieni sade haitannut.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Dali
- Viestit: 149
- Liittynyt: 16 Syys 2021, 21:03
- Car(s): 916 GTV 3.0 24v Phase 2
Megane Sport Tourer 1.4 "TCe 170" - Paikkakunta: Raisio
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Uusi ovistoppari GTV:n kuskin oveen. Enää ei kuulu naks-naks avattaessa ja tulipa samalla todettua, että pelko saranatappien kulumasta oli väärä, avaustuntuma vain oli kuluneen stopparin takia erikoinen.
Kaiutinreiän kautta oven sisällä kopeloidessani totesin myös, että auto on tosiaan jossain vaiheessa kotelosuojattu. Tuskin sentään tehtaalta?
- nipaka
- Viestit: 2213
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tallin edustalla selvitelty Lanzan kesäisen blackoutin syytä. Syynä palanut 30A sulake joka paloi oikosulussa olleesta puolan johdosta.
Tehty perushuoltoa. Näillä tulpilla ajettu viimeiset 100 tuhatta?
Tehty perushuoltoa. Näillä tulpilla ajettu viimeiset 100 tuhatta?
- Liitteet
-
- tulpat.jpg (51.73 KiB) Katsottu 9138 kertaa
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
- palkus
- Viestit: 5529
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kiroilin mielessäni jakolaatikon tulevaa työmaata. Kun kerran oli valmiiksi nurkka osina, niin vaihdoin eibachit eteen. Positiivinen yllätys oli se, ettei keula mennytkään tonttiin. Onkos ti-jousilla pyörän keskeltä kaareen n. 365mm ? Tuota luokkaa näyttäis olevan noilla pro-jousillakin
"puhun niin totta kuin osaan"
- tritonus
- Viestit: 241
- Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
- Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Verhoilin ja vaihdoin vaihdekepin nupin Giuliettaan.
Joskus hankkinu sen miesten kuulan kokoisen vakiomöllykän tilalle sellaisen hieman siromman alumiininupin Alfisti.netistä. Siinä oli uutena sellainen gummilla päällystetty rengas, mutta se kumihan ei siinä kauaa menestynyt. Sit hajos se auto mihin nupin alunperin hankin. Nuppi on ollut pajan työtasolla jo hyvän tovin odottamassa rakkautta osakseen, mutta kaikki muut hommat on marssineet sen ohitse.
Nyt viimen värkkäsin siihen nahasta uuden verhoilun ja nuppi paikalleen. 15 minuutin homma nahan ohennuksineen ja muineen. Ja kauanko olen tätä askarta siirtäny, kun ei muka ehdi? 20 minuuttia käyttämällä olis voinu saada tosi siistin, nyt vähän näkyy että on kello hengittäny niskaan. No onneksi on itselle, mites se oli niistä suutarin lapsista ja sepän hevosista.
Niin, nyt on tosiaan tarvitsevalle sit Giuliettan orggisnuppi huokealla. Yläosasta ne muoviklipsit poikki ja pinnoite kulahtanu, mutta alapuoli on oikeastaan virheetön. Se alapuoliska maksoi muistaakseni kultaa kun joskus marmorilta kysäsin. Sitä hintaa yskähteli jo varaosamyyjäkin. Päätös hankkia hieman nätimpi ja sirompi korvikenuppi syntyi aika nopeasti, vaikka alkuun pidin sitäkin kalliina. Niin se mielipide muuttuu kun asiat asetetaan oikeisiin suhteisiin.
Joskus hankkinu sen miesten kuulan kokoisen vakiomöllykän tilalle sellaisen hieman siromman alumiininupin Alfisti.netistä. Siinä oli uutena sellainen gummilla päällystetty rengas, mutta se kumihan ei siinä kauaa menestynyt. Sit hajos se auto mihin nupin alunperin hankin. Nuppi on ollut pajan työtasolla jo hyvän tovin odottamassa rakkautta osakseen, mutta kaikki muut hommat on marssineet sen ohitse.
Nyt viimen värkkäsin siihen nahasta uuden verhoilun ja nuppi paikalleen. 15 minuutin homma nahan ohennuksineen ja muineen. Ja kauanko olen tätä askarta siirtäny, kun ei muka ehdi? 20 minuuttia käyttämällä olis voinu saada tosi siistin, nyt vähän näkyy että on kello hengittäny niskaan. No onneksi on itselle, mites se oli niistä suutarin lapsista ja sepän hevosista.
