Paikallisen kivijalkaliikkeen tukkurit eivät moista tunteneet, eikä myöskään Motonetin, vaikka pitkään myyjä yritti etsiä. Ja yllättäen Motonetin listoilta ei löydy Maseratia laisinkaan.
Pitää katsoa missä kunnossa tulpat ovat, josko sitten tilaa molemmat Alfistista.
Ja naapureille on turha tilata. Olen asunut yli 20 vuotta samassa taloyhtiössä, eikä täällä ole Alfoja ollut ikinä kenelläkään muulla, eikä myöskään muita italoja.
No ei tässäkään naapurustossa muita ole, mut vajaan kymmenen kilometrin säteellä jo useita 166:a ja nyt tietävät et multa saa sisäilmansuotimen, jos sattuu tarve yllättämään.
Mikä lie vaivaa italian ihmeen kytkimen käyttöjärjestelmää näin pakkasella. Nyt kun kovempia pakkasia tulee aamulla tyhjää polkimeen ja haittaa jo vaihteiden käyttöä. Kerran tein jo nesteiden vaihdon imasemalla säiliön tyhjäksi ja uutta nestettä, sekä reilusti imuvaihtimella vanhaa letkuista pois, lopuksi ruiskulla takaisinpäin. Parisen viikkoa menikin hyvin, mut nyt taas akkasten kiristyessä samaa oireilua, lämmettyä polkimen tyhjä liike häviää ja toimii normaalisti. Työ- sekä pääsylinteri on uusittu jokin aikaa sitten. Onko jollain ollut kyseistä oireilua omassa pirssissä?
Nyt kun tuli tuo 166 taloon, niin onko kenellekään tuttu auto tämä AKI-951 ?
Yksi entinen omistaja löytyi kyllä jo facebookista, mutta muu Suomi-historia kiinnostaisi.
Ensimmäiset neljä vuotta on näemmä palvellut lääkäri-yhtiön leasing-autona pariisissa tämä.
Hyvin on ainakin huollettu, kun valtaosa leimoista näyttää olevan Auto Milanosta.
Mutta kysellään kuitenkin jos saakin vanhat korjattua;
1. Kuskin ovessa laiska lasinnostaja, jaksaa mennä alas mutta ei aina ylös, nousee laiskasti ja usein hyytyy täysin kunnes hetken päästä jaksaakin nousta loppuun asti. Tähän varmaan parempi ostaa ehjä tilalle, minkälainen homma vaihtaa?
2. Takaoven lukko jumittaa niin ettei aukea muiden mukana, sisäkahvastakaan ei aukea. Purin ovipahvin ja siittä kahvamekanismin raudasta sain oven avattua. Toimi normaalisti jonkun aikaa kunnnes veti taas täysjumiin. Se itse lukkoko siellä oikkuilee, saako tollasta korjailtua itse vai löytyykö helpommin toimiva tilalle?
^Tuohon ykköskohtaan auttaa lasin säätö, se pääsee liikkumaan hieman nokilleen ja siksi alkaa jumittamaan, vetämällä b-pilaria vasten nousee yleensä mukisematta ylös.
Mikä mahtaa olla tuossa mun 166:ssa kun kerryttää öljyä moottorin muovikannen päälle, elikä ilmavirta vissiin pyörittää sen siihen? En löytänyt selvää syytä tutkiessani sitä, mut saattaa tietty vk.tiiviste hieman vuotaa, imuputkessa ei kuitenkaan öljyä ollut.
2. Takaoven lukko jumittaa niin ettei aukea muiden mukana, sisäkahvastakaan ei aukea. Purin ovipahvin ja siittä kahvamekanismin raudasta sain oven avattua. Toimi normaalisti jonkun aikaa kunnnes veti taas täysjumiin. Se itse lukkoko siellä oikkuilee, saako tollasta korjailtua itse vai löytyykö helpommin toimiva tilalle?
Siellä lienee lukkomoottori sanonut sopimuksen irti, näin ainakin kappassa.
Saa vaihdettua kunhan löytää moottorin tilalle ja tuo takaovi on helpompi vaihtaa kuin etuoven moottori.
2. Takaoven lukko jumittaa niin ettei aukea muiden mukana, sisäkahvastakaan ei aukea. Purin ovipahvin ja siittä kahvamekanismin raudasta sain oven avattua. Toimi normaalisti jonkun aikaa kunnnes veti taas täysjumiin. Se itse lukkoko siellä oikkuilee, saako tollasta korjailtua itse vai löytyykö helpommin toimiva tilalle?
Siellä lienee lukkomoottori sanonut sopimuksen irti, näin ainakin kappassa.
Saa vaihdettua kunhan löytää moottorin tilalle ja tuo takaovi on helpompi vaihtaa kuin etuoven moottori.
Okei, tälläi arvelinkin, tuo oli reilu pari vuotta täysjumissa kunnes koitti tuo mitä ylempänä kirjottelin. Mutta alkukesästä lähtien alkoikin taas toimimaan joten toimikoot nyt sitte jos on toimiakseen.
No nyt meni se Turun projekti myös. Itseäni voin syyttää kun jahkailen.
Siis minulla on ollut jo pitemmän aikaa on off kuumeilua alfan 166tta kohtaan ja ennen kaikkea samalla voisi kokea miten se Aresen viulu oikein laulaakaan. On vaan tilaongelmia ja vähän jännittää rahankäyttö nykyisessä maailmassa. Ehkäpä se sopiva vielä tulee vastaan.
Se Turun auto tais olla yhden foorumilaisen auto aikoinaan. Olis varmaan päässyt kunnostamaan niitä ksenoneita, tuskin niillä talvella olis enää nähnyt ajella.
Se Turun auto tais olla yhden foorumilaisen auto aikoinaan. Olis varmaan päässyt kunnostamaan niitä ksenoneita, tuskin niillä talvella olis enää nähnyt ajella.
Mikä vika niissä oli?
Minua se ei olisi haitannut kun tällaisen auton käyttötarkoitus itselle olisi laitella elämän piristykseksi ja ajaa sen max yksi tuhat kilometriä kesässä. On kuitenkin uuden puolisähkökäyttöauton lisäksi MiTo vielä millä ajella kesäkaudella.
166:n ICS/ajotietokone näyttää nyt yhtäkkiä aika sekavia lukemia. Keskinopeudeksi ihan kaikkea esim 1000km/h tai kulutukseksi 0,1l/100km. Kello näytti myös hetkittäin väärää kunnes taas oikeaa aikaa.
Onko tietoa mistä saisi uusia ovenrajoittimia 166:seen ja yleensäkin osia? Perusosia saa esim. Ricambi Alfistilta, mutta jos jotain erikoisempaa tarvitsee niin mistä apua...
Italymotorsilla ainakin taakse löytyy. Itse olen tuolta tilaillut osia.
Perusosia alustaan ym. löytyy vie Trodo, Aeromotors, Alvadi, Autodoc valikoimista...
Italymotorsilla ainakin taakse löytyy. Itse olen tuolta tilaillut osia.
Perusosia alustaan ym. löytyy vie Trodo, Aeromotors, Alvadi, Autodoc valikoimista...
No niin, tuli ostettua 166 3.2 ja muutamia kysymyksiä tuli heti mieleen. Jäähdyttimen nestetaso hieman alhainen, lisäsin pari desiä ja tunnin päästä oli jonnekin kadonnut. Konehuoneessa ei näy mitään jälkiä eli onko mahdollisesti sisäkenno? ICS:n takana ei näkynyt nestettä, mutta voiko mennä esim. lattian alle vai mihin katoaa?
Jakohihnalla ajettu 3,5v. ja 20tkm kilometriä, onko vaihdolla jo kiire?
Ilmastointi ei toimi kun jossain vissiin vuoto, tutkittu AutoFilarolla ja vuotoa ei ole löydetty kuin pieni kompressorista. Tutkinta jäänyt siihen.