Niin, nyt on tosiaan tarvitsevalle sit Giuliettan orggisnuppi huokealla. Yläosasta ne muoviklipsit poikki ja pinnoite kulahtanu, mutta alapuoli on oikeastaan virheetön. Se alapuoliska maksoi muistaakseni kultaa kun joskus marmorilta kysäsin. Sitä hintaa yskähteli jo varaosamyyjäkin. Päätös hankkia hieman nätimpi ja sirompi korvikenuppi syntyi aika nopeasti, vaikka alkuun pidin sitäkin kalliina. Niin se mielipide muuttuu kun asiat asetetaan oikeisiin suhteisiin.
- Polforea
- Viestit: 11551
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Raivasin puuverstaan puolelle paikan liukupöytäsirkkelille, josta on kaupat sovittu. Tulee sitten kun myyjällä on kulkua tännepäin, lupasi ystävällisesti että kulkee tarvittaessa mukana johonkin asti, minä lupasin yhtä ystävällisesti maksaa lisää, jos tulee kotiin asti.
Siinä touhutessa myös palasi mieleen eilinen ärsytys, kun paahtoleivät on kuumia, joten otin esiin vannesahan ja omenapuun oksan ja tein meille paahtoleipäpihdit. Pari asiaa tuli kyllä helposti työstäessä mieleen, mitä olisi voinut tehdä järkevämmin - no, seuraavat sitten paremmalla ajatuksella. Katsotaan nyt eka, että miten noi toimii, onko sopivan kokoiset jne.
Siinä touhutessa myös palasi mieleen eilinen ärsytys, kun paahtoleivät on kuumia, joten otin esiin vannesahan ja omenapuun oksan ja tein meille paahtoleipäpihdit. Pari asiaa tuli kyllä helposti työstäessä mieleen, mitä olisi voinut tehdä järkevämmin - no, seuraavat sitten paremmalla ajatuksella. Katsotaan nyt eka, että miten noi toimii, onko sopivan kokoiset jne.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- TeroV.
- Viestit: 546
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Sylinterikannen vaihto (taas) GT JTD:een. Nyt näyttää paremmalta savutuksen suhteen, tyhjäkäynnillä ei tupruttele kuten ennen eikä kierroksillakaan pahalta vaikuttanut, vaikka pakoputkisto on varmaan nokea täynnä aiemmista kokeiluista. Ei tainnut edellinen kansi sittenkään olla kunnossa, vaikka se koneistamon tarkastuksen oli kuulemma käynyt läpi. Täytyy viedä mielenkiinnosta savutellut kansi toiselle pajalle, josko sieltä toinen alan ammattilainen löytäisi jotain vikaa. Silmämääräisesti ei venttiileissä mitään vikaa näyttänyt olevan.
- mutt
- Viestit: 5652
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Katsastus lähestyy, ja nykyisin kuulemma tulee hylky, jos lokasuojassa on reikä. Semmoiseksi joutavoinniksi on katsastustoiminta mennyt. Joten eipä muuta, kuin vanhasta kattopellinpalasta saksien ja taivutellen sopiva palanen, ja popniiteillä lokasuojaan kiinni. Hyvä olisi noinkin, mutta turhamaisuuttaan piti lähmiä päälle lasikuitukittiä ja maalia. Paikkaus sopii hienosti Mazdan rouheaan olemukseen. Edellisen kerran paikkauksesta selvittiin pelkällä lasikuitukitillä, mutta neljän vuoden aikana oli peltiä hävinnyt sen verran, että nyt piti lisätä ihan Rautaruukkia sekaan.
Moni kakku päältä kaunis, mutta silkkoa sisältä. Tämän tapauksessa se menee just päinvastoin.
Moni kakku päältä kaunis, mutta silkkoa sisältä. Tämän tapauksessa se menee just päinvastoin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- hjpp
- Viestit: 1967
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Etsin alkulähdettä Breran ohjaustehotimen nestevuodolle. Ei heti löytynyt, joten putsasin sotkun ja katson myöhemmin uudestaan. Samalla muistin, että pari vuotta kestänyt termostaatin vaihto on vielä kesken, joten jatkoin homman loppuun.
Ihmetystä herätti autoon vaihtunut uusi jäähdytin ja puhallinpaketti. En sitä ole vaihtanut, eikä auton käyttäjäkään tiennyt asiasta mitään. Alkaa ehkä löytyä syy puolison maksamille järjettämille korjauslaskuille, joista ei saanut työselostetta eikä kuittia...
Mitään vikaahan niissä ei ole havaittu missään vaiheessa, mutta on tainnut joku muu saada vian aikaiseksi.
Ihmetystä herätti autoon vaihtunut uusi jäähdytin ja puhallinpaketti. En sitä ole vaihtanut, eikä auton käyttäjäkään tiennyt asiasta mitään. Alkaa ehkä löytyä syy puolison maksamille järjettämille korjauslaskuille, joista ei saanut työselostetta eikä kuittia...
Mitään vikaahan niissä ei ole havaittu missään vaiheessa, mutta on tainnut joku muu saada vian aikaiseksi.
- tritonus
- Viestit: 241
- Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
- Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Purkanu yhden Giuliettan sisustan, huomenna jatkuu purkaminen auton alla.
Yllättävän selkeää ja helppoa tuo sisustan purku. Poikkeuksena A-pilarin verhoilujen irroittamiseksi pitää näemmä ottaa irti myös kojelauta.
Nythän tää ei haitannu kun kaikki irrotetaan jo pelkästään uteliaisuudesta ja oppimisen halusta, mutta jos pelkkiä pilariverhoiluita meinaa irrottaa niin ei käy ihan lounastunnin aikana.
Yllättävän selkeää ja helppoa tuo sisustan purku. Poikkeuksena A-pilarin verhoilujen irroittamiseksi pitää näemmä ottaa irti myös kojelauta.
Nythän tää ei haitannu kun kaikki irrotetaan jo pelkästään uteliaisuudesta ja oppimisen halusta, mutta jos pelkkiä pilariverhoiluita meinaa irrottaa niin ei käy ihan lounastunnin aikana.
- mutt
- Viestit: 5652
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Husqvarnan klassikkoraivuri 140R:n kulmavaihde lakkasi siirtämästä voimaa terälle asti kesken taimikonhoidon. Arvelin jo tulleen aika päästää pirteä nelikymppinen eläkkeelle, kun osien saanti alkaa olemaan heikkoa tuon ikäiseen, mutta siellähän olikin vain kiila teräakselilla, joka oli sitten pettänyt. Onkin helpompi remontti, kuin odotin. Varaosakuvat ei mistään kiilasta kerro mitään, vaan esittävät rattaan ja akselin yhtenäisenä pakettina. Kuinkahan monta näitäkin on laitettu kaatopaikalle, kun on luultu kulmavaihteen olevan kalliin remontin tarpeessa...
Kiila on vain 3-millinen, ja sellaisia ei oikein ole kuin puolikuun muotoisina, ja tässä pitäisi olla tangon mallinen. IKH:lla on kait 4x4 kiilatankoa (4.90€ paketti), joten pitää sitten semmoisesta viilailla. Taidanpa laittaa vielä vahvaa laakerilukitetta akselin ja rattaan väliin.
Kiila on vain 3-millinen, ja sellaisia ei oikein ole kuin puolikuun muotoisina, ja tässä pitäisi olla tangon mallinen. IKH:lla on kait 4x4 kiilatankoa (4.90€ paketti), joten pitää sitten semmoisesta viilailla. Taidanpa laittaa vielä vahvaa laakerilukitetta akselin ja rattaan väliin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- pahakeisari
- Viestit: 109
- Liittynyt: 19 Elo 2008, 21:24
- Car(s): Alfa Romeo 159jtdm q4 2010
Fiat Croma 2.2at 2008
Ex Alfa Romeo Giulietta 2.0jtdm tct - Paikkakunta: Askola
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Takaoven lukko tuli elvytettyä. Sähkömoottori jumissa mutta toistaiseksi onni matkssa ja kevyt hoito auttoi ja alkoi mallikkaasti pyörimään.
- Aquatica
- Viestit: 15113
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Eilen 6h taistelua 159:n käsijarruvaijerien kanssa.
Nyt on vaihdettu. Ei kiitos ever again (tämä oli toka 159, johon tuon homman tein ja en kyllä haluaisi joutua enää koskaan tekemään).
Mutta eipähän tarvinnut maksaa millekään pajalle 300-800euroa hommasta. Jos joku suostuu sen alle 300eurolla tekemään, kannattaa teettää jos mielenterveys tai kehon hengissäpysyminen on tärkeää
Nyt on vaihdettu. Ei kiitos ever again (tämä oli toka 159, johon tuon homman tein ja en kyllä haluaisi joutua enää koskaan tekemään).
Mutta eipähän tarvinnut maksaa millekään pajalle 300-800euroa hommasta. Jos joku suostuu sen alle 300eurolla tekemään, kannattaa teettää jos mielenterveys tai kehon hengissäpysyminen on tärkeää
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4910
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kai aika kullannut muistot kun tuosta vaijeriremontista ei ole muistikuvaa kuin että olipas kerrankin auto mistä oli helppo irrottaa etupenkit.
Mut joo E39 päätti että ohjauskulma pitäisi kalibroida. Foorumeita yms tutkaillen sitten että DIS homma hoitui. Ja se löytyi. Eipä yhteyttä millään vaikka inpa jutteli. No nettiä selaillen, uudelleen asentaen, IP yms muutoksia mistä ei mitään käsitystä. Meni pari iltaa ja yötäkin 3min hommaan. Eikä millään. Tänään sitten jatkoin ja löysin että tool32 onnistuu. Ja kappas kaikki tehty 3min. Valo ja vika pois. Vitutus lähti mutta olipa urakka. Edistymättä DIS suhteen lainkaan.