Yritin tehdä MES:llä AC:n reletestin, mutta epäonnistui, liittyykö jotenkin toisiinsa?
Ruostetta en löytänyt kuin puskurien kannakkeista. Saako muovihelmoja irti ehjänä ja kuinka irtoavat? Voisi tarkistaa vielä niidenkin alta.
3.2 on vaan hieno moottori ja on tällä vaan hieno ajaa....
Tutkin molempien etujalkatilojen lattiat ja olivat aivan kuivat. Paisuntasäiliön kun täyttää maksimiin niin muutaman tunnin päästä on laskenut alle minimiin, ei kuitenkaan tyhjäksi. Vai voiko järjestelmässä olla vaan vajausta/ilmaa vai mihin katoaa?
Umpiot myös himmenneet, saako noita hiomalla paremmiksi vai ovatko himmentyneet sisäpuolelta?
Viimeksi muokannut jmi, 21 Elo 2023, 22:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
jakohihnalla ajettu 3,5v. ja 20tkm kilometriä, onko vaihdolla jo kiire?
Vaihtaisin mielummin ajoissa kuin myöhään, mutta ei nuo Bussot ole olleet mitenkään vikaherkkiä jakopään kanssa. Kiristimet toisinaan vähän löystyy, mut taitaa foorumilla olla useampiakin, jotka on ajaneet kutoskoneen jakopään reippaasti yli vaihtovuosien.
Jos oma olis, niin katsoisin kiristimen tilanteen ja hihnan kunnon silmällä (olettaen, että tietää mitä katsoo). Sen jälkeen kovaa ajoa.
Saako muovihelmoja irti ehjänä ja kuinka irtoavat? Voisi tarkistaa vielä niidenkin alta.
Yksi ruuvi helman takaosassa, loput kiinnikkeet liukuu auki kun kopauttaa johonkin suuntaan. (muistaakseni eteenpäin) Luultavasti muutama kiinnikkeistä hajoaa, kannattaa hankkia varalle. 60613413 oikea puoli, 60621555 vasen puoli.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong
jakohihnalla ajettu 3,5v. ja 20tkm kilometriä, onko vaihdolla jo kiire?
Vaihtaisin mielummin ajoissa kuin myöhään, mutta ei nuo Bussot ole olleet mitenkään vikaherkkiä jakopään kanssa. Kiristimet toisinaan vähän löystyy, mut taitaa foorumilla olla useampiakin, jotka on ajaneet kutoskoneen jakopään reippaasti yli vaihtovuosien.
Jos oma olis, niin katsoisin kiristimen tilanteen ja hihnan kunnon silmällä (olettaen, että tietää mitä katsoo). Sen jälkeen kovaa ajoa.
Saako muovihelmoja irti ehjänä ja kuinka irtoavat? Voisi tarkistaa vielä niidenkin alta.
Yksi ruuvi helman takaosassa, loput kiinnikkeet liukuu auki kun kopauttaa johonkin suuntaan. (muistaakseni eteenpäin) Luultavasti muutama kiinnikkeistä hajoaa, kannattaa hankkia varalle. 60613413 oikea puoli, 60621555 vasen puoli.
Tutkin molempien etujalkatilojen lattiat ja olivat aivan kuivat. Paisuntasäiliön kun täyttää maksimiin niin muutaman tunnin päästä on laskenut alle minimiin, ei kuitenkaan tyhjäksi. Vai voiko järjestelmässä olla vaan vajausta/ilmaa vai mihin katoaa?
Umpiot myös himmenneet, saako noita hiomalla paremmiksi vai ovatko himmentyneet sisäpuolelta?
Jäähdytinnestettä ei siis näy auton sisällä mattojen alla, ei ICS:n takana eikä auton alla, ihmeellistä...
Tutkin molempien etujalkatilojen lattiat ja olivat aivan kuivat. Paisuntasäiliön kun täyttää maksimiin niin muutaman tunnin päästä on laskenut alle minimiin, ei kuitenkaan tyhjäksi. Vai voiko järjestelmässä olla vaan vajausta/ilmaa vai mihin katoaa?
Umpiot myös himmenneet, saako noita hiomalla paremmiksi vai ovatko himmentyneet sisäpuolelta?
Jäähdytinnestettä ei siis näy auton sisällä mattojen alla, ei ICS:n takana eikä auton alla, ihmeellistä...
Montako kertaa tankkasit jäähdytysnestettä paisuntasäiliöön? Kerran tai ehkä jopa kaksi voisi kadota järjestelmän ilmauksen myötä mutta jos nestettä katoaa ajamatta ns. joka kerta kun tankkaa niin kyllähän se johonkin menee. Voisiko jäähdytin vuotaa jostakin välistä? Sinne kennojen väliin saa desilitran hukattua helposti ilman että näkyy missään.
Tutkin molempien etujalkatilojen lattiat ja olivat aivan kuivat. Paisuntasäiliön kun täyttää maksimiin niin muutaman tunnin päästä on laskenut alle minimiin, ei kuitenkaan tyhjäksi. Vai voiko järjestelmässä olla vaan vajausta/ilmaa vai mihin katoaa?
Umpiot myös himmenneet, saako noita hiomalla paremmiksi vai ovatko himmentyneet sisäpuolelta?
Jäähdytinnestettä ei siis näy auton sisällä mattojen alla, ei ICS:n takana eikä auton alla, ihmeellistä...
Montako kertaa tankkasit jäähdytysnestettä paisuntasäiliöön? Kerran tai ehkä jopa kaksi voisi kadota järjestelmän ilmauksen myötä mutta jos nestettä katoaa ajamatta ns. joka kerta kun tankkaa niin kyllähän se johonkin menee. Voisiko jäähdytin vuotaa jostakin välistä? Sinne kennojen väliin saa desilitran hukattua helposti ilman että näkyy missään.
Kolme kertaa olen lisännyt pari desiä, toisen kerran jälkeen kylmän koneen ilmausruuvista ei edes tullut nestettä että tuntui myös olevan vajausta. Luulisi että jostain valuisi maahan. Jäähdytin näyttää konehuoneen puolelta ainakin ihan uuden veroiselta.
Eihän vuoda sen kansien välissä olevan putken tiivisteet? Vesipumpun tai termarin pää.
Miten tuo näkyy, joko jakopään alueella tai termarin lähellä vuotoa? Termostaatin alueella ei vuotojälkiä eikä jakopään alla, kopan alle en ole katsonut.
Joskus oli tapaus, että vesipumppu vuoti, mutta vain koneen käydessä, ja sen verran, että haihtui ennen maahan tippumista.
Sellainenkin on ollut, että pumppu on vuotanut vain kylmänä.
Minun GT-Busso teki juuri näin. Mysteerivuoto loppui, kun jakpääremontin yhteydessä vaihdettiin myös vesipumppu. Melkein 5 vuotta ajelin samalla jakopäällä...
Eihän sinne oikein tahdo nähdä. Imuputkien vierestä voi koittaa tiirailla.
Katselin sinnekin, mutta ihan kuivalta näytti. Nyt yön yli oli pysynyt nesteen taso maksimissa eli näyttäisi että järjestelmässä oli vain ilmaa ja vajausta.
Onko tietoa busson sylinterijärjestyksestä, oli vikakoodi 3-sylinteristä? Jos sylinteri on imusarjan alla voisi puolan siirtää eturiviin ja vaihtaa kaikki tulpat samalla.
Katselin sinnekin, mutta ihan kuivalta näytti. Nyt yön yli oli pysynyt nesteen taso maksimissa eli näyttäisi että järjestelmässä oli vain ilmaa ja vajausta.
Onko tietoa busson sylinterijärjestyksestä, oli vikakoodi 3-sylinteristä? Jos sylinteri on imusarjan alla voisi puolan siirtää eturiviin ja vaihtaa kaikki tulpat samalla.