Mut joo E39 päätti että ohjauskulma pitäisi kalibroida. Foorumeita yms tutkaillen sitten että DIS homma hoitui. Ja se löytyi. Eipä yhteyttä millään vaikka inpa jutteli. No nettiä selaillen, uudelleen asentaen, IP yms muutoksia mistä ei mitään käsitystä. Meni pari iltaa ja yötäkin 3min hommaan. Eikä millään. Tänään sitten jatkoin ja löysin että tool32 onnistuu. Ja kappas kaikki tehty 3min. Valo ja vika pois. Vitutus lähti mutta olipa urakka. Edistymättä DIS suhteen lainkaan.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Polforea
- Viestit: 11551
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^Etsi hyvä ihminen INPAn tilalle ISTA-D, käytettävyys on muutaman valovuoden edellä, enkä ainakaan minä ole löytänyt vielä mitään, mitä INPA tekisi ja ISTA-D ei tekisi (ei toki tarkoita etteikö sellaistakin voisi olla).
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4910
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tuota lähdin myös hakemaan. Ikävä kyllä viereiseen linkkimastoon iski salama, lokakuun alussa ja tuhosi kaikki laitteet. Netin nopeus on 0,5-3mb/s. Meni kaikki operaattorit ja virveverkko. Telia lupaili 11.11 että kunnossa. Tosin ollut jo useampi päivä jota sitten siirrelty. Virven saivat hieman kuulumaan kun tekivät väliaikaisen peräkärry aseman. Tosin lähes kaikki sisätilat on katvetta.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Paikalla
Oikeat linkkimastot harvinaisia jo nykyään. Joo, pilkun viilaamista.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
99.999% prosentin todennäköisyydellä tukiasemamastoon. Jossa saatta kyllä olla pari mikroaaltolinkkiä matkaviestinverkkojen siirtoyhteyksiä varten koska kyseessä on ilmeisen korkea mastorakennelma kun Virve on siellä huipulla oudolla sektoroitu uplink ja ympärisäteilevä downlink antennirakenteellaan.
Oikeat linkkimastot harvinaisia jo nykyään. Joo, pilkun viilaamista.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5415
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Millasen raudan tuo ISTA-D tarvitsee? (kaapeli yms)
mistä tuollaisen softan saa?
Sattuneesta syystä kiinnostaisi tuo softa itseäkin.
- Polforea
- Viestit: 11551
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Samalla piuhalla se taitaa mennä kuin INPA, tälläinen siis toimii: https://www.ebay.ie/itm/185713725007
Internetin syövereistä pitää kaivaa samalla tapaa kuin INPA, ei valitettavasti ole suoria linkkejä minulla. Ei ole yhtä mukavasti tarjolla kuin MES.
Internetin syövereistä pitää kaivaa samalla tapaa kuin INPA, ei valitettavasti ole suoria linkkejä minulla. Ei ole yhtä mukavasti tarjolla kuin MES.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Paikalla
QP myynnissä ja ISTA-DA hakusessa. Kuullostaa pahalta.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Noooo!!!!!!! Et tu, Brute?
QP myynnissä ja ISTA-DA hakusessa. Kuullostaa pahalta.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4910
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Totta. Viljavaraston katolla oleva. Telia puhuu siirtotievian vuoksi. Satuin olemaan tuolloin kotona ja matkaa tuohon 600m niin komeasti kyllä välähti ja kajahti.FinPat kirjoitti: ↑07 Marras 2023, 16:0999.999% prosentin todennäköisyydellä tukiasemamastoon. Jossa saatta kyllä olla pari mikroaaltolinkkiä matkaviestinverkkojen siirtoyhteyksiä varten koska kyseessä on ilmeisen korkea mastorakennelma kun Virve on siellä huipulla oudolla sektoroitu uplink ja ympärisäteilevä downlink antennirakenteellaan.
Oikeat linkkimastot harvinaisia jo nykyään. Joo, pilkun viilaamista.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Janne
- Viestit: 2132
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 2x75, Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
155een uusi akku äkkikuoleman kokeneen snajderin tilalle. Yritin 3 päivää ladata mutta aivan kabutt se on. On nuo nykyakut aika kehnoja.
Alfa Romeo 155 V6 1992
Paikalla
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Joo, ahkerasti pitää laturissa käyttää jos ei halua että kuolee kun pääsee tyhjäksi. Ainakin nämä hopea-kalsium akut tuntuvat kuukahtavan kerrasta jos lataustaso laskee liian alas.