Taempi rivi on 1-3 jakopäästä laskien ja etummainen 4-6 jakopäästä laskien.
Jos se jakopää on menossa heti kohta vaihtoon niin siinähän ne menee tulpat samalla kun joutuu ne kuitenkin irroittamaan.
Katselin sinnekin, mutta ihan kuivalta näytti. Nyt yön yli oli pysynyt nesteen taso maksimissa eli näyttäisi että järjestelmässä oli vain ilmaa ja vajausta.
Onko tietoa busson sylinterijärjestyksestä, oli vikakoodi 3-sylinteristä? Jos sylinteri on imusarjan alla voisi puolan siirtää eturiviin ja vaihtaa kaikki tulpat samalla.
Taempi rivi on 1-3 jakopäästä laskien ja etummainen 4-6 jakopäästä laskien.
Jos se jakopää on menossa heti kohta vaihtoon niin siinähän ne menee tulpat samalla kun joutuu ne kuitenkin irroittamaan.
Kiitti, millä momentilla tulpat tulee kiristää, jos vielä tarkistaisi miltä näyttävät?
Katselin sinnekin, mutta ihan kuivalta näytti. Nyt yön yli oli pysynyt nesteen taso maksimissa eli näyttäisi että järjestelmässä oli vain ilmaa ja vajausta.
Onko tietoa busson sylinterijärjestyksestä, oli vikakoodi 3-sylinteristä? Jos sylinteri on imusarjan alla voisi puolan siirtää eturiviin ja vaihtaa kaikki tulpat samalla.
Taempi rivi on 1-3 jakopäästä laskien ja etummainen 4-6 jakopäästä laskien.
Jos se jakopää on menossa heti kohta vaihtoon niin siinähän ne menee tulpat samalla kun joutuu ne kuitenkin irroittamaan.
Kiitti, millä momentilla tulpat tulee kiristää, jos vielä tarkistaisi miltä näyttävät?
momenttihan riippuu tulpasta ja mallista, valmistaja määrittää sen minkä heidän tulppansa vaatii.
Tutkin molempien etujalkatilojen lattiat ja olivat aivan kuivat. Paisuntasäiliön kun täyttää maksimiin niin muutaman tunnin päästä on laskenut alle minimiin, ei kuitenkaan tyhjäksi. Vai voiko järjestelmässä olla vaan vajausta/ilmaa vai mihin katoaa?
Umpiot myös himmenneet, saako noita hiomalla paremmiksi vai ovatko himmentyneet sisäpuolelta?
Jos muovien hiominen ei tuo parannusta valotehoon niin sitten pinnoitat heijastimet uudestaan, itse teetin pinnoituksen Naantalissa.
Tutkin molempien etujalkatilojen lattiat ja olivat aivan kuivat. Paisuntasäiliön kun täyttää maksimiin niin muutaman tunnin päästä on laskenut alle minimiin, ei kuitenkaan tyhjäksi. Vai voiko järjestelmässä olla vaan vajausta/ilmaa vai mihin katoaa?
Umpiot myös himmenneet, saako noita hiomalla paremmiksi vai ovatko himmentyneet sisäpuolelta?
Jos muovien hiominen ei tuo parannusta valotehoon niin sitten pinnoitat heijastimet uudestaan, itse teetin pinnoituksen Naantalissa.
Mitä maksoi ja mikä firma?
On muuten jäähdyttimen kannakepalkki aivan läpimätä, saakohan tällaista enää mistään?
Tutkin molempien etujalkatilojen lattiat ja olivat aivan kuivat. Paisuntasäiliön kun täyttää maksimiin niin muutaman tunnin päästä on laskenut alle minimiin, ei kuitenkaan tyhjäksi. Vai voiko järjestelmässä olla vaan vajausta/ilmaa vai mihin katoaa?
Umpiot myös himmenneet, saako noita hiomalla paremmiksi vai ovatko himmentyneet sisäpuolelta?
Jos muovien hiominen ei tuo parannusta valotehoon niin sitten pinnoitat heijastimet uudestaan, itse teetin pinnoituksen Naantalissa.
Mitä maksoi ja mikä firma?
On muuten jäähdyttimen kannakepalkki aivan läpimätä, saakohan tällaista enää mistään?
Suomen Metallointi Oy Naantalissa ja heijastinparin pinnoitus maksoi 250 euroa. Muitakin paikkoja kyllä löytyy.
Minäkin vaihdoin vanhakeulaiseen ehjän kannakepalkin, kun katsastusmies antoi korjauskehoituksen.
Jos muovien hiominen ei tuo parannusta valotehoon niin sitten pinnoitat heijastimet uudestaan, itse teetin pinnoituksen Naantalissa.
Mitä maksoi ja mikä firma?
On muuten jäähdyttimen kannakepalkki aivan läpimätä, saakohan tällaista enää mistään?
Suomen Metallointi Oy Naantalissa ja heijastinparin pinnoitus maksoi 250 euroa. Muitakin paikkoja kyllä löytyy.
Minäkin vaihdoin vanhakeulaiseen ehjän kannakepalkin, kun katsastusmies antoi korjauskehoituksen.
Purkurin irroituksen jälkeen pääsee irroittamaan ajovalot. Ajovalojen muovit irtoavat lämmittämällä ja kampeamalla varovasti esim. ruuvimeisselien avulla irti, toki jotain vaurioita saattaa tulla. Sen jälkeen sisustan osat irti ja heijastimet pinnoitukseen.
Purkurin irroituksen jälkeen pääsee irroittamaan ajovalot. Ajovalojen muovit irtoavat lämmittämällä ja kampeamalla varovasti esim. ruuvimeisselien avulla irti, toki jotain vaurioita saattaa tulla. Sen jälkeen sisustan osat irti ja heijastimet pinnoitukseen.
Kiitti, vaatiiko jäähdyttimen kannakepalkin vaihto myös puskurin irroitusta?
Ainakin sun täytyy irroittaa puskuri siitä kannakepellistä, se on muutamalla ruuvilla kiinni siinä. Helpommalla pääset irroittamalla puskurin niin sen palkin saa muljautettua pois jäähdytintä irroittamatta, kun laitat sen kannatukselle. Jäähdyttäjän päältä irroitat sen yläpalkin.
Reilun viikon olen ehtinyt tutustua tuohon 3.2:seen ja sillä välin olen vaihtanut tulpat, suodattimet, takapöntön sekä moottoriöljyn/suodattimen.
Ostaessa auto kävi mielestäni ihan suhthyvin tyhjäkäyntiä, mutta nyt välillä kun auton käynnistää niin moottori täristää voimakkaasti tyhjäkäynnillä.
Seuraavalla käynnistyksellä ei täristä, mutta varsinkin pakoputken päästä kuunneltaessa käy mielestäni hieman huonosti. Kokemusta 156 2.5:sta joka kävi tasaisesti. Vikakoodina oli heti oston jälkeen P0303 ja P0300 ja vaihdoin kyseiseen sylinteriin myös puolan. Vikakoodi ei ole uusiutunut enää.
Ajaessa auto toimii mielestäni moitteettomasti.
Pientä sirinää kuuluu etummaisen kannen jakopään puolesta, ohjurin laakeri?
Moottorin ylätuki on väljä ja tarkoitus vaihtaa, mutta ei kai se aiheuta tuollaista tärinää?
Jakohihna vaihdettu Autofilarossa reilu kolme vuotta sitten eli luulisi jaon olevan kohdallaan vai voiko se jotenkin päästä liikkumaan?
Onko ideoita missä vika? Jakohihnan vaihdon varaan huomenna ja en taida viitsiä ajaa paljon ennen sitä.
Kytkin toimii mielestäni normaalisti (pientä nitinää polkimen luona), mutta voiko esim. viallinen kaksoismassavauhtipyörä oireilla tyhjäkäynnillä tuolla tavalla?